لینک خوب چیست؟ آیا می دانید لینک ها ارزش های متفاوتی دارند؟

Written by 92 on فوریه 8, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

لینک خوب چیه؟ می دونین لینکا ارزشای متفاوتی دارن؟

لینکا می تونن به طور زیادی روی کارکرد جستجوی سایت شما اثر بذارن، حال این اثر می تونه مثبت یا منفی باشه. صرف نظر از اینکه از تکنیکای لینک سازی سئو کلاه سفید یا کلاه سیاه (Black Hat) استفاده می کنین، باید خود رو واسه نتایج احتمالی آماده کنین.

گزارش MarketingSherpa در سال ۲۰۱۲ نشون داده که ۵۹% از شرکتا روند لینک بیلدینگ خارجی رو انجام داده ان. برندهای برتر، کسب وکارهای کوچیک و وبلاگ نویسان هم به لینک بیلدینگ روی آورده ان. ضمنا، جدا سازی و بررسی کامل بک لینکا به شما کمک می کنه تا بفهمین چند لینک خوب و چند لینک بد به سایت شما اشاره کرده ان.

همه شما خوب می دونین که چند لینک خوب، اثر مثبتی روی کارکرد جستجوی سایت شما در موتورهای جستجوگر داره، در حالیکه لینک بد می تونه به رتبه سایت شما آسیب بزنه. زمانی که سایت SEORanksUp، هفتاد و دو سایت مختلف رو در سال ۲۰۱۴ واسه تعیین فاکتورهای مهم رتبه بندی خود مورد مطالعه قرار داد، به این نتیجه رسید که محبوبیت لینک یک صفحه خاص ۲۲.۳۳% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل رو تشکیل میده، در حالیکه اعتبار دامنه میزبان ۲۳.۸۷% دخالت داره.

از آنجایی که الان موتورهای جستجوگر (مثل گوگل) به علاقه و خواستِ بازدیدکننده بیشتر از گذشته اهمیت می دن باید تا جایی که می تونین خود رو از جریمه گوگل در امان نگه دارین. گوگل از همون اول کار، استفاده از لینکای بد رو دوست نداشت اما در گذشته سیستم مناسبی واسه گرفتن مقصر اصلی نداشت. بخاطر این در گذشته استفاده از هر نوع لینکی ممکن بود. اما الان همه چیز کلا تغییر کرده. پس تا جایی که ممکنه به دنبال ساخت لینک خوب باشین.

بروزرسانی الگوریتم پاندا، محتوای با کیفیت رو از نو تعریف کرد. بروزرسانی پنگوئن هم این موضوع رو واسه همه روشن کرد که گوگل به لینکایی طبیعی (گرفتن لینک از راه تولید محتوای با کیفیت) بیشتر از لینک بیلدینگ یا فرآیند ساخت لینک اهمیت میده. پس به خاطر داشته باشین که بک لینکا واسه رتبه بندی و موقعیت صفحه شما در نتایج صفحه جستجو خیلی مهمه.

عوامل موثر بر سئو و رتبه سایت

بعد از مطالعه این مقاله، میتونین به روش درست واسه سایت خود لینک خوب بسازید؛ لینکایی که می تونن رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو رو بهبود ببخشند. پس با نوین همراه باشین.

جدا سازی و بررسی بک لینک چیه؟

اگه به سئو سایت خود اهمیت می دید، جدا سازی و بررسیِ دقیق بک لینکای وبسایتایی که می خواین به شما لینک دهند، چیزی ضروریه. این نوع بررسی بررسیِ دقیقِ ساختارِ لینکای داخلی و خارجی وبسایته.

ساختار لینکای داخلی سایت

چند لینک خوب می تونن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو رو افزایش دهند و ترافیک طبیعی به طرف سایت تون روونه کنن. در حالیکه لینکای بد دردسرهای خیلی رو واسه سایت تون به همراه دارن.

پس در اول کار و قبل از ساخت لینک یا گرفتن اون، جدا سازی و بررسی دقیق لینکا، موضوعی خیلی مهمه .Authority یا اعتبار دامنه و میزان قوی بودن لینکای خارجی بخش مهمی از الگوریتم رتبه بندی در موتور جستجوگر گوگله.

عامل موثر بر رتبه بندی سایت

لینکِ سایت خود رو در هر جایی که پیدا می کنین، قرار ندین. بهتره راه و روش استراتژیکی واسه اینکار اتخاد کنین.

وسایل جدا سازی و بررسی بک لینک

زمانی که جدا سازی و بررسی بک لینکا رو شروع می کنین، باید در انتخاب وسایل این کار دقت کنین. وسایل مختلفی واسه اینکار هست که بعضی از اونا مناسب و بعضی دیگه خیلی جالب نیستن. هدف هر وسیله جدا سازی و بررسی بک لینک، نشون دادن کلمات کلیدی، لینکا و اعتبار سایت هاییه که قصد دارین از اونا لینک بگیرین. ، اجازه بدید چند وسیله محبوب واسه جدا سازی و بررسی بک لینکا رو مورد بررسی قرار دهیم:

Ahrefs

Ahrefs یکی از محبوب ترین ابزارهاییه که واسه اینکار استفاده میشن. Ahrefs به شما کمک می کنه بک لینکا، کلمات کلیدی و حتی اشاره هایی که به برند شما شده رو بررسی کنین. اینطوری می تونین به دقت رقبای خود رو دنبال کنین.

وسیله بررسی لینک - سایت Ahrefs

این قابلیتا، زمانی که می خواین وضعیت سئوی رقبای خود رو بررسی کنین خیلی اهمیت داره. به هر حال اگه رقبای شما رتبه بندی بهتری واسه صفحات سایت خود دارن، به این معنیه که کارایی رو انجام داده ان که شما از انجامشون دریغ کردین.

به طور ایده آل، زمانی که می خواین از سایتی لینک بگیرین باید از وسایل موجود در سایت Ahrefs واسه بررسی دقیق اون سایت استفاده کنین. واسه استفاده از قابلیتای این وسیله می تونین مراحل زیر رو دنبال کنین:

  • در Ahrefs روی تب Site Explorer کلیک کنین: حالا آدرس سایت مورد نظر خود رو در قسمت جستجو وارد کنین. بعد یر روی دکمه نارنجی رنگ Search کلیک کنین.

آموزش کار با وسیله Ahrefs

  • پروفایل لینکا رو جدا سازی و بررسی کنین: نتایج به دست اومده رو به دقت بخونین. بررسی آمار و نتایج نشون میده که می تونین از یک سایت، یک لینک خوب دریافت کنین یا نه.

آموزش کار با وسیله Ahrefs

در مرحله بعدی، انکر تکست (Anchor Text) لینکا رو بررسی کنین تا بتونین لینک خوب رو از لینک بد رو تشخیص بدید.

نکته: اگه کلمات کلیدی خیلی رو با انکر تکست برابر پیدا کردین، بهتره بدونین دیر یا زود این سایت به وسیله گوگل جریمه می شه. پس پیشنهاد می کنیم به دنبال سایتای دیگه باشین.

آموزش Ahrefs

SEMrush

اگه می خواین روی سئوی سایت خود کار کنین و کمپین بازاریابی محتوای خود راه بندازید، این وسیله جدا سازی و بررسیِ بک لینک انتخاب خوبی هستش. با استفاده از وسیله SEMrush، می تونین کلمات کلیدی طبیعی و کلمات کلیدی تبلیغات پولی رو که رقبای شما هدف قرار داده ان، بررسی کنین.

این وسیله ضمنا سایتای شبیه در بخش تخصصی شما رو هم نشون میده که می تونین از اونا لینکای خوبی به دست آورید. در ادامه با نحوه کار این وسیله آشنا می شید:

  • اول به صفحه اصلی سایت SEMrush برید: آدرس سایت رقبای خود یا هر سایتی که دوست دارین رو وارد کنین و روی دکمه Search (جستجو) کلیک کنین.

آموزش SEMrush

  • داده های مربوط به ترافیک طبیعی و بک لینکای کلی رو بررسی کنین:

نحوه جستجو در SEMRush

در آخر کلمات کلیدی رو بررسی کنین و واسه پیدا کردن دیگه منابع لینک بیلدینگِ معتبر، رقبای خود رو با دقت آزمایش کنین.

ویژگیای یک لینک خوب

مطمئناً به شمام پیشنهاد شده که حتماً واسه سایت خود لینک خوب دریافت کنین. متخصصان سئو به شما نشون میدن که چرا استفاده از لینک خوب مهمه و چرا شما به لینکای خوب نیاز دارین. اما بدیش اینه هیچ وقت دربارۀ معیارهای خوب بودن لینک صحبتی نشده.

مطمئناً شما نمی تونید فرآیند لینک بیلدینگ رو ندیده بگیرین چون تعداد بک لینکا واسه رتبه بندی طبیعی خیلی پر اهمیت هستن.

عوامل موثر در لینک بیلدینگ - رابطه اتحاد Spearman

در هر صورت نمیشه تعریف دقیق و واحدی از لینک خوب نشون داد چون فاکتورهای زیادی هست که باید در نظر بگیره. در بعضی از موارد، یک لینک بد، لینکی نیس که از سایت کم کیفیت یا صفحه ای بسته به دست اومده باشه. لینک بد هم مثل لینک خوب ویژگیای زیادی داره.

با اینحال، یک اصل کلی هست که باید همیشه به خاطر داشته باشین. هر چقدر گرفتن یک بک لینک سخت تر باشه، به احتمال زیاد ارزش اون لینک بیشتر هستش. به همین دلیل گرفتن لینک خوب کار آسونی نیس.

تصور کنین بخواهید از سایتای مهم دولتی یا آموزشی یا خبرگزاری بک لینک دریافت کنین. گرفتن بک لینک از این سایتا کار آسونی نیس. حتی یک بک لینک واحد از اینطور سایتا می تونه رتبه شما در موتورهای جستجوگر رو بهتر کنه، اما چطوری میشه از این سایتا بک لینک گرفت؟

روبروی، هر چقدر گرفتن یک بک لینک آسون تر باشه، ارزش اون هم کمتر هستش. این یک حقیقته. مثلا، گرفتن لینک از انجمنا آسونه چون تنها کاری که واسه گرفتن لینک باید انجام بدین جواب دادن به یک بحثه.

در ادامه فاکتورهایی که باعث خوب بودن لینک می شن رو بررسی می کنیم . ما میتونیم از این معیارها واسه گرفتن لینک خوب استفاده کنیم:

بک لینک خوب از سایتی به دست میاد که به موضوع سایت شما مرتبطه

اولین معیاری که باید در نظر بگیره، ربط داشتن سایت مربوطه با محتوا و موضوع سایت شماست. برایان کلارک، بنیانگذار سایت Copyblogger، یک سایت بازاریابی محتوا، تازگیا مصاحبه ای با سایت The Rise To The Topداشتهه. مخاطبان این دو سایت تقریباً به هم در ارتباط ان. پس لینکی که واسه سایت Copyblogger از این راه به دست میاد هم در ارتباط هستش.

لینک بیلدینگ در متن محتوا

منبع لینک، علاوه بر بهتر شدن رتبه شما در موتورهای جستجو می تونه روی میزان تبدیل کاربر به مشتری هم موثر باشه. حتی اگه سایت شما در بالاترین نتایج گوگل قرار گرفته باشه، بازم تبدیل کاربران به مشتری چیزی خیلی سخته.

طبق تحقیقات MarketingCharts، بیشتر از ۳۹% مشتریان مغازه های اینترنتی از راه موتورهای جستجوگر به دست میان. مطمئناً این مشتریان به دنبال راه حلای مربوط به مشکل خود هستن. چند سالیه که بک لینکای در ارتباط به عنوان بخش مهمی از یک صفحه بهینه سازی شده واسه موتورهای جستجو، به حساب میان.

اثر رابطه موضوعی لینک بر سئو

کلمه در ارتباط به این معنیه که موضوع فعالیت سایت مورد توجه به نحوی در مورد محتوای سایت شما باشه. یعنی، اگه شما لینکی رو از سایتی شبیه با موضوع سایت خود به دست آورید، این لینک در ارتباط هستش.

تصور کنین شما سایتی در مورد سفر و مسافرت دارین و راهنمایی با عنوان “بهترین مکانای سیاحتی در دبی” رو واسه کاربران خود ایجاد کردین. حالا می خواین واسه این صفحه بک لینک بسازین. کار خود رو از کجا شروع می کنین؟

حتما بخونین:  تحقیق کلمات کلیدی

شما گزینه های زیادی پیش رو دارین، اما اگه لینکایی که به دست می آورید از بقیه سایتای مربوط به مسافرت باشه، نتایج عالی دریافت می کنین چون محتوای موجود در اونا با راهنمای ایجاد شده در سایت شما در ارتباط هستن. اگه گرفتن اینجور لینکایی سخته می تونین سایتایی رو هدف قرار بدید که کمترین رابطه رو با “سفر” یا “مسافرت” دارن.

اینم بخونین:   اشتباه رایج در بک لینک گرفتن برای سایت

لینک بیلدینگ در سایت در ارتباط

پیش از اونکه بخواهید واسه هر صفحه ای از سایت خود لینک بسازید، از خودتون بپرسید مخاطبان از این لینک منفعتی میبرن؟ اگه متخصص بازاریابی شبکه اجتماعی هستین و لینکی رو از یک سایت مقایسه نرم افزارهای حسابداری به دست آورده اید، از خود بپرسید مخاطبان شما از این لینک استفاده ای می کنن؟ شاید، اما من به مثبت بودن این جواب شک دارم.

شما می تونین از راه بازاریابی ایمیل، کسب وکارهای استارت آپی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا بک لینک بسازید. مطمئن باشین ربط داشتن، در سالای آینده بازم به عنوان عامل رتبه بندی مهمی در موتورهای جستجوگر شناخته میشه.

حدود ۱۵۰ متخصص جستجو واسه پیش بینی فاکتورهای مهم در رتبه بندی موتورهای جستجوگر در یک نظر سنجی شرکت کرده ان. ۴۵ % از جواب دهندگان به این نظر سنجی فکر می کنن که ربط داشتن موضوعی لینکا، عامل مهمی واسه رتبه بندیه در حالیکه ۱۴% از این افراد فکر می کنن اعتبار دامنه ای که از اون لینک گرفته شده، نقش مهمی در رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر داره.

نظرسنجی تغییرات سئو در سال 2016

طبق تجربیات شخصی، معتقدیم لینکای حاصل از شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و سئو ارزش بیشتری واسه رتبه بندی دارن.

نکته مهم: اگه به دنبال ساخت لینک از راه پست مهمان هستین ولی وبلاگای در ارتباط زیادی در بخش تخصصی شما وجود نداره می تونین دربارۀ یک موضوع مشترک بنویسید. مثلا فرض کنین شما یک سایت املاک دارین. با این حال بازم می تونین در وبلاگای مربوط به بازاریابی اینترنتی، پست مهمان بنویسید.

شما می تونین در مورد مسائل زیر مقاله بنویسید و بعد اونا رو در سایتای مربوط به بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و سئو منتشر کنین:

  • مطالعه موردی: چطوری رتبه سایت املاک خود رو تا ۹۷% افزایش دادم؟
  • چطوری متخصصان بخش املاک از توییتر واسه بازاریابی استفاده می کنن؟
  • ۷ روش راحت ای که با استفاده از اون تونستم میزان تبدیل خود رو تا ۳۴% افزایش دهم.

بک لینک خوب از سایت قابل اعتماد و معتبر به دست میاد

سایتای اسپم اثر خوبی روی رتبه بندی سایت شما نخوان داشت. بک لینکاتون از سایتای قابل اعتماد و معتبر به دست اومده ان؟ به خاطر داشته باشین که رتبه اعتماد و اعتبار سایتی که به شما لینک داده، خیلی مهمه.

طبق گفته بیشتر متخصصان، ۷۰% از توانایی یک سایت واسه گرفتن رتبه خوب در موتورهای جستجوگر به سایتایی بستگی داره که از اونا لینک گرفته.

آناتومی یک لینک - بک لینک خوب از سایت قابل اعتماد میاد

با اینحال همۀ لینکا با همدیگه برابر نیستن. یک لینک واحد از ویکی پدیا (حتی اگه nofollow باشه) ارزش بیشتری نسبت به ۴ یا ۵ لینک dofollow از وب سایتای اسپم گونه داره. دلیل این خیلی راحت س!. سایت ویکی پدیا سایتی قابل اعتماد و معتبریه که مطالب اسپم گونه تولید نمی کتد.

یکی از دلایل مهم اُفت شدین رتبه بعضی از وب سایتا هنگام بروزرسانیای الگوریتم گوگل، داشتن تعداد زیادی لینک از وب سایتای نامعتبره. ممکنه سایت شمام حالا رتبه بالایی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشه، اما این رتبه پایدار هستش؟

گوگل به بعضی از سایتا بیشتر اعتماد می کنه. اگه گوگل به سایت شما اعتماد نکنه، لینکای غیر طبیعی که از سایتای نامعتبر دریافت کردین روی کارکرد سایتتون در موتورهای جستجو اثر منفی دارن.

لینک بیلدینگ غیر طبیعی

رتبه اعتماد یکی از فاکتورهای مهمیه که گوگل واسه تعیین رتبه بندی یک سایت مورد استفاده قرار میده. البته گوگل فاکتورهای زیادی رو در نظر قرار میده، اما هدف رو به خاطر بسپارید: ما می خواهیم بدونیم یک لینک از سایت مورد اعتماد گوگل چطوری رتبه بندی سایت ما رو بهتر کنه.

اعتماد تنها به خود لینک مربوط نیس، بلکه تموم فرآیندهاییه که در دور یک لینک انجام می شه. اعتماد و اعتباری که سایت شما پس گرفتن لینک از سایتا و وبلاگای دیگه بدست میاره با عنوان رتبه اعتماد شناخته می شه. یعنی لینک مطمئن به شکل زیر کار می کنه:

لینکای مورد اعتماد گوگل

نحوه ساخت لینک معتبر

زمانی که لینکی رو می سازید تنها روی نام دامنه با پیج رنک بالا تمرکز نکنین چون پیج رنک دیگه ملاک درجه یکی واسه لینک بیلدینگ به حساب نمیاد. شما به لینکایی نیاز دارین که از سایتای معتبر و قابل اعتماد به دست اومده ان چون گوگل سایتایی که معتبر و قابل اعتمادند رو جریمه نمی کنه.

حتی اگه مقالات خوبی در این سایتا منتشر نشه، بازم گوگل اونا رو جریمه نمی کنه. به خاطر داشته باشین که اعتماد و اعتبار، طی یک شب به دست نمیاد. این اعتماد از راه ربط داشتن به دست میاد. زمانی که منتظر هستین سایت شما به عنوان یک سایت معتبر و قابل اعتماد شناخته شه می تونین از سایتای معتبر دیگه لینک بگیرین تا این فرآیند رو سرعت دادن کنین.

اگه به طور مستقیم نمی تونید از سایتای معتبر و قابل اعتماد لینک دریافت کنین، سایتایی رو هدف قرار بدید که سایتای معتبر زیادی به اون لینک داده ان.

نحوه ساخت لینک خوب و معتبر

تصور کنین صاحب یک سایت هستین و می خواین فرآیند ساخت لینک رو شروع کنین. دو گزینه جلو شما قرار داره:

  • گزینه اول: گرفتن یک لینک از سایت دانشگاهی، مثلاً یک لینک از سایتی با دامنه university.edu
  • گزینه دوم: گرفتن ۵ لینک از وبلاگای مختلف

من خودً گزینه اول رو ترجیح می دم. گرفتن یک لینک از سایتای دانشگاهی و یک لینک دیگه از سایت معتبری مثل BBC.co.uk اثر خیلی خوبی داره چون گوگل به این سایتا اعتماد داره. باید بدونین که دامنهای .gov و .edu قابل اعتماد و معتبرند، در اصطلاح به این سایتا، Seed Site گفته می شه.

معنی TrustRank در لینک بیلدینگ

گرفتن لینک از سایتایی که سایتای با ارزش خیلی به اون لینک داده ان هم می تونه واسه شما مفید باشه. گوگل این نوع لینکا رو نشونه ای از مفید بودن سایت شما میدونه. اگه اینجور نبود، چرا سایتای قابل اعتماد به شما لینک داده ان؟

لینکایی که در داخل محتوا وجود دارن

می دونستین که موقعیت لینک در یک صفحه می تونه روی ارزش سئوی اون موثر باشه؟ این موضوع ً صحیحه. مثلا لینکایی که در فوتر یا سایدبار قرار می گیرن ارزش زیادی واسه سایت شما نخوان داشت. اما لینکایی که در داخل محتوا قرار دارن (مثل لینکای متنی) بهترین انتخاب واسه شما هستش.

لینکای موجو در متن محتوا

به ویژه اگه صفحه ای که به شما لینک میده از نگاه گوگل سایتی مورد اعتماد باشه. گوگل لینکایی که در متون در ارتباط وجود دارن رو تشخیص میده و بر همین پایه نمره مثبتی به سایت شما میده.

لینکای متنی ممکنه به شکل لینکای داخلی یا خارجی ظاهر شن. مثلا شما می تونین با نوشتن پُست مهمان این لینکا رو به دست آورید. البته باید به خاطر داشته باشین که لینکای حاصل از پُستای مهمان (به ویژه لینکایی که در پروفایل نویسنده یا بیوگرافی او هست) ممکنه مثل لینکای متنی در داخل صفحه مهم نباشه.

زمانی که متن لینک یکسانی واسه قسمت بیوگرافی نویسنده در سایتا و وبلاگای مختلف استفاده می کنین، ممکنه به رتبه بندی شما آسیب وارد کنه چون گوگل محتوای شما رو تکراری میدونه. پس باید لینکایی بسازین که در سایتای مختلف منحصر بفرد باشن.

واسه اینکه از این خطرات در امان باشین، به دنبال لینکای متنی برید یعنی همون لینکایی که در داخل محتوا قرار دارن. لینکای داخل متن که به صفحه سایت شما اشاره دارن، اثر مثبتی روی کارکرد سایت در موتورهای جستجو دارن.

اهمیت لینک درون محتوا

در چند پارسال گوگل به عنوان یک شرکت ارائه دهنده موتور جستجوگر تکامل و پیشرفت زیادی داشته. تغییرات الگوریتمی اون، نتایج بهتری رو واسه کاربران ایجاد می کنه. این نتایج طبق لینکای متنی و ضمنا محتواست.

زمانی که موتور جستجو در یک سایت می خزد (در اصطلاح Crawl می کنه)، لینکا و متون دور لینکا رو تشخیص میده. مثلا اگه شما با استفاده از عبارت “اپل آیفون” به متن خود لینک داده باشین، ربات گوگل می کنه بفهمد که محتوای شما چقدر با لینک تون مرتبطه.

کلمات مرتبطی هست که نشون بده شما واقعا به “آیفون” اشاره کردین؟ کلا انتظار میره محتوایتان به اجناس دیگه شرکت اپل مثل آیپد هم اشاره کنه یا در مورد استیو جابز و زندگی اون صحبت کنه.

همه این مراحل می تونه شما رو به ساخت لینکای متنی در ارتباط، نزدیک تر کنه. فقط به خاطر اینکه لینکای داخل محتوا با کلمات مختلف محاصره می شن نمیشه نتیجه گیری کرد که لینک به کار رفته مناسب و خوبه. ممکنه این لینکا ساختگی باشن.

مثلا TechCrunch خوب میدونه چطوری با استفاده از روشای طبیعی به سایتای معتبر لینک بده. اگه پُستی در مورد فیس بوکه، باید از کلماتی استفاده شه که به اون سایت اشاره داره. مثلاً در تصویر زیر، سایت TechCrunch به جای لینک دادن به عبارت Hidden Chats، کلمات کلیدی مرتبطی رو در متن قرار داده. کلماتی مثل اپلیکیشنای برتر پیام رسان یا میلیونا کاربر. این کلمات به پیام رسان آنلاین در ارتباط ان.

حتما بخونین:  معیارهای ساخت لینک

روش اشتباه استفاده از لینک درون متن محتوا

لینکایی که به طور طبیعی هم جهت با محتوا هستن

زمانی که به عنوان یک وبلاگ نویس، کار خود رو شروع کردم اولین و مهم ترین چالشی که با اون روبرو شدم، نوشتن متن به شکل طبیعی بود. انجام این کار نیازمند خلاقیت، تجربه و اشتیاق واسه یادگیری و کار کردنه.

اینم بخونین:   متن رپورتاژ باید از نظر خبرنگاری و بازاریابی نکات قابل توجهی داشته باشد

یک لینک خوب معمولاً به شکل طبیعی با محتوای دور خود همگامه و با اون به یک سو حرکت می کنه. اگه در جریان متن، قبل یا بعد از لینک ابهاماتی وجود داشته باشه، اون لینک به عنوان اسپم شناخته می شه. ، ببینین این انکر تکست چطوری خود رو نمایان می کنه:

چطوری یک لینک خوب رو از یک لینک بد تشخیص دهیم؟

نگاهی به پاراگراف پایین بندازید. این لینک خوب با محتوا هم جهت شده؟

لینک خوب باید با محتوای صفحه هم جهت باشه.

این لینک و محتوای اون خیلی تبلیغاتیه. بخاطر این هم ارزشی واسه سایت فراهم نمی کنه. اینجور لینکای اسپمی می تونه شما رو به دردسر بندازه. تا جایی که می تونین واسه لینکای خود از متون طبیعی استفاده کنین. بهتره روی ایجاد محتوا تمرکز کنین و بعد به همون محتوا برگردید و قسمتی از متن خود رو لینک کنین.

ضمنا به خاطر داشته باشین که داشتن درصد خاصی از لینکای nofollow هم می تونه نشون دهنده سعی طبیعی شما واسه برگشت به صفحات خاص و منابع باشه. پس استفاده مناسب و درست از این لینکا رو فراموش نکنین.

لینکی که در محتوای طولانی ساخته میشه ارزشمندتره

احتیاجی به گفتن نیس که محتوای طولانی می تونه ترافیک طبیعی بیشتری وارد سایت کنه و رتبه بالاتری نسبت به مقالات کوتاه تر گرفت. SerpIQ دریافتهه مقالاتی که در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری دارن، معمولاً ۲۴۵۰ کلمه یا بیشتر دارن.

میانگین تعداد کلمات محتوا واسه رتبه های بالای گوگل

واقعا، سایت Medium که پلتفرمی واسه محتوای طولانیه؛ اخیراً داده های حاصل از مقالات موفق رو جدا سازی و بررسی و منتشر کرده. اونا متوسط زمان صرف شده روی سایت و زمانی که واسه اتمام مقاله نیاز هست رو اندازه گیری کرده ان. این افراد دریافته ان که یک پُست به طور متوسط ۷ دقیقه زمان واسه خوندن نیاز داره و شامل ۱۶۰۰ کلمه.

میانگین تعداد کلمات مناسب در محتوا

مطمئناً گوگل یک شبه تصمیم نگرفته که ارزش بیشتری واسه لینکای موجود در مقالات طولانی قائل شه. واقعیت اینه که کاربران هم محتوای طولانی رو دوست دارن. ربات گوگل هم خواسته کاربران رو دنبال می کنه. به طور خلاصه وجود کلی فرآیند سئو اینه: هر چیزی که کاربران دوست دارن رو به اونا بدین تا گوگل به سایت شما پاداش بده.

اگه بتونین از محتوای طولانی لینک بگیرین، این لینک می تونه رتبه بندی بهتری رو واسه شما به ارمغان بیاره و در مقایسه با یک مقاله ۳۰۰ کلمه ای ارزش بیشتری داره. معمولاً محتوای طولانی، عمیق تر به یک موضوع می پردازد و همه حولوحوش یک موضوع رو پوشش میده، بخاطر این قوی تر از مقالات کوتاه عمل می کنه.

مگه اینکه Seth Gordin باشین تا بتونین با پُستایی کوتاه خوب عمل کنین.

محتوای کوتاه در وب سایتای معتبر

اگه صفحه شما واسه کاربران سودی نداشته باشن، اونا روی اون کلیک نخوان کرد مگه اینکه سایت بزرگی باشین. مثلا پستایی که در سایت Seth Gordin منتشر می شه بیشتر کوتاهه اما کتابای خیلی طولانی و عمیق مسائل بازاریابی رو بررسی می کنن.

اثر محتوای کوتاه بر سئو

شما می تونین بیشتر از ۴۰ لینک به سایتای معتبر و مفید در مقاله خود داشته باشین. اگه این لینکا طبیعی و مفید باشه مخاطبان روی اونا کلیک می کنن. پس سعی کنین لینک خود رو از محتوای طولانی به دست آورید. زمانی که پست مهمان می نویسید، سعی کنین مطالب کامل و طولانی منتشر کنین و به شکل خلاقانه لینک سایت خود رو در متن (لینک متنی) قرار بدید.

از لینکای Dofollow و Nofollow به همراه همدیگه استفاده کنین

شما هم جزو افرادی هستین که تنها از لینکای dofollow واسه بهبود رتبه بندی خود استفاده می کنین؟ اگه اینطوریه سخت در اشتباهید. شما به لینکای nofollow هم نیاز دارین تا بتونین ظاهر طبیعی، قابل اعتماد و در ارتباط در فرآیند لینک بیلدینگ داشته باشین.

اختلافات زیادی در این مورد هست. مقامات رسمی گوگل در مورد لینکای nofollow اینجور نظر داده ان:

کلا، ما این لینکا رو دنبال نمی کنیم.

مت کاتز معتقده که خیلی از لینکای dofollow از سایتای نامرتبطی به دست میان. همین امر باعث آسیب رسیدن به رتبه بندی سایت شما می شه. اما استفاده خیلی از لینکای nofollow اینجور اثر منفی رو به همراه نداره. جمله rel=”nofollow” معمولاً در تگ لینک قرار میگیره.

اهمیت استفاده از لینک Nofollow

سعی کنین روی هر دو لینک سرمایه گذاری کنین اما تمرکز بیشتری روی لینکای dofollow داشته باشین. به مثالی که می خوام بزنم از “نیلا واکر” توجه کنین:

اهمیت لینک nofollow

ضمنا باید به قدرت مخفی لینکای nofollow هم توجه داشته باشین. این جور لینکا می تونن کاربران رو نسبت به محصولاتتون هوشیار کنن، ترافیک هدفمندی ایجاد کنه، کاربران رو درگیر سایت سازند و مشتریان بیشتری واسه شما به ارمغان بیارن. پس توجه و سرمایه گذاری روی لینکای nofollow ارزشمنده.

شما می تونین لینکای dofollow رو از راه پُست مهمان به دست آورید، اما اگه می تونین از سایتای با کیفیت لینک Nofollow بدست آورید، فرصت رو از دست ندین. گوگل هنوز نسبتی واسه لینکای dofollow و nofollow تعیین نکرده.

واسه اینکه کار خود رو ایمن تر کنین، هر دو نوع لینک رو به دست آورید چون لینک dofollow می تونه کارکرد سایت شما در موتورهای جستجوگر رو بهبود ببخشد و لینک nofollow (به ویژه اگه از سایت معتبر باشه) ترافیک، فروش و میزان کلیک بالایی برایتون به ارمغان میاره.

لینکی که از سایتی با Domain Authority بالا به دست میاد

روشنه اگه لینک خود رو از سایتی با اعتبار دامنه بالا به دست آورید، به عنوان لینک خوب در نظر گرفته میشه. قدرت یک سایت روی اعتبار دامنه و اعتبار صفحه متکیه. طبق تحقیقات و تحقیقات انجام شده به وسیله Business 2 Community میشه گفت ۲۴% الگوریتم رتبه بندی گوگل طبق فاکتورهاییه که به وسیله Authority دامنه مشخص می شن.

فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت در گوگل

درسته که گوگل بی معطلی از این گزینه به عنوان فاکتوری واسه تشخیص خوب بودن لینک استفاده نمی کنه، اما به محض اینکه افراد روی لینک کلیک کردن و با محتوای اون رابطه برقرار کردن، گوگل هم اون لینک رو به عنوان یک لینک خوب می پذیرد.

از سایت Open Site Explorer واسه بررسی اعتبار دامنه استفاده کنین. واسه اینکار کافیه وارد سایت شید و آدرس مورد نظر خود رو در نوار جستجو وارد کنین و بعد روی دکمه Search کلیک کنین.

آموزش Open Site Explorer

در آخر دامنه و اتوریتی سایت مورد نظر خود رو نگاه می کنین:

اهمیت اعتبار دامنه سایت

ویژگیای یک لینک بد

یک لینک خوب از دستورالعملای گوگل پیروی می کنه، در حالیکه لینک بد اینجور کاری رو انجام نمی ده. یک لینک بد، لینکیه که دستورالعملا و راهنماییای گوگل رو نقض می کنه. استفاده از این لینکا می تونه باعث شه گوگل شما رو جریمه کنه. به هنگام ساخت لینک باید به دنبال سیگنالا باشین، فرقی نمی کنه که این لینکا از کجا میان.

لینکای پولی، لینک فارما و بقیه تکنیکای سئو کلاه سیاه می تونه شما رو به دردسر بندازه. پس تا جایی که می تونین از این روش ها دوری کنین.

ویژگیای لینک بد

بیشتر متخصصان سئو لینکای خود رو در هر مکانی قرار می دن و این اشتباه بزرگیه. ممکنه متخصصان سئو در مورد اثر این لینکا روی کارکرد جستجوی سایت نگران نباشن، اما شما باید به این موضوع توجه کنین.

با اینکه نمی تونید روی همۀ لینکای خود ۱۰۰% کنترل داشته باشین، اما باید بتونین لینکای خوب خود رو کنترل کنین. از شر لینکای بد خلاص شید. در ادامه با بعضی از روشای تشخیص لینک بد آشنا می شیم.

لینکای جهانی به سایت شما

یادتون باشه زمانی که صحبت از لینک بیلدینگ پیش میاد، با سایتیایی شناخته می شید که از اون لینک گرفتین. اگه سایت شما از سایتایی لینک گرفته که به وب سایتای اسپم لینک کرده ان، چه اتفاقی برایتون رخ میده؟

سایت شما با لینک هاش شناخته می شه

زمانی متوجه این موضوع می شید که ببینین همه صفحات موجود در یک سایت به یک صفحه خاص لینکای dofollow داده ان. گوگل به اینطور لینکا شک می کنه و ممکنه جریمهای مختلفی مثل جریمه دستی رو روی اون اعمال کنه.

ر

گوگل میفهمد که صدها لینک بهینه سازی شده (با انکر تکستی دقیق) از یک دامنه به وب سایتای دیگه لینک شده. واسه همین به دامنه نامبرده شک می کنه. لینکایی که به اجناس اسپم اشاره دارن و انکر تکستای شون بیشتر از حد بهینه شده، به عنوان لینک بد شناخته می شن به ویژه اگه از سایتای نامرتبط به دست آیند.

لینک بد چه شکلیه - بهینه سازی لینک واسه موتورهای جستجو

گرفتن لینک از سایتای نامرتبط

در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم؛ اگه لینکاتون از صفحات یا سایتای نا در ارتباط به دست آید، به عنوان لینک بد در نظر گرفته می شن. اگه متخصص بازاریابی اینترنتی هستین، سعی نکنین از وبلاگای مربوط به بدنسازی لینک به دست آورید چون ربطی به بخش کاری شما نداره.

اینم بخونین:   چرا بک لنیک دیگر برای سئو موثر نیست ؟

با اینحال اگه یک متخصص تناسب اندام با شما مصاحبه کرد، باید از نام برند خود به عنوان متن لینک استفاده کنین. چون انکر تکستِ لینکای خارجی به گوگل کمک می کنن محتوای سایت تون رو بهتر بفهمن. مثلاً به جای این که از کلمه کلیدی شرکت بازاریابی دیجیتال به عنوان متن لینک استفاده کنین از www.digitalmarketingservice.com استفاده کنین و به صفحه اصلی سایت خود لینک بدید.

حتما بخونین:  کجا لینک بسازیم؟ – 17 منبع بکر واسه ساخت بک لینک

اهمیت لینک بیلدینگ در سایتای معتبر

لینکای موجود در فوتر و لینکای Dofollow ثابت سایتا

زمانی که از یک سایت نامرتبط لینک می گیرین، ممکنه گوگل سایت تون رو جریمه کنه. مَت کاتس معتقده که لینکای ثابت یا Site-Wide ممکنه به خودی خود بد نباشن، اما گوگل هزاران لینکی که به شکل ثابت در سایتا قرار دارن رو به عنوان یک لینک واحد می شناسد چون از یک نام دامنه واحد حاصل می شن.

تعداد لینک DoFollow

از آنجایی که بیشتر سایتا دارای صفحات ثابتی واسه حریم خصوصی، مسائل مربوط به کپی رایت و غیره هستن امکان بروز این اتفاقات هست. اما زمانی که گوگل لینکی نامرتبط در فوتر یا سایتای ویژه پیدا می کنه، ممکنه کارت قرمزش رو از جیب بیرون بیاره چون که مثل اینکه شما می خواین قوانین گوگل رو دور بزنین.

لینک Site-wide - لینک داخل فوتر و سایدبار

مثلا اگه هدف سایت شما تحویل و ارائه درسایی در مورد زیست شناسیه، قرار دادن لینک موضوعات نامرتبط در فوتر یا سایدبار اصلا پیشنهاد نمی شه.

سایتایی که به شما لینک داده ان اعتبار دامنه پایینی دارن

اعتبار دامنه معیاریه که به وسیله سایت Moz پیشرفت داده شده که ملاک محبوبی در بخش سئو به حساب میاد.

ساخت لینک در سایتای با  اعتبار دامنه پایین

اینکه چرا متخصصان سئو، صاحبان سایتا و حتی خود گوگل به اعتبار دامنه توجه دارن از سه عامل زیر به دست میاد:

  1. Domain Authority یا اعتبار دامنه طبق فاکتورهای زیادی محاسبه می شه. در درجه اول روند لینک بیلدینگ کلی سایت شما بررسی میشه تا تعداد بک لینکای سایت شما محاسبه شه. ضمنا، باید بررسی کرد که چه تعداد از این بک لینکا از سایتای معتبر به دست اومده ان.
  2. گرفتن Domain Authority بالا (نمره ۱۰۰) کار خیلی سختیه. سایتایی مثل گوگل و فیسبوک اعتبار دامنه ۱۰۰ دارن. پس اگه DA سایت تون ۱۰۰ نیس، نا امید نشید.
  3. امکان تغییر مستقیم Domain Authority وجود نداره. اعتبار دامنه مثل توضیحات متای سایت نیس که با چند کلیک اون رو تغییر داد.

Domain Authority به یک ملاک قوی تبدیل شده. اگه شما از سایتایی با اعتبار دامنه پایین لینک بگیرین، ممکنه به عنوان لینک بد شناخته شه. در این شرایط اصلاً مهم نیس که این سایت چقدر به موضوع سایت شما مرتبطه.

در رابطه و اتحاد رتبه بندی، اعتبار دامنه اثر خیلی زیادی داره. واقعا این گزینه بیشتر از تعداد بک لینکای یک سایت اثر داره.

معیارهای دامنه

نکته: از سایتایی لینک دریافت کنین که کمه کم ۳۰% اعتبار دامنه دارن. لینک گرفتن از سایتایی که نمرات پایین تر دارن برایتون مفید نخواد بود.

از دامنه با DA پایین لینک نگیرید

لینکای حاصل از دایرکتوری مقالات

دایرکتوری مقالات تا ۳ سال پیش از محبوبیت بالایی بهره مند بودن. اما لینکایی که از این سایتا به دست میان می تونه به سایت شما آسیب بزنه. گوگل محتوای کم کیفیت رو دوست نداره. بخاطر این هم سایتای دایرکتوری مقالات هم واسه شما مناسب نیستن. اونا محتوای با کیفیتی ندارن.

اهمیت لینکای داخل دایرکتوری مقالات

واسه این دایرکتوریا، کمیت از کیفیت مهم تره. اما کیفیت تنها عاملیه که باعث رشد سایت می شه، رتبه بندی طبیعی در موتورهای جستجوگر رو افزایش میده و مشتریان رو به طرف سایت شما جذب می کنه. واسه بازاریابان باهوش، کمیت از راه ثبات و پایداری به دست میاد.

پس ثبت نام کردن در اینجور سایتایی اصلا پیشنهاد نمی شه. لینکایی که از این سایتا به دست میان غیر طبیعی حساب می شن. ضمنا، گوگل در مورد نویسندگانی که از این دایرکتوریا واسه مقاصد مختلف استفاده می کنن آگاهه و با اونا برخورد می کنه.

لینک بیلدینگ غیر طبیعی

بک لینکایی با انکر تکست بهینه سازی شده

انکر تکستایی که بیشتر از حد بهینه سازی شده باشن می تونن روی ترافیک و رتبه بندی سایت اثر منفی داشته باشن. لینکایی که از این متون لینکا به دست میاد خطرناک هستن. درصد پنالتی شدن این لینکا خیلی بالاتر از بقیه موارده.

بک لینکایی با انکر تکست بهینه سازی شده

در گذشته، بهینه سازی بیشتر از حدِ انکر تکست (یا متن لینک) روشی بود که سئوکاران و متخصصان از اون واسه بهبود رتبه سایت خود استفاده می کردن. اما الان این روش کارساز نیس. هر روش لینک بیلدینگی که دستکاری شده باشه می تونه به سئوی سایت رو آسیب بزنه.

در آوریل سال ۲۰۱۲، گوگل، پنالتی جدیدی با نام جریمه بهینه سازی بیشتر از حد انکر تکستا درست کرد. در این جریمه، سایتایی که از Anchor Textای این چنینی استفاده می کنن، کلاً از لیست ایندکس خارج می شن.

واسه اینکه بتونین لینکای بهتری داشته باشین سعی کنین متن لینکا رو بین کلمات، عبارات، نام برند و کلمات کلیدی مربوط به برند پخش کنین.

جدول پخش بهینه سازی انکر تکست

من خودم خودً در مورد انکر تکستا زیاد نگران نیستم. در زمان نوشتن پُست، تموم حواسم به اینه که جملات با معنی باشن و هیچ جا جمله نادرست یا مُقَطَع نباشه. اگه متن لینکا هم جهت با جریان وبلاگ بود که چه عالی! در غیر اینصورت متن رو بازنویسی می کنم.

هماهنگ بودن با همه قوانین مربوط به انکر تکستا همیشه ممکن نیس. مطمئناً شما به دنبال نتایج خوب هستین نه قوانین. پس روی تولید محتوای خوب تمرکز کنین و اجازه بدید متن لینکا به طور طبیعی در محتوای شما جریان داشته باشن. درست مثل لینکی که از سایت Entrepreneur.com به دست آمده:

انکر تکست نباید واسه سئو بهینه سازی شه

شما می تونین از راه صفحه پروفایل ویکی پدیای خود، سایت رو با استفاده از انکر تکستای مربوط به برندتون لینک کنین.

انکر تکست برنگونه لینک چیه

گرفتن لینک از محتوای ضعیف یا با کیفیت پایین

لینکایی که از محتوای ضعیف و کم کیفیت به دست میاد واسه سایت شما مفید نخواد بود. گوگل محتوایی رو ضعیف میدونه که:

  • به شکل خودکار تولید شده باشه.
  • از این جور سایتا کپی شده باشه.
  • از پُست مهمان کم کیفیت به وجود آید.
  • محتوای مفید و موثری نباشه.

این محتواها، مزیتی واسه کاربر نخوان داشت. این نوع محتوا هیچ نکته مفیدی رو در اختیار کاربران قرار نمی ده. ایجاد محتوای ضعیف خیلی آسونه و نوشتن اون به خلاقیت نیاز نداره.

ساخت بک لینک در محتوای کم کیفیت

حتماً شما هم با محتوای کم کیفیت روبرو شدین. اینطور موارد همونطور که اشاره کردیم هیچ کمکی به کاربر نمی کنه، پس کاربر تعاملی با اون نداره. محتوای نامناسب، کاربر رو از سایت اصلی و مناسب دور می کنه.

لینک درون محتوای کم کیفیت

به طور خلاصه، لینک گرفتن از اینجور سایتایی به عنوان لینک بد در نظر گرفته می شه. سعی کنین از محتوای با کیفیت و طولانی استفاده کنین. محتوای آموزشی عمیق تولید کنین و میزان تبدیل و رتبه خود رو با این روش افزایش بدید.

لینکی که از سایت جریمه شده به دست میاد

، این موضوع ً روشنه. اگه از سایتای جریمه شده لینک بگیرین به عنوان لینک بد در نظر گرفته میشه. به همین سادگی!

سایتای جریمه شده معمولاً به وسیله گوگل ایندکس نمی شن. پس استفاده از اینجور لینکایی اتلاف زمان و انرژیه و می تونه در دراز مدت به ضرر سایت شما تموم شه. شما می تونین با استفاده از عبارت site:thesiteurl.com ایندکس بودن و فعالیت سایت خود رو در گوگل بررسی کنین:

لینک ساخته شده در سایت جریمه شده

گوگل هر ساله، الگوریتم جستجوی خود رو نزدیک به ۵۰۰ بار تغییر میده. شکی نیس که سایتای جدید هم ممکنه متحمل جریمهای گوگل شن و سایتایی که قبلاً جریمه شده بودن به موقعیت اصلی خود برگردند.

وسایل خیلی زیادی واسه بررسی وضعیت سایتی که دوست دارین از اونا لینک بگیرین هست. مثلاً می تونین از ismywebsitepenalized.com استفاده کنین. در صفحه اصلی آدرس سایت مورد نظر رو وارد کنین.  بعد روی دکمه Check کلیک کنین.

 سایت من جزیمه شده؟

بعد نتایج حاصل رو بررسی کنین:

تشخیص جریمه شدن سایت

نتیجه گیری

توجه به این نکته خیلی مهمه؛ آینده سئو، لینک بیلدینگ و بازاریابی محتوا، به بهینه سازی سایت واسه کاربر بستگی داره. مخاطبان شما باید از محتوا، کلمات کلیدی و لینکای موجود در سایت شما استفاده کنن. در این صورت گوگل به سایت تون نمره خوبی میده.

اگه بخوایم موضوع رو راحت تر بگیم باید بگیم که گوگل مثل یک کودک نوپاست که باید به اون غذا داده شه. تنها کاری که باید انجام بدین اینه که از  راه تولید محتوای با ارزش و عمیق رباتای گوگل رو هدایت کنین تا بتونین رتبه خوبی در نتایج جستجو به دست آورید. هر چقدر بتونین لینک خوب به دست آورید، رتبه بندی سایت تون در موتورهای جستجو بهتر هستش.

ضمنا باید بدونین که لینک خوب تنها از سایتایی به دست میاد که کاربران به اونا علاقه دارن. اگه با وجود تلاشای انجام شده در تولید محتوا، نتونستید ترافیک طبیعی خوبی به دست آورید، خودتون دست به کار شید و چند لینک خوب واسه سایت تون دست و پا کنین.

از وبلاگا و سایتای قابل اعتماد (با آتوریتی بالا) استفاده کنین. از سایتای قابل اعتماد لینک بگیرین و مهم تر از همه، باید ثابت قدم و صبور باشین. گرفتن رتبه عالی در نتایج جستجوی گوگل کم کم بدست میاد، نه یک شبه!