آموزش گام به گام بهینه سازی و افزونه All in One SEO Pack

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آموزش سئو سایت( بهینه‌سازی سایت )

بالا بردن جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو و به ویژه موتور جستجوی گوگل از اهداف مهم بیشتر صاحبان سایت‌ها به حساب می‌رود. قرار گرفتن نام سایت در بین نتایج صفحه‌ی اول، و به ویژه رتبه‌ی اول تا سوم نتایج جستجو باعث افزایش ورودی به سایت و پس افزایش بازدهی و سوددهی سایت می‌شه.

اصول سئو

تکنیک‌های سئو

واسه رسیدن به سئو، تکنیک‌های مختلفی وجود دارن. در این نوشته اصول ریشه ای در سئو یا بهینه‌سازی سایت رو مرور می کنیم.

  • بازاریابی محتوایی
  • محتوای چندرسانه‌ای
  • اصول فنی
  • بک‌لینک یا پیوند از سایت‌های دیگه
  • پیوندهای داخلی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • کلمات کلیدی
  • نسخه‌ی موبایل
  • کارکرد کاربر در صفحه‌های سایت
  • رتبه دامنه

بازاریابی محتوایی

جذب مخاطبان با استفاده از محتوای خوب و باکیفیت پایدارترین روش واسه سئو سایت یا بهینه‌سازیه. در این روش ایجاد محتوای خوب، با کیفیت که بتونه نظر مخاطبان رو به خود جلب کنه در اولویت قرار میگیره. ایجاد محتوا می‌بایست به شکل منظم و پیوسته صورت بگیره و هر چه حجم و کیفیت محتوا بیشتر باشه، نتیجه‌ی به دست اومده هم بهتر هستش.
بدیهیه که ایجاد محتوای خوب و با حجم مناسب کاری زمان‌بر، دائمی و لازمه صرف زمان و هزینه.

محتوای چندرسانه‌ای

محتوای موجود در سایت‌ها از انواع مختلفی تشکیل می‌شه. واسه رسیدن به سئوی خوب ایجاد محتوا با انواع مختلف مثل متنی، صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و بقیه روش‌های مدرن آگاهی‌رسانی می‌بایست مورد توجه قرار بگیره. موتورهای جستجو توانایی تشخیص نوع محتوای موجود در صفحه رو دارا هستن و ممکنه علاوه بر جستجوهای خاص روی نوع محتوا، صفحاتی که دارای محتوای چند‌رسانه‌ای هستن رو بالاتر از بقیه سایت‌ها رتبه‌بندی کنه.

اصول فنی

رعایت اصولی فنی در رسیدن به سئوی موفق الزامیه. با توجه به ماشینی بودن رتبه‌بندی سایت‌ها و نبود وجود هوش انسانی، بعضی اصول در تعیین نوع محتوا، اهمیت اون، کیفیت فنی اون و خیلی نکات دیگه موقع ایجاد سایت و ایجاد مطالب جدید می‌بایست در نظر گرفته شه. تا موتور جستجو به عنوان یک نرم‌افزار ماشینی بتونه هدف تولیدکننده‌ی سایت و محتوا رو دریابد.
ایجاد کردن سایتی که اصول سئو رو رعایت نمی‌کنه. گرچه محتوای خیلی خوبی داشته باشه و بقیه اصول رو هم رعایت کرده باشه، اثر بخشی خوب در سئو رو از دست میده.

بک‌لینک یا پیوند از سایت‌های دیگه

وجود لینک‌های زیاد و باکیفیت از سایت‌های معتبر به محتوای ایجاد شده در سایت، به معنی مهم‌بودن و قابل اعتماد بودن محتوای موجوده. گرچه اثر بک‌لینک در مقایسه با گذشته کم شده. ولی بازم در اختیار داشتن بک‌لینک‌های در ارتباط در سایت‌هایی با موضوع شبیه و در محل‌های متناسب، از اثر خوبی برخورداره.
راه اصولی و پایدار واسه دریافت بک‌لینک، داشتن محتوای خوب و ایجاد پیوسته‌ی محتواه. محتوای خوب با صبر کافی و با گذشت زمان به شکل طبیعی بک‌لینک‌های زیادی هم دریافت می کنن.
خرید بک‌لینک با توجه به پیشرفت‌های گذشته موتورهای جستجو اثر خیلی ناچیزی داره و حتی ممکنه باعث جریمه شدن سایت مبدا و مقصد و از بین رفتن همه سعی‌های انجام شده در بقیه بخش‌ها شه.

پیوندهای داخلی

طبق اینکه دسترسی به مطالب سایت شما پس از ورود او به صفحه‌ی اصلی سایت چه مقدار آسون و سریع باشه، تاثیرگذاری سئوی سایت شما هم افزایش پیدا می کنه. به این معنی که کاربر با کمترین تعداد کلیک می‌بایست بتونه به عمیق‌ترین صفحات داخلی شما دسترسی پیدا کنه. واسه انجام این کار، ایجاد پیوندهای داخلی بین صفحات سایت یک روش موثر و موثر به حساب می‌رود. مثلا در صفحات داخلی «طراحی سایت» می تونین پیوندهای مرتبطی به «طراحی سایت با وردپرس» و «طراحی سایت با php» قرار بدید. اگه از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می کنین، کمک گرفتن از افزونه‌هایی که به شکل خودکار مطالب در ارتباط رو به کاربران پیشنهاد میدن می تونه حرکت در این راه رو واسه شما آسون‌تر کنه.

ضمنا طبقه‌بندی دقیق و علمی مطالب سایت در «دسته‌ها» و اضافه کردن تعداد منطقی «برچسب‌ها» یا «Tag»ها ابزاریه که رسیدن به این هدف رو بیشتر از قبل آسون می‌کنه.

نکته‌ی قابل توجه دیگه در این بخش، وجود پیوندهای مستقیم از صفحه‌ی اصلی به صفحات مهم و اصلی سایته. این پیوندها می تونن در منوی اصلی سایت یا در پابرگ سایت قرار بگیرن.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی روش‌ای نو در رابطه بین آدم‌ها رو بنیان نهاده‌ان. موتورهای جستجو این شبکه‌ها رو رصد می کنن و پیوندها، تعداد علاقمندی‌ها و تعداد اشتراک‌های مطالب اون رو به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرند. پس واسه موفقیت در سئو می‌بایست فعالیت خوبی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشین. هر چه تعداد اشتراک‌گذاری و نگاه‌ی مطالب شما در این شبکه‌ها زیاد شه، احتمال موفقیت افزایش رتبه‌ی سایت شما هم افزایش پیدا می کنه.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید محلی مثل اینستاگرام علاوه بر اثرات مستقیمی که می تونه در سئو داشته باشه، به عنوان روشی واسه بازاریابی اینترنتی هم به حساب می‌روند.

آموزش بهینه سازی سایت

کلمات کلیدی

«کلمات کلیدی» کلماتی هستن که در سایت و مطالب شما از اهمیت بیشتری برخوردارن و در کل موضوع اصلی سایت رو نشون میدن. تعریف کلمات کلیدی در متاتگ‌های صفحه منسوخ شده و موتورهای جستجو با الگوریتم‌های پیشرفته سعی می کنن این کلمات رو از محتوای صفحات شما درآورده کنن. پس لازمه واسه سئوی خوب، کلمات مهم در کار و کاسبی خود رو بشناسید و موقع ایجاد محتوا در بازاریابی محتوایی این کلمات رو در بخش‌های مختلف مطالب و اخبار خود بگنجانید. نبود وجود این کلمات در محتوا باعث می‌شه پیدا شدن این عبارات و کلمات به وسیله موتور جستجو ناممکن باشه.
استفاده از ویژگی تگ( Tag ) موقع ایجاد محتوا ابزاریه که می تونه جانشین کلمات کلیدی متا در کد صفحات باشه. هر چند زیاده‌روی در ایجاد تگ و در هر بخش دیگه سئو ممکنه اثر کافی رو نداشته باشه یا حتی اثر برعکس بر جای بزاره.

نسخه‌ی موبایل یا طراحی سایت واکنش‌گرا

با پیشرفت‌ی استفاده از موبایل و تبلت در مرور اینترنت، گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر به موافقت سایت با موبایل اهمیت ویژه‌ای میدن. به ویژه در هنگامی که کاربر در حال مرور اینترنت با وسایل تبلت یا موبایل باشه. اگه سایت شما ریسپانسیو( Responsive ) نیس. یکی از چند تا نکته مهم که در سئوی اون می‌بایست مورد توجه بگیره. موافق کردن سایت با موبایل با استفاده از تکنیک ریسپانسیو یا واکنش‌گراه و یا ایجاد نسخه‌ای متناسب با موبایل به شکل جداگونه.

آموزش بهینه سازی سایت

کارکرد کاربر در صفحه‌های سایت

گرچه روش مستقیمی واسه آزمایش کارکرد مشتریان در سایت وجود نداره. با این حال بعضی واکنش‌های کاربر مثل مراجعه به صفحه و بازگشت به نتایج جستجو می تونه به وسیله موتور جستجوگر رصد شه. پس در اختیار داشتن سایتی جذاب که بشه کاربر رو به خود جذب کنه و در مرحله‌ی بعدی اون رو به صفحات دیگه سایت هدایت کنه، ابزاریه که می تونه اثر مثبت و قابل توجه در سئوی سایت بر جای بزاره. هر چه کاربران زمان بیشتری رو در سایت شما سپری کنن، بعضی عوامل دیگه سئو هم ممکنه به شکل غیرمستقیم تحت اثر این عامل زیاد شن.

در این مورد هر چند به شکل رسمی تایید نشده ولی گفته می‌شه که گوگل ممکنه با جمع‌آوری تاریخچه کارکرد کاربران در مرورگر گوگل کروم، بتونه تا حدودی به عواملی مثل «Bounce rate» یا «میزان فرار» سایت شما دسترسی پیدا کنه.

رتبه‌ی دامنه

هر دامنه در دید موتور جستجو دارای اعتباری خاصه. سایت‌هایی که دارای مطالب پربازدید و قابل توجه هستن با احتمال بیشتری در بقیه موضوعات هم می تونن مورد توجه قرار بگیرن. چون این تصور هست که صاحبان سایت‌هایی با مطالب قابل توجه با احتمال بیشتری مطالب با کیفیت و قابل توجه ایجاد می کنن.

آموزش بهینه سازی سایت

قبلا مفصلا در مورد افزونه Yoast SEO با هم صحبت کرده بودیم. در اون آموزش به دلایل انتخاب افزونه ی Yoast SEO واسه سئوی وردپرس اشاره کردیم. اما هرچقدر هم که مسترکد طرفدار Yoast SEO باشه، دلیل نمیشه که حریف سرسخت اون یعنی افزونه ی All in One SEO Pack رو از یاد ببرم. افزونه All in One SEO Pack با بیشتر از 1 میلیون نصب فعال در سایتای وردپرسی، یکی دیگه از انتخابای کاربران واسه سئوی سایتای وردپرسیه که صحبت و پرداختن به اون خالی از لطف نیس. اگه در این آموزش تقریبا طولانی به همراه ما باشین، به آموزش تنظیم ها افزونه All in One SEO Pack خواهیم پرداخت.

امکانات افزونه All in One SEO Pack

افزونه All in One SEO Pack که به اختصار اون رو AIOSEO هم مینامند، دارای امکانات جور واجور و وسیعیه که می تونه در زمینه های مختلف به بهتر شدن وضعیت سایت شما در موتورای جستجو و بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو، به شما کمک کنه. در ادامه به بعضی از این امکانات اشاره می کنیم :

  • پشتیبانی از نقشه سایت XML
  • پشتیبانی از گوگل AMP یا Accelerated Mobile Pages
  • ارائه امکانات بهینه سازی واسه موتورای جستجو در Custom post typeای وردپرس
  • امکانات پیشرفته واسه آدرسای معمولی (Canonical)
  • امکان ریدایرکت پیوستا به نوشته والد
  • آگاهی رسانی تغییرات سایت به گوگل و بینگ به طور اتوماتیک
  • استفاده از API درون ساخت واسه رابطه امکانات با افزونها و قالبا
  • ارائه امکانات بهینه سازی واسه موتورای جستجو واسه ووکامرس
  • استفاده از سیستم امنیتی Nonceای وردپرس
  • امکان بهینه سازی عناوین واسه موتورهای جستجو
  • امکان تولید اتوماتیک تگای متا
  • جلوگیری از وجود محتوای تکراری یا duplicate content دروردپرس
  • امکان استفاده ی آسون واسه افراد مبتدی، بی نیاز به اعمال تنظیم ها
  • امکان اعمال تنظیم ها سفارشی واسه کاربران حرفه ای
  • پشتیبانی از PHP 7
  • و امکانات دیگه
اینم بخونین:   بازاریابی و بهینه سازی سایت

نصب و فعالسازی افزونه All in One SEO Pack

واسه اینکه بتونیم این آموزش رو با هم ادامه دهیم، اگه هنوز افزونه All in One SEO Pack رو روی وردپرس خود نصب نکردین، کافیه همین حالا این کار رو انجام داده و بعد ادامه این آموزش رو با ما دنبال کنین. اگه نمیدانید چه جوری باید این کار رو انجام بدین، کافیه آموزش نصب افزونه در وردپرس رو بخونین.

پس از فعال کردن افزونه خواهید دید که منوی جدیدی با عنوان “افزونه All in One SEO به ناحیه مدیریت وردپرس شما افزوده میشه. این منو به طور پیشفرض تنها دارای سه زیرمنوی ناقابله. اما این همه ماجرا نیس. واسه اینکه بتونیم به همه تنظیم ها موجود در نسخه رایگان این افزونه دسترسی داشته باشیم، لازمه که اول با هم سری به زیرمنوی “مدیریت قابلیتا” بزنیم و یک سری از امکانات رو که به شکل پیشفرض در این افزونه غیر فعال هستن، فعال کنیم.

واسه انجام این کار کافیه همه امکاناتی رو که با برچسب FREE مشخص شدن و شما به اونا نیاز دارین، با کلیک روی دکمه ی Activate در پایین اونا فعال کنین. ما فعال کردن امکانات نقشه سایت XML، اطلاعات اجتماعی یا Social Meta رو پیشنهاد میکنیم. البته فعال کردن امکانات این بخش به خود شما بستگی داره، مثلا ممکنه مایل به استفاده از نقشه های سایت یا اطلاعات شبکه های اجتماعی نباشید و یا اینکه بخواهید از امکاناتی مثل ویرایشگر فایل، بسته کننده رباتای بد، امکان برون ریزی و درون ریزی و … استفاده کنین. پس اینکه در این قسمت چه امکاناتی رو فعال می کنین، به انتخاب و نیازای خود شما بستگی داره.

آموزش بهینه سازی سایت

همونطور که نگاه می کنین، به ازای هر یک از باکسایی که در این قسمت فعال می کنین، زیرمنوی جدیدی به زیرمنوای موجود در منوی “افزونه All in One SEO” افزوده شده و در دسترس شما قرار میگیرد.

حالا که همه امکانات مورد نیازمون رو در اختیار داریم، در ادامه به بررسی تنظیم ها مختلف بخشای جور واجور این افزونه میپردازیم.

تنظیم ها کلی افزونه All in One SEO Pack

کارمون رو با مراجعه به زیرمنوی تنظیم ها کلی شروع میکنیم. در این بخش همونطور که از اسمش هم پیداست، همه تنظیم ها عمومی افزونه All in One SEO Pack در اختیار شما قرار می گیرن. تنظیم ها موجود در این صفحه، خود به بخشای کوچکتری تقسیم میشوند که در ادامه به جدا به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

آموزش بهینه سازی سایت

تنظیم ها کلی

URLای استاندارد : یا همون Canonical URLs تنظیمیه که به شکل پیشفرض در این بخش فعاله. دو تنظیمی که در ادامه درج شدن، تنها در صورتی در اختیار شما قرار خواهند گرفت که این تنظیم رو فعال کرده باشین. استفاده از URLای استاندارد یا Canonical URLs از ایجاد محتوای تکراری یا Duplicate Content در سایت شما جلوگیری میکنه.

نداشتن شمارنده صفحه واسه آدرسا Canonical : زمانی که سایت شما در بخشی دارای صفحه بندی باشه (مثلا صفحات 1 تا 10) آدرس استاندارد هر صفحه به حالت صفحه بندی شده در اطلاعات صفحه درج میشه. مثلا http://mydomain.com/page/2 حال اگه بخواهید آدرس استاندارد صفحه بدون صفحه بندی باشه، می تونین این گزینه رو فعال کنین تا آدرس Canonical به شکل http://mydomain.com در بیاد.

فعال کردن واسه آدرسای سفارشی Canonical : در صورتی که این گزینه رو فعال کنین، فیلد جدیدی به باکس تنظیم ها All in one seo pack در نوشته ها و برگهاتون اضافه میشه که به شما اجازه می ده آدرس Canonical سفارشی و دلخواه خود رو واسه هر نوشته یا برگه مشخص کنین.

استفاده از عنوان اصلی : این تنظیم به شکل پیشفرض غیر فعاله اما اگه نگاه کردین که تگای عنوان افزونه All in one seo pack به دلیل تداخل با قالب یا افزونهای سایت شما، به درستی کار نمیکنند، می تونین این تنظیم رو فعال کنین تا مشکل ایجاد شده برطرف شه.

آموزش بهینه سازی سایت

استفاده از نشونه گذاری Schema.org : توضیح اینکه نشونه گذاری Schema.org دقیقا چیه کمی طولانی بوده و اینجا جای مناسبی واسه صحبت کردن در مورد اون نیس. ولی به طور کوتاه، اگه میخواهید سایت شما با زبون موتورهای جستجو صحبت کنه و بخشای مختلف اون مثل اطلاعات درج شده در سایت، تاریخا، بررسیای درج شده به وسیله کاربران و … به وسیله موتورهای جستجو قابل شناسایی باشن، لازمه از Schema.org Markup استفاده کنین. نمایش آیتمایی مثل ستاره، یا رتبه دهی و بررسیای یک سایت در نتایج جستجو (Rich snippetsا) همه مواردی هستن که از نشونه گذاری Schema.org استفاده میکنند. پس اگه میخواهید سایت شما هم از این موارد پشتیبانی کنه، لازمه که این گزینه رو در حالت فعال نگه دارین.

ثبت رویدادای مهم : در صورت فعال بودن این گزینه، All in one seo pack وقایع اتفاق افتاده رو در یک لاگ با نام all-in-in-one-seo-pack.log ذخیره میکنه تا بعدا واسه عملیات عیب یابی و رفع خطا قابل استفاده باشه.

تنظیم ها صفحه اصلی

در این بخش اول باید به یک نکته ی مهم توجه داشته باشین، در صورتی که در سایت خود از صفحه ثابت به عنوان صفحه خونگی و اصلی سایت استفاده می کنین، لازمه که از همین اول گزینه “بکار بردن صفحه ثابت بجای برگه اصلی” رو فعال کنین. در این حالت دو تنظیم دیگه یعنی “عنوان صفحه اصلی” و “توضیحات صفحه اصلی” دیگه در دسترس شما نخوان بود. چون که در صورت استفاده از برگه ی ثابت به عنوان صفحه اصلی، لازمه ک عنوان و توضیحات مربوط به صفحه اصلی رو با مراجعه به همون صفحه ثابت و اعمال تنظیم ها دلخواه در همون صفحه، تنظیم کنین.

حال اگه از صفحه ثابت به عنوان صفحه اصلی سایت استفاده نمیکنید، می تونین عنوان توضیحات سایت رو در همین قسمت درج کنین. به محدود کردن تعداد کارکترهایی که مجاز به استفاده از اونا هستین هم توجه کنین و سعی کنین عنوان و توضیحات شما حتما در بخش ی تعداد کارکترهای مجاز قرار بگیرن.

آموزش بهینه سازی سایت

تنظیم ها عنوان

بازنویسی عنوان یا Rewrite Titles : که بدیش اینه اینجا به شکل “عنوان بازنویسی” ترجمه شده. اگه میخواهید عناوین سایت از چیزی که در این بخش مشخص می کنین پیروی کنن، لازمه که این تنظیم رو در حالت فعال باقی بذارین.

نوشتن تگ و عناوین جستجو با حروف بزرگ : این تنظیم واسه زبون فارسی بی تاثیره ولی در زبون انگلیسی باعث Capitalize شدن عناوین میشه.

بقیه تنظیم ها این بخش به شما کمک میکنند که الگوی دلخواهتان رو واسه ایجاد عناوین بخشای مختلف سایت انتخاب کنین. در هر بخش واسه آشنا شدن با متغیرای مجاز کافیه روی علامت سوال موجود در کنار هر تنظیم کلیک کنین تا توضیح متغیرا واسه شما به نمایش گذاشته شه.

تنظیم ها نوع نوشته سفارشی

SEO واسه پست تایپای سفارشی : قالب یا افزونهای سایت شما ممکنه Post Typeای مختلفی رو به سایت شما اضافه کرده باشن. مثلا ممکنه در سایت خود انجمن، مغازه، پورتفولیو و … داشته باشین که هر یک به پست تایپ مخصوص خود مجهز باشن. در صورتی که میخواهید سئوی اونا رو هم با این افزونه کنترل کنین، این گزینه رو در حالت فعال قرار بدید.

سئو فقط واسه این نوع از نوشته : در این بخش می تونین مشخص کنین که کدوم یک از نوع نوشته های سفارشی شما نیاز به تنظمیات سئو دارن. اینجا “نوشته ها” و “برگها” به طور پیشفرض فعال هستن. پس می تونین باکس تنظیم ها سئو رو موقع ویرایش اونا نگاه کنین. اما فرضا ممکنه واسه رسانه ها احتیاجی به تنظیم ها سئو نداشته باشین. بر همین پایه می تونین نوع نوشته هایی که مایلید به تنظیم ها سئو مجهز باشن رو اینجا انتخاب و اونایی که نیاز به تنظیم ها سئو ندارن رو غیر فعال کنین. مثلا در صورت استفاده از bbPress می تونین این تنظیم رو واسه انجمنا، موضوعا و پاسخا هم فعال کنین تا در هر کدوم از اونا به تنظیم ها سئو دسترسی داشته باشین.

آموزش بهینه سازی سایت

فعال کردن تنظیم حرفه ای : در صورت فعال کردن این گزینه، گزینه “عناوین سفارشی” در دسترس شما قرار میگیرد.

عناوین سفارشی : این تنظیم در صورت فعال بودن به شما اجازه می ده که عناوین Custom post typeای انتخاب شده در تنظیم ها قبلی رو هم سفارشی سازی کنین.

تنظیم ها نمایش

اینجا تنها یک تنظیم در اختیار دارین. “نمایش برچسبای ستون واسه انواع سفارشی نوشته” این تنظیم رو واسه هر نوع نوشته ای که انتخاب کنین، در لیست نوشته های اون بخش، می تونین ستونای توضیحات سئو، عنوان سئو و کلمات کلیدی رو نگاه کنین.

 

تایید وبمستر

در این قسمت می تونین کد تایید سایت خود رو واسه وسیله وب مستر گوگل، وسیله وبمستر بینگ و پینترست، در فیلدای مربوطه وارد کنین تا سایت شما در وسایل نام برده شده، تایید اعتبار شه.

اینم بخونین:   سئو و ده تکنیک بهینه سازی سایت

تنظیم ها گوگل

اگه بخوایم با هم صادق باشیم، تموم تنظیم ها این بخش بجز تنظیم “شناسه گوگل آنالیتیکز” بلااستفاده هستن! میپرسید چرا؟ چون گوگل مدتهاس که دیگه پروفایل نویسنده رو در نتایج جستجویش به نمایش نمیگذارد. پس پر کردن اطلاعات این بخش هیچ فایده ای نداره. ولی خوب، اگه دلتون خواست می تونین این بخش رو با اطلاعات پروفایل گوگل پلاس خود پر کنین. اینجا تنها تنظیم کاربردی که ما نگاه میکنیم، امکان قراردهی شناسه گوگل آنالیتیکزه. اگه میخواهید اطلاعات آماری سایت خود رو از راه گوگل آنالیتیکز دنبال کنین، اینجا جای مناسبی واسه قرار دادن شناسه ی این سرویس هستش.

حتما یادتون میاد که قبلا گفته بودیم که کدهایی مثل کد گوگل آنالیتیکز رو نباید در قالبتون قرار ندین. نه؟ البته ما خودمون واسه قرار دادن کد گوگل آنالیتیکز در سایت استفاده از افزونه Google Analytics by MonsterInsights رو پیشنهاد میکنیم. ولی خوب، اگه به دنبال ماجراهای اضافه نیستین، گذاشتن کد در تنظیم موجود در همین بخش هم انتخاب بدی نیس.

تنظیم ها Noindex

تنظیم ها این بخش کمی حساس هستن. حساسیت تنظیم ها این قسمت بیشتر بخاطر اختلاف نظریه که در بین متخصصین سئو در مورد تشخیص Duplicate content به وسیله موتورهای جستجو هست. در مورد تنظیم ها این بخش ما تنها به توضیح چند قسمت میپردازیم و تصمیم گیری در مورد بقیه قسمتا رو بر عهده ی شما میگذاریم. فقط به این نکته توجه داشته باشین که اگه دقیقا نمیدانید میخواهید چه کاری انجام بدین، اینکه به تنظیم ها این بخش دست نزنید، انتخاب بهتریه.

در تنظیم ها این قسمت گزینه “مستثنی کردن دسته بندیا” به شکل پیشفرض فعاله. ما پیشنهاد میکنیم که این بخش رو غیر فعال کنین تا موتورهای جستجو قادر به ایندکس کردن دسته بندیای سایت شما باشن.

آموزش بهینه سازی سایت

ضمنا واسه تنظیم ” استفاده از noindex واسه بایگانی نویسنده” در صورتی که سایت شما تنها یک نویسنده داره، فعال بودن این گزینه پیشنهاد میشه ولی اگه در سایت خود چند نویسنده دارین، پیشنهاد میکنیم این گزینه رو غیر فعال کنین تا موتورهای جستجو بتونن مجموعه نویسندگان رو هم ایندکس کنن.

آخر تنظیم ها این بخش دو تنظیم با عنوان “حذف سایت از Open Directory Project” و “حذف سایت از دایرکتوری Yahoo” نگاه می کنین. اگه سایتتون رو در دایرکتوریایی مثل yahoo یا DMOZ ثبت کرده باشین احتمال اون هست که گوگل بجای اینکه توضیحات سایت خود شما رو در نظر بگیره، از توضیحاتی که در این دایرکتوریا ثبت شده استفاده کنه، در صورتی که مایل نیستین اینجور اتفاقی برایتون بیفته، این گزینه رو فعال کنین تا تگای NOYDIR و NOODP به محتوای سایت شما اضافه شده و از اتفاق افتادن اینجور حالتی در سایتتون جلوگیری کنه.

آموزش بهینه سازی سایت

تنظیم ها پیشرفته

تنظیم ها پیشرفته همونطور که از نامشون هم نشونه، واسه افرادی که در این مورد کمی حرفه ای تر هستن و می خوان که تنظیم ها سئوی سایت رو به طور جزئی تر و عمیق تر تحت کنترل بگیرن، در نظر گرفته شدن. ما هم تغییر این تنظیم ها رو بجز یک مورد (تغییر راه فایلای ضمیمه به نوشته والد) واسه کاربران عادی پیشنهاد نمیکنیم. در ادامه به توضیح تنظیم ها این بخش خواهیم پرداخت.

خودداری از استفاده از خلاصه متن در بخش توضیحات : all in one seo pack به شکل پیشفرض اول از خلاصه نوشته به عنوان توضیحات استفاده کرده و اگه خلاصه ای واسه نوشته ارائه نشده باشه، از محتوای نوشته استفاده می کنن. در صورت تمایل با استفاده از این تنظیم می تونین این رفتار رو تغییر بدید.

تولید خودکار توضیحات : در صورت فعال بودن این گزینه، اگه شما توضیحی در بخش تنظیم ها سئو واسه نوشته یا برگه ی خود وارد نکرده باشین، افزونه All in one seo pack از 160 کارکتر اول محتوای شما به شکل اتوماتیک به عنوان توضیحات نوشته استفاده میکنه.

حذف توضیحات واسه شمارنده صفحه : این تنظیم، توضیحات (Description) رو از برگهای چند صفحه ای حذف میکنه تا از تشخیص محتوای تکراری جلوگیری شه. در این حالت توضیحات فقط در صفحه اول محتوای صفحه بندی شده به نمایش در خواهند اومد.

هیچوقت توضیحات بلند رو کوتاه نکن : به شکل پیشفرض اگه توضیحاتی که واسه نوشته خود درج می کنین از 160 کارکتر طولانی تر باشه، افزونه all in one seo pack خودش بخش اضافه توضیح رو حذف کرده و اون رو کوتاه می کنن. واسه جلوگیری از این کار می تونین این گزینه رو فعال کنین.

فیلدهای متای نوشته محافظت نشده : در صورتی که در سایت خود از زمینه های دلخواهی استفاده کرده باشین که نام اونا با _ شروع میشه و حالت خصوصی دارن، فعال کردن این گزینه می تونه این زمینه های دلخواه رو از حالت خصوصی به عمومی تبدیل کرده و اونا رو در دسترس کاربران و هر اپلیکیشنی که از XMLRPC استفاده میکنه قرار بده. (سوال! اگه میخواستیم زمینه دلخواهمان عمومی باشه، چه دلیلی داشت نامشون رو با علامت _ شروع بفرماییم ؟!)

تغییر راه فایلای ضمیمه به نوشته والد : این تنظیم، تنظیمی واقعا کاربردیه. هر پرونده ی رسانه ای که به وردپرس اضافه می کنین، خودش به شکل جداگونه صاحب برگه ایه که این پرونده رو به نمایش میگذاره. دست کم از دید مسترکد این مسئله اصلا جالب نیس و ضمنا ایندکس شدن اینجور صفحه ای در موتورهای جستجو هم بی کاربرده. اگه میخواهید از اینجور چیزی جلوگیری کنین، کافیه آدرس صفحه فایلای ضمیمه رو به نوشته اصلی که فایل ضمیمه در اون استفاده کرده شده ریدایرکت کنین. فعال کردن این تنظیم دقیقا همین کار رو واسه شما انجام میده.

برگهای مستثنی : اگه در سایت خود نوشته ها یا برگهایی دارین که مایل نیستین در اونا اطلاعات تولید شده به وسیله افزونه All in One SEO Pack به نمایش در بیاد، کافیه شناسهاشون رو به شکل لیست جدا شده با کاما (لطفا از ویرگول انگلیسی استفاده کنین و نه فارسی. بله! این دو تا با هم فرق میکنند!) اینجا وارد کنین. توجه داشته باشین که باکس تنظیم ها سئو بازم موقع ویرایش این برگها و نوشته ها به شما نشون داده میشه ولی محتوایی که در اون وارد کنین در سایت به نمایش در نخواد اومد.

آموزش بهینه سازی سایت

سربرگای اضافه نوشته : هر چیزی رو که در این بخش وارد کنین در تگ head همه نوشتهاتون درج میشه. اینجا می تونین انواع کدای HTML، جاوااسکریپت و جی کوئری رو وارد کنین. استفاده از PHP در این بخش مجاز نیس.

سربرگای اضافه برگه : هر چیزی رو که در این بخش وارد کنین در تگ head همه برگهاتون درج میشه. اینجا می تونین انواع کدای HTML، جاوااسکریپت و جی کوئری رو وارد کنین. استفاده از PHP در این بخش مجاز نیس.

سربرگای اضافه سرمقاله : هر چیزی رو که در این بخش وارد کنین در تگ head صفحه اصلی سایت شما درج میشه. اینجا می تونین انواع کدای HTML، جاوااسکریپت و جی کوئری رو وارد کنین. استفاده از PHP در این بخش مجاز نیس. توجه داشته باشین که این تنظیم در شرایطی کار میکنه که واسه صفحه اصلی سایت خود یک برگه ی ثابت انتخاب کرده باشین.

سربرگای اضافی برگه بلاگ : هر چیزی رو که در این بخش وارد کنین در تگ head در صفحه نوشته های سایت شما درج میشه. اینجا می تونین انواع کدای HTML، جاوااسکریپت و جی کوئری رو وارد کنین. استفاده از PHP در این بخش مجاز نیس. این تنظیم در شرایطی کار میکنه که در تنظیم ها خوندن وردپرس، برگه ای بجز صفحه ای اول سایت رو واسه نمایش نوشته ها انتخاب کرده باشین.

تنظیم ها کلمات کلیدی

از آنجایی که کلمات کلیدی دیگه در مبحث سئو جایگاهی ندارن، ما هم استفاده از این بخش رو پیشنهاد نکرده و به تنظیم ها کوتاه اونم نمیپردازیم اما اگه شما مایل هستین در سایت خود از کلمات کلیدی استفاده کنین، می تونین خیلی آسون تنظیم کلمات کلیدی رو در این بخش روی حالت فعال قرار بدید تا بقیه تنظیم ها مربوط به اون در اختیار شما قرار بگیرن.

آموزش بهینه سازی سایت

پس از اعمال تنظیم ها دلخواه روی این بخش، روی دکمه “بروزرسانی تنظیم ها” کلیک کنین تا تغییرات شما ذخیره شن. اگه هم اتفاقا تغییری در تنظیم ها ایجاد کردین و به صحت اون مطمئن نیستین و نمیدانید چه جوری تنظیم ها رو به حالت ابتدایی بازگردانید، می تونین از دکمهای بازنشانی موجود در انتهای برگه واسه بازگشت تنظیم ها به حالت ابتدایی استفاده کنین.

نقشه XML وبگاه

بخش بعدی که در افزونه All in one seo pack به اون میپردازیم، بخش نقشه XMLه. واسه نگاه تنظیم این بخش از منوی “افزونه All in one seo” به زیرمنوی نقشه XML وب‌بعضی وقتا مراجعه کنین.

 

در این بخش تنظیم ها زیادی در اختیار شما قرار می گیرن. در بین این تنظیم ها ما پیشنهاد میکنیم آپدیتای زمانبندی شده رو جهت ارسال نقشه های سایت به موتورهای جستجو انتخاب کنین. بازه زمانی که در این بخش انتخاب می کنین به این مسئله بستگی داره که محتوای سایت شما گرچه وقت یک بار دستخوش تغییر میشه. مثلا اگه به طور روزانه، سایت خود رو با محتوای جدیدی بروزرسانی می کنین، می تونین در این بخش “روزانه” رو انتخاب کنین و به همین ترتیب اگه بازه ی زمانی بین تغییرات اعمال شده در سایت شما بیشتره می تونین گزینه های هفتگی یا ماهانه رو انتخاب کنین. اگه هم مایلید این کار رو به شکل دستی انجام بدین می تونین این تنظیم رو روی بی زمانبندی باقی بذارین.

اینم بخونین:   راهی شگفت انگیز برای بهینه سازی سایت

Social Meta یا اطلاعات شبکه های اجتماعی

در ادامه تنظیم ها افزونه All in one seo pack به تنظیم ها اجتماعی میرسیم. تنظیم ها شبکه های اجتماعی در AIOSEO از راه مراجعه به زیرمنوی social meta در اختیار شما قرار می گیرن. تنظیم ها موجود در این بخش به قسمتای مختلفی تقسیم شده که در ادامه به توضیح اونا خواهیم پرداخت.

آموزش بهینه سازی سایت

تنظیم ها کلی

اجرا کردن کدای کوتاه در عنوان : در صورتی که مایلید اطلاعات Open Graph شامل خروجی کدای کوتاه موجود در عنوان نوشته ها و برگهاتون باشن، این تنظیم رو فعال کنین.

اجرا کردن کدهای کوتاه در توضیح : مثل تنظیم بالا، اگه مایلید در زمان تولید توضیحات اپن گراف، کدای کوتاه اجرا شن، این تنظیم رو فعال کنین.توجه داشته باشین که این تنظیم تنها وقتی موثره که ایجاد خودکار توضیحات OG فعال باشه.

ایجاد خودکار توصیحات OG : در صورتی که مایلید اطلاعات اپن گراف در همه صفحات ن نوشتهاتون به شکل اتوماتیک به وسیله افزونه All in one seo pack تولید شن این گزینه رو فعال کنین. در این حالت مقدار OG:Description برابر خلاصه نوشته یا برگه قرار خواهد گرفت و اگه خلاصه ای واسه نوشته یا برگه تعیین نکرده باشین، به طور اتوماتیک از 160 کارکتر اول محتوا جهت تولید توضیحات اپن گراف استفاده میشه.

تنظیم ها صفحه اصلی

استفاده از عنوان AIOSEO : فعال کردن این تنظیم باعث استفاده از عنوان و توضیحاتی که قبلا در تنظیم ها افزونه واسه صفحه اصلی تعیین کردین میشه. اما اگه میخواهید خودتون به شکل دستی این اطلاعات رو پر کنین، می تونین از فعال کردن این تنظیم صرف نظر کرده و فیلدای نام سایت و عنوان صفحه اول رو در ادامه پر کنین.

آموزش بهینه سازی سایت

در همین بخش در قسمت تصویر صفحه اول می تونین تصویری واسه قرار گرفتن در تگ OG:Image واسه صفحه اصلی سایتتون انتخاب کنین. کمه کم اندازه این تصویر باید 600 در 315 پیکسل باشه. فیسبوک توضیه میکنه که اندازه تصویری که واسه این بخش در نظر میگیرید کمه کم 1200 در 630 پیکسل باشه تا در صفحات رتینا هم خوب به نمایش در بیاد.

تنظیم ها تصویر

با استفاده تنظیم ها این بخش می تونین چگونگی استفاده از تصاویر واسه تگ OG:Image رو در نوشته ها و برگها مشخص کنین. در این قسمت تنظیم ها زیادی در اختیار شما قرار گرفته که با استفاده از اون می تونین تصویر پیشفرض انتخاب شده واسه هر نوشته یا برگه رو مشخص کنین، مشخص کنین که در صورت نبود وجود تصویر چه تصمیم انجام شه و ضمنا ابعاد تصویر رو هم مشخص کنین.

آخر در قسمت استفاده از فیلد سفارشی واسه تصویر، می تونین مشخص کنین که افزونه محتوای درج شده در مورد ی دلخواه مورد نظر شما رو خونده و از اون به عنوان تصویر استفاده کنه.

لینک پروفایلای اجتماعی

لینک پروفایلای جتماعی : اینجا می تونین لینک پروفایل خود رو در شبکه های اجتماعی مختلف وارد کنین. واسه انجام این کار کافیه در هر خط، لینک کامل پروفایل خود در یکی از شبکه های اجتماعی رو وارد کرده، به خط بعد رفته و لینک بعدی رو وارد کنین.

شخص یا سازمون : اینجا باید مشخص کنین که سایت شما واسه یک شخصه و یا یک شرکت.

نام همراه : اینجا می تونین نام شخص یا شرکتی که سایت به او تعلق داره رو وارد کنین.

 آموزش بهینه سازی سایت

در دو بخش تنظیم ها فیسبوک و تنظیم ها توئیتر می تونین سایت خود رو واسه اتصال به این دو شبکه اجتماعی آماده کنین. در هر بخش لازمه که با توجه به نوع و اطلاعات سایت خود و شبکه اجتماعی مورد نظر، فیلدای مربوطه رو با اطلاعات درخواستی پر کنین.

آخر در بخش اسکن کردن متای social می تونین از نبود وجود تگای تکراری شبکه های اجتماعی در سایتتون اطمینان حاصل کنین. نحوه ی کار این بخش به این صورته که سایت شما رو به دنبال تگای Open Graph جستجو میکنه تا اطمینان حاصل کنه که افزونه ی دیگری بجز افزونه All in one seo pack این اطلاعات رو در سایت قرار نمیدهد. در صورت نگاه اینجور حالتی، افزونه All in one seo pack این مسئله رو در همین قسمت به شما اخطار می ده تا بتونین منبع اون رو پیدا کرده و مشکل رو برطرف کنین.

بعد از تموم شدن کار و اعمال تنظیم ها دلخواه، روی دکمه بروزرسانی تنظیم ها کلیک کنین تا تغییراتی که در این بخش اعمال کردین، ذخیره شن.

تنظیم ها Robots.txt

با استفاده از افزونه All in One SEO Pack اگه اکستنشن مربوطه رو قبلا در بخش مدیریت قابلیتا فعال کرده باشین، می تونین فایل robots.txt سایت خود رو مدیریت کنین. گرچه ما دستکاری این فایل رو به طور عمومی پیشنهاد نمیکنیم، ولی در صورتی که نیاز به اعمال تنظیم ها خاصی در این فایل داشته باشین، با استفاده از امکانات موجود در این بخش، کار شما خیلی آسون میشه.

در این قسمت واسه اضافه کردن یک قانون ی جدید به فایل رباتا، کافیه که اول نوع قانون رو مشخص کنین. یعنی اول مشخص کنین که مایلید دسترسی به بخش مورد نظر مجاز باشه و یا از اون جلوگیری شه.

بعد در بخش عامل کاربر باید نام User-agent مورد نظرتون رو وارد کنین. مثلا واسه اعمال دستور مورد نظر روی همه ایجنتا کافیه از علامت ستاره (*) استفاده کنین.

آموزش بهینه سازی سایت

آخر در بخش راه دایرکتوری آدرس فایل یا فولدری که مایلید دستور مورد نظر روی اون اعمال شه رو وارد کرده و بعد روی اضافه کردن دستور کلیک کنین.

پس از کلیک روی دکمه اضافه کردن دستور باید یک بار هم روی دکمه ذخیره فایل robots.txt کلیک کنین تا این فایل روی فضای هاست شما ایجاد شه.

ویرایشگر فایل

این بخش هم تقریبا شبیه بخش تنظیم ها robots.txt عمل میکنه. فرقش اینه که اینجا یک ویرایشگر متنی واسه ویرایش فایل robots.txt و فایل htaccess خود در اختیار دارید. این بخش از افزونه All in One SEO Pack هم در صورت نیاز از راه مراجعه به بخش مدیریت قابلیتا، قابل فعال/غیر فعال کردنه.

ورودی گیرنده و خروجی دهنده

یکی دیگه از زیرمنوهایی که در منوی افزونه All in One SEO Pack دیده میشه، ورودی گیرنده و خروجی دهندهه. با استفاه از امکانات این بخش، شما می تونین از همه اطلاعات افزونه All in one seo pack که شامل اطلاعات متای سایت شمام میشوند، خروجی تهیه کرده و از اون به عنوان نسخه پشتیبان استفاده کنین. این اطلاعات بعد از راه همین بخش توانایی درون ریزی دوباره به سایت رو دارن.

بسته کننده رباتای بد

افزونه All in one seo pack به یک لیست سیاه از رباتای مضر و تخریب کننده مجهزه و می تونه طبق این لیست دسترسی این رباتا رو به سایت شما محدود کنه. رو راست، مسترکد خود ترجیح می ده که هر افزونه ای به کار خودش برسه و کسی در کار بقیه دخالت نکنه! منظور چیه؟ این افزونه یک افزونه ی سئو هستش. پس خود فکر میکنم بهتره موارد مربوط به سئو رو به این افزونه سپرده و موارد امنیتی رو به افزونهای مربوط به امنیت مثل iThemes Security , Sucuri, Wordfence یا NinjaFirewall بسپاریم.

شما ممکنه در این مورد با مسترکد هم باور نباشید، پس تصمیم نحوه استفاده از تنظیم ها موجود در این بخش بر عهده ی شماست اما به هر حال ما حرفمون رو زدیم و به وظیفه ی خود عمل کردیم.

و آخر …

آموزش بهینه سازی سایت

کار ما اینجا با تنظیم ها افزونه All in one seo pack به پایان رسیده. از اینجا به بعد شما می تونین تنظیم ها مربوط به سئوی هر نوشته یا برگه رو موقع ویرایش همون نوشته/برگه تعیین کرده و این اطلاعات رو طبق نیاز خود ویرایش کنین.

اینم از آموزش تنظیم ها All in one seo pack تا طرفداران این افزونه ازمون دلخور نشن که بعد از این همه مدت هیچ وقت واسه این افزونه آموزشی در سایت مسترکد درج نشد. امیدواریم که این آموزش واسه شما مفید هستش باشه.

پ.ن : تموم سعی خودم رو کردم که آموزش بهینه سازی سایت بی طرفانه به این افزونه نگاه کنم. اصلا با این دید کار نوشتن این آموزش رو شروع کردم که شاید یک جایی در میونه ی کار نظرم عوض شد و از Yoast SEO دل کندم. ولی در هیچ قسمتی اینجور اتفاقی نیفتاد. هنوزم اگه از مسترکد بپرسید که کدوم افزونه ی سئو، کاربردی تر بوده و انتخاب مناسب تری واسه یک سایت وردپرسیه، جواب این سوال از دید شخصی من به طور قاطعانه Yoast SEO هستش.