نکاتی که متخصصان سئو هیچگاه فاش نمیکنند

Written by 92 on فوریه 4, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

شک نداشته باشین شما که این مقاله رو مطالعه می کنین درباره هاست و ضمنا سئو اطلاعات کافی دارین ولی در اول در حد چند خط خیلی راحت معنی و معنی هاست و سئو رو واسه عزیزانی که آگاهی کافی ندارن بازگو میکنیم.

۱- هاست به زبون انگلیسی Host به معنی میزبانه و به یک محیط مجازی میگن که روی یک سرور واسه یک سایت آماده شده,ممکنه روی یک سرور ۱ یا ۱۰ و یا ۱۰۰ سایت و حتی بیشتر میزبانی شه که تعداد سایتای روی هر سرور به قدرت پردازنده و فضای سرور و ضمنا رم و یا به میزان استفاده هر کدوم از وب سایتا  از این منابع بستگی داره.
این سرور به یک برنامه مدیریتی نیاز  داره که مدیر هر سایت به طور جداگونه بتونه سایت خود رو مدیریت کنه که به شکل کلی شامل فضای سایت(Hard) , پایگاه داده و ایمیله و واسه سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنن cPanel یکی از معروف ترین نرم افزار  در این زمینه که امکانات زیادی به کاربر میده.
همه فایلای یک سایت مثل تصاویر و ویدئو و فایلای اسکریپتی و … روی فضای هاست قرار میگید.

۲- معنای کلمه ای SEO که مخفف Search Engine Optimizationه، بهینه سازی موتور جستجوه. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که واسه موتورهای جستجو (مثل گوگل، یاهو، بینگ و …)  جالب و فریبنده هستن. بهینه سازی صفحات وب اینه که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز رو داشته باشین (واسه اینکه به طور کامل با معنی سئو آشنا شید حتما مقاله سئو چیه رو بخونین)

حالا که تا حدودی با معنی هاست و سئو  آشنا شدین به موضوع اصلی مقاله یعنی اثر هاست یا میزبانی بر سئو می پردازیم.

آموزش سئو سرفصلای زیادی رو می خواد که این موضوع از اصول پایه و ابتدایی آموزش سئو هستش که هر وب مستری باید اون رو بدونه. جدا از بحث آموزش سئو این اصول در مدیریت مطلوب یک سایت کمکتون می کنه.

انتخاب میزبانی مناسب واسه سایت اهمیت زیادی داره و دانستن پارامترای موثر یک هاست خوب کمک شایانی به موضوع بهبود رتبه بندی سایت در گوگل و دیگه موتورای جستجوگر می کنه.

هاستینگ یا میزبانی سایت شما اثر مثبت مستقیمی روی سئو سایت شما نداره و میشه گفت که در صورت نبود رعایت یک سری موارد که مربوط به هاست و سرور می شه سئو سایت شما ضعیف می شه. البته موارد زیادی هستن که در بهینه سازی باید تغییرات رو مستقیم روی هاست اعمال کنین و نتیجه مطلوب بگیرین، یعنی میشه گفت میزبانی سایت ابزاری واسه اجرا سئو بهتره.

پارامترای مهم در انتخاب هاست

سرعت

تقریبا مهمترین و اصلی ترین پارامتر سرعت سایت است! همین سرعت به عوامل زیادی بستگی داره که ما اینجا به عواملی مثل برنامه نویسی سایت و طراحی سایت که بهینه بودن اون اثر زیادی داره و خیلی موارد بیشتری که مربوط به میزبانی و هاست نیستن کاری نداریم.

سرعت سایت
اثر سرعت سایت بر سئو

سرعت سرور اثر مستقیمی بر سرعت سایت شما داره، نه به این معنی که فقط سخت افزار قوی مثل RAM یا CPU داشته باشین، سرور سریع لازمه مورد توجه قرار دادن فاکتورای زیادی مثل کانکشن سرعت بالا، پهنای باند مناسب سرور، تعداد سایت پشتیبانی شده هر سرور و از تعداد مهمتر بار ترافیک کنترل شده کل سایتا و موارد بیشمار دیگری هستش.

بعنوان مثل سروری با صد سایت سبک با بازدید روزانه چند کاربر واسه هر سایت شاید بهینه تر باشه از سروری که ۲ سایت سنگین پر ترافیک رو مدیریت میکنه و شما سومین سایت اون سرور باشین. این افتخار نداره که سرور شما فقط ۳ سایت رو مدیریت میکنه.

اگه می خواین سرعت سایت خود رو حتماً مقاله  معرفی سه وسیله تست سرعت سایت شما رو بخونین

موقعیت مکانی

جای سرور هم اثر زیادی بر سرعت داره. اگه غالب کاربران سایت شما ایرونی باشن بهتره سروری ایرونی انتخاب کنین. فاصله جغرافیایی بین بازدید کنندگان و وب سرور هرچقدر کمتر باشه سرعت دسترسی به داده ها و سرعت لود سایت بالا تر هستش.

اینم بخونین:   افزایش فروش فروشگاه اینترنتی با بهینه سازی
اثر موقعیت سرور بر سئو
اثر موقعیت سرور بر سئو

این پارامتر رو خیلی آسون با انجام چند Ping راحت می تونین درک کنین. از یک سایت با سرور ایرونی پینگ بگیرین و چند پینگ از سایتایی با مسافتای دورتر مثلا چین، آلمان و یک سرور آمریکایی رو آزمایش کنین، زمان بازگشت پینگ جواب دقیق شما رو میده.

آپ تایم

مهمترین وظیفه شرکتای ارائه دهنده خدمات هاست آپ تایمه، یعنی سرور همیشه روشن و در دسترس باشه.
آپ تایم یا پایداری به مدت زمان در دسترس بودن یا به اصطلاح بالا بودن سایت آپ تایم سایت یا سرور می گن. واقعا آپ تایم توانایی سرور رو در اداره و اجرای سایت نشون میده. آپتایم پاین صدمه زیادی به سئو سایت میزند، جدا از اینکه بازدیدکنندگان رو از دست میدهید، گوگل رو هم نا امید می کنین و شاید از لیست پیشنهادش خارج شید.

نقش آپتایم بر سئو
نقش آپتایم بر سئو

آپتایم سایت و آپتایم سرور گرچه با هم درگیرند اما فرق دارن، آپتایم سرور معمولا بصورت ماهانه محاسبه و مشخص می شه که مثلا از ۳۰ روز که می شه ۷۲۰ ساعت، سرور شما چند ساعت در دسترسه. یعنی اگه در ماه بنا به دلایلی مثل عوض کردن سخت افزار یا خطاهای احتمالی شبکه ای سرور شما چند ساعت از دسترس خارج شه به آپ تایم ۱۰۰% صدمه می زنه. معمولا اپتایم ۹۹% رو قابل قبول می دونه و پایداری کمتر از ۹۸% ضعیف بشمار میره. آپتایم ۹۹% یعنی اینکه در ماه حدودا ۷ ساعت سایت شما از دسترس خارجه.

اما آپ تایم سایت یک پله عقب تره و ممکنه در صورت برقرار و پایدار بودن سرور شما سایت شما مشکلی داشته باشه و بالا نیاد. مواردی مثل خطای برنامه نویسی یا نبود توانایی لود شدن در صورت بار ترافیکی سنگین و غیره. که در صورت بروز این موارد آپتایم سایت شما کم می شه و چیزی که در آخر مهمه آپتایم سایت هستش.

امنیت

تامین امنیت سایت و سرور از ملزوماته، شما موظف هستین امنیت سایت خود رو تامین کنین و در واقعیت این روشن سودی واسه سئو سایت شما نداره و در صورت نبود اون متوجه ضرر می شید.

پس سعی کنین کمه کم موارد امنیت سایت رو بشناسید و در تغییر تنظیماتی از هاست که مربوط به امنیت می شه هوشیارانه عمل کنین، چون درست عمل کردن در بحث امنیت وظیفهه و نبود توجه به اون شاید گران تموم شه. مثلا یک مجوز (permission) راحت می تونه واسه شما دردسر ساز شه.

نقش امنیت سایت در سئو
نقش امنیت سایت در سئو

این نکته رو هم در نظر داشته باشین که تامین ۱۰۰% امنیت سایت رو نمی تونید به تنهایی مدیریت کنین. قسمتی از تامین امنیت مربوط می شه به شرکت میزبانی وب شما که شما حتی به اون دسترسی هم ندارین.

بعنوان مثال اینکه شخصی روی سرور اشتراکی هاستی در اختیار داره کاربر محلی یا Local اون سرور حساب می شه و با بازدید کنندگان و کاربران سایت حق دسترسیای متفاوتی داره و اگه علم و علم امنیت و شبکه ای هم داشته باشه یه قدم به سایت شما که روی همون سرور اشتراکی هستین نزدیک تر می شه، مگه اونکه متخصصین شبکه اون سرور فکر همه جا رو کرده باشن و اجازه دسترسی هر کاربر فقط در محدوده همون هاست و همون سایت محدود شده باشه.

و خیلی موارد دیگه که در بحث امنیت و شبکه که در صورت نبود علم به اونا مورد سو استفاده قرار می گیرن. پس باید از دید امنیتی هم شرکت میزبان سایت شما از درجه اهمیت زیادی بهره مند باشه.

IP هاست یا سرور

اول به این نکته توجه داشته باشین که شما از هاست اشتراکی استفاده می کنین و یا سرور اختصاصی دارین، هاستای اشتراکی با هم تعدادی سایت رو روی یک سرور و آی پی مشترک مدریت میکنند و سرور اختصاصی مخصوص یک یا چند سایت مربوط به هم هستش. اگه از هاست اشتراکی استفاده کنین این نگرانی هست که ip سرور شما در لیست سیاه گوگل و دیگه موتورای جستجو قرار بگیره و شما رو بعنوان اسپم بشناسد، اگه دیگه سایتای روی سرور شما آلوده باشن و اقدام به پخش ویروس یا اسپم کرده باشن به ضرر شمام تموم می شه.

اینم بخونین:   بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت با استفاده از ویدئو
نقش هاست در سئو سایت
نقش هاست در سئو سایت

سخن پایانی

حال که این موارد رو میشناسید، وضعیت فعلی هاست و سرور خود رو بررسی کنین و ببینین موقعیت فعلی شما مناسبه یا نیاز به مهاجرت دارین و باید میزبانی سایت خود رو عوض کردن کنین.

البته ده ها مورد دیگه هستن که مربوط به تنظیم ها سرور و هاست شما هستن که می تونن به بهتر شدن سئو سایت شما کمک کنن و اثر زیادی داشته باشن، اما به خوب و بد بودن هاست و سرور شما ارتباطی ندارن و باید این تنظیم ها رو خوداتان مدیریت کنین.

مثل کنترل ریدایرکتای انواع آدرس دهی که آدرس صفحات با www و بی www و یا پروتوکل https که مطالب و صفحات شما در چند آدرس پخش نشن که به ضرر شما میشه و گوگل واسه هر آدرس اعتبار دهی جدا از هم انجام میده و ایندکساتون پخش میشه، و یا تنظیم ها مربوط به gzip که صفحات و ریسورساتون رو فشرده یا کمپرس میکنه که حجم تبادل و سرعت لود سایت شما رو افزایش میده، ضمنا استفاده از شبکه تحویل محتوا یا همون CDN و موارد شبیه دیگری هم هستن که ما در این مقاله قصد ورود به اونا رو نداریم.

نكات افزايش رتبه SEO

بهینه سازی سایت – نکات افزایش رتبه

بهینه سازی سایت واسه وب سایتا خیلی مهمه. این روش در رونق کسب و کارا خیلی اثر گذاره. در این مطلب راجبه بهینه سازی سایت مطالبی ارائه میشه.

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت مجموعه ای از روشای هدفمند واسه تغییرات در سایت به هدف رسیدن به رتبه بالا در موتورهای جستجوه. بهینه سازی سایت به دو روش انجام می شه ۱- بهینه سازی سایت درون صفحه ۲ – بهینه سازی سایت بیرون صفحه

بهینه سازی سایت درون صفحه

تغییرات در کدها و محتویات سایت مثل متنا، تصاویر، پیوندها و … رو بهینه سازی سایت درون صفحه می نامند. بهینه سازی سایت درون صفحه معمولا با کنترل و دقت زیادی انجام می شه و به نسبه بهینه سازی سایت بیرون صفحه در مدت زمان کمتری انجام می شه. کلا هر چیزی رو که در سایت تغییر داده می شه مربوط به سئو سایت درون صفحه.

بهینه سازی سایت بیرون از صفحه

بهینه سازی سایت بیرون صفحه شامل تموم فعالیتایی می شه که در خارج از سایت انجام می شه. سئو سایت بیرون صفحه در درجه اول در گرفتن لینک تمرکز داره. فعالیتایی که در خارج از سایت انجام می شه معمولا به کندی صورت میگیره و به نسبت فعالیتای درون صفحه با کنترل کمتری انجام می شه.

سئو کلاه – سفيد چیه ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين بخش، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنن، اشاره داره. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي هم ياد مي‌شه چون دليل اون اينه که يا اجراي دراز مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت گرفتن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کنه.

سئو کلاه – سیاه چیه ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – مشکی اشاره به مجموعه‌اي از دستورات داره که به خاطر فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف گرفتن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهمه که بدونین اين‌ روش‌ها جز اخلاقي بوده و به وسیله هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شه و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده رو براي هميشه در بر داره.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – مشکی ممکنه که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شه ولي مي‌تواند باعث پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شه.

زمان لازم واسه بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت معمولا ممکنه هفته های یا ماه ها بطول بینجامد. ولی نتایج حاصل از بهینه سازی سایت دووم بیشتری به نسبت روش پرداختنی داره. در روش پرداختنی شما با پرداخت مبلغی به گوگل می تونین در صفحه نتایج گوگل ظاهر شید ولی این روش موندگاری کمتری داره و هزینه اون نسبت به روش سئو سایت بالاتره ولی عوضش در این روش سایت شما در زمان کوتاهی در صفحه نتایج قرار میگیره.

اینم بخونین:   ۹ راهکار بهبود بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO)

بهینه سازی سایت در سالای گذشته بشدت مورد توجه کسب و کارا قرار گرفته و هدف از اون استفاده از روشای طبیعی جهت قرار گرفتن در جایگاهای بالای موتورهای جستجو به مدت طولانی تر نسبت به روشای دیگره.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، عبارت کلیدی و پرس و جوی کلیدی همه هم معنی هم هستن و کلماتی هستن که در جعبه متنی موتورهای جستجو وارد می شن که طبق این کلمات کلیدی موتورهای جستجو وب سایتایی رو به جستجو کنندگان برمی گردانند. معمولا رقابت روی کلمات کلیدی واسه صاحبان کسب و کارهای مختلف بسیاره. کلمات کلیدی که بیشتر از سه کلمه باشن با عنوان کلمات کلیدی با طول بلند شناخته می شن که رقابت کمتری روی کلمات کلیدی با طول بلند در سئو سایت یا بهینه سازی سایت هست.

موتورهای جستجوی سنتی به تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی در سایت تکرار می شدن، وابستگی زیادی داشتن ولی الان گوگل با بررسی تموم ساختار سایت و جدا سازی و بررسی اون به رتبه بندی صفحات وب سایتا می پردازد.

اهمیت لینکا

در بهینه سازی سایت لینکا از اهمیت ویژه ای بهره مند هستن. لینکایی که از يک صفحه به صفحه ديگر هست که به عنوان آرا هم شناخته مي‌شن، يکي از مهم‌ترین معيارهاي رتبه صفحه بوده و صفحاتي که لینکای بيشتري رو دريافت مي‌کنن از رتبه بالاتري بهره مند مي‌شن و از بهینه سازی سایت بهتری بهره مند می شن. البته اين مسئله در تئوري بوده و در عمل به اين سادگي محاسبه نمي‌ شه چون همه لینک‌ ها داراي وزن يا مقدار يکسان نیستن و بعضي از لینک ‌ها وزن بيشتري از بقيه دارن و سئو سایت در این وزنا اثر گذاره. تحقیقات مختلف نشون مي‌بده که اگه وب سايت‌ها مي‌خواهند روزبه‌روز به تعداد بازديدکنندگان خود بيفزايند مي‌بايست راهي رو براي گرفتن رتبه‌بندي بالا با استفاده از بهينه‌سازي موتور جستجو جهت اجرا، شروع نمايند.

اهمیت لینک در بهینه سازی سایت

جمع آوری داده ها

در سئو سایت یا بهینه سازی سایت این خیلی مهمه که آمارهای دقیق و با جزئیات از بازدیدکنندگان وجود داشته باشه چون داشتن این آمارها مثلا باعث میشه شما تشخیص بدید بیشتر بازدیدهای سایت شما از چه طریقی انجام‌شده، کدوم کلمات کلیدی باعث ترافیک بیشتر واسه سایت شما شده‌ان، از کدوم کشورهای بیشتر سایت شما رو بازدید کرده‌ان و… که با توجه به تحقیقات انجام‌شده الان بیشتر از ۶۰% سایت‌ها از گوگل آنالیتیک جهت انجام این کار استفاده می کنن. هر چقدر سئو سایت بهتر انجام شه بازدید از سایت بیشتر انجام میشه.

اهمیت تگ عنوان سایت در بهینه سازی سایت

این تگ عنوان صفحه رو تعریف می‌کنه و به موتورهای جستجو راجبه اینکه این صفحه راجبه چه چیزی هست اطلاعات می ده. اولین و مهمترین اقدام در سئو سایت و بهینه سازی سایت انتخاب مناسب تگ عنوان صفحه. گوگل پیشنهاد می‌کنه که همیشه عنوانی رو واسه صفحه انتخاب کنین که با متن صفحه رابطه مستقیم داشته باشه و این بدین دلیله که الگوریتم‌های موتورهای جستجو بهتر بتونن اونا رو طبقه‌بندی کنن و تشخیص دهند که محتوای هر صفحه راجبه چه چیزی هست. ضمنا برچسب‌های عنوان در صفحه نتایج جستجو به شکل یک پیوند نشون داده می‌شن.

برچسب‌های عنوان در درون تگ برچسب‌های عنوان بیشترین حد ۶۸ کاراکتر می تونن باشه که بیشتر از این تعداد در صفحه نتایج موتور جستجو نشون داده نمی‌شن. در سئو سایت واسه انتخاب تگ عنوان جهت بهینه سازی سایت با کیفیت مطلوب باید به موارد زیر توجه کرد:

جهت بهینه سازی سایت برچسب‌های عنوان نباید تکراری باشن.

واسه بهینه سازی سایت برچسب‌های عنوان باید کوتاه باشن.

برچسب عنوان واسه هر چه بهتر بهینه سازی سایت باید مربوط به متن باشه.