بک لینکها، حمایت و اعتبار یک سایت در نتایج حاصل از موتورهای جستجوگر هستن. یکی از ملاکهای ارزش دهی به سایتها از دید موتورهای جستجوگر، تعداد و کیفیت بک لینکهای سایتها هست. هر چه رقابت بالاتر میرود، ارزش بک لینکها هم بیشتر به چشم میان.
روشهای گرفتن بک لینک
وقتی صحبت از گرفتن بک لینک به بین میاد، مردم عموما روی خوشی از خود نشون نمیدهند. این موضوع صحت داره که ساخت لینک واسه سایت، کاری طاقت فرسا، وقتگیر و سخت هست. حتی در بعضی وقتا، اینکار، نیازمند هوشی پر از خلاقیت و ذکاوت هست. در زیر، به ارائه چند روش خواهیم پرداخت که به شما کمک می کنن تا لینکهایی رو واسه سایت خود بسازید. توجه به این نکته هم ضروریه که این روشها، فقط، روشهای استانداردی میباشن و روشهای دیگری هم واسه اینکار هست.
۱) نوشتن مطالبی نو و بینظیر که باعث گرفتن لینک از سایتای دیگه میشه.
۲) از راه تبادل لینک با سایتها و وبلاگهای دیگه
۳) کامنت گذاری در وبلاگها
۴) مشارکت در تالارهای گفتگو و استفاده از آدرس سایت بعنوان امضا
۵) مقاله نویسی و ارسال اون به دایرکتوریای مقالات
۶) خرید بک لینک از سایتهای ارائه دهنده
۷) سایتهای آگهی
فرق لینک و بک لینک
در علم سئو، اصطلاحا به لینکی که از سایتی به سایت دیگه داده میشه، بک لینک گفته میشه. جالبه بدونین که فرق اساسی بین لینک و بک لینک وجود نداره. از پایه در علم طراحی سایت، به اون لینک، و در علم بهینه سازی واسه موتورهای جستجوگر یا سئو، به اون، بک لینک گفته میشه.
بک، در انگلیسی، به معنای پشت و حامیه و چیزی که باعث شده تا در علم سئو، به لینکها، بک لینک گفته شه، اعتباریه که بک لینکها، به سایت گیرنده بک لینک میدن. افزایش رتبه سایت و هم افزایش پیج رنک، باعث ایجاد اصطلاحی به نام بک لینک، یا لینک حمایت کننده شده.
خوبی ها بک لینکها
دنیای اینترنتی بی وجود لینک، معنایی نداره. لینکها، رابطه دهنده سایتها و صفحات اینترنتی هستن درست همونطور که گوشیهای گوشی موبایل، الان، نقش زیادی رو در رابطه و در دسترس بودن مردم، بازی میکنه. امروز زندگی بی وجود این وسایل ارتباطی، معنایی نداره. در چند قدم اون طرفتر، در دنیای مجازی، لینکها، پل ارتباطی بین صفحات هستن و زندگی در دنیای اینترنتی هم بی وجود اینجور وسایل ارتباطی، معنایی نداره.
۱) بالا رفتن رتبه سایت با افزایش تعداد و کیفیت بک لینکها
۲) افزایش پیج رنک سایت
۳) ایندکس شدن سریعتر صفحات سایت
۴) افزایش ارزش نسبی صفحات داخلی سایت
۵) افزایش احتمال ورود بازدید کنندگان به سایت از راه کلیک روی لینک
۶)در ارتباط سازی صفحات در ارتباط در شبکه جهانی وب
مشکلات بک لینکا
عموما بک لینکها، بیشتر از اونکه مشکلات داشته باشن، دارای خوبی ها هستن. ولی با وجود این، لینکها ضررهایی هم واسه سایت و به ویژه شبکه جهانی وب دارن که در زیر به اشاره چند نمونه خواهیم پرداخت.
۱) افزایش پریشونی در اتصالات شبکه جهانی وب
۲) می تونه باعث هرز بیهوده فضا و جای در شبکه جهانی وب شه.
۳) می تونه به عنوان اسپم شناخته شه.
۴) شلوغ سازی صفحات و افزایش سردر گمی کاربران
اینترنت، با سرعت زیادی در حال گسترشه و هر روزه، میلیونها صفحه جدید در اینترنت ساخته می شن. با افزایش لینکها، و به ویزه، لینکهایی که بعنوان اسپم شناخته میشن، سرعت محاسبات پیج رنک در سراسر شبکه جهانی وب، پایینتر خواهد اومد. لحظهای نشسته و تصور کنین که چه میزان از مطالب اینترنت، تکراری و اسپم هستن و چه میزان لینکهای اسپم در اینترنت وجود دارن. لحظهای پیش خود محاسبه کنین که چه میزان فضای وب سرورها، و چه میزان فضای سرورهای موتورهای جستجوگر، صرف ذخیره سازی مطالب اسپم و تکراری شده و چه میزان لینکهای اسپم در اینترنت پراکنده شدن که باعث کاهش سرعت محاسبات پیج رنک در سراسر اینترنت میشه.
بک لینکا بطور ویژه ایی واسه سئو SEO خیلی مهم هستن. چون اونا نشون دهنده ی «رای اعتماد» وب سایتی به سایت دیگه هستن.
از پایه، بک لینکا به سایت شما یک سیگنال واسه موتورهای جستجو هستن، که نشون می دن بقیه به محتوای سایت شما اطمینان دارن. اگه تعداد زیادی از سایتا به یک صفحه وب یا سایت لینک بدن، موتورهای جستجو می تونن نتیجه بگیرن که محتویات این لینک ارزشمنده و ارزش پیوند دادن و نمایش در نتایج موتورهای جستجو (SERP) رو دارن. پس، گرفتن بک لینکا می تونه اثر مثبتی بر موقعیت رتبه بندی سایت و یا توانایی دیده شدن در نتایج جستجو رو داشته باشه.
گرفتن بک لینک یک جزء لازم از سئوی خارج از سایت (off-site SEO) است. مراحل گرفتن این پیوندها به عنوان ساختن پیوند یا گرفتن پیوند (Link Earning یا Link Building) شناخته می شه.
بعضی از لینکا به طور ذاتی بیشتر از بقیه مهم هستن. پیوندهایی از سایتهای قابل اعتماد، محبوب و معتبر، مطلوب ترین بک لینکا واسه کسب شدن هستن. در حالی که پیوند از سایتای کم قدرت، سایتای پر از هرزنامه یا Spam کم ارزش یا بی ارزش ترین پیوندا هستن. چه یک پیوند توانایی دنبال شدن داشته باشه یا نه، ارزش یک پیوند رو دست کم نگیرید. تنها اشاره شدن نام سایت شما در یک سایت با کیفیت بالا می تونه تبلیغ خوبی واسه سایت شما باشه. توانایی دنبال شدن Follow یا دنبال نشدن nofollow در تگ یک لینک به موتورهای جستجو نشون میده که واسه این پیوند ارزش قائل شه یا نه. (موتورهای جستجو همیشه در حال به اصطلاح خزیدن Crawling از وب سایتی به سایت دیگه از راه پیونداشون به همدیگه هستن. موتورای جستجو در این خزیدن محتویات وب سایتا رو فهرست بندی و رتبه بندی می کنن. وقتی یک کاربر چیزی رو جستجو می کنه موتور جستجو از فهرستی که خود ساخته پاسخایی رو به کاربران نمایش میده. واسه اطلاعات بیشتر مقاله چگونگی معرفی یک سایت به گوگل از سایت دارکوب رو مطالعه فرمایید).
همونطور که بعضی از بک لینکایی که شما بدست آوردین به یک اندازه مهم نیستن، لینکایی که به سایتای دیگه ایجاد می کنین هم ارزشای متفاوتی دارن. به خاطر این شما با اشاره کردن یک پیوند در سایت خود با مشخص کردن اطلاعاتی در تگ اون پیوند (Follow or noFollow) نظر خود رو درباره اون سایت مشخص می کنین، و بعداً این متا دیتاا Meta Data اثر مهمی در لینک سازی دارن.
گرفتن بک لینکا می تونن خیلی زمان بر باشه. سایتای جدید یا افرادی که به فکر گسترش رد پای کلمات کلیدی هدف خود در فضای وب هستن، ممکنه ندانند که از کجا باید شروع کنن. اینجاست که تحقیق درباره بک لینکای رقابتی شروع می شه. با بررسی پروفایل بک لینکای یک حریف (مجموعه ایی از پیوندای صفحات وب و دامنها) که هم حالا دارای رتبه خوبی در بخش کلمات کلیدی هدف شماس، شما می تونین در یابید که از کجا باید شروع به بک لینک سازی کنین. ابزاری مثل Open Site Explorer می تونه در یافتن بک لینکای یک دامنه به شما کمک کنه تا از اون پیوندها واسه فرآیند لینک سازی خود استفاده کنین.