بهینه سازی و کسب و کارهای آنلاین

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو چیه؟ اهمیت سئو واسه کسب و کارهای آنلاین

آموزش بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو

سئو چیه؟ اهمیت سئو واسه کسب و کارهای آنلاین

سرفصلای مقاله

  1. سئو چیه؟
  2. هدف سئو سایت چیه و چرا سئو مهمه ؟
  3. بهینه سازی سایت مهمه چون :
  4. بهینه سازی داخلی سایت یا سئو داخلی چیه ؟ (On-Page SEO)
  5. بهینه سازی برونی سایت یا سئو خارج از سایت چیه ؟ (Off-Page SEO)
    1. لینک بیلدینگ (Link Building)
    2.  شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
    3. شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
  6. تکنیک‌های سئو (SEO techniques)
    1. بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO)
    2. بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  7.  وسایل سئو (SEO Tools)
  8. نتیجه گیری:
آموزش بهینه سازی سایت

سئو چیه؟

کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوه و شامل تکنیک‌هایه که باعث می شه به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از راه موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو و گوگل هستن معرفی شید. قرار گرفتن نام سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) خیلی ارزشمنده ، این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهانه. این فرآیند باعث می شه ترافیک رایگان و طبیعی از طرف موتورهای جستجو مثل گوگل به طرف سایت شما هدایت شه.
با توجه به اینکه این ترافیک از راه جستجوی کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی شما بدست آمده ، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری خیلی بالاه.

هدف سئو سایت چیه و چرا سئو مهمه ؟

در بازار رقابتی امروز سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می کنه. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو واسه حل مشکلات و پیدا کردن جواب سوالات خود استفاده می کنن. پس به روشنی روشنه اگه صاحب یک وبلاگ ، سایت یا مغازه اینترنتی باشین سئو می تونه باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتون شه.

بهینه سازی سایت مهمه چون :

  • بیشتر کاربران یکی از پنج پیشنهاد بالاتر رو در صفحه نتایج جستجو انتخاب می کنن و هرچه در این رتبه‌بندی بالاتر باشین پس بازدیدکننده و مشتری بیشتری رو دارید.
  • سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیس و اجرا یک راه حل خوب در این رابطه باعث بهتر شدن تجربه کاربری و کاربردپذیری سایت می شه.
  • سئو ضمنا باعث گسترش سایت در شبکه‌های اجتماعی می شه. افرادی که سایت شما رو از راه موتورهای جستجو کشف می کنن به احتمال زیاد اون رو در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگه شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می ذارن.

پنج نتیجه اول گوگل ۶۷ درصد کلیک‌ها رو به خود اختصاص دادن

هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی رو در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگه) جستجو می کنین جواب اون از راه صفحه نتایج (SERP) نشون داده می‌شه. در هر لحظه واسه منظم کردن این نتایج مجموعه الگوریتمای پیچیده‌ای اجرا می‌شن که شامل عوامل رتبه بندی (SEO Ranking Factors) است و موتورهای جستجو با توجه به اون تصمیم می‌گیرند سایت شما در چه رتبه‌ای بگیره.پس سایت بهینه سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو شانس بیشتری واسه قرار گرفتن در رتبه‌های بالا رو نسبت به سایت‌های غیر بهینه سازی شده داراه.

آموزش بهینه سازی سایت

گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو بیشتر از ۲۰۰ سیگنال رو واسه تعیین رتبه بندی در نظر میگیره و اگه بخوایم این سیگنال‌ها رو دسته بندی کنیم به دو بخش کلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارج از سایت (Off-Page SEO) تقسیم می شن.

 

بهینه سازی داخلی سایت یا سئو داخلی چیه ؟ (On-Page SEO)

همینطور که از عنوان نشونه فاکتورهای سئو داخلی به عوامل بهینه سازی داخلی سایت اشاره داره و سایت رو واسه کاربران و موتورهای جستجو استاندارد می سازه. عناصر مهم این بخش شامل :

– کلمات کلیدی (Keywords): هر صفحه دارای یک هدف و موضوع نشونه که با استفاده از کلمات کلیدی میتونیم محتوا و موضوع صفحه رو به موتورهای جستجو انتقال دهیم. مثلا صفحه یک محصول مثل “دوربین عکاسی” شامل تنوعی از کلمات (لنز دوربین،لوازم جانبی دوربین و…) است که در متن ، عکس(ALT Tags) و عناصر HTML قرار گرفته‌ان.

اینم بخونین:   برند شدن با بهینه سازی سایت، سئو تضمینی؟؟

– تگ عنوان (Title Tags): عنوان صفحه در SERP(صفحه نتایج موتور جستجو) و ضمنا تب مرورگرتون میشه دید. این یکی از مهمترین و قوی‌ترین سیگنال‌ها به حساب می‌رود و شامل کلمه کلیدی و اگه مایل هستین برند کسب وکارتون باشه. واسه جدا کردن برند از عنوان صفحه از – _ | » « استفاده کنین.

– تگ Header tags) H) :بیشتر صفحات وب به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شن که با تگ‌های h نمایش پیدا می کنن. تگ <h1> می تونه شامل کلمه کلیدی اصلی باشه و دیگه تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات هم معنی باشن.

– بهینه سازی محتوا (Content Optimization):محتوای صفحه و مقاله شما باید شامل کلمه کلیدی اصلی و کمه کم با طول ۳۰۰ کلمه باشه. اگه همیشه محتوای بی کیفیت و کوتاه پخش بدید ممکنه به خاطر ارایه محتوای نازک (thin content) تحت مجازات الگورتیم گوگل پاندا قرار بگیرین.

– لینکای داخلی (Internal Linking) : منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شه که بتونین مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های سایت خود رو به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنین، پس از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها اطمینان حاصل کنین.ضمنا هنگامی که در یک مقاله امکان رابطه با بخش‌ها و دیگه مقالات در ارتباط فراهمه حتما لینک داخلی (Internal Linking) رو مورد توجه داشته باشین.

– ساختار آدرسا (SEO-Friendly URL) : ساختار URL مهمه چون کمک می کنه تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشن. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران هم هم می تونن محتوای اون رو حدس بزنن. بهتره از حروف ربط مثل (با ، رو ، or، in…) و اعداد و سمبل‌ها در ساختار آدرس اینترنتی استفاده نکنین.

– انتخاب نام و توضیح تصاویر(Alt Tags) : تصاویر شما باید از راه تگ Alt بهینه سازی و قابل توضیح بشن. اگه عکس روی هاست مربوط به خود سایت آپلود می شه نام اون هم باید گویای محتوای تصویر باشه.

– مطمئن شید که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد باشه

– مطمئن شید که سایت شما واسه نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگه دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا (Responsive) است.

– مطمئن شید صفحات سایت شما با سرعت مناسبی بارگذاری می شه. سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبه‌‌بندی و حتی باعث کم یا زیاد شدن میزان خروج از سایت (Bounce rate) است.

بهینه سازی برونی سایت یا سئو خارج از سایت چیه ؟ (Off-Page SEO)

علاوه بر تغییراتی که شما می تونین با رعایت استانداردهای ” On-Page ” جهت قرار‌گیری بالاتر در SERPs واسه سایت‌تون دید کنین عوامل دیگری هم در این رتبه بندی موثر هستن که در دسته سئو خارج سایت (Off-Page) قرار می‌گیرند. بر خلاف سئو داخل سایت، بهینه سازی برونی سایت خارج از سایت اتفاق میفته که مهترین اونا عبارتند از :

  • لینک بیلدینگ(Link Building)
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
  • فعالیت در شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)

لینک بیلدینگ (Link Building)

لینک بیلدینگ به معنای ارائه راهکارهای جهت دریافت لینک از این جور سایت‌هاس. لینک بیلدینگ محبوب‌ترین و اثر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی به حساب می‌رود. یکی از بهترین روش‌های دریافت لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمنده. مثلا هر کسی دوست داره می تونه این مقاله رو در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بزاره یا از وبلاگ و سایت خود به این مقاله و منبع لینک بده، درواقع با این‌کار به موتورهای جستجو می‌گویم این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفیده. از روش‌های دیگه میشه موارد زیر رو نام برد :

  • وبلاگ نویسی
  • کامنت گذاری در سایت‌ها
  • ارسال پست در انجمن‌ها
  • ثبت سایت در دایرکتوری‌
  • شرکت در سایت‌های سوال و جواب
  • و…

توجه داشته باشین من هریک از روش‌های بالا رو تایید یا رد نمی‌کنم اما واسه درک لینک بیلدینگ و کشف بهترین روش‌ها می تونین دسته بهینه سازی سایت در بلاگ‌اد رو مطالعه یا همیشه مقالات آکادمی ای‌نتورک رو در این مورد دنبال کنین.

 شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

شبکه های اجتماعی می تونن بخشی از راه حل شما در بهینه سازی خارج سایت به حساب برن و ضمنا شکلی از لینک بیلدینگ داشته باشن. لازم به ذکره که تقریبا همه لینک‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌شه ویژگی “NOFOLLOW” دارن اما به این معنا نیس که هیچ ارزشی نداشته باشن. ایجاد پروفایل و به اشتراک‌گذاری مقالات مثل کارهایه که میشه در سوشال مدیا انجام داد.

اینم بخونین:   اشتباهات رایجی که در بهینه سازی باید از آنها پرهیز کنیم

شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)

سوشال بوکمارک‌ها جزو شبکه‌های اجتماعی هستن که کاربران می تونن آدرس صفحاتی که علاقه دارن رو ذخیره کنن و با بقیه به اشتراک بذارن. این روش می تونه در ترافیک ورودی هم اثر‌گذار باشه. با توجه به زمینه فعالیت‌تون می تونین در شبکه‌های reddit.com, stumbleupon.com, scoop.it ، delicious.com عضو شید.

تکنیک‌های سئو (SEO techniques)

تکنیک‌های بهینه سازی سایت به دوبخش کلی تقسیم شدن :

  • بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO): شامل تکنیک‌های که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب و مفید واسه کاربران تلقی می کنن.
  • بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO): شامل روش‌هایه که موتورهای جستجو اونا رو تایید نمی‌کنن و در سعی واسه به کمه کم رساندن اثرات اونا هستن. این تکنیک‌ها به عنوان اسپم هم شناخته می‌شن.

بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO)

تکنیک‌ های سئو در این بخش دارای ویژگی‌های زیر هستن:

  • با دستور العمل‌ و استانداردهای موتورهای جستجو برابری دارن
  • محتوای نازک و کپی شده (Duplicate content) ارایه نمی‌شه
  • تضمین می‌کنه که محتوای تولید شده واسه کاربران ایجاد شده و نه فقط واسه موتورهای جستجو
  • تضمین می‌کنه محتوای که یک موتور جستجو ایندکس می کنه همون محتوای باشه که هنگام ورود کاربر از راه موتور‌های جستجو نگاه می‌کنه.

بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

تکنیک‌ های سئو کلاه سیاه بر این پایه شناخته می‌شن:

  • سعی واسه بهبود رتبه با فریب و برخلاف روش‌های موتورهای جستجو
  • هدایت از یک صفحه که مخصوص موتورهای جستجو در نظر گرفته شده به صفحه دیگه
  • هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای اون متفاوت از محتوای نشون داده شده در موتورهای جستجوه
  • مخفی کردن متن‌ها، استفاده از رنگ پس زمینه واسه متن یا لینکا ، استفاده از فونت ریز و کوچیک که کاربر قادر به خوندن متن نیس.
  • استفاده بیشتر از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) و گذاشتن کلمات کلیدی بی ربط به محتوای سایت
  • ایجاد صفحات با کیفیت پایین و محتوای خیلی کم که با کلمه کلیدی و لینک‌های زیادی پر شده‌ان.

کلا هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن اینه ، اما در سئو کلاه سیاه فقط واسه کسب رتبه در موتورهای جستجو سعی می شه.

آموزش بهینه سازی سایت

what-is-seo

 وسایل سئو (SEO Tools)

اما بعد از اینکه در مورد سئو و روش‌های موثر در رتبه بندی موتورهای جستجو خوندین حالا نیاز به وسایل دارین که به شما در بررسی و بررسی سایت کمک کنه. به کمک این وسیله ها می تونین کارکرد خود و حریف‌تون رو در هر لحظه مورد بررسی قرار بدید.

Google Analyticsanalytics  : اگه شما واقعا در SEO قدم گذاشته اید ، گوگل آنالیتیکس غیر قابل انکاره. نگاه صفحاتی که بیشترین ورودی و کلیک رو از گوگل داشتن، میزان خروج از سایت، بررسی ترافیک و درصد ورودی از راه موتور جستجو تنها بخشی از اطلاعات مفیدیه که آنالیتیکس در اختیار شما قرار میده.

google-webmaster-toolsGoogle Search Console:  کنسول جستجوی گوگل (GSC) مجموعه‌ای از وسایل مفیده که مستقیم از طرف گوگل جهت کمک به مدیران سایت ارایه شده. شما می تونین محتوای تکراری ، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … رو نگاه و بررسی کنین.

Google Keyword Planneradwords: ابزاری از طرف گوگل واسه کشف و انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت فرآیند سئو یا کمپین‌های تبلیغات اینترنتی و نگاه میزان جستجو کلمات مورد توجه در بازه زمانی خاص. در نظر داشته باشین واسه دسترسی به این وسیله به او پی ان نیاز دارین.

Google Mobile-Friendly Testdevelopers-logo: گوگل اهمیت زیادی واسه سایت‌های که با رزولوشن‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف برابری پذیر و واکنش‌گراه قائل می شه. وسیله تست سایت واسه موبایل وضعیت سایت شما رو در این مورد نشون می‌هد.

اینم بخونین:   آموزش استفاده از برچسب و کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

Google PageSpeed Insightspagespeed: سرعت بارگذاری سایت یکی دیگه از عوامل رتبه بندیه. وسیله تست سرعت گوگل به شما می گین یک سایت با سرعت خرگوش دارین یا سایتی مثل لاک پشت ! ضمنا جهت افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی هم به شما ارایه می‌شه. نگاه و تست »

Sitecheckupsitecheckup: سایت چکاپ به عنوان یک سامانه بررسی‌گر، هر وب‌سایتی رو از نظر SEO بررسی و بررسی می‌کنه و طبق حل مشکلات موجود، راه حل‌های موثر پیشنهاد می ده و با ارائه گزارش کامل مشکلات سئو به زبون فارسی به شما کمک می کنه.

Browseobrowseo: یک وسیله عالی واسه نگاه سایت به روش عنکبوت‌ موتورهای جستجو که با اون وضعیت نمایش محتوا و لینک‌های قابل دسترسی رو میشه دید. اگه بخشی از محتوا یا لینک‌های شما اینجا نشون داده نشد واسه رفع اون سریعتر اقدام کنین.

Open Site Explorersite-explorer: سایت اکسپلورر ابزاری واسه شناسایی و نمایش لینک‌هاس. این وسیله به وسیله شرکت MOZ پیشرفت پیدا کرده و در بخش Off-site حسابی به شما کمک می کنه. دقت کنین که بعضی ویژگی‌های پایه به شکل رایگان ارایه شده و واسه قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارین.

نتیجه گیری:

ترافیک حاصل از طرف موتورهای جستجو هنوزم بهترین نوع جذب بازدیدکننده و مشتری واسه سایت به حساب میاد و می تونه باعث موفقیت یا شکست یک کسب‌ و ‌کار آنلاین شه. مهمه که واسه کسب سهم در این بخش برنامه‌ ریزی و راه حل مناسب رو پیش بگیرین.

چرا طراحی بیشتر از قبل با اهمیت شده؟

آموزش بهینه سازی سایت همونجوریکه همه شما میدونید، طراحی یکی از ساختار‌هاییه که صدای شما رو از راه دیدن به مخاطب می‌رساند. به همین دلیله که با گذر زمان، این علم پیشرفت کرده و تغییرات خیلی در اون صورت گرفته. اگه به سال ۲۰۰۷ برگردید و به آیکون‌های به یادماندنی آیفون نسل اول نگاه کنین و بعد اونا رو کنار آیکون‌های سیستم عامل iOS 9 قرار بدید، حتما متوجه می‌شید که طراحی در تجربه کاربری اثر زیادی می‌گذارد. در مورد طراحی مربوط به تبلیغات بنری هم اینجور انقلابی اتفاق افتاده‌است. البته اول لازمه که چند نکته کلی رو در مورد طراحی وب بدونین:

آموزش بهینه سازی سایت

– بذارین محتوای شما پیشرو باشه: فقط واسه ایجاد یک طرح متفاوت دست به کار نشید؛ در کنار ایجاد یک طرح باید در نظر داشته باشین که رفتار مخاطب در دنیای وب از همه چیز با اهمیت‌تره و اگه محتوای شما اون رو به طرف خودش نکشاند، حتما طراحی شما ارزشی نداره.

 

– ایجاد رابطه: با مخاطب خود صحبت کنین و اون رو با خطاب قرار دادن، مستقیما جذب کنین. همونجوریکه یک مدیر هم با کارمندان خود صحبت می‌کنه و اونا رو مدیریت می‎‌کنه، شمام لازمه که در طراحی‌های خود هم مخاطبان هدفتون رو مدیریت کرده و به طرف هدف مورد نظرتون برسونین.

 

– در طراحی وب، برنامه‌ریزی خیلی جواب نمی‌بده:  طراحی، اصولی داره که باید همه اونا رو در نظر گرفته و رعایتشون کنن. ولی در کنار رعایت این اصول، باید در نظر گرفت که برنامه‌ریزی بیشتر از حد در طراحی، فقط جلوی موقعیت‌های ایجاد یک طرح بی‌مانند رو میگیره. پس همیشه سعی کنین تو ذهن خود همه چیز رو جدا سازی بررسی کنین و در زمان ارائه طرح پایانی وسواس به خرج بدید.

آموزش بهینه سازی سایت

– آزمایش کرده و بعد طرح خود رو بهتر کنین: طراحی واسه دنیای وب همیشه جای بهبود داره؛ ولی بیشتر افرادی که در این مورد حرفه‌ای هستن هم میدونن که چطوری در بین طراحی، طرح خود رو بهتر کنن.

 

با رعایت موارد بالا هم حتما می تونین وضعیت بهتری واسه طرح پایانی خود بسازین؛ ولی باید در نظر داشته باشین که طراحی در مورد‌های مختلف، متخصص‌های خود رو می خواد. مثلا، آژانس‌های تبلیغاتی هم همیشه طراحانی دارن که متخصص این زمینه هستن و بهترین طرح مربوط به کانال تبلیغاتی شما رو ارائه میدن. پس هیچ وقت نمیشه گفت که یک طرح واقعا بی‌نظیره.