آشنایی با الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

وقتی در گوگل عبارت دلخواهی رو تایپ می کنین و کلید جستجو رو فشار میدید یک سری نتایجی مربوط به اون عبارتی که شما جستجو کردین نشون داده می‌شه و شمام اون موردی که به جستجوی شما نزدیک‌تر یا مثل‌تر باشه رو انتخاب کرده و روی اون کلیک می کنین به همین سادگی. تموم این مراحل شاید کمتر از چند ثانیه انجام شه.

اما در پشت‌صحنهٔ همین فرایندی که در نظر ما خیلی راحت جلوه کرد و چند ثانیه هم بیشتر طول نکشید هزاران نوع عملیات پردازشی و برنامه نویسی انجام شده تا نتایج مربوط به جستجوی ما به ما نشون داده شه.

چه فرایندهایی انجام شده که ما یک سایت رو در لینک یک گوگل می‌بینم؟

اول اینکه گوگل باید به وسیله ربات‌های هوشمند خود همیشه به سایت‌های موجود در اینترنت سر کشی کنه تا مطالب اونا رو در بانک اطلاعاتی خودش ذخیره یا اصطلاحاً ایندکس کنه.

دوم این‌که پس از ایندکس کردن می‌بایست اونا رو رتبه‌بندی کنه (که کاری پیچیدهه) و بعد در نتایج جستجو به شما نشون بده.

وقتی شما مثلاً کلمه “فروش آنلاین شارژ” رو در گوگل جستجو می کنین اولین وب‌سایتی که در لیست نتایج گوگل به شما نشون داده می‌شه از نظر گوگل بالاترین امتیاز رو داشته که گوگل در بالا لیست نشانش داده. شاید هزاران سایت دیگه با کلمه “فروش آنلاین شارژ” در سعی باشن که سایت اونا در لینک یک گوگل نشون داده شه اما این‌که چه وب‌سایتی در لینک یک باشه رو الگوریتم‌های گوگل تعیین می کنن.

منظور از الگوریتم‌های گوگل چیه؟

منظور از الگوریتم‌های گوگل به زبون راحت (و نه به زبون مخصوص مهندسین نرم‌افزار) یک سری نرم‌افزارهای خیلی هوشمند و پیچیدهه که روز به روز به وسیله مهندسین شرکت گوگل در حال تغییر و تغییر هستن. این نرم‌افزارها با بررسی یک سری عوامل در سایت‌ها اونا رو رتبه‌بندی می کنن و بعد گوگل طبق این رتبه‌بندی‌ها سایت رو در لینک یک یا دو یا غیره نشون میدن.

 

 

الگوریتم‌ها همیشه در حال بروز رسانی هستن برنامه نویسان گوگل همیشه در حال کار روی این نرم‌افزارها هستن تا مشکلات و ایرادات اونا رو برطرف کنن. مثلا در سال 2008 اگه یک سایت مطالب سایت‌های دیگه رو کپی ورداری می‌کرد و در سایت خودش هرروز درج می‌کرد از نظر گوگل یک سایت معمولی شناخته می‌شد و ممکن بود در بالا نتایج هم قرار بگیره یعنی رتبه بالایی هم از نظر گوگل داشته بوده باشه اما در سال‌های 2010 و 2012 الگوریتم‌های گوگل تغییر و تحولات خیلی زیادی رو بروز دادن و از اون زمان به بعد مثلاً اگه یک وب‌سایتی از مطالب دیگه سایت‌ها کپی ورداری کنه از نظر الگوریتم‌های گوگل به‌عنوان اسپمر شناخته می‌شه و ممکنه وب‌سایتش کلاً از نتایج گوگل حذف شه.

اینم بخونین:   بهینه سازی اصولی

یا مثلاً ممکنه الان بعضی سئو کاران روش‌هایی رو واسه دور زدن گوگل پیدا کرده باشن و یک سایت رو بی زحمت در مدت کوتاهی به لینک یک گوگل بیارن اما اونا غافل هستن از این‌که الگوریتم‌های گوگل روز به روز به طور شگفت‌آوری در حال بروز رسانی هستن تا مچ متقلبین رو بگیرن و اگه راه حل فریبانهٔ اونا به وسیله الگوریتم‌های گوگل کشف شه بی شک یا سایت اونا از لیست نتایج گوگل حذف میشه یا باعث کاهش بازدید خواهد گردید.

لازمه بدونین در گذشته الگوریتم‌های گوگل در بازه‌های زمانی طولانی بروزرسانی می‌شدن اما حالا وضع فرق کرده و گوگل تموم توان خود رو به کار بسته تا سایت‌هایی که با روش‌های نا درست و غیر اصولی سعی در بالا بردن رتبه‌شون رو دارن رو شناسایی و از لیست نتایج گوگل حذف کنه پس در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه الگوریتم‌های خود رو بروزرسانی می‌کنه تا سریع‌تر به این هدف برسن.

بهتره این‌طور بگیم که الگوریتم‌های گوگل سعی دارن سایت‌هایی که تخلف می کنن و از راه‌های مشکوک به لینک یک دست یافته‌ان رو حذف کنه و از طرفی سایت‌هایی که رو راست و با روش‌های اصولی در حال سعی هستن رو به بالا لیست نتایج منتقل کنه و هدفش از این الگوریتم‌ها رضایت کاربرانی است که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده می کنن.

هرکدام از الگوریتم‌های گوگل وظایف مخصوص به خود رو دارن و گوگل به هر کدوم از اونا یک نام اختصاص داده.

در ادامه نام بعضی از مهم‌ترین این الگوریتم‌ها رو جهت اطلاعات بیشتر اشاره می کنیم (فقط به اشاره نام اونا بسنده می‌کنیم و توضیحات اونا رو در مطلبی جداگونه موردبررسی قرار میدیم.)

اینم بخونین:   آموزش ایجاد مطالب بهینه شده برای گوگل و تولید محتوا

• الگوریتم پاندا
• الگوریتم پنگوئن
• الگوریتم گورخر
• الگوریتم کبوتر
• الگوریتم mobilegeddon
• الگوریتم Page Layout
• الگوریتم Page Authority
• الگوریتم PayDay Loan
• الگوریتم کافئین
• الگوریتم مرغ مگس‌خوار

آشنایی با الگوریتم‌های بالا و پیروی از اونا مهم‌ترین و اصولی‌ترین مراحل بهینه‌سازی یک سایت هست.

تعجب نکنین عنوان پست اشتباه نیس شما می تونین به گوگل دستور بدید هرروز سر ساعت مشخصی به سایت شما سر بزنه و مطالب جدید رو ایندکس کنه خواهید پرسید چطوری؟ مگه ممکنه؟

بله ممکنه، اما به کمی زیرکی نیاز داره.

وقتی در یک سایت مطلب جدیدی رو منتشر می‌کنیم باید منتظر بمونیم تا اون مطلب جدید به وسیله گوگل ایندکس شه و اون وقت در نتایج جستجوی گوگل به کاربران نشون داده شه درواقع باید منتظر بمونیم تا ربات‌های گوگل به سایت ما سر بزنن و اون مطلب جدید رو در بانک اطلاعاتی‌شون ثبت کنن.

هنگامی‌که کاربران عبارتی رو در گوگل جستجو می کنن یک سری نتایجی رو نگاه می کنن این نتایج در بانک اطلاعات گوگل ذخیره که به کاربران نشون داده می‌شه و گوگل هر از چند یه مدت به تموم سایت‌ها در سرتاسر اینترنت سرکشی می‌کنه تا اگه مطلب جدیدی رو منتشر کرده‌ان در بانک اطلاعاتی خودش ذخیره کنه، این مراحل رو ایندکس شدن میگن.

برنامه زمانی سر زدن ربات‌های گوگل به سایت‌ها چطوریه؟

هر وب‌سایتی پیش گوگل یک اعتبار و اهمیت مخصوص به خود رو داره گوگل به بعضی از سایت‌ها هرروز سر می زنه و به بعضی از سایت‌ها ماهیانه یک‌بار و یا در بازه‌های بی نظم سرکشی می‌کنه. این‌که چرا به یک سایت هرروز سر می زنه و به بعضی سایت‌ها به‌طور هفتگی یا ماهیانه به یک سری عوامل بستگی داره.

چطوری به گوگل بگیم هرروز سر ساعت مشخصی به سایت ما سر بزنه؟

به‌طور خلاصه و مفید اگه بخوام بگم: اگه یک سایت به مدت حدوداً 3 ماه هرروز مثلاً سر ساعت 18 عصر یک مطلب جدید رو منتشر کنه اون وقت از اون زمان به بعد گوگل هرروز سر ساعت 18 به اون سایت سر میزنه و مطلب جدید رو سریع ایندکس می‌کنه، به همین سادگی.

اگه شما طبق یک برنامه زمانی منظم اقدام به پخش مطلب در سایت خود کنین اون وقت گوگل هم در بازه‌های زمانی منظم به سایت شما سر میزنه؛ دقیقاً چند لحظه پس از پخش مطلب به وسیله شما و خواهید دید که چند دقیقه پس از پخش پست در لیست نتایج گوگل قابل‌مشاهده س. در اینجور صورتی هرکی از مطالب شما کپی‌ورداری کنه گوگل شما رو به عنوان صاحب اون مطلب تلقی می کنن و نه اون کسی که مطلب شما رو کپی کرده.

اینم بخونین:   آموزش بهینه سازی جوملا بهمراه نکات مهم گوگل در سئو سایت

سریع ایندکس شدن مطالب چه فایده‌ای داره؟

بعضی از مدیران سایت‌ها از مطالب سایت‌های تازه تأسیس کپی ورداری می کنن و گوگل هم متوجه کپی ورداری اونا نمی‌شه! اما چرا؟ چون گوگل مطالب سایت‌های تازه تأسیس رو دیر به دیر ایندکس می‌کنه.

تصور کنین مطب جدیدی رو در سایتتون منتشر کردین ولی فردای اون روز وقتی اون مطلب رو در گوگل جستجو می کنین می‌ببینن که همون مطلب با همون متن در یک سایت دیگه به وسیله گوگل ایندکس شده! چه اتفاقی افتاده؟

موضوع از این قرار بوده که مطلبی که شما در وب‌سایتتون منتشر کرده بودین هنوز به وسیله گوگل ایندکس نشده بوده و یک سایت دیگه که از پیش گوگل اعتبار بالایی هم داشته اقدام به کپی ورداری از مطلب شما کرده و اون رو در سایت خودش ثبت کرده حال گوگل هم به دلیل اعتبار اون سایت سریع مطلبش رو ایندکس کرده. حالا مطلب شما به دلیل اینکه زود ایندکس نشده واسه یک سایت دیگه شده و اگه گوگل چند روز آینده به سایت شما سر بزنه تصور می‌کنه شما اون مطلب رو از اون سایت کپی کردین! راه حل چیه؟ راه حل اینه که اعتبار و اهمیت خود رو پیش گوگل افزایش بدید و پخش مطالب در سایت شما از قانون و نظم خاصی بهره مند باشه.

 

 

از چه راه‌های دیگری میشه مطالب رو سریع‌تر ایندکس کرد؟

یکی دیگه از راه‌هایی که میشه یک مطلب رو پس از پخش به گوگل معرفی کرد استفاده از وسیله وب مستر گوگل fetch as googleه که لازمه با google webmaster tools آشنا باشین البته کار با این وسیله ویژه متخصصین سئو و طراح سایت هست.

در آینده در مطلبی جداگونه به موضوع سریع ایندکس شدن مطالب خواهیم پرداخت.