ایده سطل سوراخ و ینک بیلدینگ

Written by 92 on فوریه 10, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

لینک بیلدینگ یا لینک سازی چیه؟

لینک سازی یا لینک بیلدینگ (به انگلیسی Link Building) به کل فعالیت‌هایی گفته می‌شه که واسه ایجاد یک ساختار محکم از لینکای در ارتباط در درون و بیرون یک سایت انجام می‌شه.

این لینک‌ها شامل لینک‌های داخلی و خارجی خود سایت و البته بک لینک می‌شن.

هدف شما در لینک بیلدینگ، پیشرفت رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگله.

چرا  لینک سازی واسه سئو  سایت مهمه؟

واسه این که درک درستی از ارزش و اثر لینک بیلدینگ داشته باشین باید در مرحله اول باید بدونیم یک لینک چطوری ساخته می‌شه، موتورای جستجو چه جوری اون لینک رو نگاه می کنن و از اون لینک چه بدست اومده دارن.

لینک بیلدینگ

شروع تگ لینک: تگ لینک با انکر تگ (anchor tag)شناخته می‌شه. (قسمت “a” که در تصویر نگاه می کنین)، این کاراکتر تگ لینک رو شروع می‌کنه و موتور جستجو رو آگاه می‌کنه که لینکی به سایت دیگه در این جمله قرار داره.

محل برگشت لینک: شناسه href به معنای hyperlink referralه و متنی که بین علامت نقل‌قول قرار داره نشون‌دهنده نشانی URL سایتیه که به اون اشاره شده. ضرورتی نداره که URL همیشه آدرس یک سایت باشه میشه به نشانی یک تصویر یا یک فایل اشاره کرد.

انکر تکست قابل‌نگاه لینک: این بخش همون متن لینک یا انکر تکسته که واسه بازدیدکنندگان قابل رویته و کاربر می تونه روی اون کلیک کنه. انکر تکست بیشتر به شکلی مشخص می‌شه که از متون بغل دستی خود متمایزه.

پایان تگ لینک: این بخش کد تگ لینک به موتور جستجو آگاهی می ده که تگ پایان پیدا کرده.

بک لینکا واسه موتورهای جستجو چه مفهومی دارن؟

موتورای جستجو به دو روش از لینکا استفاده می کنن:

  • واسه پیدا کردن سایتا و صفحات جدید ایجادشده
  • واسه تعیین و نحوه رتبه دهی به یک سایت در صفحه نتایج جستجو

هنگامی که موتورای جستجو از یک سایت رو شناسایی می کنن، قادر هستن محتوای صفحات سایت رو درک و به ایندکس خود اضافه کنه.

به این صورت که اونا قادر هستن تعیین کنن که یک صفحه کیفیت لازم رو واسه رتبه بندی در کلمات کلیدی در ارتباط رو داراه یا نه؟

چطوری باید لینک بیلدینگ انجام بدیم؟

  1. سایتهایی که پیج رنک و پیج آتوریتی بالاتری دارن رو انتخاب کنین
  2. به کمک ابزارهایی مثل مجستیک و آلکسا و… تعداد بک لینکها و ترافیک ورودی گوگل رو چک کنین
  3. در سایت انتخاب شده تبلیغ بنری یا متنی یا ریپورتاژ آگهی ثبت کنین
  4. تبلیغات و لینکهای خود رو کمه کم به مدت 6 ماه در سایت نگه دارین
  5. در گرفتن بک لینک زیاده روی نکنین

نکته: واسه استفاده از آلکسا باید بتونین طبق رنک سایت تعداد بازدیدکنندهای اون سایت رو حدس بزنین. مثلا باید بدونین سایتی که رنکی در حدود 2500 ایران داره چند بازدیدکننده داره.

چند تا نکته مهم در لینک بیلدینگ:

لینک بیلدینگ

1- تکرار بهترین بک لینکای رقیبانتان
تکرار بهترین بک لینکای رقیبان شما یکی از بهترین و راحت ترین روش ها واسه ایجاد بک لینکه. اگه رقیبان شما دارای رتبه های خوبی در کلمات کلیدی شما هستن پس اونا دارن کار درستی رو انجام می دن.

واسه این کار پیشنهاد می شه از Rank signal backlink Tools واسه پیدا کردن بک لینکای رقبای خود استفاده کنین. این وسیله بازم اطلاعات خوبی در مورد رتبه سایت ، رتبه الکسا ، تعداد بک لینکای منحصر به فرد و سیگنالای دریافتی از شبکه های اجتماعی رو به شما میده.

2- ترفند پست مهمان واسه گسترش در توییتر
شما با استفاده از twitter search خیلی آسون می تونین سایتایی که امکان ایجاد پست مهمان دارن رو شناسایی کنین. ضمنا خیلی آسون می تونین سایتایی رو که پستای مهمونا خود رو به شکل منظم توییت می کنن پیدا کنین. شما کافیه در این سایتا عضو شید و در اونا مقالات یا پستای خود رو بسازین. اینجوری اونا پستاتون رو توییت می کنن و این کار باعث افزایش رتبه سایت شما میشه.

اینم بخونین:   تاثیر لینک های نوفالو در بک لینک

3- استفاده از اینفوگرافیک
ایجاد و به اشتراک گذاری اینفوگرافیکا یکی از بهترین راه های گرفتن بک لینکه. توجه داشته باشین که ساخت اینفوگرافیکا کار خیلی سخت و گرون ایه. بعد از اینکه شما اون رو ساختین نوبت به پخش کلمات اون می رسین. شما می تونین با قرار دادن اون درسایتای اشتراک اینفوگرافیک بک لینکای با ارزشی به دست آورید. ضمنا شما می تونین از این اینفوگرافیکا در وبلاگا و وب سایتای دیگه به عنوان پست مهمان استفاده کنین.

4- بازدید از بلاگرها
راه دیگری که واسه گرفتن لینکای با ارزش پیشنهاد می شه اینه که شما بتونین محصول یا خدمات مورد نظر خود رو از راه بلاگرها به اشتراک بذارین. واسه این کار شما باید به دنبال بلاگرهایی باشین که مایل ان خدمت و یا محصول شما رو پیشرفت بخشند. ضمنا می تونین کلمات کلیدی مربوط به حرفه یا خدمت خود در این سایتا یا سایتای اجتماعی بگنجانید.

پیشنهاد ویژه  چطوری رتبه سایت خودرادرنتایج گوگل حفظ کنیم؟

5- اعلان رضایت نامه
نکته مشترکی که همه سایتای تجاری کوچیک و بزرگ باید داشته باشن اینه که اونا باید نماد رضایت مشتری رو داشته باشن.

ضمنا شما باید این امکان رو واسه صاحب سایت قرار بدید که بتونه صفحه اختصاصی مربوط به رضایت مشتری رو در سایت داشته باشه.

وبرای اینکه مشتریان شما اطمینان حاصل کنه که نماد رضایت مشتری کسب شده به وسیله شما از یک سایت معتبره اون سایت باید یک لینک به سایت شما داشته باشه که این کار خود کسب یک بک لینک بی حتی خواسته ایجاد اون به سایت شماس. و این جور شما یک بک لینک دائمی به دست آورده اید.

6- خرید لینک
از روشای موثر در بک لینک اینه که شما بتونین در سایتایی که با شما رابطه مفهومی دارن لینک بخرین. بدین معنا که از کلمات کلیدی شما رو در سایت خود قرار داده و به شما از راه اون کلمات لینک داشته باشن. و واسه این کار ازتون مبلغی رو دریافت خواهندکرد.

7- استفاده از وسیله فیدبک سایتا
خوشبختانه تعداد زیادی از وب سایتا هستن که به شما خدمت فیدبک رو در بخش منبع پست یا مقاله شما ارائه می کنن. و این جور سایتا با قرار دادن این لینک کاری می کنن که شما بتونین بازخورد بقیه در مورد سایت خود یا هر چیز دیگری رو که مربوط به سایت شماست رو دریافت کنین. و این خود یعنی یک بک لینک دیگه!

8- کمک گرفتن از بلاگای تجمیع کننده
تجمیع کنندهای بلاگ سایتایی هستن که دسته های مختلفی از اطلاعات رو در بخش های مختلف از منابع اینترنتی تجمیع کرده ان. و معمولا فرایند دریافت بک لینک از این جور سایتا به شکل رایگانه. کاری که شما باید انجام بدین اینه که سایت خود رو به این تجمیع کنندها معرفی کنین.

9- بازسازی لینکای شکسته
شما واسه این کار باید به دنبال صفحاتی بگردید که دارای خطای 404 هستن. واسه این منظور شما باید ازترکیب کلمات کلیدی خود و یک سری کلمات دیگه استفاده کنین. مثلا واسه کلمه کلیدی طراحی سایت داریم:

اینم بخونین:   مشتریان شما در اینترنت حضور دارند و شما را می بینند

“site design” + “resource page”
“site design” + “resources”
“site design” + “recommended sites”
“site design” + “links”

10- ساخت حساب گوگل پلاس
حساب گوگل پلاس نه تنها باعث ظاهر شدن شما در فضای اجتماعی می شه بلکه باعث کسب لینکای فالو هم می شید.

11 -بک لینک در بخش منابع آموزشی
یکی از بهترین مکانا واسه ایجاد بک لینک همین بخش edu سایت هاس.

چون اونا در نتایج جستجو سهم زیادی دارن. درک این مسئله که چرا باید اونا بک لینک بدن اینه که بیشتر سایتای دانشگاهی واسه تکمیل منابع دانشجویان آدرس لینکای معتبر رو در سایت خود قرار می دن.

پس شما می تونین سایتای آموزشی مربوط به خود رو پیدا کرده واز اونا بک لینک تهیه کنین.

دلیل نبود موفقیت در لینک سازی چیه؟

 

 

بی کیفیت بودن بک لینکا

اگه روش های هدفمند لینک سازی شما تنها بر جذب تعداد زیادی لینک متمرکز شده باشه و اهمیتی به کیفیت این لینکا داده نشه ممکنه شما بک لینکای اسپمی دریافت کنین.

این لینکا نه تنها نمی تونن باعث شن که شما رتبه خوبی در رتبه بندیای گوگل کسب کنین، بلکه ممکنه باعث شه که شما از طرف گوگل جریمه شید.
الان بیشتر متخصصان سئو و کسائی که در مورد سئو فعالیت می کنن با مضررات لینکای بد و بی کیفیت آشنا هستن و می دونه که این لینکا که اثرات بدی می تونن بر رتبه بندی وب سایتاشون داشته باشن.
هیچکی به طور دقیق و ۱۰۰% نمی دونه که گوگل چطوری لینکای دریافتی یک سایت رو تفسیر می کنه و چطوری ارزش دهیاشون رو انجام میده اما چیزی که مسلمه اینه که دریافت بک لینک تنها از وب سایتایی باید انجام شه که:

  • دارای اعتبار بالایی باشن.
  • قابل اعتماد هستن.
  • زمینه کاری اونا با زمینه کاری سایت شما مرتبطه.(می تونه موثر باشه)
  • از وب سایتای معتبر و قابل اعتماد و در ارتباط دیگه لینک دریافت کرده ان.

واسه بررسی بک لینکای وب سایتای حریف شما می تونین از ابزارهایی که در زیر نام برده شدن استفاده کنین:

لینک بیلدینگ

  • Ahrefs
  • Majestic SEO
  • Moz
  • SEMrush
  • SEO Spyglass
  • Raven Tools
    علاوه بر آزمایش پروفایل لینکای دریافتی وب سایتای حریف شما باید موارد دیگری رو هم در بررسیای خود دید کنین که شامل تعداد لینکای ارسالی وب سایتای حریف، دامنهایی که به وب سایتای حریف شما لینک داده ان، صفحاتی از وب سایتای حریف که لینک جذب کرده ان، نوع لینکا و هر موضوع دیگری که بتونه شما رو در فرایند لینک سازی کمک نمایده.

لینک بیلدینگ و ایده سطل سوراخ

لینک بیلدینگ و روشای مختلف ایجاد لینک و ضمنا ایده سطل سوراخ که در مورد لینک بیلدینگ مطرح می شه در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.

 

قبل اینکه موضوع سطل سوراخ رو توضیح بدم لازم میدونم که توضیحاتی در مورد روشای مختلف ایجاد لینک و الگوریتمای گوگل در این مورد ارائه بدم. پیج رنک گوگل امتیازیه که گوگل به صفحات اینترنتی (و نه به وب سایتا) میده، مقدار پیج رنک بین 0 تا 10 می تونه باشه و نحوه محاسبه اون طبق میزان لینکای ورودی به یک صفحه.

بعضی از مقالات در ارتباط که تا کنون در مورد پیج رنک در این سایت منتشر شده به شکل زیر هستن:

  • پیج رنک گوگل و زمان بروزرسانی شدن اون
  • سایت فارسی با بالاترین پیج رنک
  • پیج رنک تقلبی هم به بازار اومد
  • فرق لینک و بک لینک
اینم بخونین:   چطور زمان تاثیر بک لینک را تشخیص بدهیم و رایگان و سریع بک لینک بگیریم

در مورد پیج رنک به شکل مفصل در دوره آموزش سئو صحبت می شه و به زودی مقاله کاملتری در مورد اون در سایت قرار میدم. ضمنا اخیرا مقاله ای با عنوان چار راه حل مناسب لینکسازی در سال 93 در سایت طراحی سایت 24 منتشر شده.

سطح سوراخ چیه؟

فرض کنین که هر صفحه از سایت شما مثل یک سطل آب می مونه و امتیازی که واسه اون صفحه محاسب می شه طبق مقدار آب جمع شده در سطله. مقدار آبی که در سطل جمع آوری می شه طبق مقدار آب ورودی به سطل محاسبه می شه که از راه شلنگایی به سطل وارد می شه. هر چه عرض شلنگا بیشتر باشه مقدار آب ورودی به سطل هم بیشتر هستش. از طرف دیگه اگه سطل بالا سوراخ باشه به میزان سوراخایی که داره آب خود رو از دست میده.

در مثال سطل سوراخ، آب ورودی به سطل به معنی لینکای ورودی به یک صفحه در نظر گرفته می شه و هر چه پیج رنک صفحه مبدا بیشتر باشه قطر شلنگ هم بیشتر هستش. سوراخای سطل هم همون لینکای خروجی صفحه هستن.

 

سطل سوراخ و رابطه اون با پیج رنک گوگل

مثال بالا رو من چند سال پیش در مقاله ای به زبون انگلیسی خونده بودم و در همون زمان هم این مسئله ثابت شد که مثال سطل سوراخ اشتباهه. چون گوگل به ازا لینکای خروجی امتیازی ازتون کسر نمی کنه و پس لینک خروجی امتیاز صفحه شما رو کاهش نخواد داد. گرچه این موضوع در مورد شلنگای ورودی تا حدودی درسته اما الگوریتم گوگل به گونه ایه که بین لینک و بک لینک فرق قائله و هر لینک ورودی باعث بهتر شدن امتیاز صفحه شما نمی شه و کیفیت لینک از کمیت اون مهم تره.

پس در زمان پخش اینجور فرضیه ای استقبال خیلی زیادی از اون نشد و در زمان خود از بین رفت. (اگه اشتباه نکنم ایده بالا در سال 2005 یا 2006 مطرح شده بود)

اما دلیل اینکه من دوباره این فرضیه رو مطرح کردم اینه که گوگل اخیرا وب سایتایی که اقدام به فروش لینک انجام می دن رو جریمه میکنه و از پیج رنک اونا کم می کنه. مقدار کاهش به میزان لینکای خروجی غیر در ارتباط مربوطه و نحوه قرار گرفتن اونا در صفحه. این اتفاق تا کنون واسه خیلی از سایتای نیازمندی افتاده و سایتایی مثل ایستگاه، ایران تجارت و… با اینجور مشکلی دست و پنجه نرم می کنن و حتی سایتای دانلود که اقدام به فروش لینک می کردن مثل آسون دانلود و… هم با همین مشکل روبرو شدن.

سوال: این توضیحات تبلیغات لینکی در سایتای نیازمندی و تبلیغاتی واسه ما مفید هستش؟

اینجور تبلیغاتی به تعداد کم مشکلی واسه سایت شما ایجاد نمی کنه، اما اگه به تعداد زیاد بخواهید در وب سایتای تبلیغاتی با هدف پخش کردن لینک سایت خود تبلیغ کنین شک نداشته باشین از طرف گوگل جریمه می شید.

نتیجه گیری

گرچه مثال سطل سوراخ از نظر مفهومی خیلی جالبه و تصور جالبی از نحوه کارکرد گوگل واسه الگوریتم پیج رنک به ما میده، اما دارای مشکلاتیه که با واقعیت فرق داره. با این حال طبق تغییرات الگوریتم گوگل در سالهای گذشته و جریمه کردن وب سایتای فروشنده لینک و گفته گذشته مت کاتز مبنی بر اینکه گوگل قادر به تشخیص اینجور وب سایتهاییه، نتایج شهودی مثال سطل سوراخ می تونه نزدیک به واقعیت باشه.