اهمیت On page seo یا بهینه سازی درونی

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimizationه که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو داره که همه اونا به یک معنی هستن و میشه اون رو بصورت زیر تعریف کرد:

سئو (بهینه سازی موتور جستجو) به معنای فريب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشای غیر اخلاقی نيست. اونا واسه کمک کردن به بهتر شدن رویت و رابطه وب سایتا در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه بندی بالا، ایجاد شدن.

معنی سئو واسه تیم کلیک اول اینه که: ما بتونیم با همون سرعتی که الگوریتمای گوگل در حال تغییر هستن تغییر کنیم و کار سئو سایت رو به بهترین شکل و اصولی طبق آخرین متدای گوگل به انجام برسانیم. امیدواریم که بتونیم قدم بزرگی پس بر داریم و دقیق ترین اطلاعات رو واسه شما عزیزان منتشر کنیم

آمارها نشون میده که بیشتر افراد ، حضور در دنیای وب رو با موتورهای جستجوگر شروع می کنن و مراجعه به اونا اونقدر عادی شده که جستجو کردن بعد از ارسال و دریافت ایمیل ، دومین فعالیت کلی کاربران اینترنت به حساب میاد. پس این نکته که موتور جستجو بتونه نتایج حاصل از جستجوی کاربر رو خیلی سریع در اختیار اون قرار بده از اهمیت خیلی زیادی برخورداره. چون از هیچکی انتظار نمی ره که آدرس همه سایتای مورد نظرش رو حفظ باشه.

طبق آمار، جایگاه اول گوگل حدود 35 تا 55 درصد بازدیدکنندگان رو به خود جذب میکنه. این عدد شگفت انگیز در تعداد مخاطب، می تونه واسه هر کار و کاسبی یا خدمات اینترنتی، مشتریان زیادی رو به ارمغان آورد. درواقع حضور شما در رتبه اول گوگل می تونه حجم زیادی از بار تبلیغات و بازاریابی رو از روی دوشتون برداره.

کسب این جایگاه در گوگل دست نیافتنی نیس، اما سئو خیلی آسون هم نمی باشه. رعایت یک سری اصول و قوانین مشخص و ضمنا آشنایی با الگوریتما و سیاستای گوگل در رتبه دهی سایتا، مواردی لازم واسه موفقیت در این زمینه. از طرفی این سیاستا همیشه در حال تغییر و بهینه شدن هستن، بنابر این بروز ماندن در این بخش و باخبر شدن از آخرین تصمیمات گوگل چیزی لازم به حساب میاد.

سئو

هدف سئو کمک به سایت هاست تا بتونن جایگاه بالاتری رو در نتایج حاصل از جستجوهای مختلف به دست بیارن. این کار از از آنجایی که میلیونا صفحه وب در اینترنت هست، گرفتن رتبه بالاتر و حضور در صفحه اول نتایج جستجو از اهداف مهم سئو هستش.

حال وقتی بخوایم به معیارهای گوگل توجه کنیم و اونا رو طبق اصول و روش درست اون در وب سایتمون اجرا کنیم از یک دید میشه این فرایندا رو به دو بخش تقسیم بندی کرد.

1- فرایندایی که مربوط به ساختار داخلی وب سایته مثل کاهش حجم تصاویر، افزایش سرعت سایت، ساختار لینکای داخلی و… به این بخش سئوی داخلی یا On Page Seo گفته می شه.

2- فرایندایی که مربوط به معروفیت و اعتبار سایت و برند ما در کل فضای مجازیه؛ مثلاً چند نفر در شبکه های اجتماعی نام سایت ما رو به اشتراک گذاشته ان؟ چه سایت‌هایی لینک سایت ما رو در سایت خودشون قرار داده ان؟ و … به این پارامترها سئوی بیرونی یا Off Page Seo گفته می شه.

در این پست قصد دارم درباره سئوی داخلی یا On page seo صحبت کنم و مباحث مربوط به سئوی بیرونی رو در مطلبی جداگونه مورد بررسی قرار میدم.

اینم بخونین:   مطلبی که هیچ وقت در بهینه سازی به شما نمی گویند و هزینه ها را افزایش می دهد

سئوی داخلی یا On Page Seo رو چطوری انجام بدیم؟

به طور خلاصه و مفید:در کل، اگه ما گوگل رو از یاد ببرم، اون وقت وب سایتمون رو با هدف راحتی کاربر طوری طراحی و اجرا کنیم که باعث رضایت و جذب اون بشه اون وقت میشه گفت بهینه سازی داخلی رو خوب انجام داده ایم و بعد میتونیم نسبت به شروع بهینه سازی خارجی و افزایش بازدید اقدام کنیم. بهترین حالت اینه که هدفمون فقط کاربر و جلب رضایت اون باشه و نه گوگل.

اگه قصد بالا بردن رتبه و افزایش بازدید سایت رو دارین قبل از شروع هر کاری اول باید بهینه سازی داخلی رو خوب انجام بدین تا بتونین از بهینه سازی خارجی و بازاریابی محتوا نتایج قابل قبولی کسب کنین.

 

چه کارایی جهت بهینه سازی داخلی یا On page seo باید انجام شه؟ چه معیارهایی مربوط به On Page seoه؟

• ساختار استاندارد کدای HTML و CSS: طراحی قالب سایت باید به شکلی باشه که کدهای HTML هنگام رندر در مرورگرها با مشکل روبرو نشه. مثلا قرار گرفتن تگ <div> درون تگ <Span> غیراستاندارده و نباید استفاده شه چون در بعضی مرورگرهای قدیمی موبایل خوب نمی تونه رندر شه و مسائل دیگه.
ضمنا باید دقت کنین که نسبت کدهای HTML به متن خالص (Text to HTML Ratio) پایین باشه.

• طراحی واکنش گرا (Responsive Design) طراحی سایت باید به شکلی باشه که اگه کاربری سایت رو با هر نوع تبلت، موبایل یا کامپیوتری با هر اندازه صفحه نمایشی باز کرد، سایت خوب نشون داده شه و یعنی کاربر بتونه خیلی آسون با اون کار کنه و نه این که مثلاً در فلان مرورگر بخشی از سایت دیده نشه یا کار نکنه…

• سرعت باز شدن سایت: طراحی سایت باید به شکلی باشه که سایت در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری شه طوری که کاربر احساس نارضایتی نکنه. حجم فایلای جاوا اسکریت و CSS باید بهینه شه، حجم تصاویر باید بهینه شه. واسه افزایش سرعت بارگذاری طراح سایت باید یک سری نکات رو رعایت کنه که در مطلبی جداگونه درباره اونا مفصل توضیح داده ایم.

• بهینه سازی تصاویر: هر تصویری که قراره در سایت قرار بگیره باید به وسیله نرم افزارهای مخصوص، حجم اون کم بشه و ابعاد تصویر هم نباید زیاد بزرگ باشه.
مورد دیگری که واسه تصاویر باید رعایت کرد ویژگی Alt اون‌هاس یعنی هر عکسی که در سایت قرار میگیره خصیصه Alt اون هم باید وارد شه.

• بهینه سازی محتوا (متن‌های سایت) مطالبی که در سایت منتشر می شن باید از دید تکرار کلمات کلیدی بهینه باشن مثلا کلمات کلیدی بیشتر از حد و به طور مصنوعی در مطالب به کار نرود یا این که جهت جذب بیشتر کاربر مطالب در پاراگراف‌های جدا از هم و ً با اینفوگرافیکای قشنگ ترکیب شن.

• ساختار لینکای داخلی: ساختار درست لینکای داخلی یکی از معیارای خیلی مهم On page seoه.

اگه ساختار لینکای داخلی به درستی اجرا نشه می تونه باعث بروز مشکلات بزرگی بشه مثلا تصور کنین در یک مطلب کوتاه حدود 20 لینک به دیگه صفحات وب سایتتون دادین یا دسته بندیای مطالب رو به شکلی اجرا کردین که در اونا مقدار زیادی محتوای تکراری به وجود اومده و بعد از همه جای سایت به اونا لینک دادین یا مثلاً در بعضی صفحات لینکای داخلی به وب سایتتون رو با www درج کردین و در بعضی صفحات بی www و مسائلی مثل این.

اینم بخونین:   بهینه سازی سایت فروشگاه اینترنتی و تاثیر تنوع لینک در رنکینگ

• چیدمان عناصر در بهترین حالت ممکن: اِلمانای داخلی سایت باید به شکلی با هوشمندی در سایت قرار داده بگیره تا باعث راحتی و رضایت کاربر بشه. مثلا در مغازه های اینترنتی دکمه اضافه کردن به سبد خرید باید در جایگاه مناسب، به طور روشن در جلوی چشم کاربر باشه یا در صفحات داخلی هنگامی که کاربر در حال مطالعه یک مطلبه در انتهای مطلب باید به روشی اون رو تشویق کنیم تا دیگه مطالب سایت رو هم مطالعه کنه واسه همین بخش پستای در ارتباط رو در انتهای مطلب قرار میدیم حال بعضی میگن نظر کاربر واسه ما مهم‌تره پس بخش دید ها اولویت بیشتری داره و اون رو قبل از پستای در ارتباط قرار می دیم (این موارد فقط مثال بودن روشنه که موارد بیشتری هست که باید به اون توجه کنین)

• ساختار آدرسی دهی مناسب (URL): آدرسای صفحات داخلی سایت باید کوتاه و خوانا باشن هم واسه کاربر و هم واسه موتورهای جستجو. اگه دقت کرده باشین در بعضی از وب سایتا در صفحه نگاه یک مطلب آدرس اون مثلاً به شکل www.example.com/page?id=234234ه. مشکل این آدرس اینه که واسه کاربران نا مفهومه و واسه موتورای جستجو هم از دید وجود کلمه کلیدی در آدرس بهینه نیس.

• عنوان صفحات و متا تگا: هنگام نمایش سایت شما در لیست نتایج گوگل واسه زمانی که کاربر موضوعی رو جستجو کرده اولین چیزی که در اون لیست نظر کاربر رو جلب می‌کنه عنوان صفحه. دومین چیزی که کاربر به اون توجه می‌کنه توضیحات نوشته شده زیر عنوانه که ما اون رو با نام متا تگ Description می شناسیم.
پس تموم صفحات موجود در سایت باید متاتگای Title و Description یکتا و متناسب با محتوای اون صفحه داشته باشن. البته از متاتگای دیگه مثل متاتگای مربوط به شبکه های اجتماعی یا متاتگای og نباید غافل شید.

• ساختار ناوبری مناسب: منظور از ناوبری همون لینکای بالای وب سایته که کاربر پس از ورود به سایت اگه فرضاً بخواد به صفحه تماس با ما برود به اولین مکانی که توجه می کنه لینکای بالای سایته و در اون بخش دنبال لینک تماس با ما میشه که طراحان وب اصطلاحاً به اون لینکا “منو” می گن. چون کاربر به کمک منوهای سایت در سایت گردش می کنه به اون سیستم ناوبری می گیم.

حال سیستم ناوبری باید به شکلی باشه که دائم جلوی چشم کاربر باشه و به کمک اون بشه به تموم بخشای سایت دسترسی داشته باشه.

وجود یک سیستم ناوبری خوب زمان موندگاری کاربر در سایت رو افزایش میده.

• فایلای robots.txt و sitemap.xml: وجود این دو فایل بی داشتن خطا و مشکلی درونشون، به موتورای جستجو جهت درک بهتر ساختار سایت و ضمنا ایندکس بهتر صفحات کمک می کنن پس از اونا غافل نشید.

• استفاده از rich snippets و استفاده از فرمتای schema.org: استفاده درست از میکرودیتاا طبق فرمت schema.org در صفحات داخلی سایت، مثلاً صفحه نمایش محصول یا صفحه نمایش پستا باعث می شه گوگل قادر شه داده های موجود در سایت شما رو به طور با هوشمندی به rich snippetsا اضافه کنه.

اینم بخونین:   فاکتورهای مهم در بهینه سازی سایت

• خودداری از طراحی تموم Ajax یا وب سایتای تک صفحه ای:
الان (در زمان نوشتن این مطلب) گوگل قادر نیس وب سایتای تموم Ajax و تک صفحه ای رو خوب ایندکس کنه.

• و موارد دیگه که هر طراح وب سایتی طبق تجربه اونا رو فرا خواهد گرفت…

باید حتماً اول بهینه سازی داخلی انجام شه بعد دست به کارهای دیگه مثلاً بهینه سازی خارجی و بازاریابی محتوا کنیم؟

بله. تصور کنین هنوز فرایندای On page seo رو انجام نداده اید و شروع می کنین به تبلیغات و برند سازی. یک بیلبورد بزرگ در مرکز شهر نصب می کنین، در رسانه ها تبلیغ می کنین و هزینه های دیگری رو هم متحمل می شید واسه این که مردم رو تشویق به استفاده از خدمات وب سایتتون بکنین.

و یا این که دیگه فرایندای Off page seo رو شروع می کنین.

تموم موارد بالا رو واسه افزایش بازدید و برگشت کاربران به وب سایتتون انجام می دید که اونا وارد سایت شما شده و هدفتون هم افزایش فروشه. روشنه که واسه تبلیغات و برند سازی هزینه های زیادی هم پرداخته اید.

اگه فرایندای On page seo یا بهینه سازی داخلی رو هنوز انجام نداده باشین و بازدید رو هم افزایش بدید اون وقت درصد زیادی از کاربرانی که وارد سایت شما شدن جذب سایت نمی شن و فوراً سایت رو ترک می کنن و یا اگه می خواهند کاری رو بکنن ولی خیلی آسون نتونن هم باعث می شه پشیمون شن و سایت رو ترک کنن طوری که تجربه بدی هم از کار با سایت شما دارن و دیگه باز نخوان گشت.

در این صورت درصد بالایی از هزینه هایی که واسه تبلیغات پرداخته اید به هدر خواهد رفت اونم فقط به دلیل انجام ندادن سئوی داخلی قبل از فرایندای بالا.

فقط انجام On page Seo واسه بالا بردن رتبه سایت بسه؟

نه. واسه شروع سئو و افزایش بازدید یا فروش اول باید On Page Seo انجام شه چون که بهینه سازی داخلی اصول و پایه فرایندای دیگره و نه کل مراحل.

به‌هیچ‌وجه نمیشه گفت فقط با انجام دادن بهینه سازی داخلی مراحل سئوی یک سایت ً انجام شده و می تونیم منتظر افزایش بازدید شیم.بلکه قدم بعدی Off page seoه که ماجرایی طولانی واسه خودش داره.

بهینه سازی داخلی رو مدیر سایت می تونه بکنه؟ یا حتماً باید این کار رو به طراح سایت سپرد؟

فقط حدود 20 درصد از فرایندای On Page Seo به وسیله مدیر سایت قابل انجامه که اونم بستگی به قابلیتای پنل کنترل مدیریت سایت داره. بقیه موارد باید به وسیله طراح و برنامه نویس انجام شه(ً موقع طراحی)

بعضی از طراحان موقع طراحی سایت از روی تجربه این موارد رو هم به طور پیش‌فرض انجام می دن.

نتیجه گیری:

شروع بهینه سازی خارجی یا افزایش بازدید بی این که On Page Seo رو انجام داده باشین اشتباه محضه و باعث می شه بخش زیادی از هزینه و زمانی که واسه افزایش بازدید صرف کردین به هدر برود.

واسه انجام بهینه سازی داخلی از باتجربه بودن طراح سایت مطمئن شید چون او نقش خیلی مهمی در اجرا درست این مراحل داره.