نکات مهم در بهینه سازی غیر تکنیکال و تکنیکال

Written by 92 on فوریه 1, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

چند تا نکته مهم در سئوی غیر تکنیکال و سئوی تکنیکال

سئوی غیر تکنیکال و سئوی تکنیکال چیه؟ در این مقاله قصد دارین به نکاتی در مورد سئوی غیر تکنیکال و سئوی تکنیکال بدیم. امیدوارم این مقاله مورد استفاده دوستان بگیره.

نکات سئوی غیر تکنیکال

  • ایجاد عنوان: عنوان یکی از مهم ترین المانای محتوای یک صفحه و تا حدود زیادی در رتبه بندی یک محتوا اثر گذاره. عنوان باید شامل کلیدواژهای اصلی شما باشه چون این موضوع هم در رتبه بندی یک صفحه اثر گذاره و می تونه باعث شه که موتورهای جستجوگر یک محتوا رو با موضوع مورد نظر کاربر در ارتباط تر در نظر بگیرن و هم در میزان کلیک کاربران اثر گذاره. عناوین محتواهای شما باید به قدر کافی جذاب باشن و نظر بیننده رو در همون لحظه اول جلب کنه، چون عناوین بهترین فرصت شما واسه ایجاد اثر ابتدایی و جلب نظر کاربران هستن.
  • قرار دادن کلمات کلیدی اصلی سایت در بین صد کلمه اول یک متن: کلیدواژهای انتخابی شما باید در متنای موجود در صفحات شما گنجانده شه و شما باید واسه این کار راه حل مناسبی رو انجام کنین. یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات در گنجاندن کلیدواژها درون یک متن محل قرار دهی آنهاه، شما باید سعی کنین کلیدواژهای اصلی در نظر خود رو در اول پاراگراف اول متن خود بگنجانید و یا یعنی اونا رو در بین صد کلمه اول محتوای صفحه خود جای بدید چون این موضوع تضمین می­کنه که گوگل خیلی آسون خواهد تونست موضوع مقاله شما و رابطه اون با عبارت مورد جستجوی کاربران رو درک کنه و مقاله شما گوگل رو دچار دودلی نمی­کنه.
  • دادن لینک به دامنهای دیگه: لینک دهی به سایتای دیگه در یک محتوا هم می تونه باعث جلب نظر کاربران و هم جلب نظر گوگل شه. با لینک دادن به دامنهای معتبر که دارای موضوعی مربوط به موضوع سایت شما هستن، شما به گوگل کمک می کنین که موضوع سایت شما رو بهتر درک کنه و سایت شما رو با موضوعات جستجوی کاربران در ارتباط تر در نظر بگیره، علاوه بر این شما با این کار گوگل نشون دادین که این لینک دهی شما به خاطر دادن اطلاعات بیشتر به کاربران حتی به قیمت از دست دادن ترافیک و هدایت ترافیک سایت خود به سایت دیگریه. این موضوع باعث می شه که هم کاربران بیشتر به شما اعتماد کنن و هم گوگل دامنه شما رو دامنه معتبر تری در نظر بگیره.
  • ایجاد محتواهای با کیفیت: محتواهایی که شما واسه سایت خود ایجاد می کنین باید با کیفیت باشن، یعنی باید از دید معنایی و اطلاعاتی غنی باشن و به قدرکافی طولانی و کامل باشن و ضمنا منحصر به فرد باشن. اینجور محتواهایی کاربران رو به سایت شما می کشوند چون نمی تونن محتوایی شبیه اون رو در جای دیگری بیابند.
  • بروز رسانی محتواهای قدیمی: شما باید همیشه و به طور منظم محتواهای قدیمی سایت خود رو بروز رسانی کنین و اطلاعات منسوخ شده رو از اونا حذف کرده و اونا رو با اطلاعات جدید غنی سازی کنین علاوه بر این شما باید به طور منظم محتواهای جدیدی در سایت خود منتشر کنین تا سایت شما همیشه به روز بمونه. به خاطر داشته باشین که موضوع بروز رسانی محتواهای قدیمی در رتبه بندی سایت شما اثر گذاره.

تا اینجا به مسائلی اشاره کردیم که اصطلاحا به اونا سئوی غیر تکنیکال گفته می شه و درباره محتوای سایت شما بودن اما موتورهای جستجوگر و رباتاشون تنها محتوای سایت شما رو نمی خونن بلکه کدهای شما رو هم می خونن.

در ادامه می خوایم شما رو نکاتی درباره بهینه سازی ساختار کلی و کدهای سایت آشنا کنیم که این نکات سئو به سئوی تکنیکال معروفیت پیدا کرده ان.

نکات سئوی تکنیکال

  • تگ عنوان: تگ عنوان، عنوان یک صفحه، عنوانیه که هنگام نمایش یک صفحه در صفحه نتایج جستجوها در بالای لینک صفحه با تیتر بزرگ و به رنگ آبی نملیش داده می شه. تگ عنوان یک المان خیلی با اهمیت در بهینه سازی یک صفحه، این تگ باید شامل کلیدواژهای اصلی مطلب مورد نظر باشه تا اون محتوا بهتر بتونه به وسیله موتورهای جستجوگر واسه کلیدواژهای نام برده رتبه بندی شه. تگ عنوان باید کمتر از ۵۵ کاراکتر داشته باشه چون وگرنه این عنوان به شکل خود به خود کات می شه و خوانایی خود رو واسه کاربران از دست میده. تگ عنوان باید به قدر کافی جذاب باشه تا بتونه کاربر رو در نگاه اول جذب کنه و کاربر رو قانع کنه که روی اون کلیک کنه. تگ عنوان باید منحصر به فرد باشه و اصلا نباید در صفحات از تگ عنوان تکراری استفاده کنین چون می تونه باعث جریمه شدن سایت شما به وسیله موتورهای جستجوگر شه. دقت داشته باشین که ایجاد تگ عنوان واسه هر صفحه از دید سئو الزامیه.
  • متا تگامهم ترین متا تگی که شما باید به اون توجه کنین، توضیحات متا یا “Meta Description Tag” ه. توضیحات متا همون جملاتی هستن که در زیر لینک هر سایت در صفحه نتایج جستجوها نشون داده می شن و به عنوان توضیح کوتاهی از محتوای صفحه ارائه می گردن. با وجود اونکه توضیحات متا نقش مستقیمی در رتبه بندیا نداره و ایجاد کردن یا ایجاد نکردن اونا هم اختیاریه، اما به جرات میشه گفت یکی از موثر ترین عناصر در جذب ترافیک واسه یک صفحه. چون توضیحات متا اثر خیلی زیادی در جلب نظر کاربران و مجاب کردن اونا واسه کلیک کردن روی لینک مطلب شما از بین همه لینکای موجود در صفحه نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر، دارنپس اگه قصد دارین کاری کنین که کاربران از بین همه نتایج موجود در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر لینک شما رو انتخاب کنه باید توضیحات متای جذابی ایجاد کنین. دقت داشته باشین که توضیحات متای شما باید کمتر از ۱۵۰ کاراکتر داشته باشه و اگه بیشتر از این تعداد کاراکتر رو شامل شه به وسیله گوگل نصف اون کات می شه.
  • سر تیترا: سر تیترا که از اونا با نام تگا ی H هم یاد می شن یکی دیگه از المانای خیلی با اهمیت سئوی یک سایت هستن. تگای H که اولین و مهم ترین اونا تگ H1ه واسه مشخص کردن تیترها در یک متن استفاده می شن. تیتر اصلی و یا عنوان اصلی یک محتوا درون تگ H1 قرار داده می شه و به ترتیب زیر تیترهای بعدی در تگا H2، H3 و … قرار داده می شن. مثلا در این مقاله تیتر اصلی ما ” قدم به قدم سئو واسه رتبه بندی یک سایت جدید در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر” ه و بنابر این تگ H1 ما به فرم زیر هستش:
اینم بخونین:   افزایش بازدید سایت با بهینه سازی

<h1> قدم به قدم سئو واسه رتبه بندی یک سایت جدید در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر </h1>

دقت داشته باشین که هرچقدر مقاله شما طولانی تر و کامل تر باشه تعداد تگای H مقاله شما بیشتر هستش. توجه داشته باشین که باید در هر صفحه تنها یک تگ H1 وجود داشته باشه اما شما به هر تعداد که نیاز داشته باشین می تونین در یک صفحه تگای H2، H3 و … ایجاد کنین.

  • نقشه سایت: نقشه سایت واسه موتورهای جستجوگر مثل نقشه راه ها واسه ما در بین سفر می مونه. نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک می کنه که راه هر یک از صفحات سایت رو خیلی آسون بیابند و این باعث می شه که شما بتونین اطمینان حاصل کنین که موتورهای جستجوگ همه محتواهای سایت شما رو پیدا میکنن و اونا رو ایندکس گذاری می کنه.

دو نوع نقشه سایت مختلف می تونه در یک سایت وجود داشته باشه، نقشه سایت XML و نقشه سایت HTML. کدهای ایجاد شده واسه نقشه سایت XML مخصوص موتورهای جستجوگره و به گونه ایه که تنها موتورهای جستجوگر قادر به درک اونا هستن اما نقشه سایت HTML واسه کاربران و راه یابی اونا در سایت تهیه می شه. اگه سایت شما بیشتر از صد صفحه مختلف رو شامل شه و قرار دادن همه اونا در نقشه سایت HTML لازم نمی باشه و شما می تونین تنها صفحاتی که مطالب بنیادی تر در اونا هست رو در نقشه سایت HTML اشاره کنین اما در نقشه سایت XML همه صفحات باید اشاره شن و هیچ صفحه ای نباید جا بیفته. وسایل مختلفی واسه ایجاد نقشه سایت XML هست (مثلا XML Sitemap Creator) که شما می تونین با استفاده از اونا واسه سایت خود نقشه سایت XML ایجاد کنین. پس از ایجاد نقشه سایت XML شما باید اون رو در Google Webmaster Center و Bing و دیگه موتورهای جستجوگر ثبت کنین تا اونا سایت شما رو ایندکس گذاری کنه.

  • نام دامنه: وب سایتایی که نام دامنه اونا شامل کلیدواژه یا کلیدواژهای در نظر اونا واسه رتبه بندی هستن، شانس بیشتری در رتبه بندی واسه اون کلیدواژها دارن و ضمنا وب سایتایی که نام دامنه اونا دقیقا با عبارتی که می خواهند واسه اون رتبه بندی شن یکسانه شانس خیلی زیادی واسه رتبه بندی دارن. اما یک مشکل اساسی در این مورد هست و اون مشکل اینه که نامای دامنه ای که دقیقا با کلیدواژهای در نظر شما برابر هستن نامای دامنه منحصر به فردی نمی باشن و ممکنه افراد زیادی به دنبال اینجور نامای دامنه ای باشن به خاطر این واسه انتخاب نام دامنه معمولا ترکیبی از نام برند و کلیدواژها استفاده می شه. اما کدامیک بهتره؟ این موضوع بستگی به شکل های هدفمند سئوی شما داره، تموم ترافیک شما از راه سئو تامین می شه؟ پس بهتره نام دامنه ای انتخاب کنین که دقیقا با کلیدواژه در نظر شما یکسانه. مثلا com یا gardeshgari.com اما اگه تنها بخشی از ترافیک شما از گوگل تامین می شه می تونین نام برند خود رو هم در نام دامنه بگنجانید.
  • ساختار URLا: ساختار URLا یک موضوع مهم در سئوی سایت است که معمولا افراد به اون توجه زیادی نمی کنن. اگه URLا دارای ساختار بهم ریخته و نا مفهومی باشن موتورهای جستجوگر واسه کراول کردن اونا با مشکل روبرو می شن. این موضوع ممکنه باعث شه که موتورهای جستجوگر سایت شما رو ایندکس گذاری ننمایند و این به معنی رتبه بندی نشدن سایت شماس. واسه اونکه URLای بهتری در سایت خود داشته باشین موارد زیر رو در ایجاد URL رعایت کنین:
  • URLاتون نباید شامل کاراکترهای غیر اصلی مثل ($ & % + * ?) رو در URLای خود استفاده کنین.
  • URLای کوتاه تر معمولا در رتبه بندیا کارکرد بهتری نسبت به URLای طولانی تر دارن.
  • زیر دامنها در رتبه بندیا کارکرد بهتری نسبت به زیر دایرکتوریا دارن.
  • به جای آندرلاین (_) از دش (-) استفاده کنین.
  • در حالت کلی فقط باید از اعداد و حروف در ایجاد URLا استفاده کرد.
  • ساختار لینک دهی داخلی در سایت: روش ای که شما واسه لینک دهی داخلی سایت خود استفاده می کنین می تونه اثر زیادی بر رتبه بندی سایت شما داشته باشه. در زیر نکاتی واسه لینک دهی داخلی سایت آورده شده:
    • تعداد لینکای داخلی در هر صفحه باید کمتر از ۱۰۰ عدد باشه.
    • بهتره واسه ایجاد لینکای داخلی در سایت و حتی لینکای خارجی از انکر تکستا استفاده کنین که در اونا عبارات غیر تکراری و تا حد امکان دارای کلیدواژهای اصلی استفاده شده باشه.
    • بهتره لینک دهی داخلی در سایت درون متنا انجام شه نه در کنارهای صفحه و حاشیه های بالایی و پایینی.
    • واسه لینکای غیر در ارتباط و کم ارزش از تگای Nofollow استفاده کنین.
  • تگ alt: همونجوریکه در بخشای ابتدایی این مقاله گفته شد، موتورهای جستجوگر قادر به درک محتواهای متنی هستن اما اصلا درکی از محتواهای تصویری ندارن، به خاطر این واسه اونکه به موتورهای جسجوگر کمک کنیم که بتونن محتواای غیر متنی رو ایندکس گذاری کنه باید از تگ alt واسه اونا استفاده کنیم. تگ alt توضیح کوتاهی درباره یک تصویره که واسه موتورهای جستجوگر نوشته می شه. دقت داشته باشین که واسه محتواهای تصاویری علاوه بر تگ alt باید یک نام هم مشخص کنین که مربوط به موضوع اون محتوا باشه. این موضوع هم می تونه در رتبه بندی سایت موثر باشه.
اینم بخونین:   رسانه های درآمدزا؛ تغییر قواعد بهینه سازی سایت

تا اینجا همه نکاتی که اشاره شد در مورد سئوی داخلی یا On-Page SEO بود، در ادامه نکاتی درباره سئوی خارجی یا Off-Page SEO واسه شما بیان انجام میدی.

لینک سازی

جذب بک لینک (Back Link) یا لینکای ورودی در یک سایت، یکی دیگه از نکاتیه که می تونه در رتبه بندیای سایت خیلی موثر باشه. هر چقدرکه تعداد لینکای دریافتی یک سایت بیشتر باشه، اعتبار دامنه سایت بیشتر هستش و سایت پتانسیل کسب رتبه بهتری رو در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر داره. البته موضوع مهم تر از تعداد لینکای دریافتی، کیفیت لینکای دریافتیه، هر چقدر لینکای دریافتی یک سایت با کیفیت تر باشن یا یعنی لینکای دریافتی از دامنهای معتبر تری باشن، ارزش و اعتباری که واسه دامنه سایت به همراه می آورند بیشتر هستش. دقت داشته باشین که همون قدر که لینکای در ارتباط و با کیفیت می تونه واسه دامنه اعتبار زیادی به همراه بیاره، لینکای بی کیفیت و غیر در ارتباط می تونه باعث شه که موتورهای جستجوگر گوگل به اعتبار سایت بدگمان شده و یا سایت رو جریمه کنه.

ترفندهایی که باید در فرایند لینک سازی از اونا پرهیز کنین:

  • عوض کردن لینک اصلا نمی تونه بر اعتبار دامنه یک سایت اضافه کنه و در بهترین حالت اگه باعث جریمه شدن سایت نگردد، هیچ سودی واسه سایت نداره.
  • اگه شما لینکایی رو واسه سایت خود بخرین و گوگل متوجه این موضوع شه، سایت شما کلا از موتورهای جستجوگر حذف می شه.
  • دریافت لینک از وب سایتای اسپمی و غیر در ارتباط می تونه واسه سایت شما مشکل ساز شه.
  • اگه همه لینکاتون از وب سایتای خیلی با کیفیت جذب شده باشن که اعتبار دامنه اونا بالاتر از شماست و انکر تکستای غنی از کلیدواژهای خیلی قوی هم واسه لینک دهیا استفاده شده باشه، ممکنه گوگل به شما مشکوک شه که لینکا جعلی هستن.
اینم بخونین:   URL در بهینه سازی وب سایت

ترفندای لینک سازی درست و موافق با قوانین موتورهای جستجوگر:

  • استفاده از لینکای مرده: در دنیای وب هزاران لینک مربوط به زمینه کاری در وب سایتای مختلف هست که به وب سایتای دیگری برگشت می دن. بعضی از این وب سایتا ممکنه بنا به دلایلی دیگه وجود نداشته باشن و یا محتوای مربوطه رو حذف کرده باشن و یا به هر دلیلی لینک در یک سایت مربوط به زمینه کاری شما وجود داشته باشه که به محل مرده ای برگشت می دهف شما باید این لینکا رو شناسایی کنین و به صاحبان سایت ایمیل بزنین و اونا رو از وجود این مشکل آگاه کنین. حال می تونین به اونا پیشنهاد بدین که به جای آدرس مرده به مطلب مرتبطی در سایت شما لینک بدن.
  • استفاده از رسانه های اجتماعی: شما با ایجاد پروفایلای فعال در رسانه های اجتماعی خوش نام مثل لینکدین می تونین رویت پذیری خود رو واسه کسائی که زمینه کاری مشابهی با شما دارن افزایش بدید و فرصت دریافت لینک رو واسه سایت خود به وجود آورید.
  • لینک دهی در فروما: بعضی فرومای سوال و جواب به شما این امکان رو می دن که در پاسخای خود واسه صحه گذاشتن بر موضوع به مطلبی لینک بدین، شما می تونین از این فرصت واسه لینک دهی به سایت خود استفاده کنین و تا زمانی که لینک شما Nofollow نشه شما می تونین از امتیازات این لینک در رتبه بندیا استفاده کنین.
  • بررسی لینکای دریافتی رقبا: شما می تونین با بررسی پروفایل لینکای دریافتی رقبا وب سایتایی که به اونا لینک داده ان رو شناسایی کنین و سعی در ایجاد رابطه با اونا کنین و از برتریای مطالب خودتون با اونا گفتگو کنین تا بتونین اونا رو مجاب کنین که به محتواهای قوی شما هم لینک بدن.

این راه کارا که در بالا اشاره شده و راه کارهای خیلی دیگری مثل ایجاد گست پست (پست مهمان ) ، استفاده از دایرکتوریا، سعی در ایجاد رابطه با وب سایتای دیگری که در مورد کاری ما فعال هستن و ایجاد محتواهای منحصر به فرد و کامل بعضی دیگه از راه کارایی هستن که میشه واسه جذب لینک از اونا استفاده کرد.