اشتباهات رایج در مورد بک‌لینک

Written by 92 on فوریه 10, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

بک‌ لینک دقیقا چیه؟

پس از گذشت مدتها از به وجود اومدن تعاریفی مثل بک‌لینک و چیزهای دیگه در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنای دقیق اونا توجه کرده‌ایم و بعضی وقتا اونا رو با چیزهای دیگه اشتباه گرفته‌ایم. یکی از این مفاهیم٬ بک‌لینکه که الان تعریف اون در بین مدیران سایت‌ها و شاید بعضی مشاورین سئو کمی با اون چیزی که در واقعیت هست فرق داره.

در اول٬ بد نیس نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جست‌وجوی What is a backlink نگاهی بیاندازیم:

google-definition-of-backlink

ویکی‌پدیا٬ منبع تعاریفی که گوگل در نتایج جست‌وجوی خود نشون می‌دهده. ویرایشگران ویکی‌پدیا می‌گونید که

بک‌لینک یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگره. هرچه بک‌لینک بیشتری به سایت شما روونه شه٬ سایتتون محبوب‌تر هستش.

به نظر من٬ بک‌لینک یعنی لینک‌هایی که یک سایت دیگه به سایت شما می ده و یا شما با راه حل‌های خاصی که بعضی از اونا رو در بخش لینک بیلدینگ یک ادمین می تونین ببینین٬ می‌گیرید. حالا این بک‌لینکا می تونن از سایت‌های در ارتباط و نامربوط باشن و یا اثر مثبتی روی سایتتون داشته باشن و یا حتی باعث افت رتبه اون شن.

بک‌لینکای خوب و بد

چه بک‌لینکایی مفید هستن؟

در یک کلام٬ بک‌لینکایی که به شکل طبیعی به وسیله نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت در ارتباط به سایت شما ایجاد شده باشن بک‌لینک خوب نامیده می‌شه. این بک‌لینکا نباید از سایت‌های اسپم بیان٬ نباید تعداد لینک‌های خروجی اون سایت خیلی زیاد باشه٬ نباید از سایتی با اعتبار خیلی پایین که مثل اسپمه بیاد٬ نباید سایت لینک دهنده  با سایت شما از نظر رابطه موضوعی خیلی ناشناس باشه و فاکتورهای دیگری که مهم‌ترین اونا موارد اشاره شده بود.

چه بک‌لینکایی مضر هستن؟

مگه می‌شه که لینکی مضر باشه؟ بله. روزانه خیلی از سایت‌های اسپم به دنیا میان و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل میان و بعد پنالایز می‌شن! بک‌لینک‌های مضر اونایی هستن که از سایت‌های نامربوط هستن٬ دارای تعداد لینک‌های خروجی خیلی زیادند٬ از سایت‌هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده‌ان هستن٬‌  Anchor text شما رو خیلی تکرار کرده‌ ان و خودشون هم تولید محتوا نمی‌کنن.

backlink-power-factors

چه چیزایی در کیفیت یک لینک موثر هستن؟

Anchor text: انکر تکست٬ همون متن یا عبارتیه که به یک صفحه دیگه لینک می‌شه. حالا چطوری اثر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مربوط به صفحه‌ای که می خواهید به اون لینک بدین٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبطه و گوگل می تونه رتبه اون کلمه رو با توجه به دیگه عوامل زیاد کنه.

Domain Authority: این عامل به وسیله شرکت Moz به وجود آمده. سن دامنه٬ تعداد لینک‌های ورودی٬ کیفیت لینک‌ها٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این عامل موثر هستن. این امتیاز می تونه در مشخص کردن کیفیت یک لینک موثر باشه.

اینم بخونین:   بازید کننده گان سایت چرا مطالب شما را نمی خوانند؟

Page Authority: اعتبار صفحه مثل Domain athority به وسیله شرکت Moz ارائه می‌شه که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت اونا و اعتبار کلی همون صفحه مشخص می‌شه.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتون: اگه سایتی با زبون فارسی دارین٬ بهتره لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشن که دارای دامنه .ir هستن. چون شانس شما رو واسه دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش میدن. اما ممکنه باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشن.

تعداد لینک‌های داخل صفحه: این که گوگل بدونه لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستن یا نه٬ به وسیله فاکتورهای زیادی مشخص می‌شه. اما در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از اون لینک می‌گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشه و باید نسبت اون با محتوا حفظ شده باشه.

پیج رنک اون صفحه: البته در این که دیگه پیج رنک اهمیتی نداره شکی نیس٬ اما بازم یک سیگنال تقریبا تایید شده در افزایش اثر لینک هاست. دقت کنین که پیج‌رنک به شکل مستقیم روی رتبه شما اثر نمی‌گذارد٬ بلکه به شکل غیرمستقیم می تونه موثر باشه.

Relations: یکی از مواردی که خیلی‌ها در اون دچار اشتباه می‌شن٬ بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها نشونه‌ای به نام Rel دارن که می تونیم با اون به موتورهای جست و جو بگیم که از Link Juice و PR juice ما چیزی واسه اون صفحه ببرن یا نه. حال ممکنه که موتورهای جست و جو رتبه اون صفحه رو به دلیل لینکی که شما به اون دادین افزایش دهند٬ اما از پیج‌رنک شما چیزی واسه اون صفحه نبرده باشن. در حالت عادی احتیاجی نیس که حتما در لینک “rel=”dofollow رو اشاره کنیم. خود لینک‌ها به شکل پیش‌فرض Dofollow هستن. اما اگه بخوایم اونا رو Nofollow کنیم٬ باید طبق تصویر زیر این کار رو انجام بدیم:

using-nofollow-in-links

یادمون باشه که لیست فاکتورهای یک لینک خوب به همین‌جا ختم نمی‌شه و شاید گوگل ده‌ها عامل دیگه هم داشته باشه.

backlink

اشتباهات عادی در مورد بک‌لینک

بک‌لینک همون تبلیغات متنیه!

بدیش اینه چیزی که این روزها خیلی اون رو می‌بینیم٬ افرادی هستن که فکر می کنن بک‌لینک در همون تبلیغات متنی که اکثرا در سایت‌های ایرونی جا افتاده خلاصه می‌شه و هرکی که اسمی از بک‌لینک آورد٬ یعنی ماهیانه چند هزار تومن بدیم تا سایتی لینک مارا در بخش تبلیغات متنی خود بزاره! این تعریف غلطه. تبلیغات متنی هم یکی از روش‌های خرید بک‌لینک به حساب می‌رود که از طرف گوگل مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما هم می‌شه. به شما پیشنهاد می‌کنم حتما نوشته “چرا نباید بک لینک بخریم؟” رو بخونین!

اینم بخونین:   چگونه بک لینک های با کیفیت برای سایتمان بسازیم؟

بک‌لینک بده و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خوردهه٬ اشتباه گرفتن معنی اصلی بک‌لینکه. خود بک‌لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو رو در دست داره. بخشی که بقیه شما رو پیشنهاد می کنن و گوگل این پیشنهادات رو در نتایج جست و جوی خود اثر می ده تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشه. حالا چطوری میشه گفت که بک‌لینک بده؟ با این ماجرا موافقم که بک‌لینک غیرطبیعی بده٬ اما همه بک‌لینک‌ها هم که بد نیستن!

هرچه بیشتر بهتر!

دیگه زمان اون که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده و باید کیفیت بیشتر بک‌ لینکا رو در نظر خود قرار دهیم. هرچه کیفیت یک لینک دریافتی بالاتر رود٬ اثر اون روی رتبه سایت شما هم بالاتر می‌رود. ممکنه با دریافت چند لینک خوب رتبه‌ای کسب کنین که دیگه سایت‌ها با هزاران بک لینک نتونن اون رو بدست بیارن!

رابطه بین صفحات مهم نیس!

با  توجه به تستی که انجام دادیم٬ دریافت لینک از صفحات نامربوط می تونه باعث خارج شدن سایت شما از نتایج جست وجوی  کلمه کلیدی‌ای که واسه اون سایت خود رو آماده کردین بشه. روبروی٬ با دریافت فقط چند لینک در ارتباط تونستید رتبه یک سایت رو به سرعت افزایش دهیم. در حالتی که واسه سایت شماره یک٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایت‌های نامربوط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینک‌های نامربوط الان در ۱۰۰ نتیجه اول وجود نداره)

چرا نباید بک لینک بخریم ؟

درست تا یه مدت پیش خرید بک لینک کاری طبیعی حساب می شد و همه مدیران سایتا زمانی که سایت شون به وجود می اومد از تبلیغات مختلفی مثل خرید بک لینک از سایتای رنک ۴ ، ۵ و .. استفاده میکردند. خرید بک لینک به کاری عادی تبدیل شده بود. با این که گوگل در همه راهنماای خود گفته بود که خرید و فروش بک لینک ممنوعه، اما واقعا هم در بیشتر موارد نتیجه مثبتی داشت و باعث پیشرفت سایتا می شد. اما در سال ۲۰۱۱، گوگل الگوریتم پاندا رو معرفی کرد که بیشتر سایتای ایرونی ایمیلایی از راه وبمستر تولز دریافت کردن که به اونا گفته شد لینکای تبادلی  رو حذف کنین. بعد از اون ماجرا، سایتایی که بک لینک خریده بودن و یا فروخته بودن کم کم شروع به پنالایز شدن کردن و افراد زیادی سرمایه های زیادی رو از دست دادن.

dont-buy-links

شاید اتفاقات افتاده پس از سال ۲۰۱۱، بزرگترین اتفاقات ممکن در کل تاریخ سئو بود. چون سایتای زیادی دچار افت رتبه شدن و خیلیا به این خاطر کار و کاسبی خود رو از دست دادن. واسه کسائی که ازم می پرسند چرا نباید بک لینک بخریم ؟ مثالی می زنم که خیلی دوست داشتم واسه کاربران یک ادمین هم بازگو کنم.

اینم بخونین:   بک لینک / افزایش پیج رنک گوگل و رتبه الکسا

 بک لینک رو میشه به اعتبار یک شخص بازاری نسبت داد، زمانی که به یک مغازه می روید و از مغازه دار می پرسید که یک وسیله رو از کجا می تونم تهیه کنم، اونا طبق رابطه دوستی و یا طبق با انصاف بودن فروشنده به شما آدرس یک مغازه رو می دن که از اونجا خرید کنین. یعنی اون شخص به فروشنده معرفی شده اعتماد داره که او رو به شما معرفی میکنه. حال ربطش به خرید بک لینک چیه؟ اعتبار چیزی نیس که بشه با پول خرید، اما تا یه مدت پیش می شد این اعتبار رو از سایتای بزرگ با قیمت پایینی خریداری کرد. تا زمانی که به وسیله سایتی لینک نشید گوگل به شما رتبه خوبی نمیدهد، چون باید افراد مختلف شما رو پیشنهاد دهند که در سئو به لینک دادن مشهوره.

هنوزم می شه لینک خرید ؟

کسی جلوی شما رو نگرفته که لینک بخرین یا نخرید، فقط بدونین که خیلی وقته که گوگل واسه این لینکا ارزش خاصی در نظر نمی گیره و اکثرا این لینکا اثر منفی می ذارن. البته هنوز تعدادی از سایتا هستن که با این که لینک خریده ان و می فروشند، رتبه های تقریبا خوبی در گوگل دارن، اما می شه این مشکلات رو به باگایی که در الگوریتمای گوگل هست ربط داد. وب اونقدر بزرگه که گوگل تا بخواد همه روشای زیر پا گذاشتن قوانین رو شناسایی کنه  زمان زیادی طول میکشه، البته فکر نکنم با لوازم و متخصصین گوگل خیلی طول بکشه تا این مشکلات هم حل شه.

چرا بعضی از شرکتای سئو می گن بک لینک بخرین؟

هیچکی از پول بدش نمیاد! به ویژه زمانی که از مشتری ات پول بگیری تا واسه اونا بک لینک بخری و خودت چندین سایت داشته باشی و پولی خرج نکنی. امیدوارم متوجه منظورم شده باشین.

اگه بک لینک نخریم، پس چطوری بک لینک بگیریم ؟

اگه از خوانندگان دائمی یک ادمین باشین ، مطمئنا با اصطلاحاتی مثل بک لینکای طبیعی آشنا هستین. اما اگه از خوانندگان دائمی ما نیستین ، پس حتما به بخش لینک بیلدینگ سری بزنین، اونجا اطلاعات خوبی در مورد دریافت لینکای طبیعی و قانونی هست.

اگه بک لینک بخریم چه می شه ؟

شاید اولین اتفاق این باشه که رتبه سایت شما به مدت کوتاهی افزایش می‌یابد، اما بعد از مدت کوتاهی افت می کنه و گوگل به چشم یک اسپمر به شما نگاه می کنه. پس لطفا اعتماد کنین و دیگه لینک نخرید و نفروشید.