بهینه سازی سایت برای موبایل

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

اگه نگاهی گذرا به تاریخ پیشرفت آدمی داشته باشین، شایدً هیچ وسیله یا چیز دیگری رو پیدا نمی کنین که به سرعت گوشیای همراه پیشرفت پیدا کرده و در بین مردم محبوبیت یافته باشه. نباید شک داشته باشین که چه بخواهید و چه نخواهید، زندگی ما خیلی به گوشیای همراه وابسته. در اینجور شرایطی، حضور مؤثر در فضای مجازی و حرکت به طرف بهینه سازی سایت واسه موبایل یک الزامه!

بهینه سازی سایت واسه موبایل

کافیه به دور خود نگاه کنین. دیگه هیچ کسی هیچ اطلاعات یا هیچی اضافی رو در ذهنش نگه نمی داره. همه چیز، از شماره تلفن، تا یادآورا و … همه در گوشیای هوشمند نگهداری می شن و این یعنی این که شایدً گوشیامون از هر فرد دیگری به ما نزدیک تر هستن. این دقیقاً همون چیزیه که باید در رقابت در فضای مجازی به یاد داشته باشین.

اگه سایتی دارین که می خواین مخاطبان زیادی پیدا کنه، نمی تونید فقط به کاربران کامپیوتر براتون کافیه و باید سعی کنین با بهینه سازی سایت واسه موبایل ، رتبه سایت تون رو واسه گوشیای موبایل هم پیشرفت بدید. ولی چه جوری؟ کافیه به این نکات توجه داشته باشین:

به جای Flash، روی HTML5 تمرکز کنین

مشکل فلش اینه که خیلی از عناصرش به وسیله مرور گرای گوشیای موبایل رندر نمی شن. یعنی اگه در سایت تون از Flash استفاده کنین، به احتمال زیاد رنکینگ جست و جوی موبایل (Mobile Ranking) خوبی به دست نمی آورید. خود گوگل هم این موضوع رو اعلام کرده و به همه پیشنهاد کرده که از فناوریای جلو رفته تر واسه قرار دادن انیمیشن، محتوا و … در سایت خود استفاده کنن.

بهینه سازی سایت واسه موبایل

مسئله راحت س!. شما باید به جای استفاده از وسیله تاریخ مصرفش گذشته ای به نام فلش، باید از HTML5 پر قدرت استفاده کنین تا از بهینه سازی سایت واسه موبایل مطمئن شید و خیال تون آسون باشه که تموم  عناصری که قرار دادین هم روی کامپیوتر و هم روی موبایل خوب نشون داده می شه.

از نه پاپ آپای تموم صفحه (فول اسکرین) بگذریدبهینه سازی سایت واسه موبایل

در حالت معمولی، یعنی در حالتی که یک سایت روی صفحه بزرگ یک کامپیوتر نشون داده شه، پاپ روش خوبی واسه جلب نظر مخاطب به تبلیغات، ثبت نام در خبر نامه، ویژگیای جدید و … به حساب میاد. ولی در صفحات موبایل که به مراتب کوچیک تر از صفحه کامپیوترند، بهتره کلاً از پاپ آپ استفاده نکنین.

اینم بخونین:   آموزش گام به گام بهینه سازی و افزونه All in One SEO Pack

این پاپ آپا در صفحه موبایل ناخوانا می شن و معمولاً تجربه کاربری رو کاهش می دن. نتیجه اینه که زحمات شما واسه بهینه سازی سایت واسه موبایل به هدر میره چون که گوگل جریمه ای واسه وب سایتایی که از پاپ آپ فول اسکرین استفاده می کنن، در نظر گرفته (به خاطر این که در روند مرور وب در موبایل اخلال ایجاد کرده ان).

تعیین درست ویوپورت (Viewport)

پیش از اینکه در مورد تنظیم ویوپورت صحبت کنیم، باید با معنی ویوپرت آشنایی کلی داشته باشیم. ویوپورتا یه جور متا تگ حساب می شن که واسه مرورگر روش تغییر اندازه های صفحه واسه دستگاه مورد نظر رو مشخص می کنن. ویوپورت در بالای صفحه سایت ظاهر می شه. اگه از هیچ ویوپورتی استفاده نکرده باشین، اون وقت مرورگر موبایل عمل رندر کردن سایت شما رو دقیقاً مثل رندر کردن روی صفحه کامپیوتر انجام میده. یعنی خلاصه این طور می شه که اگه ویوپورت استفاده نکنین، شایدً صفحه سایت شما به شکل به هم ریخته و با ابعاد نا متناسب واسه صفحه موبایل به نمایش در میاد که نا گفته پیداست از نقطه نظر بحث بهینه سازی سایت واسه موبایل یک اشکال اساسی حساب می شه و واسه سایت تون برچسب «نا متناسب واسه موبایل» به ارمغان می آورد!

بهینه سازی سایت واسه موبایل

طبق پیشنهاد گوگل، بهتره در ویوپورت مقدار عرض رو برابر عرض صفحه دستگاه مورد نظر قرار بدید تا از شر این مشکل خلاص شید. اگه این کار رو نکنین این مقدار به طور پیش فرض ۱ گرفته می شه. یعنی سایت شما تموم صفحه گوشی کاربر رو بی توجه به این که در حالت landscapeه یا در حالت portrait، پر می کنه. ضمنا باید حواستون رو جمع کنین که مقادیر داده شده به ویوپورت نباید ثابت باشن. چون شاید مقادیر ثابتی که وارد کردین واسه بعضی از دستگاه ها ایده آل باشن، ولی واسه بعضی دیگه از دستگاه ها فاجعه به حساب آیند. کلا بهتره قبل از هر اقدامی، کمی بخونین و روش درست استفاده از ویوپورت جهت بینه سازی سایت واسه موبایل رو یاد بگیرین.

اینم بخونین:   تاثیر رنگ و کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

اندازه فونت و فاصله بین خطوط

اگه در بهینه سازی سایت واسه موبایل قسمت اول همه موارد رو به درستی انجام داده باشین، باید به طور خودکار فونت و فاصله بین خطوط متناسب با دستگاهی که سایت شما رو مرور می کنه، تغییر پیدا کنه.

ولی کلا بهتره واسه اطمینان از بهینه بودن سایت واسه موبایل، فونت پیش فرض رو ۱۶ پیکسل مشخص کنین، که در این صورت فاصله بین سطرا به شکل خود کار ۱.۲em تعیین می شه.

واسه این که سایت تون در موبایل عجیب و غریب و به هم ریخته نشون داده نشه:

بهتره فونت رو در هیچ مقاله و هیچ بخشی از محتوای سایت تغییر ندین.

بهینه سازی سایت واسه موبایل قسمت دوم

در مورد لینکا و دکمهای سایت هم باید دقت ویژه ای به خرج بدین. وقتی یک کاربر از راه موس و با صفحه بزرگ کامپیوتر در سایت شما می چرخد، براش کلیک کردن روی لینکا و دکمها مثل آب خوردنه.

ولی روی صفحات کوچیک موبایل، تاچ کردن یک لینک یا یک دکمه اونم با انگشت، خیلی دقت بالایی نداره!

نتیجه این که اگه لینکا و دکمها بیشتر از حد کوچیک باشن یا فاصله مناسبی بین اونا وجود نداشته باشه،

کاربر از سایت شما خسته می شه یا حداقلش اینه که روی هیچ لینک و دکمه ای کلیک نمی کنه. البته باید جریمه ای که گوگل واسه این در هم ریختگی صفحه وب شما در نظر میگیره رو هم به اون اضافه کنین.

اگه به بهینه سازی سایت واسه موبایل اهمیت می دید، باید خیلی خوب به این اعداد و ارقام توجه کنین.

گوگل خودش پیشنهاد می کنه که دکمها رو اصلا کوچیک تر از ۷ میلی متر یا ۴۸ پیکسل درست نکنین تا از تاچ شدن بی هدف بقیه عناصر جلوگیری شه.

ضمنا فاصله بین هر دکمه هم نباید کمتر از ۵ میلی متر باشه.

اینم بخونین:   سه خطای جبران ناپذیر در بهینه سازی سایت

بهینه سازی محتوا

ممکنه هدف اصلی شما رنک گیری در جست و جوی مربوط به دسکتاپ باشه یا اینکه بخواهید رنک سایت تون واسه موبایل رو بهبود بدید. در هر صورت فرقی نداره. چیزی که اهمیت داره اینه که بهترین وسیله واسه رسیدن به مقصود، استفاده از محتواه!

مثل همیشه، انتخاب عبارات کلیدی مهم ترین مسئله.

البته وقتی بحث به محتوای موبایل می رسه، تفاوتایی در استانداردای یک محتوای بهینه شده دیده می شه.

تراکم عبارات کلیدی در موبایل با دسکتاپ متفاوته.

تراکم عبارات کلیدی سایتایی که رنکینگ بالایی در جست و جوی موبایل دارن (۴.۵۸)، تقریباً نصف تراکم عبارات کلیدی سایتای برتر در جست و جوی دسکتاپه (۱۰.۲۲)!

طبق مطالعه ای که انجام شده :

بهترین تعداد کاراکتر واسه موبایل ۸۶۸ و واسه دسکتاپ ۱۲۸۵ه. یعنی اینکه محتوای موبایل باید کلا کوتاه تر باشه، چون که اندازه صفحه موبایل کوچیک تره و کاربر شایدً تمایلی به بررسی کامل و کامل یک موضوع نداره.

وضعیت محتوای تصویری هم همینطوریه:

یعنی تعداد متوسط تصاویری که در دسکتاپ نشون داده می شه در حدود ۹ه در حالی که این عدد در موبایل به کمتر از ۴ می رسه. دلیل اصلی اونم کاهش سرعت لود صفحاته.

یادتون باشه:

هر چه صفحه کنه تر لود شه، گوگل توجه کمتری به اون صفحه نشون میده.

لینکای داخلی

در مطالعه ای که بالاتر گفتیم، یک نکته جالب دیگه هم کشف شد.

اینکه در محتواهایی که هدف اصلی اونا بهینه سازی سایت واسه موبایل بوده، تعداد لینکای داخلی کمتری نگاه می شه.چرا؟ به خاطر این که وقتی کاربر با استفاده از گوشی همراهش مطلب سایت شما رو مطالعه می کنه و از اون خوشش میاد، به احتمال خیلی زیاد اون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک میذاره.

یعنی خود لینک مطلب کمتر در گوشیای موبایل استفاده میشن.

بهینه سازی سایت واسه موبایل به این جا ختم نمی شه و نکات و مسائل زیادی هست که باید رعایت کرد. ولی رعایت این ۶ مورد رو باید در اولویت قرار داد.

وضعیت سایت شما چطوره؟ این موارد رو رعایت کردین یا اینکه این نکات واسه شما جدید بود؟