تفاوت page authority و domain authority در چیست ؟

Written by 92 on فوریه 8, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

یج آتوریتی چیه؟

پیج آتوریتی معیاری معتبر جهت امتحان رتبه سایت و رتبه دامنه و حتی رتبه صفحه های داخلی هر سایته.
آتوریتی امتیازی از عدد ۰ تا ۱۰۰ه. و رتبه آتوریتی دامنه سایت و صفحه اصلی سایت و همچینن صفحات داخلی هر سایت متفاوته و جداگونه امتیاز داده می شه.

در طراحی سایت، پیج آتوریتی یک الگوریتم واسه امتحان سایت و وبلاگ شماس که میزان قدرت و یا اعتبار صفحه شما رو به نمایش میگذاره و الگوریتم  محاسبه کننده اون رو سایت موز دات کام تعیین کرده.

تا چند سال پیش وبمسترها واسه آگاهی و امتحان قدرت یک سایت یا دامنه در موتور جستجوی گوگل از پیج رنک (page rank) استفاده می کردن. اما چند سالیه که دیگه پیج رنک گوگل بروزرسانی نمی شه و تاریخ آخرین بروزرسانی پیج رنک گوگل December-06-2013 بوده. پس پیج رنک گوگل دیگه قابل دلیل نیس. در از دست دادن پیج رنک، جایگزینی با عنوان پیج آتوریتی (Page Authority) یا دومین آتوریتی (Domain Authority) به وسیله شرکت Mozscape ارائه شده که ملاک خوبی واسه امتحان قدرت یک دامنه و صفحه در موتورهای جستجو بدست میده. (درباره Mozscape: یک شرکت که خدمات مشاوره سئو ارائه میده. آدرس سایت moz.com)
پیج آتوریتی معیاریه که قدرت یک دامنه، یک صفحه و زیر دامنها در موتورهای جستجو رو مشخص می کنه. سایت moz.com طبق فاکتورهای زیادی (مثل بک لینک، کیفیت بک لینکا، تعداد ایندکسای مفید، میزان اشتراک در شبکه های اجتماعی معتبر و…) عدد پیج آتوریتی رو تعیین می کنه با رپید سایت همراه باشین تا بررسی کاملی از این موضوع داشته باشیم.

فرق page authority و domain authority در چیه ؟
اعتبار دامنه و اعتبار صفحه از آنجایی مشخص میشه که page authority قدرت مانور یک صفحه خاص ( url ) در گوگل و کسب جایگاه رو مشخص میکنه ولی domain authority قدرت کسب رتبه یک دامین در گوگل رو مشخص میکنه.

عدد مناسب واسه پیج آتوریتی و دومین آتوریتی چقدره؟
پیج آتوریتی و دومین آتوریتی از عدد ۱۰۰ مشخص می شه. (مثل ۲۳٫۴۵) ً هر چه عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشه، نشون دهنده قدرت بیشتر دامنه و صفحه در موتورهای جستجوه. واسه افرادی که به پیج رنک عادت کرده ان، شاید بشه گفت که با تقسیم عدد پیج آتوریتی و دومین آتوریتی بر ۱۰ بشه برابر پیج رنک اون رو گرفت. (مثلاً پیج آتوریتی ۲۳٫۴۵ شاید برابر پیج رنک ۲ گوگل باشه)
مهم: گوگل به شکل رسمی هیچ موقع اتوریتی سایت Moz رو تایید نکرده و مثل اینکه الگوریتم فعلی اتوریتی اشکالاتی داره. مثلا وبلاگایی که از سیستمای وبلاگدهی باسابقه استفاده می کنن خیلی آسون و به سرعت اتوریتی بالای ۳۰ کسب می کنن (به دلیل بالا بودن اتوریتی دامنه اصلی وبلاگدهی)، در حالیکه ممکنه موتورهای جستجو اینجور رنکی واسه اونا قائل نباشن. اما همونطور که در اول مقاله هم اشاره شد، در از دست دادن پیج رنک گوگل، فعلاً تونسته تا حدودی جای پیج رنک رو بگیره. این درحالیست که بعضی سئوکاران تاکید دارن که آتوریتی بیشتر جنبه تجاری داره تا فنی و واسه فروش بک لینک و نشون دادن ارزش دامنه به مشتری می تونه کاربرد داشته باشه.
منظور از PA و DA چست؟
PA همون Page Authority یا پیج آتوریتیه و DA هم همون Domain Authority یا دومین آتوریتیه.

موز رنک Moz Rank چیه؟
موز رنک به وسیله سایت seomoz ارائه می شه و تقریباً مثل پیج رنکه و قدرت سئوی یک سایت رو نمایش میده. موز رنک عددی بین ۰٫۰۰ تا ۹٫۹۹ه. (یعنی مثل پیج رنک، ماکزیمم مقدار اون ۱۰ه)
توجه شه که پیج آتوریتی و دومین آتوریتی نسبت به www حساسه و نتایج با www و بی www متفاوت هستش.
از کجا باید پیج آتوریتی و دومین آتوریتی رو چک کرد؟
منبع اصلی تعیین پیج آتوریتی و دومین آتوریتی آدرس زیره:
https://moz.com/researchtools/ose
اگه در سایت عضو نباشید، محدود کردن بررسی پیج آتوریتی فقط واسه ۳ سایت رو دارین که با عضویت و لاگین در سایت این محدود کردن از بین خواهد رفت.

اینم بخونین:   اهمیت نا فالو کردن لینک های خروجی یک سایت

وسیله بررسی موز رنک:
http://moonsy.com/mozrank

  • معمولا دامین اتوریتی ( domain authority ) از پیج اتوریتی (page authority) کمتره.
  • دامین اتوریتی (domain authority) مربوط به اعتبار کل دامنهه.
  • پیج اتوریتی ( page authority) فقط اعتبار یک صفحه (URL) رو نشون میده که معمولا صفحه اول سایت رتبه بالاتر و صفحات داخلی رتبه پایین تری دارن.

پیش درآمدی بر بک لینک:

 اگه که در سعی واسه سئو سایت خود هستین باید بدونین که بک لینکا یا back links هم یکی از راههای موثر و موثر در سئو سایت و روشی واسه بهینه سازی موتورهای جستجو هستن. استفاده از بک لینک به روش غیر اسپم و طبق قوانین و قوانین گوگل باعث بهتر شدن رتبه سایت در گوگل می شه و ضمنا به همون اندازه بک لینک بد می تونه باعث افت رتبه سایت یا حتی بدتر از اون باعث پنالتی شدن کل سایت یا صفحه ها ی سایت تون از نتایج گوگل می شه

بک لینک چیه؟

واقعا هر لینکی که از سایت دیگری به صفحات سایت شما داده میشه رو بک لینک میگن.اثر بک لینک ها روی سئو سایت بر هیچکدام از مدیران سایت و سئو کاران پنهون نیس.همونطور که قبلا در مقالات فاکتورهای سئو و بهینه سازی گفتیم, بک لینکها یکی از فاکتورهای موثر واسه نشون دادن یک سایت در نتایج ابتدایی گوگله اما از آنجایی که گوگل هیچوقت رازهای خود رو معلوم نمی کنه نمیشه به طور دقیق از چگونگی اثر بک لینکها و نحوه محاسبات اونا اطلاعی نداریم اما طبق تجربه و در طول زمان این موضوع ثابت شده.

همیشه به دنبال هر فاکتوری که واسه سئو سایت کشف میشه بعضیا سودجو وجود دارن که به دنبال راهی هستن تا  به شکل نادرست و غیر طبیعی بتواننند از اون استفاده کنن .در مورد بک لینک هم این قانون مثتثنی نیس.گوگل هم چندین ساله که کمر به نابودی سایتهای اسپم و روشهای غیدر طبیعی سئو بسته.پس باید بدونین که بک لینک زمانی واسه گوگل ارزش داره که به شکل طبیعی ایجاد شده باشه.

اگه محتوای شما خوب و دسته اول باشه خود به خود جزء یک منبع خوب واسه بقیه سایتها قرار میگیرید مثلا اگه شما یک سایت آشپزی خوب داشته باشین و سایت دیگه با محتوای مربوط به خونه داری به شما بک لینک بده ,این میشه یک منبع خوب واسه بقیه سایتهای در ارتباط و  یا بعضی وقتا ها در مقاله ای بر سر موضوعی بحث میشه و در این بین هر کدوم از بحث کنندها واسه اثبات حرف خود منابع خود رو لینک میکنه که باعث بالا رفتن رتبه اون مقاله میشه چون نظراتی که در یک مقاله اشاره میشه مورد توجه گوگل قرار میگیرد و هم رتبه صفحاتی که در اونجا لینک شدن بالا میره .

بک لینک خوب و بد

بک لینک خوب و بد

بک‌لینک خوب و بد چیه؟

بک‌لینک خوب به بک‌لینکی گفته می‌شه که از یک سایت معتبر و قابل‌اعتماد به سایت شما داده شه. البته گرفتن بک لینک از یک سایت مهم و معتبر ,کار راحتی نیس. هرچه گرفتن بک لینک سخت تر باشه اون بک لینک ارزش بیشتری داره.چون که یک سایت معتبر از نظر گوگل هیچوقت به مطالب بی خود و بی ارزش یک سایت دیگه که پایه درستی نداره بک لینک نمیدهد و به اعتبار بک لینک از طرف اون سایت معتبر ,سایتی که بک لینک رو دریافت کرده هم اعتبار میگیرد. اثر بک لینکها با رتبه سایتهای دهنده لینک ارزش مستقیم داره.و هرچه سایت ارزش کمتری داشته باشه بک لینک از طرف اون هم ارزش کمتری داره.

اینم بخونین:   بک لینک فا : بک لینک ارزان - بک لینک قوی

  از ویژگی‌های یک بک‌لینک خوب، میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید از یک سایت مربوط به موضوع سایت شما داده شه
  • لینک‌های درون محتوا بهتر هستن
  • دریافت لینک از مقالات طولانی و باکیفیت ارزش خیلب بیشتری دارن
  • واسه سئو، بک‌لینک‌ها باید dofollow باشن. البته لینک‌های nofollow هم بد نیستن. نوفالوها می تونن باعث برگشت ترافیک به سایت شن، اما نمی‌توانند در بهبود سئو موثر باشن. لینک‌های nofollow نباید به‌عنوان لینک‌های بد تلقی شن(مقاله لینکهای نو فالو و فالو رو بخونین)
  • بک‌لینکی که از طرف ویرایشگر در متن گنجانده شه خیلی ارزشمنده .
  • وب‌سایتی که به شما لینک می ده باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشه و در شبکه‌های اجتماعی هم فعال باشه

و اما ویژگیایی که باعث میشه یک بک لینک ,بد باشه و از طرف گوگل اسپم شناخته شه و حتی باعث پنالتی شدن یک سایت میشه دارای خصایص زیره:

  • لینک از یک سایت غیر در ارتباط به شما داده شه. ربط داشتن خیلی اهمیت داره
  • لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده ‌شده
  • لینک‌هایی که از طرف سایت جریمه شدن به وسیله گوگل به شما داده شن
  • لینک‌های به تعداد زیاد و لینک‌های فوتر می تونن باعث پنالتی شن
  • تبادل لینک ممنوعه!
  • وب‌سایتی که به شما لینک می ده، دامین اتوریتی پایینی داره
  • بک‌لینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده
  • بک‌لینک‌های ویجت بد هستن و باید nofollow باشن
  • بک‌لینک‌هایی که برایشون پولی پرداخت‌شده باشه. رسانه‌های تبلیغاتی باید از ویژگی nofollow استفاده کنن
  • بک لینک‌هایی که از دایرکتوری‌های محتوا داده می‌شن هم بد هستن
  • بک‌لینک‌هایی که از طرف سایت‌های هک شده داده می‌شن یا در CSS مخفی باشن
  • بک‌لینک‌هایی با آنکر تکست‌های بیش‌ازحد بهینه‌شده‌ان، می تونن باعث پنالتی شن
  • بک‌لینک‌هایی که به‌صورت خودکار ایجاد می‌شن مضر هستن
  • بک لینک از سایت با محتوای بی کیفیت و کپی بردار

خطر بک لینکا :

در گذشته خیلی از سئو کاران گرفتن بک لینک به هر روشی رو مجاز میدانستند و از راه اون هم میتوانستند رتبه خوبی هم کسب کنن چون که سیاستهای گوگل مبنی بر گرفتن بک لینک به هر نحوی بود. اما دیگه مثل گذشته نیس و گوگل سایتهایی رو که به روش اسپم و غیر طبیعی بک لینک دریافت میکنند رو جریمه میکنند .

نکته: مقاله الگوریتم پنگوئن گوگل رو بخونین

تعداد زیاد بک‌لینک هم می تونه مشکل‌ساز باشه

قبلا هم گفته شد که سیاست‌های گوگل در مورد بک‌لینک‌ها عوض شده و کاهش ارزش تعداد بک‌لینک‌ها هم یکی از مواردیه که گوگل در مورد اون سیاست‌های جدیدی رو در پیش گرفته. در سیاست جدید، کیفیت بر کمیت ارجحیت داره و اگه از روش‌های غیرعادی و اسپم، تعداد زیادی بک‌لینک واسه سایت خود فراهم کردین، مطمئنا از طرف گوگل پنالتی می شید.

چطوری کمیت یک بک لینک آزمایش میشه؟

حالا دیگه می دونیم که همه بک لینکها مهم نیستن به خاطر این ما باید بتونیم تا کیفیت همه لینکهای ورودی به سایتمون رو آزمایش کنیم .

واسه داشتن یک سایت در صفحه اول گوگل به ویژه واسه وب سایتهای فروش آنلاین نمیتوان از اثر بک لینکها غافل موند

. این روزها  استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا درحال بهینه‌سازی خود واسه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو هستن. چون به این مسئله مهم پی برده‌ان که بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مساوی با فروش بیشتر هستش.

گوگل بیشتر از یک‌سال پیش بروزرسانی جدیدی از الگوریتم جستجوی خود به نام پنگوئن رو منتشر کرد. از امتیاز‌های نسخه‌ی جدید الگوریتم پنگوئن ‌میشه به اهمیت بیشتر به مبحث لینک بیلدینگ و البته اهمیت آزمایش لینک‌ها اشاره کرد. در بروزسانی پنگوئن، شما میتونین تا از پشت پرده‌ی بک‌لینک‌های خود در موتورهای جستجو خبردار شین. گوگل ضمنا اعلام کرده که الگوریتم جدید به شکل Real Time هستش. به این معنی که اگه شما عملیات پاکسازی لینک‌هاتون رو انجام بدین، یک بازیابی تقریبا سریع، ممکن هستش.

اینم بخونین:   بک لینک نخرید ، بک لینک بسازید

خوشبحتانه لینک‌های بدون اعتبار به آسونی و با ویژگی‌هایی مثل نامرتبط بودن به موضوع سایت شما، بدون مخاطب بودن، لینک شدن به سایت‌های اسپم و … قابل شناسایی هستن و شما باید به محض برخورد با اینجور لینک‌هایی اقدام به حذف یا از کار انداختن اونا کنین و ضمنا از یاد نبرین که باید لینک‌های حذف شده رو با لینک‌های جدید و با کیفیت جانشین کنین.

آزمایش کیفیت لینک‌ها

به نحوی میشه گفت که سرنوشت موفقیت یک سایت به چگونگی بک لینکها بستگی داره. اما گره خوردن سرنوشت کمپین‌های سئو و لینک‌ها به این معنی نیس که شما باید هر لینکی که دم دستتون اومد رو واسه سایت‌تون برگزینید یا تعدادی ‌بی‌تعدادی از اون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رو واسه خود جمع آوری کنین. به خاطر داشته باشین که لینک‌ها هدف اصلی نیستن بلکه اونا راهی واسه رسیدن به هدف هستن.

ارزشیابی کیفیت لینک‌های خروجی و ورودی فرآیندیه که می تونه تا حد زیادی تضمین کننده‌ی موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی شما باشه اما انجام این مراحل خیلی هم راحت نیس و رقابت اصلی شما شناسایی لینک‌‌‌‌‌‌‌‌های معتبر از انواع بدون اعتبار آنهاست. خیلی از خوانندگان وبلاگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعد از خوندن یک مطلب، اگه از مطلبی که خونده‌‌‌ان خوششون بیایید به اون در جاهای مختلفی لینک‌هایی رو میدن. اما مطلب شما و یا لینکی که به اون داده شده از نظر گوگل با ارزش هستن؟ شما باید مطالب مفید و با کیفیت خود رو گسترش داده و از منابع معتبر واسه اون لینک بگیرین و نه از هر منبعی.

مهمترین شاخصهای یک بک لینک ربط داشتن, واسه کاربر بودن و مهم بودنه

شاخص اول: ربط داشتن

به زبون راحت یعنی سایت یا صفحه ای که از اون به سایت ما لینک فرستاده شده باید رابطه موضوعی با سایت یا صفحه ما داشته باشه. با یک مثال موضوع رو برایتون روشن تر میکنیم فرض کنین به سایت ما که درباره طراحی سایت و سئو و مسائل مربوط با آنهاه یک سایت با موضوع آشپزی بک لینک بده! این یک بک لینک نامناسبه و ما اون رو قبول نخواهیم کرد.

تعیین در ارتباط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتون بستگی داره. اگه شما نمی تونین توجیهی واسه اینکه چرا فلان سایت به شما لینک داده پیدا کنین، بهتره که این لینک رو به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنین.

شاخص دوم: واسه کاربر بودن

ارزش‌مندترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستن که واسه استفا‌ده‌‌های کاربران ساخته شده باشن، نه واسه خزنده‌های موتورهای جستجو. اگه می خواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شید، سوالات زیر رو از خود بپرسید:

  • این لینک کاربر رو به مقصدی که ‌می خواد هدایت می‌کنه؟
  • این لینک دقیقا به همون صفحه‌ای هدایت می‌کنه که کاربر به دنبالشه؟
  • این لینک کاربر رو به موضوعی مفید هدایت می‌کنه؟

 شما باید مخاطب لینک هاتون رو . یعنی اگه میزان رفت و امد لینکاتون با مخاطبتون کمه، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخورداره. واسه اندازه‌گیری میزان رفت و امد کاربر میشه از فاکتورهایی مثل نظرات مطلب یا انجمن‌ها استفاده کرد.

شاخص سوم: مهم بودن

با اینکه به جز خود گوگل کسی درباره ارزش گذاری یک لینک آگاهی دقیقی نداره اما تا حدودی میشه این رو با تجربه ای که سئو کاران به دست آورده ان فهمید که لینکی که از سایت مهم میاد و به اصطلاح عیار بالایی داره در پیش موتورهای جستجو هم ارزشمنتر و دارای رتبه بیشتری نیزه