لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟

Written by 92 on فوریه 7, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

هنگامی که در مورد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین سخن پیش میاد، اولین پارامتری که تو ذهن تداعی می شه، سئو و روشای لینک سازیه. لینکای فالو (dofollow) و نوفالو (nofollow)   یکی از عامل  مهم در بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همون سئو می‌باشن. لینک رو میشه یک راه ارتباطی بین چندین سایت دونست که از این راه با ایجاد لینک با هم رابطه برقرار می کنن. لینک سازی یا همون بک لینک، رو میشه از روشای سئو خارجی دونست. لینک سازی یکی از اثر گذارترین عوامل روی سئو یک سایته. هنگامی که پست یا صفحه جدیدی رو در سایت خود اضافه می کنین،  خزنده‌های گوگل یا رباتا اون صفحه یا پست رو کراول می کنن. فرض کنین که در حال نوشتن یک مطلب هستین و در اون پست شما لینک‌های داخلی و یا لینک‌های خارجی سایت‌های دیگه رو به سایت خود اضافه می کنین.در اینصورت هنگامی که گوگل اون پست رو کراول می‌کنه، تموم لینکای موجود در این صفحه  چه داخلی و چه خارجی رو دنبال می کنن . زمانی که از لینک فالو استفاده می کنین یعنی اینکه  شمام هم محتوای لینک رو باارزش میدونید؛ مگه اینکه اونا رو نوفالو کنین در حالت عادی همه لینک‌ها فالو هستن و گوگل هم هم لینک‌های داخلی و خارجی رو دنبال می‌کنه.

هنگامی که لینک‌های داخلی یا لینک‌های خارجی رو در پست خود اضافه می کنین و از تگ نوفالو در این لینک‌ها استفاده می کنین خزندهای گوگل اون لینک رو دنبال نمی‌کنه؛ این به اون معناست که این لینک‌ها کراول نمی‌شن و پس به این لینک‌ها نوفالو گفته می‌شه. در این مواقع شما این لینک‌ها و محتویات درون صفحات اون رو تأیید نمی‌کنین و  این لینک‌ها  فقط بوسیله  بازدیدکنندگان دنبال می شن و خزندهای گوگل اون رو دنبال نخوان کرد. بنابراینبرای شما مشخص شد که اگه به گوگل اجازه بدیم که بتونه لینکای خارجی موجود ر مطالب ما رو دنبال کنه به  این لینک‌ها، لینک‌های فالو گفته می‌شه و اگه از تگ نوفالو  واسه لینک‌های خارجی سایت خود استفاده کنیم پس لینک‌ها، لینک‌های نوفالو نامیده می‌شن.

ویژگی‌های لینک‌های فالو در سئو

واسه درک بهتر فرق بین لینک‌های فالو و نوفالو، باید به شکل کار موتورهای جستجو آشنا باشیم . موتورهای جستجویی مثل گوگل همیشه به دنبال پارامترهایی  برروی صفحات وب هستن که دارای بهترین  رتبه در نتایج جستجو هستن. یکی از پارامترهایی  که موتورهای جستجو اون رو دید می کنن، تعداد لینک‌هاییه که از سایت‌های دیگه به اون صفحه اشاره می کنن. مثلا؛ فرض کنین که دو پست با موضوع برابر و مثل به هم  روی دوسایت متفاوت وجود دارن.با فرض برابر بودن کیفیت و جذاب بودن پستا، و اینکه  خوب نوشته شده و پر از مطالب مفید هستن. ولی اگه یک محتوا دارای 100 لینک باشه که از وب سایتای دیگه به اون اشاره می کنن.در حالیکه مورد دیگه تنها یک یا دو لینک داره. در این حالت ،موتور جستجو  بیشتر روی پستی  که دارای لینک‌های زیادیه  تاکید می کنه چون خیلی از آدما اون رو خونده ان و با لینک دادن به اون دوست دارن که بازم اون رو بخونن و به نحوی کیفیت مطالب اون پست رو تایید کرده ان.پس به لینک‌هایی که موتور جستجو هنگام روبرو شدن  با اونا،لینک مورد نظر رو دنبال می‌کنه لینک‌های فالو نام داره. این لینک‌ها میی توانند که به  پیج رنک صفحه کمک کنن و هر چه تعداد لینکای طبیعی یک مطلب بیشتر باشه رتبه بهتری در نتایج جست و جو داره.

ویژگی‌های لینک‌های نوفالو در سئو

 

Follow Links Vs. No Follow Links هنگامی که افراد به اهمیت لینک‌ها پی بردن، بعضی از صاحبان وب سایتا به طور غیر طبیعی از اونا استفاده کردن و از هر روشی استفاده می کردن تا بتونن تعداد لینکای خود رو در سایتای دیگه افزایش دهند؛ به نحوی که تجارتای سیاه فروش لینک شروع شد،حتی این افراد به کانتای سایتای دیگه هم توجه نمی کردن و از اونا هم واسه مقاصد خود استفاده می کردن. با اینطور کارا اونا می‌تونستن رتبه‌بندی  خود در موتور جستجوی  رو بهبود دهند. بعد از یه مدت گوگل و بقیه موتورهای جست و جو متوجه سوء استفاده افراد از این تکنیکا شدن و با بررسیایی که انجام دادن تصمیم به کامل کردن ساختار تگ لینک کردن و ویژگی نوفالو رو واسه جلوگیری از این فعالیتای سوء استفاده معرفی کردن.این ویژگب در سال 2005 بوسیله دونفر از  کارشناسان گوگل با نامای مت‌کاتز و جیسون شلن معرفی شدن.

اینم بخونین:   بک لینک چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یک لینک نوفالو ارزش HTML رو داره و به ربات‌های موتورهای جستجو دستور می ده این لینک رو دنبال نکنن.پس با استفاده از این دستور، لینکی که از سایت ما به وبسایتای  دیگه داده می‌شه مورد تأیید ما نیس و به خزندهای موتورهای جست و جو اعلام می کنین که این لینک نباید تاثیری در محاسبه پیج رنک یک صفحه داشته باشه،نوفالو به معنی ایندکس کردن اون صفحه نیس صفحات چه از نوفالو و چه از فالو استفاده کرده باشن در موتورهای جست و جو ایندکس می شن ولی اگه نوفالو باشه تاثیری در محاسبه پیج رنک نداره. این لینک در اصل واسه کاهش اثر بخشی انواع خاصی از اسپم‌‌‌ها در موتور جستجو معرفی شد، پس پس سعی وتلاش اصلی کیفیت نتایج ارائه شده به وسیله موتور جست و جوه. آخرسر شما اسپم کمتری رو دریافت می کنین و سایت شما بهبود پیدا می کنه. حتی اگه در تعداد زیادی لینک فالو به بقیه وب سایتا داشته باشین موتورای جست و جو سایت شما رو اسپم تشخیص می دن و سایت شما رو یک سایت فروش لینک تشخیص می دن و اون وب سایتا رو خیلی مجازات می‌کنه. تنها فرق استفاده از لینک فالو و نوفالو اهمیت اون از دیگاه خزنده هاس و واسه یک عاربر عادی هیچ فرقی با لینک فالو نداره.با اینکه بازم لینک سازی  در کامنت وبلاگ‌ها هست، اما ایجاد تگ نوفالو باعث کاهش زیادی در  رتبه سایت می شه. این لینکا به افزایش پیج‌رنک و رتبه سایت یا صفحه کمک نمی‌کنن. یکی از خوبی ها دریافت لینک فالو اینه که  وقتی  یک سایت معتبر به سایت و سایت شما  لینک می ده، مقداری اعتبار به سایت شما می افزاید. به خاطر این باعث می‌شه که اعتبار سایت شما هم زیاد شه.

اگه پستی رو می‌نویسید و لینک‌های خارجی رو به سایت خود اضافه می کنین خوبه که رتبه‌بندی مقاله خود رو بهبود بخشید.اضافه کردن یک لینک خارجی به یک سایت معتبر، اعتبار صفحه و اعتبار دامنه سایتا رو به همراه داره که باعث افزایش رتبه‌بندی صفحه شما در نتایج جستجو می‌شه. به همین دلیله که لینک‌ها در حالت عادی  لینک فالو هستن و اگه این لینک‌ها به سایت شما از یک سایت معتبر باشه اثر زیادی در رتبه شما داره خوبه ولی اگه اون لینک بعد از یه مدت به نافالو تبدیل شه اثر مخربی می ذاره.مشکل از وقتی  شروع می‌شه که شما لینک‌هایی رو از سایت‌هایی باکیفیت پایین اضافه می کنین.اگه لینک‌ها رو به سایت باکیفیت پایین اضافه کنین و در طول زمان هم فالو بمونه پس اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما در خطر کاهش هستش. حال اگه به دلیل محتوای بد و تکراری اون وب سایتا رو جریمه کنه چون شما هم به اونا لینک فالو دادین مطمئنا ترکشهای اون با شما هم برخورد می کنه. پس باید با دقت تصمیم بگیرین که چه لینکی فالو و چه لینکی نو فالوه. واسه ایجاد یک لینک نوفالو کافیه تنها rel=”nofollow” رو درساختار  لینک اضافه کنین، مثلا:

a href=”http://poonehmedia.com”> what is digital marketing
a href=”http://poonehmedia.com/” rel=”nofollow” >what is digital marketing

بررسی لینک نوفالو

اگه کنجکاو شدین که بدونین چه لینکای فالو و چه لینکایی نوفالو هستن روی هر صفحه سایتی که مایل به بررسیای لینکای اون هستین، در اول  کلیک راست کنین، در مرحله بعد  روی inspect کلیک کرده، کلیدهای Cntrl+Shift+C رو فشار بدید و بعد اشاره گر رو روی لینک قرار بدید. بعد از اون می تونین بررسی کنین ساختار لینک رو که از تگ نوفالو استفاده شده یا نه.البته این کار بیشتر واسه افرادیه که نمی خوان همیشه این موضوعا رو استفاده کنن. افرادی که همیشه این موضوعا رو بررسی می کنن می تونن از افزونهای موجود واسه تشخیص این کار استفاده کنن.

فرق لینک فالو و نوفالو

شاید سوال باشه که تموم لینکای به دست اومده فقط باید فالو و یا نوفالو باشه جواب پونه مدیا به شما خیره در بهترین شرایط واسه لینکا باید تعادلی در تعداد اون باشه؛ در آخرین قدم هم این تصمیم صاحب سایته که چه زمانی از فالو و چه زمانی باید از نوفالو استفاده کنم. اثر معجزه آور لینک فالو بر همه  متخصصان سئو روشن و روشنه.واسه تایید این صحبتا هم خود گوگل همیشه از اثر لینک فالو صحبت می کنه منع قانونی واسه جلوگیری از استفاده اون نداره

اینم بخونین:   چگونه آتوریتی سایت را افزایش دهیم؟

دلایل استفاده از لینک نوفالو

واسه جلوگیری از بروز بعضی مشکلات همیشه دلایلی هست که چرا از این لینک نوفالو استفاده میکنیم . مثل موارد استفاده از این ساختار به دلایل زیره.

جلوگیری از رابطه و لینک دادن به سایتای اسپمه: یکی از مشکلاتی که صاحبان وب سایتا با اون روبرو هستن اینه که از سایت خود به یک سایت اسپم به شکل ناخودآگاه و سهوی لینک می دن که این لینکا ممکنه در هر جایی قرار گرفته باشه از بخش کامنتا گرفته تا پستای منتشر شده در مطالب این کار اثر بدی روی رتبه شما در موتورهای جست و جو داره. بخاطر این، می تونین با استفاده از ویژگی  نوفالو، در لینکای خود اثر این لینکا رو از بین ببرین.

جلوگیری از تکرار شدن محتوا: درمواقعی که از نوشته های لینک دار در نوشته خود استفاده می کنین. و با نوشته های متفاوت به یک صفحه لینک داده ایم خیلی بهتره که یکی از اونا رو نوفالو کنیم

جلوگیری از کاهش رتبه  سایت: در صورت استفاده زیاد از لینک‌های فالو، بخش زیادی از اعتبار سایت خود رو به سایت‌هایی که به اونا لینک دادین، تقدیم می کنین. این موضوع به اندازه ای مهمه که در خیلی از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس،کد نوفالو اضافه شده.

تنظیم اولویت واسه کرال: تنظیم ولویت Crawl  سایت به معنی تغییر در نحوه کارکرد خزندهای موتورهای جستجوگر نیس. در بعضی از مواقع به دلیل وجود محدودیتایی تنها خزندها می تونن 50 صفحه از سایت شما رو ایندکس کنن. و اگه 100 صفحه داشته باشین با نافالو کردن 50 صفحه دیگه آسون می تونین صفحات هدف خود رو ایندکس کنین و به ربات هم کمک شایانی کرده باشین.

اگه فرصت لازم واسه ساخت لینکای خود در مجامع اینترنتی رو دارین که هزاران بازدید کننده در اون قرار داره خیلی بهتره که لینک خود رو در اون جوامع بسازید. حتی اگه نوفالو باشه چون این لینکا واسه شما افزایش ترافیک رو به همراه داره که اثر بیشتری حتی نسبت به لینکای فالو داره.

لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه فرقی داره؟

واسه درک بهتر لینک نوفالو، بهتره کمی با معنی لینک سازی و اثر اون بر اعتبار یک صفحه پیش موتور جستجو صحبت کنیم. لینک دهی چه به بقیه سایت‌ها صورت گیرد و چه از سایتی به سایت شما انجام شه، یکی از بخش‌های مهم در سئو حساب می‌شه. در این بین، نوع لینک‌های ورودی و خروجی به سایت از اهمیت خاصی برخورداره چون روش کارکرد موتورهای جستجو در برابر صفحات رو مشخص می‌کنه.

اگه شما سایتی دارین که در صفحه اصلی اون به ۵ صفحه داخلی از سایت و ۵ صفحه خارج از سایت لینک داده شده، همه با همً ۱۰ لینک از صفحه اصلی اون به صفحات دیگه اشاره دارن. روبروی، هنگامی که یک سایت به صفحات شما لینک بده، از یک صفحه خارج از سایت، به صفحات شما لینک داده. حال اگه یکی از صفحات شما ۳۰ لینک گرفته باشه، در کل ۴۰ لینک (۳۰ بک لینک + ۵ لینک داخلی + ۵ لینک داده شده) با اون صفحه در رابطه هستن و موتورهای جستجو واسه تعیین اعتبار این صفحه، تموم این ۴۰ لینک رو بررسی می کنن.

این یک رابطه متقابله و اعتبار سایت هنگام لینک دهی به بقیه سایت‌ها در نظر گرفته می‌شه؛ مگه اونکه با استفاده از لینک نوفالو این راه ارتباطی رو بسته کرده باشین. ، می پرسین، لینک نوفالو چیه؟ کمی صبور باشین. قبلا در مقاله لینک بیلدینگ چیه؟، درباره معنی nofollow صحبت کرده بودیم. با این حال اگه با این معنی آشنایی ندارین، در این مقاله می خوایم فرق لینک نوفالو و فالو رو بررسی کنیم.

لینک فالو یا dofollow چیه؟

بهتره واسه فهم راحت‌تر، لینک‌های فالو رو به امتیاز تشبیه کنیم. لینک dofollow بیشتر به معنای امتیاز بیشتره. پس، سایتی که بیشترین امتیاز رو جمع کرده باشه، برنده میشه. هنگامی که یک صفحه لینک‌های dofollow زیادی دریافت می‌کنه، موتورهای جستجو معمولاً به محبوبیت و کارایی مطالب اون پی می برن و پس در لیست نتایج جستجو رتبه اون رو نسبت به سایت‌های شبیه بهبود می‌بخشند. البته باید بدونین تعداد زیاد لینکای dofollow، تحت شرایطی خاص می تونن برعکس عمل کرده و باعث افت رتبه سایت شما شن که در ادامه به اون اشاره می کنیم.

هنگامی که در مطالب خود به یک صفحه خارج از سایت خود لینک میدید، این لینک به شکل زیر هستش:
<a href=”http://www.example.com”>Example</a>
لینک‌های dofollow هیچ تگ مشخص‌کننده‌ای ندارن و به‌طور پیش‌فرض تموم لینک‌هایی که در مطالب درج می کنین، لینک‌های فالو خواهند بود.

اینم بخونین:   لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

گوگل از معیاری با نام پیج رنک واسه محاسبه امتیاز لینک‌ها استفاده می‌کنه. البته خیلی از متخصصین سئو ترجیح میدن به جای استفاده از عبارت امتیاز لینک، از عبارت Link juice استفاده کنن. Link juice، یک عبارت عامیانهه که واسه معرفی قدرت یک سایت از راه لینک‌های داخلی و خارجی به کار می‌رود.

، Link juice به قدرت لینکی که به سایت شما میاد گفته می‌شه و با اعتبار سایت مبدا (Authority) متفاوته. زمانی که یک سایت معتبر به شما لینک می ده، مقداری از اعتبارش از راه این لینک به سایت شما منتقل می‌شه. همین امر باعث می‌شه که اعتبار سایت شما هم زیاد شه.

واسه درک بهتر این معنی، تصور کنین سایت‌های A و B وجود دارن. اگه هر دو سایت از نگاه معیارهای سئو شبیه باشن و سایت A دو لینک ورودی دریافت کنه، در حالی که سایت B هیچ لینکی نداره؛ میشه اطمینان داشت که سایت A رتبه بالاتری نسبت به سایت B در نتایج جستجو داره. حال اگه سایت B دو لینک دریافت کنه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هر دو سایت با همدیگه برابر می شن؟

جواب به این سؤال کمی مشکله چون که به Link juice بستگی داره. به‌طور کلی هنگامی که سایت A لینک‌های بیشتری نسبت به سایت B دریافت می‌کنه، از Link juice بیشتری بهره مند می‌شه؛ اما این تموم ماجرا نخواد بود و Link juice هم می تونه طبق معیارهای مختلفی تغییر کنه. در ادامه با نکات جالب‌تری آشنا می شید.

نحوه انتقال Link Juice در گذشته

حتما بخونین:  چطوری لینک سازی داخلی انجام بدیم؟

لینک نوفالو nofollow چیه؟

در بالا، ساختار یک لینک عادی رو واسه شما ترسیم کردیم. اما باید بدونین ساختار لینک نوفالو، کمی متفاوته:
<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>
فرق لینک nofollow و dofollow، تنها در عبارت “rel=”nofollow است و در صورت نبود استفاده از این عبارت، لینک شما تبدیل به یک لینک فالو میشه. هنگامی که یک سایت از تگ nofollow استفاده می‌کنه، به موتورهای جستجو آگاهی می ده که این لینک نباید در محاسبه رتبه صفحه یا PageRank در نظر گرفته شه. ضمنا، این لینک در محاسبه پیج رنک مقصد هم بی اثر هستش.

هنگامی که یک سایت با رتبه بالا به سایت شما لینک می ده، به قدرت و اعتبار شما می‌افزاید و پیج رنک شما رو بهبود می‌بخشد. اگه یک سایت با رتبه بالا به سایت شما لینک نوفالو بده، این لینک از طرف گوگل واسه افزایش اعتبار شما در نظر گرفته نمی‌شه (نه به این معنی که هیچ تاثیری در وضعیت سئوی شما نداره!). پس، استفاده از لینک نوفالو، نسبت به سایت‌هایی که همیشه از لینک فالو استفاده می کنن، می تونه رشد بیشتری واسه شما به ارمغان بیاره.

استفاده یک سایت از لینک نوفالو باعث افزایش قدرت لینک‌های فالو اون می‌شه؟

در گذشته استفاده از لینک‌های نوفالو، باعث افزایش Link juice لینک‌های فالو می‌شد. مثلا سه لینک فالو از یک سایت به صفحات خروجی، نسبت به حالتی که از یک لینک نوفالو به همراه دو لینک فالو استفاده می‌شد از Link juice کمتری بهره مند بودن.

نحوه انتقال طبیعی Link juice

نحوه انتقال link Juice با تگ نوفالو nofollow در گذشته

اما الان استفاده از لینک nofollow تأثیری در افزایش Link juice لینک‌های dofollow نداره. با این حال، در این بین یک نکته از نظر مخفی مونده. از گذشته تا امروز، هرچه تعداد لینک‌های خروجی یک صفحه زیاد شه، Link juice اونا کاهش می‌یابد. واسه فهم آسون‌تر این مسئله، دوباره به سایت‌های A و B بازمی‌گردیم.

نحوه انتقال link Juice با تگ نوفالو nofollow الان

سایت A از چار صفحه و سایت B از سه صفحه خارجی لینک dofollow دریافت کرده‌ان. در نگاه راحت توقع داریم که سایت A رتبه بهتری نسبت به سایت B داشته باشه، اما واقعیت کمی متفاوته.

تصور کنین سایت B از سایت‌هایی که تعداد لینک dofollow کمتری دادن، لینک دریافت کنه. روبروی سایت A از سایت‌هایی لینک دریافت می‌کنه که در مقایسه با سایت‌های مبدا B لینک dofollow بیشتری میدن. در این حالت، حتی اگه تعداد سایت‌های مبدا A بیشتر باشن، امکان برابری و حتی کسب رتبه پایین‌تر از سایت B هست. چون سایت B از Link juice بیشتری بهره برده. پس، رفت و امد با سایت‌هایی که از لینک‌های خروجی زیادی استفاده می کنن، خیلی عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

ضمنا، استفاده زیاد از لینکای dofollow مبنای تشخیص سایت‌های اسپمر و فروشنده لینک هستن. لینک‌های خروجی این سایت‌ها با وجود dofollow بودن به دلیل تعداد زیاد، ارزشی ندارن.

مقایسه link Juice صفحه A و B

همونطور که نگاه می‌کنیم سایت‌هایی که به صفحه A لینک دادن به دیگه سایت‌ها هم لینک دادن. همین موضوع باعث شده صفحه B با بک لینک کمتر Link Juice بیشتری دریافت کنه.


Comments are closed.