آموزش کامل جز به جز بهینه سازی سایت

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آموزش بهینه سازی سایت

اضافه کردن structured data به سایت، که ضمنا با عنوان schema markup  شناخته می شه، فنی ترین کاریه که می تونم انجام دهم. این کار می تونه SEO زیادی به سایت شما بده و رتبه بندی شما رو افزایش بده. اعتراف می کنم که مقداری منحنی یادگیری اینجا هست.

لازم نیس اصلا برنامه نویسی بلد باشین. (اما اگه تجربه برنامه نویسی قبلی داشته باشین، schema markup خیلی راحت تر میشه.) فقط کافیه کمی واسه آشنایی با اون زمان بذارین.آموزش بهینه سازی سایت

حتی لازم نیس اصطلاحات پیچیده رو فرا بگیرین (هر چند من این کار رو پیشنهاد می کنم). می تونین این مراحل راخودکار کنین تا احتیاجی به انجام کارهای سخت نباشه.

اما شک نداشته باشین باید بدونین که structured data چیه و چرا این قدر مهمه. در حالی که این یک جنبه فنی تر SEOه، اما مطمئنا ارزش یادگیری رو داره. به دنبال اون مجموعه ای از مهارتای جدید رو فرامی گیرید که به بهتر شدن رتبه بندی سایت شما کمک می کنه. می دونم که structured data و  schema markupبه نظر پیچیده میان. بله در نظر اول پیچیده هستن، اما هر کسی می تونه این کار رو بکنه. پس بیایید شروع کنیم و در مورد اون حرف بزنیم.آموزش بهینه سازی سایت

structured data چیه؟

structured data که با نام schema markup هم خونده می شه، یه جور کده که امکان جستجو، سازمون دهی و نمایش مطالب شما رو واسه موتورهای جستجو آسون تر می کنه. structured data در مورد معنای داده های سایت شما با موتورهای جستجو رابطه برقرار می کنن. بی schema markup، موتورهای جستجو تنها می تونن بگه که دادهاتون چه می گن و واسه تعیین چرایی بودن اونا در اونجا باید سخت تر کار کنن.

فرض کنین که می خواین اطلاعات تماس شرکت خود رو در اختیار بقیه قرار بدید. می تونین این اطلاعات رو در پایین صفحه خود قرار بدید و این کار واسه هر بازدید کننده انسانی کافیه. اما موتورهای جستجو باید واسه درک معنی این داده های نپخته کمی بیشتر کار کنن. اما اگه از schema markup استفاده کنین به موتورهای جستجو می گین که اینا (به جای داده های نپخته تصادفی) اطلاعات تماس شما هستن.آموزش بهینه سازی سایت

این کار رو با استفاده از این markup انجام می دید:

می دونم بازم گیج کنندهه اما کمی صبر کنین. در ادامه همه چیز رو به جزئیات خواهم گفت.

، شما به موتورهای جستجو در جدا سازی و بررسی آسون تر محتوای خود کمک می کنین.


محتوا پادشاه سئو هستش

همین الان واسه دریافت مشاوره رایگان در مورد اثر جادویی تولید محتوا بر سئو مشاوره بگیرین


این بالا العاده مهمه. اگه جستجو در سایت شما واسه موتورهای جستجو آسون باشه، به یک امتیاز SEO دست پیدا کرده این. می دونم که بعضی ازتون می گین:«اما مگه قرار نیس واسه بازدیدکنندگان انسانی نه ماشینی بنویسیم؟»آموزش بهینه سازی سایت

ممکنه تعجب کنین که schema markup واسه کمک به کاربران طراحی شده بود. به اون به عنوان یک کارت تجاری بالا العاده دقیق نگاه کنین که اطلاعات شما رو به روشنی نمایش میده.

به نظر پیچیده میاد.

اما در آخر به خاطر کمک به افرادی مثل من و شماس.

یکی دیگه از دلایل ضرورت schema markup راحت تر کردن کار موتور جستجوه. پس شما واسه ماشین نمی نویسید. بلکه بی تغییر محتوای خود جزئیات بیشتری به اون اضافه می کنین. جزئیات بیشتر در این مورد رو می تونین در schema.org پیدا کنین.آموزش بهینه سازی سایت

ما بعدا از این سایت استفاده بیشتری می کنیم و پیشنهاد می کنم اون رو بوک مارک کنین. شاید ازشنیدن این خوشحال می شید که لازم نیس همه چیز رو در مورد schema markup بدونین تا از اون در سایت خود استفاده کنین. می تونین درزمان یک ساعت شروع به استفاده از اون کنین. بعضی از اصول رو اول باید یاد بگیرین، اما پس از اون، همه چیز به روانی انجام می شه.

چیزی که باید بدونین (و چیزی که نباید بدونین)

وقتی با مشتریان خود در مورد schema markup صحبت می کنم، وحشت زده می شن. من ترس اونا رو درک می کنم، به هر حال هزاران اصطلاح در این مورد هست.آموزش بهینه سازی سایت

اینم بخونین:   آیا سایت ما نیاز به بهینه سازی دارد؟

حفظ کردن تموم اونا سخته و واسه استفاده در روز اول حتی پیچیده هم به نظر می رسن. خبر خوب اینه که لازم نیس چیزی رو حفظ کنین و می تونین از structured data همین امروز استفاده کنین.



این چیزیه که باید بدونین:

۱) نوع structured data مورد استفاده

سه نوع داده اصلی هست که در جدول زیر آمده.

از اونجا که JSON-LD نوع پیشنهاد شده، ما از این نوع استفاده می کنیم. این نکته رو عنوان کردم چون می خوام بدونین که microdata و RDFa با JSON-LD متفاوته. پس اگه در مورد structured data تحقیق می کنین، مطمئن شید که نوشته در مورد JSON-LD و نه یکی از دو نوع دیگره.

۲) عادی ترین اصطلاحات schema

می تونین بی دانستن این موارد ادامه بدید، اما اگه واسه یادگیری این اصطلاحات کلیدی کمی زمان بذارین، سریع تر پیش خواهید رفت.

الف) itemscope: این یکی از عادی ترین اصطلاحات schemaه. این مورد از پایه محتوای شما رو طبق موضوع سازمون دهی می کنه. به طور خاص، این اصطلاح به موتورهای جستجو می گه که تموم محتواهای مشخص شده با برچسب itemscope درباره مبحث یکسانی هستن. به اون به عنوان طبقه بندی مطالب خود به بخشای مختلف فکر کنین.آموزش بهینه سازی سایت

اینجا یک مثال از Schema.org آمده. HTML شما این جور مثل اینکه:

می تونین با یک تغییر کوچیک به موتورجستجو بگید که تموم اطلاعات در مورد یک موضوع هستن. فقط کافیه عبارت itemscope رو  آخر برچسب <div> بیارین، مثلا:


محتوا پادشاه سئو هستش

همین الان واسه دریافت مشاوره رایگان در مورد اثر جادویی تولید محتوا بر سئو مشاوره بگیرین


در این صورت موتورهای جستجو تموم داده های بین برچسب رو در یک گروه طبقه بندی می کنن.آموزش بهینه سازی سایت

ب) itemtype: اصطلاح itemtype مطالب شما رو رو بیشتر طبقه بندی می کنه. اصطلاح itemscope به موتورهای جستجو می گه که مطالب شما در مورد یک موضوع هستن، و اصطلاح itemtype نوع مطالب شما رو نشون میده.

در این مثال، itemtype markup مثل به اینه:

این اصطلاح به موتورهای جستجو می گین که تموم محتوای بین برچسب <div> درباره یک فیلمه.

ج) itemprop: این اصطلاح به شما امکان تعریف بعضی خواص محتوا رو میده. ، اصطلاح itemprop اطلاعات بیشتری در مورد آیتم ارائه میده. انواع بی تعدادی از itemprops رو می تونین اختصاص بدید. مثلا در مثال ما، این نوع از itemprop امکان پذیره:آموزش بهینه سازی سایت

با استفاده از تموم این اصطلاحات، جزئیات زیادی رو اضافه می کنین که خیلی خوبه. این به اون معناست که موتورهای جستجو خیلی آسون و با دقت بیشتری می تونن مطالب شما رو نظم کنن.

۳) دستورالعمل structured data گوگل:

اگه واسه گوگل SEO انجام می دید، و البته کی این کار رو انجام نمی ده، باید با قوانین اونا بازی کنین. structured data هم از این قانون مستثنی نیس. اونا دستورالعملای کیفی واسه استفاده از schema markup دارن:

لازمه که اونا رو موقع استفاده از schema markup تو ذهن داشته باشین. زمانی واسه black hat یا gray hat SEO نیس.

به یاد داشته باشین، که تموم هدف استفاده از structured data کمک به موتورهای جستجو واسه نمایش بهتر مطالب شما به افراده.

به موتورهای جستجو کمک کنین تا اونا هم عوضش به شما کمک کنن که همون افزایش بازدید شماس.آموزش بهینه سازی سایت

اضافه کردن structured data به سایت:

حالا به مراحل واقعی اضافه کردن schema markup به سایت خود بدیم.

بدیش اینه، این می تونه یک فرآیند تا حدودی طولانی باشه. همه اینا به سیستمی که واسه مدیریت سایت خود استفاده می کنین و سطح کنترل مورد نظر شما بر روندها بستگی داره.


محتوا پادشاه سئو هستش

همین الان واسه دریافت مشاوره رایگان در مورد اثر جادویی تولید محتوا بر سئو مشاوره بگیرین


من دو مورد از بهترین راه های اجرا schema رو عنوان می کنم: Structured Data Markup Helper گوگل و پلاگین وردپرس.

۱) استفاده از پلاگینای وردپرس

اگه شما یکی از میلیونا نفری هستین که از وردپرس واسه سایت خود استفاده می کنن، در این صورت استفاده از schema markup واسه شما خیلی آسونه.آموزش بهینه سازی سایت

اینم بخونین:   آموزش گام به گام بهینه سازی و افزونه All in One SEO Pack

چندین پلاگین اختصاصی هست که می تونین از اون استفاده کنین. به نظر من، بهترین اونا Schema App Structured Dataه که می تونین اون رو از اینجا دریافت کنین.

این پلاگین واسه کل سایت شما schema markup تولید می کنه. حتی می تونین برید و به شکل دستی markup رو ویرایش کنین. (و یا می تونین پلاگین رو با جستجوی Plugins > Add New پیدا کنین.)

هنگامی که پلاگین رو دانلود کردین، می تونین با رفتن به Plugins > Add New  اون رو بازگذاری کنین. بعد روی Choose file کلیک کنین و و فایل zip پلاگین دانلود شده رو انتخاب کنین.

روی Install Now کلیک کنین.

در آخر، روی Activate Plugin کلیک کنین.

حالا زمانی که یک پست یا صفحه رو از هر یک جور ویرایش می کنین، در زیر کادر ویرایش پنجره ای می بینین که می گه Schema App Structured Data:

معمولا، این پلاگین بهترین نوع schema markup رو اضافه می کنه.

اما این جاییه که شناخت اصول ابتدایی structured data مفیده. می تونین markup رو بازبینی کنین و تغییراتی که به نظر میاد رو اعمال کنین.

اگه می خواین markup رو ویرایش کنین، روی آیکون مداد در طرف راست پایین کلیک کنین.آموزش بهینه سازی سایت

(ضمنا دقت کنین که کادر بالا طرف چپ JSON-LD رو مشخص می کنه. این دقیقا همون چیزیه که می خواین.)

به طور خلاصه پلاگین همینه. استفاده از اون واقعا راحت س!، پس اگه از وردپرس استفاده می کنین، اون رو پیشنهاد می کنم.

۲) استفاده از Structured Data Markup Helper گوگل

می دونم که خیلی ازتون از وردپرس استفاده نمی کنین، پس اینجا یک روش دیگه واسه اضافه کردن structured data میاد که خیلی راحت س!.آموزش بهینه سازی سایت

این روش واسه هر سایتی، بی توجه به میزبان و نوع سایت، مناسبه.

گوگل Structured Data Markup Helper رو واسه کمک به مدیران سایت جهت اضافه کردن schema markup به سایتای خود بی هیچ زحمتی ارائه کرده.

استفاده از اون راحت س!. اول، به صفحه Structured Data Markup Helper برید:

اطمینان حاصل کنین که تب سایت بررسی شده:

(بله، می تونین ایمیلا رو هم با این وسیله markup کنین.)

بعد URL صفحه ای رو که می خواین markup کنین، کپی و پیست کنین. اون رو در کادر URL در پایین صفحه پیست کنین:

اگه فقط HTML دارین، تگ HTML رو انتخاب کنین و کد خود رو در کادر وارد کنین:

بعد یکی از ده طبقه بندی که گوگل فراهم می کنه رو انتخاب کنین. این انتخاب می تونه کمی احساس محدود کردن به شما بده، اما در پیدا می کنین که بیشتر مطالب شما تحت یکی از این ده دسته قرار می گیرن.

از اونجا که در این مثال از یک پست وبلاگ استفاده کردم، article رو انتخاب می کنم.آموزش بهینه سازی سایت

هنگامی که همه کارا رو انجام دادین، روی Start Tagging کلیک کنین.

در صفحه بعد، دو پانل نگاه می کنین. پنجره طرف چپ مطالب شماس (صفحه و یا کد HTML)، و پنجره طرف راست وسیله schema markupه.

واسه علامت زدن چیزی، اون رو در پنجره طرف چپ هایلایت کنین.

مثلا، واسه علامت گذاری عنوان یک مقاله، با کلیک چپ و کشیدن روی متنی که می خواین هایلایت کنین این کار رو انجام بدین. یک کادر پاپ آپ باز می شه که گزینه هایی واسه برچسبای markup مختلف نگاه می کنین:آموزش بهینه سازی سایت

از اونجا که در این مورد نام مقاله، name رو واسه اون انتخاب کنین. تغییر رو در پنل طرف راست زیر My Data Items خواهید دید.

اگه می خواین یک تصویر رو markup کنین، روی تصویر کلیک کنین و image رو از کادر پاپ آپ انتخاب کنین.

اینا اصول  Structured Data Markup Helperه. این مراحل در مورد نوع محتوا تغییری نمی کنه. در پنجره My Data Items، گوگل فهرستی از عناصر اصلی رو که می خواین markup کنین ارائه کرده.

لازم نیس همه این عناصر رو markup کنین، اما اون رو پیشنهاد می کنم.

اینطوری، می تونین مطمئن شید که کامل ترین markup رو ایجاد کردین. این بزرگترین مزیته.آموزش بهینه سازی سایت

هنگامی که کار mark کردن همه چیز رو در صفحه خود به پایان رساندید، روی Create HTML در گوشه بالا طرف راست کلیک کنین.

اینم بخونین:   چرا برخی از بهینه سازی سازی ها شکست می خورند؟

اینجا یه قدم مهم در پیش روه. در کادر دوم طرف چپ کلیک کنین تا باز شه و JSON-LD رو به جای microdata انتخاب کنین.

حتما این کار رو انجام بدین چون JSON-LD نوع ترجیح داده شده structured data به وسیله گوگله.

کد تولید شده رو کپی کنین و پیست کنین. (اگه می خواین اون رو بازم کپی کنین، پیشنهاد می کنم کادر رو باز نگه دارین)

همه چیز تا به حال خیلی آسون بوده، اما در این مرحله، می تونه کمی مشکل شه.آموزش بهینه سازی سایت

دلیلش اینه که باید به کل سایت خود markup اضافه کنین، که بیشتر سخت ترین بخش از این رونده.

، این schema markup (نوشته شده در HTML) باید به کد منبع شما برود.

اگه سایت شما تنها فایلای صفحه استاتیک داره، قرار دادن markup در سایت شما خیلی آسونه. روی download  در گوشه بالا طرف راست کلیک کنین.

در مرحله بعد، به کد منبع واسه این صفحه خاص برید. کد فعلی رو حذف کنین و این کد جدید رو در محل اون وارد کنین.

اما اگه سایت شما دارای صفحات غیر استاتیکه، مسئله کمی سخت تر می شه. و بدیش اینه، این مورد واسه بیشتر سیستمای مدیریت محتوا (CMS) راستی می کنه.آموزش بهینه سازی سایت

وقتی صحبت از اجرا structured data پیش میاد، وردپرس یکی از سخت ترین CMS هاس چون محتوای شما رو جدا می کنه. باید به body copy و کد در ویرایشگر صفحه خود دسترسی یابید، اما header هر صفحه در فایل خود جا داره.

بعضی از schema markup باید به header برود. این به اون معناست که باید به فایل تم خود برید و به شکل دستی کد رو وارد کنین.

اگه این کار رو اشتباه انجام بدین ممکنه کل سایت رو به هم بریزین. حتی اگه بک آپ سایت رو داشته باشین، این مشکل بازم درد بزرگیه. واسه همین، اگه قراره از این راه برید پیشنهاد می کنم یک پیشرفت دهنده استخدام کنین.آموزش بهینه سازی سایت

اگه در این مورد نگران هستین، می تونین فقط schema رو در کد واسه کپی بدنه قرار بدید.

یک گزینه دیگه…

این گزینه سومیه که می تونین انجام بدین، اما در صورتی که تجربه برنامه نویسی ندارین، اون رو پیشنهاد نمی کنم.

گزینه سوم اضافه کردن schema markup به شکل دستیه.

این همون کاریه که گفته شد اگه درست انجام نشه سایت رو به هم می ریزه. اگه مراقب نباشید ممکنه به سایت آسیب بزنین.

اما این گزینه امتیازات خود رو داره.

ابزارهایی که به اشتراک گذاشته ام تا حدودی محدود هستن. اگه schema markup رو به شکل دستی وارد کنین، می تونین خیلی بیشتر وارد عمق اون شید.آموزش بهینه سازی سایت

و ضمنا می تونین مطمئن شید که همه چیز همون طوره که می خواین.

پس اگه اعتماد به نفس و تجربه برنامه نویسی دارین، این گزینه خوبیه.

نتیجه گیری:

اگه در شروع این مقاله از اصطلاح structured data وحشت کرده بودین، امیدوارم الان اینجور حسی نداشته باشین.

این واژه خیلی راحت تر از اون چیزیه که در اول مثل اینکه و اون بهترین کاریه که باید از امروز شروع به انجام اون کنین.

باور کنین من هم بعضی وقتا وسوسه می شوم که از SEO فنی صرف نظر کنم. بعضی وقتا زمان بره و بعضی وقتا هم فقط تمایلی به اون ندارم. اما بازم این کار رو انجام می دم چون می دونم در دراز مدت به سایت من کمک می کنه.

اگه می خواین سایتتون یه مدت سر زبانا باشه، یادگیری اصول ابتدایی structured data و markup کردن سایت ارزش زیادی داره.

قبلا هم این رو گفتم و بازم می گم: SEO یک راه حل بلند مدته.

باید تمایل داشته باشین که الان کار کنین تا پاداش اون رو بعدا دریافت کنین.

این یعنی که واسه اثر SEO باید چند سال صبر کنین؟ نه اصلا! اما به هر حال یک شبه به موفقیت دست پیدا نمیکنید.آموزش بهینه سازی سایت

همین امر در مورد structured data راستی می کنه. اگه اون رو از همین امروز در سایت خود پیاده کنین، نتایج واقعی اون رو در دراز مدت می بینین.

می خواین امسال از schema markup استفاده کنین؟