بهینه سازی چیست؟ سئو کار کیست؟ مطالعه چندی از مباحث سئو

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

در سئو بخشی از چیزی که بخش کاری seo ( سئو )رو حساس می‌کنه اینه که موتورهای جست‌وجو همه چیز رو کنترل می کنن، و ما فقط در سئو می تونیم حدس بزنیم که چه عواملی در رنکینگ موتورهای جست‌وجو موثر هستن.

با اینکه در طول سالیان، با تحقیق و آزمایش و خطا اطلاعات خوبی در اختیار متخصصان این فن قرار گرفته، ولی هنوز بعضی از آژانس‌های سئو وجود دارن که به صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل در این مورد وعده‌های دروغین میدن و از بی اطلاعی اونا سوء استفاده می کنن. اگه می خواهید اطمینان داشته باشین که گول این آژانس‌های سئو رو نمی‌خورید، حواس‌تون به دروغ‌های متداولی که در ادامه می خونین باشه.

دروغ‌های رایج آژانس‌های سئو رو باور نکنین

اجازه ندین کسی سر شما رو کلاه بزاره. سئو خیلی هم پیچیده نیس. یک فرمول کامل با ۴ جزء اصلی واسه سئو هست که هرکی بخواد کمپین‌های سئوی موفقی داشته باشه باید این ۴ جزء رو به درستی به کار بگیره: محتوا، لینک‌ها، بهینه سازی داخل سایت و شبکه‌های اجتماعی.

ضرورت تغییر راه حل سئو طبق موضوع محتوا

هدف از این مقاله توضیح موارد کلیدی واسه موفقیت در جستجوی محلی با تمرکز روی فرانشیزها، برندها و کسب و کارهای چند شعبه ایه. اول باید دید که چرا سئوی محلی دارای اهمیته. چرا شما باید نگران دیده شدن در جستجوهای محلی باشین. این مسئله چه حسنی واسه شما داره.

سئوی محلی و پنج مورد مهم

شرط می بندم خیلی ازتون که صاحب سایت یا بازدید کننده هستین، کمه کم یک بار در مورد مقالات سئو شنیده اید. اگه اینطور نیس، ما اینجا به توضیح اینکه سئو چیه و چطوری عمل میکنه، چرا عمل می کنه و اینکه چه جوری اون رو به طور درست و موثر بنویسیم، می پردازیم.

چطوری مقاله موثر در سئو بنویسیم

در سالای گذشته حتما صحبتایی در مورد تغییرات الگوریتمای موتورهای جستجو و این که چطوری مسئولیتای بهینه سازی به خاطر تغییرات الگوریتما تغییر پیدا کرده ان شنیده اید.

تغییرات جدید خیلی از شرکتا و مدیران وبسایتا رو با این سوال پیچیده باقی گذاشته که باید در چه بخشایی فعالیت بیشتری داشته باشن؟ چه بخشایی رو واسه همیشه از یاد ببرن؟به بیان دیگه مردم در حال سوال هستن که چه نکاتی بهینه سازی اصولی رو تعریف میکنه و چه نکاتی مهم هستن.

۵ قانون همیشگی سئو

می خوایم به بررسی ۵ باور اشتباه موجود در سئو بدیم که شاید زمانی استفاده از اونا در سئو پیشنهاد شده و خیلی مفید بود اما الان نه تنها اثر مثبتی ندارن بلکه میتوانند اثر منفی هم داشته باشن.

۵ باور اشتباه در مورد سئو

زمانی که در حال بررسی کلمات کلیدی واسه شغل خود هستین٬ به احتمال زیاد کلمات یک یا دوبخشی رو انتخاب می کنین که باور دارین مخاطبان بیشتر به دنبال اونا هستن. چیزی که نمیدانید اینه که با انتخاب این کلمات در حال صدمه زدن به راه حل سئو خود هستین.

اینم بخونین:   چگونه سایت خود را با بهینه سازی رنکدار کنیم

راه حل سئو باید برنامه‌ای باشه تا از راه اون به بهترین نتایج ممکن در بهترین شکل ممکن برسین٬ اما کلماتی که تصور می کنین کاربران اون رو بیشتر جستجو میکنند بهترین کلمات هستن؟ نمیتوان به طور قطعی جواب مثبت یا منفی نشون داد اما بررسی‌ها نشون داده که انتخاب کلمات کلیدی کوتاه (‌ Short Tail Keyword ) تنها باعث ضربه‌زدن به راه حل بهینه‌سازی سایت میشه.

الگوریتم RankBrain گوگل

الگوریتم RankBrain گوگل : می دونید که گوگل در سالای گذشته بیشتر از قبل اقدام به بروزرسانی الگوریتمای خود کرده و به سرعت درصدد اینه تا الگوریتمای سئوی خود رو با استفاده از تکنیکای جدید بروزرسانی کنه و هر دوره، از نسخه های جدید اونا رونمایی کنه.

در سالای گذشته تکنیکای AI یا Artificial Intelligence بیشتر از قبل گسترش پیدا اما با ظهور پدیده ای به نام سئو سایت و اهمیت رنکدهی به وسیله الگوریتمای گوگل در سالای گذشته، شاهد ظهور نسل جدیدی از تکنیکای هوش مصنوعی با نام AIO یا Artificial Intelligence Optimization هستیم.

اخیرا گوگل اعلام کرده که عملیات رنکدهی با استفاده از تکنیکای AI دیگه صورت نمی گیره و به جای اون از فراهوش مصنوعی AIO استفاده می شه.

الگوریتم RankBrain هم یکی از تکنیکای AIOه که گوگل بارها اقدام به بروزرسانی اون کرده.

HTTPS و سئو موبایل در اول معرفیشون خیلی مورد توجه قرار گرفتن اما با ظهور الگوریتمی مثل RankBrain همه توجهات به طرف این الگوریتم جلب شد.

واسه اینکه معنی AIO رو بهتر درک کنین در ادامه مثالی برایتون می آورم. فرض کنین گوگل مثل یک بچه باشه. این بچه نیاز به آموزش، مراقبت و پرستاری داره. ضمنا نیازمند کسب علم و دانشه و باید منابع و کتابایی در اختیارش قرار بگیره. حال تصور کنین که اگه منابعی که در اختیار این کودک هستن مناسب نباشن، اون وقت چه اتفاقی واسه این کودک خواهد افتاد؟ این کودک قادر هستش خود رو اصلاح و با در اختیار گذاشتن اطلاعات و منابع جدید خودش رو بروز کنه؟

AIO هم دقیقا به مثل این کودک عمل کرده و اطلاعات خود رو از منابع گوگل دریافت می کنه.

Gary Illyes، یکی از مدیران ارشد گوگل در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ در توییتی عنوان کرد که بیشتر سایتا می تونن به وسیله این الگوریتم سئو شن، چون اونا می دونه که چطوری از این الگوریتم استفاده کنن (البته مثل همیشه نامفهوم صحبت کرد).

بهینه سازی به وسیله این الگوریتم کار جدید و پیچیده ای نیس. در این مقاله به بررسی الگوریتم RankBrain پرداخته می شه تا ببینیم چیه و چه کاری انجام میده.

اینم بخونین:   7 روش برای کسب و کارهای کوچک با بهینه سازی

الگوریتم RankBrain چیه؟

الگوریتم رنک برین، یک الگوریتم پیچیده یادگیرنده به زبون ماشینه که به وسیله گوگل واسه پردازش داده های کیفی (محتوای نوشته شده) به داده های کمی (محتوای ریاضیات) و تبدیل اونا به زبون قابل فهم واسه کامپیوتر، استفاده میشن.

۱۵ درصد پروسهای بازجست گوگل، جدید هستن؛ بنابر این مشهوده که از این الگوریتم قبلا در بازجستای گوگل استفاده نشده و ایده ای بکره. ضمنا این الگوریتم پس از اعلام رسمی شرکت گوگل به طور آزمایشی واسه یه مدت استفاده شد.

از طرف دیگه، تعداد بازجست (Query) ها به نسبت سال ۲۰۰۷ میلادی ۲۵ درصد کم شده. اما با افزایش استفاده از تلفنای هوشمند، میزان نفوذ اینترنت در سراسر دنیا افزایش و رشد زیادی داشته.

الگوریتم RanBrain گوگل در سه قسمت خلاصه می شه:

  • تفسیر پژوهشای کاربران
  • بررسی گرایشات جستجوی کاربران
  • انتخاب نتایج (آیتما) از پایگاه داده

یادگیری ماشین یا Machine Learning چیه؟

یادگیری ماشین یکی از علوم کامپیوتر حساب می شه و در سال ۱۹۵۹ میلادی به وسیله آرتور ساموئل تعریف شد. یادگیری ماشین این توانایی رو به رایانها میده که بی استفاده از تکنیکای برنامه نویسی قادر باشن برنامه ریزی کنن و یاد بگیرن.

ساموئل تحقیقات گسترده ای در این مورد انجام داد که باعث کشف الگوهای جدید و ارائه نظریه یادگیری محاسباتی تکامل یافته شد.

وجود یادگیری ماشین به طور خلاصه طبق الگوریتم، پیش بینی الگوهای دادی و فرکانسای آماریه. قبلا الگوریتم RankBrain از تعداد زیادی نرم افزار جهت رتبه بندی استفاده می کرد که این نرم افزارها به شکل یک سیستم کامل اطلاعاتی و کامل عمل می کردن اما درست از زمانیکه روش الگوریتم RankBrain با توجه به فرمت جدید AIO رونمایی شد نحوه رنکدهی و شناسایی داده ها دچار تغییر شد.

بعضی از این نرم افزارها در زیر اومدن:

  • Spam E-mail
  • Filtering
  • Intruder Detection
  • OCR یا Optical Character Recognition
  •  و …

در حالیکه این یک تکنیک هوش مصنوعیه اما با دیدن این نرم افزارها میفهمید که تکنیکای قبل خیلی در مقایسه با هوش مصنوعی جدید کارکرد بالایی نداشته ان.

قوانین یادگیری ماشین:

ARL یا Association Rule Learning یک روش یادگیری ماشین واسه کشف روابط بین متغیرها در پایگاه داده های بزرگ با استفاده از معیارها و الگوهای پیشنهادی جدیده.

در گذشته این روش عموما واسه بازاریابان و واسه تعیین رفتار خرید مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گرفت. ضمنا این روش میزان وفاداری اونا رو مشخص می کرد.

مثلا این روش حالا از راههای جورواجور بررسی می شه؛ مثلا با اهدای کارت وفاداری به مشتریان و تعیین میزان مصرف در بازهای زمانی مختلف الگوهای رفتار خرید مشتریان رو بررسی می کردن.

ضمنا ARL رو می تونین واسه پیش بینی اشتراک پذیری (Association) مورد استفاده قرار بدید. واسه درک بهتر این معنی فرض کنین کاربری کالاهایی مثل پیاز، گوجه و … رو خریدهه، میشه پیش بینی کرد این کاربر به اجناس دیگری مثل خیار یا کاهو هم نیاز داره. چون ما پیش بینی کردیم که کاربر مثلا با داشتن پیاز و گوجه می خواد سالاد درست کنه …

اینم بخونین:   20 نکته ریز و کاربردی در بهینه سازی وب سایت

در این حالت ما اشتراک پذیری اجناس خریداری شده رو واسه خواسته خرید کالاهایی دیگه در آینده بررسی و پیش بینی کردیم. این رو کلا اصل اشتراک پذیری یا Association Rule می نامند.

الگوریتم RankBrain از این اصل در ارائه نتایج جستجوی هوشمند خود استفاده می کنه، به ویژه زمانی که این الگوریتم ارزش واقعی خود رو نشون میده که یک عبارت معنایی چندگانه داشته باشه و کار پیش بینی و جستجو در بازجستا مشکل شه.

معنی ARL یا Association Rule Learning:

مهمترین ایده و معنی اصلی ARL پشتیبانی و اعتماده.

پشتیبانی:

پشتیبانی در ARL به خاطر اندازه گیری المانا و معیارهاییه که در پایگاه داده استفاده میشن. البته به این نکته توجه کنین که این ملاک متفاوت با بحث چگالی کلمات کلیدیه ضمنا متفاوت با بحث تعداد نمایش کلمات کلیدیه.

اعتماد:

اعتماد در ARL فاکتوریه که به بررسی درستی قوانین در یک بازه زمانی خاص گفته می شه. به طور مثال ممکنه قانونی در یک بازه زمانی دستخوش تغییر شه. واسه اطمینان از درستی قوانین، اونا رو در بازهای زمانی مشخص و یا تصادفی بررسی می کنه.

این عامل بعضی وقتا ها می تونه خیلی پیچیده باشه و کاربران رو در رسیدن به جواب درست کمی با پیچیدگی روبرو سازه. مثلا:

وقتی در پایگاه داده آیتمی (مثلا X) رو مورد جستجو قرار می دید در جواب ممکنه چندین جواب واسه مسئله شما پیدا شه، (مثلا Y، Z) یعنی چندین جواب درست واسه یک مسئله درست مثل اینکه.

ارتباطات و قوانین الگوریتم RankBrain خاص هستن که واسه رابطه با کاربران خود هم از اونا استفاده می کنه. RankBrain، الگوریتم جدید گوگل در قسمت پشتیبانی به دو فرآیند اساسی تقسیم بندی می شه:

الف) کمه کم پشتیبانی واسه آیتمایی که به شکل تکراری در پایگاه داده ایجاد شده.

ب ) کمه کم اعتماد واسه آیتمایی که به شکل تکراری از قوانین پیروی می کنن.

استفاده از این دو قانون باعث می شه اتحاد و اعتماد کاربران افرایش یابد. البته کمه کم پشتیبانی و اعتماد به خاطر آیتمای تکراریه که این کار باعث افزایش سرعت در دسترس پذیری و اتحاد بقیه اطلاعات پایگاه داده می شه.

مقاله سنگینی بود نه؟! اگه سوالی برایتون پیش اومده، پیشنهاد می کنم دوباره مقاله رو به دقت بخونین و در صورت رفع نشدن سوالتون، در قسمت نظرات اونو بپرسید.