از صفر تا 100 بهینه سازی وب سایت

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو چیه ؟

سئو (SEO) و یا بهینه سازی سایت مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی واسه موتورهای جستجو ه. در اول نیاز به سئو ، زمانی مطرح شد که مارکتینگ به شکل اینترنتی انجام شد و خیلی از فضای وب شروع به کسب درآمد کردن. پس از رایج شدن موتورهای جستجو ، همه به دنبال این بودن که سایت خود رو در صفحات اول موتورهای جستجو به ویژه گوگل به نمایش درآورند. این رقابتا و کشمکشای بین رقبای مختلف باعث شد که علم سئو روز به روز سخت تر شده و الان به جرئت میشه گفت که سئو، شکل خیلی پیچیده ای به خود گرفته.

منظور از موتور جستجو در تعریف بالا هم ، بیش تر موتور جستجوی گوگل است. فرض کلی بر اینه که اگه در گوگل بتونین رتبه خوبی کسب کنین ، به احتمال زیاد در بقیه موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو هم رتبه خوبی دارید. جالبه بدونین که با مطالعه الگوریتما ، در پیدا می کنین که انجام سئو واسه بینگ یا یاهو کاری خیلی آسون تر از گوگله. در بین موتورهای جستجو ، گوگل الگوریتم خیلی پیچیده ای داشته و این پیچیدگی روز به روز بیش تر می شه.

گوگل درباره سئو چه نظری داره ؟

با مطالعه گوگل و متون مختلف به کار برده در اون ، میفهمیم که گوگل سئو رو به رسمیت می شناسد ، چون که مثلا در بخش بک لینکای تخریب کننده ، متن نوشته شده گوگل بدین شرحه :

2016-08-01_14-48-21

لینک مقاله اصلی در سایت گوگل

با این حال نظر گوگل خیلی بر محتوای خوب و مفید است . گوگل پیشنهاد می کنه که به جای این که دنبال تکنیکای سئو بریم ، بیش تر بر محتوای خوب و مفید که به درد کاربر می خوره تمرکز کنیم.

انواع سئو چیه ؟

سئوکاران ، سئو رو به دو دسته تقسیم می کنن : کلاه سفید و کلاه سیاه

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

در سئو کلاه سفید ، سئو کار واقعا سعی می کنه که سایت رو پیشرفت ببخشد و به هر صورت ، سایت رو واسه کاربر مطلوب تر کنه ( مثل ایجاد شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر واسه سایت ). روبروی در سئو کلاه سیاه ، سئوکار سعی می کنه که به وسیله ترفندهای هک و غیره ، به نحوی نتایج گوگل رو دستکاری کنه. این تکنیکای سئو ، بعضی وقتا موفق می گردن. با این حال گوگل هر روز این تکنیکا رو شناسایی کرده و در صدد جلوگیری از ادامه اونا بر میاد . واسه همین بیش تر پیشنهاد می شه که سئو به شکل کلاه سفید انجام شه . چون که سئو کلاه سیاه اگه امروز برملا نشه ، در آینده ای نزدیک آخر سر معلوم میشه.

اینم بخونین:   سئو و ده تکنیک بهینه سازی سایت

نظر گوگل درسته ؟

تا کنون هیچ سئوکاری نتوانستهه نظر گوگل رو منکر شه . شما اگه صاحب یک سایت باشین ، اگه محتوای اورجینال ( از بقیه سایتا کپی نشده باشه.) و البته مفید واسه کاربران منتشر کنین، شک نداشته باشین این روند اثر مثبتی بر رتبه بندی شما داره. اما دلایل مختلفی نشون میده که با اینکه محتوای خوب و سودمند مفیده اما کافی نیس و شما باید به یک متخصص سئو مراجعه کنین.

چرا به متخصص سئو نیاز داریم ؟

الان سئو امر خیلی پیچیده ای گشته. الگوریتمای گوگل روز به روز در حال تغییر هستن و سئو کار باید در جریان همه این تغییرات بوده و سایت شما رو برابر با اون عوض کنه.

ضمنا ، اگه در گوگل و فضای وب سایتای مختلف بچرخی بزنین ، خواهید دید که سایتای مختلفی هستن که محتواهایی خیلی عالی و اورجینال داشته و علاوه بر اون چندین سال سابقه دارن. اما تا کنون نتوانسته ان به صفحات اول گوگل برسن.

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

نکته ی دیگری که جای داره حتما از اون یاد کنیم ، حملات رقبا به سایت است. خود بنده بارها شاهد حملات مختلفی به وب سایتای برتر در نتایج جستجو بوده ام. در میدون وب، از این حملات به وب سایتا ، با عنوان سئو منفی یاد می کنن. سئو منفی که گوگل درباره اون توضیح شفافی ارائه نداده ، اما می تونه سایت رو به کلی دگرگون کنه. ( به ویژه سایتای نوپا رو) . بنابر این اگه در نتایج جستجو هیچوقت نمی تونید نتیجه خوبی کسب کنین ، احتمال داره که کار رقبا باشه.

بنابر این با توجه به توضیحات بالا ، در پیدا میکنیم که خدمات سئو حرفه ای و تخصصی بوده و علم فنی خود رو نیاز داره.

واسه آموزش سئو چیکار باید کرد ؟

بدیش اینه آموزش سئو هیچ منبع کاملی نداره و تنها متکی بر تجربه . تجربه بزرگ ترین و قوی ترین منبع واسه آموزش سئو هستش . با توجه به این که تجربیات به سختی حاصل می گردن ، کم تر کسی حاضر به انتقال اون هاست . با این حال بنده بخشی از تجربیات خود رو در بخش مقالات سایت سون بک لینک ، به اشتراک گذاشته ام.

سئو واقعا مفیده ؟

شاید برایتون جالب باشه اگه بدونین ، افراد مختلفی درآمدهای ماهیانه چند ده میلیونی و ده ها برابر هزینه طراحی سایت و سئو دارن. با این حال راه حل شما واسه سئو باید درست باشه ، یعنی شما باید بدونین که قراره چه کاری انجام بدین و این که سئو واسه فلان کلمه ، درآمدزا هستش یا نه.

خدمات سئو

خدمات سئو

بعضی از شرکتا ، الان تنها به کمک سئو تونسته ان روی پای خود بایستند ، چون که بازار روز به روز به طرف و طرف تجارت الکترونیک جلو رفته و روشای سنتی بازاریابی مثل چاپ آگهی در روزنامه تقریبا منسوخ شدن.

اینم بخونین:   آسانترین راه برای بهینه سازی سایت

هزینه سئو چقدره ؟

در جواب به این سوال باید بگیم که بسته به پروژه متفاوته. اول اینکه ما در قدم اول ، این محاسبه رو می کنیم که صنعت شما تا چه حد در اینترنت و فضای مجازی وارد شده. اگه شما جزء اولین کسائی هستین که می خواین کار رو به محیط اینترنت گسترش بدید ، احتمال موفقیتتون خیلی بالا هستش.

نکته دیگری که در مورد سئو باید بدونین ، رقبای شما هستن . معمولا انجام خدمات سئو هنگامی که شما رقبای قدرتمندی دارین ، به مراتب مشکل تر هستش. با این حال ، اگه قصد رسیدن به اونا رو دارین، باید زمان و هزینه بیش تری رو صرف کنین.

چند سالیه که مباحث سئو – به عنوان مجموعه تکنیکا و رویکردهایی که به اهداف مشخصی می اندیشد – در محافل مجازی طرفداران خیلی واسه خود پیدا کرده.

هر چند سئو ناظر به «جستجوگرهای اینترنتی» است ولی از اونجا که «گوگل» یکه تاز بلامنازع موتورهای جستجوه، مباحثی که به یه جور با غول جستجو رابطه پیدا می کنه، بیشتر مورد توجه خوانندگان و صاحب نظران قرار میگیره.

از طرف دیگه گوگل همه تکنیکا و ترفندهای سئو رو افشا نمی کنه چون فارغ از اغراض پولی، از این می ترسد که نکنه این تکنیکا مورد سوء استفاده اسپمرها و وبمسترهای تنبلی که می خواهند بالاتر از روش های معمولی و مجاز، یک شبه ره صد ساله روند قرار بگیره.

سایت موز دات کام (moz.com) که یکی از منابع معتبر سئو حساب می شه، چندی پیش مقاله ای به قلم سایرس شپارد (Cyrus Shepard) منتشر کرد که در اون ادعا شده بود بین +1 گوگل و ارتقاء رتبه سایتا، رابطه شگفت انگیزی هست.

بی معطلی پس از پخش این نوشته جذاب و خوش عنوان، بحثا و گفتگوهای زیادی به راه افتاد.

نویسنده در این مقاله ادعا کرده که به اشتراک گذاریای گوگل پلاس (یا همون +1 که «پلاس وان» خونده می شه) رابطه و اثر مستقیمی بر بالا رفتن رتبه سایت پیش گوگل داره.

یعنی هر چه یک مطلب بیشتر بین کاربران گوگل پلاس دست به دست بچرخد، اون مطلب و سایت میزبان اون، از دید گوگل اعتبار و اهمیت بیشتری پیدا میکنه.

آقای شپارد بر این باوره که پستای به اشتراک گذاشته شده در گوگل پلاس بی معطلی پس از پخش، به وسیله روباتای گوگل جستجو و ایندکس می شه.

مت کاتس (Matt Cutts) یکی از مهندسین برجسته و نام آشنای گوگل و یکی از تاثیرگذاران بخش سئوی این شرکت، بالافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشون داد.  او چند روز بعد در یک پست اینترنتی، نادرست بودن این ادعا رو اعلام کرد و خاطرنشون کرد که در دو سال پیش هم همین ادعا در مورد به اشتراک گذاریای فیس بوک مطرح شده بود.

او ضمنا اشاره کرده که وسیله نویسندگی گوگل (Google Authorship) هم در رتبه دهی سایتا اثر میذاره.

اینم بخونین:   پول در چه سایتهایی است و چگونه با سئو میتوان بدست آورد؟

بررسی ماجرا

شاید بهتر بود نویسنده، این مطلب رو به شکل یک نظریه و تئوری ارائه می کرد و اون رو یک واقعیت جزمی تلقی نمی کرد.

نوشتار جذاب آقای شپارد، توجه خیلی از سئوکارها و متخصصین رو به خود جلب کرد.

مت کاتس (Matt Cutts) یکی از مهندسین برجسته و نام آشنای گوگل و یکی از تاثیرگذاران بخش سئوی این شرکت، بالافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشون داد.

او چند روز بعد در یک پست اینترنتی، نادرست بودن این ادعا رو اعلام کرد و خاطرنشون کرد که در دو سال پیش هم همین ادعا در مورد به اشتراک گذاریای فیس بوک مطرح شده بود.

رند فیشکین (Rand Fishkin) یکی از چهرهای شناخته شده سئو و مدیر سایت سئوموز (SEOmoz) در جریان کنفرانس SMX Advanced search در سال 2011 گفته بود: یکی از جالب ترین یافتهام از جدا سازی و بررسی Ranking Factors سال 2011 اینه که بین به اشتراک گذاریای فیس بوک و موقعیت سایتا در جستجوهای Google US رابطه تنگاتنگی هست.

آقای رند مدعی شده بود که گوگل به نحوی از انحاء به اطلاعات فیس بوک دسترسی داره.

تئوری نادرست؟

آقای کاتس می گه اگه شما یک محتوای جذاب بسازین: مردم به اون لینک می دن، اون رو لایک می کنن، در فیس بوک به اشتراک می ذارن، به اون +1 می دن و غیره؛ ولی این به اون معنا نیس که گوگل از این علائم اجتماعی در رتبه دهی سایتا استفاده می کنه.

اون می گه به جای این که به اینجور جدا سازی و تحلیلایی بدین، بهتره وقت خود رو واسه تولید محتواهای عالی صرف کنین.

پس مثل اینکه آقای کاتس هم با خیلی از کارشناسان سئو هم عقیده: یکی از بهترین راه های بهبود رتبه سایتا، به درستی تولید محتواهای باکیفیته.

آقای کاتس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشون کرده یک کارشناس دیگه سئو، بررسیای موشکافانه ای در مورد اثر یا نبود اثر +1ها بر رتبه سایتا انجام داده که نتایج اون شایدً طی یک یا دو ماه آینده منتشر میشه.

این کارشناس گوگل اظهارات مشابهی رو پارسال در جریان کنفراس SES که در سانفرانسیسکو برگزار شد اعلام کرد.

او گفته بود گوگل هنوز ارزش و اهمیت زیادی واسه +1ها قائل نشده.