مفاهیم کلی در مورد بهینه سازی سایت و سئو منفی

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آشنایی با سئوی داخلی سایت یا on page seo

خوب همونطور که در مقاله آموزش سئو سری قبل قول دادم قرار شد که سئوی داخلی سایت رو واسه شما توضیح بدم اما پیشنهاد میکنم حتما مقاله سئو چیه و مفاهیم رو بخونین. در این مطلب عناوین و کاربردا رو معرفی میکنم .قبل اینکه بخوایم در مورد فاکتورهای و بخشای مختلف سئو ساختاری صحب کنیم باید به درکی از هدف برسیم .چرا ما نیاز به این موضوع داریم که ساختارا و کدای سایت ما بهینه شده باشن؟ جواب راحت س! گوگل یک موتور جست و جوه که با خزندهای موزی و فضول خود وارد سایتا میشه اطلاعات رو میخواند برداشت میکنه و می بره به دیتابیس خود نگه داری میکنه تا وقتی کاربری  به اون نیاز داشت در سریع ترین زمان ممکن اون رو به ما بده.خوب این خزندها که کراول هم نامیده میشوند با شعورتر از گذشته شدن :) سخت میشه به اونا اعتماد کرد و اونا رو گول زد چون الگوریتما پیشرفته شدن.اینا رو گفتم که به اصول بهینه سازی سایت و سئو سایت پایبندتر باشیم تا سئوی تقلبی یا کلاه سیاه .فرض کنین شما ربات گوگل هستین دارین عمل کراول رو انجام میدهید از کجا میشه تشخیص داد این سایت در مورد چه موضوعیه ؟ همین سوال باعث شد تا مهندسان این موتور چندین عامل رو مشخص کنن.

فاکتورا و عامل های سئوی داخلی سایت یا seo on page checklist :

اولین اونا نام دامینه نام دامین ما skillseosite است چون به سئو و خدمات سئو مربوط میشه.در شکل زیر به طور کامل معلوم شده.

skillseosite.ir

دومین عامل مهم عنوان سایت است که در عکس بالا سئو , بهینه سازی سایت است.مورد دیگرمتاتگ توضیحاته گوگل نیاز داره توضیحات شما رو در مورد سایت بدونه .یک مورد دیگرهم به نام کیبور هست که چون اهمیتی در الگوریتم جدید گوگل نداره توضیح ندهیم بهتره .در سئوی داخلی سایت خیلی مهمه که لینکای مطالب خوانا باشن.یک مثال همین مطلب لینک اون به این اسم نام در مرورگر خود نگاه می کنین  on-page-seo-site خوب به وسیله موتور ترجمه میشه یا میتوانستم بنویسم سئو داخلی سایت فرقی نداره ولی خوب به نظرم این طوری قشنگتر بود خدا کنه گوگل هم خوشش بیاد :))  پس ساختار لینکای سایت رو بررسی کنین ایرادات رو رفع کنین.درعکس زیرلینک اول بهترین نمونه  لینک دوم یک نمونه ساختاری پیوند نه خیلی جالبه چون در اول لینک کلمه کلیدی استفاده کرده نشده.

اگه دقت کنین نویسنده به شکل استادانه ای ازکلمات کلیدی در اول عنوان پست استفاده کرده.لینک هم که کوتاه و مفیده در علاوه بر در ادرس لینک هم از کلمات کلیدی استفاده شده.یک نکته که در ساختار کدای اچ تی ام ال باید رعایت کنین تگا هستن وقتی یک متن رو مینویسیم حتما عنوان مطلب شما تگ h1  داشته باشه تگای دیگه هم که دست خودتات از تگای h2 , h3 , … استفاده کنین.مثل متن زیر که عنوان شبکه های اجتماعی تگ h3 به همراه داره.

استفاده از شبکه های اجتماعی :

یک موضوع بالا العاده مهم شبکه های اجتماعی هستن نمیخوام در مورد لینک سازی در اون توضیح بدم در مباحث سئوی اف پیچ یا سئوی بیرونی سایت به شکل مفصل توضیح میدم ولی از دکمهای پخش و لایک این شبکه ها در کنار مطالب خود استفاده کنین حتما .گوگل سیگنالا رو خوب شناسایی میکنه.

تأثير رنگ سايت بر رفتار بازديدكنندگان وبسايت

اینطور نشون داده شده که رنگ از پایه نشونه مهمی از اعتماد و میزان رضایت از یک وبسایته

اینم بخونین:   آموزش مخفی کردن تگ h1 در بهینه سازی و عملکرد گوگل در مقابل خرید لینک

رنگ از توانایی پنهون واسه انتقال معنا به یک کاربر و اثر گذاری بر درک او از راه اثر ابتدایی، چگونگی اثر گذاشتن یک باعث ابتدایی بر میزان جواب انگار ما نسبت به تحریک باعث ثانویه، برخورداره. به این شیوه قرار گرفتن روبروی یک رنگ خاص می تونه از راه اثر انتقال بر واکنش بازدید کننده نسبت به سایت موثر باشه، بدین معنا که ترجمان واکنش عاطفی نسبت به یک رنگ می تونه به شکل رفت و امد منفی یا مثبت با سایت باشه.

تلاشای (ناموفق) خیلی مبنی بر طبقه بندی پاسخای مصرف کنندگان نسبت به رنگهای مختلف وجود داشته و نتایج این تلاشا نشون داده که واکنش نسبت به رنگ طبق تجربیات شخصی تعیین شده و پس نمیشه اونا رو به احساسات جهانشمول خاصی معنی کرد (مثل رابطه دادن صورتی به ایجاد حس شادی و بشاش بودن).

واکنش ما نسبت به رنگ مطلق نیس. هیچ تمایل اجماعی در مورد یک رنگ نسبت به یک رنگ دیگه وجود نداره و دلایل خیلی کمی واسه پشتیبانی از این ایده و طرز فکر هست که یک تشویق کننده سبز رنگ در سراسر دنیا نسبت به یک تشویق کننده زرد رنگ از قدرت تشویق کننده گی بیشتری واسه تشویق مردم به خرید برخورداره. حقیقت مطلب اینه که بعضی از رنگا در شرایط خاص بر بعضی رنگهای دیگه ترجیح داده می شن، پس، معمولا در اون شرایط خاص نسبت به رنگهای دیگه به اونا توجه خاصی شده و بیشتر موردقبول و انتخاب شدن قرار می گیرن.

مَندِل و جانسون (۲۰۰۲) مثلا نشون دادن که رنگا و تصاویر پس زمینه در یک سایت از اثر اولین بهره مند بوده و بیشتر باعث انتخاب یا ترجیح داده شدن یک محصول یا پیشنهاد نسبت به دیگری می شن. خصوصا استفاده از یک تصویر پس زمینه به رنگ سبز که القاء کننده رنگ دلاره روی یک سایت فروش اتومبیل اثر مثبتی از دید قیمتی بر فکر بازدید کننده داره و استفاده از رنگهای قرمز و نارنجی می تونه اثر مثبتی بر ذهن مصرف کننده از دید امنیت و استواری داشته باشه.

هیچوقت هیچ رجحان و برتری ذاتی نسبت به یک رنگ خاص وجود نداره

یکی از مشتریان ما که در میدون خرده فروشی فعالیت داشت اقدام به اجرای یک آزمون A/B روی سایت خود کرد تا میزان اثر استفاده از یک رنگ نسبت به رنگ دیگه رو روی سایت خود بررسی کنه. نتایج پایانی بدین صورت بود: استفاده از یک تشویق کننده آبی به میزان ۲۰% میزان تبدیل مشتری رو واسه اون سایت بالا برد. این نتایج ممکنه بیشتر طراحان رو اینطور قانع کنه که استفاده از رنگ آبی روی سایت باعث بالا رفتن میزان تبدیل به میزانی بالاتری نسبت به رنگ قرمز شده و پس همه اقدام به استفاده از رنگ آبی به عنوان رنگ قالب در طراحیای خودشون بکنند.

با اینحال، نگاهی دقیق تر به راه حرکت موس روی نقشه های گرمایی (هیت مپ) سایت مشخص کرد که فرق در میزان میزان تبدیل مشتری مربوط به وضعیت ذهنی خریدار بوده و ارتباطی با رنگ تشویق کننده استفاده شده روی سایت نداشتهه. بازدید کنندگانی که تبدیل به مشتری نشده بودن الگوی رفتاری متفاوتی از خود نشون می دادن. اونا بیشتر به جزئیات توجه می کردن، روی هر بخش از اطلاعات ارائه شده توقف بیشتری داشتن و زمان توقف اونا روی سایت به نسبت بیشتر بود.

اینم بخونین:   آیا لینک های مخفی در بهینه سازی ارزش دارند؟

از طرف دیگه بازدید کنندگانی که تبدیل به مشتری شده بودن بیشتر دارای رفتار هیجانی بوده، توجه کمتری به جزئیات داشتن و زمان کمتری هم روی سایت باقی می ماندند.

تنها چیزی که در این رابطه با قطعیت میشه به اون اشاره کرد اینست که استفاده از تشویق کننده قرمز واسه بازدید کننده هیجانی به مراتب بهتر و موثر تر از تشویق کننده آبیه. اینجوری، رنگ به تنهایی نمی تونه فرق موجود در رفتار بازدید کنندگان رو بخوبی توضیح بده. جذابیت یک رنگ خاص با توجه به محتوای در ارتباط و نزدیک به اون مشخص شده و ربطی به تمایل یک بازدید کننده نسبت به اون نداره.

مراحل شناختی پنهون در پشت حس تناسب رنگ

آنتونی ج. گرین والد و همکاران اون در تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیدن که مردم بین ایدهایی که پیش از این ارتباطی بین اونا، در مغز این افراد وجود داشته، بهتر از ایدهایی که واسه اونا ناشناختهه، رابطه بر قرار می کنن. مثالی واسه این رابطه شناختی رابطه قوی بین “مرد” و “فوتبال” یا “زن” و “لوازم آرایش” ه.

این موضوع بدین معناست که زمانی که ما کلمه “فوتبال” رو همراه با کلمه “مرد” می بینیم، به نسبت زمانی که اونو در کنار کلمه “زن” می بینیم، بهتر و سریعتر واکنش نشون می دیم. یعنی به دلیل رابطه قبلی موجود بین “زن” و “لوازم آرایش” یا “مرد” و “فوتبال” در مغز خودمون بین اونا آسون تر و سریعتر رابطه برقرار می کنیم. هر چند که سرعت ایجاد این رابطه از فردی نسبت به فرد دیگه طبق سابقه تربیتی و شناختی او متفاوت از فرد دیگریه.

همین موضوع در مورد رنگا هم خوب راستی می کنه. عکس العملامون نسبت به رنگا از ارتباطات شرطی و یاد گرفته شده در مغز ما بین یک رنگ خاص و چیزی که اون رنگ معرف اینه ریشه گرفته. به این شیوه، اگه رنگ صورتی بطور خودکار در مورد دختران قشنگ در نظر گرفته شده باشه، این رابطه ثابت شده واسه انتقال یک پیام به مشتری می تونه مورد استفاده قرار بگیره. مثلا، اگه یک سایت جدید و مربوط به پوشاک دختران از رنگ صورتی واسه برند جدید خود استفاده کنه، این سایت از هر آنچیزی که مربوط به رنگ صورتی در نظر گرفته می شه، استفاده کرده.

زمانی که اینجور ارتباطی هست، باعث باوری به مراتب مثبت نسبت به یک محصول می شه. پس، ترکیبای متجانس از رنگ و محصول سریعتر مورد پردازش قرار گرفته و بیشتر و بهتر موردقبول کاربران قرار میگیره و نسبت به ترکیبات نا متجانس از رتبه بالاتری بهره مند می شه.

به همین دلیله که بعضی از اجناس در زمانی که با استفاده یک رنگ خاص به نمایش در اومده و معرفی می شن در نظر بیننده هم بهتر جلوه می کنن، مثلا، رنگهایی که در مورد جنسای حیثیتی و لوکس قرار دارن به ترتیب رابطه عمیقی با رنگهای نقره ای و مشکی دارن.

هیچ قانون مشخص و ثابتی واسه راهنمایی شما در استفاده از یک رنگ خاص واسه سایت شما وجود نداره. واقعا رنگ مورد نظر شما باید از قدرت ایجاد رابطه با پیامی بهره مند باشه که قصد انتقال اون به بازدید کننده خود رو دارین. استفاده از یک رنگ به ویژه باید از تجربیات گذشته ما بهره بگیره و بر اتحاد موجود بین اونا وابسته باشه و با محصول مورد نظر تجانس معنایی قابل قبولی داشته باشه.

سئو منفی چیه؟

اینم بخونین:   چگونه درک درستی از بهینه سازی داشته باشیم

طراحی و ساخت یک سایت بی بهبود وضعیت اون در موتورهای جستجو، کاری به جز آزاد کردن چندین صفحه سایت خود بین میلیونای صفحه موجود در دنیای وب نخواد بود، به خاطر این شما مجبورید تا واسه باقی ماندن در دایره رقابت با رعایت اصول سئو و دوری از مواردی مثل سئو منفی وضعیت رنک خود رو در موتورهای جستجو پیشرفت بخشیده و در کلمات کلیدی مربوط به سایت خود در صفحات راحت نتایج جستجو بایستید.

سئو منفی چیه و چطوری باید از اون در امان موند؟

بعضی از وبمسترها بی توجه به نیاز کاربران، تنها با همگام سازی سایت خود با الگوریتمای مشخص و در دسترس موتورهای جستجو به بهتر شدن وضعیت خود می پردازند، غافل از اینکه موتورهای جستججو به ویژه گوگل بهترین رنک رو به وب سایتایی می دن که کاربر پسند بوده و بازدیدکنندگان بعد از مراجعه ابتدایی دوباره به طرف و طرف اونا باز می گردن.
گرچه که یک سایت و محتوای تولید شده در اون طبق اصول سئو ساخته شده باشه، اگه نتونه رضایت کاربران رو کسب کنه با شکست روبرو میشه.حال ترفند موتورهای جستجو واسه مقابله با این رفتار، در نظر گرفتن سئو منفی واسه پایین آوردن امتیاز سایت هاییه که با روشای غیر اصولی سعی در بالا آوردن رتبه سایت خود دارن.

نمونه ای از سئو منفی

مثلا مثل راه هایی که قبلا واسه افزایش رتبه در گوگل استفاده می شد، اسپم کردن محتوای سایت با لینکایی به سایت مورد نظر بود که موتورای جستجو رو به اشتباه می انداخت و این جور سایتا رو بخاطر داشتن ورودیای زیاد به عنوان منبع معتبری واسه اطلاعات مفید می پنداشت.اما حال خزندهای موتورهای جستجو با الگوریتمایی که به اونا داده شده، می تونن وب سایتای خطاکار رو شناسایی کرده و با دادن سئو منفی از اعتبار اونا بکاهد. پس اسپم نه تنها باعث بهتر شدن رتبه سایت نشده بلکه باعث سئو منفی و نزول رتبه اون می شه.

استفاده نادرست از سئو منفی واسه کاهش رتبه رقبا

زمانی که این مورد واسه مقابله با روشای نامناسب بهبود سایت در نظر گرفته شد، کمتر کسی فکر می کرد که از طرقی بشه از اون به عنوان وسیله ای واسه ضربه زدن به رقیبان استفاده کرد.
بعضی از وب مسترها از ویژگی سئو منفی واسه سقوط رتبه رقبای خود استفاده کرده و با اسپم کردن سایت رقبا باعث دریافت سئو منفی اونا شدن که این باعث کاهش رتبه اونا در موتورای جستجو شد.
پیاده کرده این کار پیچیده نیس، مثلا با ایجاد لینک به سایت حریف در سایت هاییه که از موتورای جستجو اونا رو به عنوان اسپم می شناسن میشه این کار رو پیاده کرد.

ارائه راهکارهای از طرف گوگل واسه جلوگیری از این سوء استفاده

همونطور که در اول به اون اشاره کردیم، گوگل احترام زیادی به کاربران میذاره، به خاطر این به سرعت واسه رفع این مشکل اقدام کرد، البته نه به طور کامل
از طرفی این امکان نبود تا واسه رفع این باگ از امتیاز سئو منفی صرف نظر کرد و کلا ویژگی سئو منفی رو از الگوریتم موتورای جستجو حذف کرد.
پس ابزاری به نام Disavow links ارائه شد تا بوسیله اون مدیران سایتا بتونن سایت خود رو از لینکای سایتای اسپم محافظت کنه. کافیه در این وسیله نام سایت اسپم رو وارد کرده تا گوگل تموم لینکایی که از این سایتا به سایت شما ورودی دارن رو ندیده بگیره.