بهینه سازی و سئو منفی چیست؟

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو سایت – بهینه سازی سایت – سئو

سئو سایت یا همون بهینه سازی سایت لیستی از متریکا رو شامل می شه که باعث نمایش سایت در صفحه اول گوگل می شه. متریکای سئو سایت و بهینه سازی سایت آیتمای داخلی و خارجی سایت رو شامل می شه که در جهت برابری طراحی سایت شما با اصول الگوریتمای گوگله. گوگل همراه رضایتمندی کاربران خود رو به عنوان یک اصل قرار داده و به خاطر این به روز رسانی همیشگی الگوریتمای خود رو داره و به خاطر این اصول سئو سایت هدف خود رو شناخت الگوریتمای گوگل تعیین نمودهه و به طور همیشگی با تغییرات الگورتیمای گوگل دچار تغییر می شه.

بهینه سازی سایت و خدمات اون

با افزایش روز افزون کاربران محیط اینترنت، بازاریابی آنلاین به عنوان مبحث قابل توجه تبدیل شد و در کنار اون سئو سایت و بهینه سازی سایت به آیتم قابل تمرکز در بخش بازاریابی اینترنتی تبدیل گردید. کسب وکارها به اهمیتی که موتورهای جستجو در هدایت کاربران دارن پی برده ان و به خاطر این می خواهند با نمایش سایت خود رو در صفحه اول گوگل به جذب ترافیک موفق گردند که به دنبال این سودآوری رو بدنبال داره.

سئو سایت حرفه ای

الگوریتمای زیاد گوگل مثل الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن ، الگوریتم مرغ مگس خوار ، الگوریتم موبایل فرندلی ، الگوریتم کبوتر سفید همه در جهت ایجاد بهترین فرمت رنک بندی بین سایتا به خاطر انجام سئو سایته و هر یک لیستی از پارامترها رو در الگوریتم خود داره و ضمنا تاثیرگذاری و اثر این الگوریتما در سئو سایت هم متفاوته. سئو سایت حرفه ای چیزی جز برابری دقیق و جزو به جزو اصول داخلی طراحی سایت با این الگوریتما نیس.

بهینه سازی سایت و امتیازات اون

الان دیگه اهمیت موضوعی بهینه سازی سایت و سئو سایت واسه هیچ کسب و کاری دور از ذهن و مبهم نمی باشه و خوشحال خواسته و مطلوب امر واسه همه کسب وکارها باشه. البته بسته به نوع کسب وکار و زمینه طراحی سایت شما ، سودآوری و ظرفیتای بدست آورنده متفاوته و بعبارتی فرایند سئو سایت و بهینه سازی سایت در بعضی کسب وکارها و زمینه های کاری خیلی سودآورتر هستش که رقابت موجود در اون گواهی بر راستی این گفته هستش. مثلا کلمات کلیدی طراحی سایت ، طراحی سایت ، سئو سایت ، بهینه سازی سایت مواردی هستن که با سطح رقابتی بالا روبه رو می گردن. بیشتر بررسی سایت رقبا می تونه بیانگری واسه میزان سودآوری اونا باشه پس به طراحی وب سایتای رقبا مراجعه کنین و این مورد رو بررسی کنین که اونا از فضای اینترنتی و مجازی خود چه فرصتا و قابلیتایی رو بدست آورده ان.

سئو سایت خود رو شروع کنین

حال پس از بیان امتیازات سئو سایت و اهمیتی که بهینه سازی سایت واسه کسب وکار شما داره شاید بخواهید فرایند سئو سایت رو واسه طراحی سایت خود شروع کنین. در این صورت چطوری می تونین بدین منظور اقدام کنین. راحت ترین مرحله در فرایند سئو سایت ، انتخاب کلمات کلیدیه. چه کلمات کلیدی به وسیله کاربران در مورد کاری شما جستجو می شه! انتخاب کلمات کلیدی جزو راه حل کاریه تا مناسب ترین و پرکاربردترین کلمه انتخاب شه. البته باید این رو هم ملاک قرار بدید که کلمات کلیدی پرکاربرد به وسیله کاربر با سطح رقابت بیشتری همراه هستش که پس امر به زمان بیشتری واسه انجام فرایند سئو سایت و بهینه سازی سایت نیاز داره.

سئو سایت سریع

سئو سایت سریع که در زمان کوتاه تر و با فشار کاری بیشتر همراهه می تونه صاحبان طراحی سایت رو در مدت زمان کوتاه تر به نتیجه مطلوب که همون رسیدن به صفحه اول گوگله برسونه. بررسی متاتگای موجود در صفحات طراحی سایت ، تولید محتوای سئو فرندلی ، اعتبار بخشی به واسط بک لینکا ، تنظیم ها پیکربندی سایت مواردی هستن که در فرایند سئو سایت انجام می شن.

اگه در مراحل Off PageSeo دست به تقلب نزنیم، روش درست و اصولی رو انتخاب کنیم هیچ جای نگرانی‌ای واسه ما نخواد بود یعنی نگران کاهش رتبه یا حذف شدن وب سایتمون از لیست نتایج گوگل نخواهیم بود.

اینم بخونین:   استخراج کلمات کلیدی برای بهینه سازی سایت

حال اگه افراد دیگری یا رقیبان یک سایت، روشای سئوی تقلبی رو روی سایت هدف پیاده‌سازی کنن به‌ طوری‌ که باعث جریمه شدن اون سایت به وسیله گوگل شه اون وقت اصطلاحاً خواهیم گفت روی اون سایت سئوی منفی صورت گرفته.

در این وضعیت ممکنه رتبه سایت شما بی این‌که هیچ کار اشتباهی انجام داده باشین سقوط پیدا کنه که تشخیص اون هم واسه شما سخت هستش.

پس از آنجا که فرایندهای Off PageSeo خارج از کنترل مطلق مدیران وب سایته می تونه به وسیله بقیه (رقیبان) باعث دست‌کاری و اقدام‌های غیرقانونی ازنظر گوگل قرار بگیره.

اونا دقیقاً چه کاری انجام میدن که باعث سئوی منفی می شه؟

راه و روشای زیادی واسه انجام سئوی منفی هست که بنا به دلایلی از اشاره اونا خودداری می‌کنیم اما رایج ‌ترین روش، لینک سازی غیر قانونیه یعنی فرد حریف لینک‌هایی به سایت شما در وب سایتای اسپم و نا در ارتباط ایجاد می کنه و باعث جریمه شدن سایت شما به وسیله گوگل می شه که این مورد هم راه و روشای مخصوص به خود رو داره و زیاد کار راحت‌ای نیس.

 

 

جای نگرانی هست؟

زیاد نباید نگران این موضوع باشین. چراکه هوش مصنوعی گوگل روز به روز قوی ‌تر و ضمنا با تجربه تر می شه و می فهمه وب سایتی که تا الان هیچ تقلبی نداشته و از اعتبار بالایی هم برخورداره اگه روزی یهو 100 لینک مشکوک دریافت کرد شایدً از روی عمد نبوده پس اون رو ندیده میگیره با این حال بهتره مدیر یک سایت همیشه هوشیار باشه و جلوی فرایندای سئوی منفی رو بگیره و اونا رو خنثی کنه.

البته این موضوع واسه وب سایتای تازه تأسیس اگه دشمنان زیادی داشته باشن نگران کنندهه اون‌هم درصورتی که دشمنان او افراد با تجربه و متخصصی در امر سئو باشن وگرنه جای نگرانی نیس.

ولی باید این رو بدونین که معمولا واسه وب سایتای تازه تأسیس و کسب و کارهای کوچیک کسی دست به این کارا نخواد زد چراکه انجام سئوی منفی نیاز به زمان و هزینه بالایی داره و باید به وسیله یک متخصص با تجربه در سئو انجام پذیرد اما واسه وب سایتای گسترده و کسب و کارهای بزرگ قدیمی وضع فرق میکنه و باید بیشتر مراقب باشن.

چطوری جلوی سئوی منفی رو بگیریم؟

وقتی کسی سعی داره روی سایت ما سئوی منفی بکنه و یا وقتی اون در حال ایجاد لینک‌ های اسپم (Spam) واسه سایت ماه چطوری می تونیم جلوی اون رو بگیریم؟ در جواب باید بگم به هیچ طریقی نمی تونیم جلوی اون رو بگیریم چون نه میدونیم کیست و نه میدونیم کجاست!

پس باید چیکار کنیم:

سه مرحله رو باید پیش رو قرار دهیم: 1- پیشگیری از سئوی منفی 2- تشخیص بروز سئوی منفی روی سایت ما 3- خنثی سازی اثرات مراحل سئوی منفی که روی سایت ما انجام شده.

دقیقاً مثل مریضی‌ای که نمیشه جلوی اون رو گرفت اما میشه پیشگیری کرد و اگه مریض هم شدیم اول دکتر باید دلیل مریضی رو پیدا کنه تا بتونه درمان اون رو تجویز کنه.
در ادامه هر کدوم رو به ‌تفصیل توضیح میدم:

1- پیش‌گیری از سئوی منفی:

گفتیم که وقتی کسی سعی داره روی سایت ما سئوی منفی بکنه ما اصلا نمی تونیم جلوی اون رو بگیریم چون به اون دسترسی نداریم اما با انجام یک سری کارا می تونیم قبل از این‌که کسی این فرایندها رو روی سایت ما بکنه جلوی اون رو بگیریم و فعالیت‌هاش رو بی‌اثر کنیم.

بهترین راه پیش‌گیری از سئوی منفی افزایش اعتبار وب سایتتون و جلب اعتماد گوگله که باید تا الان در وب سایتتون تقلبی انجام نداده باشین و سعی در دور زدن گوگل نکرده باشین یا این‌که پیش کاربران از اعتبار بالایی بهره مند شید که گوگل این موضوع رو خوب تشخیص میده. حال ابا این شرایط اگه کسی دست به لینک سازی غیر قانونی واسه سایت شما بزنه میشه گفت چون پیش گوگل از اعتبار و اعتماد بالایی بهره مند هستین این مراحل رو ندیده میگیره پس میشه گفت این بهترین راه پیشگیری از سئوی منفیه. البته موارد زیر رو هم سعی کنین در نظر قرار بدید:

اینم بخونین:   هر آنچه که قبل از بهینه سازی سایت باید بدانیم

سعی کنین امنیت سایت خود رو افزایش بدید تا خیلی آسون هک نشه ً از وب سایتای با مدیریت محتوای آماده مثل جوملا یا وردپرس استفاده نکنین. اگه سایت شما هک شد پس از برطرف کردن مشکل حتماً فایلای Robot.txt و نقشه سایت رو بررسی کنین که دست‌ کاری نشده باشن و ضمنا از سلامت ساختار سایت هم مطمئن شید. معمولاً واسه انجام سئوی منفی هدف هکر دست‌ کاری فایل robot.txtه.

مطمئن شید که سایت شما دارای بک آپ روزانه باشه. لابد خواهید پرسید بک آپ چه ربطی به سئوی منفی داره؟ لازمه بدونین بیشتر فرایندای سئوی منفی با دست‌کاری فایلای سایت شما صورت می‌پذیرد به‌طوری‌که خودتون هم مطلع نخواهید شد حال اگه بک آپ داشته باشین در صورت مشکوک شدن به انجام سئوی منفی روی سایتتون می تونین خیلی آسون سایت رو به حالت قبل بازگردانید.

از یک سرور با کیفیت بالا و ضمنا با امنیت بالا استفاده کنین تا نفوذ به اون آسون نباشه که نفوذکننده بتونه فایلای سایت شما رو دست‌کاری کنه (فریب هاستای ارزون لینوکس رو نخورید)

مراحل لینک سازی سایت خود رو به شکل طبیعی پیش ببرین و نه مصنوعی ضمنا از خرید لینک جدا خود داری کنین چراکه در این صورت در آینده نمی تونین تشخیص بدید لینک‌های داده شده به سایت شما رو خودتون ایجاد کردین یا بقیه (شاید وقتی تعداد لینکا کم باشه بتونین تشخیص بدید اما در سایتای بزرگ که بالای ده هزار لینک دارن تشخیص این سخته)

 

 

2- تشخیص بروز سئوی منفی روی سایت

اگه به موقع تشخیص دهیم که روی سایت ما سئوی منفی انجام شده اون وقت بهتر میشه سایت رو به حالت قبل بازگرداند.

تشخیص بروز اینجور اتفاقی مهمترین کاریه که مدیر یک سایت باید بتونه خوب از پس اون بر آید وگرنه ممکنه ضررهای زیادی رو متحمل شه.

ممکنه برایتون سؤال پیش آید که ما باید همیشهً گوش به زنگ باشیم و همیشه سایت رو چک کنیم و یا نگران این موضوع باشیم؟ در جواب باید بگم نه. البته خوبه که همیشه هوشیار باشین ولی مراحل تشخیص انجام شدن سئوی منفی روی سایت زمانی انجام می شه که سایت دچار سقوط رتبه و یا کاهش بازدید شده باشه که در اون صورت هم نباید اولین چیزی که به ذهنتون می رسه سئوی منفی باشه بلکه باید فکر کنین چه اشتباهی کردین؟ اگه مطمئن شدین هیچ اشتباهی ندارین و سایت شما به ‌یک ‌باره دچار کاهش رتبه شده اون وقت دست به اقدام‌هایی جهت تشخیص بروز سئوی منفی بزنین توجه کنین که در بیشتر موارد مدیران وب سایتا از اشتباه خودشون در وب سایتشون بی آگاهی‌ان و تصور نمی‌کرده‌ان کارایی که در وب سایتشون انجام داده ان اشتباه بوده.

در ادامه بعضی از روشای تشخیص انجام شدن سئوی منفی روی سایت رو توجه می کنین (البته پس از این‌که دچار کاهش رتبه و افت بازدید شدین)

• بررسی لینکای ورودی به سایت:

واسه بررسی لینکای ورودی به سایت استفاده از وسایل آنلاین ضروریه (مثلا monitorbacklinks.com) این ابزارا تعداد لینکای ورودی به سایت ما، نوع اونا، تاریخ ایجاد، زمان ایجاد، متن لینکا، سایت لینک دهنده، امتیاز سایت لینک دهنده و بعضی اطلاعات دیگه در مورد بک لینکا رو به ما می دن که با بررسی این اطلاعات می تونیم بفهمیم کدوم ‌یک از اون لینکا مشکوکه و به وسیله بقیه یا رقیبان ایجاد شدن.

چه مواردی در لینکای ورودی نشون دهنده سئوی منفیه؟

1- ایجاد تعداد زیادی لینک به یک باره در یک زمان؛ مثلا در یک روز 1000 لینک ایجاد شده.

2- لینکای زیاد از وب سایتای اسپمر

3- لینکای زیاد و مشکوک از وب سایتا و انجمنایی با زبانی غیر مربوط به زبون سایت شما؛ مثلا زبون سایت شما فارسیه و از دامنهای با پسوند cs، ws ، ru و غیره لینک دریافت کردین.

4- لینکای زیاد با عنوان لینک برابر

البته اگه موارد بالا رو نگاه کردین و فهمیدین خودتون اون کارا رو انجام دادین و اون لینکا رو خودتون ایجاد کردین در این صورت شما دست به فعالیتای تقلبی و غیر اصولی زده اید که سئوی منفی نخواد بود. زمانی می گیم سئوی منفی که شخص دیگری یا رقیبان شما این کارا رو انجام داده باشن و نه خودتون.

اینم بخونین:   تاثیر افزایش ترافیک در سئو و رفع اثر منفی طراحی مجدد سایت بر سئو

• استفاده ازGoogle Webmaster Tools و Google analytics واسه تشخیص سئوی منفی

گوگل وب مستر و گوگل آنالتیک وسایل آنلاین بررسی سایت هستن. اگه از اونا استفاده کرده باشین می دونین که اطلاعات مفیدی مثل تعداد بازدید، زمان موندگاری کاربران در سایت، میزان فرار کاربران، کانال‌های ترافیکی یا روشای ورود کاربران به سایت و غیره رو در اختیار شما قرار می دن.

حال اگه هنگام بررسی این اطلاعات فهمیدین که بازدیدها خیلی کاهش یافته و یا مثلا میزان فرار کاربران افزایش یافته اون وقت باید مشکوک شید که مشکلی هست و سئوی منفی صورت گرفته البته بازم می گیم پس از این‌که مطمئن شدین اشتباه از خودتون نبوده اون وقت میشه گفت سئوی منفی انجام شده (ممکنه یک سال پیش تقلبی رو انجام دهنده شده باشین اما حالا با بروزرسانی شدن یکی از الگوریتمای گوگل سایت شما جریمه شده باشه. این موارد رو هم در نظر داشته باشین)

این دو وسیله توانایی این رو هم دارن که اگه شرایط خاصی پیش اومد واسه شما ایمیل ارسال کنن مثلا می تونین در بخش تنظیم ها اونا کاری کنین که اگه بازدید کم شد و یا میزان فرار کاربران زیاد شد اون وقت ایمیل اخطار واسه شما ارسال شه.

• بررسی ساختار سایت در بازهای زمانی مشخص واسه تشخیص سئوی منفی

بهتره هر از چند یه مدت ساختار داخلی سایت رو بررسی کنین تا از دست‌کاری نشدن فایلای سایت مثل robot.txt و sitemap.xml مطمئن بشید. این رو بدونین که بعضی وقتا ممکنه سایت شما هک شه اما خودتون هم متوجه نشید پس بهتره در بازهای زمانی مشخص ساختار سایت رو بررسی کنین.

 

 

• بررسی شبکه های اجتماعی

نام سایت یا برند خود رو در شبکه های اجتماعی جستجو کنین شاید رقیبان در حال بدگویی ازتون باشن که همین موضوع هم به یه جور سئوی منفی حساب می شه.

3- خنثی سازی اثرات سئوی منفی:

اگه با کمک روشای تشخیص انجام سئوی منفی فهمیدین که واقعاً روی سایت شما سئوی منفی انجام شده و اشتباه هم از خودتون نبوده اون وقت باید دست به کارایی بزنین تا سایت رو که مشمول جریمه شده، رتبه و بازدیدش کم شده رو به حالت سابق برگردانید. خواهید پرسید چطوری؟

اگه سئوی منفی انجام شده به روش دست‌کاری در ساختار سایت باشه که باید به کمک طراح سایت خیلی سریعً مشکل رو برطرف کنین و فایل رو اصلاح کنین.

اما اگه تمرکز سئوی منفی انجام شده روی سایت شما به شکل ایجاد لینکای اسپم بوده اول باید در یک فایل متنی تک تک اون لینکا رو وارد کنین و بعد با مراجعه به وسیله Disavow tool گوگل اقدام به ارسال اون فایل واسه گوگل کنین تا حذف شن.

پس از حذف لینکا شروع کنین مطالب مفید در وب سایتتون پست کنین. پس از یه مدت خواهید دید که سایت به حالت قبل بازگشتهه.

نتیجه گیری:

موارد اشاره شده فقط چند مورد از رایج ‌ترین روشای سئوی منفی بود روشنه که راه و روشای دیگری هم واسه انجام سئوی منفی و هم واسه بازگردانی سایت به حالت سابق هست که هر سئو کاری برحسب تجربه اونا رو فرا خواهد گرفت.

اشاره این نکته ضروریه که بدونین کاهش رتبه یا حذف یک سایت از نتایج گوگل حتماً به این معنی نیس که روی اون سایت سئوی منفی انجام شده پس باید سایت اول به ‌دقت بررسی شه تا بفهمیم چرا جریمه شده و افت بازدید داشته.

رشد خیلی بالای کسب و کارهای بر اساس اینترنت و ضمنا جذب مشتری هایی بیشتر از راه اینترنت نسبت به دیگه رسانه های تبلیغاتی باعث شده رقابت خیلی شدیدی بین کسب و کارا وجود آید و وب سایتا روز به روز واسه جذب بیشتر بازدید کننده و پس مشتری در سعی باشن
این سعی و تکاپوها مسائل و چالشای جدیدی رو ایجاد می کنن که ممکنه باعث از بین بردن یک کار و کاسبی اینترنتی بشه اما با دقت و هوشیاری میشه از اینجور مسائلی در امان بود.