بهینه سازی راهی برای پیشرفت وب مستران در ایجاد و رونق کسب و کار در اینترنت

Written by 92 on ژانویه 30, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو روز با بیشتر از ۷ سال سابقه در امور سئو و بهینه سازی سایت و با انجام بیشتر از ۲۵۰۰ پروژه انجام شده درزمان این سالها و با تخصص و تجربه بالا می تونه بهترین و اولین انتخاب واسه شما باشه.چرا بهترین مقالات و آموزشهای سئو رو همه در سئو روز دنبال میکنند ؟

شما صاحب یک تجارت هستین و می خواین از سئو واسه بهبود وضعیت تجارت خود استفاده کنین؟

این مطلب دقیقا واسه شما نوشته شده، چون در اون نکات کلیدی و بنیادی درباره سئو که شما در شروع کار خود باید اونا رو در نظر داشته باشین آورده شده. ایجاد یک تجارت کوچیک کار مشکلیه و آمارها نشون می دن که بیشتر تجارتای کوچیک در سال اول شروع کار خود، دست از کار میکشن و درصد کلی ای از صاحبان تجارتای کوچیک که سال اول رو دووم می آورند در طول ۴ سال بعدی، تجارت خود رو مختومه اعلام می کنه.  

البته ممکنه این اتفاق واسه تجارتای بزرگ هم رخ بده اگه و تنها اگه اونا نتونن خود رو با تغییرات دنیا و پیشرفتای علم روز دنیا هم جهت کنه. بازاریابی کار مشکلیه و بازاریابی دیجیتال حتی از اونم مشکل تره چون سرنوشت اون نامعلوم بوده و بروز اشتباه در اون ماه ها بعد نتایج خود رو نشون میده. اما اگه یک تجارت کوچیک بتونه در بازاریابی دیجیتال کارکرد موفقی داشته باشه می تونه حتی با تجارتای بزرگ به رقابت بده. البته این موضوع مجبور به اینه که تجارتای کوچیک بتونن در نتایج جستجوهای ارگانیک رتبه خوبی کسب کنه و یا در فیچر اسنیپتا جایی واسه خود بیابند و واسه تجارت خود یک لیستینگ ایجاد کنه.

با انجام این کارا تجارتای کوچیک می تونن اعتماد مشتریان رو جلب کنه و در دنیای تجار واسه خود جایی باز کنن.

اگه شما قصد دارین شروع به انجام دادن کارایی در مورد سئو واسه سایت خود کنین چندین راه پیش رو دارید، راه اول اینه که خودتون وارد عمل شید و تحقیقات زیادی در این مورد انجام بدین و بعد نکات سئو رو در سایت خود خود اجرا کنین.

راه دوم اینه که شما یک متخصص سئو استخدام کنین تا روی سایت شما کار کنه و راه سوم اینه که شما کار خود رو به یک آژانس یا شرکت مشخص که کار اون سئو هستش و متخصصان زیادی رو به کار گرفته بسپارید.
اگه می خواین خودتون وارد عمل شید باید به موتورهای جستجوگر از این دید نگاه کنین که هدف اونا تنها و تنها اینه که بهترین و مناسب ترین نتایج ممکن رو واسه سوالات کاربران فراهم کنه. پس اگه شما می خواین که در مقابله با این موتورها به بهترین نتایج برسین باید بتونین پیش بینی کنین که مخاطبان شما به چه نوع محتواهایی نیاز دارن و به دنبال چه مطالبی هستن، بعد اون مطالب رو به بهترین شکل واسه اونا فراهم کنین.
واسه شروع باید نکات زیر رو به خاطر داشته باشین:

  • سایت شما باید دارای ساختار مناسبی باشه و ریسپانسیو باشه.
  • محتوای سایت شما باید جذاب و منحصر به فرد باشه.
  • بازاریابی محتوا باید درون محتواهای شما گنجانده شده باشه.
  • کسب اعتبار با استفاده از لینک بیلدینگ در رتبه بندی سایت خیلی موثره.
  • اگه تجارت شما محلیه باید سایت شما محلی سازی شه.
  • نکات سئوی درون صفحه باید در سایت شما استفاده کرده شن.

پیش از اونکه تصمیم بگیرین که تجارت شما به سئو نیاز داره یا نه نکات زیر رو در نظر داشته باشین:

هزینه و بودجه: شما بودجه کافی واسه پرداخت هزینه های سئو سایت خود رو دارین؟
سرعت : سئو کردن یک سایت زمان گیره و بعد از تموم شدن فرایند سئو هم چند ماه طول میکشه تا سایت شما بتونه رتبه خوبی کسب کنه.
رقابت با Ads: الان آگهیای تبلیغاتی حتی در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر هم جای خود رو باز کرده ان، شما می تونین واسه بهبود رتبه بندی موقتی خود از اونا استفاده کنین.
وجود رقبای سرسخت: به خاطر داشته باشین که در مورد سئو ممکنه رقبای سرسختی وجود داشته باشه که گذشتن از مرز اونا نشدنی باشه.
درسته که استفاده از سئو این روزها واسه بیشتر تجارتا به یک باید تبدیل شده اما شما پیش از شروع فرایند خود باید نکات بالا رو در نظر داشته باشین تا بتونین واقع گرایانه تر انتخاب کنین.

چطوری یک متخصص سئو واسه تجارت خود انتخاب کنیم؟

انجام این کار کمی مشکله و نیاز به اون داره که شما آشنایی مختصری با سئو داشته باشین و دقیقا خواستهای خود رو بتونین واسه متخصص سئوی در نظر خود مطرح کنین و تواناییای اون رو . بهتره به یک شرکت یا یک فرد دارای سابقه درخشون مراجعه کنین و با کسی کار کنین که دور و بری ها شما تجربه کار کردن با اون رو داشته باشن و اون رو تایید کنه.

اگه اینجور کسی رو سراغ ندارین می تونین لیست سوالات زیر رو واسه شروع آزمایش فرد مورد نظر خود استفاده کنین:
شما واسه بهبود سئوی سایت چه برنامه ای دارین؟ جواب این سوال می تونه روش های هدفمند سئوی در نظر فرد رو واسه شما مشخص کنه.
شما در انجام کدوم بخشای سئو متخصص هستین؟ بعضی افراد و یا کمپانیا روی یک بخش مشخص از سئو متمرکز هستن مثلا سئوی مغازه های اینترنتی و یا سئوی محلی و … شما باید زمینه تخصص اونا رو بپرسید و ببینین که با نیازای شما موافقت داره؟
کار شما روی سایت ما چند ماه طول میکشه و در طول هر ماه کدوم بخشای کار رو انجام می دید؟ سئو زمان گیره و بخشای مختلفی داره که بعضی از اونا به دیگه بخشا اولویت دارن. شما می تونین آزمایش کنین که شرکت در نظر شما کار شما رو با همون اولویتای مورد نظر شما انجام میده؟
شما از چه استراتژیایی واسه لینک سازی و کسب اعتبار واسه سایت استفاده می کنین؟ این موضوع خیلی مهمه که فرد یا شرکت مورد نظر شما از روش های هدفمند سئوی کلاه سیاه استفاده نکنه.
شما به همه قوانین و دستورالعملای گوگل واسه سئو پایبند هستین و از اونا سرپیچی نمی کنین؟ این موضوع از اونو اهمیت داره که نبود رعایت اون ممکنه باعث شه شما از طرف گوگل جریمه شید.
شما گزارش ماهیانه از کار خود در اختیار ما قرار می دید و در اون گزارش چه معیارها و پارامترهایی رو واسه بررسی پیشرفت کار مورد آزمایش قرار می دید؟
جواب این سوالات و سوالات شبیه می تونه به شما در آزمایش کارکرد یک متخصص سئو و یا یک شرکت کمک کنه.

شاید واسه شما این سوال مطرح شه که سئو چیه؟ SEO که ما در فارسی به اون سئو می گیم مخفف عبارت Search Engine Optimizationه که معنای اون بهینه سازی واسه موتورهای جستجوگره. بهینه سازی واسه موتورهای جستجو گر به معنی استفاده از روشایی واسه بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگره، یعنی شما کاری کنین که هر بار کاربران عبارت مربوط به موضوع سایت شما جستجو می کنن، سایت شما بالاتر از همه وب سایتا در صفحه نتایج جستجوای موتورهای جستجوگر مثل گوگل، یاهو و بینگ واسه کاربران نشون داده شه.

سئو کردن سایت نیاز و به صرف وقت زیادی داره و علاوه بر این نیازمند اینه که صاحبان وب سایتا صبر کنن تا ترفندهایی که واسه سئو سایت استفاده کرده ان نتیجه بده و نتایج اون رو نگاه کنن و هر بار دوباره اون رو بهبود دهند تا به نتایج بهتری برسن. یادگیری روشای سئو کردن یک سایت کار خیلی مشکلی نمی باشه و شما می تونین با مطالعه مقالات زیادی که در سئو روز موجوده، روش ها و ترفندای سئو کردن یک سایت رو بیاموزین که این موضوع هم نیاز به صرف زمان داره.

بدیش اینه نمیشه کاری کرد که ترفندا و روشای سئوی اجرا شده در سایت سریع تر نتیجه دهند اما میشه واسه سرعت دهی به فرایند اجرای ترفندها و روشای سئو در یک سایت به جای صرف زمان واسه یادگیری اونا از یک متخصص کمک گرفت.infographic

البته من به تجارتای تازه کاری که قادر به تقبل هزینه های سئو یک سایت نمی باشن پیشنهاد می کنم که خودشون سئو رو بیاموزند و با هم با یادگیری هر نکته سعی در اجرا اون در سایت کنه.می تونین از کلاسهای آموزش سئو استفاده کنین و یا از مقالات آموزش سئو استفاده ببرین.

البته باید به خاطر داشته باشین به دلیل تغییر دائمی الگوریتمای جستجوی موتورهای جستجوگر شما باید علم خود رو در مورد سئو همیشه بروز کنین و سئو این جور نیس که شما یک بار ترفندها و روشای اون رو در سایت خود اجرا کنین و پس از اون سایت شما تا ابد واسه موتورهای جستجوگر بهینه باشه بلکه شما باید همیشه در این مورد بخونین و ترفندهای جدید سئو رو بیاموزین و اونا رو در سایت خود اجرا کنین.

شاید بپرسید چرا باید از سئو استفاده کنیم در حالیکه استفاده از اون زمان زیادی میگیره و نیازمند سعی دائمی در این زمینه؟ جواب این سوال راحت س!، چون شما واسه اونکه بتونین در دنیای دیجیتال کارکرد موفقی داشته باشین باید بتونین کاربران دنیای دیجیتال رو به طرف تجارت خود جذب کنین، نماینده تجارت شما در دنیای دیجیتال سایت تجارت شماس و بنابر این شما باید کاربرانی رو واسه سایت خود جذب کنین، کاربرانی که به دنبال موضوعاتی هستن که در سایت شما به اونا پرداخته شده و یا یعنی دنبال خرید اجناس و یا استفاده از خدماتی هستن که تجارت شما در اون زمینه فعاله. بهترین روش واسه جذب کاربرانی در دنیای دیجیتال که علاقه مند به تجارت شما هستن اینه که زمانی که کاربران موضوعات مربوط به تجارت شما در گوگل یا دیگه موتورهای جستجوگر سرچ می کنن سایت شما واسه اونا نشون داده شه، و این کار با سئو امکان پذیره.

شاید واسه شما جالب باشه بدونین که بیشتر از ۷۰ درصد کاربرانی که موضوعی رو در موتورهای جستجوگر سرچ می کنن یکی از ۵ لینک اولی که در صفحه اول نتایج ظاهر می شه رو انتخاب می کنه و این نشون دهنده اینه که اگه شما بتونین در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر سایت خود رو به یکی از رتبه های اول در صفحه نتایج جستجوها برسونین خواهید تونست ترافیک زیادی رو واسه سایت خود جذب کنین و مشتریان زیادی واسه تجارت خود جذب کنین. به خاطر داشته باشه که بهترین و موثر ترین روش بازاریابی دیجیتال استفاده از سئو هستش که می تونه بیشترین تعداد کاربران و بیشترین میزان سود رو واسه تجارت شما به همراه داشته باشه و بنابر این زمانی که صرف انجام اون می شه ارزش اون رو داره و می تونه نتایج مهم و دراز یه مدت رو واسه شما به همراه بیاره.

هدف از بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر تنها این نیس که شما کارایی انجام بدین تا موتورهای جستجوگر بتونن مطالب سایت شما رو بیابند و اونا رو ایندکس گذاری کنه، هدف اصلی از بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر اینه که شما کاری کنین موتورهای جستجوگر مطالب سایت شما رو مفید و با کیفیت آزمایش کنن و میزان رابطه مطالب شما با جستجوای کاربران رو دریابند تا هنگامی که کاربران عباراتی که مربوط به مطالب سایت شما هستن رو در موتورهای جستجوگر جستجو می کنه، موتورهای جستجوگر مطالب سایت شما رو در صفحه نتایج جستجوها در بالاترین جای ممکن (بالاترین رتبه در صفحه SERPs) نمایش دهند. فرایند بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر به شکلی نیس که شما یک بار اون رو انجام بدین و سایت شما واسه همیشه به یک سایت بهینه مبدل شه، بلکه این فرایند نیازمند صرف زمان زیاد، صبر، همت، تکرار کارا و بررسی نتایج، تغییر اشتباهات و نظارت دائمی سایت واسه یافتن نقاط ضعف و تصحیح آنهاه. واسه سئو کردن یک سایت شما باید به بیشتر از صد نکته مختلف توجه کنین اما آوردن همه اونا در یک مقاله کار خیلی دشواریه. در زیر ما نکاتی رو واسه شما آورده ایم که مثل مهم ترین و پرکاربرد ترین نکات سئو هستش و شما می تونین با استفاده از اونا بخش کلی ای از بهینه سازی سایت خود واسه موتورهای جستجوگر رو به انجام برسونین. البته به خاطر داشته باشین که اینا تموم اون چیزی که شما باید در باره سئو بدونین نیستن اما جزو مهم ترین نکات سئو هستن که باید در بالا چک لیست سئوی شما قرار بگیرن.

چند قدم موثر واسه بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو

قدم اول: بررسی هدفمند سایت
موثر واقع شدن یا نشدن ترفندهای سئو که شما در سایت خود بکار می گیرین علاوه بر اونکه بر کیفیت انجام و استفاده ترفندها در سایت شما وابسته، تا حدود زیادی به کیفیت ترفندهای بکار گرفته شده در وب سایتای حریف شما هم بستگی داره. اگه رقبای شما خیلی قوی باشن کار شما واسه پیشی گرفتن از اونا در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر مشکل میشه. بنابر این میشه گفت اولین کاری که شما باید واسه انجام سئو در یک سایت انجام بدین اینه که رقبای خود رو آزمایش کنین و از نقاط ضعف و قدرت اونا آگاهی پیدا کنین تا بتونین با استفاده از نقاط ضعف اونا از اونا پیشی بگیرین.
پس از اونکه رقبا رو آزمایش کردین حال نوبت به آزمایش سایت خودتون می رسه. وسایل زیادی واسه آزمایش کارکرد یک سایت در زمینه های مختلف هست که یکی از مشهورتریناشون گوگل سرچ کنسول ه. شما می تونین با استفاده از وسایل آزمایش پارامترهایی مثل ترافیک دریافتی هر صفحه، میزان تبدیل کاربران به مشتریان، مدت زمانی که مشتریان در هر صفحه می مونن و … رو در سایت خود بررسی کنین. این بررسیای اگه به شکل تکراری و دوره ای انجام شه شما می تونین میزان موفقیت هریک از ترفندهایی که در سایت خود استفاده کردین رو در طول زمان آزمایش کنین.ساختار سایت در سئو ضمنا خیلی مهمه .
قدم دوم: جستجوی کلید واژه ها

جستجوی کلید واژه ها
اول باید دریابید که شما به دنبال کدوم دسته از کاربران هستین و می خواین کدوم دسته از کاربران رو به سایت خود جذب کنین. بعد باید دریابید که کاربران هدف شما یا همون کاربرانی که شما دوست دارین توجه اونا رو جلب کنین و اونا رو به سایت خود جذب کنین چه عباراتی رو در گوگل جستجو می کنه و از چه کلیدواژهایی استفاده می کنن. این بخش یکی از مهم ترین و اصلی ترین گاما در انجام سئو واسه یک سایته. پس از اونکه شما بتونین یک لیست از کلیدواژهایی که کاربران هدف شما واسه جستجو در اینترنت اونا رو مورد استفاده قرار می دن تهیه کنین می تونین با استفاده از وسایل مختلفی که واسه جستجوی کلیدواژها هست بررسیای آماری متنوعی روی این کلید واژه ها انجام بدین. در این بررسیا شما باید به حجم جستجو و میزان رقابت موجود در وب سایتای مختلف روی این کلیدواژها توجه کنین و در صورت ضرورت کلیدواژهای مشابهی که این وسیله ها به شما پیشنهاد می کنن رو واسه بهینه سازی سایت خود استفاده کنین. به خاطر داشته باشین که اگه یک کلیدواژه حجم جستجوی بالایی داشته باشه حتما و حتما رقابت خیلی هم در بین وب سایتای مختلف بر سر اون کلیدواژه وجود داره. شما نباید اینجور کلیدواژهایی رو انتخاب کنین چون رتبه بندی واسه این کلیدواژه سخت و در بیشتر مواقع غیر ممکنه.
می تونین واسه جستجوی کلیدواژها به وب سایتای حریف سر بزنین و با استفاده از ابزارهایی که واسه شناسایی کلیدواژهای یک سایت وجود دارن کلیدواژهای هدف وب سایتای حریف رو پیدا کنین و اونا رو واسه بهینه سازی سایت خود استفاده کنین.
شما باید با استفاده از وسایل آزمایش جای فعلی خود رو در رتبه بندیا پیدا کنین و میزان ترافیک هدایت شده از موتورهای جستجوگر به سایت خود رو آزمایش کنین و این داده ها رو در یک فایل مشخص ذخیره سازی کنین. بعد می تونین کلیدواژهای جدیدی به سایت خود اضافه کنید و مجدا با استفاده از وسایل آزمایش رتبه سایت خود رو در نتایج جستجوها و میزان ترافیک دریافتی خود به ازای کلیدواژهای مختلف آزمایش و مرتبا یادداشت کنین. شما باید این ارزیابیا رو هر دو هفته یک بار انجام بدین تا ببینین که کدوم کلیدواژها امتیازات بیشتری واسه سایت شما به همراه می آورند و کداما بی نتیجه هستن.روش انتخاب کلمات کلیدی رو بخونین .
واسه خود یک هدف مشخص کنین، یعنی مشخص کنین که می خواین کاربران پس از اونکه به سایت شما مراجعه می کنن چه راهی رو طی کنن و چه کاری بکنن. بعد بررسی کنین که کدامیک از صفحات سایت شما کاربران رو به شکلی جذب می کنه که کاربران به طرف هدفی که شما می خواین حرکت می کنن. اون صفحات رو الگو قرار بدید و صفحات مشابهی بسازین.
قدم سوم: بهینه سازی محتوا (Content optimization) بهینه سازی محتوا
عنوان محتوا در بهینه سازی یک محتوا و تولید محتوا نقش مهمی بازی می کنه. شما باید واسه هر محتوا عنوانی مناسب، کوتاه، جذاب و غنی از کلیدواژها استفاده کنین. قرار دادن کلیدواژها در عنوان یک محتوا باعث می شه که هم موتورهای جستجوگر و هم کاربران محتوای شما رو با مطلب مورد نظر خود در ارتباط تر بیابند.
اضافه کردن توضیحات متا به محتواها و صفحات سایت باعث می شه که توجه کاربران بیشتری به سایت شما جلب شه و بنابر این اضافه کردن توضیحات متا می تونه باعث افزایش میزان کلیک سایت شما شه. البته باید به خاطر داشته باشین که توضیحات متا از طرف موتورهای جستجوگر به عنوان یک عامل اصلی رتبه بندی در نظر گرفته نمی شه.
میشه به جرات گفت که استفاده درست از کلیدواژها و عبارات کلیدی در محتوای یک سایت یکی از اصلی ترین و موثر ترین پارامترهای رتبه بندیه.

شما باید در مورد استفاده کلیدواژها نکاتی رو به خاطر داشته باشین: اول اونکه باید در هر صفحه از سایت یک الی سه کلیدواژه اصلی داشته باشین نه بیشتر، دوم اونکه باید سعی کنین که کلیدواژها رو به طور مناسب و منطقی در محتوای خود بگنجانید و نباید اونا رو به زور در محتوا جای بدید، سوم اونکه در گذشته پیشنهاد می شد که محتواها متنی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه رو شامل شن اما الان برسیا نشون داده که محتواهایی که دارا ی ۱۰۰۰ کلمه یا بیشتر هستن از دید سئو ارزش بیشتری دارن، پس شما باید سعی کنین که محتواهایی با بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه ایجاد کنین و کسرت کلیدوازها درون اونا رو ۱تا ۳ درصد مشخص کنین. دقت داشته باشین که واسه اضافه کردن کلیدواژهای در نظر خود به سایت باید محتواهای زیادی بسازین تا بتونن همه کلیدواژهای در نظر شما رو پوشش دهند.
ایجاد نقشه سایت واسه یک سایت خیلی ضروریه. وجود نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک می کنه که بتونن سایت شما رو خیلی آسون ایندکس گذاری کنه و هیچ یک از صفحات سایت شما از دید اونا مخفی نماند. دقت داشته باشین که هم نقشه سایت XML بسازین و هم نقشه سایت HTML، چون وجود هردوی این نقشه سایتا واسه سایت ضروریه.

اگه می خواین صفحات جدید سایت شما به وسیله موتورهای جستجوگر دیده شن و اندیس گذاری گردند بهتره از این جور صفحات سایت که ایندکس گذاری شدن به این صفحات لینک بدین.
قدم چهارم: بهبود، نظارت و آزمایش دائمی سایت بهبود، نظارت و آزمایش دائمی سایت
شما باید پس از ایجاد هر تغییری در سایت خود اثرات و نتایج اون رو مورد آزمایش قرار بدید. مثلا زمانی که کلیدواژه جدیدی رو به سایت خود می افزایید باید میزان ترافیک جذب شده به سایت به وسیله اون کلیدواژه و رتبه بندی سایت خود در نتایج جستجوهای اون کلیدواژه رو آزمایش کنین. شما می تونین واسه انجام این جور ارزیابیا از وسیله ها و نرم افزارهای مختلف آزمایش کارکرد در سایت استفاده کنین. پس از انجام هر مرحله آزمایش شما باید نتایج رو در یک فایل مشخص ذخیره سازی کنین تا بتونین در هرمرحله نتایج ارزیابیای خود رو با نتایج قبلی مقایسه کنین.
اضافه کردن کلیدواژهای جدید و محتواهای جدیدی به سایت به شکل منظم یک امر ضروریه وگرنه سایت شما در رتبه بندیا پیشرفتی نمی کنه، در صورتی که تغییراتی در سایت ایجاد نشن و سایت همیشه به روز رسانی نگردد سیر پیشرفت سایت شما متوقف می شه و پیشرفت بقیه رقبای شما باعث می شه که رتبه سایت شما در نتایج جستجوها سقوط کنه. به خاطر داشته باشین که شما باید به شکل منظم لینکای داخلی و خارجی سایت خود رو مورد آزمایش قرار بدید و بررسی کنین که شبکه لینک شما یک شبکه درست و بی اشتباهه و صفحاتی که شما به اونا لینک دادین بازم به قوت خود باقی هستن. در صورتی که هر یک از صفحاتی که شما به اونا لینک دادین حذف گردند و یا محتوای اونا به یه جور تغییر کنه که دیگه با مطلب موجود در صفحه شما در ارتباط نباشه شما باید خیلی سریع اون لینک رو حذف کنین.

اینم بخونین:   بهینه سازی اصولی