دروغ‌های متداول آژانس‌های سئو را باور نکنید

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

بخشی از چیزی که بخش کاری سئو رو حساس می‌کنه اینه که موتورهای جست‌وجو همه چیز رو کنترل می کنن، و ما فقط می تونیم حدس بزنیم که چه عواملی در رنکینگ موتورهای جست‌وجو موثر هستن. با اینکه در طول سالیان، با تحقیق و آزمایش و خطا اطلاعات خوبی در اختیار متخصصان این فن قرار گرفته، ولی هنوز بعضی از آژانس‌های سئو وجود دارن که به صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل در این مورد وعده‌های دروغین میدن و از بی اطلاعی اونا سوء استفاده می کنن. اگه می خواهید اطمینان داشته باشین که گول این آژانس‌های سئو رو نمی‌خورید، حواس‌تون به دروغ‌های متداولی که در ادامه می خونین باشه.

آژانس‌های سئو

دروغ اول: ما در موضوع کاری شما احتیاجی به تجربه نداریم

آژانس‌های سئو در کسب‌وکارهایی که با اونا آشنایی دارن می تونن معجزه کنن، پس همیشه به دنبال آژانس‌هایی باشین که در مورد کاری شرکت شما تخصص دارن. البته می تونین به سراغ آژانس‌هایی هم برید که از کار شما هیچ شناختی ندارن و اونا هم می تونن با راهنمایی‌های شما کار خود رو به درستی بکنن، ولی شک نداشته باشین نتیجه‌ای که آژانس‌های با تجربه تقدیم شما می کنن خیلی بهتر از آژانس‌های سئوی نا آشنا با کسب‌وکار شما هستش.

دروغ دوم: ما رنک اول در گوگل رو تضمین می‌کنیم

رنکینگ اول خیلی ارزشمنده و تقریبا همه خواهانش هستن. به همین خاطر، تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشون داد که ۹۱.۵ درصد از کل ترافیک به اولین نتیجه جست‌وجو می‌رسد، ۴.۸ درصد به دومین نتیجه و ۱.۱ درصد هم به نتیجه سوم. اما اگه آژانسی به شما وعده رنکینگ اول رو داد، اصلا کار خود رو به دست‌شون نسپارید. هیچ آژانس سئویی نمیتونه اینجور وعده‌ای به کسی بده. واقعا، بیشتر آژانس‌های معتبر سئو حتی اعتراف می کنن که نمی‌توانند نتایج موتورهای جست‌وجو رو تضمین کنن. گوگل در این مورد اخطار داده، و از اونجا که در سئو حرف اول رو موتورهای جست‌وجو میزنن، باید به حرف این موتورها گوش کنین — نه به حرف کسائی که می خوان ازتون پول بگیرن.

دروغ سوم: ما سئوی شما رو در یک ماه درست می‌کنیم

حتی اگه همین چند ماه پیش کار با اینترنت و کامپیوتر رو شروع کرده باشین، شک نداشته باشین میدونید که در همین مدت کوتاه هم اینترنت همیشه در حال تغییر بوده. سئو به نظارت و برنامه‌ریزی همیشگی و دراز مدت اونم طبق تغییراتی که در طول زمان رخ میدن نیاز داره. همونجوریکه قبلا در الگوریتم‌های پنگوئن و پاندا و چند به روز رسانی دیگه دیدیم، گوگل همیشه در حال ایجاد تغییر و تغییر در الگوریتم‌های خودشه تا بتونه بهترین نتایج رو در اختیار کاربرانش قرار بده.

دروغ چهارم: پیشرفت یافتن یک ضرورته

این مورد کمی پیچیدهه، چون واسه خیلی از کسب‌وکارها این جمله راستی می‌کنه ولی واسه بعضی، مثلا یک شرکت طراحی آشپزخانه و حموم با کارکرد بومی و محلی، این جمله معنی مناسبی نداره. معرفی کردن یک کسب‌وکار محلی در جایگاه‌های بین‌المللی چه سودی می تونه واسه اون کسب‌وکار داشته باشه؟ شک نداشته باشین، این کار باعث می‌شه که اون کسب‌وکار محلی پیش چشمان میلیون‌ها نفر معرفی شه، اما وقتی صاحب کسب‌وکار نمیتونه خدمات شرکت خودش رو در اختیار همه این افراد قرار بده، پس عاقلانه‌تره اگه پولش رو به جای سئو خرج راه حل‌های دیگه کنه.

دروغ پنجم: بهترین محتوای شما به سایت خودتون تعلق داره

طبیعیه که همیشه بخواهید بهترین محتوا رو در سایت خودتون منتشر کنین، اما بعضی وقتا لازمه سنت شکنی کنین و محتوای ناب خود رو به سایت‌های پر بازدید بدین و اونا رو به خودتون مقدم بدونین تا بتونین ترافیک زیادی رو به طرف سایت خود بکشونین.

دروغ ششم: سئو، همه اون چیزیه که نیاز دارین

اگه این جمله رو شنیدید، بدونین به این خاطره که سئو تنها فنیه که آژانس‌های سئو از اون پول به جیب میزنن. سئو فقط یک تکه از پازله. آژانس‌های معتبر سئو از کلمات کلیدی سئو محور، توضیحات متا و تگ‌ها پا رو بالاتر می ذارن تا به شما در ساخت یک راه حل مناسب کمک کنن؛ یک راه حل که می تونه شامل تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا، شبکه‌های اجتماعی و تاکتیک‌هایی دیگه باشه.

دروغ هفتم: شما به تنهایی نمی تونین انجامش بدید

مشخصه که می تونین، ممکنه کمی بیشتر طول بکشه و نتیجه پایانی مثل کاری که یک آژانس سئوی با تجربه انجام می ده نشه، ولی اگه بخواهید و علاقه داشته باشین شک نداشته باشین شمام می تونین به اندازه نیازتون با سئو و فوت و فن‌هاش آشنا شید. اعتماد به نفس داشته باشین و با سعی و صبر، راه خود رو در این راه پیدا کنین.

اینم بخونین:   چرا حرفه ای ها از بهینه سازی سایت استفاده میکنند؟

دروغ‌های رایج آژانس‌های سئو

وقتی می خواهید یک یا چند متخصص سئو رو استخدام می کنین تا روی سایت شما کار کنن، باید حواس‌تون به همه چیز باشه. اگه یک بار دیگه با اینجور دروغ‌هایی روبرو شدین، حتما به سراغ گزینه بعدی برید. یکی از بهترین راه‌ها واسه اینکه بدونین آژانس سئوی مورد نظرتون در مورد کاری خودش تخصص داره یا نه، اینه که رنک سئوی سایت خودشون رو بررسی کنین. سئو هم مثل هر صنعت دیگری پره از رقابت. اگه اونا نتونن سایت خودشون رو به رنک خوبی برسانند، پس حتما از پس کارهای شمام بر نخوان اومد.

ضرورت تغییر راه حل سئو طبق موضوع محتوا

اجازه ندین کسی سر شما رو کلاه بزاره. سئو خیلی هم پیچیده نیس. یک فرمول کامل با ۴ جزء اصلی واسه سئو هست که هرکی بخواد کمپین‌های سئوی موفقی داشته باشه باید این ۴ جزء رو به درستی به کار بگیره: محتوا، لینک‌ها، بهینه سازی داخل سایت و شبکه‌های اجتماعی.

مهم‌ترین عامل موفقیت کمپین‌های سئو چیزی نیس جز عمق!

عمق مناسب سعی‌های شما، به موضوع محتوا و نحوه کارکرد رقابت شما بستگی داره. پیشرفت یک راه حل خوب به تفکر، بررسی و زمان نیاز داره.

seo-niche-analysis-featured-760x400

اگه همه این موارد واسه شما کافی نبود، باید اهداف مختلفی واسه سئو در نظر بگیرین. رند فیشکین قبلا در Moz این اهداف رو به طور کامل و کامل مورد بررسی قرار داده، پس من اینجا فقط به خلاصه‌ای از اونا اشاره می‌کنم: سئو واسه ترافیک نپخته، سئو واسه فروش در بازرگانی الکترونیک، سئو واسه آگاهی و برندینگ، سئو واسه کسب تقدم و بازاریابی مستقیم، سئو واسه مدیریت اعتبار، و سئو واسه اثر ایدئولوژیک.

شما باید طبق اهدافی که واسه کسب‌وکار خود مشخص کردین و همین‌طور طبق عمق‌های متفاوت راه حل مورد نیاز واسه موضوع محتوا، تاکتیک‌های سئوی مناسبی رو واسه خودتون انتخاب کنین.

واسه اینکه بتونین در موضوع محتوا پیروز رقابت باشین، اول باید تحقیق کاملی در مورد این موضوع انجام بدین و در این راه از اجزای عمومی سئو استفاده کنین: تحقیق بازار، جستجو رقبا، جست‌وجوی کلمات کلیدی، محتوا، لینک‌ها، بهینه سازی درون سایت، و شبکه‌های اجتماعی.

تحقیق بازار و جستجو رقبا

حریف شما کیست؟ صنعتی که شما هدف گرفتین چقدر عمق داره؟

seo-niche-analysis5شما هیچ وقت نباید یک کمپین سئو رو کورکورانه شروع کنین، ولی ضمنا هیچوقت هم نباید کمپین رقبای خود رو عینا کپی کنین. انجام یک تحقیق بازار در بین رقبای‌تون به شما کمک می‌کنه که بدونین دقیقا چه مقدار از محتوای اونا رفت و امد و اشتراک گذاری اجتماعی جذب می‌کنه، چه مقدار از راه حل اونا به مالکیت لینک اختصاص یافته، اونا چقدر روی محتوا تمرکز دارن، چه عبارات کلیدی‌ای رو تگ می کنن، و خیلی اطلاعات دیگه که به شما کمک می کنن تا بتونین مقام اول رو تصرف کنین.

باید یک بار دیگه تاکید کنم: از کپی کردن راه حل رقبای خود جدا خودداری کنین. شما نمی‌دانید که گوگل با یک لینک خاص یا بخشی از یک محتوا دقیقا چه جوری برخورد می‌کنه، مگه اینکه واقعا در سئو متخصص باشین. کپی کردن راه حل رقبا می تونه به جریمه‌های سئو ختم شه. اگه به جای کپی کردن از بقیه، از راه حل خودتون و روش‌های مورد تایید گوگل استفاده کنین بازم می تونین رقبای خود رو شکست بدید. این کار کمک می‌کنه که به شکل موثری موضوع وبلاگ خود رو دنبال کنین و رقبای خود رو شکست بدید. تازه در این صورت دیگه هر لحظه نگران اینم نیستین که مشمول جریمه‌های الگوریتم‌های پاندا یا پنگوئن قرار بگیرین.

البته می دونم که بعضی از تغییرات بزرگ در الگوریتم‌ها، راه حل‌های سئوای که بعضی‌ها فکر میکردن راه حل‌های خوبی هستن رو بی ارزش و به درد نخور می‌کنه. مشکل اینجاست که بعضی از راه حل‌های سئوای که بعضی‌ها فکر می کنن راه حل‌های خوب و تایید شده‌ای هستن، خیلی هم تایید شده نیستن و حتی بعضی وقتا مخالف راه حل‌های استاندارد طبقه بندی می‌شن.

بدیش اینه این باور در مورد بعضی از راه حل‌های سئو همه‌گیر شده که اکثریت فکر می کنن این راه حل‌ها مفید و بی دردسر هستن ولی وقتی در راهنمای گوگل به دقت بررسی کنین متوجه می‌شید که این راه حل‌ها اصلا تایید شده نیستن. یک نمونه از همین راه حل‌ها، چرخ‌های لینک (Link Wheels) نام داره که اگه خوب بررسی کنین می‌ببینن که این راه حل از نظر گوگل ممنوعه. اگه بیشتر از حد دست به دامن این راه حل بشید ممکنه به وسیله الگوریتم پنگوئن جریمه شید. یک قانون در این مورد هست که باید همیشه به یادتون باشه: اگه شک دارین که یک لینک ارزشی به محتوای شما اضافه می‌کنه یا نه و فقط به خاطر سئو می خواهید اون رو اضافه کنین، بهتره اصلا اون لینک رو نگیرید.

اینم بخونین:   مفاهیم کلی در مورد بهینه سازی سایت و سئو منفی

جست‌وجوی کلمات کلیدی

رقبای من واسه جذب ترافیک از چه کلمات کلیدی‌ای استفاده می کنن؟

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در یک کمپین سئو به حساب میاد. کلمات کلیدی ستون فقرات سئو هستن و راه حل شما رو هدایت می کنن – شما باید رقبای خود رو مورد تحقیق قرار بدید و ببینین که اونا چه جوری از عبارات کلیدی استفاده می کنن. شما نه تنها باید بهینه سازی درون سایت رقبای خود و نحوه استفاده اونا از عبارات کلیدی رو مورد تحقیق و بررسی قرار بدید، بلکه باید بتونین بررسی کنین و ببینین که این عبارات کلیدی چقدر جست‌وجو می‌شن و چقدر می تونن واسه شما ترافیک بسازن. وقتی آخر سر یک لیست از کلمات کلیدی مناسب تهیه کردین، می تونین یک تقویم محتوا درست کنین و بعد موضوعات مناسب واسه محتوای خود رو انتخاب کنین.

محتوا

رقبای من چقدر محتوا تولید می کنن؟

موضوع این نیس که محتوایی تولید کنین که طولانی باشه، یا از نظر خودتون ایده‌های جالبی داشته باشه. مهم اینه که محتوایی تولید کنین که جذاب باشه طوری که بازدیدکننده‌ها به دنبال کردن اون محتوا اهمیت بدن و دوست داشته باشن اون محتوا رو با دوستان خودشون به اشتراک بذارن و دوستان اونا هم اون محتوا رو با دوستان خودشون به اشتراک بذارن.

هیچکی محتوای خسته کننده رو به اشتراک نمی‌گذارد. به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی رو در اصطلاح تقویت اجتماعی میگن و این تقویت اجتماعی می تونه میزان رفت و امد با محتوای شما رو در حد چشم‌گیری افزایش بده (در مورد اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی در ادامه همین مقاله بیشتر توضیح میدم). بخاطر این لازمه که تحقیق کنین تا بدونین رقبای شما چقدر محتوا تولید می کنن و کدوم بخش از محتوای تولید شده به وسیله اونا بیشتر از همه موفقه. پیشنهاد میکنم بازاریابی محتوا یا لینک بیلدینگ؟  رو هم بخونین.

  • در هر مقاله چند کلمه می‌نویسند؟
  • بیشتر مقالات اونا به طور میانگین چند کلمه داره؟
  • هر هفته چند مقاله در وبلاگ‌شون منتشر می کنن؟
  • هر ماه چند مقاله در وبلاگ‌شون منتشر می کنن؟
  • در مقاله‌های خودشون چه جوری از کلمات و عبارات کلیدی استفاده می کنن؟

با بررسی کردن ۵ تا ۱۰ حریف برترتان و تهیه یک گزارش با این اطلاعات، دیگه مجهز به اطلاعات مناسبی هستین که با اون می تونین به رقابت با رقبای خود بدین.

لینک‌ها

کدوم یک از رقبای من جریمه شده‌ان؟ اونا لینک‌های بدی در کارنامه خود دارن؟

seo-niche-analysis4لینک‌ها دیگه مثل قبل ملاک حتمی موفقیت در سئو نیستن، ولی بازم به عنوان یکی از بخش‌های مهم کمپین‌های سئو به قوت خود باقی مونده‌ان. بخاطر این باید کارنامه لینک‌های رقبای خود رو مورد بررسی موشکافانه قرار بدید. با اینجور تحقیقی روی ۱۰ حریف برتر خودتون، می تونین بدونین کدوم لینک‌ها در گوگل بیشترین و بهترین نتایج رو واسه این سایت‌ها به ارمغان آورده‌ان.

البته باز ضروریه که حواس‌تون به جریمه‌ها باشه: از کارنامه لینک‌های رقبای خود به عنوان یک راه حل سئو واسه خودتون کپی نکنین. شما می تونین از کارنامه لینک‌های سایت‌های حریف خودتون کمک بگیرین و به دنبال سایت‌هایی برید که بیشترین ارزش و کیفیت رو دارا هستن و این کار از نظر گوگل استاندارد و تایید شده هست. با تمرکز کردن روی سایت‌های باکیفیت در مورد فعالیت سایت خودتون و سایت‌هایی که از نظر گوگل باارزش قلمداد می‌شن، می تونین گوی پیشی رو از رقبای خود بربایید.

یادتون باشه که راه حل‌های کسب لینک در هر موضوعی متفاوته. دقیقا به همین دلیله که تحقیق کردن در مورد موضوعات مختلف و ایجاد تغییر در راه حل سئو طبق موضوع خیلی مهمه. این کار نه تنها روی راه حل کسب لینک شما اثر می‌گذارد، بلکه روی جست‌وجوی کلمات کلیدی هم موثره. هر موضوعی اصطلاحات تخصصی مخصوص به خودش رو داره و این روی نحوه جست‌وجوی کاربران در مورد اون موضوع اثر شگرفی داره. اگه تموم سعی خود رو روی این تحقیق بذارین، می تونین کمپین سئوی موثری بسازین که همه نتایج دلخواه شما رو در اختیار شما قرار بده.

اینم بخونین:   تاثیر دسته بندی نادرست مطالب در بهینه سازی سایت

سئو درون سایت

رقبای من چه جوری از سئو درون سایت خود استفاده می کنن؟

seo-niche-analysis3اینم یکی دیگه از موارد مهمیه که طبق موضوع و همین‌طور عبارات و کلمات کلیدی می تونه فرق داشته باشه. مثلا در یک موضوع بحث شاید لازم باشه از کلمات کلیدی تخصصی به همراه هم معنی‌ها و متضادهای این کلمات کلیدی استفاده شه، در حالی که یک موضوع دیگه ممکنه به استفاده از کلمات کلیدی راحت و غیر پیچیده نیازمند باشه.

کلیدی‌ترین قدم در این مرحله از تحقیق اینه که موارد زیر رو در مورد ۱۰ حریف برتر خود شناسایی کنین:

  • رقبای شما با عبارات کلیدی درون سایت خود چیکار می کنن؟
  • چه جوری از این عبارات در تگ تایتل استفاده می کنن؟
  • چه جوری از این عبارات در توضیحات متا استفاده می کنن؟
  • چه جوری از این عبارات در کلمات کلیدی متا استفاده می کنن؟ (نه! گوگل کلمات کلیدی متا رو در رنکینگ به حساب نمی‌آورد. ولی در مرحله پیش-فهرست کردن نتایج جست‌وجو، کلمات کلیدی متا رو هم مورد بررسی قرار می ده.)
  • این عبارات کلیدی رو چه جوری در محتوا به کار می برن؟
  • تناوب استفاده از عبارات کلیدی در سایت‌های حریف چقدره؟ (یادتون باشه که منظور من اینجا تناوب عبارات کلیدی از نظر ارتباطه، نه تراکم. اگه بیشتر از حد از کلمات کلیدی تکراری استفاده کنین می تونین مشمول جریمه الگوریتم پاندا شید.)

حتی راه حل درون سایت و کلمات کلیدی هم بسته به موضوع می تونه متغیر باشه. پس مهمه که به دقت بررسی کنین و ببینین رقبای شما چه جوری از کلمات و عبارات کلیدی درون سایت خود استفاده می کنن.

شبکه‌های اجتماعی

چه جوری میتونم دسترسی اجتماعی محتوای خود رو تقویت کنم؟

seo-niche-analysis2در سال‌های گذشته در مورد شبکه‌های اجتماعی اطلاعات اشتباه زیادی منتشر شده. حجم این اطلاعات اشتباه اونقدر زیاد بود که مت کاتس پارسال توضیح داد که سیگنال‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر بخشی از الگوریتم‌های رنکینگ موتور جست‌وجوی گوگل نیستن.

پس اگه اینطوریه، ارزش شبکه‌های اجتماعی در کجاست؟ ارزش شبکه‌های اجتماعی در ایجاد اعتماد و اعتبار با گوگل از راه ارائه محتوا به مخاطبان واقعیه. با تحت بررسی قرار دادن فعالیت‌های رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی ، می تونین بفهمین که چه مورادی در موضوع مورد بحث شما داغه و پس موفقیت و اعتبار بیشتری به همراه میاره.

  • کی بیشتر از همه محتوا رو بازنشر می‌کنه؟ این ملاک به شما کمک می‌کنه که بدونین در اون موضوع خاص چه کسائی در شبکه‌های اجتماعی نقش کلیدی رو بازی می کنن و به عنوان افراد موثر شناخته می‌شن. بعد می تونین با به اشتراک گذاری محتوای خود با این افراد موثر، توجه اونا رو به محتوای خودتون جلب کنین.
  • چه نوع محتوایی بیشتر از همه به اشتراک گذاشته می‌شه؟
  • چه نوع محتوایی در بین ۴ شبکه اجتماعی بزرگ دنیا یعنی فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و لینکداین بیشترین میزان رفت و امد رو به طرف خود جذب می‌کنه؟ (رفت و امد‌هایی مثل لایک و بازنشر محتوا.)
  • چه زمانی محتوا بیشتر از هر زمان دیگری لایک یا بازنشر می‌شه؟
  • محتوا چطوری به اشتراک گذاشته می‌شه؟
  • چرا یک نوع خاص از محتوا بیشتر از هر نوع محتوای دیگری لایک و بازنشر می‌شه؟

بی تغییر راه حل سئو طبق موضوع، شما یک بازنده هستین

هر جست‌وجویی در گوگل به اندازه خود کلمات کلیدی می تونه فرق داشته باشه، از به کار بردن کلمات مفرد و جمع گرفته تا استفاده از کلمات هم معنی یا مخالف. با انجام تحقیقات موشکافانه در مورد موضوع هدف محتوای خود، شما می تونین راه حل سئوی خود رو طبق موضوع تغییر بدید. شخصی سازی و ایجاد تغییر در راه حل سئو قدم مهمیه چون دیگه راه حل‌های کلیشه‌ای سئو کارساز نیستن. جست‌وجو در ۵ پارسال با وجود الگوریتم‌های چند لایه‌ای گوگل، پیچیده شده. دیگه خیلی آسون گذشته نیس که خیلی آسون فقط لازم باشه بی تحقیق چند کلمه کلیدی انتخاب کنین، محتوای خود رو تولید کنین، سایت خود رو در چند دایرکتوری ثبت کنین و بعد پیشرفت کنین.

جست‌وجو حالا یکی از منابع بزرگ فروش واسه خیلی از شرکت‌هاس. حالا دیگه فقط از راه انجام تحقیقات کامل و کامل در مورد رقبا و تغییر راه حل سئو به شکل مطلوب و طبق موضوع محتواه که می تونین موفق شید. اگه از همون اول راه مخاطبان هدف خود و پیچیدگی‌های موضوع محتوای خود رو شناسایی نکنین، مشکلات پر هزینه‌ای واسه شما و برندتون به وجود خواهد اومد.