بهینه‌سازی انکر تکستِ لینک‌های داخلی را جدی بگیرید

Written by 92 on فوریه 10, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

در یکی از مطالب قبلی وبلاگ برایتون توضیح دادیم که انکر تکست چیه و چه اهمیتی در سئوی سایت شما داره. همونطور که اونجا هم گفتیم، انکر تکست (Anchor Text)، آنقدرها هم که اسمش بر میاد، پیچیده نیس و به یک چیز خیلی راحت اشاره داره: متنِ استفاده شده در لینک‌های شما که به وسیله کاربر دیده می‌شه. در این مقاله قراره با هم روش بهینه سازی انکر تکستا رو یاد بگیریم و ببینیم که چه جوری می تونیم اونا رو به بهترین راه بنویسیم.

اما چرا بهینه سازی؟ واسه اینکه انکر تکست یکی از معیارهای گوگل واسه مشخص کردن موضوع و کلمات کلیدی یک صفحه. پس وقتی شما با یک متن خوب به یک صفحه از سایت خود لینک میدید، این متن می تونه به گوگل در تشخیص موضوع صفحه کمک کنه. در گذشته، نوشتن انکر تکست واسه لینکا خیلی کار سختی نبود. یعنی همین که لینکای زیادی با کلمه کلیدی اصلی خود میساختین، واسه کسب رتبه خوب در یک کلمه کلیدی کافی بود. اما الان به دلیل هوشمند شدن الگوریتم گوگل، بهینه سازی انکر تکست واسه لینکا کمی سخت شده و لازمه نکاتی در اون رعایت شه. توجه داشته باشین که وگرنه احتمال جریمه شدن صفحه شما خیلی بالاست.

با توجه به این موضوع، در این مقاله به شما یاد میدم که بهینه سازی انکر تکست یا همون متن لینکای خود رو (چه لینکای داخلی و چه بک لینک) چطوری باید بکنین، تا علاوه بر کسب بهترین نتیجه، سایت تون به وسیله الگوریتم گوگل جریمه نشه.

انکر تکست: قبل و بعد از گوگل پنگوئن 1.0

قبل اینکه به شکل جدی وارد بحث بهینه‌سازی انکرتکستا بشیم، بد نیس نگاهی به تاریخچه انکر تکست بندازیم و دقیقاً بفهمیم که چرا بهینه سازی درست اون اهمیّت داره.

سال 2012 بود که الگوریتم پنگوئن گوگل واسه اولین بار معرفی شد. همونطور که در مقدمه این مطلب گفتم، پیش از معرفی این الگوریتم، شما خیلی آسون می‌تونستید در گوگل یک رتبه عالی بدست بیارین. فقط کافی بود انکر تکست تموم بک لینکای خود رو برابر با کلمه کلیدی‌تون انتخاب کنین. درست مثل این که بخواهید آب نبات یک بچه رو از دستش بدزدید. پس روزانه بر تعداد سایت‌های اسپم و لینک های فیک افزوده می‌شد وع این موضوع کم کم داشت تبدیل به یک مشکل بزرگ واسه نمایش نتایج سالم می‌شد. پس لازم بود گوگل دست به کار شه و جلوی این موضوع رو یه بار واسه همیشه بگیره. و همینطور هم شد.

گوگل الگوریتم پنگوئن رو معرفی کرد. و با این بروزرسانی بود که قوانین بازی لینک سازی به کل تغییر کرد.

گوگل پنگوئن

هدف پنگوئن چی بود؟ شناسایی اون وب سایتایی که از روشای کم کیفیت و اسپم واسه لینک بیلدینگ خود استفاده می کردن تا بدین وسیله موتور جستجوی گوگل رو گمراه کنن. نتیجه چی بود؟ با بروزرسانی پنگوئن، شاهد یک تغییر بزرگ در رتبه بندی گوگل بودیم. خیلی وب سایتا از صفحه اول نتایج جستجو حذف شدن و جای خود رو به سایتای با کیفیت تر دادن.

اما چطوری ربات گوگل می‌تونست این لینک‌های اسپم و فیک رو پیدا کنه؟ جواب راحت س!: انکر تکست.

گوگل یک منطق راحت داشت: در حالت طبیعی، هیچوقت تموم بک‌لینک‌های یک سایت از کلمه کلیدی “طراحی سایت” استفاده نخوان کرد. پس اگه تعداد این بک‌لینک‌های هدفگیری شده زیاد باشه، می‌بایست به شکل دستی و با هدف کسب رتبه گوگل ساخته شده باشن.

حالا فکر کنم بهتر بفهمین که چرا بهینه سازی انکر تکست واسه یک سئو خوب، حیاتیه.

شناخت درست الگوریتم پنگوئن

، واسه بهینه سازی انکر تکستا، در اول لازمه درک درستی از نحوه کار گوگل پنگوئن داشته باشین و بفهمین که این الگوریتم چطوری انکر تکست رو بررسی می‌کنه و سایت‌های خطاکار رو می‌شناسد.

نگران نباشید، این موضوع خیلی پیچیده نیس. اما واسه اینکه مطمئن بشید که سایت شما هیچوقت جریمه نمی‌شه، لازمه.

گوگل پنگوئن اینطور کار می‌کنه:

  1. شما یک بک‌لینک می‌سازید.
  2. گوگل این بک‌لینک شما رو ایندکس می‌کنه.
  3. گوگل این بک‌لینک جدید رو در دیتابیس خود واسه سایت شما قرار می ده، که به اون پروفایل لینکا (link profile) هم میگن.
  4. و این سه مرحله دوباره و دوباره تکرار می‌شه و نتیجه یک پروفایل از لینکای شماست که الگوریتم پنگوئن می تونه اون رو بررسی کنه.
اینم بخونین:   بک لینک رایگان از وبسایت های بزرگ ایران

و اسپم‌ها شناسایی می‌شن!

الگوریتم گوگل این پروفایل رو بررسی می‌کنه و اون رو با بهینه‌سازی داخلی سایت شما واسه کلمه‌های کلیدی مورد نظرتون بررسی می‌کنه.

اگه که محتوای داخلی شما واسه کلمه کلیدی “طراحی سایت” بهینه شده باشه و تموم انکر تکستاتون هم مربوط به این کلمه باشن، پس قراره جریمه شید.

برابری بیشتر انکر تکستاتون با یک کلمه کلیدی + محتوای بهینه شده واسه همین کلمه کلیدی = جریمه گوگل پنگوئن

انکر تکست و این ایرانیای عزیز!

الان خیلی سایت‌های ایرونی هستن که با برابری دقیق انکر تکست با کلمه کلیدی خود تونسته‌ان یک رتبه عالی در جستجوی گوگل کسب کنن. با این حساب شاید پیش خود فکر کنین که دلیل نداره شمام به روشی غیر از این عمل کنین و بهتره همین راه رو پیش بگیرین تا بتونین با این سایت‌ها رقابت کنین.

راهنمای رسمی گوگل:  شما به یک آژانس سئو نیاز دارین؟حتما بخونین: راهنمای رسمی گوگل: شما به یک آژانس سئو نیاز دارین؟

اگه شمام اینطور فکر می کنین، لازمه یک خبر مهم به شما بدهم: آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن مربوط به چند ماه پیشه. در این بروزرسانی، گوگل یک تغییر اساسی رو در سیستم خود اعمال کرد: گوگل پنگوئن از این پس به شکل لحظه‌ای کار می‌کنه و هر بار که سایت شما بررسی می‌شه، از نظر لینک‌ها هم مورد بررسی قرار میگیره. (در گذشته، الگوریتم پنگوئن فقط به شکل دوره‌ای و در زمان‌های مشخصی اجرا می‌شد). نتیجه این بروزرسانی چی بود؟ خیلی از سایت‌های فارسی زبون (و غیر فارسی) در رتبه‌بندی گوگل سقوط کردن.

پس حتی اگه هم حالا الگوریتم پنگوئن واسه زبون فارسی به اندازه زبون انگلیسی موثر نباشه، گوگل موضع خود رو ً مشخص کرده و هر روز در شناسایی سرپیچی سایت‌ها بهتر و بهتر میشه. این یعنی شما حتماً باید روش درست بهینه سازی انکر تکست‌ ها رو یاد بگیرین تا دیگه دلیلی واسه ترس از بروزرسانی‌های همیشگی گوگل نداشته باشین.

واسه بهینه سازی انکر تکستا راه حل داشته باشین

نحوۀ استفاده از انکر تکستا واسه لینک دادن و پخش کلمات کلیدی در اونا، می تونه عامل صعود یا سقوط رتبه سایت شما در نتایج جستجو باشه. پس لازمه که شما واسه نوشتن متنای درست انرژی بذارین.

در همینجا باید اشاره کنم که خبری از یک اصل یا قانون کلی واسه بهینه سازی انکر تکست و نحوۀ پخش اون نیس، اما من با تحقیق در سایتای معتبر انگلیسی، تونستم یک الگوی جالب (از سایت semrush) در این مورد پیدا کنم. طبق این الگو، نحوۀ پخش انکر تکست واسه لینکاتون باید به شکل زیر باشه:

  • انکر تکست نام تجاری: 40%
  • انکر تکست اختصاصی/ انواع دیگه انکر تکستا: 25%
  • انکر تکست عریان: 15%
  • انکر تکست کلمه کلیدی + نام تجاری: 5%
  • انکر تکست Partial Match (برابری نسبی): 5%
  • انکر تکست عمومی: 1% تا 5%
  • انکر تکست طولانی (دم دراز): 2% تا 4%
  • انکر تکست Exact Match (برابری دقیق): کم تر از 1%

پس نمودار پخش یک سایت معتبر مثل به تصویر زیر هستش:

نحوه پخش درست انکر تکست

همونطور که می‌ببینن، استفاده دقیق از کلمه کلیدی واسه بهینه سازی انکر تکست در دنیا (بر خلاف وضعیت ایران) خیلی رایج نیس و روبروی، از نام برند، متن اختصاصی و همینطور لینک عریان، خیلی استفاده می‌شه. این نتیجه یک لینک‌سازی سالم و طبیعیه. که یعنی وقتی اتفاق میفته که سایت مورد نظر دارای اعتبار بالایی در اینترنت باشه و پس بتونه لینک‌های خیلی رو از راه سایت‌های دیگه دریافت کنه. دقیق‌ترین نمونه از این نوع لینک سازی رو میشه در سایتی مثل دیجی‌کالا نگاه کرد که به عنوان یک برند معتبر در اینترنت شناخته می‌شه.

ما هم اصلا فکر نمی‌کنیم که این راه و روش واسه بهینه سازی سایتای معمولی خیلی مناسب باشه. واسه همین پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خود رو بیشتر روی برابری نسبی متن لینک، استفاده از کلمات کلیدی برابر (یا LSI Keywords) و همینطور تکست‌های طولانی بذارین.

اینم بخونین:   در آمد زائی با مزرعه لینک و رتبه اکسا

 

چند نکته مهم درباره الگوی پخش مناسب و تنوع متن لینک‌ها!

به نظر من، شما حتماً باید یک راه حل کلی پخش واسه فرآیند لینک‌سازی خود درست کنین و در اون مشخص کنین که چند درصد از لینک‌ها رو به هر یک از انواع انکرتکست اختصاص میدید. البته، واسه اینکار باید به چند نکته توجه داشته باشین که اونا رو در ادامه میاریم:

  •  استفاده از انکرتکست‌های عمومی، عریان و نام تجاری معمولاً باعث رقیق شدن آمار انکرتکست‌های کلیدی شما می‌شه و می تونه در جریمه نشدن موثر باشه.
  • شایدً نام برند شما فارسیه. ولی دامنه‌های وب انگلیسی هستن. پس گوگل چطوری باید نام برند شما رو تشخیص بده و واسه لینک شدن همیشگی با این نام، شما رو جریمه نکنه؟ چندین راه مختلف واسه اینکار هست. مثلاً بررسی عنوان‌های سئو سایت شما. با اینحال ما اطلاعاتی دقیقی در این مورد نداریم. ، هیچ بعید نیس که گوگل نام تجاری شما رو به عنوان یک کلمه کلیدی شناسایی کنه. پس بهتره در استفاده از اون هم زیاده‌روی نکنین و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود هم استفاده کنین.
  • کمه کم مزیّت استفاده از نام برند اینه که باعث رقیق شدن آمار کلمه‌های کلیدی در لینک‌های شما می‌شه. اما وقتی که کلمه کلیدی اصلی شما با نام برندتون برابر باشه، دیگه این موضوع صادق نیس و باید با دقت بیشتری از این انکر تکست استفاده کنین.
  • بهتره پیش از ایجاد یک الگو واسه فرآیند لینک بیلدینگ خود، نحوه پخش متن لینک‌ها در سایتای معتبرِ حوزۀ کاری خود رو بررسی کنین. اینطوری شما درک بهتری از موضوع به دست میارید و می تونین بهترین روش رو در سایت خود بکار بگیرین.

اهمیت اولین انکر تکست در صفحه

تجربه به ما جدیدی‌ها نشون داده که وقتی دو انکر تکست متفاوت به یک URL برابر لینک شده باشن، گوگل تنها به انکر تکست اول اعتبار می‌بخشد. پس وقت خود رو با دادن چندین لینک با انکرتکست‌های مختلف به یک صفحه ثابت تلف نکنین. به جای اینکار می تونین به مطالب و صفحات دیگه سایت خود لینک بدین و اینطوری، اونا رو بیشتر به گوگل بشناسانید.

اهمیت اولین انکر تکست در سایت

بقیه چند تا نکته مهم در بهینه سازی انکر تکست

، حالا که فهمیدین چرا نوشتن یک متن خوب واسه لینک و ایجاد تنوع در این متن‌ها همیّت داره، بیایید ببینیم که واسه بهینه سازی انکر تکست باید چه نکاتی رو رعایت کنیم:

انکر تکست خوب باید با محتوای صفحه در ارتباط باشه

واسه اونکه متن یک لینک بتونه بیشترین اثر رو روی سئو شما بزاره، می‌بایست با محتوای هر دو صفحه (هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده) در ارتباط باشه. اگه بخوایم راحت بگیم، هرچه محتوای این دو صفحه با کلمه کلیدی انتخابی شما واسه متن لینک بیشتر در ارتباط باشه، اثر اون روی رنک گوگل شما بیشتر هستش.

پس اگه کلمه کلیدیِ هدف تون لینک بیلدینگ است، واسه ایجاد یک لینک خوب لازمه دو کار انجام بدین. اول باید یک راهنمای کامل درباره لینک بیلدینگ بنویسید تا یک صفحه غنی و در ارتباط درباره این موضوع داشته باشین. بعد هم با کلید واژه لینک بیلدینگ به این صفحه لینک بدین. (یعنی دقیقاً همون کاری که ما در وبلاگ خود کردیم.) یا اگه کلمه کلیدی هدف تون لوله کشی تو تهران است، نوشتن یک پست درباره پیدا کردن بهترین خدمات لوله کشی تو تهران و لینک کردن به این صفحه با استفاده از کلمه کلیدی لوله کشی تو تهران، روش مناسبی واسه گرفتن رتبه خوب در گوگل هستش.

عوامل موثر در رتبه گوگل طبق یک میلیون نتیجۀ جستجوحتما بخونین: عوامل موثر در رتبه گوگل طبق یک میلیون نتیجۀ جستجو

البته فراموش نکنین که این نوع لینک‌ها معمولاً از نظر گوگل یک برابری دقیق حساب می‌شن و زیاده‌روی در استفاده از اونا می تونه اثر منفی داشته باشه.

اینم بخونین:   گوگل هوشمند جدید چطور شما را نابود میکند؟

به سایت‌های اسپم لینک ندین

، همه ما می دونیم که داشتن لینک از یک سایت معتبر، اثر خیلی خوبی روی سئوی سایت داره. در کنار این موضوع، سایتایی که به اونا لینک می دید هم نقش مهمی روی رتبه‌بندی سایتتون در نتایج جستجو دارن.

پس وقتی که به یک سایت دیگه لینک میدید، مطمئن شید که این سایت مشغول اسپم کردن واسه یک کلمه کلیدی دقیق نیس. لزومی نداره در اینطور شرایط درگیر مسئلۀ تبادل لینک شید. به جای اینکه وقت خود رو صرف لینک گرفتن از سایت‌های اسپم کنین، بهتره که با چند سایت معتبر و در ارتباط در بخش کاری خود رابطه برقرار کنین.

بهینه‌سازی انکر تکستِ لینک‌های داخلی رو جدی بگیرین

درسته که بیشتر متخصصان سئو روی لینک سازی داخلی تاکید دارن، اما هیچ کدامشون استفاده بیشتر از حد از کلمات کلیدی در انکر تکست رو به شما پیشنهاد نمی‌کنن. فراموش نکنین که لینک‌سازی داخلی هم اهمیّت خیلی در تشخیص موضوع سایت شما به وسیله گوگل داره. استفاده بیشتر از حد از انکر تکست Exact Match یا تعداد زیادی از کلمات کلیدی در متنِ لینک، روی لینک بیلدینگ طبیعی شما اثر منفی داره.

سعی کنین از انواع انکر‌تکست‌های مختلف استفاده کنین. یا اگه حتماً می خواهید در متن خود کلمات کلیدی داشته باشین، بروی کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) تمرکز کنین.

مثلا می تونین به جای عبارت لینک بیلدینگ از  با لینک بیلدینگ پیشرفته آشنا هستین؟، استفاده کنین. اینطوری شمام از کلمه کلیدی خود استفاده کردین و هم به گوگل نشون دادین که تموم تمرکز شما فقط بروی کلمه کلیدی مورد هدفتون نیس.

انکر تکست‌هاتون رو بررسی و بررسی کنین

زمانی که در حال ساخت بک لینک هستین، بررسی و بررسی انکر تکستا ضروریه.

انکرتکست‌های شما نباید بیشتر از حد بهینه‌سازی شده باشن و همه چیز باید طبیعی به نظر برسه. شما می تونین با ایجاد یک فایل Excel، انکرتکست‌هاتون رو دسته‌بندی کنین و به دقت وضعیت سایت خود رو دنبال کنین. اینطوری هر زمان که مشغول ساخت لینک بودین، با نگاه کردن به این فهرست می دونین که از کدوم انکر تکست نباید استفاده کنین یا از کدوم انکر تکست به اندازه کافی استفاده نکرده‌اید.

یک راه راحت‌تر اینه که از وسایل Ahrefs و SEMrush استفاده کنین تا بتونین فرآیند مدیریت و بهینه سازی انکر‌تکست‌ها رو بهتر انجام بدین.

سخن پایانی

همونطور که به شما گفتیم، در آخرین بروزرسانی گوگل، فعالیت پنگوئن به شکل لحظه‌ای شده. این یعنی جریمه گوگل در هر بار بررسی سایت شما می تونه اتفاق بیفته و پس باید ً دقت داشته باشین که تعداد انکرتکست‌های Exact Match سایت، از یک حد مشخص بیشتر نشه.

پس واسه اونکه مطمئن شیم شما به درستی متن لینک‌های خود رو می‌نویسید، بیایید یک بار دیگه و به شکل خلاصه چند تا نکته مهم این مطلب رو با هم مرور کنیم: واسه بهینه سازی درستِ انکر تکستا بهتره از محتوای صفحه و موضوع اون کمک بگیرین. ضمنا پیشنهاد می‌کنیم یک راه حل کلی واسه فرآیند لینک بیلدینگ خود داشته باشین تا بتونین تنوع بالایی رو در انکر تکستای خود بسازین. این رو هم فراموش نکنین که کم‌خطرترین متن‌ها، سه نوع تکست عمومی ،عریان و نام تجاری ان و استفاده از اونا می تونه در رقیق شدن آمار کلمات کلیدی شما در متن لینک‌ها موثر باشه.

در آخر امیدوارم این مطلب به درک بهتر شما از فرآیند بهینه سازی انکر تکست کمک کرده باشه و به شما اجازه بده یک راه حل سئو موثر و سالم رو واسه سایت خود پیش بگیرین. در صورتی که نکتۀ خاصی در این مطلب از قلم افتاده، لطفاً از راه دید ها این موضوع رو با ما در بین بذارین تا بتونیم به کمک همدیگه درک بهتری از مبحث انکر تکست پیدا کنیم.