آشنایی با سئو و 3 راهکار برای بهبود بهینه‌سازی خارجی

Written by 92 on فوریه 1, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آشنایی با سئو (SEO)، اهداف و ضرورت‌های اون

کلمه سئو (SEO) از عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی واسه موتورهای جستجوگر اقتباس شده و راهکارهایی رو شامل می‌شه که بواسطه‌ی اون سایت شما به افرادی که محصول یا خدمات شما رو جستجو می کنن؛ نشون می ده. قرار گرفتن سایت در رتبه‌های اول در صفحه‌ی نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) مهم زیادیه و یعنی میشه گفت حضور در رتبه‌های اول صفحه‌ی اول موتورهای جستجو؛ یک تبلیغ مجانیه اونم در بهترین فضای تبلیغاتی ممکن. بهینه‌سازی سایت واسه موتورهای جستجو باعث می‌شه تا ترافیک بطور رایگان و ً طبعیعی زیاد شه.

مخاطبینی که به دلیل‌ی جستجوی کلیدواژه‌ها به سایت شما هدایت شده‌ان؛ مخاطبین هدفمندی بوده و میزان تبدیل اونا به مشتری (و یا مخاطب دائمی) خیلی بالاه و سئو از این جهت ارزشمنده.

سئو

اهداف سئو و دلایل اهمیت اون

روزانه هزاران کاربر واسه حل مشکلات و جواب به نیازهاشون از موتورهای جستجوگری مانند گوگل استفاده می کنن و بطور حتم اگه در کسب‌وکارهای آنلاین واسه جذب این دسته از مخاطبان برنامه‌ی ویژه‌ای تدارک دیده شه با کمترین هزینه‌ی ممکن می تونن رشد کرده و به اهداف خود نزدیک‌تر شن.

آمارها نشون داده پنج نتیجه‌ی اول صفحه‌ی SERP بیشتر از ۶۷٪ کلیک‌ها رو به خود اختصاص دادن یعنی میشه گفت؛ بیشتر کاربران نیازای خود رو از بین پنج نتیجه‌ی اول پیشنهادی در موتورهای جستجو انتخاب می کنن و بدیهیه یک سایت هرچه جایگاه بالاتری در صفحه‌ی اول موتورهای جستجوگر داشته باشه شانس دیده‌شدن و جذب مخاطب بیشتری داره.

البته از این مسئله نباید غافل شد که فرآیند بهینه‌سازی و سئو فقطً جمع به موتورهای جستجو نبوده و دید کردن راه حل‌های مناسب مربوط به این مسئله باعث افزایش کاربردپذیری و بهبود فرآیند تجربه‌ی کاربری (User Experience) هم میشه.

اینم بخونین:   بهینه سازی ارزان و کم هزینه وب سایت

پس از سرچ یک عبارت در موتورهای جستجو؛ این موتورها در کسری از ثانیه و بواسطه‌ی الگوریتم‌های پیچیده‌ای که عوامل رتبه‌بندی رو شامل می‌شن (SEO Ranking Factors) در لیست سایت‌های ثبت شده اقدام به جستجو می کنن و آخر طبق فاکتورهای رعایت شده‌ی سئو تصمیم می‌گیرند که چه سایت‌هایی رو در رتبه‌های اول صفحات نتایج به کاربران خود نشون بدن.

حفظ کاربر و جلب اعتماد اونا در موتورهای جستجو اهمیت زیادی داره و اونا بطور دائمی در سعی هستن تا با بهبود عوامل رتبه‌بندی؛ سایت‌هایی رو به کاربران‌شون پیشنهاد کنن که از لیاقت کافی بهره مند باشن.

بطور مثال؛ گوگل یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین موتورهای جستجوگره که واسه رتبه‌بندی و نمایش سایت‌ها در صفحات SERP بیشتر از ۲۰۰ عامل مختلف رو بررسی کرده و می‌سنجد. این عوامل رتبه‌بندی در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بخش اول سئوی داخلی یا On-Page SEOه که به مجموعه راهکارهایی گفته می‌شه که می‌بایست اونا رو در داخل سایت دید کرد و بخش دوم سئوی خارجی یا Off-Page SEO هست که به تفضیل و در پست‌های آینده به توضیح اونا خواهیم پرداخت.

۳ راه حل بهبود بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO)

پیش از این در مطلب “آشنایی با سئو (SEO)، اهداف و ضرورت‌های اون” به بررسی مفاهیم اساسی دور و بر فرآیند بهینه‌سازی و سئو پرداختیم و گفتیم که موتورهای جستجوگر واسه رتبه‌بندی و نمایش سایت‌ها در صفحات SERP عوامل زیادی رو دید می کنن که این عوامل در دو دسته‌ی کلی سئوی داخلی و سئوی خارجی قرار می‌گیرند. در مطلب هفته‌ی گذشته با معنی “سئوی داخلی و ۹ راه حل بهبود اون” آشنا شدیم ودر این مطلب می خوایم به بررسی و آشنایی با معنی “بهینه‌سازی خارجی” و راهکارهای بهبود اون بدیم.

اینم بخونین:   اهمیت On page seo یا بهینه سازی درونی

با بکارگیزی اصولی ۹ راه حل مطرح شده در هفته‌ی گذشته شما می تونین جایگاه مناسبی در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو به دست آورید؛ اما فارغ از اونا موارد دیگری در بهبود جایگاه شما مؤثر هستن که در سرفصل”بهینه‌سازی خارجی” بررسی می‌شن. راهکارهای بهینه‌سازی خارجی بطور کامل بیرون از سایت شما اتفاق می‌افتند و اصلی‌ترین اونا رو در ادامه بررسی می کنیم.

بهینه‌سازی خارجی

لینک‌سازی و بک‌لینک‌های طبیعی

مقصود از لینک‌سازی؛ گرفتن لینک از بقیه سایت‌هاییه که در بخش‌ی مشترکی با شما فعالیت دارن و این مراحل یکی از مؤثرترین و پرطرفدارترین راهکارهای بهینه‌سازی خارجی حساب می‌شه. اهمیت زیاد لینک‌سازی باعث شد تا در کنار بقیه روش‌های بلک‌سئو از جایگاه ویژه‌ای بهره مند شه و افراد واسه بهبود جایگاه صفحاتشان در موتورهای جستجو؛ اقدام به خرید بک‌لینک‌های مصنوعی کرده و به مرور مزرعه‌های لینک شکل گرفت. همین تحرکات باعث افزایش حساسیت موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل نسبت به این مسئله شده و الان این جستجوگرها مدعی هستن تنها به لینک‌های طبیعی اهمیت میدن.

مقصود از لینک‌سازی طبیعی؛ ایجاد لینک و به اشتراک گذاشتن محتوای سایت شما به وسیله مخاطبان‌تون و با روندی ً عادی و طبیعیه. بطور مثال درصورتی که شما محتوای جذابی تهیه و تولید کنین که توانایی نشر بالایی داشته باشه؛ مخاطبین شما این مطلب رو در شبکه‌های اجتماعی و یا وبلاگ‌شون منتشر کرده و علاوه بر درج لینک منبع به تعریف اون می‌پردازند. حاصل اینجور فرآیندی اعلام این معنی به موتورهای جستجوه که این مطلب دارای اطلاعات کاربردی و جذابی واسه مخاطبینه و باعث می‌شه تا موتورهای جستجو هم توجه ویژه‌تری نسبت به گذشته به سایت منبع داشته باشن.

از این جور راهکارهای تولید لینک طبیعی و کسب بک لینک میشه به ارسال پست میهمان در سایت‌ها، درج کامنت، جواب به سئوالات کاربران انجمن‌ها و … اشاره کرد.

اینم بخونین:   بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی غیرقابل انکاره و بر هیچکی پنهون نیس. شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام، توئیتر و تلگرام) کاربران وفاداری دارن که روزانه و واسه ساعات طولانی در اونا فعالیت می کنن. اگه شما با هوشمندی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته و محتوای جذابی تهیه و تولید کنین؛ به لطف کاربران این شبکه‌ها مطلب شما مثل یک ویروس گسترش پیدا کرده و مخاطبین بی‌تعدادی جذب می‌کنه. ضمنا این فرآیند به یه جور باعث لینک‌سازی طبیعی واسه سایت شما شده و علی‌خلاف میل NOFOLLOW بودن لینک‌ها بواسطه‌ی اعتبار این شبکه‌ها تأثیرات زیادی در بهبود سئوی خارجی شما داره.

از این جور فواید شبکه‌های اجتماعی واسه بهبود سئوی خارجی میشه به ایجاد پروفایل، درج اطلاعیه‌ها، اخبار، رویدادها و رفت و امد با مشتریان و مخاطبین سایت نام برد که باعث می‌شه که کاربران رو حفظ کرده و اونا رو به سایت خود بازگردانیم.

شبکه‌های اشتراک‌گذاری و سایت‌های وب۲

یکی از مهم‌ترین اقسام شبکه‌های اجتماعی؛ شبکه‌های اشتراک‌گذاری هستن که به دلیل اهمیت زیادی که دارن در یک دسته‌ی جدا از هم به بررسی اونا خواهیم پرداخت. در اینجور شبکه‌هایی که اصطلاحاً به Social Bookmarking معروف شده‌ان؛ اعضا میتونن تا آدرس سایت‌های محبوب‌شون رو ثبت و ذخیره کرده و این لینک‌ها رو با دیگه کاربران به اشتراک بذارن. این اشتراک‌گذاری باعث می‌شه تا افراد زیادی با سایت لینک شده آشنا شن و باعث جذب خیل بزرگ مخاطب و بهبود ترافیک سایت لینک شده شه. شبکه‌های اشتراک‌گذاری زیادی مانند bookmarking، delicious، reddit و … وجود دارن که میشه از اونا واسه بهبود سئوی خارجی استفاده کرد.