بک لینک چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

Written by 92 on فوریه 6, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

بک لینک چیه؟

بک لینک چیه؟

مدتا بعد از از به وجود اومدن تعاریفی مثل بک‌ لینک و چیزهای دیگه در سئو، کمتر در وب فارسی به معنی و معنی دقیق اونا توجه کرده‌ایم و بیشتر وقتا اونا رو با مطالب دیگه اشتباه می گیریم. یکی از این مفاهیم٬ بک‌ لینکه که الان تعریف اون در بین وب مسترا و شاید بعضی از مشاورین سئو مقداری با اون چیزی که در واقعیته فرق داره.
بد نیس در اول نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جست‌وجوی What is a backlink نگاهی بیاندازیم :
ویکی‌پدیا، منبع تعاریفی که گوگل در نتیجه های جست‌وجوی خود نمایش می‌دهده. ویراستاران ویکی‌پدیا می‌گونید بک‌ لینک یک لینک خروجی از صفحه ای به صفحه دیگره. هرچه مقدار بک‌ لینک بیشتری به سایت شما سرازیر شه، وب سایتتون مشهورتر می شه.  بک‌ لینک یعنی لینک‌هایی که سایت دیگری به سایت شما می ده و یا شما با فنون خاصی که دارین می تونین بگیرین. حال این بک‌ لینکا می تونن از سایت‌های در ارتباط و نامربوط باشن و یا اثر مثبت و یا حتی منفی که باعث افت سایتتون شه به همراه داشته باشه.

بک‌ لینکای بد و خوب

چه بک‌ لینکایی بهتر هستن؟

بک‌ لینکایی که به شکل طبیعی به وسیله وب مستر به سایت شما با یک عبارت و متن در ارتباط به سایت شما ایجاد شده باشن بک‌ لینک خوب نامیده می‌شه. این بک‌ لینکا نباید از سایت‌هایی که اسپم هستن گرفته شه، نباید تعداد لینک‌های خروجی اون سایت خیلی زیاد باشه، نباید از وب سایتایی با اعتبار خیلی پایین که مثل اسپمه بک‌ لینک گرفته شه، نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر رابطه موضوعی خیلی با هم فرق داشته باشه و موردای دیگری که مهم‌ترین اونا موارد اشاره شده بود.

چه بک‌ لینکایی بی اثر یا مضر هستن؟

امکان داره که بک لینکی مضر باشه؟

بله الان تعداد زیادی از سایت‌های اسپم طراحی می شن و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیرطبیعی، غیر در ارتباط و اسپم به نتایج بالای گوگل میان و بعد پنالالیز می‌شن! بک‌ لینکهای مضر بک لینکایی هستن که از سایت‌های نامربوط هستن و دارای تعداد بک‌ لینکای خیلی زیادند و از سایت‌هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده‌ان هستن،‌ Anchor text شما رو خیلی زیاد تکرار کرده‌ ان و خودشون هم محتوا تولید نمی کنن.

چه مواردی در کیفیت لینک موثر هستن؟

Anchor text

عبارت یا متنیه که به صفحه دیگری لینک می‌شه. حال چطوری اثر می‌گذارد؟ وقتی که با عبارتی در ارتباط به صفحه‌ای که می خواهید به اون لینک بدین و انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه رابطه داره و گوگل می تونه رتبه اون کلمه رو با توجه به موارد دیگه زیاد کنه.

Domain Authority

این مورد به وسیله سایت Moz به وجود آمده. لینک‌های ورودی ، سن دامنه، فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی ، کیفیت لینک‌ها و .. در افزایش یا کاهش این دست دارن. این رتبه می تونه در مشخص کردن کیفیت یک لینک دست داشته باشه.

Page Authority

اهمیت و اعتبار صفحه مثل Domain athority به وسیله سایت Moz ارائه می‌شه که در مورد بک‌ لینکا٬ کیفیت لینکای ورودی و اعتبار کلی صفحه مشخص می‌شه.

دریافت بک‌ لینک از سایت‌های کشورتون:

اگه وب سایتی با زبون فارسی دارین٬ بهتره بک‌ لینکهایی که دریافت می کنین از سایت‌هایی باشن که دارای دامنه .ir هستن. چون شانس شما رو واسه گرفتن رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش میدن. اما امکان داره باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشن.

اینم بخونین:   رپورتاژ یا رپرتاژ آگهی چیست ؟افزایش پیج رنک گوگل و رتبه الکسا

تعداد لینک‌ های داخل پیج:

این که گوگل بدونه لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستن یا نه٬ به وسیله موارد زیادی مشخص می‌شه. ولی در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از اون لینک می‌گیرید٬ نباید بیشتر از حد باشه و باید نسبت اون با محتوا حفظ شه.

پیج رنک صفحه:

البته شکی در این که پیج رنک اهمیتی نداره نیس؛ ولی بازم یک سیگنال تقریبا تایید شده در بیشتر شدن اثر لینک هاس. دقت فرمایید که پیج رنک به شکل مستقیم روی مقام و رتبه شما اثر نمی‌گذارد؛ اما به شکل غیرمستقیم می تونه خیلی موثر باشه.

Relations

یکی از مواردی که بیشتر افراد در اون دچار خطا می‌شن، رابطه‌های بین لینک ‌هاس. لینک‌ها نشونه‌ای دارن به نام Rel که میشه با اون به موتورهای جست و جو گفت که از Link Juice و PR juice ما چیزی واسه اون صفحه ببرن یا نه. حالا امکان داره که موتورهای جست و جو مقام اون صفحه رو به دلیل لینکی که شما به اون دادین افزایش دهند، ولی از پیج رنک شما چیزی واسه اون صفحه نبرده باشن. در حالت طبیعی احتیاجی به این نیس که حتما در لینک rel=dofollow رو اشاره کنیم. خود لینک‌ها به شکل پیش‌فرض Dofollow هستن.
به یاد داشته باشیم که لیست فاکتورهای یک لینک خوب در همین‌جا ختم نمی‌شه و امکان داره گوگل فاکتورای دیگری هم داشته باشه.

اشتباهات رایج در مورد بک‌لینک:

بک‌ لینک همون تبلیغات متنیه!

بدیش اینه چیزی که الان زیاد با اون روبرو می شیم٬ افرادی هستن که خیال می کنن بک‌لینک در همون تبلیغات متنی که در سایت‌های ایرونی جا افتاده خلاصه می‌شه و هرکسی که اسمی از بک‌لینک ببره، به معنی اینه که ماهیانه چند هزار تومن بدیم تا یک سایت لینک مارا در قسمت تبلیغات متنی خود قرار بده! این تعریف اشتباهه. تبلیغات متنی فقط یکی از روش‌های خرید بک‌لینک به حساب میاد که از طرف گوگل مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما می‌شه.

بک‌ لینک خوب نیس و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگری که بعضی وقتا به گوش می خوره، اشتباه گرفتن منظور و معنی اصلی بک‌لینکه. بک‌ لینک به خودی خود قسمت مهمی از سئو هستش. قسمتی که بقیه به شما پیشنهاد می کنن و گوگل این پیشنهادات رو در نتایج جست و جوی خود اثر می ده تا سایت شما رتبه و مقام خوبی داشته باشه.

هرچقدر بیشتر بهتر!

حال دیگه زمان اون که به کمیت فکر کنیم به آخر رسیده و باید کیفیت بیشتر بک‌ لینکا رو در نظر قرار دهیم. هرچقدر کیفیت یک لینک دریافتی بالاتر برود، اثر اون روی مقام سایت شما هم بالاتر می‌رود. امکان داره با گرفتن چند بک‌ لینک خوب رتبه‌ای کسب کنین که وب سایتای دیگه با هزاران بک لینک قدرت گرفتن اون رو نداشته باشن!

رابطه بین صفحات اهمیتی نداره!

با توجه به آزمایشی که انجام دادیم٬ دریافت بک لینک از صفحات نامربوط می تونه باعث اوت شدن سایت شما از نتایج جست وجوی کلید واژهایی که واسه سایت خود آماده کردین بشه. از طرفیی با گرفتن فقط چند بک‌ لینک از سایتای در ارتباط تونستید رتبه یک سایت رو به سرعت افزایش بدیم. در صورتی که واسه سایت شماره یک٬ شاید هزاران لینک با کیفیت اما از سایت‌های نامربوط گرفته بودیم.

اینم بخونین:   چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

بک‌لینک چیه و چه خصوصیاتی داره؟

بک‌‌لینک، یک لینک خروجی از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگره. هرچه بک‌‌لینک بیشتری به سایت شما روونه شه، سایتتون محبوب‌تر هستش. میدونید که وجود بک‌لینک چه تأثیری در سئو و رتبه‌ی سایت شما داره. از نظر من، بک‌‌لینک یعنی لینک‌‌هایی که یک سایت به سایت شما هدایت می‌کنه. این بک‌‌لینک‌ها می تونن از سایت‌های در ارتباط یا نامربوط باشن؛ اما به‌طور‌کلی تموم بک‌لینک‌ها باعث افزایش رتبه یا محبوبیت سایت شما می‌شن؟

در این مطلب بیشتر درمورد انواع بک‌لینک‌ها و ویژگی‌های اونا صحبت می کنیم.

انواع بک‌لینک :
بک‌لینک‌ها به‌طور‌کلی به دو دسته تقسیم می‌شن:
۱. لینک‌هایFollow.
۲. لینک‌های Nofollow.

• لینک‌های Follow
در سایت‌ها به لینک‌هایی گفته می‌شه که دستور دنبال‌کردن آدرس صفحه‌ی خاصی رو دارن. این نوع از بک‌لینک‌ها در سئو سایت از اهمیت خیلی برخوردارن. بک‌لینک می تونه به صفحات داخلی سایت یا به سایت‌های دیگه برگشت بده.

• لینک‌های Nofollow
این دسته از لینک‌ها، روبروی لینک‌های Follow  قرار دارن. به این صورت که دستوری که از این نوع لینک‌ها به موتورهای جست‌وجو می‌رود، نباید به صفحۀ خاصی برگشت داده شه. درواقع این لینک‌ها، فقط واسه این استفاده می‌شن که از سایت یا مرجعی خاص نامی برده شه.

چه بک‌لینک‌هایی مفید هستن؟
در یک کلام، بک‌لینک‌هایی که به‌صورت طبیعی به وسیله نویسنده/مدیر سایت با یک متن و عبارت مربوط به سایت شما ایجاد شده باشن، بک‌لینک خوب نامیده می‌شن.

این بک‌لینک‌ها عبارتند از:
۱. نباید از سایت‌های اسپم بیان؛
۲. نباید تعداد لینک‌های خروجی سایتشون خیلی زیاد باشه؛
۳. نباید از سایتی با اعتبار خیلی پایین که مثل اسپمه بیاد؛
۴. نباید سایت لینک‌دهنده با سایت شما از نظر رابطه موضوعی خیلی ناشناس باشه.
عوامل دیگری هم هستن که مهم‌ترین اونا در سطرهای قبلی اشاره شد.

چه بک‌لینک‌هایی مضر هستن؟
مگه می‌شه که لینکی مضر باشه؟ بله. روزانه خیلی از سایت‌های اسپم به دنیا میان و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل دست پیدا می کنن و بعد پنالایز می‌شن!

بک‌لینک‌های مضر اون‌هایی هستن که:
۱. از سایت‌های نامربوط می‌باشن؛
۲. تعداد لینک‌های خروجی خیلی زیادی دارن؛
۳. از سایت‌هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده‌ان هستن؛
۴.‌ Anchor text شما رو خیلی تکرار کرده‌‌ان؛
۵. خودشون هم تولید محتوا نمی‌کنن.

مشخصات بک‌لینک‌های بد:

۱. لینک‌شدن کلمه‌ی مهم کلیدی سایت:
مثلا اگه سایت درباره‌ی سئو هستش، در همه جا به کلمه سئو لینک می‌شه. این لینک غیره طبیعی و بده؛ چون کاربران معمولاً اینجور کاری نمی‌کنن، مگه اینکه پولی دریافت کرده باشن.

۲. لینک‌شدن سایت در تموم صفحات سایت:
اینم یکی از مواردیه که باعث می‌شه بک‌لینک به بک‌لینک بد تبدیل شه؛ چون کمتر مدیر سایتی حاضر می‌شه لینک کسی رو در تموم صفحات سایت خود قرار بده؛ مگه اینکه پولی دریافت کرده باشه.

۳. لینک‌شدن صفحه‌ی اصلی سایت:
اگه همه به صفحه‌ی اصلی شما لینک بدن و به مطالب سایت شما لینک ندهند، جای  نگرانیه؛ چون این موضوع هم باعث می‌شه بک‌لینک به بک‌لینک بد تبدیل شه.

اینم بخونین:   یادگیری نحوه کار لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴٫۰ گوگل

۴. لینک‌شدن سایت شما در سایت نامربوط به موضوع سایت:
معمولاً کاربران در سایت خود لینک‌هایی قرار میدن که با موضوع وبلاگشون در ارتباط باشه. اگه موضوع سایت شما درباره‌ی بهینه‌سازی سایت باشه و در اون، سایت اسب‌فروشی رو لینک کنین، طبیعیه که بک‌لینک بده.

۵. لینک‌شدن سایت در سایت‌های کپی‌بردار و بی‌کیفیت:
همونجوریکه سایت‌های بی‌کیفیت خودشون کیفیت زیادی ندارن،  لینک‌هایی که از اونا به سایت شما ارسال می‌شه هم بده. اگه اون سایت‌ها اسپم باشن حتی باعث می‌شن در شرایط خاصی به رتبه‌ی سایت شما آسیب برسه.

۶. لینک‌شدن سایت به‌صورت مخفی:
لینک‌ها رو قرار میدن تا کاربران ببینند و از اون استفاده کنن؛ ولی زمانی که لینک  مخفی باشه و قابل نمایش نباشه، Backlinkk غیره‌طبیعیه.

چه چیزایی در کیفیت یک لینک مؤثر هستن؟

Anchor text :
همون متن یا عبارتیه که به یک صفحه‌ی دیگه لینک می‌شه. حالا چطوری اثر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مربوط به صفحه‌ای که می خواهید به اون لینک بدین. انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبطه و گوگل می تونه رتبه‌ی اون کلمه رو با توجه به دیگه عامل‌ها زیاد کنه.

Domain Authority
این عامل به وسیله رو شرکت Moz به وجود آورده.

سن دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، کیفیت لینک‌ها، فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و… در افزایش یا کاهش این عامل موثر هستن. این امتیاز می تونه در مشخص‌کردن کیفیت لینک موثر باشه.


Page Authority
اعتبار صفحه مثل Domain athority به وسیله شرکت Moz ارائه می‌شه که در لینک‌های ورودی، کیفیت اونا و اعتبار کلی همون صفحه مشخص می‌شه.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتون:
اگه سایتی با زبون فارسی دارین، بهتره لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشن که دارای دامنه‌ی .ir هستن؛ چون شانس شما رو واسه دریافت رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی ایران افزایش میدن. اما ممکنه باعث افزایش رتبه‌ی شما در نتایج جستجوی بین‌المللی نشن.

تعداد لینک‌های داخل صفحه:
اینکه گوگل بدونه لینک‌های خروجی از سایت طبیعی هستن یا نه، به وسیله عامل‌های زیادی مشخص می‌شه. اما در کل، تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از اون لینک می‌گیرید، نباید خیلی زیاد باشه و باید نسبت اون با محتوا حفظ شده باشه.

پیج‌رنک اون صفحه:
البته در اینکه دیگه پیج‌رنک اهمیتی نداره، شکی نیس؛ اما بازم سیگنالی تقریباً تأییدشده در افزایش اثر لینک‌هاست. دقت کنین که پیج‌رنک به‌صورت مستقیم روی رتبه‌ی شما اثر نمی‌گذارد؛ بلکه به‌صورت غیرمستقیم می تونه مؤثر باشه.

Relations
یکی از مواردی که خیلی در اون دچار اشتباه می‌شن، بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها نشونه‌ای به نام Rel دارن که می تونیم با اون به موتورهای جست‌وجو بگیم که از Link Juice و PR juice ما چیزی واسه اون صفحه ببرن یا نه.

حال ممکنه که موتورهای جستجو رتبه‌ی اون صفحه رو به‌واسطه‌ی لینکی که شما به اون دادین، افزایش دهند؛
اما از پیج‌رنک شما چیزی واسه اون صفحه نبرده باشن. در حالت عادی احتیاجی نیس که حتماً در لینک“rel=”dofollow  رو اشاره کنیم. خود لینک‌ها به‌صورت پیش‌فرض Dofollow هستن.

اما اگه بخوایم اونا رو Nofollow کنیم، باید طبق تصویر زیر این کار رو انجام بدیم:

using-nofollow-in-links

یادمون باشه که فهرست عامل‌های لینک خوب به همین ‌جا ختم نمی‌شه. شاید گوگل ده‌ها عامل دیگه هم داشته باشه. در مطلب بعدی اشتباهات عادی درباره‌ی بک‌لینک رو در اختیار شما دوستان قرار میدیم.