چگونه درک درستی از بهینه سازی داشته باشیم

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو چیه؟

   طراحان سایت، مدیران تبلیغات و همه افراد و یا شرکتایی که به یه جور با وب سایتا و امور تبلیغات در اینترنت در ارتباط هستن، همیشه سعی بر ارتقاء رتبه وب سایتا در نتایج جستجوی مشتریان در موتورهای جستجو هستن. همونطور که همه می دونیم موتور جستجوی گوگل، قدرتمندترین موتور در بین رقیبان خوده. از اول فعالیت این موتور جستجو صاحبان وب سایتا سعی بر این داشتن که رتبه خود رو در نتایج جستجو ارتقاء دهند، چون که این مسئله رابطه مستقیمی با فروش اونا داشت.

شرکت گوگل کم کم قوانینی واسه گذاشتن وب سایتا در نتایج بالاتر در جستجوا وضع کرد که وب سایتا با رعایت اونا میتوانستند نتیجه بهتری واسه خود رقم بزنن. در این بین بعضی از وب سایتا با دور زدن این قوانین و به شکل غیر استاندارد و خارج از قوانین نتیجه خود رو ارتقاء بخشیدند. کارشناسان موتور جستجوی گوگل این موارد رو ردیابی و هر بار راه این دسته از متخلفان رو بسته کردن. این روند هر ساله ادامه پیدا کرد و استانداردها و بررسیا سرسختانه تر شد و ارتقاء رتبه هم مشکل تر شد.

الان شرکت گوگل هر ساله این قوانین رو به روز کرده و نتایج بالاتر در جستجو رو به کسائی اختصاص می ده که اسحقاق بیشتری واسه اون جایگاه دارن. با این توضیحات سئو رو میشه به اینصورت تعریف کرد که اعمال و رعایت استانداردها و قوانین وضع شده از طرف گوگل رو سئو یا بهینه سازی واسه موتورهای جستجو می نامند.

عبارت اصلی در صنعت سئو : کلیدواژه، کلمه کلیدی یا کیوورد یعنی چه؟

 

با خوندن عنوان مقاله، تعریف کلیدواژه رو روشن می دونین. کلیدواژه کلماتیه که دوست داریم مردم ما رو با این کلمات در نتایج جستجوگر پیدا کنن. اما چیزی سخت تر از تعریف مفاهیم بظاهر روشن نیس.

شاید با خوندن عنوان این مقاله ، تعریف کلیدواژه رو روشن تصور کنین. “کلیدواژه کلماتیه که دوست داریم مردم ما رو با این کلمات در نتایج جستجوگر پیدا کنن”. اما این تعریف اصلا درست نیس والبته هیچی سخت تر از ارائه تعریفی دقیق از مفهومی بظاهر روشن نیس. بنده بدنبال ارائه تعریفی متفاوت هستم که تصور شما رو نسبت به وجود کلیدواژه تغییر میده.

اصطلاح کلیدواژه :

کلیدواژه که برگردان فارسی keyword است رو کلمه کلیدی هم می گن. سوال اساسی اینه که واقعا چه پارامتری باعث کلیدی بودن یک عبارت می شه؟ این مقاله پاسخی به اینسواله. البته مدتهاس که کلیدواژها دیگه تنها یک کلمه نیستن. بلکه عبارتی چند کلمه ای هستن که در دستور زبون فارسی به اون عبارت اسمی گفته می شه. در دیگه زبانا هم جستجوها بیشتر بصورت عبارت اسمی ، وارد می شه.

ویژگیای کلیدواژه :

قبل از ارائه تعریفی کامل از کلیدواژه، ویژگیای کلمات کلیدی رو زیر ذره بین می بریم: www.ParsCms.com

  • کلیدواژه رو مخاطب میدونه نه مولف : کلیدواژه عبارتیه که کاربران ، بازدیدکنندگان ، مخاطبان شما ممکنه در باکس جستجو وارد کنن. بنابر این خیلی اتفاق می افتد که گویش عامی که همه مردم در فلان موضوع بکار می برن ، با چیزی که مولفین سایت ، تولیدکنندگان محتوا و مدیران سایت بکار می برن متفاوته.
  • کلیدواژها بیشتر عوامانه هستن تا تخصصی : نمی خوام بگم مردم هیچ وقت اصطلاح درست و دقیق علمی رو جستجو نمی کنن اما خیلی مردم دید تخصصی ندارن. با اصطلاحات فنی و علمی آشنا نیستن. عنوان راه حل رو جستجو نمی کنن بلکه بیشتر مشکل و سوال خود رو جستجو می کنن. عبارت باکس جستجو رو با زبون خود ، فرهنگ خود ، سطح تحصیلات خود و طبق گویش خود مطرح می کنن.
  • کلیدواژها بستگی به عادات جستجویی مردم دارن: سوابق ذهنی مردم از تجربه جستجوهای قبلی ، در چطوری شکل دادن عبارات سرچ مردم موثره. اگه مثلا در زبون فارسی کاربر قبلا بارها تجربه کرده که آوردن نام خیابون یا محلات تهران در کنار شغلی که جستجو می کنه جواب شایسته ای نمی آورد (چون تولید محتوای خوبی در این مورد شکل نگرفته) ، دیگه اینبار “طراحی سایت میدون ونک” رو جستجو نمی کنه.
  • موتور جستجو در چگونگی تشکیل جستجو نقش اجرا میکنه: موتور جستجو موقع تایپ عبارت ، واسه تکمیل کردن عبارت مورد جستجو ، پیشنهاد میده (Google Suggest). اگه کاربر جستجویی با غلط املایی بکنه ، درستش رو پیشنهاد می کنه. اگه عبارتی غیرمصطلح رو جستجو کرد ، در عناوین نتایج و خلاصه ای که از نتایج می آورد ، کاربر رو قانع به اصلاح عبارت مورد جستجو می کنه. یا در مواردی که کلمه ای مثل “apple” ، هم معنی یک میوه و هم معنی اسم یک شرکت و هم معانی دیگه میده با اوردن همه حالات در ده نتیجه ، منتظر می مونه تا ببینه شما کدوم رو انتخاب می کنین تا نتایج رو اصلاح کنه. اینا مثالایی هستن که باید در انتخاب کلمات کلیدی علاوه بر عادات مردم ، به چگونگی رفتار موتورهای جستجو هم ، دقت داشت.
  • کلمات در باطن خود کلیدواژه نیستن:

    کلمه کلیدی گویشی خاصه که مردم بیشتر از بقیه گویشا، به شکل عبارتی چندکلمه ای در موتور جستجو، وارد می کنن و ما متمایلیم واسه کسب بازدید موثر، در بالا نتایج ، ظاهر شیم

    گرچه بعضی کلمات نسبت به بعض دیگه ، مهمتر ، مصطلح تر و بیشتر مورد اقبال عمومی ان ، در دیکشنریا و دایره المعارفا توضی داده شدن و یا سایتای زیادی در مورد ان مطلب نوشتن ، اما اینکه واسه سایت خاصی کلیدواژه باشن یا نه بستگی به سیاست گذاریای اون سایت و کار و کاسبی پشت سرش داره. یعنی کلمه ای که در یک کار و کاسبی ، کلیدواژه نیس در کار و کاسبی دیگه می تونه کلیدواژه باشه.

  • کلیدواژها تاریخ انقضا دارن : کلیدواژه مفهومی ایستا و ساکن نیس بلکه با زمان در حال حرکته. کلمات کلیدی بدنیا میان ، رشد می کنن و می بالند ، به اوج بلوغ و شکوفایی می رسن و ممکنه پس از یه مدت فراموش شن و بمیرن. یعنی دیگه کسی ، اونقدر عبارتی رو ، خیلی در موتورهای جستجو ، سرچ نکنه!
  • کلیدواژها مثل انسانا با همدیگه روابطی دارن: همونطور که آدما با هم دوست یا دشمن ان بعضی کلیدواژها با هم رابطه معنایی و با بعضی دیگه رابطه ضدیت دارن. جوری که انسانی ممکنه دیگه انسانا رو تحت تسلط داشته باشه بعضی کلیدواژها هم بر بعضی دیگه تسلط دارن و به همون صورت که یه سری از آدما نسبت به بعضی دیگه مشهورتر ، قوی تر و دارای محدوده نفوذ و اثر گسترده تر ان در کلیدواژها هم اینطوریه و تشکیل و بالیدن و مرگ بعضی کلید واژه ها می تونه بر بعضی دیگه اثر بزاره درست مثل ادما!
و اما تعریف کلیدواژه در عالم سئو :

بعد از این مقدمه ، تعریفی که بنده بدست می دم یعنی : “کلمه کلیدی گویشی خاص از مفهومیه که مردم بیشتر از حالات و گویشای دیگه ، به شکل عبارتی اسمی یک یا چندکلمه ای در موتور جستجو ، وارد می کنن و ما متمایلیم واسه کسب بازدید موثر باعث خرید ، در بالا نتایج جستجوی اون ، ظاهر شیم.”
البته کارشناسی این تعریف و یادآوری نواقص احتمالی اش با متخصصین فن و صاحبنظران که امیدوارم بنده رو از نظرات سازنده خود محروم نگذارند. اما در مقالات آینده ، خواهم نوشت که از این تعریف متفاوت چه نتایج مهمی و دگراندیشانه ای درآورده می شه.

درک درستی از SEO داشته باشیم

Matt Gemmell؛ طراح و پیشرفت دهنده؛ در مورد اینکه چطوری میشه حضور خود در دنیای آنلاین رو پیشرفت داد و از قوانین SEO به بهترین شکل استفاده کرد، مقاله ای با عنوان SEO واسه مثبت اندیشان نوشته.

Matt Gemmell می‌گوید : «حضور خود رو با تولید محتوای موثر در فضای آنلاین افزایش داده و اثر گذار بمونین». اون استفاده ناصحیح از SEO رو واسه دارندگان سایت‌ها و کاربران خیلی مضر می دونه. چون که دارندگان سایت‌ها، سایت خود رو به طرف مطالب نامربوط و بیهوده هدایت کرده و کاربران هم در جست و جو با نتایجی غیر معمولی و بد روبرو می شن. خیلی از آدما تصور اشتباهی از SEO دارن. اونا فکر می کنن کاری که انجام میدن برابر قانون و دور از سوء استفادهای احتمالی هستش. در حالی که این تصور ً غلط بوده و این افراد بیشتر از اونکه خود بدونن در این پرتگاه وارد شده‌ان.

ایراد از SEOه!؟

Gemmell در مورد اینکه « SEO خود به عنوان اصول بهینه سازی موتور جست و جو از اول با مشکلات جدی روبرو شدن و یا اینکه افرادی که از اون به طور ناصحیح استفاده می کنن در اولویت قرار دارن. اون معتقده که هر چیزی می تونه جنبه های نامطلوبی داشته باشه و به طور ناصحیح استفاده شه. افرادی که اصول SEO رو به کار می‌بندند باید در نظر داشته باشن که جنبه های اخلاقی موضوع از اهمیت زیادی برخورداره. چون که این شمشیر دو دَم می تونه نتایج مطلوب و ضمنا مضری واسه اونا به دنبال داشته باشه. SEO به خودی خود دارای سیری قانونی و دارای مقبولیته و واسه همه دارندگان سایت‌ها مهمه. اما باید در نظر داشته باشیم که هر چیزی رو نمیشه بهینه سازی نامید چون که خود کلمه‌ی» بهینه سازی «هم الان به نحوی نادرست تلقی شده و به عنوان بهره‌وری و بهره ورداری هر چه بیشتر از سایت شناخته می‌شه. قوانینی که واسه SEO از اول شروع بکار موتورهای جستجو وصف شده‌ان، تغییری نکرده و شما می تونین این قوانین رو در کمتر از یک ساعت به طور کامل بیاموزین. اما اصطلاح SEO با گذشت زمان دچار تغییرات در نگاه افراد و نحوه‌ی استفاده از اون شده؛ و این به دلیل خصوصیات کار و کاسبی وب، خودداری ناپذیره.»

راه درست

Gemmell می‌پذیرد که بیشتر افراد استفاده کننده از SEO و قوانین اون با اهداف صلح آمیز و قانونی از اون استفاده می کنن و سودجویان این میدون در جمعیت حداقلی قرار دارن. به طبع رقابت قرار گرفتن در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو تو ذهن همه صاحبان سایت‌ها قرار داره. به دنبال قرار گرفتن در رتبه های بالاتر ترافیک بیشتری به طرف سایت‌ها گسیل داده می‌شه و کار صاحبان سایت‌ها از این راه آسون‌تر می‌شه. اما Gemmell به سودجویان این میدون پیشنهاد می‌کنه که، جنبه های اخلاقی رو رعایت کنن و منافعی که افراد حقیقی در مورد قوانین ناصحیح SEO در مراجعه به سایت‌ها به دست میارن رو بررسی کنن. به جای در نظر گرفتن منافع شخصی به منافع کلی جامعه فکر کنن. Gemmell معتقده که، حتی بی استفاده از تاکتیک‌های غیر قانونی هم میشه راه درست رو انتخاب کرد و موفقیت لازم رو حاصل کرد. اون می‌گوید: الان عصر رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی ست. در صورتی که شما محتوایی جدید و مطلوب در سایت خود داشته باشین در پیدا می کنین که اهمیت اون واسه بقیه تا چه اندازه. شما وسیله لازم واسه آگاهی رسانی در مورد سایت خود رو در اختیار دارین، وسیله شما کاربران هستن که خواهان محتوای جدید هستن. محتوای تنها و جدید دو رکنیه که همیشه مشتری خود رو داره و علاقه‌مندان خیلی زیادی رو به طرف خود می کشه، پس انر‍ژی و پول خود رو صرف اون کنین و به کاربران و بازدید کنندگان اجازه بدید تا وظایف SEO رو واسه شما اجرا کنن و در این راه از ارتباطات چهره به چهره واسه تبلیغات سایت شما به بهترین راه استفاده کنه. کافی ست شما شروع کنین و به بقیه اجازه ادامه راه رو بدین. مقاله ای که Gemmell در این رابطه نگاشته بود، خیلی سریعً به وسیله موتورهای جستجو کشف و ارائه شد چون که سایت اون به عنوان یکی از منابع مورد اعتماد موتور جستجو شناخته شده و در دراز مدت موتورهای جست و جو اون رو به عنوان منبعی مورد اعتماد می‌شناختند.

اینم بخونین:   بهینه سازی و سئو سایت یک هنر است