آموزش استفاده از برچسب و کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

Written by 92 on فوریه 1, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

اثر برچسب بر سئو سایت

یک سردرگمی بین سئوکاران و طراحان وب واسه استفاده موثر از برچسبا هست که در این مقاله این سردرگمی رو برطرف می کردیم. پس تا آخر با ما همراه باشین.

همونجوریکه گفتیم از برچسبا واسه دسته بندی مطالب استفاده می شه که به طور مثال میشه در قسمت مقالات یک سایت، مطالبی که در مورد “سئو سایت” ه رو داخل برچسب “سئو” قرار داد. برچسبا یک پل ارتباطی بین محتوای وب سایته که ارائه دهنده اطلاعات روشن در مورد هر مطلبه.

چرا نباید از برچسبا داخل منو سایت استفاده کرد؟

داشتن آیتما زیاد واسه منو یک سایت باعث سردرگمی کاربر داخل سایت می شه. پس نباید از برچسبا داخل منو استفاده کرد. چون آیتمای منو خیلی زیاد می شه و کاربر داخل سایت دچار سردرگمی می شه که این کار نتیجه اش ترک سریع سایت به وسیله کاربره که به سئو سایت ضرر میرسوند و رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو کاهش پیدا میکنه.

اگه یک سایت در مورد طراحی سایت و سئو سایت فعالیت می کنه و ضمنا داخل اون مقالاتی هست و تعداد مقالات در مورد گوگل و رباتای گوگل بسیاره، درست نمی باشه که داخل منو قسمتی به نام گوگل رو ایجاد کنیم فقط به خاطر این که مطالب گوگل بسیاره. چون این کار مربوط به موضوع سایت نمی باشه.

یک نکته خیلی مهم در استفاده از برچسب بر سئو سایت اینه که نباید برچسبا هم نام با آیتمای منو اصلی سایت باشه. چون که روبرو شدن با محتوای برابر در منوا و برچسبا تاثیری منفی روی سئو سایت میذاره.

تعداد مناسب برچسب در مطالب

روی برچسبای یک سایت باید مدیریت داشت و از برچسبایی باید استفاده کرد که مطالب موجود در اونا خیلی و در ارتباط باشن. ولی اگه هنگام انتخاب برچسبا مدیریت نباشه ممکنه داخل خیلی از برچسبا تنها یک مطلب وجود داشته باشه.
در هیچ سایت یا مقاله در مورد تعداد مناسب برچسبا صحبت نشده. ولی واسه گرفتن تعداد مناسب برچسبا می تونین به وب سایتای برتر که زمینه سئو فعالیت می کنن مراجعه کنین. طبق تحقیقی که در این مورد بدست آوردیم، تعداد مناسب برچسب ۵ تاه که باید با مدیریت مشخص شن.

نکات اساسی در انتخاب برچسبا

• برچسبا باید کوتاه باشن. بیشترین حد از ۳ کلمه استفاده کنین و به جای استفاده از عبارات طولانی از عبارات کوتاه استفاده کنین.

• از تگای مورد علاقه کاربران استفاده کنین استفاده از تگای مورد علاقه کاربران در برچسبا می تونه شما رو در امر جذب کاربر کمک کنه.طبق موضوعات مورد علاقه کاربران برچسبا رو انتخاب کنین. طوریکه مربوط به محتوای متن باشه.

پس نتیجه می گیریم که برچسب بر سئو سایت تاثیری ندارن ولی استفاده مناسب اونا می تونه کاربر رو جذب سایت کرده و از این راه رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو زیاد شه.

استفاده از کلمات کلیدی و هدف گیری

 

به طور روشن ، اگه می خواین سایت تون روی موضوع “سگ” در صفحه نتایج نشون داده شه پس مطمئنا کلمه “سگ” باید جزء محتوای شما و قابل دید واسه موتورها باشه.

سلطه ی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی روی نحوه ای که ما با موتورها رابطه برقرار می کنیم و منظورمون رو واسه جستجو به اونا می رسانیم سلطه دارن. وقتی لغتی واسه جستجو وارد می کنیم ، موتور صفحاتی که به اون کلمه ربط داره رو بازیابی می کنه. ترتیب لغات (“پانداهای تردست” روبروی “تردست پانداها”) ، هجی کردن ، نقطه گذاری و حروف بزرگ و کوچیک همه اطلاعات اضافه تری به موتور می دن تا صفحه مناسب رو بازیابی و رتبه بندی کنه. موتورها آزمایش می کنن که لغات کلیدی چه جوری در صفحات استفاده شدن و بر همون پایه ربط بین لغات و مطلب (مورد نیاز سوال) رو تعیین می کنن. یکی از بهترین راه ها واسه داشتن صفحه ای با رتبه بالا اینه که مطمئن شید لغات کلیدی که می خواین از اونا واسه رتبه گرفتن استفاده کنین در عنوانا و متنا و فرادادها (metadata) قرار میگیره. واسه درک بهتر این موضوع انتخاب کلمات کلیدی رو بخونین.

اینم بخونین:   از صفر تا 100 بهینه سازی وب سایت

در کل اینکه هر قدر کلمات خاص تر باشن نتایج محدودتر و امکان کسب رتبه بالاتر بیشتر می شه. در نقشه گرافیکی بالا رابطه بین واژه کلی کتابا “books” با عنوان خاص “داستون دو شهر” Tale of Two Cities مقایسه شده. توجه کنین که نتایج واسه واژه کلی خیلی زیادتر از عنوان خاصه بنابر این با رقابت کمتری روبرو شدن.

سوء استفاده از کلید واژه

در آموزش بهینه سازی با کلمات کلیدی باید توجه داشته باشین که از همون روزهای اول که جستجوی آنلاین شروع شد مردم واسه دستکاری و گمراه کردن موتورها از لغات سوء استفاده می کردن ، این شامل وارد کردن کلیدواژه درون متنا ، URLا ، متا تگا و لینکا بود. بدیش اینه این تاکتیک تقریبا همیشه به سایت تون ضرر میرسوند تا نفع.

در روزهای ابتدایی ، موتورها از کلیدواژها به عنوان سیگنال ارتباطی اصلی استفاده و بر اونا تکیه می کردن (بی در نظر گرفتن اینکه اون کلمات واقعا چطوری استفاده می شدن). الان هر چند موتورها نمی تونن متنا رو مثل انسانا بخونن و تفسیر کنن ولی یادگیری دستگاه ها به تحقق این نزدیکتر می شه.

بهترین روش , استفاده از کلیدواژهای طبیعی و استراتژیکیه (در زیر بیشتر به اونا می پردازیم). اگه صفحه شما عبارت کلیدی “برج ایفل” رو هدف میگیره پس طبیعتا باید محتوای تون درباره ی خود برج ایفل و تاریخچه اون و یا حتی پیشنهاد هایی در مورد هتلای پاریس باشه. از طرف دیگه ، اگه فقط در صفحه تون کلمه “برج ایفل” زا به کار ببرین ولی محتوا بی ربط باشه (مثلا صفحه در مورد پرورش گربه باشه) پس سعی شما واسه گرفتن رتبه واسه برج ایفل بی ثمر هستش. نکته مهم در به کاربردن کلیدواژه این نیس که واسه تموم کلمات کلیدی رتبه بالا بگیرین بلکه باید واسه کلماتی که مردم جستجو می کنن و چیزی می خواهند که سایت شما ارائه میده رتبه بالا بگیرین.

بهینه سازی صفحه

بخشی از الگوریتم رتبه دهی موتورها، نحوه ی استفاده از کلیدواژه هاس و ما میتونیم تکنیکای موثری در اونا به کار ببریم تا صفحه ما خوب بهینه سازی شه.

از کلیدواژها به شکل زیر استفاده کنین.

کمه کم یک بار در تگ عنوان title tag و سعی کنین کلیدواژه تا حد امکان در شروع تگ قرار بگیره. در ادامه این بخش توضیح بیشتر میدیم.

یک بار برجسته در بالای صفحه.

کمه کم دو سه بار (همراه با تغییرات) در صفحه. اگه متن شما زیاده پس چند بار بیشتر هم اشکالی نداره. البته شاید بازم بخواهید تعداد زیادتری کپی کنین ولی تجربه نشون داده که هیچ تاثیری در رتبه بندی نداره و یا خیلی کم هستش.

کمه کم یک بار در صفت alt عکس در صفحه. این مورد هم به جستجو در وب کمک می کنه و هم به جستجوی تصویر.

اینم بخونین:   تاثیر افزایش ترافیک در سئو و رفع اثر منفی طراحی مجدد سایت بر سئو

یک بار در URL . نکات بیشتر در مورد کلیدواژه در URLا بعدا آمده.

کمه کم یک بار در تگ تشریحی متا (Meta Tag) ، توجه کنین که موتور از این تگ واسه رتبه بندی استفاده نمی کنه بلکه زمانی که جستجوگر نتایج جستجو رو می خواند, “تشریح متا, meta descriptionn ” تبدیل به “تکه ای از متن” می شه و واسه جذب کلیک خوبه.

به یاد داشته باشین که کلا از کلمات کلیدی در متن لنگری (Anchor text) که به صفحات دیگه در سایت تون اشاره میکنه استفاده نکنین ، این کار یک ننگ معروف به Keyword Cannibalization حساب می شه.

افسانه ی چگالی کلمات

چگالی کلمات در آلگوریتم رتبه بندی تاثیری نداره.

اگه دو مطلب D1 و D2 شامل ۱۰۰۰ واژه باشن (و ۱=۱۰۰۰ باشه) و واژه رو ۲۰ بار تکرار کنین ( tf = 20 ) ، پس بررسی گر چگالی به شما خواهد گفت که واسه هر دو مطلب (چگالی کلید واژه = KD) :

KD = 20/1000 = 0.020 چگالی واسه اون کلیدواژه ۲% است.

وقتی tf = 10 و ۱=۵۰۰ باشه ، مقدار مساوی به دست میاد. ولی از قرار معلوم بررسی گر چگالی نمی تونه بگه کدوم مطلب ربط بیشتری داره. نسبت چگالی کلمات هیچی در باره ی موارد زیر به ما نمی ده:

۱- فاصله نسبی بین لغات (نزدیکی)

۲- واژه در کجای مطلب اتفاق افتاده (پخش)

۳- میزان هم استنادی بین لغات (اتفاق)

۴- موضوع اصلی ، عنوان یا موضوع فرعی مطلب

نتیجه گیری :

چگالی کلیدواژه از محتوا و کیفیت و معناشناسی و ضمنا رابطه مجزاه.

پس بهترین حالت چگالی صفحه چطوری است؟

یک صفحه بهینه شده واسه عبارت “کفش دویدن” باید چیزی مثل این باشه:

تگ عنوان (Title Tag)

در آموزش سئو واسه بهینه سازی موتور جستجو ، عنوان صفحه باید دقیق و با توضیح مختصری از محتوای صفحه باشه. همون قدر که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی موتور جستجوست ، روشای زیر هم باعث می شن تا سئو کمتر هنگ کنه و بهتر جواب بده. موارد زیر واسه بهینه سازی تگ عنوان ضروریه و پیشنهاد می شه:

تگ عنوان صفحه شما در بالای برنامه مرورگر اینترنت نمایش می شه و بیشتر همون عنوانیه که محتوای شما استفاده و در اینترنت شیر می کنه.

مراقب طول باشین

موتور فقط ۶۵ الی ۷۵ حرف اول تگ عنوان رو در نتایج جستجو نشون میده, بعد از اونا علامت “…” میندازه که نشون میده تگ قطع شده). این محدود کردن کلی، واسه بیشتر سایتا راستی می کنه، پس رعایت این محدود کردن پیشنهاد می شه. البته اگه شما چندین کلیدواژه رو هدف گرفتین (به ویژه یک عبارت کلیدی بلند) و داشتن چند کلیدواژه واسه رتبه بندی تون ضروریه پس بلندتر کردن اونا منطقیه.

وقتی در تگ عنوان کلمات کلیدی به کار می برین و زمانی که پرسشی با اون واژه ها انجام می شه، موتورها همون واژه ها رو بازیابی می کنن. واسه همین توانایی دید و کلیک خوردن و رتبه بالا میره.

کلیدواژهای مهم رو اول کار قرار بدین

هر قدر کلیدواژها در اول تگ عنوان قرار بگیرن، رتبه بندی بهتر صورت میگیره و احتمال اینکه کاربر در نتایج جستجو روی اونا کلیک کنه بیشتره.

مارک رو شامل کنین

“مارک” یا “نام جنس تون” رو در انتهای تگ عنوان قرار بدین تا هم مردم با جنس تون آشنا شن و هم از راه کسائی که مارک تون رو می شناسن و یا به اون علاقه دارن میزان کلیک خوردن بالا برود. بعضی مواقع عقل سلیم حکم می کنه تا نام جنس تون رو در اول تگ بندازین ، مثلا واسه هوم پیج. به هر حال چون لغات شروع کننده قدرت بیشتری دارن پس مراقب باشین واسه چه می خواین رتبه بگیرین.

آخرین دلیل مهم در ایجاد کلمات کلیدی و تشریحی اینه که در موتورها رتبه بگیرین. در آمارهای گرفته شده ، ۹۴% از شرکت کنندگان گفتن مهمترین محل واسه گرفتن رتبه بالا استفاده از کلیدواژه در تگ عنوان بوده.

خوانایی و تاثیرات احساسی رو در نظر قرار بدین

تگ عنوان باید خوانا و تشریحی باشه چون اولین تقابل کاربر جدید با جنس شماست و باید تا حد ممکن اثر مثبت بزاره. با یک تگ قانع کننده توجه بیشتری به نتایج جستجو می شه و بازدیدکنندگان بیشتری جذب سایت می شن. در کنار این موضوع می شه تاکید کرد که سئو نه تنها کار و راه حل کلیدواژها رو بهینه سازی می کنه بلکه کل تجربه کاربر رو هم بالا می بره.

اینم بخونین:   5 ابزار کاربردی برای کنترل وضعیت سئو و بهینه سازی

تگ متا

“تگ متا” در اصل به عنوان یک پروکسی ساخته شد تا از محتوای وب سایتا اطلاعات کسب شه. چند تا از این متا تگا رو همراه با کاربردشون در زیر لیست می کنیم:

رباتای متا

“تگ رباتای متا” واسه کنترل فعالیت خزنده موتور جستجو (واسه تموم موتورهای اصلی) (هر بار یک صفحه) استفاده می شه. استفاده از رباتا چند راه داره تا موتور جستجو و در آخر صفحه شما تحت کنترل در بیاد:

• index/noindex به موتور می گه خزنده می تونه درون صفحه حرکت کنه و اون رو واسه بازیابی آینده در شاخص موتور قرار بده یا نه. البته موتورها به شکل دیفالت جواب می دن که همه صفحات می تونن شاخص شن, پس استفاده از”indexx” کلا غیرضروریه.

• follow/nofollow به موتور می گه خزنده می تونه روی لینکای صفحه حرکت کنه یا نه. اگه “nofollow” رو  انتخاب کنین موتور لینکای صفحه رو ندیده میگیره و رتبه بندی هم نمی کنه. تموم صفحات به شکل دیفالت روی “follow” قرار دارن. نمونه:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”>

• noarchive استفاده می شه تا موتور از صفحه کپی cache شده ذخیره نکنه. موتور به شکل دیفالت یک کپی قابل نگاه از صفحاتی که شاخص کرده رو نگه می داره و از راه لینک cache در نتایج جستجو در اختیار جستجوگر قرار میده.

• nosnippet به موتور می گه یک متن تشریحی در کنار عنوان صفحه و URL در نتایج جستجو نمایش بده یا نه.

• noodp/noydir تگای مخصوصی هستن که به موتور می گن از Open Directory Project (DMOZ) یا Yahoo! Directory واسه نشون دادن نتایج از تکهای تشریحی (descriptive snippett) استفاده کنه یا نه.

تگ X-Robots-Tag در سربرگ دستوری HTTP هم همین عمل رو انجام میده. این تگ به ویژه واسه فایلای غیر HTML (مثل تصاویر) کاربرد بهتری داره.

تگ توضیح متا Meta Description Tag

“تگ توضیح متا” یک توضیح خلاصه از محتوای صفحه میده. موتورها از کلیدواژه یا عبارات درون این تگ واسه رتبه بندی استفاده نمی کنن ولی “توضیح متا” تکه ای از متن اصلیه که زیر نتایج نشام داده می شن.

این تگ یک حالت و کارکرد تبلیغاتی داره تا خواننده به سایت شما جذب شه و بخش خیلی مهمی از بازاریابی جستجو حساب می شه. با طراحی یک توضیح گیرا و خواندنی و استفاده از کلیدواژهای مهم می تونه ضریب کلیک خوردن صفحه تون رو بالا ببره (توجه کنین گوگل چه جوری کلیدواژهای جستجو شده رو در توضیح نگه داشته).

طول “تگ توضیح متا” می تونه هر اندازه باشه چون موتور جستجو از بخشای دیگه در صفحه تکه ورداری می کنه. این تاکتیک واسه صفحاتی که به چندین عنوان و کلیدواژه هدف می گیرن مناسب و معتبره.

تگای متای نه خیلی مهم

کلیدواژهای متا Meta Keywords :

کلیدواژهای متا زمانی ارزش داشتن ولی دیگه واسه بهینه سازی موتورها مهم نیستن. تاریخچه و داستون کامل این تگ رو می تونین در SearchEngineLand تحت Meta Keywords Tag 101 بخونین.

Meta Refresh, Meta Revisit-after, Meta Content-type و غیره

این تگا هم می تونن واسه بهینه سازی به کار برن ولی واسه فرایند لازم نیستن پس توضیح اون رو از Google’s Search Console Help تحویل بگیرین.