تاثیر دسته بندی نادرست مطالب در بهینه سازی سایت

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

برابر واژه سئو در زبون انگلیسی «SEO» هست که کوتاه شدهٔ سه کلمه Search engine optimizationه و ما در زبون فارسی اصطلاحاً اون رو بهینه‌سازی واسه موتورهای جستجو می‌نامیم.

پس معنی سئو با جمله «بهینه‌سازی واسه موتورهای جستجو» یکسانه.

سئو در شیراز

اما ممکنه برایتون سؤال پیش آید که منظور از مراحل بهینه‌سازی چیه؟ به چه‌کارایی گفته می‌شه و چه فایده‌ای داره؟ چرا خیلی از شرکت‌ها حتی اقدام به استخدام متخصص درزمینهٔ سئو می کنن؟ چرا خیلی از صاحبان سایت‌ها هزینه‌های زیادی رو واسه بهینه‌سازی وب‌سایتشون می‌پردازند؟ بهینه‌سازی سایت تا این حد از اهمیت بالایی برخورداره؟

به فرایندهایی که سعی در محبوب نمودن سایت واسه موتورهای جستجو داشته باشه، بهینه‌سازی سایت میگن. پس هدف، موتورهای جستجو ازجمله گوگله و اگه یک وب‌سایتی واسه اون محبوب شد اون وقت در نتایج جستجو اون سایت محبوب رو در لینک یک و بالاتر از بقیه سایت‌ها نشون می ده.

یعنی اگه وب‌سایتی واسه موتورهای جستجو مثلاً گوگل بهینه‌سازی بشه به‌طوری‌که وقتی کسی در گوگل یک‌جمله‌ای رو تایپ کرد و اون سایت در لینک یک گوگل قرار داشته باشه در این صورت بازدید اون سایت افزایش پیدا می کنه که مساویه با سودآوری بیشتر و درنتیجه رشد یک مجموعه تولیدی یا یک کسب‌وکار آنلاین.

روشنه که رقابت بر سر قرار گرفتن یک کلمه خاص در لینک یک گوگل خیلی زیاده و کسی در این مبازره پیروز میشه که علم و تجربهٔ بیشتری داشته باشه.

مثلا روزانه هزاران نفر در گوگل کلمه «فروش اینترنتی موبایل» رو جستجو می کنن. حال فرض کنین یک مغازه موبایل در شیراز که یک سایت هم داشته باشه، اگه صاحب این مغازه به کمک بهینه‌سازی کاری کنه که وب‌سایتش با کلمه فروش اینترنتی موبایل در لینک یک گوگل قرار بگیره روزانه هزاران نفر که قصد خرید اینترنتی موبایل رو دارن وارد مغازه آنلاین این شخص می‌شن پس این خود یک نوع سودآوری نیس؟ نه‌تنها سودآوریه بلکه کسب‌وکار اون مغازه رو ً متحول می کنن اون‌هم فقط با بهینه‌سازی یک سایت. صاحب اون مغازه شاید قبلاً روزانه 20 مشتری داشته اما حالا بالای 1000 مشتری…فرق رو توجه کنین. تا الان شاهد خیلی از این نوع تحولات بوده‌ام البته موردی که اشاره شد فقط یک مثال بود و من شک ندارم که رقم هزار نفر خیلی ناچیزه و روزانه حتی میشه تا ده هزار مشتری رو هم وارد سایت این مغازه کرد.

اهمیت بهینه‌سازی سایت روزبه‌روز افزایش می‌یابد و روزبه‌روز هم آگاهی مدیرانِ کسب‌وکارها در این مورد بیشتر می‌شه که می‌بایست روی سایت خود بهینه‌سازی بکنن؛ اما کسب تخصص در این مورد خیلی گران تموم می‌شه به‌طوری‌که ممکنه واسه فراگرفتن اون به 5 سال زمان و کسب تجربه نیاز باشه. البته واسه سئو یا بهینه‌سازی لزومی نداره که صاحب یک سایت خودش دست‌به‌کار شه بلکه می تونه این کار رو در قبال پرداخت هزینه‌ای به یک متخصص و یا شرکت باتجربه در این مورد بسپارد.

علم بهینه‌سازی سایت دارای پیچیدگی‌های خیلی زیادیه ممکنه یک سایت با یک کلمه خاص در لینک یک گوگل قرار بگیره اما یک ماه بعد ً از نتایج گوگل پاک شه. یک وب‌سایتی که شروع به بهینه‌سازی می‌شه ممکنه دو ماه طول بکشه تا در لینک یک گوگل قرار بگیره حال دیگری ممکنه در مدت یک سال. اینجور عجایبی رو در بخش کاری خود زیاد دیده‌ام.

لازم به ذکره که بخش مهمی از بهینه سازی سایت می تونه در زمان طراحی سایت انجام شه طراح سایت نقش خیلی مهمی رو اجرا می کنه.

نتیجه‌گیری:
سئو درواقع یک راه حل بازاریابی حساب می‌شه و اون‌قدر قوی و بانفوذه که می تونه یک کسب‌وکاری رو متحول کنه.
اگه بخوام مثالی بزنم، در یک مورد بهینه‌سازی سایت، تولید یک کارخانه رو در یک سال 5 برابر کرد و باعث اشتغال‌زایی چندین نفر هم شده.

اینم بخونین:   جلوگیری از اسپم گوگل با بهینه سازی اصولی

وب‌سایتی که بازدیدی نداشته باشه مثل یک مغازه بزرگ و عالی در یک کوچه پرت و دورافتادهه که واسه شروع کارش هیچ راه حل‌ای جهت جذب مشتری نداره.
در این نوشتار به‌طور راحت با بهینه‌سازی سایت و اهمیت اون آشنا شدین البته سئو دارای اصطلاحات زیادیه که در این مطلب از اشاره اونا خودداری می‌کنیم و بهتره جهت کسب اطلاعات بیشتر بقیه مطالب سایت در این مورد رو مطالعه بفرمایید.

ممکنه با نگاه عنوان این مطلب بپرسید مگه روش دسته‌بندی مطالب و مقاله‌های سایت تأثیری هم در کاهش رتبه یا اصطلاحاً سئوی سایت دارن؟ در جواب باید بگم بله. استفاده ناصحیح از دسته‌بندی‌ پست‌ها ممکنه باعث کاهش رتبه و یا حذف بعضی صفحات شما از نتایج گوگل بشه.

اجازه بدید این مورد رو با یک مثال توضیح دهیم چراکه بزرگان گفته‌ان مثال زدن یکی از راه های خوب آموزش نیس بلکه تنها راه درست آموزشه:

تصور کنین مدیر یک مغازه اینترنتی هستین (یا حتی یک سایت معمولی) که درزمینهٔ فروش اجناس دیجیتال فعالیت داره و هرازگاهی مطالبی درباره تکنولوژی‌های روز دنیا هم در سایت پست می کنین حال ممکنه چندین نویسنده مطلب هم استخدام کرده باشین یا این‌که خودتون خودً مطالب رو نوشته و بعد وارد می کنین که هدفتون از نوشتن این مطالب ً جذب بازدیدکننده و افزایش فروشه.

اگه دسته‌بندی‌های مطالب مغازه اینترنتی شما به‌صورت زیر باشه (دقت کنین مطالب و مقاله‌های سایت و نه اجناس)

تلفن‌های هوشمند
کامپیوترهای رومیزی
سیستم‌های عامل
نرم‌افزارهای موبایل
تبلت
لپ‌تاپ
اخبار دنیای ارتباطات
مقاله‌های آموزشی امنیت
راهنمای خرید لوازم دیجیتال
بررسی اجناس اپل

هنگام درج یک مطلب در سایت می‌بایست مطلبی که نوشته‌اید رو برابر با موضوعش دریکی از دسته‌بندی‌های بالا قرار بدید به‌طوری‌که کاربران هنگام اندازه گیری سایت وقتی روی اون دسته‌ای که انتخاب کرده‌ان کلیک کنن فقط مطالب مربوط به اون دسته‌ای که انتخاب کرده‌ان رو نگاه کنن.

حال فرض کنین قصد دارین یک مطلب جدید با عنوان چطوری یک لپ‌تاپ صفحه لمسی بخریم؟ در سایت پست کنین در این صورت بدیهیه که مطلب شما در دسته‌ی راهنمای خرید لوازم دیجیتال قرار میگیره.

پس هنگامی‌که کاربری در سایت، در قسمت دسته‌بندی مطالب، دستهٔ راهنمای خرید لوازم دیجیتال رو انتخاب کنه این مطلب شمارو به‌علاوه مطالبی که قبلاً به وسیله شما در این دسته ثبت‌شده باشن رو نگاه می کنن (و نه مطالب مربوط به دسته‌های دیگه رو)

حال ممکنه با خود بگید این مطلبی که من نوشته‌ام درباره لپ‌تاپ‌هاس و می خوام به جز دسته راهنمای خرید لوازم دیجیتال در دسته لپ‌تاپ هم قرار داشته باشه؛ پس ممکنه هنگام درج مطلب جدید در سایت، در قسمت انتخاب دسته‌بندی هم راهنمای خرید لوازم دیجیتال رو انتخاب کنین و هم لپ‌تاپ رو که در این صورت هنگامی‌که کاربری دسته‌بندی لپ‌تاپ رو انتخاب کنه این مطلب شمارو نگاه می کنن و اگه دسته راهنمای خرید لوازم دیجیتال رو هم انتخاب کرد باز این مطلب در اون نشون داده میشه. درواقع این مطلب بین دو دسته‌بندی مختلف مشترک شده.

اما باید بدونین که اگه اینجور کاری رو انجام بدین نه‌تنها یک اصل رو زیر پا گذاشته‌اید بلکه باعث کاهش رتبه سایت هم شدین! خواهید پرسید چطوری؟

دسته‌بندی‌ها درواقع از خودشون هیچ محتوایی ندارن بلکه فهرستی از مطالب موجود در سایت که ممکنه به وسیله گوگل هم ایندکس شده باشن رو نمایش میدن. لیست مطالب در صفحه‌ای که با عنوان دسته‌بندی‌ها نشون داده می‌شه هم در گوگل ایندکس میشه که همین ممکنه مشکلاتی رو به وجود بیاره مثلاً باعث حذف شدن مطالب اصلی از ایندکس گوگل بشه.

اینم بخونین:   نکاتی که به بهینه سازی هر چه بهتر سایت کمک میکند

وجود و اصالت دسته‌بندی مطالب سایت به این صورته که هر مطلب فقط می‌بایست در یک دسته‌بندی قرار داشته باشه و نه بیشتر یعنی یک مطلب نباید بین چند دسته‌بندی مشترک باشه، گرچه پنل مدیریت بیشتر سایت‌ها و مدیرت محتواها این امکان رو به شما میدن که واسه یک مطلب چند دسته مختلف رو انتخاب کنین یعنی یک پست رو بین چند دسته‌ی مختلف به اشتراک بذارین که اینجور کاری ً اشتباهه.

حال اگه اینجور کاری بکنیم و یک مطلب رو در دسته‌های مشترک قرار دهیم چه ضرری واسه سئوی سایت داره؟

فرض کنین مطلب شما در لیست مطالبتون در دسته راهنمای خرید لوازم دیجیتال هست که آدرس اون‌هم به‌صورت www.yoursite.com/Category/HowtowBuyه. حال همین مطلب در دسته لپ‌تاپ هم هست که اون وقت آدرس اون‌هم به‌صورت www.yoursite.com/Category/Laptop هستش.

تصور کنین حدود 100 پست مشترک در این دو دسته‌بندی وجود داشته باشه و از هر پست حدود نصف متن هر پست رو در لیست مطالب نمایش میدید که کاربر بقیه متن رو هم با کلیک روی دکمه ادامه مطلب مطالعه کنه.

در این صورت شما در سایتتون محتوای تکراری ایجاد کردین و وجود محتوای تکراری یا اصطلاحاً Duplicate Content یکی از فاکتورهای منفی سئو هستش که ممکنه باعث حذف مطالب شما از ایندکس‌های گوگل بشه؛ اما اگه از هر پست فقط چند کلمه و خلاصه‌ای کوتاه رو در لیست مطالب مربوط به اون دسته‌بندی نمایش بدین اون وقت میشه گفت گوگل اینجور محتوای تکراری رو ممکنه در نظر نگیرد و شمارو جریمه نکنه ولی درهرحال اصل دسته‌بندی درست مطالب رو نقض کردین.

دقت کنین صحبت ما اینجا مربوط به یک یا دو مطلب نیس بلکه منظور وقتیه که ممکنه شما در سایتتون بیشتر از 1000 پست ارسال کردین روشنه که هر چه تعداد پست‌ها بیشتر باشه تأثیری که می‌گذارد هم بیشتر هستش که ممکنه این اثر به دلیل رعایت نکردن دسته‌بندی‌های مناسب منفی باشه که دلیلش همون ایجاد شدن محتوای تکراری در سایته.

دسته بندی درست مطالب سایت

 

ممکنه بگید من خیلی از سایت‌ها رو دیده‌ام که این‌گونه عمل میکنن و یا این‌که من دوست دارم مطلبی رو که اضافه می‌کنم هم در دسته لپ‌تاپ نشون داده شه و هم در دسته‌بندی راهنمای خرید لوازم دیجیتال و به این راه بازدیدهایم رو افزایش دهم، چه راه‌حلی واسه این مشکل هست؟

من نیاز دارم مطالبم رو طوری دسته‌بندی کنم که هر پست در چند دسته مختلف قرار بگیره پس باید چه کنم؟

جواب راحت س!: از برچسب‌ها (Tag) استفاده کنین و نه دسته بندیا.

برچسب‌ها مثل همون دسته‌بندی‌ها هستن اما وجود اونا طوریه که یک پست می تونه تعداد زیادی برچسب داشته باشه، درواقع اشتراک اصالت برچسب‌هاس یعنی میشه یک پست رو بین تعدادی برچسب به اشتراک گذاشت.

ولی برچسب‌ها هم می تونن باعث ایجاد محتوای تکراری بشن پس باید بدونین چطوری از اونا استفاده کنین تا باعث ایجاد محتوای تکراری ازنظر گوگل نشن و سایت شما جریمه نشه.

درواقع همون مسائل و رقابت‌هایی که واسه دسته‌بندی‌ها وجود داشت اینجا واسه برچسب‌ها هم هست.

اگه با برچسب‌ها آشنا نیستین:

برچسب یا Tag چیه؟ میشه گفت برچسب چیزی مثل به کلمات کلیدی واسه هر پسته به‌طوری‌که در اندازه گیری و جستجوی داخلی سایت به کاربران کمک می‌کنه مطالب مربوط به موضوع دلخواهشان رو آسون‌تر پیدا کنن. استفاده از برچسب‌ها نباید به هدف ایجاد کلمات کلیدی واسه گوگل به کار برود بلکه می‌بایست واسه راحتی کاربران و بازدید کندگان سایت پیاده‌سازی شه.

مثلاً واسه پست چطوری یک لپ‌تاپ صفحه لمسی بخریم؟ موقع درج اون می تونین برچسب‌های لپ تاب، راهنمای خرید رایانه، راهنمای خرید لپ‌تاپ، نکاتی در خرید لپ تاب رو واسه این پست انتخاب کنین. به‌این‌ترتیب می تونین مطلب دلخواه رو در چیزی مثل به دسته‌بندی‌های سایتتون ولی در گزینه‌های بیشتری قرار بدید، برخلاف دسته‌بندی‌های اصلی که فقط هر مطلب می تونه در یک دسته‌بندی قرار داشته باشه.

اینم بخونین:   چگونه در بهینه سازی وب سایت لینک سازی را انجام دهیم؟

البته در اختصاص دادن تگ‌ها واسه هر مطلب باید دقت کنین که حتماً تگ‌های مربوط و در ارتباط به اون مطلب رو انتخاب کرده و از زیاده‌روی پرهیز کنین.

اگه در وب‌سایتتون بخشی داشته باشین که لیست برچسب‌ها رو نمایش بده اون وقت کاربر با کلیک کردن روی هرکدام از برچسب‌هایی که اشاره شد مطلب چطوری یک لپ تاب صفحه لمسی بخریم؟ و مطالبی مربوط به اون رو نگاه می کنن. می تونین لیست برچسب‌ها رو در کنار لیست دسته‌بندی‌ها به نمایش بذارین یا این‌که اصلاً دسته‌بندی‌ها رو نمایش ندین، این موضوعات بیشتر سلیقه‌ایه و طراح سایت هم در اون نقش مهمی داره.

پس فهمیدیم که فرق برچسب و دسته‌بندی مطالب در اینه که در برچسب‌ها میشه واسه هر مطلب چند برچسب مختلف انتخاب کرد اما در دسته‌بندی‌ها هر مطلب فقط می‌بایست در یک دسته‌بندی قرار بگیره. روشنه که کاربران سایت متوجه این موضوع نمی‌باشن و واسه اونا برچسب یا دسته‌بندی فرقی نداره. اونا روی لپ‌تاپ کلیک می کنن و توقع دارن تموم مطالبی که مربوط به لپ تاب هستن به اونا نشون داده شه حال چه درباره خرید لپ‌تاپ باشه چه درباره تعمیر یا تکنولوژی‌های جدید در لپ‌تاپ‌ها. پس به سیاست مدیر یا طراح سایت مربوطه که از دسته‌بندی‌ها یا برچسب‌ها یا هر دو استفاده کنه.

یک موضوع مهم: اشاره شد تگ‌ها هم محتوای تکراری ایجاد می کنن پس راه‌حل چیه؟

بهترین راه‌حل اینه که از ایندکس شدن صفحات تگ‌ها جلوگیری کنیم ولی بازم به رتبه و رنک فعلی سایت شما، عمر اون و سیاست‌های کاری شما بستگی داره:

اگه سایت تازه راه‌اندازی شده:
بهترین روش در این نوع سایت‌ها اینه که از ایندکس شدن صفحات و آدرس‌های برچسب‌ها جلوگیری شه.
فرض کنین آدرس نمایش برچسب‌های شما به شکل‌های زیر باشه:

www.yoursite.com/Tags/howtobuy
www.yoursite.com/Tags/Laptob
www.yoursite.com/Tags/BestLaptop

سه آدرس بالا ازنظر گوگل 3 صفحه متفاوت شناخته میشه.

روشنه که ممکنه تعدادی پست مشترک در هر سه‌ی این آدرس‌ها وجود داشته باشه پس هنگام زیادشدن پست‌ها مثل توضیحی که واسه دسته‌بندی‌ها دادم اینجا هم امکان ایجاد محتوای تکراری هست پس اگه سایت ما تازه راه‌اندازی شده بهتره به روش‌های زیر به روشی به گوگل اعلام کنین که این صفحات رو ندیده بگیره.

1- از راه فایل Robots.txt: به این صورت که خط زیر رو به فایل Robot.txt موجود ریشه اصلی سایتتون اضافه کنین:

/Disallow: /tags

2- در صفحه مربوط به برچسب‌ها در بخش head صفحه متاتگای زیر رو وارد کنین:

<“meta name=”robots” content=”noindex>
<“meta name=”googlebot” content=”noindex>

 

دسته بندی درست مطالب

اگه سایت قدیمی و دارای بازدید بالاه:
اگه بعضی از صفحات برچسب‌های شما ایندکس شده باشن یا از راه آدرس برچسب‌ها بک لینک‌های باارزشی داشته باشین در این صورت اگه جلوی ایندکس شدن این صفحات رو بگیریم بک لینک‌ها ارزش خود رو از دست میدن.
پس در این مورد میشه از canonical url کمک گرفت که توضیح اون در این نوشتار نمی‌گنجد و در مطلبی جداگونه به بررسی اون خواهیم پرداخت.

نتیجه‌گیری:
بیشتر موضوعاتی که در این پست اشاره شد مربوط به سایت‌های تازه تأسیسه.
ضمنا در این پست به‌اختصار توضیح دادیم که استفاده از برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها اگه ناآگاهانه باشه می تونه تأثیرات منفی زیادی روی سئوی سایت داشته باشه.
در آخر به این نکته مهم توجه داشته باشین که در تعیین سیاست‌های مربوط به نمایش برچسب‌ها یا دسته‌بندی‌ها همیشه راحتی کاربر رو در نظر بگیرین. برچسب‌ها و یا دسته‌بندی‌ها رو واسه بازدیدکنندگان سایت بسازین و نه گوگل.