لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

Written by 92 on فوریه 9, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

لینکا، یا کلا لینک بیلدینگ، یکی از مباحث داغ در دنیای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو حساب می شن. با این حال، بیشتر این صحبتا دور و بر بد یا خوب بودن بک لینکای خارجی سایت انجام می شه: چطوری واسه وب سایتم بک لینک خوب بسازم؟ چطوری از شر لینکای بد وب سایتم خلاص شوم؟ درسته که لینکا هنوزم یکی از عوامل موثر بر رتبه بندی گوگل به حساب میان، با این حال کم تر کسی درباره ساخت لینک داخلی سوال می کنه یا کمه کم به اندازه لینکای خارجی به اونا اهمیت میده.

من هم مثل خیلی دیگه از متخصصان سئو با یادگیری تاکتیکای بهینه سازی سایت مثل تحقیق کلمات کلیدی یا بررسی آمارهای مربوط به کاربران، هیجان زده می شوم. اینجور کارایی نه تنها حس باهوش بودن به من میده، بلکه خیلی واسه وب سایتمون هم نتیجه بخشه!

با تموم این اوصاف، یک تکنیک پیشرفته سئو هست که بیشتر متخصصان سئو اون رو ندیده می گیرن و این تکنیک چیزی نیس جز لینک سازی داخلی سایت!

شاید در نگاه اول ساخت لینک داخلی واسه سایت، تکنیکی نه خیلی پیشرفته؛ و حتی خسته کننده و بی ثمر به نظر برسه. من، به شخصه، پس از دو سال وبلاگ نویسی به اهمیت لینک سازی داخلی پی بردم. تا قبل از اون روز، هر صبح با خوشحالی از خواب بیدار می شدم و مقاله ای در یکی از وب سایتا منتشر می کردم.

می نوشتم و منتشر می کردم.  این روند به مدت دو سال ادامه داشت!

با گذشت زمان و با خوندن مقالات مختلف بخش سئو فهمیدم اگه مقالات جدیدم رو با لینکای داخلی به مقالات قدیمی وصل کنم، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری واسه مطالعه دارن و میزان بانس ریت سایت هم به مرور کاهش پیدا میکنه.

اینطوری تصمیم گرفتم که لینک سازی داخلی رو شروع کنم. هر بار که مطلب جدیدی می نوشتم، قسمتی از متن اون رو به یکی از محتواهای قدیمی لینک می کردم.

حدس بزنین چه اتفاقی افتاد؟ پس از یه مدت فهمیدم آمار بازدید سایت به شکل زیادی افزایش یافته و میزان میزان پرش سایت خیلی کم شده. کاربران با کلیک کردن روی لینکا به محتوای قدیمی منتقل می شدن و مطلب جدیدی رو مطالعه می کردن. همین امر باعث شد که مدت زمان ماندن کاربر در سایت زیاد شه.

این اتفاق واسه من و صاحبان وب سایتایی که برایشون کار می کردم، خیلی خوب بود. واسه همین تصمیم گرفتم تا با ساخت لینک داخلی وضعیت سئوی وب سایتا رو بهتر کنم.

در ادامه این مقاله قصد دارم به شما توضیح دهم چطوری می تونین با ساخت لینک داخلی، سایت خود رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنین و پس ترافیک قابل توجه ای دریافت کنین.

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیه؟

اگه با معنی لینک داخلی آشنایی ندارین باید به شما بگم لینک داخلی، لینکیه که یکی از صفحات سایت تون رو به صفحه ای دیگه از سایت تون وصل می کنه.

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیه؟

هر وب سایتی که بیشتر از یک صفحه داره، صفحات خود رو به این شکل به همدیگه وصل می کنه. واقعا، لینک سازی داخلی معنی خیلی راحت ای در معماری و طراحی سایت حساب می شه.

وب سایتا معمولاً معماری (یا طراحی) کلی دارن که ساختار سایت رو به شکل منطقی نمایش میده. در زیر می تونین یکی از مدلای عادی ساختار سایت رو نگاه کنین:

مدلا و الگوهای لینک سازی داخلی

یکی از الگوهای عادی لینک سازی داخلی سایت

بیشتر وب سایتا یک صفحه مرکزی دارن که منوها و دیگه صفحات سایت به شکل شاخه ای به اون صفحه وصل هستن. البته باید گفت که بعضی از وب سایتا ساختار پیچیده تری دارن.

مدلی پیچیده لینک سازی داخلی سایت

الگویی پیچیده از لینک سازی داخلی سایت

در گذشته، وب سایتای قدیمی واسه اونکه بتونن تکرّر کلمه کلیدی هدفشون رو واسه یک دسته بندی بیشتر کنن، محتوای سایت خود رو مثل سیلو یا انبار دسته بندی می کردن.

سیلو بندی یا انبار کردن محتوا در لینک سازی داخلی

مدل سیلو یا انبار محتوا در لینک سازی

مدل دسته بندی سیلو، تا یه مدت پیش هم ساختار محبوبی واسه دسته بندی محتوای سایت بود. خیلی از سئوکاران هنوز از این ساختار واسه دسته بندی محتوای سایت استفاده می کنن چون ساختار اون ً منطقی مثل اینکه.

سیلو یا انبار محتوا در ساخت لینک داخلی سایت

الگوی سیلو یا انبار محتوا در لینک سازی داخلی سایت

البته باید گفت ساختاربندی یک سایت می تونه خیلی پیچیده باشه.

اینم بخونین:   درج رپورتاژ یا بک لینک ؟ کدام یک برای سئو مناسب می باشد؟

نمونه ای از ساختار پیچیده سایت

اما نگران نباشید. داشتن ساختاربندی پیچیده در سایت اصلاً لازم نیس. ، خیلی از مقالات و مباحث موجود درباره ساختار سایت و لینک سازی داخلی خیلی کاربردی نیستن. بیشتر مقالات موجود در این مورد اونقدر پیچیده می شن که هیچ راه حل مشخصی رو در اختیار خواننده قرار نمی دن.

ساخت لینک داخلی خیلی راحت‌تر از اون چیزیه که تصور دارین! در ادامه روش راحت ای واسه ساخت لینک داخلی در سایت به شما معرفی می کنم. استفاده از این روش خیلی آسونه و وقت زیادی ازتون نمی گیره.

اما پیش از اونکه این روش رو به شما معرفی کنم، باید بدونین ساخت لینک داخلی چه اهمیتی داره.

ابتدا شروع لینک بیلدینگ

از آخرای سال 1990، موتورهای جستجو از لینکها به عنوان یک راه واسه تعیین محبوبیت و اهمیت یک صفحه وب استفاده کردن.براین پایه، اونا الگوریتم خود رو تغییر کرده و یک معنی جدید در سئوسایت ساختن: لینک بیلدینگ

قبلا افزایش سئو و رتبه الکسا یک سایت کار خیلی راحت ای بود. کافی بود که کلمات کلیدی رو تعریف کرده و بعد چند دفعه یا به طور منظم اونا رو به کار ببرین. سایت شما به طور زیادی و سریع در صفحه اول گوگل قرار میگرفت، البته در اون موقع تعداد وب سایتها محدود بود. اما با افزایش تعداد وب سایتا و تغییر الگوریتم گوگل و معرفی الگوریتمای جدید، گوگل این مورد رو منسوخ اعلام کرد و یکی از مواردی که به اون اهمیت زیادی میده لینک بیلدینگ و رابطه بین صفحات که همراه با تولید محتوای نابه.

اجازه بدید که با یک مثال لینک بیلدینگ رو شروع کنیم: فرض کنین که شما وارد یک خیابون شدین و به دنبال راهی هستین که از راه کوچه به خیابون موازی و بغل دستی خود برید. شما از راه کوچها که به هم متصله، راه خود رو به خیابون جدید پیدا می کنین.حال فرض کنین که داخل یک کوچه بن بست شدین، تا انتهای کوچه نمی رین و خیلی سریع برمی گردید و به دنبال راه جانشین می روید و واقعا دیگه وارد اون کوچه نمی شید.

رابطه بین صفحات وب هم مثل همین مثاله. اگه موتور گوگل وارد صفحه ای شه که هیچ ارتباطی با دیگه صفحات نداره، اون رو مثل کوچه بن بست میدونه و بعد از چند وقت این صفحه، یک صفحه منزوی تلقی می شه و کم کم رتبه خود رو ازدست میده.

سیگنال لینک در لینک بیلدینگ

حتما از خودتون پرسیده اید که یک موتور جستجو چطوری به یک لینک رتبه و ارزش میده؟ واسه پاسخدهی به این سوال باید ما عناصر تک تک یک لینک رو بررسی کنیم و ببینیم که موتور جستجو چطوری به این عناصر دست پیدا می کنن. از روند رسیدن دقیق موتورهای جستجو به تک تک عناصر اطلاعات دقیقی در دسترسی نیس اما از راه تجربه و مطالعاتی که شده، میشه حدسایی در این مورد زد. در زیر لیستی از موارد قابل توجه واسه موتورهای جستجو قرار داده شده. این سیگنالا به وسیله متخصصان سئو در مورد لینک بیلدینگ تهیه شده که ارزش لینک رو اندازه گیری می کنه. ما اینجا فقط به طور خلاصه به معرفی این موارد می پردازیم.

اینم بخونین:   چگونه بک لینک رایگان بدست بیاوریم؟

محبوبیت جهانی

هر چه یک سایت محبوبتر باشه، میزان بک لینک اون در عملیات لینک بیلدینگ بیشتر بوده. مثلا سایت ویکی پدیا که یک سایت محبوب و مرجعه، میزان بک لینکی که این سایت نسبت به بقیه داره از همه بیشتره. واسه اینکه بتونین به این محبوبیت دست پیدا کنین باید با تکنیک لینک بیلدینگ آشنا باشین.

محبوبیت محلی روی موضوع خاص

معنی محبوبیت محلی به این معناست: اگه سایت شما در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنه مثلا مثل سایت سئوکار که فقط در مورد سئو و بهینه سازی سایت مطلب می نویسد، لینکهایی که به این خاطریعنی یکتا بودن موضوع محتوا دریافت می کنین، به مراتب ارزش بیشتری از لینکهایی داره که به خاطر خبره های جورواجور از سایت خود دریافت می کنین. مثلا اگه کسی بخواد یک وبلاگ از سایت سئوکار رو در وب سایتی دیگه بازنشر بده، حتما اون رو در وب سایتی که موضوع اون با سایت مبدا یکیه منتشر می کنه نه یک سایت متفرفه. اینجا گوگل متوجه رابطه نزدیک بین دوتا سایت می شه و به سایت مبدا یک امتیاز ویژه میده.

هدف اصلی لینک بیلدینگ ایجاد رابطه بین صفحات با یک موضوع یکسانه.

انکر تکست  – Anchor Text

یکی از قوی ترین سیگنالایی که موتورهای جستجو واسه رتبه بندی سایت استفاده می کنن، انکرتکسته. اگه دو لینک به یک صفحه با کلمه کلیدی متناسب اشاره کنن، میشه گفت به احتمال زیاد اون صحفه می تونه رتبه خیلی خوبی کسب کنه.

لینکای قابل اعتماد

در این موضوع شکی نیس که خیلی از لینکایی که به صفحه وارد می شن، اسپم هستن یعنی 60 درصد صفحات وب، اسپم هستن. واسه همین موتورهای جستجو از یک سیستم واسه اعتبارسنجی بک لینکا استفاده می کنن. دریافت لینک یا لینک بیلدینگ بین صفحه شما و یک صفحه قابل اعتماد از نظر موتورهای جستجو، باعث افزایش و بهبود رتبه سایت شما می شه. وب سایتهای سازمانی، دولتی و مثل اینا، سایتایی هستن که دارای لینکای با اعتبار بالا هستن.

لینکای همسایه

گفته می شه هیچی بدتر از همسایه بد نیس، چون باعث اذیت بقیه می شه. در لینک بیلدینگ هم همینطوره. اگه شما از یک سایت اسپم لینک بگیرین یا به یک سایت اسپم شده لینک بدین، سایت شما مشمول جریمه میشه و باید تاوان سنگینی رو بدین. پس مراقب لینکدهی باشین.

تجدید و نو کردن

هر وسیله به هر حال روزی کهنه می شه. لینکا هم از این قانون مستثنی نیستن و ممکنه که تازگی خود رو از دست بدن و حتی یک سایت دیگه لینک جدیدی دریافت نکنه که میشه گفت حکم یک فرد مرده رو پیدا می کنه. پس این خیلی مهمه که بتونین با راه حل بازاریابی اینترنتی خود، اول از همه هرروز یک بک لینک جدید دریافت کنین و ضمنا لینکای قدیمی خود رو احیا کنین. واسه احیا لینکای قدیمی بهتره که موقع تولید محتوا، قانون رابطه بین صفحات رو حفظ کنین. یعنی چی؟!!! یعنی اینکه اگه مطلب جدیدی تولید می کنین اون رو به مطالب قدیمی اما در ارتباط لینک بدین تا قدیمیا حکم کوچه بن بست رو پیدا نکنن.

اشتراک در شبکه های اجتماعی

اگه کار شما در شبکه های اجتماعیه و در مورد سئو فعالیت می کنین، حتما ارزش این کار رو  بیشتر از همه موارد می دونین. لینک بیلدینگ بین سایت و شبکه های اجتماعی از نون شب در بهینه سازی سایت واجبتره. شما باید کاری کنین که کاربر تشویق شه تا مطالب سایت شما رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بزاره.

اصول و پایه لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ یک هنره. ضمنا یکی از بخشای مهم در موفقیت سئو هستش. لینک بیلدینگ نیازمند خلاقیت، سعی و بیشتر بودجهه. در چند پارسال، کمپینای لینک بیلدینگ زیادی برگزار شده که هیچ کدوم مثل به هم نبوده البته ممکنه در بخشایی دارای اشتراکاتی باشن اما راه حل لینک بیلدینگ به سایت و شخصیت شما و کسب و کارتون بستگی داره. در زیر سه راه اساسی و اصول گرفتن لینک رو به طور خلاصه گفته ایم:

اینم بخونین:   خرید بک لینک - فروش بک لینک - سون بک لینک

لینکای طبیعی

لینکایی که دیگه وب سایتا به طور طبیعی به صفحات سایت شما به ویژه محتوا یا همون بخش مقالات می دن.

ایجاد لینکای دستی واسه پیشرفت بیشتر

ایجاد لینکای دستی که به وسیله خود صاحب سایت ایجاد می شه مثل ثبت در دایرکتوریا، ارسال لینک در ایمیل یا پرداخت هزینه.

لینکای خودساخته

لینکایی که به وسیله کاربران در دیگه وب سایتا به ویژه انجمن و فروما ساخته میشه. این لینک شاید خیلی ارزش نداشته باشن اما وقتی زیاد باشن، می تونه تاثیری هم اندازه دو مورد بالا داشته باشن.

طراحی و شروع کمپین لینک بیلدینگ

مثل بقیه فعالیتای بازاریابی، اولین قدم در طراحی کمپین لینک بیلدینگ تعیین هدف و استراتژیه. بدیش اینه لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین فعالیتا واسه اندازه گیریه. با اینکه موتورهای گوگل می تونن تا حدی ارزش هر لینک رو اندازه بگیرن اما گرفتن اطلاعات کامل از نتیجه لینک بیلدینگ کاری غیر ممکنه.

در زیر معیارهایی که واسه میشه واسه اعتبار سنجی لینک استفاده شه، معرفی شده:

رتبه بندی واسه اصطلاحات جستجوی در ارتباط

یکی از راه ها واسه تعیین اینکه چطوری یک موتور جستجو ارزش یک صفحه رو تعیین می کنه، اینه که کلمات کلیدی و عبارت تعریف شده صفحه مورد نظر رو جستجو کنیم یعنی اینکه شما عبارت مورد نظر خود رو در گوگل جستجو کرده و صفحات وب مرتبطی که نشون داده می شه رو بررسی کنین و رتبه سایت خود رو نسبت به بقیه مشخص کنین.

Mozrank

موزرنک محبوبیت یک صفحه رو در وب نشون میده. صفحاتی با موزرنک بالا دارای رتبه بیشتری هستن. واقعا هر چه لینک به یک صفحه بیشتر باشه، محبوبیت اون بیشتره.(این مورد در سایت moz هست)

حق اختیار دامنه

اندازه احتمال وجود دامنه واسه هر کوئری در گوگل انجام می شه.

بک لینک رقیبا

واسه اینکه بتونین رتبه وب سایتهای شبیه خود رو در کلمه کلیدی بدست بیارین، بهتره که از راه وسایل گوگل رتبه اونا رو در کلمه کلیدی یا عبارت خاص خود جستجو کنین و میزان بک لینکی که اونا می گیرن رو می تونین تا حدی فهمیده باشین.

تعداد لینکای روی یک صفحه

با توجه به فرمول بندی رتبه صفحه، ارزش یک لینک در کنار  بقیه لینکها تعیین می شه واسه همین پیشنهاد می شودکه اگه لینکای داخلی دارای ارزش یکسانی هستن، میزان بک لینکها هر چه کمتر از وب سایتهای متفرقه باشه بهتره.

ترافیک برگشت پنهون

لینک بیلدینگ فقط منحصر موتورهای جستجو نیس. اگه میزان ترافیک ورودی یک سایت بالا باشه، اینا نه تنها واسه موتورهای جستجو مفیده بلکه می تونه باعث ورودی کاربران جدید بیشتری شه.

چند نمونه از راه حل لینک بیلدینگ

مشتریان خود رو تشویق کنین که به سایت شما لینک دهند

هر برندی تعدادی مشتریان وفادار داره. شما می تونین با راه حل و برنامه ریزی خاصی از اونا بخواهید که اجناس شما رو به دیگه دوستان خود معرفی کنن و صفحه اینترنتی مربوط به اون رو در شبکه اجتماعی به اشتراک بذارن.

تولید محتوا باارزش کنین

یکی از بهترین و ارزانترین راه ها واسه افزایش رتبه الکسا سایت، تولید محتوای ناب و باارزشه. می دونید که گوگل در الگوریتم جدید خود به تولید محتوا تک و غیرتکراری خیلی اهمیت می دهدو هرچه شما بتونین در این تکنیک قوی باشین، خیلی آسون می تونین کاربران بیشتری رو به طرف سایت خود جذب کنین. در مورد راه حل تولید محتوا صحبتای زیادی شده فقط در همینجا به طور خلاصه و در یک جمله بگیم که اگه محتوای شما بتونه نیاز کاربر رو جواب بده، یک امتیاز مثبت تونسته اید در این مورد بگیرین.