پدر سئو ایران و ۷ نکته ای که سئو کاران می گویند “کاش زودتر آنها را می دانستیم

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

پدر سئو ایران به دنیا اومد !!!

پدر سئو ایران کیست؟ سوالی که این روزها ذهن یه سری از آدما رو مشغول کرده و به دنبال جواب اون هستن! ماجرا از اونجا شروع شد که فرد جوانی که تجربه خیلی کمی در مورد وب و اینترنت داره، در سایت خود مطلبی قرار داد و خودش رو پدر سئو ایران معرفی کرد!

این موضوع در حالی اتفاق افتاد که تجربه کاری بعضی از همکاران و افراد در مورد سئو بیشتر از سن ایشونه! همین موضوع باعث شد که صحبتای مختلفی در این باره شکل بگیره و بحثای زیادی صورت پذیرد.

پدر سئو ایران به دنیا اومد

بچه یتیمی که این روزها براش پدر پیدا شده!

از حدود سال ۷۷ که با html و محیط اینترنت به شکل عملی آشنا شدم و اولین سایتای خودم رو طراحی کردم، در شرکتی که برنامه نویس بودم مسئولیت طراحی سایت شرکت به من واگذار شد و پس از اون، اجناس شرکت در نتایج جستجو پیدا می شد و شرکت تونست صادرات نرم افزار بکنه. سالها بعد به طور علمی تری با سئو آشنا شدم، اون زمان دقیقا نمی دونستم که به فارسی چه ترجمه ای واسه این اصطلاح درسته و در ایران هم کسی این اسم رو نشنیده بود…

حدود سال ۸۵ بود که واسه یک شرکت کانادایی که در اون زمان با من همکاری داشت، به دنبال متخصص سئو می گشتم. تقریبا در تموم خبرنامهای اون زمان، گروه های یاهو، روزنامه همشهری و هرجا که می شناختم آگهی استخدام دادم.. اما کسی این کلمه رو نشنیده بود.

در سالهای ابتدایی که کار سئو انجام می دادم، با مشتریان ایرونی برخوردهای عجیبی داشتم و هیچکی از فرآیندی که قرار بود اتفاق بیفته آگاهی نداشت (راستش رو بخواهید فکرمیکنم هنوزم کمتر کسی پیدا می شه که معنای دقیق سوال سئو چیه رو بدونه) و در اون سالها با سوالات عجیبی روبرو می شدم:

  • من می خوام تموم صفحه اول گوگل سایت من رو نشون بده
  • به من تضمین بدید که در همه کلمات اول خواهم بود
  • من وقت ندارم، بیشترین حد یک هفته دیگه باید رتبه اول گوگل باشم، اگه بلد نیستین بگین و…

یکی از اتفاقاتی که امروز افتاده و باعث خوشحالیه، اینه که کمه کم خیلی از آدما نام سئو رو شنیده ان. گرچه هنوز نمی دونن هدفگذاری و شناخت مخاطب و میزان تبدیل چه استفاده ای در سئو داره اما بازم جای شکرش باقیه که فرهنگ جامعه رشد زیادی کرده.

سئو به نظر من بچه یتیمیه که مورد ظلم هستش، سئو کارا به خاطر نبود شناخت جامعه از روند کاری که دارن مورد ظلم از طرف کارفرما بوده ان، واسه اینکه بتونن قرارداد ببندند مجبور شدن زیربار درخواستای بی معنای کارفرما برن و به خاطر جهلی که در جامعه ما وجود داشت مورد ظلم واقع شدن. دلیل دیگه این موضوع ورود افراد بی تجربه به این بخش با این دید که سئو یک کار بی ارزش نیزه. گرچه این اتفاق ممکنه در هر نوع کاری اتفاق بیفته، اما شرایط در مورد سئو خیلی بدتره.

سوال اینجاست که حالا چه شده که واسه این بچه یتیم پدر پیدا شده؟ اگه سئو پدر پیدا کرده، پس مادرش کیست؟

با خونواده سئو بیشتر آشنا شید

هر خونواده ای از یک ازدواج شروع می شه و یک پدر و یک مادر داره. حال چطوریه که واسه پدر سئو شدن اینقدر دعواست اما کسی حاضر نیس وظیفه مادری اون رو بر عهده بگیره؟ تصویر زیر مربوط به خونواده سئو هستش:

اینم بخونین:   افزایش آمار بازدید سایت با استفاده از بهینه سازی

پدر سئو ایران کیست

همونطور که در عکس نگاه می کنین، چون جنسیت سئو مشخص نیس، معلوم نیس که بچه طرف راست سئو هستش یا بچه طرف چپ. به نظر شما سئو پسره یا دختر؟

پدر سئو ایران چه کسیه؟

در هر زمینه کاری، افرادی هستن که با سعی و همت سعی می کنن پیشرفت کنن و خدمات خوب به مشتریان خود ارائه می کنن. اینطور افراد در صنف خود خوشنام می شن و خود رو برند می کنن. واژه پدر معمولا به افرادی داده می شه که سن بیشتری در یک علم داشته باشن و موی خود رو در اون کار سفید کرده باشن، واسه علومی که هنوز چند سال از بوجود اومدن نمیگذره و حتی جای خود رو به درستی در جامعه باز نکرده ان، استفاده از این القاب کار درستی نیس.

اما اگه بخوایم به این دید به موضوع نگاه کنیم که فردی که تجربه بالاتری در این مورد داره و تونسته ارزش جدیدی به این علم در ایران اضافه کنه به عنوان پدر سئو مشخص شه، افراد زیادی هستن که می تونن اینجور لقبی بگیرن، سئو در ایران پدرها و مادرهای زیادی داره، گرچه من عقیده دارم که این بچه هنوزم یتیمه.

سئو علمه یا هنر؟

من به شطرنج علاقه خاصی دارم،اویل برایم سوال بود که چرا شطرنج یک ورزشه؟ در حالیکه در اون حرکت بدنی انجام نمی شه. بعدا به این نتیجه رسیدم که شطرنج بازی کردن، یک هنره، شاید هم یک علمه.

به نظر شما سئو چیه؟

  • سئو فقط یک علم نیس، چون خیلی متغیره و منابع معتبر و مشخص دقیق و شناخته شده که در شرایط ثابت بمونن نداره. حتی اگه شخصی به شکل کامل این علم رو بلد باشه بازم نمی تونه به شکل صد در صدی نتیجه بگیره.
  • سئو تجربیه، چون هر شخص و یا شرکتی از روشای تجربی خود کار سئو رو انجام میده. پس سئو طبق تجربه بدست میاد و هر شرکت یا شخص سئو کاری طبق تجربه خود سئو رو انجام میده.
  • سئو یک هنره، خیلی از فرآیندهای سئو هنرمندانه و با هوشمندی انجام می شه و میشه سئو رو یک کار هنری در نظر گرفت.
  • سئو رابطه مستقیمی با برنامه نویسی سایت داره، یک سئو کار باید بتونه ارتباطات مختلف بین محتوا، کدهای سایت، الگوریتمای گوگل و اتفاقات مختلف رو تشخیص بده، آزمایش بکنه و نتایج آزمایشا رو بررسی کنه، پس سئو یه جور از علم مهندسیه.

آخر سر پدر سئو ایران کیست؟!

پدر سئو هر کسی می تونه باشه، حتی شما که این مقاله رو می خونین ممکن پدر سئو ایران باشین یا شاید هم عمو یا دایی اش. مهم نیس که پدر سئو ایران کیست مهم اینه که سئو یتیمه. سئو پدر نداره و مظلوم هستش…

۷ نکته ای که سئو کاران می گن “کاش زودتر اونا رو می دونستیم”

گوگل هیچ دستورالعمل مشخصی واسه فهم دقیق الگوریتم خود به کاربران ارائه نمی کنه. البته همه ما به دستورالعملای وب مستر گوگل و ضمنا وبلاگای در ارتباط به اون دسترسی داریم اما بیشتر چیزایی که در این راه می آموزیم تجربی، خود آموز و با آزمون و خطا هستن.
واسه آموختن راه کارهای مختلف به روش تجربی و خود آموز به زمان و انرژی زیادی نیازه اما ما در این مقاله سعی کردیم که بعضی از مهمترین نکتهای سئو، که خیلی از سئو کاران علاقه داشتن زودتر اونا رو فرا می گرفتن رو به شما ارائه کنیم:

اینم بخونین:   بهینه سازی و سئو سایت یک هنر است

7 نکته ای که سئو کاران می گن "کاش زودتر اونا رو می دونستیم"

۱.هزاران باور در مورد سئو هست

همونطور که در اول مقاله هم گفته شد، گوگل هیچ راهنمای مشخصی به ما ارائه نکرده که بوسیله ی اون بتونیم چیزی که در مورد سئو نیاز داریم رو پیدا کنیم. این موضوع باعث شده که هر کسی گمانه زنیای خود در مورد نحوه ی کارکرد الگوریتم گوگل رو به عنوان یک راه حل ارائه کنه. مثلا اگه از ۵ سئو کار حرفه ای سوالات شبیه پرسیده شه، ۵ جواب منحصر به فرد دریافت میشه. این موضوع واسه کسی که تازگیا وارد دنیای سئو شده خیلی گیج کنندهه، چون اون دقیقا نمی دونه که باید به کدوم نظر اعتماد کنه.

۲.اهداف شما خیلی پویا و متغیر هستن

درست زمانی که احساس می کنین همه الگوریتم رو به درستی درک کردین، همه چیز تغییر می کنه. آمارهای متفاوتی در مورد تعداد دفعاتی که گوگل الگوریتم خود رو تغییر میده ارائه شده. اما یقینا میشه گفت که این تغییرات بیشتر از ۱۰۰ مرتبه در ساله.
چه جوری می تونین با این هدف متغیر روبرو شید؟ بهترین راه واسه اینکه در راه گوگل حرکت کنین و دچار مجازاتای گوگل نشید اینه که کار خود رو با مطالعه دقیق دستور العملای موتور جستجو (search engine guidelines) شروع کنین. اصولی که در این دستورالعملا ارائه شده خیلی مطمئن و موثر هستن.
قدم بعدی اینه که به طور همیشگی وبلاگای گوگل رو رسد کنین و واسه آگاهی از تازه های گوگل، از چیزی که کارمندان اصلی گوگل در شبکه های اجتماعی ارائه می کنه پیروی کنین. Gary Illyes و John Mueller دو نفری هستن که می تونین فعالیتاشون رو زیر نظر بگیرین.

۳.ابزارا واسه کمک به شما ارائه شدن اما پشت سر هم به وسایل جدید چشمک زننده جذب نشید

میشه گفت که حالا نمیشه بی استفاده از وسایل مختلف سئو، کار بهینه سازی موتور جستجو و جدا سازی بررسی داده های رفتار سایت رو انجام داد. اما باید توجه داشت که استفاده از وسیله ها همیشه بهترین گزینه نیس و این موضوع بستگی به مورد استفاده و وسیله مورد نظر داره.
خیلی از تازه کارهای سئو ، پیوسته به دنبال ابزارایی واسه جلو بردن اهدافشون هستن. این روند اشتباهه چون به این راه نمیشه فعالیتای حقیقی سئو رو یاد گرفت.
واسه استفاده از ابزارای جدید سئو هم بهتره همه ابزارای مورد استفاده ی خود رو لیست کنین و درج کنین که هر وسیله دقیقا چه کارایی واسه شما انجام میده. اگه در این بین کمبودی در مجموعه ابزاراتون نگاه شد، اون زمان می تونین به دنبال یافتن ابزاری جدید واسه رفع نیازتون باشین.

۴.دوستان و خونواده شما دقیقا متوجه کاری که انجام می دید نمی شن

این موضوعیه که خیلی از سئو کاران در اول کار با اون روبرو می شن. به دلیل هیجان موجود در این کار، تازه کارا علاقه دارن که جنبه های تکنیکی سایتا، موتورهای جستجو، و بهینه سازی سایت رو به بقیه توضیح دهند. در حالی که ممکنه این موضوعات واسه خیلی از آدما جالب نباشه و یا هیچکی متوجه چیزی که می گین نشه.
از طرف دیگه بعضی وقتا خونواده ها به دلیل نبود آگاهی به کارهای شما مشکوک می شن. بعضی از خونواده ها فکر می کنن که این فعالیتا غیر قانونیه و فرزندشون به وسیله رایانه در حال انجام کار خلافه. با این همه اینا در سئو خیلی طبیعی هستن و باید واسه روبرو شدن با این افکار آماده باشین.

اینم بخونین:   آشنایی با سئو و 3 راهکار برای بهبود بهینه‌سازی خارجی

۵.شما باید قادر باشین شک و دودلی مشتریان رو برطرف کنین

از آنجایی که سئو قابل دیدن نیس، خیلی از کمپانیا به چگونگی کارکرد سئو شک دارن و به سئوکار اطمینان نمی کنن.
تجربه ثابت کرده که شما باید واسه شروع پروژه بهینه سازی موتور جستجو، اول شک و دودلی مدیران مجموعه ای که با اون کار می کنین رو برطرف کنین. ضمنا نیازه تا شک و تردیدای تیم IT و ضمنا تیم پیشرفت ی اون مجموعه هم برطرف شه. قانع کردن این افراد همیشه با مشکلاتی همراهه. واسه اثبات با ارزشی سئو قبل از هرچیز می تونین به نتایج قبلی و ضمنا کارکردهای سئو واسه شرکتای موفق اشاره کنین.

۶. سئو کاران ، مشتریان شما شفافیت می خواهند

از دید کمپانیا، شفاف سازی کارا خیلی مهمه. به محض اینکه شما شفاف عمل نکنین، پروژه شما وارد خطر میشه، حتی اگه کارهای زیادی در جهت جلو بردن پروژه در حال انجام باشه.
رعایت زمان تحویل کارا و تحویل به موقع اون چیزی که توافق کردین، در همکاریاتون با کمپانیای مختلف همیشه از اهمیت بالایی برخورداره. باید همیشه مشخص باشه که شما در حال انجام چه کاری هستین و انتظار میره تا چه زمانی نتیجه کارتون مشخص شه. حتی اگه کارایی که انجام می دید احتیاجی به تایید مشتری نداره، بهتره واسه جلب اعتماد اون، اون فعالیتا رو به آگاهی مشتری برسونین. اینطوری کار شما خیلی شفاف، قابل رسد کردن هستش و شما می تونین در قبال فعالیتای خودتون جوابگو باشین.
کار سئو نیازمند گزارشای ماهانه. این گزارشات نباید کامل بصورت خودکار به وسیله ابزارای سئو تولید شن و بهتره شما توضیحات کاملی در مورد روند پیشرفت کار به داده ها اضافه کنین. در گزارش ماهانه می تونین بصورت موردی، لیستی از فعالیتای خود رو ارائه کنین و در اون کارایی که به طور کامل انجام شده رو هایلایت کنین.

۷.هیچوقت یادگیری رو متوقف نکنین

طبق اون چیزی که در مورد دوم این مقاله به اون اشاره کردیم، سئو یک هدف متغیره. به خاطر این واسه همراه شدن با این تغییرات شما همیشه باید چیزهای جدیدی بیاموزین.
در اول کار بهتره از مفاهیم راحت شروع کنین. پس از یادگیری پایه های سئو کار شما تازه شروع می شه. در بخش ی کاری خودتون همیشه محتواهای جدید منتشر شده رو پیگیری کنین. بعضی از متخصصان سئو روزانه دو تا سه ساعت از وقت خود رو به خوندن تازه های این بخش اختصاص می دن. این افراد در کانالای شبکه های اجتماعی مربوط به مباحث سئو عضو هستن و پیوسته در حال تبادل اطلاعات هستن. پس هر تغییری در روند کاری بخش ی سئو ایجاد شه، این افراد بی معطلی از اون خبردار می شن.
علاوه بر این بهتره در سال کمه کم یک یا دو کنفرانس مربوط به سئو رو زیر نظر بگیرین. حالا می تونین کنفرانسای سال ۲۰۱۸ رو پیدا کنین و واسه اون برنامه ریزی کنین. در این کنفرانسا می تونین با خبره ترین افراد بخش ی سئو آشنا شید و به آخرین اخبار در بخش ی بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو دست پیدا کنین.
سخن پایانی
علاوه بر مواردی که اینجا به اونا اشاره شد، موارد زیادی هست که در راه پیشرفت در سئو با اون روبرو می شید. باید با همت زیاد به این بخش وارد شید و هیچوقت دلسرد نشید. پیوسته گامای درست وردارین و به یادگیری چیزهای جدید در مورد ی سئو ادامه بدید.