نرخ کلیک click through rate و تاثیر آن بر رتبه­ سایت در بهینه سازی

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

میزان کلیک click through rate و اثر اون بر رتبه­ سایت

در دو پارسال، بازار بحث و گفتگو در مورد اثر میزان کلیک بر رنکینگ­ سایت­های مختلف در رتبه­ بندی­های گوگل خیلی داغ بوده.
این بحث­ها زمانی بالا گرفت که بعضی از متخصصان سئو تست­های مختلفی به خاطر بررسی اثر این عامل بر رتبه ­بندی­ها انجام دادن و ثابت کردن که میزان کلیک یکی از فاکتورهای موثر بر رنکینگ سایت­ها می­باشه.

این نظریه خیلی منطقی به نظر می­رسد، چون که گوگل همیشه اعلام کرده که به دنبال سیگنال­هاییه تا بوسیله­ اونا میزان محبوبیت یک سایت از نگاه کاربران رو نشون بدن و میزان کلیک فاکتوریه که خوب تمایل کاربران واسه ورود به یک وب­سایت رو نشون می­بده.

دانستنی­هایی در مورد میزان کلیک(click through rate) و اثر اون بر رتبه­ سایت

به چه دلیل گوگل اعلام می­کنه که میزان کلیک یکی از فاکتورهای موثر در رنکینگ سایت­ها نیس؟

با اینکه میزان کلیک بالا نشون دهنده­ رفت و امد مثبت کاربران با یک وب­سایته اما گوگل، و به ویژه یکی از مهندسان این شرکت به نام Gary Illyses ادعا کرده­ ان که میزان کلیک رو در الگوریتم­های رتبه­ بندی گوگل وارد نکرده­ ان. از اونجا که این عامل یکی از پر سر و صداترین فاکتورهای سئو است، منطقی به نظر می­رسد که گاهی وقتا پیامی از گوگل با درون مایه نبود استفاده از میزان کلیک در الگوریتم رتبه ­بندی منتشر شه تا این فاکتورکمتر مورد توجه کسائی قرار بگیره که به دنبال راه­های اسپمی واسه بهبود رتبه­ سایت خود، با استفاده از بالا بردن غیر قانونی و غیر معمولی میزان کلیک هستن.

میزان کلیک از نگاه گوگل یک عامل رتبه ­بندی غیر مستقیم به حساب می­آید؟

با توجه به بازخورد منفی دریافت شده از طرف گوگل نسبت به میزان کلیک ، بعضی از فعالان سئو باور دارن که میزان کلیک از طرف گوگل مورد استفاده قرار نمی­گیرد. اما ضمنا اظهارات دیگری هم از طرف گوگل منتشر شده که نشون می­بده این شرکت از عامل میزان کلیک در بعضی وقتا استفاده می­کنه.

دلایل ابتدایی مبنی بر استفاده­ گوگل از عامل میزان کلیک، در ارائه­ایی که به وسیله یکی از مهندسان این شرکت با عنوان
A Ranking Engineer’s Perspective انجام گرفت، خوب دیده شد. با توجه به این ارائه، می­توان دریافت که با اینکه گوگل میزان کلیک رو به عنوان یک عامل مستقیم در رنکینگ سایت­ها موثر نمی­ کنه اما در موارد زیادی از اون بطور غیر مستقیم واسه بررسی کیفیت سایت­ها و بررسی نتایج نشون داده شده به کاربران بهره­ گیری می­ کنه.

ضمنا دیده شده که گوگل هنگام اعمال تغییرات در الگوریتم خود، از عامل میزان کلیک سایت­ها، واسه بررسی نتایج مورد انتظارش استفاده می­کنه. این عامل نشون دهنده­ بازخورد کاربران نسبت به تغییرات بوده و مشخص می­کنه که به­روز رسانی­ ها تا چه حد تونسته نتایج بهتری رو به کاربران ارائه کنه.

کلا با جمع بندی نقطه نظرات گوگل دور و بر میزان کلیک، به این نتیجه می­رسیم که این عامل به طور مستقیم نتایج رو تغییر نمی ده. ضمنا واسه بررسی اینکه دیگه فاکتورهایی که به طور مستقیم روی رنکینگ موثر هستن (مثل محتوا و لینک­ها )، اثر مثبتی بر نحوه­ مشارکت کاربران و کیفیت نتایج جستجو دارن یا نه، از میزان کلیک استفاده می­شه.

راهکارهای دیگه گوگل واسه بررسی کیفیت نتایج جستجو

همونطور که گفته شد، میزان کلیک، تنها یکی از فاکتورهای مورد استفاده در بررسی کیفیت نتایج به نمایش درآمده واسه جستجوهای کاربرانه.

گوگل همیشه از راه و روش­های متفاوتی واسه بررسی آزمایش­ های کاربران نسبت به نتایج به نمایش درآمده به اونا، استفاده می­کنه. همه این رویکردها بر اساس نظر کاربران حقیقیه. طوریکه از کاربر نظر سنجی می­شه که در نتایج به نمایش درآمده جواب مناسبی واسه هدف جستجوی اون وجود داشته یا نه. ضمنا از کاربر خواسته می­شه که نظر خود رو دور و بر کیفیت جواب­های ارائه شده به وسیله موتور جستجو رو اعلام کنه.

این نظر سنجی­ها یک پیام خیلی مشخص داره و اون پیام اینه که افزایش غیر واقعی میزان کلیک یک سایت با روش­های اسپمی، تاثیری در رتبه­ بندی­ها نداره. چون که موقع هر به­روز رسانی الگوریتم رتبه­ بندی، صفحات با توجه به نظرات کاربران (بصورت manual) مورد بازبینی قرار می­گیرند و به خاطر این اگه میزان کلیک یک سایت غیر واقعی باشه در این بررسی­ها سایت رتبه­ خود رو خیلی سریع از دست میده.

اینم بخونین:   اشتباهات رایج در بهینه سازی و سئو

دانستنی­هایی در مورد میزان کلیک(click through rate) و اثر اون بر رتبه­ سایت

به جرات می­توان گفت که میزان کلیک و آزمایش نظرات کاربران تنها بخشی از تست­هاییه که گوگل واسه آزمایش کیفیت الگوریتم خود انجام می­بده. ازجمله دیگه فاکتورهای آزمایش کیفیت نتایج جستجو که مورد توجه گوگله، می­توان به میزان دفع کاربر (bounce rate) و مدت زمانی که کاربر در یک وب­سایت می­گذراند هم اشاره کرد. بررسی­ها نشون می­بده که سایت­هایی که کاربران زمان بیشتری رو در اونا سپری می­کنه، عموما از رتبه­ بهتری در نتایج جستجو بهره مند هستن.

لازم به ذکره که با توجه به بررسی­هایی که در بالا به اون اشاره شد، نمی­توان گفت الگوریتم گوگل مستقیما سایت­هایی رو که کاربران زمان بیشتری رو در اونا می­گذرانند رو در رتبه­ بالاتر قرار می­بده. اما این نتایج مشخص می­کنه که سایت­هایی که کاربران رو بیشتر در خود نگه می دارن خیلی مورد علاقه­ گوگل هستن.

چطوری (بعضی وقتا) میزان کلیک فاکتوری واسه رتبه ­بندی حساب می­شه؟

علارقم همه گفته­ های گوگل، تست­ها و آزمایشاتی که به وسیله متخصصان سئو انجام گرفته، نشون دهنده­ این حقیقته که گوگل تموم حقیقت دور و بر استفاده از اطلاعات میزان کلیک سایت­ها رو منتشر نمی­کنه. اینجا جاییه که باید طبق نظرات و اظهاراتی که در جوامع سئو می­شنویم و اطلاعاتی که از منابع غیر رسمی منتشر می­شه، به حدس و فکر درباره­ میزان اثر میزان کلیک بر پارامترهای موتورهای جستجو بدیم.

در اعلام نظری که در ماه مارس ۲۰۱۶ از Andrey Lipattsev به عنوان یکی از اعضای گوگل منتشر شد، خوب مشخص شد که در الگوریتم گوگل، یک عامل رتبه­ بندی موقت هست که عناوین و جستجوهای محبوب رو شناسایی کرده و پس از اون با توجه به سیگنالای اجتماعی و رفتار کاربران به رتبه­ بندی­های صفحات می­پردازد. 

حالا می­دانیم که گوگل در تلاشه تا محتواهای تازه رو در رتبه­ های بالا در اختیار کاربران خود قرار بده و این الگوریتم خیلی به الگوریتم تازگی (freshness algorithm) که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، شباهت داره.

چیزی که می­توانیم به طور خلاصه از گفته­ های بالا برداشت کنیم:

۱- اول اینکه دیده شده که در بعضی موارد میزان کلیک در رتبه­ بندی­ها، تاثیری فوری و موقت گذاشته. به احتمال زیاد الگوریتم جستجوی گوگل به گونه ­ایه که در اول موضوعات و سرتیترهای پرطرفدار رو شناسایی و رتبه­ بندی­ می­کنه و بعد با توجه به بازخورد کاربران و نحوه­ی رفتار اونا با این رتبه­ بندی­ ابتدایی، رنکینگ رو بهینه می­ کنه. در مراحل ابتدایی­ رتبه­ بندی­ها میزان کلیک در نقش یک عامل موثر بر رتبه­ بندی­ها، اجرای نقش می­کنه.

۲- دوم اینکه گوگل از عامل میزان کلیک به خاطر بررسی کیفیت نتایج ارائه شده به کاربران بهره­ گیری می­کنه. این موضوع با اینکه بر همه نتایج ارائه شده به کاربران اعمال نمی­شه اما روش­ای خیلی مناسب واسه کنترل نتایج ارائه شده به وسیله موتور جستجو به حساب می­آید. طبق نتایج بدست اومده، گوگل درصدده تا الگوریتم خود رو با محوریت لینک­ها، محتوا و … بهبود بده. در این روش، میزان کلیک بصورت غیر مستقیم در نتایج اثر داره.

۳- سوم اینکه گوگل از میزان کلیک واسه شخصی­ سازی نتایج واسه کاربران استفاده می­کنه. نگاه به شخصی­ سازی کمی با دیگه عوامل متفاوته. گوگل همه رفتارهای کاربران رو از راه حساب گوگل اونا رصد کرده و علایق اونا رو ردیابی می­کنه. بهترین راه واسه یافتن این علایق، ردیابی لینک­هاییه که یک کاربر روی اونا کلیک کرده و وارد صفحه­ مربوط به اون شده. حال اگه با هر ترفندی بتونین میزان کلیک سایتتون رو افزایش بدید، شانس نمایش سایتتون در شخصی­ سازی نتایج به وسیله گوگل به مقدار قابل توجه­ ای بالاتر خواهد رفت.

چطوری می­توان میزان کلیک سایت رو بهبود بخشید؟

روشنه که مشارکت بیشتر کاربر و فرستادن کاربران به وب­سایت­های هدف مهمترین خواسته­ گوگل به حساب می­رود. واسه همین بهبود میزان کلیک سایت چیزی خیلی لازم به نظر می­رسد چراکه با این کار گوگل قانع می­شه که سایت شما از محبوبیت کافی پیش کاربران بهره مند بوده و گوگل می­تواند کاربران دیگه رو به طرف اون هدایت کنه. داده ­های Search Console در مورد میزان کلیک معتبر ترین و قابل اعتماد ترین داده­ها در این رابطه بشمار می­ آیند و بهتره در بررسی­ها و آنالیزهای خود از اطلاعات این پایگاه معتبر استفاده کنین.

اینم بخونین:   کسب درآمد و با بهینه سازی سایت و سئو حرفه ای

بهترین روش­ها واسه بهینه­ سازی سایت به خاطر افزایش میزان کلیک

فرض کنین که الان می­خواهید صفحه­ ای از سایت خود رو واسه یک کلیدواژه­ی خاص بهینه­ سازی کنین. به این منظور در ادامه چند اقدام واسه بهبود میزان کلیک سایت به شما پیشنهاد شده:

  • کلیدواژه­ هایی رو که میزان کلیک صفحه واسه اونا پایینه رو در تگ­های عنوان صفحه بگنجانید. می­توانید لینک­ها و عناوین خود رو با عناوینی که الان رتبه­ بالایی در رنکینگ دارن، مقایسه کنین. بهبود عناوینی که کاربران با اونا روبرو می­شن همیشه کمک می کنن تا میزان کلیک بالاتر برود. روشنه که اگه عنوان یک لینک واسه کاربر جذاب باشه کاربر به طرف اون کشیده شده و تمایل داره تا روی اون لینک کلیک کنه.
  • توضیحات متا رو به خاطر گنجاندن کلیداژه­ های هدف بهینه کنین تا میزان کلیک واسه اون کلیدواژه­ها بالاتر برود. در نمایش نتایج جستجو این کلیدواژه­ها بصورت برجسته در توضیحات مشخص می شن که این موضوع شانس کلیک رو واسه لینک بالا می برن. بهتره که هر توضیح متا رو با توجه به محتویات اون صفحه بهینه کرده و از تولید یک توضیح کلیشه­ای و تشکیل شده از چند عامل نامرتبط با موضوع صفحه پرهیز کنین. می­توانید واسه درک درست از این موضوع چند جستجو انجام بدین و به توضیحات متای صفحات پرطرفدار دقت کنین.
  • کلمات و عبارات کلیدی هدف رو در URL­ها بگنجانید. این کار مثل چیزی که در مورد توضیحات متا به اون اشاره شد، باعث می­شه کلیدواژه ­ها برجسته شده و شانس کلیک بالاتر برود.
  • از نشونه گذاری­های صفحه (موجود در org) استفاده کنین تا لینک­های شما در نتایج از ریچ اسنیپت­ها بهره مند شن. ریچ اسنیپت­ها به کاربران انگیزه­ بیشتری میدن تا روی لینک شما کلیک کنه. به ویژه اگه این نشونه­ ها بازخورد بالا­ العاده­ بازدیدکنندگان سایت شما رو به کاربران نشون بدن. اثر پنج ستاره طلایی در زیر لینک سایت شما بر جلب توجه کاربران و افزایش میزان کلیک بالا­ العاده.

پس از اونکه از پیشنهاد­ های بالا در بهبود سایتتون بهره­ گرفتید، بررسی کنین که ترافیک ارگانیک سایتتون چه تغییری کرده. بعد با توجه به بازخورد کاربران نسبت به تغییرات سایت، این تغییرات رو بهینه کنین تا به بالاترین میزان کلیک مورد انتظار خود دست پیدا کنین.

سخن آخر

کلا می­توان گفت میزان کلیک فاکتوریه که به وسیله گوگل به راههای مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. نتایج تست­های مختلف نشون دادن که این عامل هم بصورت مستقیم و موقت و هم بصورت غیر مستقیم بر تغییرات نتایج جستجوها اثر میذاره.

Paul Haahr یکی از اعضای شرکت گوگل، اعلام کرد که همیشه واسه بررسی کیفیت نتایج به نمایش درآمده واسه کاربران، گوگل از عامل میزان کلیک استفاده می­کنه. همونطور که در گفته­ های بالا نشونه و از اونجا که این عامل می­تواند ترافیک ارگانیک سایت رو بالا ببره، باید همیشه موقع بهینه­ سازی سایت به اون توجه ویژه­ای داشته باشین.

علاوه بر توجه به میزان کلیک، نیازه تا یک سئوکار آگاه باشه که هنگامی یک سایت از دید فنی اهداف اصلی صاحبان خود رو برآورده می­کنه که دارای محتوایی بالا ­العاده و لینک­های خیلی با کیفیت هم باشه. ضمنا نیازه که زمان زیادی واسه تفکر دور و بر بهتر شدن تجربیات کاربران در سایت (user experience) صرف شه چون که هرچه این عامل بیشتر مورد توجه قرار داده شه، محبوبیت وب­سایت بیشتر شده و کاربران با اقبال بیشتری به طرف سایت می ­آیند و همه اینا در آخر باعث بالاتر رفتن رتبه­ سایت و افزایش ترافیک ارگانیک سایت میشه.

آخر ازتون خواسته می­کنیم که نظرات و تجربیات خود رو در مورد­ بهبود میزان کلیک سایت در بخش نظرات این مقاله کامنت کنین تا دور و بر اونا به بحث و گفتگو بدیم.

چند راه حل راحت واسه افزایش سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت اثر خیلی زیادی در موفقیت و رضایت کاربران اون سایت داره. کاربران  اینترنت به سایت‌هایی که با سرعت کمی بارگذاری می شن علاقه ای ندارن و ممکنه از این سایتا خارج شن و به سایت دیگری مراجعه کنن. پس سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای رنکینگ موتورهای جستجو حساب می شه و در صورتی که بتونین سایتی با سرعت بالا به کاربران خود ارائه کنین رتبه بهتر و بالاتری در موتورهای جستجو دارید و سرعت سایت در سئو و بهینه سازی سایت موثر هستش. یکی از دلایل محبوبیت موتور جستجوی گوگل نسبت به بقیه موتورهای جستجو سرعت بالای بارگذاری سایت و نتایج ارائه شده به وسیله اینه که گوگل رو از بقیه موتورهای جستجو جدا می کنه.

اینم بخونین:   مطلبی که هیچ وقت در بهینه سازی به شما نمی گویند و هزینه ها را افزایش می دهد

چند راه حل راحت واسه افزایش سرعت بارگذاری سایت

واسه اینکه سایت شما با سرعت بیشتری بارگذاری شه راهکارایی هست که با انجام اونا سرعت سایت شما تا حد زیادی افزایش پیدا می کنه.
این راه کارا عبارتند از:

استفاده از سرورای مجازی و اختصاصی

میزبانی سایت شما اثر خیلی زیادی درسرعت سایت شما داره. پس بهتره واسه سایت خود هاستی معتبر با منابع بالا بخرین تا با آرمش خاطر بیشتری به فعالیت خود ادامه بدید. هاستای معمولی بین چندین سایت به اشتراک گذاشته می شن که معمولا به دلیل اشتراکی بودن منابع سی پی یو و رم سرور بین تعداد زیادی سایت، سرعت پایینی دارن و باعث کندی سایت میشه. جهت افزایش سرعت سایت یکی از راهکارایی که پیشنهاد می شه استفاده از سرور مجازی یا اختصاصیه که در مقایسه با هاستای اشتراکی سرعت خیلی بالاتری دارن. معمولا هزینه مربوط به هاستای اشتراکی سالیانه حدود ۱۰۰ هزار تومن و هزینه مربوط به سرورای مجازی و اختصاصی از ماهیانه ۱۰۰ هزار تومن شروع می شه که این فرق قیمت به دلیل اختصاصی بودن و منابع در دسترسه.

فشرده سازی فایلای خروجی سرور

الان سرورها این توانایی رو دارن تا خروجیای یک سایت رو به شکل فشرده به مرورگرها ارسال کنن تا مرورگرها این خروجیای فشرده شده رو بخونن. استفاده از فشرده سازی اثر خیلی مثبتی در سرعت لود شدن سایت داره.پیشنهاد می شه Gzip رو روی سایت خود فعال سازی کنین تا خروجیا از طرف سرور به مرورگر کاربر به شکل فشرده ارسال شه.

فشرده سازی فایلای آپلود شده

یکی دیگه از روشای افزایش سرعت سایت فشرده سازی فایلای HTML، CSS و Java Scriptه تا حجم کمتری داشته و پهنای باند کمتری از سرور شما رو مصرف کنه. انجام این روش اثر خیلی زیادی روی سرعت بارگذاری سایت داره. البته فشرده سازی فایلای خود رو زیر نظر متخصص انجام بدین تا فشرده سازی باعث بروز مشکل در استانداردهای W3C سایت شما نگردد.

استفاده از کش(cache)

سیستم کش سایت رو در زمانای خاصی ثبت می کنه و در زمانایی که دسترسی به سایت ممکن نیس سایت کش شده رو به کاربر نمایش میده که انجام این کار در کنار اونکه در استفاده سایت از منابع رم و سی پی یو سرور صرفه جویی می کنه باعث افزایش سرعت سایت می شه. فعال سازی کش روی مرورگر باعث می شه تا در صورتی که کاربری سایت رو نگاه کرد در ورود بعدی نسخه ذخیره شده سایت رو نگاه کنه و سایت دوباره بارگذاری نگردد.

بهینه سازی تصاویر

یکی دیگه از روشای افزایش سرعت سایت استفاده از تصاویر بهینه سازی شده و کم حجم موقع طراحی سایت یا قرار دادن پستی در سایته که انجام این کار مدت زمان بارگذاری سایت رو خیلی کاهش میده. در بعضی موارد بهینه سازی تصاویر وب سایتی باعث شده سرعت بارگذاری سایت تا دو برابر زیاد شه.

ابزارای بررسی سرعت سایت

واسه بهینه سازی موارد مربوط به سرعت بارگذاری سایت میشه ازابزارای آنلاین زیادی کمک گرفت. معروفترین وسیله ها عبارتند از :

  • GTMetrix
  • Google PageSpeed Insights
  • Pingdom

گرافیک سایت

بعضی از قالبای سایت گرافیکی تر از بقیه قالب هاس و در کل زمان بیشتری می بره تا این نوع قالبا لود گردند. بهتره قالب خود رو از بین قالبای سایت متوسط گرافیک و کم گرافیک انتخاب کنین. با انتخاب قالب کم گرافیک سرعت سایت خود رو در حد قابل توجه ای بالا میبرین. البته سبک قالبای امروزی عوض شده و استفاده از تصاویر مد شده که معمولا حجم بالایی دارن.

افزایش سطح ایمنی سایت

افزایش ایمنی سایت می تونه باعث افزایش سرعت سایت شما هم شه چون که وسایل تخریب کننده نمی تونن به سایت شما دسترسی پیدا کنن و اینطوری منابع سایت شما به هدر نخواد رفت. ایمن سازی سایت نه تنها باعث تضمین کارکرد سایت می شه بلکه اثر خیلی مطلوبی روی سرعت بارگزاری سایت شما داره.