مشکلات بهینه سازی داخلی و رفع آنها

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

مشکلات سئو داخلی و رفع اونا

مشکلات سئو داخلی : ظاهر شدن در فهرست بهترین سایتهای ارگانیک گوگل روز به روز در حال افزایشه و مثل اینه که بخواهید یک گالون شیر رو در یک بطری کوچیک بریزین.

بطری کوچیک پر شده از تبلیغات و نقشه ها و روزنامهای broadsheet و طوماری از نظرات درباره افراد مشهور.

و یکدفعه میفهمید که شیر سرریز کرده و داره روی کانتر آشپزخانه می ریزه و هیچکی هم متوجه اش نیس، چون که همه مشغول تماشای بطری هستن، چون تموم اطلاعاتی که نیاز دارن در بطری هست.

حالا جدای از اینکه یک سطل و تی بدارین و همه جا رو تمیز کنین و جلوی ریختن بقیه شیر رو بگیرین، دیگه چکار می تواندی بکنین؟

شاید باعث تعجب تون شه وقتی بفهمین بیشتر صاحبان سایت هنوزم با تکنیکای پایه ای سئو مشکل دارن – تکنیکای فنی on-page که خیلی آسون آدرس پذیر هستن و خیلی زود عمل می کنن، و ضمنا می تونن در رتبه بندی کلی جستجو فرق به سزایی بسازن.

مهارت پیدا کردن در این تکنیکای پایه ای سئو می تونه شما رو در راس این رقابت قرار بده.

اما کدوم یک از این تکنیکای on-page به درستی اجرا نمی شن و چه چیزایی می تونین از اونا یاد بگیرین؟

SEMrush داده های بیشماری رو از ۰۰۰/۱۰۰ سایت و ۴۵۰ میلیون صفحه جمع آوری کرده تا مهمترین مسائل سئو رو شناسایی کنه و نتایج اون رو در یک اینفوگرافی منتشر کرده.

حالا در ایجا به مشکلات سئو داخلی که صاحبان سایت اون رو تجربه می کنن، به همراه لینکی واسه راهنمایی خودمون در مورد این مسائل اشاره می کنیم.

۱۱ مورد از بیشترین مشکلات سئو داخلی

  1.      محتوای تکراری

بر اساسSEMrush، ۵۰ درصد صفحات وبی که بررسی شدن، محتوای تکراری دارن. با اینکه داشتن محتوای تکراری جریمه خاصی نداره، ولی مشکل زمانی بروز می کنه که صفحات شبیه شما، درزمان جستجوی شبیه، همدیگه رو خراب کردن می کنن، پس گوگل یکی از اونا رو فیلتر می کنه، و شاید صفحه ای که فیلتر می شه، اون صفحه ای باشه که شما نمی خواهید فیلتر شه.

اینجاست که اینطوری گوگل مطلع می شه دقیقا کدوم یک از صفحات تکراری رو رتبه بندی کنه.

 

  1.   از دست دادن تگ alt و تصاویر شکسته

تحقیقات نشون میده ۴۵ درصد سایتا شامل تصاویری با تگای alt شکسته و ۱۰ درصد اونا شامل تصاویر شکسته ان.

از راه تگای alt  میشه تصاویر رو به طور درست و دقیق واسه موتورای جستجو توضیح کرد تا در جستجوی تصاویر، ایندکس بگیرن و پس ترافیک بشتری به سایت شما بیارن.

تصاویر شکسته هم مثل لینکای شکسته باعث می شن کاربر تجربه بدی از سایت داشته باشه. یکی از راه های جلوگیری از این موضوع اینه که مطمئن شید که تصاویر خود رو از راه مجموعه رسانه خودتون هاست می کنین  نه از راه هاست تصاویر شخص سوم.

 

  1.   مسائل مربوط به تگ عنوان (Title tag)

تگای عنوان به این منظور استفاده می شن که به شکل ای درست و دقیق واسه موتورهای جستجو و بازدید کنندها توضیح بده که موضوع صفحات سایت شما چیه.

طبق یافتهای SEMrush، ۳۵ درصد سایتا تگای عنوان تکراری دارن، ۱۵ درصد اونا در عنوانای خود از تعداد زیادی متن استفاده کرده ان، ۸ درصد اونا بدون بدون تگ عنوان هستن و ۴ درصد اصلا متن کافی فراهم نمی کنن.

اینم بخونین:   بهینه سازی و کسب و کارهای آنلاین

 

  1.      توضیحات متا (Meta descriptions)

توضیحات متا، یک پاراگراف کوتاهه که در HTML سایت قرار داده می شه و محتوای اون رو توضیح می کنه. توضیحات متا می تونه زیر URL صفحه تون در نتایج جستجو نمایان شه.

تحقیقات SEMrush نشون می دن که ۳۰ درصد سایتا توضیحات متای تکراری دارن و ۲۵ درصد سایتا اصلا توضیحات متا ندارن.

  1.      لینکای داخلی و خارجی شکسته

تحقیقات نشون دهنده اینه که ۳۵ درصد سایتا لینکای داخلی شکسته دارن.

۲۵ درصد سایتا هم لینکای خارجی شکسته دارن که به اعتبار سایت تون آسیب می زنن.

 

  1.      نسبت پایین متن به HTML (Low text-to-HTML ratio)

تحقیقات نشون می دن که در ۲۸ درصد سایتای که بررسی کرده ان، “نسبت پایین متن به HTML” اخطار دهنده بوده.

طبق یافتهای SEMrush، این یعنی سایتا به جای داشتن متنایی که افراد بتونن خیلی آسون اونا رو بخونن، به نسبت شامل کدای HTML بیشتری بوده ان.

 

اینجا فهرست کاملی از چیزایی که به پایین بودن این نسبت کمک می کنن ارائه می کنیم:

  •         فاصله های سفید بزرگ رو حذف کنین
  •         از استفاده بیشتر از حد از تگا خوداری کنین
  •         نظراتی که در کد وجود دارن رو حذف کنین
  •         از وارد کردن جدول خوداری کنین
  •         واسه طراحی  یا قالب بندی، از CSS استفاده کنین
  •         اندازه تصاویر خود رو تغییر بدید
  •         تصاویر غیر لازم رو حذف کنین
  •         در صورت ضرورت فقط از Javascript استفاده کنین
  •         اندازه تصاویر زیر ۳۰۰  kb باشه
  •         هر متن مخفی که از دید بقیه پنهان رو حذف کنین
  •         صفحه شما همیشه باید شامل متون راحت باشه. متونی که خیلی آسون خونده شن و در مورد اطلاعات کاربر از کیفیت خوبی بهره مند باشه.
  1.      مسائل مربوط به تگ H1

خیلی مهمه که فرق بین تگای H1 و تگای عنوان رو بدونین. تگ عنوان در نتایج جستجو نمایان می شه، در حالی که تگ H1 (همون هدلاین headline)، چیزیه که بازدید کننده در صفحه شما می بینن.

۲۰ درصد سایتایی که مورد جدا سازی و بررسی قرار گرفتن تگای H1 چند تایی  دارن، ۲۰ درصد اونا تگ H1 ندارن، ۱۵ درصد هم اطلاعات تکراری در تگای عنوان و H1 خود دارن.

معمولا باید در هر صفحه سایت یک تگ H1 داشته باشین و مقالات رو با تگای h2 زیادی جدا کنین.

 

  1.      تعداد کلمات پایین

گوگل به طور زیادی، مقالات طولانی تر و عمیق تر رو نسبت به مقالاتی که محتوای کوتاه تر و کم بار تری دارن بیشتر رتبه بندی می کنه. از مقالات مورد جستجو (crawled)، ۱۸ درصد اونا در بعضی صفحاتشان تعداد کمی کلمه داشتن.

 

  1.      تعداد لینکا on-page زیاد

تحقیقات نشون می دن که تعداد لینکای on-page در ۱۵ درصد از سایتا در برخ صفحاتشان خیلی زیاده. داشتن بیشترین حد تعداد لینک در یک صفحه خودش به تنهایی مشکلی نیس، اما به زور قرار دادن لینکای غیر طبیعی شک نداشته باشین مشکل زاست. و درنهایت صفحه بهم ریخته ای که پر از لینکه باعث می شه کاربر تجربه بدی از سایت داشته باشه، به ویژه روی موبایل.

اینم بخونین:   چرا حرفه ای ها از بهینه سازی سایت استفاده میکنند؟

طبق یافتهای SEMrush، سئوی خوب یعنی داشتن یک پروفایل از لینکای طبیعی که شامل لینکای در ارتباط و با کیفیت بالاه. لینکای هر یک از صفحات رو بررسی کنین و از دست لینکایی که واسه خواننده محتوای سایت یا روش های هدفمند سئو هیچ ارزشی ندارن خلاص شید.

 

  1. اعلام زبون نادرست

SEMrush دریافتهه که ۱۲ درصد وب سایتا موفق نشده ان زبانی رو که زبون پیش فرض متون صفحه اعلام کنن.

 

اعلام زبون واسه ترجمه و نمایش صفحه مفیده، و به افرادی که از مبدل متن به گفتار استفاده می کنن اطمینان میده که محتوایی که برایشون خونده می شه، دقیقا با لهجه زبون مادریشون خونده می شه.

 

  1. ریدایرکتا ی موقتی

تحقیقات نشون می دن که ۱۰ درصد از وب سایتهای که مورد جدا سازی و بررسی قرار گرفتن، شامل ریدایرکتای موقتی هستن.

طبق یافتهای SEMrush، ریدایرکت ۳۰۲ می تونه باعث شه موتور جستجو به یک صفحه قدیمی ایندکس بده و صفحه ای که شما براش ریدایرکت دادین رو ندیده بگیره.

با اینکه Google’s John Mueller، اعلام کرده که واسه ریدایرکت ۳۰۲ جریمه نمی کنه و اگه به اندازه کافی طولانی بمونه ایندکس در آخر ۳۰۲ رو مثل ۳۰۱ در نظر میگیره.

اما بد نیس که به یاد داشته باشین که ریدایرکت ۳۰۲ موقتی، در صفحه ای که شما می خواین هیچ اعتبار لینکی  نمی گیره، ولی ۳۰۱ دائمی میگیره، پس بهتره که از اینجور چیزی جلوگیری کرد.

محتوای اقتباسی چیه؟

محتوای اقتباسی چیه؟ می دونید که بعضی وقتا وب مسترها محتوای تولیدی خود رو از این جور وب سایتا اقتباس می کنن. این کار به خاطر افزایش حجم محتوای صفحات و منحصر به فرد کردن مطالب منتشرشده صورت میگیره.

تولید محتوای درست و خالص بی در نظر گرفتن کیفیت بالای تولید اون شاید نتونه نیاز محتوایی سایت شما رو برآورده سازه، مگه زمانی که شما اقدام به ارائه سرویس و یا خدماتی خاص در سایت خود کنین. حتی بعضی وقتا اگه محتوای اقتباس شده ثابت شه که از سایت نامبرده کپی ورداری شده، شما شامل جریمه و متهم به نبود رعایت قانون کپی رایت می شید علاوه بر اینکه به ضرر سئو سایت همه.

بنابر این توجه به تولید محتوای مهم و جدید خیلی مهمه و باعث می شه سایت شما یه قدم همیشه به نسبت بقیه رقبای خود جلوتر باشه.

پخش محتوای باکیفیت باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان و در آخر رشد صعودی در رنکینگ گوگل (SERP) می شه.

اینجا به انواع محتوای اقتباسی اشاره می کنم تا با اونا آشنا شید:

  • کپی ورداری و پخش دوباره محتوای تولیدی بی اضافه نمودن حتی یک کلمه در سایت
  • کپی ورداری از محتوای تولید شده و اعمال کمی تغییرات در متن (شامل جایگذاری و تغییر بعضی جملات و کلمات شبیه و …)
  • سایتایی که اقدام به پخش محتوای تولیدی بی اشاره نام و منبع مشخصی می کنه. (این سایتا باید به خالق اثر یا ناشر محتوا مبلغی جهت حق نشر پرداخت کنه)
  • سایتای اختصاصی که متن، مقاله، ویدئو و عکسای رسانه های دیگه رو الگوبرداری می کنن و در محتوای خود بی اشاره نام و سایت خالق اثر اونو منتشر می کنن.
اینم بخونین:   بهینه سازی و چک لیست سئو

فهمیدین که محتوای اقتباسی چیه. یادتون نرود که محتوای کپی یه جور تخریب کننده از این نوع محتواست که می تونه سایت شما رو خیلی آسون از بقیه رقبا عقب بندازه.

محتوای اقتباسی به چه معناست؟

محتوای اقتباسی به یه جور از محتوا گفته میشه که به شکل غیرقانونی و غیرمجاز دزدیده شده و به وسیله شخص یا اشخاصی در سایت دیگه بی داشتن علم لازم و یا اجازه پخش از صاحب اثر و محتوا منتشر می شه.

یعنی پخش غیرقانونی یک محتوا بی اجازه صاحب اثر در وب سایتی غیر از سایت نامبرده رو محتوای اقتباسی یا محتوای ربوده شده می نامند.

سرقت محتوا می تونه به صورتای مختلفی اتفاق بیفته. به طور مثال می تونین محتوای سایتی رو با یک عملیات راحت کپی و چسباندن (Copy, Paste) سرقت کنین. ضمنا می تونین از تکنیکای پیچیده تری مثل اجرا نرم افزارهای خاص، تکنیکای برنامه نویسی مثل HTML و DOM و … استفاده کنین.

بیشتر سایتایی که با قصد خرابکاری در رتبه دهی گوگل بالا میان از محتوای کپی شده و بی مجوز استفاده می کنن. به این صورت که با مهارت خاصی محتوای تولیدی رو می ربایند و در سایت خود قرار می دن. بعد هنگامی که مورد ردیابی قرار می گیرن، محتوای خود رو حذف و کلا دامنه خود رو از دسترس خارج  می کنن و محو می شن.

Techopedia محتوای اقتباسی رو توضیح میده.

افرادی که اقدام به سرقت اطلاعات می کنن قادر به ایجاد ترافیک با استفاده از محتوای باکیفیت کپی شده از بقیه وب سایتا هستن. اونا خیلی آسون با محتوای کپی شده اقدام به جذب ترافیک و مشتری می کنه.

همه وبلاگ نویسان با Scraperها (افرادی که محتوای بقیه وب سایتای معتبر رو کپی می کنن) مشکل دارن. چون هدف Scrapperها محتوای وبلاگ نویسانه. اونا از نقطه ضعف موتورهای جستجو استفاده و اقدام به پخش محتوای خود می کنن، چون موتورهای جستجو هنوز قادر به تشخیص دقیق محتوای کپی ورداری شده با محتوای اصل نیستن.

البته تاریخ پخش و مسائلی مثل این در مشخص شدن محتوای کپی ورداری شده موثر هستن اما ما در مورد افرادی که در این کار تخصص دارن و بی اینکه موتورهای جستجو پی به وجود اونا ببرن، صحبت می کنیم.

این افراد با استفاده از تکنیکای خاص، محتوا رو با سرعت بالایی کپی و در سایتی دیگه منتشر می کنن و از این راه موتورهای جستجو رو به اشتباه میندازن که مالک محتوا چه کسیه؟

مدیران وب سایتا می تونن از راه بعضی کارا راحت مثل اضافه کردن لینک به محتوای سایت از داده های خود محافظت کنه. این کار کمه کم به اونا این اجازه رو میده که محتوای خود رو علامت گذاری کنه.

البته روشای پیچیده تری واسه مقابله با Scraperها هست که اینجا به بعضی از اونا اشاره شده:

  • برنامه های تجاری Anti – Bot
  • استفاده از تکنیک Honey Pot یا ظرف عسل واسه به دام انداختن رباتای مشکوک
  • بلاک کردن آی پی آدرسا
  • بلاک کردن رباتا با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت