بک لینک های چگونه در بهینه سازی سایت تاثیر می گذارند

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

تکنیکای مربوط به «جدا سازی و بررسی بک لینکا»

 

پس از برخورد پنگوئن گوگل با تکنیکای سئو طراحان سایتا باید واسه جدا سازی و بررسی بک لینک سایت اهمیت زیادی قائل شن. در این نوشتار با ارائه مثالای کاربردی یک طرح لینک سازی موفق رو تشریح کردیم.

الان مدیریت بک لینکا (Backlink) اهمیت خیلی پیدا کرده.

پس از ظهور پنگوئن گوگل و برخورد خاص این الگوریتم با تکنیکای مختلف سئو، وبمسترها باید واسه بک لینکای سایت خود اهمیت زیادی قائل شن و از اون سو، جدا سازی و بررسی این عناصر رو از دست ندهند.

در این نوشتار قصد دارم به این موضوع بدم و با ارائه مثالای کاربردی، نحوه کارکرد یک طرح لینک سازی (link building – لینک بیلدینگ) موفق رو تشریح کنم.

در هر طرح لینک سازی، میشه از «جدا سازی و بررسی بک لینکا» به عنوان بخش ریشه ای طرح نام برد.

علاوه بر این، وبمسترها و پیشرفت گران با استفاده از نتایج به دست اومده از جدا سازی و بررسی بک لینکای سایت می تونن اطلاعات با ارزشی در مورد کل کارکرد سایت، سیاستای کلی لینک بیلدینگ و کیفیت لینکا (link quality) به دست بیارن.

عناصر جدا سازی و بررسی بک لینکا عبارتند از: www.ParsCms.com

  1. تعداد کل لینکا (Total number of links)
  2. تعداد دامنهای یکتا (Number of unique domains)
  3. لینکای دامنه ای (Linking domains) در قیاس با کل لینکا
  4. میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی (Anchor text)
  5. لینکای تازه وارده
  6. کارکرد صفحه
  7. کیفیت لینک (Link quality)
اهمیت موضوع

هنگامی که به جدا سازی و بررسی بک لینکای سایت می پردازید (چه این سایت واسه خودتون باشه و چه م

فراموش نکنین که با استفاده از ترفندهایی مثل SiteWide لینکا، دایرکتوری مقالات (Article Directories)، کامنتا و غیره میشه به طور غیرطبیعی و اسپم وار تعداد لینکا رو بالا برد.

تعلق به رقبای تون)، شما به وب سایتایی که به اون سایت لینک داده ان نظر میندازین.

ً میفهمید که اونا این کار رو به چه روش ای انجام داده ان و به کدوم صفحه لینک داده ان.

از اونجا که ما با الگوریتم گوگل در رتبه دهی به صفحات اینترنتی (PageRank) آشنایی داریم، می دونیم که رتبه یک سایت در گوگل تا حد زیادی به «وب سایتای لینک دهنده به اون» بستگی داره (که این همون بک لینکه).

با این تفاصیل شما پیش از اون که بخواهید طرح لینک سازی (link building – لینک بیلدینگ) خود رو پیاده کنین، به درک وضعیت فعلی بک لینک سایت نیاز دارین.

بعضی وسایل مطرح

در این مورد، وسیله زیادی در اینترنت هست که می تونه به کمک شما بیاد؛ مثل:

  • Majestic SEO
  • Open Site Explorer که کاریه از Moz
  • Raven Tools
  • Ahrefs
  • SEO SpyGlass
  • Cognitive SEO
وسایل اشاره شده جملگی خوب و مناسب هستن.

من پیشنهاد می کنم واسه کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر، از دو یا چند وسیله با هم استفاده کنین.

من خودم از Open Site Explorer و MajesticSEO استفاده می کنم و در این نوشتار هم مثالا و اسکرین شاتای زیادی از این دو برنامه آورده ام.

اینم بخونین:   شما هم می توانید با صرف وقت اندکی از سایت خود را به بهترین نحو ممکن بهینه کنید

شروع به کار

واسه شروع کافیه به سراغ هر یک از این وسیله ها که اون رو مناسب تر می دونین برید و آدرس سایت مورد نظر رو در کادر مربوطه تایپ کنین و کلید اینتر رو بفشارید.

در ادامه، صفحه ای جلو شما ظاهر می شه که در اون، بک لینکای سایت مورد توجه به طور کامل ولی خلاصه وار ارائه گشته.

اگه این اولین باره که از اینجور وسیله و متدی استفاده می کنین، 30 دقیقه الی 1 ساعت اول رو به کلیک کردن بر بخشای مختلف برنامه و آشنا شدن با زبانها (Tab)، نمودارها، فیلترها و دیگه اجزاء اون سپری کنین.

ً صاحب نظران فکر می کنن واسه درک اطلاعاتی که یک وسیله به شما ارائه می کنه، آسون بودن با اون وسیله و یا لذت بخش بودن کار با اون عامل خیلی مهمی حساب می شه.

در کار با این وسیله تحلیلگر، اولین چیزی که باید به سراغ اون برید «تعداد کل لینکا» است.

1. تعداد کل لینکا

در Open Site Explorer:

پس از درج URL مورد نظرتون، صفحه ای که بخش بالایی اون شبیه تصویر فوقه، نشون داده می شه.

کادر قرمز رنگ، کار منه.

در Majestic Site Explorer:

اینجا هم دور بخش مورد نظر، یک کادر قرمز رنگ کشیده ام.

تذکر: همونطور که در بالا نگاه می کنین، بین تعداد لینکای ارائه شده از طرف Open Site Explorer و MajesticSEO اختلاف زیادی هست.

معمولاً MajesticSEO تعداد لینکا رو بیشتر از Open Site Explorer گزارش می کنه اما ً در مورد این سایت به ویژه، به حساب آوردن بعضی عناصر تبلیغاتی به عنوان لینک، رقم پایانی رو خیلی بالا برده.

دانستن تعداد کل لینکای یک سایت، روش راحت خوبی واسه درک میزان رقابتی بودن اون سایت حساب می شه.

با این حال فراموش نکنین که با استفاده از ترفندهایی مثل SiteWide لینکا، دایرکتوری مقالات (Article Directories)، کامنتا و غیره میشه به طور غیرطبیعی و اسپم وار تعداد لینکا رو بالا برد.

پس Total Links رو نباید ً هم معنی با موفق بودن لینک بیلدینگ سایت و یا رتبه بالای اون در فضای وب دونست.

2. تعداد دامنهای یکتا

ً دامنهای یکتا (Unique Domains) در قیاس با «تعداد لینکا»، ملاک بهتر و معتبرتری حساب می شه، چون تعداد لینکای زیاد از یک دامنه، معمولاً ارزش کل مجموعه رو پایین می آورد.

البته عوامل دیگری مثل میزان رابطه سایت (site relevance)، کیفیت، متن پیوندی (anchor text)، محل قرار گرفتن لینکا (link placement) و غیره هم در این ماجرا ً موثر و اثر میذاره.

3. لینکای دامنه ای  در قیاس با کل لینکا

تعیین وضعیت لینکای دامنه ای (Linking domains) و مقایسه اونا با کل لینکا، کار راحت ایه و از راه مقایسه دو شماره ای که وسیله به ما میده، امکان پذیره.

اگه شما در مورد لینکای دامنه ای با هزاران لینک روبرو هستین، بدونین که این می تونه پرچم قرمز الگوریتم گوگل رو بالا ببره، چون از اینجور روش ای، بوی غیرطبیعی بودن و حتی تقلب به مشام می رسه.

اینم بخونین:   بهینه سازی سایت برای موبایل

ً – برخلاف اون چیزی که در ابتدای امر مثل اینکه – گرد آوردن تعداد زیادی لینک از یک دامنه، ارزش کار رو پایین می آورد.

بهتره تعداد لینکای دامنه ای نسبت و درصدی از کل لینکا باشه.

یک تکنیک مزورانه SiteWide می تونه به انباشتگی لینکای دامنه ای منجر شه و این درصد رو بالا ببره.

4. میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی

در Open Site Explorer ما بر این بخش کلیک می کنیم:

این زبانه نشون دهنده لیستی از متنای پیوندیه.

ضمنا تعداد دامنهای لینک شده – که از یک متن پیوندی خاص استفاده کرده ان – و هم تعداد کل لینکای مربوط به اون متن پیوندی رو هم نشون میده.

در Majestic داریم:

Majestic علاوه بر این، لیستی از متن پیوندی مربوط به دامنهای لینک شده و کل لینکا رو در کنار بعضی معیارهای معتبر در اختیار شما قرار میده.

با رفتن به بخش summary، می تونین نمودار (گراف) متن پیوندی رو توجه کنین:

هنگامی که به سراغ متن پیوندی می روید باید به دنبال دو چیز باشین: کاربرد و دفعات استفاده.

با انجام جستجویی سریع در گوگل طبق متن پیوندی مورد نظر، می تونین نحوه کارکرد سایت رو دریابید.

همونطور که اشاره شد تعداد دفعات استفاده هم اینجا مهمه.

هر چند در سالای گذشته خیلی از وبمسترها به استفاده از متنای پیوندی با کلمات کلیدی پرطرفدار (keyword rich anchor text) به عنوان «لینک» روی آورده ان (مثلاً dog beds یا diesel generators) ولی با ظهور پنگوئن 2.0 این موضوع اهمیت مضاعفی پیدا کرده.

5. لینکای تازه وارده

در Open Site Explorer و Majestic با باز کردن زبانهای مربوطه، لینکای تازه شناسایی شده ظاهر می شه:

اطلاعات هر دوی این زبانها، طبق جدیدترین یافتها منظم شده.

Majestic ضمنا گرافی تولید می کنه که در اون می تونین به سرعت لینکای ورودی رو طبق روز یا دیگه معیارهای زمانی مرور کنین:

اطلاعات لینکای جدید به چند دلیل دارای اهمیته:

شما می تونین با نگاه این لینکای تازه وارد، روش های هدفمند گذشته خود رو آزمایش بزنین.

من با اطمینان می گم که دیدن هزاران – و یا حتی صدها – لینک جدیدی که در یک روز به سایت افزوده می شه، می تونه شک و حتی نارضایتی گوگل رو به دنبال داشته باشه، مگه این که سایت میزبان به اندازی کافی بزرگ یا شناخته شده باشه.

لینکای تازه ضمنا ملاک خوبی واسه شناسایی تغییراتیه که اخیراً در رتبه سایت به اتفاق پیوستهه.
هر چند معمولاً الگوریتم گوگل و نتایج برخاسته از اون، خارج از کنترل ما قرار داره ولی ما همیشه میتونیم چیزی که رو که بر سر سایت خودمون یا رقبا میاد، نگاه و حلاجی کنیم.

6. کارکرد صفحه

در این بخش میتونیم مشکل لینکا در صفحات و این که کدوم صفحه سایت الان دارای بیشترین تعداد لینکه، رو نگاه کنیم.

اینم بخونین:   تصاویر در بهینه سازی وب سایت

این خیلی دارای اهمیته، چه می تونه به درک وضعیت فعلی سایت کمک شایان توجهی کنه.

این گزینه میتونه درباره صفحات ضعیف، صفحاتی که الان کارکرد خوبی دارن (و شاید دلیل این موضوع)، و هم این که سیاست لینک بیلدینگ باید بر چه بخشای بیشتر متمرکز شه یا از تمرکز به چه بخشا بکاهد، توضیحاتی ارائه می کنه.

با کلیک بر زبانهای برجسته شده در دو تصویر بالا، لیستی از لینک صفحات برتر بر سایت – از بزرگترین تا کوچیک ترین – ظاهر می شه.

معمولاً صفحه اصلی سایت (home page) در جایگاه اول قرار داره.

7. کیفیت لینکا

تا الان ما زمان زیادی رو به کلیک کردن بر بخشای مختلف برنامه تحلیلگر بک لینکای سایت و هم غور در اطلاعاتی که این برنامه به ما میده اختصاص داده ایم.

واقعیت اینه که این اطلاعات هر چقدر هم که کامل باشه و کامل، ما رو از جستجو دستی در لینکا بی نیاز نمی کنه.

به هنگام بررسی کیفیت لینکا معمولاً موارد زیر به چشم میاد:

  • میزان رابطه (Relevance) شامل سایت، صفحه و لینک.
  • رتبه author/Page دامنه، اعتبار صفحه (Page Authority) و رتبه صفحه (Page Rank)
  • محل قرار گرفتن لینک (link placement): طبیعی در برابر غیرطبیعی، واسه کاربران مفیده؟
  • متن پیوندی
  • باورپذیری لینک (Believability of the link).
خروجی گرفتن در اکسل

شما می تونین تموم اطلاعاتی رو که از زبانهای مختلف به دست آورده اید، به شکل فایل CSV اکسل خروجی بگیرین.

این کار ضروریه چون اگه بخواهید نتایج حاصله از چند سایت رو با هم مقایسه کنین، یا سایت خودتون رو با سایت حریف کنار هم بذارین، به این اطلاعات منظم نیاز دارید.

درباره نحوه خروجی گرفتن این اطلاعات، ترکیب نمودن اونا در یک فایل اکسل و حتی بررسی مقایسه ای اونا، مقالات آموزشی خوبی در سایتای مختلف اینترنتی میشه پیدا.

جمع بندی

در بخش تعیین سیاستای سئوی سایت و لینک بیلدینگ، جدا سازی و بررسی بک لینکا یکی از اولین و لازم ترین مهارت هاییه که باید بیاموزین.

واسه جدا سازی و بررسی ابتدایی، باید نگاهی داشته باشین به:
1. تعداد کل لینکا (Total number of links)
2. تعداد دامنهای یکتا (Number of unique domains)
3. لینکای دامنه ای (Linking domains) در قیاس با کل لینکا
4. میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی (Anchor text)
5. لینکای تازه وارده
6. کارکرد صفحه
7. کیفیت لینک (Link quality)

در بررسی بک لینکا، فرصتای زیادی جلو وبمسترها قرار میگیره، چه اونا می تونن با این تکنیک به اطلاعات ذی قیمت دیگری هم برسن، مثل:

  • کشف سیاست رقبا در بخش لینک بیلدینگ
  • کشف کارکرد منابع برتر رقبا
  • کشف و اجرا فرصتای پنهون در لینکایی که به سایت شما وارد شده
  • استفاده از لینکای برتر در بخش کاری شما
  • متنای پیوندی بیشتر از حد بهینه شده (Over-optimized)
  • شناسایی لینکایی که باید اونا رو حذف کرد
  • و غیره.