چگونه در بهینه سازی وب سایت لینک سازی را انجام دهیم؟

Written by 92 on ژانویه 31, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

نکاتی درباره لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی

لینک سازی تکنیکیه که گوگل از اون واسه اندازه گیری رتبه صفحات وب استفاده می کنه، البته این یکی از معیارهای گوگله. گوگل طبق قدرت و جایگاه صفحاتی که به محتوای صفحات سایت شما لینک داده، امتیازی رو واسه اون صفحه در نظر میگیره. لینک سازی یا همون لینک بیلدینگ به فرآیند ایجاد لینک خارجی به سایت شما یا لینک داخلی بین صفحات سایت تا کاربران رو به مکانای دیگه هدایت کنه. گوگل طبق قدرت لینکای خارجی ورودی و لینک سازی داخلی بین صفحات، رتبه ای رو واسه سایت شما در نظر میگیره.

در این مقاله آموزش سئو، در مورد لینک سازی و تکنیکای اون واسه افزایش رتبه سایت در گوگل هم صحبت می کنیم.

چند تا نکته مهم لینک سازی

آناتومی لینک

لینک مثل یک رای واسه صفحه. فرض کنین که صفحه A به صفحه B لینک داده، این موضوع به گوگل میگه که صفحه A محتویات صفحه B رو پسند کرده و با لینک سازی که انجام داده، یک رای به اون داده. ولی یک نکته خیلی مهم اینجا هست. بیشتر صفحات در لینک سازی به دیگه صفحات سایت خارجی، از تگ نوفالو استفاده می کنن. تگ نوفالو میگه که سایت لینک دهنده فقط هدفش معرفی سایت خارجیه و هیچ گونه رای واسه اون صفحه در نظر گرفته نمی شه. آخر باعث افزایش ترافیک اون سایت می شه که بازم نکته یعنی فقط گرفتن بک لینک واسه گوگل بازم ارزشمنده یعنی اگه سایت A بک لینک به B میده و دارای ارزش بالایی درگوگل باشه، هر چند که از تگ نوفالو استفاده کنه، بازم از نظر گوگل دارای ارزش هستش و فقط امتیاز کمتری واسه هردو در نظر گرفته می شه.

الان همه سایتا واسه لینک سازی خارجی خود از تگ نوفالو استفاده می کنن تا امتیاز منفی سایت مقابل به سایت اونا وارد نگردد.

چرا لینکا مهم هستن؟

اهمیت لینک و لینک سازی با توجه به توضیح قبلی، خیلی سخت نیس. همونطور که گفتیم لینک مثل یک رایه ( چه از نوفالو استفاده شه یا نشه، چون به هر حال به گوگل بیان شده که صفحه A محتویات صفحه B رو پسند کرده و به اون لینک داده که کاربران اون هم از این مطالب استفاده کنن.) هر چه میزان لینک ورودی شما بالاتر باشه، یعنی افزایش ترافیک و پس بهبود سئو سایت شما. پس در هر صورت باید سعی کنین که لینک ورودی به سایت خود رو با استفاده از روشای مختلف افزایش بدید.

یک نکته خیلی مهم اینه که همه لینکا از نظر ارزش با هم برابر نیستن و بسته به اینکه شما از چه صفحه لینک ورودی گرفتین، متفاوته.

چرا لینکا از نظر ارزش با هم برابر نمی باشن؟

اجازه بدید که با یک مثال جواب این سوال رو جواب دهیم. در انتخابات، هر کسی که حق رای داره می تونه شرکت کنه و نماینده دلخواه خود رو انتخاب کنه. اینجا هیچ تمایزی بین آرا وجود نداره یعنی رای یک فرد ۴۵ ساله با رای یک نوجوان رای اولی با هم برابر هستن و ارزش رای فرد بزرگتر بیشتر از کوچکتر نیس. اما در لینک سازی این موضوع برعکسه. هر لینکی که از هر سایتی دریافت می شه، دارای ارزش برابر نیس.

فرض کنین که سایت A که به سایت B لینک میده، یک سایت اسپم باشه که از طرف گوگل قبلا جریمه شده باشه. این جریمه هم بر B اثر منفی میذاره. واسه همین گوگل اول سایت A یا لینک دهنده رو بررسی می کنه تا مطمئن شه اسپم نیستن، اگه اسپم باشن، B رو هم جریمه می کنه و برعکس هم هست اگه B اسپم باشه، چون سایت A، اون رو تایید کرده جریمه میشه.

اینم بخونین:   بهینه سازی اشتباه و تبلیغات ضعیف و رکود

هدف اصلی گوگل با این کار، اینه که جلوی سئو کلاه سیاه که بعضی از مالکین انجام می دن رو بگیره. بعضی از صاحبان با خرید بک لینک از تعدادی سایت قصد افزایش تعداد بازدید خود رو دارن که گوگل خیلی سریع تشخیص و سایت اون رو جریمه می کنه. واسه همین، همه لینکا در لینک سازی ارزش یکسانی ندارن.

لینک سازی اسپم چیه؟

بیشتر شرکتا واسه سئو خود سعی می کنن که از لینکای اسپم استفاده کنن. البته شاید اونا ندانند که این لینکا اسپم باشن و چون هدفشون افزایش ورودی لینکه، دست به انجام هر کاری در لینک سازی بزنن.

لینک سازی اسپم یعنی دریافت لینک با کیفیت کم از این جور سایتا که ممکنه اونا قبلا به وسیله گوگل جریمه شده باشن. پس خیلی مهمه  که به موضوع دقت کنین و از هرسایتی اقدام به گرفتن بک لینک نکنین.

لینکای اسپم به شکل کلی شامل خرید بک لینک، دریافت لینک از سایتای غیرمجاز و غیرهه که منجربه جریمه گوگل سایت شما می شه.

چطوری لینک سازی مناسب بکنیم؟

لینک سازی مناسب، یعنی اینکه شما لینک سایت خود رو در صفحه ای قرار بدید که دارای مخاطبان مشترکی هستین یا کمه کم در اون صفحه کاربرانی وجود دارن که محتویات سایت شما بپسندند. فرض کنین سایت شما در مورد فروش آنلاین لباس مردانه فعالیت می کنه، پس باید لینک سایت خود رو در مکانایی قرار بدین که مطمئن باشین بیشتری کاربران سایت اونا آقایان هستن. قرار دادن در سایتای مغازه اجناس بانوان هیچ مزیتی جز اتلاف وقت شما رو نداره. پس قدم اول در لینک سازی تعیین هدفه.

سایتای زیادی هست که شما می تونین در اونا لینک سایت خود رو قرار بدین. البته اشتباه نکنین، قرار دادن لینک به معنای تبادل نیس بلکه از راه اصولی اون باید پیش برید مثل پست مهمان یا قرار دادن لینک در شبکه های اجتماعی. بدیش اینه بعضی از کاربران این دو معنی رو با هم به اشتباه می گیرن.

سئو سایت واسه هوش مصنوعی رتبه بندی

 

گوگل در سال ۲۰۱۵ میلادی برنامه رتبه بندی ماشین یادگیری “RankBrain” یا همون الگوریتم رنک برین رو منتشر کرد و از اون موقع به بعد این موضوع توجه سئوکاران رو به خود متمرکز کرده. هوش مصنوعی رتبه بندی یک عامل و المان مهم رتبه بندی در نتایج جستجو ست که باید طبق کارکرد اون، سئو سایت انجام شه.

البته هوش مصنوعی یک عامل اصلی مثل داشتن بک لینکهای طبیعی یا دوستدار موبایل بودن به حساب نمیاد ولی یک الگوریتم یادگیری ژرفاه که با یک روش فعالیت عالی، قوانین یکتای خود رو ایجاد می کنه.

جای هیچ گونه بحث و یادآوری نیس که محتوای غنی یکی از مهم ترین جنبه های سئو و فعالیتای بهینه سازیه و مهم اینجاست که هوش مصنوعی رتبه بندی با قوانین و قوانین خود بر اهمیت محتوای غنی و با کیفیت افزودهه. باید به این نکته توجه داشته باشین که رنک برین بصورت تکنیکال یک عامل رتبه بندی به حساب نمیاد که سئوکارها بتونن اون رو در لیست خود قرار داده و بررسی کنن!

حالا حدود ۳ ساله که هوش مصنوعی وارد میدون شده و سئو با اون مرتبطه. روشنه که علم ما نسبت به هوش مصنوعی با گذشت سه سال از ارائه اون و کسب تجربه درباره موضوعات و جنبه های مختلف اون بیشتر شده. هر چه میزان درگیری با هوش مصنوعی بیشتر باشه تجربه و علم بیشتری از کارکرد این برنامه بدست میاد.

اینم بخونین:   5 تکنیک بهنیه سازی و آموزش تصویری تنظیمات افزونه سئو تصاویر

واسه همین گروه ها و افراد متخصص در سئو که در این سه سال همیشه و در هر لحظه با این برنامه درگیر بوده ان بهتر می تونن ما رو در شناسایی کارکرد و در ادامه اون نحوه رابطه با هوش مصنوعی مطلع سازند. در زیر بعضی از یافتهای این متخصصان در مورد بهینه سازی سایت واسه هوش مصنوعی رتبه بندی رو بررسی می کنیم:

۱. استفاده از ساختار و راهکارهای سایتای موفق

در این موضع مهم ترین مسئله مدل سازی سایت و محتواه که پس از شناسایی دامنها به وسیله گوگل به عنوان یک دامنه معتبر می تونه کمک کننده باشه. بطور مثال در مسائل پزشکی، گوگل سایت WebMD رو به عنوان یک سایت معتبر می شناسد و علاقه داره که این سایت در کنار ایندکس قابل جستجو قرار بگیره. هر سایت دیگری که ساختار و کارکرد اون مثل به سایت WebMD باشه واسه گوگل به عنوان یک سایت خوب به حساب میاد. اگه یک سایت ساختاری مثل به یک سایت اسپم در موضوعات پزشکی باشه، گوگل اون دامنه رو به عنوان یک دامنه بد به حساب می آورد.

سایتایی که تعداد زیادی از عنوانای جورواجور رو دارن مثل یک سایت how-to بیشتر به عنوان یک اسپم شناسایی می شن. چون هوش مصنوعی نمی تونه تشخیص بده که این محتوای ارائه شده واسه چه کسیه و کدوم گروه به دنبال این محتوا هستن.

محقق :John Rampton

۲. استفاده بهینه از کلمات کلیدی در محتوا

از ایجاد صفحات و یا محتواهایی که فقط مربوط به یک کلمه کلیدی و یا عبارت اینه خودداری کنین. واسه تاثیرگذاری حداکثری هر چند کلمه کلیدی هدف قرار داده شده رو ترکیب کرده و یک کلمه جدید از اون بدست آورید. انواع و دسته های مختلفی از کلمات کلیدی و کلمات اضافه در ارتباط رو ترکیب کنین تا کلمه کلید مورد نظر پایانی بدست آید.

کارشناسان اعلام کرده ان که با به روزرسانیای جدید الگوریتمای گوگل دیگه نتایج طبق کلمات کلیدی خاص ارائه نمی شه و حالت مفهومی مورد نظر هستش. باید کلمات کلیدی رو جمع آوری کرد، دسته ها و گروه های مختلف درست کرد و با توجه به نیازها و خواستها، کلمات کلیدی جدیدی بوجود آورد.

جنبه و روش دیگه تفکر در این فرآیند، گروه بندی و دسته بندی کلمات کلیدی به معنی هاس و بعد تبدیل کردن هر معنی به یک کلمه کلیدی و یا عبارت. یعنی این مراحل باید طی شه :

کلمه کلیدی ← معنی ← کلمه کلیدی

نتیجه ایی که بدست میاد یک عبارت جستجویی مخصوصه. اما همون عبارت بدست اومده از این تکنیک بصورت پنهون نماینده صدها عبارت و کلمه کلیدیه.

کلمات کلیدی در حال تغییر هستن و هوش مصنوعی رتبه بندی این شتاب رو افزایش داده. هوشیار باشین که شمام با شتاب مناسب در حرکت باشین. به طور مثال در روزهایی راحت که مباحث سئو در وب فارسی جستجو میشد، کلمه کلیدی اصلی “بهینه سازی سایت” بود ولی با گذشت زمان جای خودش رو به کلمه “سئو” داد. حالا خدا میدونه تا چند سال دیگه کدوم یکی از کلمات سئو سایت، خدمات سئو یا هر کلمه دیگه ای تبدیل به کلمه کلیدی اصلی در این بخش بشه؟!

محقق: Yulia Khansvyarova

۳. استفاده از نوشتن گفتگو ای در محتوا نویسی

کلمات کلیدی موضوعاتی هستن که باید در فعالیتاتون بهینه سازی شن اما نکته مهم و کلیدی اینه که بهینه سازی واسه کاربران انجام شه و نه فقط واسه هوش مصنوعی رتبه بندی. بارها اعلام شده که همه تلاشای خود رو روی رضایت مندی الگوریتما و سیستما متمرکز نکنین و با بررسی رفتار کاربران و ایجاد تغییرات لازم سعی بر ایجاد تجربه خوب واسه کاربران داشته باشین. زمانی که کاربران فضای اینترنت از محتوا و ارائه شما راضی باشن، بطور طبیعی الگوریتما هم از سایت شما راضی خواهند بود.

اینم بخونین:   قدرت بهینه سازی و سئو را هرگز دست کم نگیرید

کارشناسان گوگل اعلام کرده ان که مهم ترین عامل در بهینه سازی درباره موضوع هوش مصنوعی رتبه بندی، ایجاد محتوای کاربر پسنده. محتوا رو طوری بسازین که به وسیله آدم نوشته میشه و نباید به سبکی نوشته شه که هوش مصنوعی رتبه بندی فکر کنه یک ماشین این مطلب رو نوشته چون باعث سردرگمی اون میشه.

اگه یک سایت محتوایی دارین، پس از ایجاد محتوا و پخش اون، مثل یک کاربر نوشته خود رو بخونین و نگاه کنین که وضعیت نوشته واسه پاسخگویی به نیازای کاربران چطوریه؟ از خوانندگان سوال بپرسید که این نوشته طبیعی به نظر میاد؟ پس از بررسیا اگه این نوشته ها مثل اطلاعات و گفتگوهای روزانه بود اون بعضی وقتا شما واسه RankBrain بهینه سازی انجام دادین.

درسته که نوشته شما باید به زبون طبیعی و کاربر پسند نوشته شه اما باید تجربه لازم هم وجود داشته باشه تا نوشته خواستها و قوانین هوش مصنوعی رو هم مورد توجه قرار بده تا بهترین نتیجه انجام بشه. نویسنده محتوا چه مطلب و محتوای خود رو واسه کاربر و چه واسه موتور جستجو ایجاد کرده باشه، هنوزم این قانون پایداره که:

بهترین تجربه کاربر، بهترین نتایج فعالیت سئو رو ایجاد می کنه.

پس ایجاد یک تعادل در فعالیتا خیلی مهمه. قوانین و دستورالعملای هوش مصنوعی رو خوب شناخته و فهمیده باشین و بعد محتوایی بسازین که با رعایت قوانین رنک برین بهترین تجربه کاربری رو بوجود آورد.

محقق: Yulia Khansvyarova

 

۴. یافتن و الویت بندی فاکتورهای رتبه بندی در بخش کاری خودتون

خیلی از کارشناسان سئو فکر میکنن که دیگری چیزی به نام دسته فاکتورهای رتبه بندی وجود نداره. این دید باور داره که هوش مصنوعی رتبه بندی، المانای رتبه بندی رو بطور جورواجور بررسی و بررسی می کنه که با توجه به سبک کاری و هر صنعت و همین طور الگوی رفتاری کاربر و جستارهای انجام شده متفاوته.

در سالای گذشته با یک دسته خاص از پارامترهای رتبه بندی میشد فعالیتا رو سامان بخشید. اما حالا اینطوری نیس و سیگنالا با توجه به شرایط صنعتا جورواجور شدن.

بعضی وقتا محتوایی تازه لازمه، بعضی وقتا محتوایی غمق لازمه. زمانایی هست که میزان درگیری بالایی مورد نیازه. شاید هم پیش بیاد مقدار زیادی بک لینک نیاز باشه. بعضی وقتا هم اعتبار نویسندگی بالایی نیاز باشه و شاید هم موردهای جورواجور دیگه.

این موردها به این معناه که نمیشه بطور کامل واسه هوش مصنوعی یک بهینه سازی ۱۰۰ درصدی درست کرد. اما امکان اون هست که با بررسی شرایط و وضعیتای مختلف، یک مثل سازی بوجود آورد و با شناسایی الویتای سیگنالای هوش مصنوعی فعالیتا رو جلو برد.

باید زمان مورد نیاز رو واسه بررسی SERP یا همون صفحه نتایج موتورهای جستجو صرف کرد تا یک دید دقیق و مطمئن از وضعیت موجود بدست آید. رقبا و شرایط اونا رو مورد امتحان قرار داد و الگوهای رفتاری کاربران رو شناسایی کرده و طبق این داده ها و اطلاعات برنامه ریزی لازم انجام شه:

تازگی: هوش مصنوعی رتبه بندی محتواهای جدید رو الویت بندی می کنه.

لینکا: وضعیت لینکا و دامنه لینکا رو با استفاده از وسایل جور واجور موجود در بازار، بررسی و بررسی کنین. هوش مصنوعی رتبه بندی اعتبارها رو الویت بندی می کنه.