هدف از سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

 

سئو چیه؟

 

سئو مخفف یا کوتاه شده ی عبارت Serach Engine Optimizationه که به معنای بهینه نمودن و استاندارد سازی یک سایته. این فرایند دارای جزییات زیادیه تا بشه یک سایت رو از جنبه های مختلفی بهینه کرد. Seo به شکل مستقیم در مورد افزایش رتبه گوگل هستش؛ رتبه ای که به وسیله google به سایتای مفید و خوب داده می شه؛ البته شک نداشته باشین واسه اختصاص دادن رتبه های برتر، معیارها و پارامترای مختلفی سنجیده می شه تا بر مبنای اونا بشه میزان کیفیت و با ارزشی سایتای مختلف رو نسبت به همدیگه آزمایش کرد. در مورد سئو، بقیه موتورهای جستجو هم به بررسی و اولویت سنجی سایتای خوب می پردازند اما این روزها کسب رتبه برتر در گوگل از اهمیت زیادی برخورداره. یکی از مهم ترین مواردی که به وسیله google مورد آزمایش قرار میگیره؛ محتوا و مطالب یک سایته؛ چون خیلی اهمیت داره که سایت شما تا چه حد واسه کاربران و بازدید کنندگان سودمنده که همین موضوع باعث افزایش تعداد بازدید کنندگان هم میشه. افزایش بازدید یکی از مهم ترین مواردیه که در سئو و بهینه سازی سایت مورد توجه قرار میگیره و میزان افزایش اون نشون دهنده ی اینه که سایت شما نکات مثبتی واسه ارائه داشته و کاربر پسنده و واسه همین مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته.

انواع سئو  و امتیازات اونا

بهینه سازی ساختار داخلی یک سایت یا on page: استفاده ی درست از متا تگا، کلمات کلیدی، لینکای داخلی، بهینه نمودن تصاویر و…

بهینه سازی محتوایی: متن، عکس و … که در صفحات وب قرار داده شده طوریکه کپی شده و تکراری نباشه و ضمنا واسه کاربران مفید باشه. متون و مطالبی که منتشر می شه باید به شکلی باشه که با کلمات کلیدی مربوط به موضوع سایت شما هماهنگی داشته باشه. روشنه که کیفیت محتوا به شکل مستقیم بر سئو و میزان بازدید از سایت شما اثر میذاره؛ چون مخاطب اصلی اون بازدید کنندگان سایت هستن..

بهینه سازی خارجی سایت یا off page: یعنی مدیریت لینکایی که از وب سایتای دیگه به سایت شما داده می شن. دقت در انتخاب سایتای مناسب و معتبر واسه اخذ بک لینک از اونا از اهمیت زیادی برخورداره. ضمنا با توجه به افزایش استقبال مردم از شبکه های اجتماعی، خیلی مهمه که کار و کاسبی خود رو در شبکه های اجتماعی هم به مردم بشناسانید؛ پس فعالیت در سوشیال مدیا هم می تونه یکی از بخشای سئو کردن یک سایت باشه و البته می تونه علاوه بر بالا بردن میزان بازدید از صفحات وب، لینکایی رو هم به سایت شما انتقال بده.

باخبر شدن از تکنیکای seo باعث می شه تا بشه از اول راه اندازی یک سایت اصولی و درست پیش رفت اما همه تکنیکا و روشایی که شما از راه منابع مختلف مثل اینترنت و کتابای منتشر شده می تونین به اونا برسین، استاندارد نیستن؛ چون با توجه به شرایط هر سایت در یک برهه ی زمانی باید روش مناسب تری رو انتخاب کرد و به کار گرفت. ضمنا بعضی از تکنیکای سئو هم منسوخ شده و دیگه مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا در دسته تکنیکای سئو سیاه قرار می گیرن که استفاده از اون فقط آسیب به سایت شما و افت رتبه رو به همراه داره. با این حساب روشنه که باید کار خود رو به کاردان یعنی یک شخص seo کار بسپارید و کارا خودسرانه انجام ندین.

مقاله تکمیلی سئو و بهینه سازی و اثر اون در فروش ، بخونین !

به چه کسائی سئو کار گفته می شه؟

دقت داشته باشین که سئو یک فرآیند کیفیه؛ یعنی تنها رعایت کردن بعضی از پارامترها به معنای پذیرفته شدن از دید گوگل نمی باشه، بلکه مهم ترین مسئله اینه که بدونین چه مواردی رو چطوری رعایت کنین. واسه همین معمولا پیشنهاد می شه تا مسئولیت بهینه سازی سایت خود رو به کسائی که در این مورد فعال هستن واگذار کنین؛ چون واسه انجام اینجور کار حساسی نیاز به علم و تجربه کافی و باخبر شدن از استاندارد هاییه که واسه گوگل و بقیه موتورهای جستجو مهمه. فردی که از اینجور مهارتی بهره مند باشه، سئو کار نامیده می شه. با توجه به اینکه الگوریتمای گوگل به طور همیشگی در حال تغییر هستن و هم اینجور خیلی از معیارا و استراتژیایی که google واسه بررسی و رتبه دهی به سایتا در نظر قرار میده، از دید کاربران پنهان و هیچ وقت اونا رو معلوم نمی کنه، واسه همین بیشتر روشای موجود واسه بهینه سازی و سئو سایت تجربی بوده و قطعی نیستن و لازمه که فرد سئو کار به شکل همیشگی در حال مطالعه و بررسی تغییرات و معیارهای جدیدی باشه که از طرف google مهم شناخته می شن. اینجور فردی می تونه با تکیه بر علم فنی خود سایت شما رو مورد بررسی دقیق قرار بده و کم و کاستیای اون رو تشخیص بده و بعد طبق یک برنامه دراز مدت و منظم به بهینه سازی و استاندارد کردن صفحات وب بده. مجموعه پشتیبان وب با دارا بودن کارشناسان مجرب و سابقه کافی و مطلوب در مورد ی سئو آماده ی ارائه خدمات در ارتباط به مشتریان و صاحبان مشاغل ارجمنده.

اینم بخونین:   نکته افزایش سئو سایت و جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو

سئوی داخلی و سئوی خارجی

سئوی داخلی (On-page SEO)

استانداردهای مشخصی از طرف گوگل واسه سایت‌ها تعریف شده و همه سایت‌ها مجبور به رعایت این استانداردها هستن. در سئوی داخلی سعی می‌کنیم وب سایتمون رو طبق استانداردهای تعریف شده از طرف گوگل، بهینه سازی کنیم. منظور از کلمۀ سئوی داخلی اینه که در این بخش همه تغییرات بهینه سازی در داخل سایت انجام می‌شن.

اولین قدم در جهت رسیدن به رتبه اول گوگل، کار روی سئوی داخلی وب سایته.

پارامترهای مختلفی در سئوی داخلی مورد توجه گوگل هستن که می تونیم با بهینه سازی این پارامترها امتیازات مثبتی از گوگل دریافت کنیم و شانسمان رو واسه رسیدن به رتبه‌های اول افزایش دهیم. در ادامۀ مقاله با این پارامترها آشنا می شید:

  • تعیین عنوان مناسب واسه صفحات سایت

عنوان صفحه مهم‌ترین پارامتریه که گوگل توجه ویژه‌ای به اون داره و در رتبه‌بندی صفحات سایت نقش مهمی رو اجرا می‌کنه. یکی از دلایل توجه ویژۀ گوگل به عنوان صفحات، نمایش عنوان در نتایج جستجوه؛ چون کاربران با مشاهدۀ عنوان صفحات تصمیم می‌گیرند که روی اون سایت کلیک کنن یا نه.

منظور از عنوان صفحات همون عبارتیه که هنگام مشاهدۀ یک سایت، در تب مرورگرها به نمایش درمی‌آید. به این عبارت Title گفته می‌شه که در این مقاله واسه سهولت نوشتاری ما از کلمۀ «عنوان» به‌جای اون استفاده کرده‌ایم. درواقع عنوان صفحات می تونن بیشترین اطلاعات رو در مورد موضوع متن در اختیار گوگل قرار دهند. واسه همین لازمه در انتخاب عنوان دقت خیلی زیادی داشته باشین تا بتونین بهترین بازدهی رو از این بخش کسب کنین.

توجه کنین که مهم‌ترین جای واسه استفاده از کلمات کلیدی، عنوان صفحات هستن.

  • تولید محتوای استاندارد و بهینه

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهایی که گوگل هنگام رتبه بندی سایت‌ها به اون توجه داره، محتوای صفحات هستن. متن‌های موجود در صفحات مختلف سایت مواد خامی هستن که ما می خوایم با استفاده از ترفندهای سئو، روبروی دید کاربران قرار دهیم. به مراحل تهیۀ این متن‌ها، تولید محتوا گفته می‌شه. تولید محتوا که می تونه با فرمت‌های مختلفی انجام شه، اصلی‌ترین بخش از مراحل سئوی داخلیه.

اگه می خواهید رتبۀ خوبی در کلمات کلیدی موردنظرتون کسب کنین بهتره برنامۀ ویژه‌ای واسه تولید محتوا داشته باشین. محتوای شما باید به خاطر جلب رضایت کاربران نوشته شه تا بتونه رتبۀ خوبی در گوگل کسب کنه.

گوگل بارها بر این موضوع تاکید کرده که محتوا رو فقط واسه کاربرانتون تولید کنین نه واسه کسب رتبه در موتورهای جستجو.

  • بهینه سازی چگالی کلمات کلیدی

در گذشته‌ای نه‌خیلی دور و ابتدا ورود اینترنت به ایران، چگالی کلمات کلیدی نقش مهم و پررنگی رو در رتبه بندی نتایج گوگل اجرا می‌کردن. واسه همین کاربران واسه اینکه بتونن در گوگل به رتبۀ خوبی برسن، از کلمات کلیدی به دفعات و به تعداد زیاد در متن خود استفاده می‌کردن و اتفاقا در خیلی از موارد هم می‌تونستن رتبه‌های خوبی کسب کنن. اما الان شرایط متفاوته و الگوریتم‌های گوگل به حدی با هوشمندی عمل میکنن که نمیشه اونا رو فریب داد.

گوگل به طور پیوسته در حال بهبود کارکرد الگوریتم‌های خود واسه نمایش بهترین نتایج به کاربرانه و الان با دور شدن از تمرکز روی کلمات کلیدی، به رابطه معنایی کلمات و عبارات مختلف می‌پردازد که به اون «Semantic Search» یا «جستجوی معنایی» گفته می‌شه. حال تصور می کنین با وجود اینجور الگوریتم‌های هوشمندی میشه فقط با استفادۀ تکراری از کلمات کلیدی به نتایج اول گوگل رسید؟ به این کار Keyword Stuffing گفته می‌شه.

اینم بخونین:   بهینه سازی سایت فروشگاه اینترنتی و تاثیر تنوع لینک در رنکینگ

کافیه به‌طور تکراری و پی‌درپی از کلمات کلیدی در متن صفحه استفاده کنین تا ببینین چطوری از طرف گوگل جریمه می شید. با استفاده از درصد چگالی کلمه کلیدی میشه تشخیص داد که به تعداد استاندارد و درست از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کردین یا با Keyword Stuffing در حال آسیب رساندن به وضعیت فعلی وب سایتتون هستین.

منظور از چگالی کلمه کلیدی، نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی به تعداد کلمات کل متنه.

  • استفادۀ مناسب از لینک‌های داخلی در صفحات سایت

اگه می خواهید یک خوراک خوشمزه و جذاب واسه ربات‌های گوگل آماده کنین، از هر مقاله‌ای که تهیه می کنین، به صفحات در ارتباط و مقالات دیگرتون لینک بدین. این کار به ربات‌ها کمک می‌کنه که به‌راحتی به صفحات دیگه وب‌سایتتون هم دسترسی داشته باشن. علاوه بر اون، لینک‌های داخلی این امکان رو فراهم می کنن که بتونین از قدرت صفحات مهم وب‌سایتتون واسه رشد صفحات دیگه استفاده کنین.

لینک‌های داخلی بیشتر از اون چیزی که تصور می کنین می تونن به بهتر شدن رتبۀ صفحات مختلف وب سایتتون کمک کنن.

  • استفادۀ مناسب از تگ‌های Heading

تگ‌های هدینگ واسه مشخص کردن تیترهای موجود در متن صفحات ایجاد شده‌ان و اندازه اونا به ترتیب از H1 تا H6 کوچیک‌تر شده و به همین نسبت از اهمیت اونا هم کم می‌شه. ما باید از تگ‌های هدینگ به طور مناسب و بهینه در صفحات مختلف وب سایتمون استفاده کنیم تا از نظر سئو وب سایتی استاندارد و بهینه داشته باشیم.

بهتره یک عبارت شامل کلمات کلیدی اصلی هر صفحه رو در تگ H1 قرار دهیم تا موتورهای جستجو بتونن درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشن. تگ‌های H2 و H3 هم واسه زیر تیترها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازنظر سئو، تگ H2 اثر بیشتری نسبت به تگ H3 داره و می تونین واسه زیر تیترهای مهم‌تون از H2 و واسه زیر تیترهایی که اهمیت کمتری دارن از H3 استفاده کنین. تگ‌های H4 تا H6 تأثیری در مراحل سئو ندارن و بهتره از اونا استفاده نکنین.

تگ H1 مهم‌ترین تگ هدینگه که عنوان اصلی صفحه در اون قرار میگیره و بهتره در هر صفحه از سایت فقط یک بار استفاده شه.

  • استفادۀ مناسب از متاتگ دیسکریپشن (توضیحات)

متا تگ دیسکریپشن از اهمیت بالایی در مراحل سئو و بهینه سازی سایت برخورداره. دیسکریپشن می تونه از دو جهت مهم باشه:

  1. قرار دادن کلمات کلیدی
  2. جلب‌توجه کاربران هنگام جستجو

درصورتی‌که در دیسکریپشن هر صفحه به شکل درست و اصولی از کلمات کلیدی همون صفحه استفاده کنین، سیگنالی به گوگل ارسال می کنین که بتونه درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشه. خیلی از کاربران به شکل نادرستی از دیسکریپشن استفاده می کنن که نه تنها کمکی به رشد سایت اونا نمی‌کنه، بلکه باعث افت رتبۀ صفحات مختلف وب‌سایتشون میشه. بهترین روش اینه که به‌جای استفاده از کلمات کلیدی به‌صورت پشت سر هم و بی معنی و معنی، از این کلمات در یک جملۀ درست و با معنی استفاده کنین.

واسه اینکه بتونین دیسکریپشن مناسب و بهینه‌ای واسه صفحات مختلف وب سایتتون بنویسید پیشنهاد می‌کنم حتما مقالۀ نوشتن بهترین Meta Description رو بخونین.

  • استفاده از تصاویر کم‌حجم و بهینه

بهینه سازی تصاویر به معنی بیشترین حد کاهش حجم تصاویر بی افت کیفیت محسوسه. یعنی، بهتره حجم تصاویر رو تا جایی کاهش دهیم که اثر زیادی بر کیفیت تصاویر نداشته باشه. با این کار، حجم صفحات سایت به‌طور قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرده و پس سرعت لود سایت افزایش می‌یابد.

واسه این کار وسایل مختلفی وجود دارن که یکی از آسونترین این وسیله ها استفاده از نرم‌افزار فتوشاپه. کافیه تصویر موردنظرتون رو در فتوشاپ باز کرده و از منوی File روی گزینۀ Save For Web کلیک کنین و تصویر رو با حالت JPEG High ذخیره کنین. پس از این کار نگاه می کنین که حجم تصویر نسبت به قبل کاهش پیدا کرده درحالی‌که تغییر محسوسی در کیفیت تصویر ایجاد نشده.

  • بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت

هنگام بارگذاری سایت، هرچه تعداد خواسته‌های ارسالی به سرور کمتر باشه، سرعت لود سایت افزایش می‌یابد. یکی از راهکارهای کاهش تعداد خواسته‌های ارسالی به سرور، استفاده از حافظۀ مخفی یا کَشه. در این روش، فایل‌های استاتیک سایت مثل فایل‌های CSS/JS، فونت‌ها، تصاویر و… که معمولا در هر بار مراجعه به سایت تغییری نمی‌کنن، به شکل فشرده شده در مرورگر کاربر ذخیره شده و هنگام مراجعۀ بعدی کاربر، به جای فراخوانی این فایل‌ها از روی سرور، از سیستم خود کاربر فراخوانی می‌شن.

اینم بخونین:   بک لینک برای بهینه سازی و افزونه سئو تصاویر

روش دیگه اینه که نسخه‌ای از سایت به طور آماده در سرور ذخیره شده و با هر بار مراجعه به کاربر نشون داده شه. درواقع به‌جای اینکه هر بار خواسته‌های زیاد به فایل‌ها و دیتابیس ارسال شه، نسخه‌ای از سایت رو که قبلا ذخیره شده به کاربر نمایش میدیم. شما می تونین تنظیم کنین که در بازۀ زمانی مشخص مثلا هر ۴ ساعت، کَش سایت خالی شده و نسخۀ تازه‌ای از سایت در حافظۀ کَش بگیره. یا می تونین تنظیم کنین که پس از هر بار به‌روزرسانی سایت، ویرایش یک صفحه، پخش پست جدید و… حافظۀ کَش خالی شده و نسخۀ جدیدی ذخیره شه.

سئوی خارجی (Off-page SEO)

سئوی خارجی، مجموعه اقداماتیه که در خارج از سایت انجام میدیم تا وب سایتمون رو در کلمات کلیدی هدف به رتبه‌های برتر برسانیم. واسه کار روی سئوی خارجی احتیاجی به دسترسی به پنل مدیریتی سایت و کنترل پنل هاست وجود نداره؛ چون همه کارا در بیرون از سایت انجام میشه.

کار روی سئوی خارجی خیلی حساس و پیچیده‌تر از سئوی داخلیه. چون ممکنه با کوچیک‌ترین اشتباهی از طرف گوگل جریمه شید و رتبۀ فعلی وب سایتتون رو هم از دست بدین. واسه همین پیشنهاد می‌کنیم اول به طور کامل در این مورد به مطالعه بدین و بعد اقدام به اجرا یاد گرفته‌های خود کنین تا بتونین بهترین بازدهی رو از مراحل سئو و بهینه سازی وب سایتتون داشته باشین.

از مواردی که در سئوی خارجی به بررسی و بهینه سازی اونا خواهیم پرداخت میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک سازی (Link Building)

در بحث سئوی خارجی، لینک سازی از اهمیت خیلی ویژه‌ای برخورداره و تقریبا همه فعالیت‌هایی که در سئوی خارجی انجام می‌شه طبق لینک سازی درست، اصولی و منطقیه. در مراحل لینک سازی، لینک‌ها باید در سایت‌های در ارتباط و با کیفیت ایجاد شن. وگرنه الگوریتم پنگوئن دست به کار شده و سایت متخلف رو پنالتی می‌کنه.

پنالتی پنگوئن به‌گونه‌ایه که وب سایتی که تا روز قبل در صفحه اول نتایج گوگل قرار داشته، به یک باره به صفحات آخر پرتاب میشه. در این حالت، سایت به وسیله الگوریتم پنگوئن پنالتی شده و نمودار سرچ کنسول مثل تصویر زیر با شیب زیادی نزولی میشه.

پنالتی الگوریتم پنگوئن

اهمیت لینک سازی تا حدیه که میشه گفت حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از مراحل سئوی یک سایت به لینک سازی اختصاص داره اما منظور این نیس که سئوی داخلی اهمیت کمتری داره و میشه از اون صرف‌نظر کرد یا انجام اون رو به بعد موکول کرد!

  • ایجاد لینک با انکر تکست مناسب

متن لنگر یا همون اَنکِر تِکست (Anchor Text) به کلمه یا متنی گفته می‌شه که به آدرس دیگری لینک شده. مثلا هنگامی که شما در منوی اصلی وب سایتتون لینکی به نام «صفحه اصلی» قرار دادین، درواقع با انکر تکست «صفحه اصلی» به آدرس وب سایتتون لینک دادین.

انکر تکست مهم‌ترین موضوعیه که هنگام لینک سازی باید به اون توجه کنین. خیلی از کاربران به اشتباه از انکر تکست‌های برابر هنگام لینک سازی استفاده می کنن. مثلا خیلی از شرکت‌های طراحی سایت فقط از کلمۀ «طراحی سایت» به صفحه اصلی وب سایتشون لینک میدن. در صورتی که از انکر تکست‌های برابر هنگام لینک سازی استفاده کنین شک نداشته باشین خیلی زود به وسیله الگوریتم پنگوئن جریمه می شید. جریمه‌ای که در بعضی موارد شاید هیچ راه بازگشتی نداشته باشه!

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

تقریبا همه شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و… لینک‌های خروجی خود رو Nofollow کرده‌ان و واسه همین لینک‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی معمولا به وسیله ربات‌های گوگل ندیده گرفته شده و دنبال نمی‌شن اما این به معنی بی‌اثر بودن لینک‌های نوفالو نیس.

کاربرانی که کمی با مباحث مربوط به سئو آشنایی دارن، از بین شبکه‌های اجتماعی مختلف ترجیح میدن در گوگل پلاس فعالیت کنن. گوگل پلاس، شبکه اجتماعی واسه شرکت گوگله و واسه همین، خیلی از کاربران فکر می کنن که فعالیت در گوگل پلاس اثر مستقیمی بر افزایش رتبۀ سایت در گوگل داره.