سئو و ده تکنیک بهینه سازی سایت

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو چیه؟ چیزی بیشتر از بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوه؟

سئو(SEO) مخفف (search engine optimization) به معنای بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوه. سوال اینجاست که بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو واسه موفقیت سایت کافیه؟

درسته که نه. گوگل و بقیه موتورهای جستجو مدیران سایتا رو به این مورد تشویق می کنه که سایت رو واسه کاربر خود با در نظر گرفتن اصول و قوانین سئو طراحی کنه. تجربه و حس بازدید کننده سایت مورد خیلی مهمیه که باید به اون توجه کنین. سایت باید کاربر پسند باشه طوری که بازدید کننده سایت بتونه به موارد مورد نیاز خود دسترسی یابد.

در آخر افزایش بازدید کنندگان سایت هدف شماس و واسه رسیدن به این هدف باید اصول و قوانین سئو رو رعایت کرده و در کنار اون به کاربر خود باید توجه کنین. محل قرار گرفتن منوها، مطالب و تصاویر سایت و گرافیک سایت باید به شکلی باشه تا کاربر بتونه خیلی آسون به مطالب مورد نیاز خود دسترسی یابد و در کنار اون کیفیت گرافیک سایت اثر خیلی در جلب اعتماد بازدید کننده به سایت خود داشت.

پس واسه رسیدن به اهداف دراز مدت از سایت تمرکز خود رو روی کاربران و بازدید کنندگان خود قرار بدید و در کنار اون اصول کلیدی سئو و بهینه سازی سایت رو رعایت کنین. بعضی از اصول ابتدایی سئو رو در بخش زیر واسه شما بیان می کنم:

عناوین صفحات

واسه هر صفحه از سایت عنوان مربوط به صفحه رو در نظر بگیرین و سعی کنین از کلمه کلیدی مربوط به صفحه در عنوان حتی المکان استفاده کنین. ضمنا کلمات کلیدی که در عنوان استفاده می کنین در بدنه صفحه حتی المکان چند مرتبه باید استفاده شده باشه.

متا دیتا

واسه هر صفحه باید متا دیتاهای صفحه به مثل کلمات کلیدی و توضیحات کلیدی رو درج کرده و این کار رو باید به توجه به مطلب همون صفحه درج کنین. مثلا در صورتی که زمینه فعالیت شما در مورد طراحی وب سایته و در سایت خود مطلبی در مورد هاستینگ دارین کلمات و توضیحات کلیدی اون صفحه باید در مورد هاستینگ باشه نه طراحی سایت.

ساختار سایت

ساختار سایت یکی از مهترین المان هاییه که کمتر به اون توجه می شه. بهتره هر بخش از سایت خود رو در یک فلدر قرار داده و در نام گذاری صفحات خود از کلمات کلیدی مربوط به اون صفحه استفاده کنین. فلدر بندی منظم صفحات و قرار دادن هر مطلب در شاخه و فلدر در ارتباط باعث افزایش درک موتور جستجو از سایت می شه. قبل از شروع به درج مطالب سایت حتما مطالب سایت خود رو دسته بندی کنین.

مطالب سایت

هر چه در ارائه مطالب سایت دقت بیشتری کنین و مطالب شما کامل تر باشه اثر بیشتری در افزایش رتبه سایت شما داره. تمرکز خود رو روی ارائه مطالب با کیفیت و کامل در مورد شغلی خود قرار بدید طوری که هر مطلب شما همه حولوحوش موضوع رو تحت پوشش قرار بده و انجام این کار باعث بالا رفتن رتبه صفحات سایت و پس بالا رفتن رتبه کلی سایت می شه. از ایجاد مطالب تکراری در سایت خودداری کنین و واسه بررسی منظم سایت حتما سایت خود رو در ثبت کرده و اون رو به شکل دائمی بررسی کنین.

لینک به مطالب سایت شما

لینک به مطالب به مطالب سایت شما هنوز مهترین عامل در رنکینگ صفحات وب سایته. از سایتای دیگه به مطالب سایت خود لینک ایجاد کنین و این کار رو به شکل طبیعی انجام بدین. هیچوقت از نرم افزارهای ایجاد لینک استفاده ننمایید و بک لینک سازی خود رو به وسیله افراد انجان بدید. ایجاد لینک مناسب به مطالب سایت شما کاری زمان بر بوده و در صورتی که به درستی انجام نشه ممکنه باعث افت رتبه سایت در موتورهای جستجو شه.

10 تکنیک آسون و بی هزینه سئو

 

اصطلاح بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همون «سئو»، عبارتیه که خیلی از مدیران کسب و کارهای کوچیک اینترنتی که بدون بودجه کافی واسه بازاریابی آنلاین هستن رو دل نگران می کنه.

اصطلاح بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همون «سئو»، عبارتیه که خیلی از مدیران کسب و کارهای کوچیک اینترنتی که بدون بودجه کافی واسه بازاریابی آنلاین هستن رو دل نگران می کنه.

اینم بخونین:   رسانه های درآمدزا؛ تغییر قواعد بهینه سازی سایت

از دید اونا سئو فرایندی هزینه بر، پیچیده و چند مرحله ایه.

واسه همین بیشتر کسب و کارهای کوچیک نمی تونن واسه اجرای اون سرمایه گذاریای مناسبی داشته باشن.

از طرف دیگه گوگل هر از چندی با ارائه آپدیتای الگوریتم خود – به نام پاندا و پنگوئن – بازار جهانی سئو رو دستخوش تغییر و تغییر می کنه. اینم خود مزید بر علته.

کل این شرایط باعث شده سئو، کاری تخصصی تر و سخت تر به نظر برسه ولی نگفته نماند که پول و تجربه، همه چیز نیس.

به نظر نگارنده، وبمسترها می تونن بعضی تکنیکای سئو رو خیلی آسون پیاده کنن و در این بین به پول، تخصص و پرسنل حرفه ای نیاز نیس.

خیلی از سایتا با عمل به پیشنهاد های کارشناسان سئو – که در اینترنت فت و فراوون میشه اونا رو گرفت – تونسته ان ترافیک سایت خود رو تا حد قابل توجه ای افزایش دهند.

اگه شما می خواین سایت خود رو با استفاده از متدهای مختلف سئو، مورد پسند کاربران و جستجوگرهای اینترنتی قرار بدید و از سویی، تمایلی به صرف هزینه کلان در این مورد ندارین، خوبه به تکنیکایی که در این نوشتار به اونا می پردازم، توجه کنین.

بد نیس پیش از شروع بحث بدونین که پیاده کردن تکنیکای زیر، کاریه جذاب، سرگرم کننده، راحت و تقریباً آسون؛ اما نکته اینجاست که باید با صبر و حوصله این کار رو جلو ببرین و انتظار معجزه فوری از سئو نداشته باشین.

نکته دیگه این که واسه اجرایی کردن این تکنیکا، فرض می گیرم که شما با اصول ابتدایی سئو و علم بهینه سازی صفحات وب آشنا هستین.

حال به 10 تکنیک مهم سئو اشاره می کنم:

1. واسه سایت خود مطلب بنویسید

از راه ارسال مطالب جذاب و مفید، با دیگه کسب و کارا و دیگه سایتا و وبلاگا باب دوستی رو باز کنین. پست مهمان (Guest post) یکی از بهترین راهکارهای ایجاد اینجور ارتباطی حساب می شه.

محتواهای خیلی باارزش و منحصر به فردی بنویسید و اونا رو در سایت خود منتشر کنین.

به روزرسانی همیشگی با اینجور محتواهایی، کلید ایجاد ارزش و جلب توجه گوگل به سایت حساب می شه.

در دنیا پررقابت امروزی، تولید محتواهایی که ارزش می سازه و منحصر به فرده (یعنی به طور کامل از جای دیگه کپی ورداری نشده) یک ضرورت به حساب میاد.

2. با بقیه رابطه برقرار کنین

از راه ارسال مطالب جذاب و مفید، با دیگه کسب و کارا و دیگه سایتا و وبلاگا باب دوستی رو واسه باز کنین.

بعضی وقتا رفت و امد و رابطه برقرار کردن با بقیه، می تونه به یکی از مهمترین عوامل ایجاد معروفیت واسه یک برند تبدیل شه.

پست مهمان (Guest post) یکی از بهترین راهکارهای ایجاد اینجور ارتباطی حساب می شه.

پست مهمان به نوشته ای می گن که یک نفر در وبلاگ یا سایت دیگری که واسه اون نیس می نویسد.

اینم بخونین:   بهینه سازی اصولی

هر چند شاید بعضی فکر کنن که بهتره اینجور پستی رو در سایت خودشون منتشر کنن، و امتیازات کلیک خوری اون رو به بقیه واگذار ننمایند ولی تجربه چیز دیگری رو نشون میده.

یکی از امتیازات پست مهمان گرفتن لینکای هم مرز (Inbound Links) یعنی لینک هاییه که به سایت شما وارد می شه.

واسه رسیدن به این سطح، اول باید با سایتا و وبلاگایی که به یه جور با شما همکار هستن رابطه برقرار کنین؛ با حال و هوای محتواهایی که تولید می کنن آشنا شید و بعد خودتون با پست مهمان به اونا سرویس دهی کنین.

در این بین ممکنه از نگاه فعالیتا و محتواهای تولید شده از طرف بقیه، ایده های بکری به ذهن تون برسه که بعضی وقتاً ممکنه خیلی مهم و کاربردی باشه.

3. همکاران تون رو دنبال کنین

کسائی رو که به یه جور با شما همکار هستن، در شبکه های اجتماعی دنبال کنین.

هیچ چیزی مثل این راه حل نمی تونه به شما بینش فوری بده.

پس از این که یک پروفایل اجتماعی واسه خود ساختین (در توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، فیس بوک و غیره) باید شرکتا و افراد فعال در بخش کاری خود رو دنبال کنین.

شایدً در بخش تجاری خود بتونین صدها کاربر سرشناس و موثر رو پیدا کنین (اگه نگوییم هزاران نفر).

می تونین این کار رو روزانه با دنبال کردن 10 نفر انجام بدین.

به زودی بقیه هم به سراغ شما میان و اونا شما رو دنبال می کنن.

واسه پیدا کردن افراد در ارتباط، می تونین از ابزارهایی مثل FollowerWonk یا WeFollow.com استفاده کنین.

4. محتواهای مناسب رو به اشتراک بذارین

در سایتای مختلف اینترنتی و در تالارهای گفتگو بچرخی بزنین و بهترین محتواها رو پیدا کنین و انتخاب کنین.

شما می تونین این محتواها رو در فاصله ها زمانی منظم در بخشای مختلفی مثل صفحه هواداران در فیس بوک، توییتر، پروفایل گوگل پلاس، گروه های لینکدین و غیره بازنشر کنین.

ممکنه در اول خود سایت شما بدون محتواهای کافی واسه به اشتراک گذاری باشه.

راه چاره کسائی که یک سایت دارین ولی اون رو به طور منظم به روز نمی کنن، اینه که از محتواهای خوبی که از جاهای دیگه پیدا می کنن، سایت رو تغذیه کنه.

این کار کمه کم دو امتیاز داره: اول این که شما در صنعت خودتون کم کم مشهور می شه.

دوم این که با جستجو در منابع اطلاعاتی مربوط به کار و کاسبی خود، ایدها و الهامات جدیدی واسه ایجاد محتواهای سودمند به ذهن تون خطور می کنه و شما می تونین با تهیه و پخش اونا در سایت خود، هم رتبه سایت تون رو ارتقاء بدید و هم از این محتواها در «بازاریابی محتوا» بهره ببرین.

5. رفت و امد داشته باشین

در سایتا کامنت بذارین، در مباحثات شرکت کنن و با خوانندگان سایت خود و دیگه سایتا و حتی مدیران اونا رفت و امد داشته باشین.

الان تکنیکای سئو همیشه در حال تغییره.

در حالی که قبلاً سئو بیشتر به لینک گرفتن و لینک دادن مبتنی بود الان به بازاریابی محتوا و ایجاد رفت و امد و ایجاد رابطه نظر داره.

میشه گفت که الان رفت و امد به یکی از بهترین راهکارهای بلند آوازه کردن نام یک برند تبدیل شده.

این علاوه باعث می شه سایت شما پیش جستجوگرهای اینترنتی و کاربران ارتقاء مقام یابد.

علاوه بر این، اگه بقیه شما رو به عنوان یک کاربر کامنت گذار و فعال بشناسن، ناخودآگاه سایت و برند شما هم تبلیغ شده و به اونا معرفی می شه.

اینم بخونین:   قدرت بهینه سازی و سئو را هرگز دست کم نگیرید

6. بررسی کلمات کلیدی رو جدی بگیرین

در بخش کار و کاسبی خود، دو یا سه کلمات کلیدی رو که از طرفی مهم، باارزش و کاربرپسند هستن و از طرف دیگه بر سر اونا رقابت کمی بین وبمسترها در جریانه، شناسایی کنین.

صرف نظر از به روزرسانیای الگوریتم گوگل، بررسی کلمات کلیدی (Keyword Research) بازم اهمیت و تاثیرگذاری خود رو در سئو حفظ کرده و می کنن.

بر خلاف گذشته، بررسی کلمات کلیدی باید بر گرفتن فقط چند کلیدواژه قوی – که بر سر اونا رقابت شدیدی صورت نمی گیره – متمرکز شه.

این به ویژه رابطه نزدیکی با مورد بعدی (شماره هفت) داره.

7. واسه شبکه های اجتماعی مطلب بنویسید

به نوشتن مقالات مفید، راهنماییای سودمند، عیبایی حرفه ای و غیره و پخش اونا در کانالای اجتماعی رو آورید.

Hubpages و Squidoo دو جای آنلاین مهم واسه بازاریابی محتوا و گرفتن لینکای هم مرز (Inbound Links) حساب می شه.

اون دسته از شبکه های اجتماعی که واسه پخش محتواهای کاربران طراحی شده، مکانای مناسبی واسه پخش ویروس گونه پست هاییه که شما می نویسید.

خیلی از کسب و کارهای کوچیک محتواهای جذاب رو تولید و یا بازنویسی کرده و در این شبکه ها منتشر می سازند.

این صفحات معمولاً رتبه و رنک بالاتری در گوگل به دست می آورند.

8. اجتماعی شید

با صرف زمان کافی، انتخاب بهترین محتواها رو از سایت خود انتخاب کرده و اونا رو در انواع شبکه های اجتماعی و سرویسای ارائه دهنده میکروبلاگ به اشتراک بذارین.

تعداد زیادی از کانالای اجتماعی رو یادداشت کنین و از اونا واسه به اشتراک گذاری لینکا، پستا و مقالات مفید استفاده کنین.

ضروریه که زمانی رو به این اختصاص بدید.

وسایل مدیریت رسانه های اجتماعی مثل و ، مراحل رصد و به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی رو آسون کردن می کنه.

9. به نشریات چاپی هم توجه کنین

هر ماه یک بار مطلبی رو در نشریات و مطبوعات چاپ کنین.

هنگامی که سایت خود رو به یک معدن طلای لینکای هم مرز (Inbound Links) تبدیل کردین، حالا وقت اینه که این موضوع رو به شکل یک مقاله یا بیانیه مطبوعاتی به دید کسائی که ممکنه به طور حرفه ای از اینترنت استفاده نمی کنن، برسونین.

این روش گرچه ممکنه قدری غریب به نظر برسه ولی دارای مزیتای بسیاریه مثل افزایش آگهی بازار از برند (Brand awareness) و بیشتر شدن ترافیک اومده از این جور سایت­ها (Referral traffic).

ً این روش، با اصل تایید اجتماعی (Social proof) هم منطبقه.

10. تکرار و تکرار

انجام تموم تکنیکایی که در بالا تشریح شد، فرایندی زمان بره و به زمان و حوصله نیاز داره.

شما می تونین انجام تموم یا بخشی از این کارا رو به پرسنل خود واگذار کنین.

یک روش دیگه، استخدام کارشناس و نیروی خبره واسه اجرا این تکنیک هاس.

آخرین مرحله یعنی: بهینه سازی، تکرار و بهینه سازی.

بیشتر افراد در این مرحله شکست می خورند، چون بر خلاف نظر بعضیا تازه وارد، سئو یک مراحل تک مرحله ای نیس که فقط یک بار باید اون رو انجام داد و تموم!

تکنیکای سئو باید به طور دائمی و تکراری انجام شه تا بتونه کارا خود رو بر رتبه و اعتبار سایت نشون بده.

دقت داشته باشین که این کار در یک فضای پررقابت صورت میگیره، پس اگه رقبای تون در استفاده از تکنیکای سئو بر شما پیشی بگیرن، بخشی از زحمات شما به باد میره و اونا می تونه جایگاه برتری واسه خود دست و پا کنن.