مشکلاتی که در آموزش به شما نخواهند گفت و بهینه سازی سایت شما را خراب میکند

Written by 92 on فوریه 3, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

نکاتی واسه رفع مشکلات فنی  سئوی شما

مقالات زیادی پر از چک‌لیست‌هایی هست که به شما می‌گوید چه موارد از سئوی فنی رو باید در سایت خود بررسی کنین. البته این مقاله یکی از اون فهرست‌ها نیس. تصور می‌کنم چیزی که مردم نیاز دارن یک راهنمای بهترین روش عملی دیگه نیس، بلکه اونا نیاز به کمک در عیب‌یابی و رفع مشکلات دارن.

اطلاعات: اپراتور جستجو

بیشتر، [info: https: //www.domain.com/page] می تونه به شما در تشخیص انواع مسائل کمک کنه. این فرمون به شما آگاهی میده که یک صفحه نمایه شده و چطوری نمایه‌سازی شده. بعضی وقتا، Google تصمیم میگیره صفحات رو با همدیگه در نمایه‌شون قرار بده و دو یا چند نسخه تکثیری از یک فایل رو به‌عنوان یک صفحه برابر در نظر بگیره. این فرمون نسخه کانونی کال شده (استاندارسازی شده و مطلوب از چند صفحه) رو به شما نشون می ده – حتماً نسخه‌ای مشخص‌شده با تگ canonical نخواد بود، بلکه تقریباً چیزی که گوگل به‌صورت این نسخه نشون می ده چیزیه که اونا می خوان نمایه کنن.

اگه صفحه خود رو با این اپراتور جستجو کنین و صفحه دیگری رو نگاه کنین، درنتیجه رتبه‌بندی URL دیگری رو به‌جای این مورد در نتایج نگاه می کنین – از پایهً، گوگل نمی‌خواهد دو صفحه از همون صفحه رو در فهرست خود داشته باشن. (حتی اگه نسخه ذخیره‌سازی شده در کش و نشون داده‌شده یک URL دیگه باشه) درصورتی‌که شما نسخه‌های تکثیری دقیقی رو در سراسر جفت‌های زبون-محلی به شکل برچسب‌های hreflang بسازید، به‌عنوان‌مثال، صفحات ممکنه در داخل یک نسخه قرار گیرند و صفحه اشتباهی رو واسه جای‌هایی که تحت اثر قرار می‌گیرند، نمایش بده.

بعضی وقتا شما این رو با ردگیری SERPs خواهید دید، جایی که جستجو [info:] در یک دامنه / صفحه، درواقع دامنه / صفحه ً متفاوت رو نشون میده. این اتفاق در سال جاری در مسابقه قهرمون جستجوگر Wix واسه من اتفاق افتاد، زمانی که دامنه قوی‌تر و استقراریافته‌تری سایت منو کپی کرد و تا خیلی وقت تونست موقعیت من رو در SERPs بگیره. دن شارپ (Dan Sharp) هم این کار رو با راهنمای سئوی گوگل ابتدا امسال انجام داد.

&filter=0 اضافه‌شده به URL جستجوی گوگل

اضافه کردن &filter=0 به انتهای URL در جستجوی Google فیلترها رو حذف می‌کنه و سایت‌های بیشتری رو در مجموعه دلخواه گوگل به شما نشون می ده. شما شایدً دو نسخه از یک صفحه رو موقع اضافه کردن این مورد نگاه می کنین، که ممکنه مسائل مربوط به صفحات تکثیری رو مشخص کنه که باهم نشون داده نشده‌ان. مثلا، ممکنه هردوی این صفحه‌ها مدعی باشن که نسخه درست هستن و نشونه‌هایی واسه تأیید اون دارن.

این ضمیمه URL ضمنا صفحات دارای شرایط دیگه رو در سایت‌هایی که می تونه واسه این پرس‌وجو رتبه‌بندی شن، نشون می ده. اگه چندین صفحه دارای شرایط داشته باشین، به‌احتمال‌زیاد فرصت‌هایی واسه ترکیب صفحات یا اضافه کردن لینک‌های داخلی از این صفحات مربوطه به صفحه‌ای دارین که می خواهید رتبه‌بندی کنین.

سایت: اپراتور جستجو

یک جستجو [site: domain.com] می تونه اطلاعاتی در مورد یک سایت رو سازه. من می خوام صفحاتی رو جستجو کنم که به شکل‌ای برخلاف انتظارم نمایه می‌شن، مثل پارامترها، صفحات موجود در بخش‌های سایت که شایدً از وجود اونا مطلع نیستم و هرگونه موضوعات مربوط به صفحه‌های نمایه شده‌ای که نباید نمایه‌سازی می‌شدن (مثل یک سرور dev).

سایت: کلمه کلیدی domain.com

شما می تونین واسه بررسی صفحات در ارتباط موجود در سایت خود واسه بررسی دیگری درزمینهٔ ترکیب و یا فرصت‌های پیوند داخلی از کلمه کلیدی [site: domain.com keyword] استفاده کنین.

ضمنا موضوع قابل‌توجه اینه که این جستجو نشون می ده که سایت شما دارای شرایط واسه جعبه جواب یا featured snippet(هنگام جستجوی عبارات طولانی و با لحنی پرسشی نشون داده می‌شه) واسه این کلمه کلیدیه. شما می تونین این جستجو رو واسه خیلی از سایت‌های برتر انجام بدین تا ببینین چه چیزی در جعبه جواب اونا گنجانده‌شده که واسه امتحان کردن دارای شرایط هستن و دریابید که سایت شما چه چیزی رو از دست می ده و یا چرا یک صفحه شایدً بیشتر از دیگری نشون داده می‌شه.

اگه از یک “عبارت”به‌جای کلمه کلیدی استفاده کنین، این عبارت می تونه واسه بررسی اینکه محتوای به وسیله گوگل انتخاب‌شده مورداستفاده بگیره که در سایت‌هایی که بر اساس جاوا اسکریپت هستن در دسترس قرار دارن.

اینم بخونین:   آموزش ایجاد مطالب بهینه شده برای گوگل و تولید محتوا

استاتیک روبروی دینامیک

هنگامی‌که شما با جاوا اسکریپت (JS) سروکار دارین، درک این موضوع دارای اهمیته که JS می تونه HTML یک صفحه رو بازنویسی کنه. اگه شما دستور view-source یا حتی حافظه کش Google رو بررسی می کنین، چیزی که دنبال می کنین، کد غیرفعال و غیر پردازش‌شده. این موارد، نمونه‌های مطلوبی ازآنچه درواقع ممکنه در زمان پردازش JS موثر باشن نیستن.

واسه نگاه و بررسی چیزی که در DOM((Document Object Model بارگذاری می‌شه، به‌جای دستور “view source” از “inspect” استفاده کنین و واسه داشتن درک بهتری از نحوه نگاه واقعی این صفحات به وسیله گوگل، به‌جای حافظه کش گوگل از دستور “Fetch and Render” در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده کنین.

به مردم نگید این اشتباهه چراکه در حافظه مخفی خنده دار به نظر می‌رسد و یا چیزیه در منبع وجود نداره. ممکنه خود شما در اشتباه باشین ممکنه زمانی وجود داشته باشه که به منبع نگاه کنین و بگوئید که چیزی درسته، اما موقع پردازش اون، چیزی در بخش <head> متوقف شه و باعث تموم شدن زودهنگام اون شه، و درنتیجه خیلی از تگ‌ها مثل کانونی کال یا hreflang(واسه تعیین زبون) رو به بخش <body> یعنی جایی که پشتیبانی نمی‌شن بفرستد.

چرا این برچسب‌ها در بخش اصلی (body) پشتیبانی نمی‌شن؟ شایدً به دلیل این‌که امکان ربودن صفحات از سایت‌های دیگه رو فراهم می سازه.

 بررسی ریدایرکت (انتقال آدرس سایت به آدرس و یا لینکی دلخواه) و جواب‌های هدر

شما می تونین هرکدام از این بررسی‌ها رو با وسایل پیشرفت‌دهنده کروم (Chrome Developer Tools) انجام بدین یا واسه راحت‌تر کردن اون، بخواهید پسوندهایی مثل Redirect Path یا Link Redirect Trace(پیوند مسیریابی ردیابی) رو موردبررسی قرار بدید. دانستن این‌که چطوری ریدایرکتاتون در حال انجام هستن اهمیت داره. اگه شما در مورد یک راه خاص نگران هستین و اگه سیگنال‌ها در حال ترکیب هستن، گزارش “لینک‌های در ارتباط به سایت خود” رو در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنین و لینک‌هایی رو جستجو کنین که زودتر به صفحات زنجیره‌ای وارد می‌شه و ببینین که در گزارش مربوط به صفحه وجود دارن و به‌صورت “از راه این لینک واسطه” نشون داده‌شده‌ان. اگه وجود داشته باشن، به‌طورقطع، گوگل در حال شمارش لینک‌ها و تقویت و ترکیب سیگنال‌ها در آخرین نسخه از صفحه مربوطهه.

در مورد جواب‌های هدر، همه‌چیز جالب‌توجه می‌شه. درحالی‌که به‌کم اتفاق میفته، ممکنه برچسب‌های کانونی کال و برچسب‌های hreflang رو اینجا نگاه کنین که می تونن با بقیه تگ‌های موجود در صفحه مغایرت داشته باشن. ریدایرکتای با استفاده از HTTP Header هم می تونه مشکل‌ساز باشن. نگاه کرده‌ام که مردم بیشتر از یک‌بار گزینه”Location” رو واسه تغییر راه بی هیچ‌گونه اطلاعاتی در این مورد تنظیم کرده‌ان و بعد افراد رو در این صفحه بابیان، مثلاً، ریدایرکت JS هدایت می کنن. خوب، کاربر به صفحه درست می‌رود، اما گوگل بات (خزنده وب) در مرحله اول این موقعیت مکانی رو پردازش می‌کنه و بعد به abyss می‌رود. اونا قبل اینکه بتونن تغییر راه دیگری رو دریابند، به هیچ‌چیزی ریدایرکت نمی‌شن.

 چندین مجموعه از برچسب‌ها رو بررسی کنین

خیلی از برچسب‌ها می تونن در جای‌های مختلفی مثل HTTP Header، بخش <head> و نقشه سایت وجود داشته باشه. هرگونه اختلاف بین برچسب‌ها رو بررسی کنین. هیچ‌چیزی مانع از وجود چندین مجموعه از برچسب‌ها در یک صفحه نمی‌شه. درصورتی‌که قالب شما برچسب متا ربات‌ها رو واسه شاخص اضافه می‌کرد، درنتیجه یک افزونه دارای یک مجموعه مربوط به دستور noindex بود.

شما نمی تونین فرض کنین که فقطً یک برچسب واسه هر مورد هست، پس جستجو رو پس از اولین جستجوی متوقف نکنین. من بیشتر از چار برچسب متا روباتی رو در یک صفحه دیده‌ام که با سه مورد از اونا واسه دستور نمایه‌سازی و یکی به‌عنوان دستور noindex تنظیم‌شده بود، اما مورد noindex همیشه برندهه.

 تغییر UA به گوگل بات

بعضی وقتا، شما فقط باید ببینین که گوگل به دنبال چه چیزیه. موضوعات جالب زیادی در حواشی موضوعات کلوکینگ یا مخفی کردن محتوای، ریدایرکت یا تغییر راه کاربران و ذخیره‌سازی در حافظه کش هست. می تونین این مورد رو با وسایل پیشرفت‌دهنده کروم (دستورالعمل رو ازاینجا دریافت کنین) یا با افزونه‌ای مثل User-Agent Switcher تغییر بدید. من پیشنهاد می‌کنم اگه قصد انجام این کاردارید، اون رو در حالت ناشناس (Incognito mode) انجام بدین. شما می خواهید بررسی کنین و ببینین که گوگل بات به‌جای دیگه ریدایرکت نمی‌شه – مثلاً شاید اونا نتونن یک صفحه رو در کشور دیگری نگاه کنن، به دلیل این‌که اونا طبق آدرس IP ایالات‌متحده به یک صفحه دیگه ریدایرکت می‌شن.

اینم بخونین:   استخراج کلمات کلیدی برای بهینه سازی سایت

 robots.txt

واسه هر چیزی که ممکنه بسته شه، robots.txt خود رو بررسی کنین. اگه شما یک صفحه رو از خزیده شدن بازدارید و برچسب کانونی کال روی اون صفحه رو به صفحه دیگری یا برچسب noindex قرار بدید، گوگل قادر به خزنده کردن این صفحه و نگاه این برچسب‌ها نخواد بود.

نکته مهم دیگه نظارت کردن بر robots.txt خود جهت تغییراته. ممکنه کسی باشه که چیزی رو عوض کنه یا ممکنه مشکلات ناخواسته‌ای در مورد ذخیره‌سازی به اشتراک‌گذاری شده با سرور dev یا تعداد بی‌تعدادی از مسائل دیگه وجود داشته باشه – پس نظارت دقیق بر تغییرات در این فایل دارای اهمیته.

شما ممکنه در مورد نمایه‌سازی نشدن یک صفحه مشکل داشته باشین و قادر به درک و دلیل دلیل نباشید. با اینکه به‌طور رسمی پشتیبانی و تأیید نمی‌شه، اما دستور noindex از راه robots.txt یک صفحه رو خارج از فهرست شاخص نگه می‌داره، و این دقیقاً جای احتمالی دیگره که باید بررسی شه.

خود رو از دردسرها برهانید

هر زمان که قادر به تنظیم هرگونه آزمون خودکار یا حذف نقاط نبود موفقیت هستین- مواردی که شما دقیقاً میدونید که کسی، درجایی که مشکل ایجاد می کنن – این کار رو انجام بدین. به بهترین راه ممکن موضوعات رو موردسنجش و اندازه قرار بدید چون همیشه کار بیشتری نسبت به کاری که منابع انجام میدن واسه انجام هست. مواردی به‌سادگی تنظیم خط‌مشی گذاری امنیت محتوا واسه درخواستای-ناامن- ارتقاء در زمان رفتن به HTTPS، مانع از اجبار شما در مطلع کردن تموم پیشرفت‌دهندگانتان از این موضوع می‌شه که باید تموم این منابع رو تغییر دهند تا مشکلات محتوای ترکیبی رو رفع کنن.

اگه میدونید که یک تغییر شایدً سیستم‌های دیگه رو از کار می‌اندازد، نتایج اون تغییر با منابع موردنیاز واسه اون و احتمال ازکارافتادن چیزی و منابع موردنیاز واسه تعمیر سیستم مربوطه در صورت اتفاق این مسئله، رو هم سنجی کنین. همیشه صلح‌هایی در مورد سئوی فنی هست و فقطً به خاطر این که چیزی درسته به این معنا نیس که همیشه بهترین راه‌حل (متأسفانه) است، پس یاد بگیرین چطوری با بقیه گروه‌ها کارکنید تا خطر / امتیاز تغییراتی رو که پیشنهاد می کنین، سبک و سنگین کنین.

جمع‌بندی مطالب

ممکنه خیلی از گروه‌های تحقیقی در یک محیط پیچیده، روی پروژه‌ها کار کنن. شما ممکنه سیستم‌های CMS چندگانه، زیرساخت‌ها، CDNا و نظایر اون رو داشته باشین. شما باید فرض کنین که همه‌چیز تغییر می کنن و همه‌چیز در بعضی نقاط با شکست روبرو میشه. نقاط ضعف خیلی هست که باعث می‌شه کار یک سئوی فنی جالب‌توجه و رقابت‌برانگیز باشه.

آموزش افزونه All in One SEO وردپرس

تنظیم ها این افزونه خیلی راحته. اما واسه اون دسته از افرادی که در تنظیم افزونها وسواس به خرج می دن، پیشنهاد می کنم این آموزش رو دنبال کنن تا خیلی آسون اون رو بهینه سازی کنن!

واسه انجام تنظیم ها، اول به صفحه تنظیم ها مربوط به All in One SEO در پیشخوان وردپرسی خود برید. در قسمت تنظیم ها گزینه های مختلفی هست که اونا رو به ترتیب توضیح می دم.

I enjoy this plugin and have made a donation

با فعال کردن این گزینه شما به سازنده این افزونه با به نمایش درآمدن تبلیغات در قسمت تنظیم ها All in One SEO به یه جور کمک پولی می کنین.

Plugin Status

گزینه فعال و غیر فعال کردن افزونه ی All in One SEO

Home Title

عنوان سایت خود رو در کادر مورد نظر بنویسید. عنوان باید بین ۵۰ تا ۸۰ کاراکتر باشه.

Home Description

توضیحی کوتاه در مورد سایت خود و اعمالی که در اون انجام می دید رو در این کادر بنویسید. توضیحات باید بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ کاراکتر باشه.

Home Keywords

مهمترین کلمات کلیدی سایت خود رو که نشون دهنده اهداف و کارکرد اینه رو بنویسید.

اینم بخونین:   معیارهای و روش های بهینه سازی وب سایت

Canonical URLs

با فعال کردن این گزینه لینکای معمولی و اصلی سایت شما از غیر اون جدا شده و واسه موتورهای جستجو به ویژه گوگل بهینه سازی می شه.

Rewrite Titles

با فعال کردن این گزینه،All in One SEO به شکل خودکار عناوین سایت شما مثل: مطالب، موضوعات و… رو به شکل کامل به شکل یک قالب بهینه شده (منظور عناوین بهینه شده مثل: نام سایت | نام مطلب ) در می آورد.

تنظیم ها عنوان

شما ۹ گزینه رو جلو خود دارین تا هرطور که مایلید عناوین اون رو تغییر داده و قالب دلخواه خود، واسه عناوین سایت رو بسازید. این ۹ گزینه رو در زیر می آورم. تاکید می کنم هر فردی متناسب با سلیقه ی خود و نوع بهینه سازی قالب، عناوین رو تنظیم می کنه. اون چیز که در زیر می بینین به این منظور نیس که بهترین قالب واسه عناوین شماس، بلکه نمونه ای واسه تنظیم ها و یادگیریه.

Post Title Format:

%post_title%

Page Title Format:

%page_title%

Category Title Format:

%category_title%

Archive Title Format:

%date%

Tag Title Format:

%tag%

Search Title Format:

%search%

Description Format:

%description%

۴۰۴ Title Format:

Nothing found for %request_words%

Paged Format:

– Part %page%

SEO for Custom Post Types:

با فعال کردن این گزینه، شما می تونین All in One SEO رو واسه مطالب و صفحات خاص فعال کنین.

Custom Post Types for SEO Column Support:

زمانی که گزینه SEO for Custom Post Types رو فعال می کنین، می تونین انتخاب کنین که All in One SEO در نوشته ها یا برگها فعال باشه یا نه!

Google Analytics ID:

واسه بررسی بهتر گوگل می تونین آی دی گوگل بررسی خود رو در این قسمت وارد کنین.

Use Categories for META keywords:

استفاده از دسته بندی واسه کلمات کلیدی

Use Tags for META keywords:

اضافه کردن برچسبای به کلمات کلیدی. اگه کلمات کلیدی رو خود به شکل دستی در Keywords (comma separated) در بخش نوشته ها اضافه می کنین فعال کردن این گزینه لازم نیس.

Dynamically Generate Keywords for Posts Page:

فعال کردن کلمه های کلیدی واسه نوشته هایی که در برگه ای خاص فعال شده. واسه این کار اول به تنظیم ها>خوندن برید. اگه دسته ای رو واسه یک برگه ی یکتا انتخاب نکردید این گزینه رو غیرفعال کنین.

Use noindex for Categories:

با فعال کردن این گزینه،تگ NoIndex واسه هدر صفحه های دسته فعال شده و از ایندکس شدن مطالب تکراری خودداری می کنه.پیشنهاد شده

Use noindex for Archives:

مثل گزینه قبل فقط در قسمت بایگانی

Use noindex for Tag Archives:

مثل گزینه قبل اما در ایندکس نشدن تگا!

Autogenerate Descriptions:

به شکل اتوماتیک توضیحات نوشتهاتون رو می سازه. مثلا: شما در گوگل مطلبی رو جستجو می کنین، توضیحاتی هم در زیر عنوان نوشته شده با فعال کردن این گزینه All in One SEO به شکل اتوماتیک توضیحات رو اضافه می کنه.

Capitalize Category Titles:

بزرگ کردن اولین حرف عنوان دسته. در فارسی کارایی نداره

Exclude Pages:

می تونین صفحاتی که نمی خواهید All in One SEO در اون فعال باشن رو با نوشتن در این کادر محروم کنین.

Additional Post Headers:

استفاده از کدهای خاص که می خواین در سربرگ بارگذاری شه.

Additional Page Headers:

استفاده از کدهای خاص که می خواین در سربرگ صفحات بارگذاری شه.

Additional Home Headers:

استفاده از کدهای خاص که می خواین در سربرگ خونه بارگذاری شه.

Log important events:

رویدادهای مهم رو ذخیره می کنین. این واسه اشکالی زدایی افزونه مفیده.

تنظیم ها مطلب

در قسمت ویرایش یا نوشته جدید بخشی به وسیله All in One SEO ساخته میشه که شامل Title و Description و Keywordsه. شما واسه بهینه سازی بهتر اونا رو کامل کنین.

Title:

عنوان نوشته شما که شامل ۶۰ کاراکتره.

Description:

توضیحات نوشته شماست که شامل ۱۶۰ کاراکتره.

Keywords:

که کلمات کلیدی نوشته شماس.