قدرت بهینه سازی و سئو را هرگز دست کم نگیرید

Written by 92 on فوریه 4, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

۷ روش واسه سئو در کسب و کارهای کوچیک

هر سالی که می‌گذرد، سئو با قوانینی که گوگل بروزرسانی می‌کنه، پیچیده‌تر می‌شه. صاحبان کسب‌وکارهای کوچیک از این کار خیلی کلافه شده‌ان چون که زمان و منابع کافی واسه بروزرسانی ندارن و واسه رسیدن به هدف‌هایی که در این مورد در نظر گرفته‌ان،‌ نمی‌رسند و بعضی وقتا دچار گمراهی هم می‌شن. در این مقاله ۷ روش واسه سئو در کسب و‌ کارهای کوچیک رو گفته ایم:

۱- سئو در محل سایت (on-site SEO) لازمه اما کافی نیس

بله، بهینه‌سازی تگ‌های صفحات، چارچوب سایت و سرعت بارگذاری صفحات مهم هستن. خیلی از تجربیات بیان کننده این بوده ان که این متغیرها در الگوریتم‌های گوگل خود رو نشون میدن.

اما دلسرد نشید. شخصی رو استخدام کنین تا آزمایش کنه و سایت رو آماده کنه. بعد حرکت کنین. خیلی از کسب و کارهای کوچیک در همین قدم اول گیر می کنن. اگه در این مورد بیشتر میخواهید بدونین این مقاله رو بخونین.

 

۲- محتوای سایت و تجربیات اون خیلی مهمه

خیلی با این جمله روبرو بوده‌ایم که «محتوا، سلطان سئو هستش». اما واقعاً اینطوریه؟

سایت شما باید مطالبی جذاب و خواندنی واسه کاربران داشته باشه. اهمیت این موضوع وصف ناشدنیه. این کار به زمان صرف شده در سایت، تغییرات و سئو کمک می‌کنه. (محتوای جذاب به اشتراک گذاری بیشتر و لینک شدن افراد دیگه هم کمک می‌کنه).

وب‌مسترهای کسب‌وکارهای کوچیک هم با برایشون این کار ضروریه تا چیزی مهم در کسب‌وکار خود واسه بیان داشته باشن. محتوای ضعیف ردپایی بد بر سئوی onsite و offsite می‌گذارد.

social-media-and-seo

۳- سر و صدا کردن در فضاهای اجتماعی

گوگل فعالیت‌هایی مانند لینک‌دهی رو قابل قبول می دونه، چون که این فعالیت‌ها از نظر کاربران پاسخی مثبت به دنبال داشته. بی یک المان جمعی، طعمه گذاری تنها با لینک دهی با بازاریابی محتوایی خیلی قابل تمیز دادن نیس. توسعۀ یک جامعه (Community) (بهترین شرایط اجرای اون به شکل درون سایته) می تونه بهترین روش واسه طعمه گذاری لینک‌ها باشه، چون که جامعۀ مجازی و فعالیتای درون اون برایتون کاری رو انجام می ده که هیچ مشاوری در مورد سئو نمیتونه اون کار رو صورت بده.

این کار باید نظم شده و طبیعی باشه تا به سئو کمک کنه. اگه این توضیحات کافی نیس می تونه به روش «ایندکس گذاری معنایی مخفی» مراجعه کنین.

۴- پروفایل کسائی که به شما لینک می دن رو بدونین

اخیراً مباحثه‌ای در مورد تغییر نقش متن‌های لنگری لینک شده (Anchor Text) در الگوریتم گوگل مطرح شده.حتی اگه اهمیت اونا کمرنگ شن، هنوز یک عامل قوی به حساب میان.

کسب‌و‌کارهای کوچیک، پروفایل لینکای ورودی خود رو بدونن. نبود لنگر به برند و توضیحات برندشون سیگنالی مشخص از دستکاری اشتباه واسه لینک‌سازیه که رتبۀ اونا رو نه تنها بالا نمی‌برد بلکه نتیجه برعکس هم به دنبال داره.

توضیح مترجم: مثلا نام کسب‌وکار شما ایران تجارته و در متنی که در سایت منتشر شده، قسمتی که با نام برند شما اشاره شده، متن دربارۀ ایران تجارت هایپرلینک شده. اما این هایپرلینک به جای برگشت بازدیدکننده به صفحۀ «درباره» به جای دیگری لینک می ده تا بازدید اون صفحه رو زیاد کنه.

بازارهای کسب‌وکارهای سالم، از راه پخش در رسانه‌ها و مباحثه در تالارهای گفتگو (Forums) با نام اصلی کسب‌وکار حضور پیدا می کنن که این کارا ردپایی خوب برجا می ذاره.

نقل قول از زبون همکاران هم نشونه‌ای از یک پروفایل لینک‌دهی طبیعیه. شرکت‌های قوی در کنار بقیه برندهای قوی، در مطالب مختلف معرفی می‌شن.

مقالاتی با یک لینک لنگری با وب‌سایتی که اعتباری پایین داره کاری چرت و بیهودهه. گوگل این مقالات رو بررسی می‌کنه و واسه لینک‌های مقالات، وزنی در نظر میگیره و اونا رو از الگوریتم خود حذف می‌کنه. واسه اطلاعات بیشتر به بروزرسانیای پنگوئنی (Penguin Update) مراجعه کنین.

اینم بخونین:   چرا برخی از بهینه سازی سازی ها شکست می خورند؟

۵- واسه محتوا بازاریابی کنین تا لینکای ورودی سایت رو افزایش بدید.

خیلی از کسب‌وکارهای کوچیک به اندازه کافی واسه اونکه بدونن، ۷۰% رتبه‌دهی موتورهای جستجو از راه نتایج لینک‌های ورودی (یا Backlink) صورت می‌پذیرد، زرنگ هستن و با واقع بینی می‌پرسند: «از کجا میتونم بخرم؟!»

لینک‌های ورودی رو نخرید! – این کار هم ردپای بدی بر جای می‌گذارد.

بازاریابان کسب‌وکارهای کوچیک نیاز به خرید لینک و بازاریابی محتوا دارن تا تاثیرات اون رو در سایت خود نگاه کنن. حقۀ این کار مبادله لینکه. اشخاصی که ارزش این کار رو دارن رو پیدا کنین و به اونا پیشنهاد تبادل لینک بدین.

کیفیت محتوا، آگاهی رسانی، مباحثه یا تبادل، معمولاً راه‌هایی هستن که لینک‌های ورودی رو به همراه میارن و بی شک سئوی قابل قبولی هم به دنبال دارن.

۶- کیفیت در ازای کمیت

ارسال ایمیل‌های انبوه با هزینه پایین واسه لینک‌دهی‌های زیاد می تونه خیلی وسوسه انگیزه. اما این کار به کاری شبیهه که شرکت JCPenney اون رو قبلا آزمایش کرده‌است. (واسه کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنین)

کسب و کارهای کوچیک این قانون رو دوست ندارن اما واسه بالا بردن رتبه‌دهی سایت خود باید به اون احترام بذارن.

seo-report

۷- گزارشای سئو رو بخونین

صاحبان کسب‌وکارهای کوچیک مشغله‌های زیادی دارن اما این دلیلی واسه توجه نکردن به فعالیت‌های مشاور سئو اونا نیس. به چند دلیل باید گزارش‌های ماهانۀ سئو رو بخونین:

* نتایج می تونن شما رو به راه درستی هدایت کنن. منتظر معجزه نباشید و تنها فرایند‌ها رو ماهیانه اجرا کنین.

* گزارش‌های ماهیانه تیم سئو، باید فرایند‌هایی منظم رو نشون بدن. کسب‌وکارهای کوچیک، نباید قدم‌های بلند واسه این کار بردارند چون که به اندازه کافی خطر پیش رویشون هست.

 

نتیجه گیری

گوگل یک کامپیوتر عظیمه که به اطلاعاتی درست واسه تصمیم‌گیری نیاز داره و الگوریتم‌های متغیرهای بزرگ اون، باید به درستی درک شن.

هنگامی که قوانین این بازی عوض شه، این تغییرات واسه بهتر ساختن مرور لینک دهی‌ها و محتوای سایته که واسه سال‌ها می تونه به شما کمک کنه. از این ۷ روش پیروی کنین تا رتبه‌دهی بهتری کسب کنین و جماعتی رو به دور برند خود جمع کنین و هر چیزی غیر از این رو کنار بزنین.

سایت شما نیاز به بهینه‌سازی داره؟

کلمه SEO مخفف “بهینه‌سازی موتورهای جستجو” است. شما اگه قصد استخدام یک متخصص سئو رو دارین باید در نظر داشته باشین که متخصص سئو می تونه کمک خیلی زیادی رو به بهتر شدن سایت شما کمک کنه درعین‌حال امکان داره این کار یک خطر بزرگ واسه سایت شما باشه و به اعتبار سایت شما صدمه وارد کنه.

خیلی از متخصصان سئو ویا شرکت‌های فعال در موردٔ سئو و حتی مشاوران سئو خدمات مفیدی رو واسه سایت‌ها انجام میدن.

ازجمله:

• بازبینی محتوا و ساختار سایت‌ها

• ارائه راهکارهای فنی جهت پیشرفت سایت ازجمله در مورد‌های میزبانی، تغییر آدرس‌ها، صفحات دارای خطا، استفاده از جاوا اسکریپت و غیره

• تولید و یا پیشرفت محتوای سایت

• مدیریت کمپین‌های کسب‌وکار آنلاین

• بررسی کلیدواژه‌ها

• آموزش SEO

• مشاوره تخصصی روی یک کسب‌وکار خاص و موقعیت جغرافیایی خاص

در نظر داشته باشین که صفحه نتایج گوگل شامل نتایج جستجوها و تبلیغات گوگل هست.

تبلیغات در گوگل هیچ تأثیری بر قرار گرفتن سایت شما در نتایج گوگل نداره و فقط به‌صورت تبلیغ نشون داده می‌شه.

اینم بخونین:   استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهینه سازی وب سایت

گوگل هیچوقت جهت قرار گرفتن در نتایج جستجو پولی رو دریافت نمی کنه و قرار گرفتن در جایگاه اول گوگل رایگانه.

سرویس‌های رایگان گوگل مثل سرچ کنسول، بلاگ وب مسترها و فروم تبادل‌نظر می تونه به شما کمک کنه تا وضعیت بهتری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشین.

قبل اینکه شروع به بهینه‌سازی وب‌سایتتون کنین و یا اینکه با یک متخصص سئو شروع به همکاری کنین بهتره که با موتورهای جستجو و چگونگی کارکرد اونا آشنا شید. واسه آشنایی بیشتر مطالب زیر رو پیشنهاد می‌کنیم:

Google Webmaster Guidelines

Google ۱۰۱: How Google crawls, indexes and serves the web

بهترین زمان جهت استخدام متخصص سئو وقتیه که شما قصد دارین طراحی سایت خود رو تغییر بدید و یا اینکه سایت جدیدی رو بسازید. در این صورت شما و متخصص سئو می تونین مطمئن باشین که سایت شما از همون اول با استانداردهای سئو هماهنگه. گرچه که یک متخصص سئوی حرفه‌ای می تونه سئوی خوبی رو روی سایت‌هایی که قبلاً فعال شده‌ان داشته باشه.

چند سوال مفید که می تونین هنگام مصاحبه از متخصص سئو بپرسید:

۱- لطفاً نمونه کارایی که انجام دادین رو معرفی کنین و از تجربیات موفقتان واسه ما بگید.

۲- راهنمای وب مسترهای کوکل رو پیگیری می کنین.

۳- سرویس تبلیغ آنلاینی رو پیشنهاد میدید و یا پیشنهاد‌ای جهت بهبود کسب‌وکار آنلاین دارین؟

۴- توقع دارین چه نتیجه رو به‌دست آورید؟ چقدر زمان نیاز دارین؟ چطوری زمانبندی می کنین؟

۵- چه تجربه‌ای در مورد کار ما دارین؟

۶- چه تجربه کاری در شهر ما دارین؟

۷- چه تجربه‌ای در مورد سایتهای بین المللی دارین؟

۸- مهم‌ترین تکنیک سئوی شما چیه؟

۹- چند وقته که در مورد سئو فعالیت دارین؟

۱۰- چطوری با ما رابطه برقرار می کنین؟ ما رو در جریان تموم تغییرات و دلایل اونا می‌گذارید؟

درحالی‌که متخضضان سئو می تونن سرویس‌های با ارزشی رو ارائه دهند، بعضی سئوکاران از روش‌های غیراخلاقی قصد دارن تا تغییراتی رو در نتایج موتورهای جستجو بکنن.

سعی جهت شکستن قوانین گوگل باعث می‌شه نتیجه منفی روی سایت شما داشته باشه و یا حتی سایت شما رو از لیست نتایج گوگل حذف کنه.

مواردی که باید به اونا توجه داشته باشین:

یکی از موارد عادی کلاه‌ورداری استفاده از روش سایه است که با تغییر آدرس صفحه فرود، بازدیدکنندگان رو به دامنه دیگری هدایت می کنن. معمولاً دامنه‌هایی که به اونا تغییر راه داده می‌شن در اختیار کلاه بردانه که ادعا دارن روی سایت مشتری کار می کنن. سئوکاران کلاه‌بردار ممکنه که با این روش دامنه‌هایی رو که می تونن حریف شما باشن رو گسترش دهند.

روش غیرقانونی دیگه سئوکاران کلاه‌بردار، صفحه‌های Doorway است که با کلیدواژه‌ها روی روی یکی از صفحات مشتری بارگذاری می‌شن. سئوکار تعهد می ده که این صفحات با کلیدواژه‌های مختلف در ارتباط می‌باشن که این مسئله از پایهً اشتباهه چون هر صفحه کلیدواژه‌های مربوط به خودش رو داره و نمیتونه کلیدواژه‌های دیگری رو داشته باشه. در بعضی موارد سئوکاران لینک‌های مخفی رو در این صفحات قرار میدن که امکان داره سایت‌هایی که لینک اونا در صفحه سایت شما قرار داده شده مربوط به سایتهای غیرقانونی و نامربوط باشن که این کار به سایت شما آسیب می‌رساند. اگه فکر می کنین که شخص و یا شرکتی درزمینهٔ سئو ازتون کلاه‌ورداری کرده، می تونه اون رو گزارش بدید.

اگه شما در آمریکا هستین می تونین از راه سایت http://www.ftc.gov/ اقدام کنین و اگه در کشور دیگری هستین از راه سایت http://www.econsumer.gov/ اقدام کنین.

مراقب ایمیل‌هایی که از طرف شرکت‌ها و یا مشاوران سئو بی هماهنگی واسه شما ارسال می‌شه باشین.

اینم بخونین:   نرخ کلیک click through rate و تاثیر آن بر رتبه­ سایت در بهینه سازی

به شکل عجیبی اسپم زیر واسه گوگل ارسال‌شده:

“گوگل عزیز ما بعد از بازدید از سایت شما فهمیدیم که شما در بیشتر موتورهای جستجوی بزرگ و دایرکتوری‌ها لیست نشده‌اید…”

این نوع ایمیل‌ها مثل ایمیل‌هایی مانند “یک شبه لاغر شید” یا “قرص رژیمی” یا “کمک واسه جابجایی سرمایه دیکتاتور سرنگون‌شده” و مانند این‌ها بی‌ارزش هستن.

هیچ‌کس نمیتونه جایگاه اول گوگل رو تضمین کنه

از آدما و یا شرکت‌هایی که ادعا می کنن با گوگل در رابطه هستن و یا الویت جایگاه دارن، دوری کنین هیچ اولویتی واسه گوگل وجود نداره درواقع تنها راهی که می تونین سایت خود رو در گوگل ثبت کنین، استفاده از Add URL و یا ساخت یک سایت مپه که می تونین این کار رو بی هیچ هزینه‌ای انجام بدین.

مراقب شرکت‌هایی که به‌صورت پنهونی کار می کنن و به شما هیچ اطلاعاتی در مورد عملکردشون نمی‌دهند، باشین. اگه موردی معنی نبود بخواهید که واسه شما توضیح دهند. اگه سئوکار از روش‌های غیرقانونی اقدام به بهینه‌سازی سایت شما بکنه، ممکنه سایت شما از فهرست نتایج گوگل حذف شه. در اصل شما مسئول هرگونه تغییراتی هستین که شرکت و یا فردی که استخدام کردین روی سایت شما انجام میدن. پس بهتره در جریان چگونگی انجام کار باشین.

هیچ‌وقت از سئوکار لینک نگیرید

کیفیت لینک‌ها خیلی اهمیت دارن. اینکه تعداد زیادی سایت بی‌ارزش به شما لینک دهند اثر زیادی روی سئوی سایت شما نداره.

با هوشمندی انتخاب کنین

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید که با یک متخصص سئو همکاری کنین شاید لازم باشه تحقیقی رو در این مورد داشته باشین. گوگل بهترین منبع واسه تحقیقه. ممکنه در بعضی سایت‌ها اخباری رو در مورد کلاه‌ورداری در مورد سئو خونده باشین. گوگل شرکت خاصی رو معرفی نمی‌کنه. اما شرکت‌هایی هستن که خود رو سئوکار معرفی می کنن و با استفاده از روش‌های غیرقانونی سعی دارن تا درآمد کسب کنن.

مطمئن شید که پول شما واسه چه سرویسی هزینه می‌شه.

درحالی‌که گوگل هزینه‌ای رو واسه رتبه‌بندی نتایج نمی‌گیرد بعضی از موتورهای جستجو در ازای دریافت مبالغی واسه تبلیغات “پرداخت واسه هر کلیک” و یا “پرداخت واسه نمایش در نتایج جستجو” این نوع تبلیغات رو با نتایج جستجوی عادی ترکیب می کنن. بعضی از سئوکاران به شما وعده میدن تا در رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار بگیرین درصورتی‌که سایت شما در قسمت تبلیغات قرار خواهد گرفت. بعضی از سئوکاران با اعلام مبالغ مختلف اینطور به شما نشون میدن که توانایی جابجایی نتایج رو دارن اما در مورد گوگل این روش جواب نمی‌بده چون گوگل تبلیغات رو با برچسب از بقیه نتایج جدا می‌کنه. پس شما باید از سئوکار هزینه قرارگرفتن دائمی و موقت (تبلیغ) رو جداگونه بخواهید.

سوءاستفاده‌های متداولی که صاحبان سایت‌ها با اونا روبرو هستن چه چیزایی هستن؟

چه چیزهای دیگری هستن که باید به اونا توجه داشته باشیم؟

در روبرو شدن با سئوکاران کلاه‌بردار ممکنه با چند مورد روبرو شید. البته لیست کاملی از این موارد وجود نداره و شما به‌محض اینکه احساس کردین جایی از کار مشکل داره از همکاری با اونا خودداری کنین.

درصورتی‌که یک سئوکار یکی از موارد زیر رو داشت با اون همکاری نکنین:

۱- دامنه‌های سیاه داشته باشه.

۲- در صفحات Doorway مشتریان دیگه لینک قرار داده باشه.

۳- نتایج جستجو و تبلیغات رو هم ارزش بدونه.

۴- تضمین کردن رتبه‌های بالای موتورهای جستجو

۵- داشتن نام‌های زیاد و غیرواقعی بودن مشخصات Who.is

۶- دریافت ترافیک از موتورهای جستجوی جعلی و سایت بی‌ارزش

۷- دامنه‌های حذف شده در لیست گوگل داشته باشه و یا دامنه‌هایی که اصلاً در گوگل فهرست نشده‌ان رو داشته باشه.