آموزش انتخاب دامنه و آدرس مناسب برای بهینه سازی وب سایت، خزنده گوگل چیست؟

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آموزش انتخاب دامنه و آدرس مناسب واسه سئو

بخش سوم اصول ابتدایی طراحی و پیشرفت واسه موتور جستجو رو با ما همراه باشین. این بخش از راهنما رو در اختیار برنامه نویسان و طراحان و تموم افرادی که در ساخت سایت شما سهیم هستن بذارین تا همه روی یک چیز تمرکز کنن.

ساختار URL

ساختار آدرس واسه مطلب شما در سایت واسه ارزش خیلی داره. ما در مطلب آموزش انتخاب دامنه و آدرس مناسب واسه سئو (آدرس مطالب شما در اینترنت) از دید جستجو ارزش خیلی زیادی داره و در چندین محل خیلی مهم ظاهر می شه.چون موتور , URLا رو در بخش نتیجه نشون می ده پس امکان کلیک خوردن و دیده شدن بالایی داره. URLا در رتبه بندی تاثیری ندارن. URLا در آدرس بار مرورگر وب نشون داده می شن و هر چند کلا واسه موتور اثر نداره ولی URL با ساختار و طراحی ضعیف می تونه نتیجه منفی بده. URL بالا به عنوان متن لنگری anchor text واسه اشاره کردن به صفحه وبلاگ قبلی استفاده شده.

.

راهنمای ساختن URL واسه سئو

یکدل باشین

خودتون رو به جای کاربر بذارین و به URL تون نگاه کنین. اگه خیلی آسون تونستید محتوای صفحه تون رو اون طور که انتظار میره پیش بینی کنین پس URL تون خوب تشریح شده. احتیاجی نیس همه جزئیات رو در URL تون بنویسید و یک ایده ی کلی کافیه.

هرچه کوتاه تر بهتر

با اینکه یک URL با تشریح کامل مهمه ولی کوتاه کردن طول اون می تونه کپی و پیست کردن اونا رو (درون ایمیلا , وبلاگا , پیغامای متنی و غیره) آسون تر کرده و ضمنا در نتایج جستجو کامل دیده می شه.

به کار بردن کلیدواژها مهمه , ولی زیاد از حد خطرناکه

اگه صفحه تون واژه یا عبارت خاصی رو هدف گرفته پس مطمئن شید URL تون اونا رو شامل می شه. البته واسه مقاصد سئو , در تایپ چندین کلیدواژه زیاده روی نکنین، چون باعث می شه کاربرد URL کم شه و فیلترهای اسپم فعال شن. [ فیلترای سئو رو جدی بگیرین]

شخصی اش کنین

بهترین URL اینه که خیلی آسون خونده شه و بی پارامتر , اعداد و علامت باشه. به کمک تکنولوژیایی مثل mod_rewrite for Apache و ISAPI_rewrite for Microsoft
می تونین خیلی آسون URL ای مثل به این رو https://moz.com/blog?id=123 به نسخه خواناتر و شخصی تر https://moz.com/blog/google-fresh-factor تغییر بدین. حتی پارامترهای پویا و تک هم می تونن رتبه بندی و شاخص شدن رو پایین بیارن.

واسه جدا کردن لغات از خط ربط (-) استفاده کنین

تموم برنامه های وب نمی تونن دقیقا جداکنندهایی مثل (_) , (+) یا (%۲۰) رو تفسیر کنن , پس به جای اونا از خط ربط (-) واسه جدا کردن لغتا در URLا استفاده کنین , مثل نمونه اشاره شده در بالا: “google-fresh-factor” .

گوگل سایت ما رو چطوری می بیند | خزنده گوگل چیه؟

حرکت یا به قول معروف خزیدن موتورها در شبکه و گونه ای که اونا مطالب شما رو تفسیر می کنن محدوده و اون طور که من و شما یک صفحه وب رو می بینیم موتور جستجو نمی بیند. در این فصل تمرکز ما روی جنبه های فنی ساخت (یا اصلاح) صفحه وب تونه تا اونا هم واسه بازدیدکننده و هم واسه موتورها ساختار مناسبی داشته باشن. این بخش از راهنما رو در اختیار برنامه نویسان و طراحان و تموم افرادی که در ساخت شما سهیم هستن بذارین تا همه روی یک چیز تمرکز کنن.

مطالب با توانایی فهرست شدن (شاخص شدن)

گوگل سایت ما رو چطوری می بیند و خزنده گوگل چیه؟ جواب این سوال رو در ادامه می خونین. مهمترین بخش مطالب شما باید در فرمت HTML باشه تا فهرست بندی موتور جستجو بهتر انجام شه. علیرغم پیشرفت فن آوری خزندها, فرمتایی مثل تصاویر , فایلای فلش و جاوا و دیگه مطالب غیر متنی بیشتر به وسیله اونا یا ندیده گرفته می شن و یا بی ارزش. آسون ترین راهی که می تونین مطمئن شید لغات و عباراتی که بازدیدکننده تون میبینن واسه موتورها هم قابل دیده اینه که اونا رو به شکل متن HTML قرار بدین. البته روشای پیشرفته تری هم واسه اون دسته که نیاز به قالب بندی یا سبک نمایش بهتری دارن موجوده.

اینم بخونین:   بهینه سازی را همانند سئو کارهای حرفه ای انجام دهیم

۱- واسه تصاویر نشونه alt بذارین: به تصاویر gif, jpg, png , “نشونه alt” در فرمت HTML اختصاص بدین تا تصویرهایتان واسه موتور یک توضیح متنی داشته باشه.

۲- لینکایی با توانایی خزیدن و جهت یابی بسازید.

۳- پلاگینای Flash یا java به متن صفحه اضافه کنین.

۴– اگه می خواین لغات و عبارات به کار رفته در مطالب صوتی و تصویریتون شاخص شن پس واسه اونا رونوشت transcript ارائه بدید.

مشکل من اینه که کسی نمیتونه پیدام کنه. من یک سایت بزرگ فلش از پانداهای تردست درست کردم ولی هیچ جای گوگل دیده نمیشم. قضیه چیه؟

سایت تون رو همونجوریکه موتورها می بینن ببینین

مشکل خیلی از وب سایتا شاخص کردن مطالبه. پس محتوای تون رو دوباره چک کنین. به کمک ابزارهایی مثل Google’s cache و SEO-browser.com و MozBar می تونین محتوای تون رو تست کنین تا معلوم شه چه عناصری واسه موتورها قابل دید و شاخص شدن هستن.

چیزی که به وسیله google cache دیده می شه                                                   چیزی که بازدید کننده میبیند      

اوه اوه , پس ما اینطوری دیده میشیم؟

به کمک ویژگی “گوگل کچ” (Google’s cache) میفهمیم که سایت “پانداهای تردست” از نگاه موتور جستجو اصلا اون اطلاعات غنی که ما میبینیم رو نداره و واسه همین موضوع “ربط دادن” سخت می شه.

           چیزی که موتور جستجو می بیند                                                                  چیزی که شما می بینین     

پس اون همه بامزگی کجا رفت؟

از دید “گوگل کچ” تموم اون صفحه جالب بالا مثل صحرا شده. حتی متنی که به ما بگه این صفحه شامل Axe battling Monkeysه هم دیده نمی شه. این سایت در فرمت Flash ساخته شده و بخاطر این موتور جستجو نمی تونه هیچ مطلب یا حتی لینک به بازیا رو شاخص کنه.

کار با هوشمندی اینه که هم محتوای متن رو چک کنین و هم به وسیله وسایل سئو ، صفحه تون رو دوباره چک کنین تا مشخص شه موتورها چه چیزی رو می بینن.

ساختار لینک با توانایی خزیدن (حرکت)

همونجوری که موتورها باید محتوا رو ببینند تا بتونن اونا رو در فهرست کلیدواژهای شاخص و بزرگ خودشون لیست کنن , باید لینکا رو هم ببینند تا قبل از هر چیز بتونن محتوا رو ییدا کنن. یک لینک با توانایی خزیدن (چیزی که میذاره خزندها مسیرها رو در شبکه مرور کنن) و پیدا کردن صفحات سایت واسه موتور جستجو خیلی ضرورت داره. صدها هزار سایت همین اشتباه مهم رو می کنن و ساختار جهت دهی شون رو طوری می سازند که واسه موتورها غیرقابل دسترسی شن و مانع می شه تا صفحات شون در فهرست شاخصا لیست شه.

در زیر نشون می دیم این مشکل چطوری اتفاق می افته:

 

در شکل بالا , خزنده ی گوگل به صفحه A رسیده و لینکی می بیند به صفحه B و E. هر چند بین C و D شاید صفحات مهمی روی سایت باشه ولی خزنده راهی واسه دسترسی به اونا نداره (یا حتی نمی دونه اونا وجود دارن). دلیلش اینه که هیچ لینک مستقیم و قابل خزیدنی بین C و D وجود نداره. اونا واسه گوگل وجود ندارن! . اگه خزنده قبل از هر چیزی نتونه به صفحات شما دسترسی پیدا کنه پس محتوای خوب , هدف دهی لغات کلیدی خوب و بازاریابی با هوشمندی هیچ کدوم فرقی ایجاد نمی کنن.

اینم بخونین:   نکات مهم در بهینه سازی غیر تکنیکال و تکنیکال

پیکربندی لینک

بسته شدن برچسب لینک                متن لنگری لینک                              محل مراجعه لینک            شروع برچسب لینک

این کلی ترین فرمت یک لینکه و واسه موتورها قابل درکه و خزندها می دونه باید اون لینک رو به نمودار شبکه اضافه کنن و از اون واسه محاسبه متغیرهای جداگونه پرسشی استفاده کنن (مثل PageRank گوگل) و واسه شاخص کردن مطالبی که در صفحات مراجعه شده میان هم دنبال کنن. تگ لینک (برچسب لینک) ناحیه روی صفحه که کلیک میخورد و می تونه تصویر , متن یا چیزهای دیگه باشه و کاربر می تونه از راه اونا به صفحه دیگه منتقل شه. این لینکا عناصر اصلی جهت یابی در اینترنت به نام hyperlinks هستن. در عکس بالا تگ “<a” نشون دهنده شروع لینکه. “محل مراجعه لینک” به کاربر و موتور می گه که لینک داره به کجا اشاره میکنه. در این مثال به URL: http://www.jonwye.com مراجعه می کنه. بعد بخش توانایی دیده شدن لینک واسه کاربره که در دنیای آموزش سئو به “متن لنگری” (anchor text) معروفه و منظور صفحه ایه که لینک داره و به اون صفحه اشاره میکنه. تگ “</a>” لینک رو می بیند و دسترسی به لینکای دیگه رو بسته می کنه.

حالا نگاهی میندازیم به دلایلی که چرا صفحات نمی تونن قابل دسترسی باشن.

فرمای تسلیمی (پرسشنامه)

اگه کاربرتان باید قبل از رسیدن به مطلب تون فرمی یا پرسشنامه ی آنلاین پر کنه پس موتورها هیچوقت نمی تونن صفحه های محافظت شده پشت اونا رو ببینند. در این فرما مثلا باید رمز وارد کرد یا نظرسنجیای کامل صورت داد. در هر صورت , خزندها کلا فرم تسلیمی قبول نمی کنن و هر نوع مطلب یا لینکی که قرار باشه از راه اونا رسیدن صورت گیرد واسه موتورها نامرئی باقی می مونه.

لینکای JavaScript غیر قابل جدا سازی هستن

اگه واسه لینکای خود از JavaScript استفاده می کنین میفهمید که موتورها یا در اونا اصلا حرکت نمی کنن یا اهمیت خاصی به محتوای درون شون نمی دن. در صفحاتی که می خواین خزنده حرکت کنه باید لینکای JavaScript رو با لینکای HTML استاندارد عوض کنین (یا همراهی شون کنین).

لینکایی که به صفحاتی که با “تگ ربات متا” یا “robot.txt” بسته شدن اشاره می کنن. ( Meta Robots tag )

صاحب سایت می تونه به وسیله دو فایل ” Meta Robots tag ” و “robot.txt” دسترسی خزنده به صفحه رو محدود کنه. باید اخطار بدیم که بعضی وب مسترها به طور غیرعمد از این دستورات واسه بسته کردن رسیدن رباتای سرکش استفاده می کنن ولی میفهمند که موتورها , خزنده هاشون رو متوقف می کنن.

Frames یا iframes

از دید فنی , لینکا در هر دو Frames و iframes توانایی خزندگی دارن ولی اونا واسه موتورها مشکلات ساختاری ایجاد می کنن. کلا اگه کاربر حرفه ای نیستین و خوب نمی دونین موتورها چطوری لینکا رو در Frames شاخص و دنبال می کنن پس بهتره از اونا دوری کنین.

اینم بخونین:   بک لینک برای بهینه سازی و افزونه سئو تصاویر

رباتا از فرمای جستجو استفاده نمی کنن

هر چند این قضیه مستقیما با صحبت بالا (فرم پرسشنامه) هم جهته ولی معمولا زیاد پیش میاد، که بد نیس به اون اشاره کنیم. بعضی وب مسترها بر این باورند که اگه در سایت شون پنجره ی جستجو قرار بدن پس موتورها می تونن هر چیزی رو که بازدیدکننده جستجو می کنه رو پیدا کنن. بدیش اینه خزندها واسه پیدا کردن مطالب ، جستجویی انجام نمی دن و پس میلیونا صفحه غیرقابل دسترس باقی می مونن و تا زمانی که صفحه ای به اونا لینک نکنه محکوم به غریبگی ان.

لینکا به شکل Flash و Java و دیگه پلاگینا

لینکایی که درون سایت “پاندای تردست” (در مثال قبلی) قرار دارن بهترین توضیح واسه این اتفاق هستن. ربطی نداره چند تا پاندا در صفحه لیست و لینک شده باشن , هیچ خزنده ای نمی تونه از راه ساختار لینک سایت به اونا دسترسی داشته باشه و اونا واسه موتورها نامرئی باقی می مونن.

صفحه ای با صدها یا هزاران لینک

تعداد لینکایی که موتورها روی هر صفحه دنبال می کنن محدوده. این محدود کردن واسه کم شدن اسپما و حفظ رتبه بندی ضرورت داره. صفحاتی که چند صد لینک دارن نباید توقع داشته باشن که تموم لینک هاشون دیده و شاخص شه.

 

اگه از چاله های بالا دوری کنین می تونین لینکای HTML تر و تمیزی داشته باشین که خزندها خیلی آسون بتونن به مطالب شما دسترسی داشته باشن

Rel=”nofollow” رو میشه در ترکیب زیر استفاده کرد:

<a href=”https://moz.com” rel=”nofollow”>Lousy Punks!</a>

 

لینکا می تونن خواص خیلی داشته باشن و موتورها هم می تونن تقریبا تموم اونا رو ندیده بگیرن , به غیر از یکی ، که خیلی مهمه: Rel=”nofollow”

در مثال بالا , اضافه کردن Rel=”nofollow” به تگ لینک , به موتور می گه که صاحب سایت نمی خواد این لینک مورد تایید صفحه مقصد قرار بگیره.

Nofollow کلا به موتور دستور میده لینک رو دنبال نکنه (هر چند بعضی می کنن). این تگ به عنوان روشی واسه متوقف کردن نظرات خودکار وبلاگا , کتاب مهمان و اسپما ساخته شد ولی طی زمان به راهی تبدیل شده تا موتور لینکی که معمولا عبور میده رو بسته کنه. هر موتوری تفسیر خودش رو از لینک تگ شده با nofollow می کنه , ولی در هر صورت این لینکا قدرت لینکای نرمال رو ندارن.

لینکای nofollow بد هستن؟

با اینکه لینکای nofollow نسبت به مابقی لینکا قوی نیستن ولی بخش عادی ای از این تنوع شدن . در وب سایتی که لینکای ورودی اش زیاد باشن به مرور لینکای دنبال نشده جمع می شن و این چیز بدی نیس. بخش “عوامل رتبه بندی” ما نشون میده که درصد لینکای ورودی nofollow در سایتای رتبه بالا نسبت به سایتای رتبه پایین بیشتره.

گوگل

طبق اظهارات گوگل , اونا نه لینکای nofollow رو دنبال می کنن و نه به این لینکا رتبه می دن و نه متن لنگری شون ارزشی داره . از پایه استفاده از nofollow باعث می شه تا گوگل لینکای مقصد رو از نمودار کلی شبکه وب برداره و به عنوان متن HTML تفسیر کنه (انگار لینک وجود نداره). به گفته گوگل , وب مسترها می گن حتی یک لینک nofollow از سایت معتبری مثل Wikipedia هم می تونه نشونه ای از اطمینان باشه.

Bing & Yahoo!

بینگ که نتایج جستجوی یاهو رو ارائه میده گفته اونا هم لینکای nofollow رو در نمودار لینکی خود شامل نمی کنن (هر چند هنوز لینکای nofollow به عنوان راهی واسه کشف صفحات جدید به وسیله خزندهای شون استفاده می شن). پس هر چند این موتورها این لینکا رو دنبال می کنن ولی از اونا در محاسبات رتبه بندی استفاده نمی کنن.