آشنایی با چند تکنیک از رده خارج بهینه سازی و افزونه GTMetrix

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

از آنجایی که ضد و خلاف‌ها در سئو بیشتر از هر بخش‌ دیگریه، سوالات و شاید نگرانی‌های متفاوتی روزانه مطرح می‌شن که بعضی وقتا ترجیح میدم اونا رو به شکل یک پست وبلاگی منتشر کنم. البته شبکه‌های اجتماعی خیلی سعی کردن که جای وبلاگ رو بگیرن (بخش کثیری از نوشته‌های من به جایی مثل توییتر منتقل شده) اما بازم می‌گویم بهترین حالت تولید این محتواها وبلاگه و این روزها بیشتر از قبل سعی می‌کنم که بیشتر بنویسم.

در این نوشته می خوام چند  تکنیک که یه سری از آدما فکر می کنن وجود دارن و مفید هستن اما نیستن رو یادآوری کنم.

متن‌های مخفی که پر از کلمات کلیدی هستن

هنوزم سایت‌هایی دیده می‌شن که چندین کلمه رو هم رنگ پس زمینه در میارن و توقع افزایش رتبه دارن؛ شاید در روزهای اول احساس کنین که رتبه بهتری در اون کلمات می‌گیرید اما در اولین فرصتی که گوگل فکر کنه Keyword Stuffing می کنین، صفحه شما رو از کمه کم ۱۰ صفحه اول نتایج جست‌وجو خارج می‌کنه.

همین یک ماه پیش شرایط مشابهی رو مثل‌سازی کردیم؛ در یک کلمه کلیدی با رقابت متوسط، سایت تست ما در رتبه ۱۵ حضور داشت و پس از قرار دادن ۱۰ کلمه کلیدی تقریبا مربوط به رنگ شبیه پس‌زمینه سایت از ۱۰ صفحه اول نتایج جست‌وجو خارج شد. بهتره بگم که گوگل می تونه بفهمد چه جایی نیاز به حضور کلمه کلیدیه و چه جایی نیس. به طور مثال متنی که کیفیت مناسبی داره، در هر خطش کلمه کلیدی چند بار تکرار نشده. چگالی کلمه کلیدی رو هم به کل از یاد ببرین و تمرکز رو بر نوشتن محتوای با کیفیت و به درد بخور بذارین. حتما نیاز نیس در هر ۱۰۰ کلمه ۶-۷ بار کلمات کلیدی رو تکرار کنین؛ اگه در مورد موضوعی می‌نویسید، مطمئن باشین به شکل خودکار ذهنتون کلمات رو در متن جای می ده.

بررسی و کپی دقیق رفتار رقیبان

در اول هر پروژه سئو، خود من بعضی از رقیبان رو بررسی می‌کنم تا ببینم دقیقا از چه روش‌ها و متدهایی استفاده کرده‌ان. اما اصلا دقیقا همون کارایی که رقیبان کرده‌ان رو تکرار نمی‌کنم. به واقع باید از اشتباهات بقیه درس گرفت و علاوه بر داشتن نقاط مثبت اونا، نقاط ضعف اونا رو هم نداشته باشیم.

باید مد نظرمون باشه که گوگل می خواد سایتی رو بالاتر از این جور سایت‌ها نشون بده که در ۲۰۰ عامل مد نظرش، امتیاز بالاتری کسب کنه. پس باید همیشه چیزی بیشتر از رقیبان داشته باشین. مثلا اگه رقیبتون تولید محتوای متنی قوی‌ای داره، شما باید علاوه بر تولید محتوای قوی‌تر از اون، سراغ دیگه روش‌های تولید محتوا مثل ویدئو و صوت هم برید.

اینم بخونین:   بهینه سازی اصولی

البته در نظر داشته باشین بعضی وقتا رقیبان کاری رو به اشتباه انجام میدن و شما فکر می کنین حالا چون رقیبتون رتبه بالاتری گرفته، پس اون کار درسته.

تعداد لینک‌های بالا، تضمین‌کننده رتبه بالاتره

در این که بک‌لینک‌ها نقش خیلی مهمی در افزایش رتبه یک سایت دارن هیچ شکی نیس؛ اما باید در نظر داشت که همیشه تعداد بیشتر بک‌لینک، تضمین کننده رتبه بالاتر نیس. کیفیت بک‌لینک‌ها با یک‌دیگه متفاوته و هر کدوم ارزش مختلفی رو به همراه داره. بنابر این پیشنهاد من اینه که در کنار تمرکز برروی افزایش تعداد بک‌لینک‌ها، سعی کنین کیفیت اونا رو هم به همون نسبت افزایش بدید. دقت کنین که خیلی از بک‌لینک‌هایی که در ابزارهایی مثل Ahrefs و OSE می‌ببینن، واسه سایت رقیبتون ارزشی به همراه نداره و شاید حتی اثر منفی می‌گذارد.

کاهش بازدید همیشه به معنای پنالتی شدنه

تعداد بازدیدکننده‌های یک سایت شاید هرروز تغییر کنه؛ ممکنه یک روز افزایش داشته باشه و یک روز کاهش. ممکنه به خاطر وقایع مذهبی، تعطیلات رسمی و … بازدید یک سایت افت کنه ( به خاطر مسائل Fundamental). ذهن بیشتر مدیران سایت‌ها زمانی که بازدیدشون افت می‌کنه به طرف و طرف پنالتی منعطف می‌شه در حالی که واقعا اینطور نیس. حتما در یک پست دیگه در مورد روش تشخیص مشکلات فنی و غیرفنی رو توضیح میدم.

بعضی وقتا ممکنه دسترسی کاربران به سایت شما از منطقه خاصی به خاطر تنظیم ها سرور بسته شه، یا ممکنه به اشتباه لینک‌های سایت شما شکسته شده باشن یا حتی سایتی که بازدید زیادی رو واسه شما ارسال می‌کرد در اون روز دان شده باشه.

حتی یک بار یک ادمین هک شده بود و هکر فقط با متای روبوت، سایت رو Noindex کرده بود! (اینطور رقیبانی داریم!)

نصب یک پلاگین سئو برروی وردپرس کافیه

یکی از مواردی که بیشتر در بین دوستان تازه‌کار دیده می‌شه، اینه که فکر می کنن سئو فقط بهینه بودن متاتگ‌های آنهاست و یا اگه سایتی رو از نظر on-site و ساختاری بهینه کنن، «شک نداشته باشین» رتبه بالاتری در نتایج جست‌وجو میگیره.

اینم بخونین:   برند شدن با بهینه سازی سایت، سئو تضمینی؟؟

بهتره بگم که: ساختار سایت شما دقیقا زیرساخت و پِی ساختمون (سایت) شماست؛ حال اگه زیربنای خوبی داشته باشین می تونین با خیال آسون‌تر و کیفیت بیشتر، خود ساختمون رو بسازید. اگه ساختار مناسبی داشته باشین اما در مورد محتوا و بک‌لینک‌ها ضعیف عمل کرده باشین بازم نتیجه مناسبی نمی‌گیرید.

تجربه کاربری (UX) برروی سئو تاثیری نداره

افرادی هستن که فکر می کنن مثل ده قبل، گوگل فقط کدهای سایت رو بررسی می‌کنه؛ امیدوارم شما در این دسته جای نداشته باشین! راستش گوگل همونطور که سایت رو از نظر ظاهری بررسی می‌کنه می تونه کیفیت اون رو هم با استفاده از الگوریتم‌های مختلف تشخیص بده. البته طبق گفته خود گوگل هنوز فاکتورهای تجربه کاربری (مثل نزدیک بودن المنت‌ها به هم، تایپوگرافی و …) وارد نتایج دسکتاپ نشده‌ان، اما باید در نظر داشت که گوگل می تونه شما رو به خاطر نمایش تبلیغات زیاد در بالای محتوایتان (اصطلاحا above the fold) جریمه کنه.

یک بار که سایت رو بهینه کردیم کافیه

تاریخ کامپیوتر من نشون می ده که امروز ۱۲ مهر ۱۳۹۵ه؛ شک نداشته باشین الان افراد زیادی هستن که سعی دارن رتبه سایتشون رو افزایش دهند و شاید از چند سال پیش این کار رو شروع کرده‌ان. شاید چند سال پیش اگه سایت رو یک بار بهینه می‌کردیم به مدت زیادی در نتایج برتر جست‌وجو می‌موند، اما الان اینطور نیس.

همونطور که شما واسه سئو هزینه می کنین و سعی می کنین که رتبه مناسب بگیرین، سایت‌های ۱۰ نتیجه برتر هم دارن واسه باقی‌ماندن هزینه می کنن و رقیبان تازه‌وارد هم واسه کسب رتبه‌های بالاتر هزینه می کنن.

سئو یک رقابته که باید مادام فعالیت یک سایت ادامه داشته باشه؛ این که یک بار از خدمات یک شرکت استفاده کردین کافی نیس. بهتره سعی کنین به شکل قرارداد ماهیانه و به مدت یک سال کمه کم قرارداد ببندید که علاوه بر افزایش رتبه در کلمات کلیدی مربوط به کارتون، اون شرکت بازم برروی سایت شما کار کنه تا افت رتبه نداشته باشین و بتونین بازدید بیشتری از موتورهای جست‌وجو دریافت کنین.

یکی از موارد مهم در سئو سایت ،حجم سایت و نحوه اجرا یا به اصطلاح بالا اومدن سایته.طبق روش های هدفمند سئو در سال ۲۰۱۴، یکی از  کارهای مهمی که باید واسه داشتن یک سایت بهینه انجام بدین تست حجم سایت و بهتر کردن اونه.GTMetrix یکی از ابزارای خوب واسه بررسی سایت و ارائه گزارش دقیقی از روش ارای سایته.این وسیله علاوه برآنالیز یک سری پیشنهاد ها هم به وبمستران ارائه میده.در این مقاله،نحوه استفاده از این افزونه رو بررسی می کنیم.

اینم بخونین:   روشی که با آن می توان بعد چند روز بازید و فروش سایت را چند برابر کرد

افزونه بهینه سازی سایت GTMetrix

افزونه GTMetrix چیه؟

درسته که ما این جا از یک افزونه صحبت میکنیم،اما لازم نیس که شما از این افزونه در سایتتون به شکل دائمی استفاده کنین. با افزونه  GTMetrix میتونید یک بررسی راحت رو در داشبورد وردپرس هراز چندگاهی انجام بدین.این افزونه یک گزارش کامل رو به شکل روزانه،هفتگی،ماهانه و…در اختیارتون قرار میده و پیغامایی رو در ناحیه مدیریت اخطار میده.

نکته مهم این که کسائی که از حجم زیاد افزونها در سایتشون رنج میبرن،میتونن از نسخه آنلاین افزونه و در سایت اصلی GTMetrix از این آنالیزگر بهره مند شن.

نحوه کار افزونه GTMetrix

نکته مهم در استفاده از افزونه اینه که به شما آگاهی میده که چه بخشایی نیاز به بازبینی و در تعمیر در سایت شما دارن.این اسکرین شات رو مثلا نگاه کنین:

1

اگه در شکل توجه کنین میبینید که این افزونه دو رتبه بندی متفاوت رو واسه سایت شما بررسی می کنه.یکی از نظر سرعت در صفحات جست وجوی گوگل و دریگری در YSLOW.دو وسیله مهم در سئو!

نحوه نتیجه گیری به این شکله که اگه میزان YSLOW در میله پیشرفتی که در شکل هم نشونه کمتر باشه،به این معناست که سیستم YSLOW به اندازه کافی هوشمند نیس و درست عمل نمی کنه.

اگه یک بار تست رو انجام بدین،با آلارمای آنالیزگر روبرو میشید.مثلا یکی از نمونه های اخطار میتونه بهینه سازی عکس باشه.نکته جالب اینه که افزونه به شما می گه که کدوم عکس دقیقا مشکل سازه و موافق نیس و باید اندازه عکس رو چقدر ای مثلا کاهش بدین.مهم تر این که به شما اجازه میده پیش نمایش عکس بهینه شده رو نگاه کنین.

کار با افزونه پیچیده نیس.با توجه به این که محیط جدید واسه همه سوال آوره،بخشی با عنوان “what does thi mean” در کنار هر تب هست که میتونید توضیحات رو به شکل خلاصه بخونین و بعد از سرویس استفاده کنین.