آسانترین راه برای بهینه سازی سایت

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

CDN چیه و در سئو چه کاربردی داره؟

CDN یا Content Delivery Network که به فارسی اون رو شبکه پخش محتوا می گن، از سرورهای زیادی در نقاط مختلف جغرافیایی استفاده می کنه و در سئو و بهینه سازی و سرعت ارسال محتوای استاتیک و پویا رو بهتر کنه. وب سایتا به طور اتوماتیک نیازمند راهی هستن که به نزدیک ترین سرور اونا رو وصل کنه، سرعت بارگذاری صفحه رو زیاد کنه، پهنای باند رو زیاد کنه و سرعت ارسال مطالب رو به کاربران زیاد کنه. بسته به ترافیک و تعداد گرها الگوریتم CDN، بهترین راه رو واسه بهبود کارکرد انتخاب می کنه.

کاربرانی با وسیله اتصالی سرعت بالا، به ویژه اگه از سرور خیلی فاصله داشته باشن، شاهد معطلی های در بارگذاری و کیفیت پایین عملکردها خواهند بود.استفاده از CDN باعث بهینه شدن سرعت ارسال (داده) و افزایش پهنای باند موجود واسه هر کاربر می شه.

شبکه پخش محتوا ( CDN) در هر سرور خود، مطالب سایت رو به شکل cache شده نگه داری می کنه و بسته به آدرس IP کاربر، نزدیکترین سرور رو به اون انتخاب کرده و اطلاعات رو از اون سرور واسه اون ارسال می کنه.

CDN رتبه موتور جستجو رو بهتر کنه

یکی از عاملای مهم در رتبه بندی سایت و سئو، سرعت سایته. موتورهای جستجو، سایتایی رو که دارای سرعت بارگذاری کمی هستن رو جریمه می کنه. از یک طرفی دیگه، با توجه به سرعت بالای تولید اطلاعات، صبر کاربران خیلی کمتر از گذشته شده و اونا به دنبال سایتی هستن که اطلاعاتشون رو با سرعت بیشتری از گذشته بارگذاری و ارائه بده. ضمنا مالکان سایت هم به دنبال این موضوع هستن که صفحه اونا با کمترین زمان ممکنه، بارگذاری شه. به خاطر این موضوع CDN مطرح گردید.

تکنولوژی CDN، یک کپی از اطلاعات  رو واسه حفاظت در برابر خرابی جزیی اینترنت حفظ می کنه. کپی ورداری و افزونگی محتوا، استرس به دلیل پاک شدن مطالب رو از بین می بره و به خاطر این باعث می شه که اطلاعات چون در هر سروری هست، سریعتر به در صفحه کاربر بارگذاری شه و پس سرعت سایت رو افزایش میده.

امتیازات CDN چیه؟

مالکان کسب وکارها باید واسه بهینه سازی سایت خود اقدام به تولید محتوا کنن و اونا در سایت خود نگه دارن( حتی اگه ساختار سایت رو تغییر بدن) و از طرفی دیگه باید همه این اطلاعات رو در سریع ترین زمان ممکن، به کاربران خود که دنبال کننده سایت اونا هستن، ارائه دهند. CDN( شبکه پخش محتوا) همونطور که گفتیم چون از سرورهای زیادی استفاده می کنه، باعث می شه که سرعت بارگذاری و ارسال داده به مشتریان می شه و واسه ارسال سریع تر داده به مالکان سایتا کمک می کنن. ضمنا CDN دارای مزیتای زیر همه:

توقفا و ترافیک سنگین رو از بین می بره

بارگذاری فیلما زمان زیادی رو میگیره و حتی ممکنه که بارگذاری اون بنا به دلایلی مثل سرعت پایین اینترنت، متوقف شه اما CDN کمک می کنه که این موضوع اتفاق نیفتد و سرعت دانلود فیلم رو افزایش میده.

به کمه کم رساندن از دست دادن بسته ها

کیفیت ارسال بسته ها رو افزایش میده چونکه دادی هیچ بسته ای از بین نمی ره( یا به کمه کم مقدار ممکن می رسه.)

اینم بخونین:   از صفر تا 100 بهینه سازی وب سایت

افزایش سرعت بارگذاری

به دلیل داشتن سرورهای زیاد که اطلاعات سایت رو در اونجا نگهداری می کنه، سرعت بارگذاری افزایش پیدا می کنن.

برعکس کردن فایل

برعکس کردن فایل، از داده هنگامی که اتفاقی ناگواری به طور طبیعی می افتد، حفظ می کنه. زلزله یا زمین لرزه ممکنه که باعث قطع سرویس واسه یه مدت طولانی شه اما CDN اطلاعات رو بازم حفظ می کنن.

ارسال زنده رو بهینه می کنن

در شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب که پایه اون بارگذاری فیلمه، به غیر سریع نمودن دانلود فیلما، نمایش زنده اونا رو بهتر و با کیفیت بیشتری انجام می شه.

شبکه های خطی رو توانمندتر می کنه

شرکتا می تونن از همون روشی که شبکه های اصلی مطالب خود رو ارائه می دن، با استفاده از CDN وبه صورت ۲۴ ساعته هم خدمات خود رو ارائه دهند.

کیفیت پوشش زنده رو پیشرفت میده

مالکان سایت می تونن پوشش زنده ای از فعالیتای خود بی نگرانی کاهش کیفیت، داشته باشن.

توانایی پیشرفت داره

تکنولوژیای جدید نیازمند پیشرفت در سرورها هستن تا بهتر بتونن خدمات خود رو به کاربران ارائه دهند. CDN رو میشه با تکنولوژیای جدیدی که به وجود آمده، یکی بودن داد و به خاطر این میشه توانایی پیشرفت داره.

مشکلات CDN چیه؟

هر وسیله و تکنولوژی در کنار امتیازات خود، دارای مشکلات خاص خوده. مشکلات CDN میشه گفت هزینه های زیادیه که هر ماه باید پرداخت اما در حالت کلی چون راه ارسال داده رو کاهش میده، می تونه باعث صرفه جویی کلی شه. چندتا از معایبی که CDN داره:

در نقاطی خوب عمل نمی کنه( نقاط جدید شکست داره)

نقاطی در ارسال محتوا هست که باعث شکست در کل زنجیره می شه ( البته اگه اتفاق بیفته)

متفاوت بودن زمان جواب

شبکه پخش منابع دارای کلاینتای زیادیه و به خاطر این زمان جواب به خاطر حجم ترافیک دیگه CDNا ممکنه فرق داشته باشه.

واسه رشد کسب وکار شما منفعت ممکنه نداشته باشه

مالکان وب سایتا باید قبل از خرید CDN ، در مورد موقعیتای مشتریان خودشون تحقیق کنن و شبکه پخش محتوایی رو انتخاب کنن که از نظر موقعیت باعث رشد کسب وکار اونا شه. مثلا مشتریان اصلی شما از ایران هستن، خرید CDN از اروپا یا دیگه کشورهای آسیا منفعتی واسه شما نداره ولی از نظر سئو اثر گذاره.

مشکل مدیریت محتوا

شرکتا واسه تولید محتوا بهینه خود، از سیستم تولید محتوا استفاده می کنن که این سیستم در هر بخش و ناحیه ای مخصوص به خوده که ممکنه به وسیله CDN پشتیبانی نگردد.

نداشتن کنترل مستقیم

تغییرات در محتوا باید به وسیله افراد و ارائه دهندگان CDN انجام گیرد و هیچ مالکی نمی تونه مستقیم به اون دسترسی داشته باشه که این ممکنه باعث مشکلی شه.

انتخاب یک CDN ( شبکه پخش محتوا)

همیشه مالکان این سوال رو تو ذهن خود داره که کدوم نوع شبکه رو انتخاب کنن. هر شبکه ای خصوصیات و ویژگیای خاص خود رو داره. مشتریان بهتره عوامل زیر رو واسه انتخاب یک شبکه پخش محتوا در نظر بگیرن:

  • پشتیبانی از ارسال انواع فرمت ویدئو
  • پشتیبانی از ارسال موبایل
  • دارای لوازم دارای مجوز و محافظت شده
  • دارای توانایی جدا سازی و بررسی
اینم بخونین:   مقایسه جوملا و ورپرس در بهینه سازی

چند CDN ( شبکه پخش محتوا) محبوب

CDN رایگان شامل Coral Content Distribution Network ، FreeCast، CloudFare و Incapsulaه. بعضی از شرکتای شبکه پخش محتوا محبوب رو میشه Akamai ، Amazon CloudFront، CloudFlare، KeyCDN، MaxCDNه.

سئو رو واسه خود آسون تر کنین!

واسه اینکه با سئو سایت خود رو در صفحات ابتدایی موتورای جستجو نگهداریم به چه چیزایی نیاز داریم : یک وبلاگ یا سایت ، یک حساب ادسنس گوگل و کمی اطلاعات درباره سئو .

بله با همین مقدار اطلاعات و پیش نیازها میشه کار سئو رو شروع کرد ولی نه اینکه بشه در یک لحظه و با این امکانات یک سئوکار حرفه ای شد. سئو یک کار زمان بره. یعنی هم یاد گرفتن علم و علم اون طبق تجربه و کاره و به نتیجه رسیدن کار سئو یک فرایند طولانی مدته.

راه های شروع و انجام سئو خیلی جور واجور و گوناگونه اما مهمه که بهترین روش در بهترین زمان انجام پذیرد. میشه این قدما و پلها رو به عنوان شروع کار و مقدمه ایی بر کار سئو به حساب آورد:

به دنبال کلمات کلیدی در ارتباط باشین.

با استفاده از نرم افزارهای جستجو کلمه کلیدی٬ یک کلمه و یا دسته ایی از کلمات که به تجارت و برند شما مربوطه رو شناسایی کنین و بعد روی کلمه کلیدی در ارتباط کار کنین. شناسایی کلمه کلیدی مهمه و به اصطلاح خشت اول کار سئو کلمه کلیدیه اضافه و یا کم کردن حتی یک حرف شما رو از چیزی که موردنظرتون هست دور می کنه. استفاده از کلمه کلیدی مناسب این فرصت رو به شما میده که دسته های جدید و بخشای تازه در سایت خود بوجود آورید و با استفاده از این دسته ها بتونین کاربر بیشتری به رو سایت خود منتقل کنین. فایده این دسته بندی و بخش کردن اطلاعات سایت اینه که کاربران ممکنه به موضوعات شما علاقه مند شن و لیست اطلاعات شما مورد علاقه اونا باشه. هم اینجور کلمه کلیدی رو بطور منظم پیگیری و دنبال کنین. ببنید که الان در چه رتبه ایی قرار دارین و در صفحه چندم جستجو ظاهر می شید و همین طور سایتای دیگری که در رتبه های اول قرار دارن رو هم بررسی و بررسی کنین تا فهمیده باشین که چه نوع کلمات کلیدی اونا رو به رتبه های اول و صفحه اول آورده. این کار به شما خیلی کمک می کنه تا بتونین به بالا نزدیک شید.

تشخیص اینکه چه محتوایی مورد نیازه و چطوری میشه اون رو بهبود بخشید.

چیزی که در نظر کاربران و استفاده کنندگانه باید دستور کار شما بگیره. ساخت و ایجاد محتوای شما باید طبق نیاز کاربر باشه چون شما سایت خود و اطلاعات خود رو جز واسه استفاده اونا طراحی و بهینه سازی نمی کنین و البته یادتون هم که نرفته٬ محتوا پادشاهه! با شناخت نیاز ، اون وقت باید محتوا رو بسازید. سعی کنین محتوا طوری باشه تا عمق نیاز کاربر رو براورده کنه و مهم باشه طوری که خوندن و استفاده از مطلب شما واسه اون سودمند باشه. جستجوی کاربران هم خیلی مهمه یعنی اینکه جستجو چه کلمات و عباراتی رو شامل می شه و اطلاعات سایت شما نیاز کاربر رو برطرف کنه. شاید شما روی یک کلمه خاص تمرکز کردین و کاربران با هم معنی اون کلمه جستجوی خود رو انجام می دن. یا اینکه اونا درباره مشکلات جستجو می کنن و شما فقط روی کلمات کلیدی بعد از حل مشکل کار کردین. مثلا جستجو درباره سرما و یخ زدگیه و شما درباره گرم کردن و … محتوا نوشته اید.

اینم بخونین:   تصاویر در بهینه سازی وب سایت

 

هوشیار باشین که روبوتای گوگل سایت شما رو قبول کنن.

واسه اینکه کاربران بتونن به سایت و بلاگ شما برن و استفاده کنن اول سایت شما باید در دسترس اونا باشه یعنی بتونن سایت شما رو پیدا کنن. محتوایی که شما می سازید هم باید واسه کاربر قابل استفاده باشه و ضمنا روبوتا هم محتوا رو قبول کنن. بحث روبوتا و خزندها و اسپایدرها و یا اسمای دیگه خیلی مهمه و نباید ندیده گرفته شه. در این جا به بعضی از نکات درباره مقبولیت محتوای شما به وسیله روبوت اشاره می کنیم:

. کاری کنین که آسون در دسترس باشین: مطمئن شید که هیچ صفحه ایی وجود نداره که دریافتش از صفحه اصلی شما واسه کاربران مشکل باشه.

. سعی کنین که URL شما تا حد امکان کوتاه باشه.

. روبوتا نوشته هایی که قسمتی از یک تصویر هستن رو ایندکس نمی کنن: سعی کنین نوشته ها خارج از تصویر باشن و همین طور در منبع HTML بصورت نوشته باشه.

. هوشیار باشین که صفحات شما بعضی وقتا مورد خزش بگیره: اگه این طور نباشه به این مفهومه که گوگل در ایندکس محتوا شما دچار مشکل شده.

 

تمرکز شما روی دریافت لینک باشه تا لایک گرفتن

روشنه که سیگنالای شبکه های اجتماعی خیلی سودمنده اما از اثر لینکا هم غافل نشید. واسه گرفتن بک لینک٬ محتوای شما باید ارزش لینک دادن رو داشته باشه و غنی و جذب کننده و ناب باشه.

در علاوه بر بهتره بدونین یک دامین خوب٬ در خاطرها می مونه و خیلی آسون نوشته می شه. اگه دامنه شما بدترکیب و بی اسلوبه اون رو تغییر بدید. شاید واسه گرفتن دامنه مناسب و مربوط به فعالیت و کلمه کلیدی مجبور شید که هزینه کنین اما ارزش این هزینه کردن رو داره.

 

اعتبار و مقبولیت خود رو در طول زمان با بازاریابی درست بدست آورید.

سعی کنین در فعالیت و تجارت خود به عنوان یک حرفه ایی شناخته شید. حضور در کنفرانسا و همایشا که مربوط به تجارت شماست خیلی اثربخشه. اگه بتونین خود رو صاحب سبک و دارای یک فن به ویژه در فعالیت خود نشون بدید همه خواستار همکاری و رابطه با شما می شن. اگه تازه شروع کردین و توانایی حضور در همایشای تخصصی رو ندارین از محله و منطقه خود شروع کنین و نشون بدید که در اون موضوع توانایی دارین. با این روش با دوستان و آشنایان فعال در کار و فعالیت خود آشنا می شید و می تونین با هم همکاری کنین و به همدیگه مشورت بدید.