بک لینک چیست؟ چگونه بهترین بک لینک ها را بسازیم؟

Written by 92 on فوریه 5, 2018 and posted in مقالات و پایان نامه ها.

بک لینک که به اصطلاح لاتین BackLink نامیده می شه، در منبع معتبری مثل ویکی پدیا این جور تعریف شده ” پیوند ورودی یا بک‌لینک (به انگلیسی: Backlink یا Inlink) به ابرپیوند یک وب‌بعضی وقتا به وب‌بعضی وقتا دیگه میگن که یکی از موارد تعیین‌کنندهٔ میزان بهینه‌سازی موتور جستجو هست. 

بخش پشتیبانی گوگل هم تعریف دیگری از بک لینک رو ارائه داده: ” بک لینک به شما کمک میکنه که اطلاعات خود رو در دیگه سایتا بررسی و آزمایش کنین

زمان نچندان دور گوگل تعداد بک لینکای یک سایت رو یکی از مهمترین فاکتورای خود قرار داده بود اما به مرور زمان و تقلبایی که به وسیله مدیران سایتا و وبلاگها انجام شد از درجه اهمیت این کار کم شد و دیگه بک لینک از ۵ عامل مهم سئو قرار نداره و فاکتورهای دیگری جانشین این مورد شدن… ولی هنوز بک لینک مهم و ارزشه و بازم طبق گذشته یکی از موارد مورد بررسی به وسیله گوگل، تعداد بک لینکای یک سایته اما با اهمیت کمتری نسبت به گذشته!

یکی از راحت ترین و رایج ترین و پر کاربردترین روشای گرفتن BackLink بک لینک تبادل لینک با دیگه سایت هاس که بهترین نوع ان تبادل لینک ۲ طرفه.

 

در بحث بک لینک کلا لینکا در هر سایت به ۲ دسته (فالو و نوفالو) تقسیم میشوند:

  • لینکای Follow : این دسته از لینکا خیلی مهم و اساسی هستن و این امره که باعث به وجود امدن بک لینک می شه در لینکای Follow به اسپایدر موتورهای جستجوگر دستور داده میشه که ادرس یا لینک بالا رو دنبال کنه. در تبادل لینکای خود سعی کنین از این نوع لینکا رو واسه سایت خود دریافت کنین تا در رتبه سایت شما موثر باشه.
  • لینکای Nofollow : دریافت لینک از این نوع زیاد در رتبه سایت شما موثر نخواد بود چون با NoFollow به موتورهای جستجوگر دستور داده میشه که لینک بالا رو دنبال نکن و این ادرس فقط  واسه اشاره منبع و… است پس موتورهای جستجوگر هم اهمیتی به این نوع لینکا نمی دن. اگه شمام صفحات خارجی رو لینک می کنین و یا منبعی رو معرفی می کنین بهتره اون رو به حالت نوفالو قرار بدید چون از سایت شما بازدیدی به سایت دیگه فرستاده نمیشه.

 

همیشه سعی کنین از سایتای معروف و مشهور و یا حتی سایتای پر بازدید لینک بگیرین نه از سایتای تازه تاسیس شده و یا وبلاگا نوپا… اگه لینک سایت شما در یک سایت معتبر و پر بازدید باشه این بیان کننده اینه که سایت شما مهمه که اینجور سایت معروفی به اون منبع اشاره کرده و به باعث اون گوگل هم اهمیت میده. حتما در لینکای خود عنوان مناسبی رو انتخاب کنین که واسه اون عنوان سعی می کنین…

فروش بک لینک

بک لینک BackLink در زبون راحت و عامیانه، به لینکی گفته میشه که از سایتی به سایت ما پیوند داده شده باشه، بک لینک به دو نوع Follow و NoFollowه که در لینک سازی نوع فالو اون بیشتر مطرحه و اهمیت بیشتری داره.

معمولا بک لینکایی از سایتای معتبر و اتوریتی دار و ضمنا بک لینکای مدت دار اثر خیلی بالایی در افزایش جایگاه سایت ما در نتایج جستجوی گوگل و به باعث اون افزایش بازدید و افزایش فروش، افزایش و بهبود رتبه آلکسای سایت و در آخر افزایش رتبه اتوریتی دامنه رو به دنبال داره

اگه دوست دارین در کار و کاسبی آنلاین خود موفق عمل کنین، حتما از بک لینکای معتبر استفاده کنین…

بک لینک چیه؟ چطوری بهترین بک لینکا رو بسازیم؟

اگه به سئو اهمیت میدید، مهمه که یک بررسی کامل از بک‌لینک‌های خود داشته باشه و نقاط قوت و ضعف سایت خود رو پیدا کنین. بک‌لینک‌های خوب به شما کمک می کنن تا در گوگل و بقیه موتورهای جستجو رتبه بهتری رو کسب کنین. از طرف دیگه، بک‌لینک‌های بد می تونن باعث کاهش رتبه شما در موتورهای جستجو شن و حتی سایت شما رو هم پنالتی کنن. پس واسه خودداری از قرارگرفتن در موقعیت‌های ناخواسته، باید همیشه یک تناسب مناسب بین بک‌لینک‌های بد و خوب برقرار کنین.

اما قبل از هرچیزی، بک لینک چیه؟

اینم بخونین:   روش افراد تنبل برای بهینه سازی وب سایت

بک‌لینک همون لینکیه که یک سایت، از یک سایت دیگه دریافت می‌کنه. بک‌لینک‌ها اثر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته و از همین جهته که در فرآیند سئو، خیلی مورد توجه قرار می‌گیرند. موتورهای جستجو از فاکتورهای مختلفی واسه نشون دادن یک سایت پس‌های جستجو استفاده می کنن. کسی دقیقا نمی‌داند که بک‌لینک‌ها در این مورد چقدر موثر هستن اما در طول زمان ثابت شده که بک‌لینک‌ها اهمیت خیلی زیادی دارن.

یک نکته مهم اینه که بک‌لینک‌ها حتما باید طبیعی بوده و کیفیت بالایی داشته باشن. درواقع کیفیت بک‌لینک‌ها از تعداد اونا اهمیت بیشتری داره و در بالابردن رتبه سئو سایت شما تاثیرگذارتر هستن.

مثلا سایت A، سایت یک رستورانه و از طرف سایت B که در مورد غذا محتوا تولید می‌کنه، بک‌لینک میگیره. این فرایند، یک بک‌لینک طبیعی و مهم واسه سایت A ایجاد می‌کنه و در بالا رفتن رتبه این سایت در نتایج جستجو اثر میذاره.

علاوه بر این، بک‌لینک‌ها می تونن مثل یک مکالمه در فضای وب باشن.

مثلا فرض کنین یک بلاگر درباره رویدادهای ورزشی یک مقاله می‌نویسد. در همین بین یک بلاگر دیگه یک مقاله دیگه در همین زمینه می‌نویسد اما کلا با نظر بلاگر اول مخالفه. ولی در هر صورت به مطلب بلاگ اول بک‌لینک می ده. حال اگه مطلب بلاگر دوم بیشتر مورد توجه بگیره و در سایت‌های بیشتری بک‌لینک دریافت کنه، ضمنا روی بلاگر اول هم اثر گذاره. چون ارزش بک‌لینکی که وبلاگ اول دریافت کرده بالاتر می‌رود و به شکل صعودی، سئوی هردو وبلاگ بهتر از گذشته می‌شه.

حالا که با بک‌لینک آشنا شدین، بهتره بدونین که همه بک‌لینک‌ها خوب نیستن. ما بک‌لینک بد هم داریم و در ادامه توضیح میدیم که چه جوری بک‌لینک خوب رو از بد تشخیص بدیم.

بک‌لینک خوب و بد چیه؟

بک‌لینک خوب به بک‌لینکی گفته می‌شه که از یک سایت معتبر و قابل‌اعتماد به سایت شما داده شه. هرچه که گرفتن بک‌لینک از منابع معتبر سخت‌تر باشه، شک نداشته باشین ارزش اون هم بیشتره. بک‌لینک گرفتن از سایت‌هایی که به‌راحتی به بقیه سایت‌ها بک‌لینک میدن شک نداشته باشین هیچ امتیاز رقابتی واسه شما نداره. از ویژگی‌های یک بک‌لینک خوب، میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید از یک سایت مربوط به صنعت شما داده شه
  • لینک‌های درون محتوا بهتر هستن
  • دریافت لینک از مقالات بلند و باکیفیت از ارزش خیلی بالایی برخورداره
  • واسه سئو، بک‌لینک‌ها باید dofollow باشن. البته لینک‌های nofollow هم بد نیستن. نوفالوها می تونن باعث برگشت ترافیک به سایت شن، اما نمی‌توانند در بهبود سئو موثر باشن. لینک‌های nofollow نباید به‌عنوان لینک‌های بد تلقی شن
  • بک‌لینک وقتی ارزشمنده که از طرف ویرایشگر اضافه بشه
  • وب‌سایتی که به شما لینک می ده باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشه و در شبکه‌های اجتماعی هم فعال باشه

در طرف مقابل، بک‌لینک بد اینه که دستورالعمل گوگل واسه بک‌لینک‌ها رو نقض کنه. این نوع بک‌لینک‌ها معمولا نتیجه‌ای جز پنالتی شدن سایت به دنبال ندارن. موارد آورده شده در زیر ازجمله نشونه‌های بک‌لینک بد هستن:

  • لینک از یک سایت غیر در ارتباط به شما داده شه. ربط داشتن خیلی اهمیت داره
  • لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده ‌شده
  • لینک‌هایی که از طرف سایت جریمه شدن به وسیله گوگل به شما داده شن
  • لینک‌های به تعداد زیاد و لینک‌های فوتر می تونن باعث پنالتی شن
  • تبادل لینک ممنوعه!
  • وب‌سایتی که به شما لینک می ده، دامین اتوریتی پایینی داره
  • بک‌لینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده
  • بک‌لینک‌های ویجت بد هستن و باید nofollow باشن
  • بک‌لینک‌هایی که برایشون پولی پرداخت‌شده باشه. رسانه‌های تبلیغاتی باید از ویژگی nofollow استفاده کنن
  • بک لینک‌هایی که از دایرکتوری‌های محتوا داده می‌شن هم بد هستن
  • بک‌لینک‌هایی که از طرف سایت‌های هک شده داده می‌شن یا در CSS مخفی باشن
  • بک‌لینک‌هایی با آنکر تکست‌های بیش‌ازحد بهینه‌شده‌ان، می تونن باعث پنالتی شن
  • بک‌لینک‌هایی که به‌صورت خودکار ایجاد می‌شن مضر هستن
ضمنا بخونین:  شروع کار با بهینه سازی محلی (Local SEO)

اما چرا همه بک‌لینک‌ها خوب نیستن؟!

اینم بخونین:   چه چیزی یک لینک را به بکلینک خوب تبدیل می کند ؟

بدیش اینه از دید خیلی از آژانس‌های سئو، همه بک‌لینک‌ها مهم هستن. درصورتی‌که در واقعیت اینجور نیس. البته این دید تا حدی از سیاست‌های قبلی گوگل سر میگیره. اما گوگل در سالیان گذشته سیاست‌های جدیدی رو در مورد بک‌لینک در پیش گرفته که آژانس‌های سئو باید از اونا آگاه باشن.

موتور جستجوی گوگل حالا سایت‌هایی که از لینک‌های اسپم استفاده کنن رو جریمه می‌کنه. بک‌لینک‌ها حالا به‌عنوان یکی از فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی سایت دلخواه هستن و دلیل حساسیت این موتور جستجو روی بک‌لینک‌ها هم همینه.

تعداد زیاد بک‌لینک هم می تونه مشکل‌ساز باشه

همونجوریکه در بالا گفتم، سیاست‌های گوگل درزمینه بک‌لینک‌ها تغییر کرده و کاهش ارزش تعداد بک‌لینک‌ها هم یکی از مواردیه که گوگل در مورد اون سیاست‌های جدیدی رو در پیش گرفته. در سیاست جدید، کیفیت بر کمیت ارجحیت داره و اگه از روش‌های غیرعادی و اسپم، تعداد زیادی بک‌لینک واسه سایت خود فراهم کردین، مطمئنا از طرف گوگل پنالتی می شید.

با وجود این موارد، چه جوری کیفیت لینک‌ها رو در کمپین‌های سئو آزمایش کنیم؟

تا اینجا فهمیدیم که هر لینکی با ارزش نیس. شما باید قادر باشین که کیفیت لینک‌های ورودی و خروجی به سایت رو آزمایش کنین و در صورت مناسب نبودن، درصدد حذف و یا جایگزینی اونا با انواع سالم و با ارزش برآیید.

کسب و کارهای آنلاین این روزها نمی‌توانند به هیج وجه از اثر موتور‌های جستجو بر رشد کسب و کارشون غافل شن. این روزها  استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا درحال بهینه‌سازی خود واسه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو هستن. چون به این مهم پی برده‌ان که بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مساوی با فروش بیشتر هستش.

گوگل بیشتر از یک‌سال پیش بروزرسانی جدیدی از الگوریتم جستجوی خود به نام پنگوئن رو منتشر کرد. از امتیاز‌های نسخه‌ی جدید الگوریتم پنگوئن ‌میشه به اهمیت بیشتر به مبحث لینک بیلدینگ و البته اهمیت آزمایش لینک‌ها اشاره کرد. در بروزسانی پنگوئن، شما میتونین تا از پشت پرده‌ی بک‌لینک‌های خود در موتورهای جستجو خبردار شین. گوگل ضمنا اعلام کرده که الگوریتم جدید به شکل Real Time هستش. به این معنی که اگه شما عملیات پاکسازی لینک‌هاتون رو انجام بدین، یک بازیابی تقریبا سریع، ممکن هستش.

خوشبحتانه لینک‌های بدون اعتبار به آسونی و با ویژگی‌هایی مثل نامرتبط بودن به موضوع سایت شما، بدون مخاطب بودن، لینک شدن به سایت‌های اسپم و … قابل شناسایی هستن و شما باید به محض برخورد با اینجور لینک‌هایی اقدام به حذف یا از کار انداختن اونا کنین و ضمنا از یاد نبرین که باید لینک‌های حذف شده رو با لینک‌های جدید و با کیفیت جانشین کنین.

آزمایش کیفیت لینک‌ها

میشه گفت که سرنوشت موفقیت کمپین‌های سئو با لینک‌ها گره خوردهه. اما گره خوردن سرنوشت کمپین‌های سئو و لینک‌ها به این معنی نیس که شما باید هر لینکی که دم دستتون اومد رو واسه سایت‌تون برگزینید یا تعدادی ‌بی‌تعدادی از اون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رو واسه خود جمع آوری کنین. فراموش نکنین که لینک‌ها هدف اصلی نیستن بلکه نردبانی واسه رسیدن به هدف هستن. نردبانی که هرچقدر رکاب‌های اون محکم‌تر باشه، احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر و احتمال سقوط شما کمتره.

ارزشیابی کیفیت لینک‌های خروجی و ورودی فرآیندیه که می تونه تا حد زیادی تضمین کننده‌ی موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی شما باشه اما انجام این مراحل خیلی هم راحت نیس و رقابت اصلی شما شناسایی لینک‌‌‌‌‌‌‌‌های معتبر از انواع بدون اعتبار آنهاست. خیلی از خوانندگان وبلاگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعد از خوندن یک مطلب، اگه از مطلبی که خونده‌‌‌ان خوششون بیایید به اون در جاهای مختلفی لینک‌هایی رو میدن. اما مطلب شما و یا لینکی که به اون داده شده از نظر گوگل با ارزش هستن؟ شما باید مطالب مفید و با کیفیت خود رو گسترش داده و از منابع معتبر واسه اون لینک بگیرین و نه از هر منبعی.

ضمنا بخونین:  چطوری از تگای Heading (مثل H1 و H2) استفاده کنیم؟

واسه آزمایش کیفیت لینک‌‌‌‌‌‌ها سه شاخص زیر رو باید در نظر گرفت:

  • ۱- ربط داشتن
  • ۲- ارزش‌های انسانی (یعنی یک لینک فقط واسه خزنده‌های موتورای جستجو طراحی نشده باشه.)
  • ۳- ارزش و اعتبار
اینم بخونین:   آموزش ساختن بک لینک

هر کدوم از موارد گفته شده دارای پیچیدگی مخصوص خود و لایه های زیادی از آزمایش هستن. در زیر، هر کدوم از این موارد رو توضیح میدیم.

شاخص اول: ربط داشتن

ربط داشتن مهم ترین عامل در آزمایش کیفیت لینک‌هاست. ربط داشتن به این معناست که لینک‌هایی که شما دریافت می کنین از سایت‌هایی با موضوعات شبیه و یا نزدیک به سایت شما برایتون فرستاده شده باشه. واسه مشخص کردن در ارتباط یا نامرتبط بودن یک لینک از خود بپرسید که چرا این سایت باید به من لینک بده؟ کلا یک لینک می تونه به چار روش زیر در ارتباط شناخته شه:

  • دامین به دامین
  • دامین به صفحه
  • صفحه به صفحه
  • لینک به صفحه

تعیین در ارتباط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتون بستگی داره. اگه شما نمی تونین توجیهی واسه اینکه چرا فلان سایت به شما لینک داده پیدا کنین، بهتره که این لینک رو به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنین.

شاخص دوم: ارزش انسانی

ارزش‌مندترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستن که واسه استفا‌ده‌‌های کاربران ساخته شده باشن، نه واسه خزنده‌های موتورهای جستجو. اگه می خواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شید، سوالات زیر رو از خود بپرسید:

  • این لینک کاربر رو به مقصدی که ‌می خواد هدایت می‌کنه؟
  • این لینک دقیقا به همون صفحه‌ای هدایت می‌کنه که کاربر به دنبالشه؟
  • این لینک کاربر رو به موضوعی مفید هدایت می‌کنه؟

وقتی در مورد شاخص ارزشای انسانی در لینکا صحبت می‌کنیم، شما باید مخاطب لینک هاتون رو . یعنی اگه میزان رفت و امد لینکاتون با مخاطبتون کمه، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخورداره. واسه اندازه‌گیری میزان رفت و امد کاربر میشه از فاکتورهایی مثل نظرات مطلب یا انجمن‌ها استفاده کرد. ضمنا ‌می تونین از ابزاری به نام SEMrush واسه امتحان میزان درگیر بودن کاربر استفاده کنین. در آخر فراموش نکنین لینک‌هایی که بتونن به سه سوالی که در بالا پرسیده شد جواب درست دهند همون لینک‌های با ارزشی هستن که گوگل به دنبال اون‌هاست.

شاخص سوم: ارزش و اعتبار

کسبه‌های یک بازار رو در نظر بگیرین. قاعدتا فروشنده‌ای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخورداره و پیش دیگه فروشندگان خوش‌نام‌تر بوده، فروش بیشتری هم داره. ارزش و اعتبار لینک‌ها هم دقیقا مثل ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازاره. الگوریتم‌های گوگل واسه این طراحی شده‌ان تا بهترین و معتمد‌ترین نتیجه رو به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینک‌ها واسه تعیین میزان اعتبار و ارزش یک سایت استفاده می‌کنه. به زبون راحت، اگه شما از سایت‌های معتبر لینک بگیرین، ارزش و اعتبار سایت شما رو پیش موتورهای جستحو بالا می بره.

فقط مهندسان گوگل میدونن که الگوریتم اونا چطوری ارزش و اعتبار یک لینک رو سبک و سنگین میکنه، اما ابزارهایی هم وجود دارن که می تونن تا حدودی این کار رو بکنن.

سخن پایانی

ساخت بک‌لینک و البته آزمایش کیفیت لینک‌ها، فاکتورهایی خیلی مهم در موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابیه. موتورهای جستجو به طور همیشگی در حال کار روی الگوریتم‌های جستجوی خود هستن و در بروز رسانی اثر لینک‌ها در ارزش گذاری یک سایت پیش موتورای جستجو بیشتر ‌می‌شه. اگه شمام می خواهید در موتورهای جستجود بهتر دیده شید، از آزمایش همیشگی کیفیت لینک‌های سایت غافل نشید و مطمئن شید که بهترین لینک‌های ممکن رو در سایت خود دارین.