برند سازی با سئو و URL در بهینه سازی وب سایت

Written by 92 on فوریه 1, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

برندسازی آنلاین و سئو : یکی از عادی‌ترین اشتباهات در بین کسائی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌ و‌ کار (و یا سایت) جدید رو دارن، نبود رسیدگی به سئو هستش. شما باید با هم با راه‌اندازی سایت خود، به بهینه بودن سئو هم توجه ویژه‌ای داشته باشین، چون که سئو همون تجربه کاربری سایت شماس و به همین دلیله که گوگل اینجور سخت‌گیرانه به بررسی دائمی سئو سایت‌ها می‌پردازد.

سئو و یا همون بهینه سازی واسه موتورهای جستجو می تونه از جهات مختلفی تجربه کاربری رو تحت اثر خود قرار بده. واسه درک بهتر این موضوع بهتره نگاهی به نمودار زیر که نشون دهنده مفاهیمی از تجربه کاربری هستن، بندازید.

برندسازی آنلاین و سئو

تصویر برندسازی آنلاین شما همون چیزیه که کاربران در مورد اون احساس می کنن. در ادامه هر قسمت از بخش‌های تجربه کاربری نمودار بالا رو به طور خلاصه توضیح میدیم:

  • Useful: مفید بودن مطالب شما
  • Usable: هرکاربری باید بتونه خیلی آسون از سایت شما استفاده کنه.
  • Desirable: طراحی سایت شما باید با توجه به مخاطبان هدف‌تون صورت گیرد.
  • Findable: شما روی مطالب تمرکز کرده و جست‌و‌جو در مورد اونا رو آسون گردانید.
  • Accessible: سایت شما باید واسه هر نوع مخاطبی قابل دسترس باشه.
  • Credible: نام برند شما باید مثل یک نشون قابل اعتماد و معتبر باشه.

شما باید موقع بهینه‌سازی تجربه کاربری هریک از موارد بالا رو در نظر قرار بدید. خیلی از این ویژگی‌ها (مثل مفید بودن، قابل استفاده بودن، پیدا شدنی، دردسترس بودن و معتبر بودن) به سئو سایت شما بستگی داره. موتورهای جست‌و‌جو طبق میزان تجربه‌کاربری سایت شما تصمیم گرفته و واسه اون رتبه تعیین می کنن.

اگه تا به این لحظه سئو خود رو بهینه‌سازی نکرده‌اید، بهتره دیگه این کار رو بیشتر از این به تاخیر نیندازید و از همین الان اون رو شروع کنین. در حالت کلی گوگل زمان رو به چار میکرو لحظه زیر تقسیم کرده:

  • وقتی به دنبال دانستن چیزی هستیم
  • وقتی می خواهیم به جایی بریم
  • وقتی قصد انجام کاری رو داریم
  • وقتی می‌می خریم کنیم

همه ما در زندگی روزمره با این میکرو لحظه‌ها سروکار داریم و از اون‌جایی که گوشی‌های هوشمند همیشه و همه‌جا در دسترس هستن، بیشتر نیاز‌های ما در این لحظات رو در خود حل می کنن. واسه این که بتونین نیازای مخاطبان‌تون رو برطرف کنین، قبل از هرچیزی باید بتونین در بین نتایج جستجوی اونا دیده شید و این موضوع رابطه مستقیمی به سئو سایت شما داره.

در ادامه بررسی نحوه تاثیرگذاری سئو در بخش‌های مختلف تجربه کاربری می‌پردازیم.

اثر داستون‌سرایی در سئو و برندسازی آنلاین

هر برند بزرگی داستون‌های بزرگی هم واسه بازگو کردن داره. هر انسانی عاشق شنیدن داستونه و واسه همین داستون‌سرایی به یکی از بهترین راه‌های برندسازی آنلاین بدل گشته. اگه شما بتونین خوب از عهده این موضوع برآیید، اثر و احساسی شگفت‌انگیز در مخاطبان‌تون ایجاد می کنین.

در دنیای آمار و ارقام و محاسبات امروزی، ایجاد یک محتوای برجسته فقط با تکیه بر علم جمع‌آوری شده و آزمایشات انجام گرفته ممکن نخواد بود، بلکه شما باید به دنبال راهی واسه جذاب‌تر ساختن اون باشین. وگرنه مخاطبان خیلی کمتری به اون علاقه نشون میدن و پس زحمات شما هم به هدر خواهد رفت. اما داستون‌سرایی واسه برند روش مخصوص به خود رو داره.

شاید بشه داستون‌سرایی برند رو یک روش بازاریابی در نظر گرفت. چون در اون خبری از تبلیغات مستقیم اجناس و شرکت نیس. بهترین نوع داستون‌سرایی، نحوه و تجربه استفاده مشتریان از اجناس شما و ضمنا نحوه خدمت‌رسانی شما به اون‌هاس. ضمنا لحن و زبون شما اثر زیادی در این مورد داره. چون لحن شما میزان موفقیت در انتقال پیام به مخاطبین رو رقم میزنه. اولین قدم در انتقال پیام موفق، استفاده از کلمات و کلیدواژه‌های درست و مناسبه.

ضمنا احتیاجی به فانتزی بودن داستون برند شما نیس. بلکه تنها کافیه که در اون به زبون مخاطبان هدفتون صحبت کنین. پس از جمع‌آوری لیستی از کلیدواژه‌های مورد نیاز و مناسب، به جدول بالا مراجعه کنین و شروع مناسبی رو واسه داستون خود انجام کنین. مثلا اگه قصد دارین تا راه حلی رو واسه کسب‌و‌کارهای کوچیک ارائه کنین، داستون برند شما باید در مورد مالک کسب‌و‌کار کوچیکی باشه که روزانه با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده، تا این که تونسته به راه حل مطلوبی برسه.

فقط به این نکته توجه کنین که کلمات کلیدی و کلیدواژه‌های خود رو به شکل طبیعی در دل داستون خود جای بدید. چون رعایت این نکته بیشتر ندیده گرفته می‌شه و در آخر باعث کم شدن از تجربه کاربری داستون می‌شه.

اینم بخونین:   هر آنچه که در مورد بهینه سازی سایت باید بدانیم

اثر محتوا در سئو و برندسازی آنلاین

محتوا به عنوان یکی از مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین عوامل میزان ترافیک و ضمنا میزان فروش سایت شناخته می‌شه. محتوا سنگ‌بنای موفقیت یک برنده. از آنجایی که اولین قدم ایجاد رابطه با شناخت شروع می‌شه، برند شما باید قابل کشف شدن باشه. بهینه‌سازی محتوا طبق کلیدواژه‌های درست و مناسب اولین قدم واسه دیده شدن و کشف شدنه. در ادامه به معرفی خلاصه هر قدم مربوط به این مرحله می‌پردازیم:

۱) استفاده از کلیدواژه‌ها

 کلیدواژه‌ها هم واسه کاربران و هم از نظر موتور‌های جست‌و‌جو عناصر مهمی به حساب میان. کلیدواژه‌ها واسه موتورهای جست‌و‌جو به این معنا هستن که محتوای شما مربوط به عنوان مطلب و وب‌سایته. یکی از روش‌های مناسب واسه سایت‌های جدید، استفاده از کلیدواژه‌های طولانیه. چون این کلیدواژه‌ها به سختی در سایت‌های دیگه پیدا شده و فضای رقابتی آسون‌تری رو دارن.

۲) روی تیتر‌های خود کار کنین

 قانون ۸۰/۲۰ به این صورت در مورد عناوین و تیتر‌ها عمل می‌کنه: به طور متوسط ۸۰% از مردم تیتر‌ها رو مطالعه می کنن ولی فقط ۲۰% از اونا حاضر به مطالعه ادامه مطلب می‌شن. یک عنوان مناسب می تونه کاربران رو تشویق به کلیک روی محتوا و مطالعه اون بکنه.

۳) بهینه‌سازی برچسب‌ها و تگ‌ها

 نکته مهم در این مورد، قرار دادن کلمات کلیدی و کلیدواژه‌ها در داخل تگ‌هاس. با بهینه‌سازی برچسب‌ها، صفحات شما از دید سئو یک‌پارچه‌تر و منظم‌تر هستش. مطمئن شید که تگ‌ها، توضیحات متا و ضمنا آدرس URL شامل کلمات کلیدی مطلب شما باشن.

اثر تجربه کاربری در برندسازی آنلاین

بنا به گزارش UXmote، شرکت‌ها به ازای هر ۱ دلار سرمایه‌گذاری روی قسمت تجربه‌کاربری، ۱۰۰ دلار سود بیشتری به دست میارن. بعضی مردم تصور می کنن که سئو و تجربه‌کاربری در اختلاف با همدیگه هستن. این موضوع اصلا صحت نداره و این دو خوب با همدیگه رفت و امد و هماهنگی دارن.

سایت شما نقطه عطف تجارت آنلاین شماس. پس شما باید در هر قسمت از اون تجربه باحالی رو به مخاطبان خود القا کنین. واسه این منظور همیشه سه قدم اصلی و کامل زیر رو به خاطر داشته باشین:

۱) واکنش‌گرایی

 استفاده از گوشی‌های هوشمند روز به روز افزایش یافته و بنا به گزارشات، الان ۷۰% از جست‌و‌جوها به وسیله این گروه از دستگاه‌ها صورت میگیره. گوگل جست‌و‌جوی خود رو مجهز به یافتن سایت‌های موبایل‌پسند کرده و پس اگه سایت شما واکنش‌گرا نباشه، جایی در بین نتایج جست‌و‌جوی گوشی‌های هوشمند نداره.

بی یک سایت واکنش‌گرا، شما شانس معرفی شدن به نسل بزرگی از مردم که در حال تغییر کاربری از دسکتاپ‌ها به گوشی‌های هوشمند هستن رو از دست میدید. علاوه‌بر این نبود واکنش‌گرایی سایت روی تجربه‌کاربری هم اثر منفی می ذاره و پس ۵۷% از مردم برند شما رو به بقیه پیشنهاد نخوان کرد. واسه جلوگیری از این اتفاق کافیه تا واکنش‌گرایی سایت خود رو در دستگاه‌های مختلف تست کرده و در صورت نیاز به اصلاح قسمت‌های مورد نظر بدین.

۲) سرعت

 این روز‌ها مسئله سرعت بارگذاری بیش‌از پیش اهمیت پیدا کرده. کاربران توقع دارن که سایت شما در عرض ۲ ثانیه بارگذاری شه. هرچه سرعت خدمات‌رسانی شما بیشتر شه، مخاطبان‌تون هم بیشتر می شن و پس میزان فروشتون هم افزایش پیدا می کنه.

سرعت پایین بارگذاری باعث می‌شه که مخاطبان نتونن رفت و امد لازم رو با سایت شما برقرار کرده و درنتیجه اون رو واسه همیشه ترک کنن. از آنجایی که گوگل اهمیت زیادی رو واسه تجربه کاربری قائل می‌شه، شما هم باید بهینه‌سازی اون رو در راس کارهای خود قرار بدید.

۳) ناوبری

 واسه ایجاد یک ناوبری مناسب، همه عناصر رو در صفحه نمایش قابل دیده شدن کنین. چون تنها کودکان از عناصر مخفی (که با حرکت اشاره‌گر موس روی اونا ظاهر می‌شن) استقبال می کنن و افراد بزرگسال این تکنیک رو نمی‌پسندند.

اثر طراحی در سئو و برندسازی آنلاین

حتما تا الان شاهد این بوده‌اید که قبل از ورود یک برند به میدون، نظرات مختلفی در مورد اون در جامعه رد و بدل می‌شه. ریشه این نظرات فقط به احساسات مردم بازمی‌شه که خود این احساسات هم رابطه مستقیمی با لوگو و شکل ظاهری اون برند داره. اگه علاقه‌مند به اخبار فناوری دنیا باشین، حتما از این موضوع مطلع هستین که گذشته AirBnB لوگو خود رو تغییر داده تا رسم اون آسون‌تر شه. اونا باور دارن که لوگو جدید باعث ایجاد حس و درک بیشتری در مخاطبانشون میشه.

اینم بخونین:   شما هم می توانید با صرف وقت اندکی از سایت خود را به بهترین نحو ممکن بهینه کنید

یک لوگو خوب مستقیما احساسات مخاطبان رو هدف قرار می ده و مثل نماینده‌ای نشون‌دهنده شخصیت و فعالیت کسب‌و‌کار شما هستش. اما طرح ظاهری سایت هم دقیقا مثل لوگو به عنوان یک عامل مهم چشمی شناخته می‌شه. خوشبختانه طراحی سایت می تونه باعث بهینه‌سازی سئو اون هم شه. واسه ایجاد یک طراحی متناسب با سئو، بهتره قدم‌های زیر رو در نظر قرار بدید:

۱) قبل از هرچیزی ارزش پنهون در مطلب رو نمایش بدید

 در یکی از بروزرسانی‌های جدید گوگل، سایت‌هایی که تبلیغات خود رو در اول مطلب نشون می‌دادن مشمول جریمه شدن. این موضوع باعث ایجاد یک تجربه کاربری مناسب هم می‌شه. پس بهتره اول محتوای مهم مطلب خود رو به مخاطبان نمایش بدید تا اونا واسه یافتن اون مجبور به ناوبری‌های اضافی در صفحه نمایش نگردند.

۲) کلمات کلیدی رو در داخل تصاویر جای‌گذاری نکنین

 این روزها بعضی از برند‌ها اطلاعات خیلی مهم خود رو در چند بخش مختلف و در داخل تصاویر بزرگ و البته جذابی قرار دادن. این موضوع شدیدا به سئو سایت آسیب می‌رساند. چون سئو قادر به خوندن اطلاعات داخل تصاویر نیس و این اطلاعات واسه موتورهای جست‌و‌جو بی‌استفاده هستن.

۳) از نقشه سایت استفاده کنین

 اگه شما در حال راه‌اندازی یک برند جدید هستین، اصلا از ایجاد یک نقشه سایت غافل نشید. نقشه سایت به سئو این امکان رو می ده که خوب ساختار سایت شما رو شناسایی کنه. ضمنا به وسیله اون کاربران می تونن نقاط مهم مورد نظر خود رو سریع‌تر پیدا کنن.

نقش شبکه‌های اجتماعی در برندسازی آنلاین

در یک نظرسنجی از گروهی از مردم پرسیده شد که چرا برند‌های خاصی رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال می کنن. نتایج به دست اومده اینطوری بود:

  • ارائه تخفیف
  • واسه خرید
  • برزورسانی محتوا
  • دسترسی به برند

همون‌گونه که نگاه می کنین، اجناس و بروزرسانی محتوا نقش خیلی مهمی در جذب دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی دارن. برکسی پنهون نیس که این روز‌ها هر کسب‌و‌کاری به شبکه‌های اجتماعی نیاز داره. اما شبکه‌های اجتماعی روی سئو هم بی‌اثر نیستن. گرچه که شاید وجود حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مستقیما روی الگوریتم سئو موثر نباشه، اما از آنجایی که مردم به اون اهمیت میدن پس باید واسه شما هم مهم باشه.

مردم دوست دارن تا از راه شبکه‌های اجتماعی با برندهای محبوب خود رابطه برقرار کنن. پس این شبکه‌ها می تونن در نقش یک منبع ترافیک سایت بزرگ ظاهر شن. ضمنا ایجاد حساب در این شبکه‌ها شما رو قابل رویت‌تر میسازه. حتی بعضی وقتا ها از شبکه‌هایی مانند فیسبوک و توئیتر به عنوان موتورهای جستجوی جدید یاد می‌شه. تحقیقات نشون می ده که ۷۴% از شرکت‌ها و ۸۲% از آژانس‌های بازاریابی، راه حل شبکه‌های اجتماعی رو به عنوان یکی از مهمترین راه حل‌های خود قلمداد می کنن.

واسه اجرای یک راه حل موفق در این مورد، به موارد زیر توجه کنین:

 ۱) پلتفرم و شبکه اجتماعی مناسب خود رو انتخاب کنین. این موضوع به نحوی قلب این راه حل حساب می‌شه. در صورتی که قصد ایجاد چندین حساب کاربری در شبکه‌های مختلف رو داشته باشین، ممکنه به دلیل کمبود زمان و انرژی قادر به فعالیت در همه اونا نباشید. ضمنا ویژگی‌های مختلف هر شبکه باعث می‌شه که تنها تعداد محدودی از اونا با کسب‌و‌کار شما همخوانی داشته باشن.

۲) پروفایل‌های معنی‌داری بسازین. طوری که اطلاعات جامعی ازتون در اونا قابل دسترس باشه و مخاطبان بتونن با مراجعه به اونا به نیاز‌های خود در این مورد برسن.

۳) پست‌های خود رو به‌دسته ای بهینه‌سازی کنین که قابل کلیک شدن باشن و پتاسنیل به اشتراک‌گذاری داشته باشن. در این صورت این پست‌ها به میزان زیادی روی ترافیک سایت شما اثر خواهند گذاشت.

۴) شبکه‌های اجتماعی فرصت بی‌نظیری رو واسه شبکه‌سازی و رابطه با افراد بانفوذ و قوی ایجاد کرده‌ان. شما می تونین با ایجاد ایجاد با این افراد، مطالب جذاب خود رو با اونا به اشتراک بذارین.

اثر معروفیت در برندسازی آنلاین

 معروفیت برند شما همیشه قبل از خود اون در بین مردم شناخته میشه. تحقیقات گوگل نشون می ده که ۵۵% از مخاطبان سایت‌هایی با تعداد نظرات کم رو ندیده می‌گیرند و ۸۸% از مصرف‌کنندگان بیشتر از پیشنهاد‌های شخصی، به نظرات موجود در سایت‌ها اعتماد دارن.

اینم بخونین:   چگونه می توان یک بهینه ساز یا سئو کار حرفه ای شد؟

نظرات سایت‌ها علاوه بر ایجاد اعتماد، به عنوان محتوای تولیدی به وسیله کاربران واسه موتور‌های جستجو هم مورد توجه هستن. چون گوگل به نظرات کاربران توجه کرده و طبق اون میزان راستی سایت رو در مورد اجناس خود می‌سنجد و اون رو در الگوریتم خود اثر می ده.

یک راه حل مناسب سئو باید توجه ویژه‌ای روی نظرات آنلاین (خصوصا در مورد کسب‌و‌کارهای محلی) داشته باشه. واسه ایجاد یک معروفیت آنلاین مناسب، مراحل زیر رو دنبال کنین:

۱) به عنوان یک فروشنده صادق و خوب، همیشه مشتریان خود رو تشویق به ارسال دید کنین. علاوه بر مشتریان، دید‌ها می تونن از طرف افراد موثر و ضمنا وبلاگ‌های دیگه مربوط به کسب‌و‌کار شما هم ارسال شن.

۲) توجه به منشن‌های انجام گرفته در مورد برند نکته خیلی مهمیه. واسه این کار می تونین از هشداردهنده گوگل استفاده کرده و حساب‌های مختلف خود رو به اون وصل کنین. در این صورت هروقت که اتفاقی دور برند شما در شبکه‌های اجتماعی رخ بده، به وسیله یک ایمیل از اون آگاهی پیدا می کنین.

۳) بدیش اینه بعضی وقتا ممکنه رقیبان شما از راه اسپم شناساندن شما و یا ایجاد پروفایل‌های جعلی قصد ضربه زدن به معروفیت برندتون رو داشته باشن. شما باید با این مسئله که به سئو منفی و یا سئو کلاه سیاه معروفیت داره، جنگ کنین. واسه این کار باید حواس خود رو جمع کنین. بک‌لینک‌های ضعیف می تونن به سئو شما آسیب برسانند. پس در صورت دریافت اینجور پیشنهادی (به ویژه اگه مشکوک به اسپم باشه) به سرعت اون رو رد کنین. فراموش نکنین که گرچه معروفیت خوب ممکنه قابل دیده شدن و امتحان نباشه، اما با اینحال هم یکی از مهمترین عوامل در تعیین جایگاه برند شما هستش.

ساختار URL

ساختار آدرس واسه مطلب شما در سایت واسه سئو ارزش خیلی داره. ما در مطلب آموزش انتخاب دامنه و آدرس مناسب واسه سئو (آدرس مطالب شما در اینترنت) از دید جستجو ارزش خیلی زیادی داره و در چندین محل خیلی مهم ظاهر می شه.چون موتور , URLا رو در بخش نتیجه نشون می ده پس امکان کلیک خوردن و دیده شدن بالایی داره. URLا در رتبه بندی تاثیری ندارن. URLا در آدرس بار مرورگر وب نشون داده می شن و هر چند کلا واسه موتور اثر نداره ولی URL با ساختار و طراحی ضعیف می تونه نتیجه منفی بده. URL بالا به عنوان متن لنگری anchor text واسه اشاره کردن به صفحه وبلاگ قبلی استفاده شده.

.

راهنمای ساختن URL واسه سئو

یکدل باشین

خودتون رو به جای کاربر بذارین و به URL تون نگاه کنین. اگه خیلی آسون تونستید محتوای صفحه تون رو اون طور که انتظار میره پیش بینی کنین پس URL تون خوب تشریح شده. احتیاجی نیس همه جزئیات رو در URL تون بنویسید و یک ایده ی کلی کافیه.

هرچه کوتاه تر بهتر

با اینکه یک URL با تشریح کامل مهمه ولی کوتاه کردن طول اون می تونه کپی و پیست کردن اونا رو (درون ایمیلا , وبلاگا , پیغامای متنی و غیره) آسون تر کرده و ضمنا در نتایج جستجو کامل دیده می شه.

به کار بردن کلیدواژها مهمه , ولی زیاد از حد خطرناکه

اگه صفحه تون واژه یا عبارت خاصی رو هدف گرفته پس مطمئن شید URL تون اونا رو شامل می شه. البته واسه مقاصد سئو , در تایپ چندین کلیدواژه زیاده روی نکنین، چون باعث می شه کاربرد URL کم شه و فیلترهای اسپم فعال شن. [ فیلترای سئو رو جدی بگیرین]

شخصی اش کنین

بهترین URL اینه که خیلی آسون خونده شه و بی پارامتر , اعداد و علامت باشه. به کمک تکنولوژیایی مثل mod_rewrite for Apache و ISAPI_rewrite for Microsoft
می تونین خیلی آسون URL ای مثل به این رو https://moz.com/blog?id=123 به نسخه خواناتر و شخصی تر https://moz.com/blog/google-fresh-factor تغییر بدین. حتی پارامترهای پویا و تک هم می تونن رتبه بندی و شاخص شدن رو پایین بیارن.

واسه جدا کردن لغات از خط ربط (-) استفاده کنین

تموم برنامه های وب نمی تونن دقیقا جداکنندهایی مثل (_) , (+) یا (%۲۰) رو تفسیر کنن , پس به جای اونا از خط ربط (-) واسه جدا کردن لغتا در URLا استفاده کنین , مثل نمونه اشاره شده در بالا: “google-fresh-factor” .


Comments are closed.