چرا ااز بک لینک استفاده میکنیم؟

Written by 92 on فوریه 6, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

بک لینک چیه؟ اثر بک لینک بر سئو

بک لینک چیه؟

لینک سازی رو میشه پربحث ترین موضوع در سئو دونست و نظرات ضد و خلاف خیلی در مورد اثر بک لینک بر سئو و راه حل اجرای اون هست. در این مقاله سعی میکنیم اول دریابیم بک لینک چیه و پس از اون بررسی کنیم چه تاثیری بر سئو سایت ما داره.

لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از بقیه سایتای اینترنتی واسه سایت خودمونه. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستن که با کلیک روی اونا کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشه. رباتای گوگل زمان بررسی یک صفحه لینکای موجود در اون رو هم بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنند. همینطوری راه حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.

بک لینک انوع مختلفی داره و به لیک لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم میشه. در این بخش اول درمیابیم بک لینک چیه بعد اثر اونا بر سئو رو میشناسیم.

بررسی بک لینکای موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل واسه یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنته. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینکا بر رتبه بندی نتایج گوگل اثر مستقیم داره. یعنی ربات گوگل صفحه رو بررسی کرده و طبق لینکای موجود در اون ارزش و اعتبار صفحات لینک شده رو تشخیص می ده.

هرچقدر سایتای بیشتر و معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشن شانس شما واسه کسب جایگاه در نتایج گوگل بیشتر خواهد

اگه هنوز با معنی سئو آشنا نشدید پیشنهاد میکنیم سری مقالات آموزش سئو مبتدی رو از اول دنبال کنین و یا به مقاله سئو چیه مراجعه کنین.

بک لینک چیه؟ راه ارتباطی دو سایت واسه دسترسی آسون کاربر

فرق لینک سازی داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشه که تفاوتای مهمی با هم دارن. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک بین صفحات یک سایت. یعنی اگه صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگه از سایت شما لینک داده باشه لینک داخلی ایجاد شده ولی اگه لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشه یک لینک خارجی یا بک لینک واسه شما ایجاد شده. در این مقاله بیشتر به مفاهیم لینک سازی خارجی میپردازیم ولی با مطالعه مقاله راه حل لینک سازی دیجی کالا

راه حل لینک سازی دیجی کالا – وبسیما

در این مقاله اول تکنیکای کاربردی واسه لینک سازی داخلی رو به شکل کامل توضیح داده و نمونه هایی از اجرا اونا در سایت دیجی کالا رو بررسی میکنیم.

می تونین با روشای لینک سازی داخلی هم بیشتر آشنا شید.

فرق بک لینک فالو و نوفالو

لینکا رو میشه از منظری دیگه هم دسته بندی کرد. هر لینک به شکل پیش فرض Dofollow حساب میشه مگه اونکه در کد HTML اون از ویژگی Nofollow استفاده شده باشه. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو رو نگاه میکنه ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمی کنه.

گوگل در سال ۱۹۹۰ معنی پیج رنک رو معرفی کرد و در اون زمان تعداد بک لینکای یک سایت اثر خیلی زیادی بر رتبه بندی اون در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایتا از این نکته استفاده کردن و با تکنیکایی مانندن تبادل لینک یا خرید بک لینک سعی کردن تا جایگاه خود در نتایج جستجو رو بهبود دهند.

با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتمای خود رو بروزرسانی کرد و الگوریتم پنگوئن رو واسه شناسایی و جریمه سایتایی که از این روشای لینک سازی استفاده میکردند معرفی کرد. ضمنا در ادامه پیج رنک رو به کلی حذف کرده و سعی کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی رو تا حد امکان کاهش بده.

اینم بخونین:   معیارهای سنجش پیج آتوریتی (page authority) توسط سایت MOZ

سایتایی که بک لینک غیرطبیعی داشته باشن به وسیله الگوریتم پنگوئن جریمه میشوند

متن لینک شده یا Anchor Text

متن لینک شده به این معنیه که لینک روی چه عبارتی قرار داده شده. بعنوان مثال در گذشته عادی بود که میگفتند “واسه ورود به سایت اینجا کلیک کنین” و لینک رو روی کلمه اینجا قرار میدادند. در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همون Anchor Text حساب میشه.

زمانیکه گوگل یک بک لینک به سایت شما رو نگاه میکنه به متن لینک شده توجه زیادی داشته و ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در این عبارت هستش. اگه سایت شما با عبارت “کتاب” لینک شده باشه جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کتاب رو جستجو میکنه بهتر میشه ولی اگه این لینک با عبارت “موبایل” ایجاد شده باشه جایگاه شما در عبارت “موبایل” بهبود پیدا می کنه.

نحوه استفاده از anchortext در بک لینک

همین توجه گوگل به Anchor Text باعث شد تا مدیران وب سایتا تموم بک لینکای خود رو با عبارات هدف بسازن. با بروزرسانی الگوریتمای گوگل، استفاده غیرطبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text هم به راهی واسه شناسایی سایتای اسپم و جریمه اونا تبدیل شد.

پیشنهاد میشه که متنای لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از حالتای عادی در فضای اینترنت داشته باشن. مهمترین ترکیبات عادی به توضیح زیره:

  1. کلمه یا عبارت هدف واسه سئو مثل “طراحی سایت”
  2. نام برند شما مثل “وبسیما”
  3. ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مثل “طراحی سایت وبسیما”
  4. عبارات عمومی مثل “صفحه” یا “منبع”
  5. عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مثل “واسه مطالعه مقاله اینجا کلیک کنین”

اگه برابری لازم بین این نوع لینک سازیا واسه سایت شما وجود نداشته باشه گوگل می تونه رفتار غیرطبیعی شما واسه کسب بک لینک رو شناسایی کنه. واسه همین روش های هدفمند لینک سازی عموما برنامه ریزی شده و هدفمند هست چون ممکنه بیشتر واسه شما اثر منفی داشته باشه تا مثبت.

تعیین ارزش بک لینک به وسیله گوگل

بک لینکایی که از سایتای مختلف به سایت شما ایجاد میشه ارزش و اعتبار یکسانی از دید گوگل نخوان داشت. گوگل سعی میکنه فاکتورهای مختلفی رو واسه تعیین ارزش یک بک لینک دید کنه که مهمترین اونا به توضیح زیره:

1- اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای خیلی واسه تعیین اعتبار دامنه شما دید میشه که بعضی از اونا عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینکای دریافتی، تعداد لینکای خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده بیشتر باشه ارزش بک لینک و اثر اون بر جایگاه شما بیشتر هستش.

2- اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه داره ولی واسه یک صفحه خاص از اون دامنه محاسبه میشه. ممکنه دامنه اعتبار خیلی بالایی داشته باشه ولی صفحه ای که از اون لینک دریافت کردین اعتبار پایینی در اون دامنه داشته باشه. میزان اعتبار صفحه معمولا طبق لینک سازی داخلی سایت به اون صفحه و بک لینکایی که مستقیما واسه همون صفحه ایجاد شده تعیین میشه.

صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشن معمولا اعتبار بالایی هم دارن. بعنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستن معمولا معتبرترین صفحات اون دامنه خواهند بود.

واسه بررسی page authority و domain authority وسایل مختلفی وجود دارن که بهترین اونا عبارتند از Serpchecker که به وسیله سایت mangools.com معرفی شده و open site explorer که ابزاری قوی از سایت moz.comه. تصویر زیر نمونه ای از گزارش سایت moz واسه اعتبار دامنه وبسیما و صفحه اصلی وبسیماه.

اینم بخونین:   اگر بک لینک بخریم چه می شود؟

دریافت اطلاعات domain authority و page authority

3- تعداد لینکای خروجی

هر دامنه ای که به شما لینک می ده شاید به سایتای دیگری هم لینک داده. هرچقدر تعداد سایتایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شدن بیشتر باشه ارزش و اعتباری که به هریک از اونا میرسد کاهش پیدا می کنه. معمولا سایتایی که در مورد درج ریپورتاژ یا فروش بک لینک فعالیت میکنند علاوه بر شما به سایتای خیلی لینک داده ان و همین مسئله باعث کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشه.

4- میزان رابطه موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به اون داره و سعی میکنه تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از اون استفاده کنه، رابطه موضوعی بین صفحات لینک شده. بعنوان مثال اگه شما در مورد تورهای مسافرتی فعالیت می کنین ولی بک لینکاتون همه از سایتای دانلود هستن ارزش و اعتبار زیادی واسه شما ایجاد نمیکنند. ولی اگه این بک لینکا از سایتایی با موضوع سفر، گردشگری، خرید بلیت و … واسه شما ایجاد شده باشه می تونه تاثیرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشه.

5- محل قرار گرفتن بک لینک

محل قرار گرفتن بک لینک در سایت اهمیت خیلی داره. ممکنه لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشه. لینکایی که در محتوای صفحه هستن ارزش بیشتری در مقایسه با لینکای موجود در سایدبار و فوتر دارن.

معمولا لینکایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده میشوند در همه صفحات اون سایت نشون داده میشوند، به این لینکا اصطلاحا Sitewide گفته میشه. قرار گرفتن بک لینک شما در همه صفحات یک سایت می تونه دلیلی واسه تشخیص خریداری اون لینک به وسیله رباتای گوگل باشه و ممکنه با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پیگوئن سایت شما رو جریمه کنه. پیشنهاد میکنیم واسه درک بهتر این موضوع به مقاله خرید بک لینک مراجعه کنین.

محل قرار گرفتن بک لینک در سایت

برآیند این دو نکته باعث شده تا الان متخصصین سئو درج ریپورتاژ رو ارزشمندتر از خرید بک لینک یا تبلیغات متنی بدونن.

سخن پایانی

به طور حتم کسب بک لینک و راه حل درست واسه لینک سازی داخلی می تونه جایگاه شما در نتایج گوگل رو بهبود بده ولی قبل از شروع به کار باید تکنیکای مناسب و استانداردهای گوگل رو خوب بشناسید چون اشتباه در این کار می تونه نتایج برعکس به همراه داشته و باعث جریمه سایت شما به وسیله گوگل شه.

در این مقاله با معنی بک لینک و نحوه بررسی ارزش اون به وسیله گوگل آشنا شدیم در درس بعدی به بررسی روشای مناسب واسه کسب بک لینک و معرفی تکنیکای کلاه سفید و کلاه سیاه میپردازیم. واسه کسب اطلاعات تخصصی تر پیشنهاد میکنیم سری مقالات آموزش لینک سازی رو هم بخونین.

در صورتیکه واسه درک هریک از مفاهیم این مقاله یا استفاده از اونا سوالی دارین می تونین در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنین تا مشاورین وبسیما جواب گوی شما باشن.

بک لینک چیه ؟

بک لینک Backlink یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگره و هرچه لینک بیشتری به سایت شما ارسال شه سایت محبوب تری دارید. البته در گذشته تنها تعداد بک لینک واسه موتورای جست و جو مهم بود و همین موضوع باعث شده بود تا بعضی از مدیران سایت با ترفند رتبه سایت خود رو افزایش دهند. اما الان سئو سایت تنها اضافه کردن بک لینک نیس و واسه پیشرفت رتبه سایت در گوگل ۲۰۰ عامل موثر در بهینه سازی سایت وجود دارن که باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند.

کمیت یا کیفیت بک لینک ؟

اما الان علاوه بر تعداد کیفیت ،طبیعی بودن و ربط داشتن سایت لینک دهنده هم خیلی موثره . واسه همین باید لینکای ارسالی از بقیه سایتا به سایت شما در ارتباط باشن و بکلینکهای ارسالی از سایتایی که خروجی زیادی دارن هم اثر زیادی بر رتبه سایت شما نداره.

اینم بخونین:   چطور زمان تاثیر بک لینک را تشخیص بدهیم و رایگان و سریع بک لینک بگیریم

بک لینکای خوب و بد

کلا بک لینکایی که به وسیله نویسنده یا مدیر سایت به یک عبارت مربوط به سایت شما داده شه رو بک لینک خوب می نامند . اما همین بک لینک خوب هم شرطایی داره مثلا بکلینکا نباید از سایتای اسپم به شما لینک داده شن یا اینکه نباید سایتایی که تعداد لینکای خروجی اونا خیلی زیاده در گروه سایتای لینک دهنده به شما باشن و در آخر هم بهتره سایتی که به شما بک لینک میده از دید موضوعی با سایت شما در ارتباط باشه .

بک لینکای مضر

شاید از خودتون بپرسید مگه Backlink هم می تونه مضر باشه ؟ در جواب باید بگیم بله . اگه از بکلینک به طور غیر عادی استفاده کنین و از مشاورهای حرفه ای در این مورد کمک نگیرید شک نداشته باشین می تونه واسه سایت شما مضر باشه. در کل Backlink در وب سایتایی که اسپم شناخته می شن و تعداد خروجی اونا خیلی زیاده نه تنها واسه سایت شما مفید نخواد بود بلکه باعث آسیب رساندن به سئو شما هم میشه.

نکته : توجه داشته باشین که گوگل در تموم آپدیتای الگوریتما هدف رضایت کاربران خود رو دنبال می کنه، و در نظر داره تا سایتی که بهترین جواب رو به کاربر می ده در صفحه اول نمایش بده، پس اولویت شما در بهینه سازی نباید گرفتن بک لینک و افزایش اون باشه و باید رضایت کاربری که به سایت شما هدایت شده رو اولویت قرار بدید و در بهینه سازی ، خرید بکلینک و هر گونه عمل فنی از زیاده روی و زیاده روی دوری کنین.

عوامل موثر بر کیفیت بک لینک

اثر Anchor text در لینکا

یعنی که به صفحه دیگه لینک می شه انکر تکست گفته می شه . وقتی شما عبارتی رو به یک صفحه خاص لینک می دید سیگنالی واسه گوگل ارسال کردین که این متن با این صفحه مرتبطه و گوگل با بررسی بقیه فاکتورا رتبه اون رو بهتر کنه .

اثر Domain Authority در لینکا

این شاخص که به وسیله Moz به وجود آمده مواردی هم چون عمر دامنه ، تعداد لینکای ورودی و خروجی و فعالیت در شبکه های اجتماعی رو بررسی کرده و با دادن یک امتیار کیفیت بک لینک رو مشخص می کنه .

اثر Page Authority در لینکا

Page Authority : اعتبار کلی صفحه سایت به وسیله این شاخص تعیین می شه .

بک لینک از سایتای کشوری

اگه زبون سایت شما فارسی باشه بهتره که بک لینکای گرفته شده هم از سایتای فارسی باشن چون که این موضوع شانس شما رو واسه دریافت رتبه بالاتر در نتایج جست و جو افزایش میده .

لینکای درون صفحه

هر چند که گوگل فاکتورای زیادی رو درباره طبیعی بودن لینکای خروجی سایت بررسی می کنه اما در کل بهتره که لینکای خروجی صفحه ای که به شما بک لینک داده زیاد نباشه .

رابطه بین بک لینکا

لینکا در زبون HTML شاخصی به نام Rel دارن که می تونین در اون به موتورای جست و جو بگید که که از پیجرنگ شما چیزی رو به اون صفحه ببرن یا نه . در حالت نرمال احتیاجی به تایپ عبارت rel- “dofollow” نیس چون که لینکا به شکل خودکار در این حالت قرار دارن اما اگه بخواهید اونا رو Nofollow کنین باید برابر زیر عمل کنین .