راهی شگفت انگیز برای بهینه سازی سایت

Written by 92 on فوریه 4, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آشنایی مقدماتی با مبحث بهینه‌سازی سایت‌ها واسه موتور‌های جستجو

قدم اول: تحقیق روی کلمات کلیدی

فرض کنیم قصد دارین واسه فروش آنلاین اجناس مزرعه‌ی کشاورزی خود، به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنین. اولین قدم شما باید تحقیق روی کلمات کلیدی باشه؛ یعنی ببینین مشتریان پنهون‌تون بیشتر چه کلمات یا عباراتی رو جستجو می کنن. به دنبال اجناس ارگانیک هستن؟ به دنبال تحویل اجناس کشاورزی درب منزل می‌گردند؟

سایت خود رو با seo پربیننده کنین

قدم دوم: شناسایی موضوعات در ارتباط

دومین قدم شما در نظر گرفتن موضوعات مرتبطه. رژیم‌های گیاهخواری در محل زندگی شما طرفداران زیادی دارن؟ دستور تهیه‌ی غذا با سبزیجات تازه مورد توجه قرار میگیره؟

این به شما کمک می‌کنه کلمات کلیدی خود رو دقیق‌تر و بهتر انتخاب کنین تا با چیزی که مشتریانتون به دنبالش هستن همخوانی بیشتری داشته باشن. شما باید به عنوان بخشی از طرح سئوی خود این کار رو کمه کم یک بار در سال انجام بدین.

قدم سوم: آزمایش کارکرد

وقتی کلمات کلیدی مناسب خود رو شناسایی کردین، کارکرد خود در بالا اومدن در نتایج جستجو واسه این کلمات و عبارات رو مورد آزمایش قرار بدید. چه تعداد از این کلمات سایت شما رو در نتایج سرچ به نمایش درمی‌آورند؟ موضوعات خاصی هست که ترافیک زیادی روی سایت شما نیاورد؟

نتایج خالص جستجو؛ راه‌حلی راحت و رایگان جلو کسب‌و‌کار‌ها

این اطلاعات به شما کمک می‌کنه موضوعات نتیجه‌بخش رو از موضوعاتی که نتیجه‌ی زیادی برایتون به همراه نمی‌آورند تشخیص بدید. اگه عبارت پرطرفدار و محبوبی مثل «اجناس تازه‌ی کشاورزی» مشتری تازه‌ای به سایت شما نمی‌آورد، می تونین در طرح سئو  به مواردی که باعث این کمی می‌شن رسیدگی کنین.

قدم چهارم: برطرف کردن نقاط ضعف

به محض اونکه شکاف‌ها یا نقاط خالی کارکرد خود در بحث بهینه‌سازی واسه موتور‌های جستجو رو پیدا کردین، قدم بعدی‌تون اینه که به راه‌های احتمالی واسه برطرف کردنشون فکر کنین. شاید در هیچکدام از محتوا‌هایی که روی سایت خود دارین، اشاره نشده که می تونین اجناس کشاورزی فصلی رو منظم درب منزل مشتری تحویل بدید.

سایت شما میعادگاه نیاز‌های مشتری و اهداف کسب‌و‌کاری شماست

یا مثلاً اگه کسی به سایت شما لینک نمی‌بده، شاید بتونین از چند وبلاگ‌نویس بخش‌ی تغذیه دعوت کنین از مزرعه‌ی شما بازدیدی داشته باشن؛ به این امید که در پست‌های وبلاگی‌شون در آینده ازتون نامی ببرن و به شما لینک بدن. هر چیزی که فکر می کنین می تونه کارکرد شما رو در بحث سئو بهبود ببخشد فهرست‌وار یادداشت کنین.

اینم بخونین:   آیا سایت ما نیاز به بهینه سازی دارد؟

به هر حال تا اینجای کار فهرستی بلندبالا از کار‌هایی دارین که باید انجام شن. اما نگران نباشید، وقت اون رسیده که این موارد رو اولویت‌بندی کنین.

قدم پنجم: اولویت‌بندی

اینکه تمایل داشته باشین اول به سراغ کار‌هایی برید که میدونید بیشترین نتیجه رو برایتون در بر دارن طبیعیه؛ اما واقع‌بین باشین. اضافه کردن بخشی جداگونه با عنوان «روش‌های کشاورزی پایدار» به سایت شما ممکنه نیازمند استخدام یک برنامه‌نویس باشه که برایتون ارزون تموم نمی شه. اما در کوتاه‌مدت می تونین مقالاتی کوتاه در مورد همین موضوع بنویسید و روی وبلاگتون قرار بدید.

قدم ششم: برنامه‌ریزی زمانی

پس از اولویت‌بندی کار‌ها، قدم بعدی اینه که واسه هر کار یک مهلت زمانی در نظر بگیرین تا مطمئن شید در طول سال، به شکل پیوسته روی طرح سئوی خود کار می کنین. وقتی برنامه‌ریزی‌تون رو به اتمام رساندید، اون رو به فراموشی نسپرید و به زمان‌بندی اون پایبند بمونین.

قدم هفتم: بازبینی همیشگی

طرح سئوی شما در طول زمان تغییر می‌کنه. اما از کجا باید فهمید کِی وقت به‌روز‌رسانی‌اش فرا رسیده؟ یک راه آسون واسه این کار، توجه به تغییراتیه که در کسب‌وکارتون اتفاق می افته. مثلاً معرفی یک محصول جدید یا طراحی دوباره سایت‌تون می تونن بهونه‌های خوبی باشن.

این رو هم به خاطر داشته باشین که جویشگر‌ها هرازگاهی ویژگی‌های جدیدی به فعالیت‌های خود می‌افزایند و الگوریتم‌هاشون رو بهبود می‌بخشند. مثلا، خیلی از موتور‌های جستجو بنا به افزایش انفجاری استفاده‌ی کاربران از دستگاه‌های موبایل، تغییراتی در نحوه‌ی کارکرد خود ایجاد کرده‌ان.

الفبای کارکرد موتور‌های جستجو واسه کسب‌و‌کار‌ آنلاین

در آخر، وقتی چیزی درست کار نمی‌کنه طرح خود رو مورد بازبینی قرار بدید. صفحه‌ای هست که به اندازه کافی ترافیک ارگانیک به سایت‌تون نیاورد؟ اگه هست شایدً باید اون رو خونه‌تکونی کنین.

یا اگه در جذب بازدیدکننده موفق عمل میکنین اما فروشی حاصل نمی‌شه، احتمال داره به پیام‌های دعوت به اقدام (call to action) قدرتمندتری نیاز داشته باشین.

اینم بخونین:   5 اشتباه رایج در بهینه سازی سایت

الفبای کاربردپذیری سایت خود واسه مشتریانتون رو یاد بگیرین

نتایج بررسی‌های خود رو به طور منظم بررسی کنین و هر جا نیاز به توجه بیشتر داشت تمرکز خود رو به اون متمرکز دارین. کلیات تهیه و اجرای یک طرح سئوی مطلوب چیزی جز همین چند قدم راحت نیس.

جمع‌بندی

تهیه طرح سئوی خود رو با تحقیق روی کلمات کلیدی شروع کنین تا بفهمین مشتریان‌تون به دنبال چه هستن. بعد از این اطلاعات واسه آزمایش موفقیت‌ها و شکست‌هاتون بهره بگیرین.

تموم راه‌حل‌های ممکن واسه بهبود نقاط ضعف خود رو روی کاغذ بیارین و بعد اونا رو اولویت‌بندی کنین.

هیچ موقع از بازنویسی طرح سئوی خود بنا به تغییراتی که در دنیا و موتور‌های جستجو رخ میدن نترسین.

حتماً به بقیه مطالب ما که در مورد مراحل‌های بهینه‌سازی واسه موتور‌های جستجو بیشتر توضیح دادن سر بزنین. اطلاعات بیشتری که از این راه به دست میارید شما رو در ادامه‌ی طرح سئوی خود کمک می کنن.

تعريف SEO

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو داره که همه اونا به یک معنی هستن و میشه اون رو بصورت زیر تعریف کرد:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي جز اخلاقي نيست. اونا براي کمک کردن به بهتر شدن رويت و رابطه وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌ان.

سئو رو مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دونست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل در ارتباط صفحه و افزايش اهميت اون در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

سئو فرآيند راحت‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شه چون نيازمند علم زياد، علم قبل زمينه‌اي و صبره. موتور‌هاي جستجو با تغيير همیشگی الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود جز قابل قبل‌بيني هستن؛ پس وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه.

سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هاییه که به وسیله سئوکار انجام می شه.

الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يک سايته. از اين رو مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها رو جهت پياده‌سازي موفق سئو بدونن.

اینم بخونین:   قدرت بهینه سازی و سئو را هرگز دست کم نگیرید

سئو چیه

اوايل شروع سئو

در اوايل سال ۱۹۹۰ اولين موتور‌هاي جستجو کار خود رو شروع کردن؛ بعضي از محبوب‌ترين اونا Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودن.در اون زمان مردم موتورهاي جستجو رو به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردن که مثل صفحه زرد، سئو اوليه طبق حروف الفبا انجام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي مثل AAA در بالاي اين ليست وجود داشتن.

با رشد همیشگی اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدن که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردن. اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌هاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردن. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعاليت خود رو شروع کرد. با پیشرفت رتبه‌بندي صفحات به وسیله موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روش‌هاياخلاقي و چه جز اخلاقي روي آوردن.

يک مقاله که به وسیله نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجبه پیشرفت‌دهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي جز اخلاقي سئو استفاده مي‌کردن. اين مقاله توضيح مي‌بده که چطوری پیشرفت‌دهندگان وب به راحتي يک سايت رو به همراه کلمات کليدي خاص که معمولا در پشت گرافيک سايت مخفی شده، بارگذاري مي‌کنن که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي رو شمارش کرده و رتبه بندي سايت رو افزايش مي‌دهند.

همونجوریکه گفته شد گرفتن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده. با بکار گيري روش‌هاي جز اخلاقي در اون زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. الان الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌ان و خيلي سخته که مهندسين بهينه‌سازي بتونن موتورهاي جستجو رو دستکاري کنن، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو الان هم هست و ادامه پيدا می کنن.