چگونه می توان یک بهینه ساز یا سئو کار حرفه ای شد؟

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو و بهینه سازی سایت واسه موتور جستجو

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization  به معنای بهینه سازی سایت واسه موتور جستجوه . به مجموعه فعالیتای تخصصی که روی سایت صورت میگیره تا در نتایج بالاتر موتورای جستجو مثل گوگل ، یاهو، بینگ و غیره  بگیره رو بهینه سازی سایت یا به اصطلاح سئو می گن . یعنی سئو یک تکنیک یا فرآیندیه که باعث می شه سایت طبق کلمات کلیدی به رتبه های بالاتر صفحات اول موتورای جستجو قرار بگیره که نتیجه اون افزایش رنکینگ سایت و افزایش ترافیک سایت هستش. علم سئو در وسطای ده ۱۹۹۰ به وسیله وب مستر‌ها و مدیران سایتهای بزرگ بوجود اومد .

سئو فرآیند راحت‌ای نیس که خیلی آسون پیاده‌سازی شه چون نیازمند علم زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبره. موتور‌ های جستجو با تغییر همیشگی الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی میکنند ، پس وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه .

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

انواع سئو

سئو کلاه سفید  ( White Hat SEO )

اصطلاح سئو کلاه سفید به مجموعه ای از تکنیک‌ها، روش‌ها و روش های هدفمند یی که از قوانین و راهنماییای موتورای جستجو پیروی می کنن، اشاره داره. سئو کلاه سفید به معنای فریب یا دستکاری موتور‌ های جستجو و یا کاربران  نیس . از سئو کلاه سفید ضمنا به سئو اخلاقی هم یاد می‌شه ، دلیل اون اینه که یا اجرای دراز مدت داشته و یا از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های درست جهت گرفتن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌ های جستجو استفاده می‌کنه.

بعضی از روش ها و تکنیکای سئو کلاه سفید بدین شرحه :

● استفاده کلمات کلیدی در ارتباط ، شامل کلمات کلیدی کوتاه و بلند

● استفاده از کلمات کلیدی به شکل طبیعی درعنوان صفحه ، هدینگا، پیوندهای داخلی صفحه ، محتوای بقیه صفحات و برچسبا

● مطالعه و بررسی گزارشای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیک و اصلاح محتوای سایت بر اساس نتایج این بررسیا

● اضافه کردن محتوای جدید به سایت به شکلی دائمی

● استفاده از ساختار پیوندی HTML یه شکلی درست ، به نحوی که موتور جستجو قادر به شناسایی درست هدینگای متون و ساختار محتوا باشن

● حصول اطمینان از اینکه همه کدها و لینکای سایت معتبر هستن یا کمه کم باعث توقف روبوتای موتور جستجو نمی شن

● ایجاد نقشه سایت به نحوی که صفحات به همدیگه وصل بوده و روبوت موتور جستجو قادر به رفتن در درون هر صفحه باشن

● استفاده از  CSSا واسه جدا کردن محتوا از پیوندها و اینجوری افزایش تراکم کلمات کلیدی با کم شدن میزان پیوندهای موردنیاز جهت مراجعه

● ایجاد محتوای با کیفیت به نحوی که بقیه افراد تمایل به اشتراک گذاردن اون داشته باشن

● بهینه سازی سایت واسه رسانه های اجتماعی به امید جذب لینکای جذاب رسانه های اجتماعی

● برنامه ریزی واسه تبادل لینک با وب سایتای در ارتباط

سئو کلاه سفید و سئو کلاه  سیاه

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

سئو کلاه  سیاه  (Black Hat SEO )

اصطلاح سئو کلاه سیاه به مجموعه‌ای از دستورات که به خاطر فریب و دستکاری الگوریتم‌های موتورای جستجو با هدف گرفتن رتبه‌بندی بالا بکار می‌رود. لازم به ذکره که سئو کلاه سیاه غیر اخلاقی بوده و به وسیله هیچ موتور جستجو یی تایید نمی‌شه . انجام تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه ممکنه که باعث افزایش رشد یهویی در نتایج جستجو شه ولی می تونه باعث پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شه.

بعضی از روش ها و تکنیکای سئو کلاه سیاه بدین شرحه :

● جمع شدن کلمات کلیدی در محتوا

● استفاده بیشتر از حد از کلمات کلیدی در برچسبا، تگای جانشین و متا تگا

● گذاشتن کلمات کلیدی در متون مخفی با تغییر رنگ فونت این کلمات و یا همرنگ کردن اون با پیش زمینه سایت طوری که قابل خوندن نباشه

● استفاده بیشتر از حد از کلمات کلیدی و جمع شدن کلمات کلیدی در متون قابل نگاه به شکلی تکراری

● استفاده از صفحات ورودی یا درگاهی ، یعنی صفحاتی که پر از کلمات کلیدی هستن که فقط از طرف موتورای جستجو قابل دیدن هستن چون افراد به صفحاتی با محتوای واقعی هدایت می شن

● دوگانه برخورد کردن (Clocking): نمایش محتوای متفاوت به موتورای جستجو نسبت به چیزی که افراد در بازدید از سایت میبینن با شناسایی کاربران از راه IP و یا بقیه روشای دیگه

● لینکای انبوه (Link Farms) : صفحاتی با لینکای نامربوط خیلی که فقط با هدف ایجاد لینکای بیشتر واسه صفحات هدف طراحی شدن

اینم بخونین:   چرا باید سایت خود را سئو یا بهینه سازی کنیم؟

● استفاده فورمها و بلاگهای اسپم و بقیه رسانه اجتماعی

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO  )

سئو کلاه خاکستری بین دو روش سئو سیاه و سئو سفید، راه و روش میونه ای رو واسه بهینه سازی سایت واسه موتور جستجو ارائه میده . این روش ها مخاطرات و خطر بیشتری رو نسبت به روشای سئو کلاه سفید دربر می گیرن اما ضمنا جریمه یا محرومیت موتورای جستجو رو مثل روشای سئو کلاه سیاه به همراه ندارن . اشاره این نکته لازمه که با توجه به تغییر سیاستا و الگوریتمای بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو ، روشی که امسال به عنوان سئو کلاه خاکستری شناخته می شه، ممکنه در سال آینده به عنوان یک روش سئو کلاه سیاه به حساب آید.

بعضی از روش ها و تکنیکای سئو کلاه خاکستری بدین شرحه :

● بکاربردن روش تراکم کلمات کلیدی به نحوی که از شکل نرمال اون خارج شه، اما ضمنا به سطح روش سئو سیاه جمع شدن کلمات کلیدی هم بدل نشه

● پخش محتوای تکراری در وب سایتای متفاوت

● لینک سازی در جاهایی که ایجاد پیوند خیلی مهم نیس

● استفاده از لینکای پولی

● استفاده از روش لینک دهی سه گانه : این روش مثل روش لینک دهی تعاملی بین دو سایته فرقش اینه که اینجا سه سایت وجود دارن اینجوری که سایت الف به سایت ب و سایت ب به جیم و به همین ترتیب سایت جیم به سایت الف لینک می دن. هدف اینطور لینک دهی خودداری از ظاهر شدن به عنوان لینکای دوجانبه و شناخته شدن به عنوان لینکای یک طرفه.

اجرا روش های هدفمند ، تاکتیکا و فعالیتای سئو و بهینه سازی سایت 

درزمان فرآیند سئو و بهینه سازی ، اجرا تاکتیکا و فعالیتای انجام شده روی سایت به دو بخش کلی تقسیم می شه :

سئو درون صفحه یا On-Page Seo : به مجموعه فعالیتای تخصصی که مستقیما روی سایت و صفحات سایت صورت میگیره تا در نتایج بالاتر موتورای جستجو بگیره و به وسیله مدیر سایت و یا کد سازی روی صفحه کنترل می شه رو سئو درون صفحه یا On-Page Seo می گن . یا یعنی سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات سایت شما مثل متن، تصویر، پیوند و هر چیزی رو که در سایت خود بارگذاری می کنین ، می شه . مثلا سئو درون صفحه شامل کدهای HTML ، متا تگا ، جایگیری مناسب کلمات کلیدی و چگالی کلمات کلیدی می شه .

سئو برون صفحه یا Off-Page Seo : به مجموعه فعالیتای تخصصی که به شکل غیر مستقیم روی سایت اثر میذاره تا در نتایج بالاتر موتورای جستجو  بگیره و از اختیار مدیر سایت خارجه و به وسیله مدیر سایت و یا کدسازی روی صفحه کنترل نمی شه رو سئو برون صفحه یا Off-Page Seo میگن . مثلا سئو برون صفحه شامل معروفیت و محبوبیت لینکا و رسانه یا شبکه های اجتماعی و … می شه .

چه کسائی به SEO نیاز دارن؟

هر وب سایتی که به طرف تجارت و بازرگانی حرکت می کنه، باید صفحات وب خود رو واسه موتورای جستجو بهینه سازی کنه. هدف پایانی یک سایت جلب کاربران اینترنتیه، و تحقیقات نشون داده که پهنا بزرگی از کابران اینترنتی ، وب سایتا رو در موتورای جستجو پیدا کرده ان. اگه شرکت شما توجه به ساخت یک سایت جدید و یا به روز کردن سایت قدیمی خود رو داره باید توجه داشته باشین که واسه پیشرفت باید سئو   ( SEO ) رو در الویت قرار بدید.

فرض کنین شما سایتی دارین که در اون به فروش انواع و اقسام موبایلای مختلف می پردازید، در لیست موبایلاتون iPhone 4S هم هست، اگه کاربران قصد خرید این گوشی رو داشته باشن کلماتی مانند خرید iPhone 4S ، سایت فروش iPhone 4S ، خرید iPhone 4S ، خرید آیفون ۴ اس و صدها کلمه دیگه رو که به اصطلاح Query میگن رو جستجو میکنند، سایت شما در لیست پیشنهادای اول موتور جستجو قرار داره؟ سایت شما در صفحه اول قرار داره؟ اگه جواب بله هست باید خوشحال باشین که سایت شما واسه موتورای جستجو بهینه سازی شده و اگه جواب خیره بهتره به فکر بهینه سازی سایت خود واسه موتورای جستجو باشین تا با این کار در صفحه اول موتورای جستجو قرار بگیرین ، بازدید بیشترو پس فروش بیشتری داشته باشین.

اهداف سئو

هدف سئو و بهینه سازی سایت کمک به سایت‌ها در گرفتن جایگاه بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش رابطه بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده به وسیله کاربرانه . نمایش دادن بیشترین صفحات مربوط به پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای امتیازات زیادی هم واسه کاربر و هم واسه موتور جستجوه که در اون کاربر بیشترین نتایج در ارتباط جستجو شده رو پیدا می‌کنه و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شه چون که الگوریتم اون بیشترین صفحات در ارتباط رو نشون می ده.

اینم بخونین:   دیگر هیچگاه از بهینه سازی سایت رنج نبرید

واسه سایت‌ها خیلی مهمه که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل به ویژه جزو سه تا نتیجه طبیعی اول که ۵۸٫۴ درصد کلیک‌ها رو شامل میشه، قرار گیرند. مثلا اگه کلمه کلیدی ” لب تاپ” یک میلیون جستجوی گوگل رو در ماه به خود اختصاص ‌بده، این معنیش اینه که سه جایگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازدیدکنندگان یعنی حدود ۵۸۴۰۰۰ بازدید کننده و خود جایگاه اول ۳۶٫۴ درصد یعنی حدود ۳۶۴۰۰۰ بازدیدکننده رو به خود اختصاص می ده.

مطالعه دیگه نشون می ده جستجو کنندگان خیلی دوست دارن روی پیوندهای طبیعی یا ارگانیک نتایج جستجو کلیک کنن، این مطالعه مشخص می‌کنه ۷۲٫۳ درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک می کنن و تنها ۲۷٫۳ درصد کاربران روی پیوندهای لیستای پرداخت شده کلیک می کنن . این یکی دیگه از دلایلیه که شرکت‌ها اثر سئو رو دانسته و حاضر هستن واسه اون زمان و هزینه صرف کنن.

کلا اهداف سئو رو میشه بصورت زیر خلاصه کرد:

● افزایش بینندگان و مراجعه کنندگانی که با استفاده از کلمات کلیدی مربوط به زمینه کاری شما در حال جستجو در موتورای جستجو هستن . (تبلیغات هدفمند)

● افزایش آمار بینندگان و بالا رفتن آمار ترافیک سایت شما که نتیجه اون افزایش آگاهی و آگاهی از اجناس و خدمات شماس و مستقیما” به فروش بیشتر میرسه.

● کسب اعتبار و محبوبیت بیشتر و ایجاد برند واسه شرکت شما

● برتری جایگاه شما نسبت به رقبای تجاری خود

● تبلیغات همیشگی، هدفمند، پایدار و خیلی کم هزینه در مقایسه با روشهای دیگه تبلیغاتی واسه اجناس و خدمات خود در سطح ملی و جهانی

روشای شناساندن سایت به موتورهای جستجو

● انتخاب و تعیین موتورای جستجو مناسب

● باخبر شدن از معیارهای رده بندی موتورای جستجو و نحوه پخش امتیاز معیارها در الگوریتم

● تعیین کلید واژهای متناسب

● استفاده کلیدواژها در بخشای مختلفی از صفحات سایت

موتورای جستجو

موتورای جستجو واسه جستجوی دقیق در اینترنت از برنامه های هوشمند یا Intelligent agents  که بوت هم نامیده می شه ، استفاده می کنن و هنگام خوندن محتوای سایتا و نمایه کردن سایتا از پارامترهای خاصی بهره می گیرن . این برنامه ها اطلاعات موجود در هر صفحه از سایت رو خونده و لینکای موجود در اون رو پیگیری می کنن . ثبت نام سایت در موتورای جستجو خیلی راحت س! . در بیشتر مواقع ، فقط باید URL  و یا نشانی اینترنتی خود رو در فرمی وارد و ارسال کنین . حتی اگه URL  سایت رو در موتورای جستجو به ثبت نرسانید ، آخرسر بعضی از موتورای جستجوی بزرگ سایت شما رو پیدا می کنن . البته پیشنهاد می کنم قبل اینکه بوتها به سراغ سایت بیان ، سایت خود رو زودتر در موتورای جستجو ثبت کنین . پس از ثبت نام سایت در موتورای جستجو ، بعضی از بوتها هر چند وقت یه بار از سایت دیدن کرده و تغییرات و موضوعات به روز شده اون رو ثبت می کنن . بیشتر کاربران اینترنتی حدودا ۸۵ درصد واسه جستجو در وب از موتورای جستجو و یا فهرستای موضوعی یا همون دایرکتوریا استفاده می کنن . موتورای جستجو می تونن ترافیک خیلی زیادی رو واسه سایت تولید کنن و این در صورتی محقق می شه که بتونین سایت رو طوری مدیریت کنین که در بالا فهرست نتایج جستجو بگیره . بعضی از معیارهای رده بندی مشترک بین موتورای جستجو عبارتند از :

● نام دامنه

● عنوان صفحه

● متن صفحه

● متا تگ کلید واژه

● تگای کامنتا

● تگ Alt

● هدرها

کلمات کلیدی یا کلید واژه ها

هنگامی که کاربران اینترنت و مشتریان اجناس و خدمات شما در حال جستجو در اینترنت و موتورای جستجو هستن، واسه یافتن مطالب مورد نیاز خود از کلمات مربوط به اون اجناس و خدمات استفاده مینمایند. این کلمات و واژگان رو که از یک، دو، سه و یا ترکیب چند کلمه تشکیل شدن رو به اصطلاح کلمات کلیدی یا کلید واژه می نامند . کلمات کلیدی یکی از مهمترین ارکان سایت رو تشکیل می دن . واسه اینکه موتورای جستجو طبق کلید واژه ها رتبه سایت رو تعیین می کنن و این واژه ها به احتمال زیاد واژهایی هستن که مردم واسه جستجو از اون استفاده می کنن . انتخاب و ترکیب درست کلید واژه ها در هر صفحه نقش مهمی در موفقیت سایت دارن . هنگام تهیه فهرست کلید واژه ها ، فقط از اسامی استفاده نکنین . روی کلمات انتخابی با دقت فکر کنین و کلماتی رو انتخاب کنین که با اجناس و خدمات شما رابطه داشته باشن .

اینم بخونین:   بهینه سازی و چک لیست سئو

مثلا ، اکر سایت شما دارای اطلاعاتی درباره کاهش وزنه ، کلید واژهای اون وزن ، کاهش وزن ، رژیم ، ورزش ، تغذیه و غیره هستش . ضمنا می تونین بعضی از واژهایی که فواید دیدار از سایت رو عنوان می کنه ، مانند لاغری ، اندام موزون ، سلامتی ، خوش هیکلی و غیره در فهرست کلید واژه ها قرار بدید . همیشه مشتریان و یا بینندگان هدف رو هنگام تهیه کلید واژه مورد توجه قرار بدید و ببینین اونا وقتی می خواهند اطلاعاتی در موضوع کاری شما بیابند . از چه کلید واژهایی استفاده می کنن . هیچوقت فکر نکنین وقتی مردم می خواهند سایت شما رو پیدا کنن چه کاری انجام می دن ، بلکه به این فکر کنین اونا وقتی از وجود شرکت شما اطلاعی ندارن چه کاری انجام می دن و در چه جاهایی به دنبال اجناس و خدماتی که شما عرضه می کنین ، می گردن . اگه این کار به نظرتون سخت میاد . سعی کنین از بقیه راجبه اون سوال کنین .

کلمات کلیدی در متون سایت چه ویژگیهایی باید داشته باشن:

● کلمات کلیدی باید موضوع اصلی سایت رو شامل شن.

● کلمات کلیدی باید همسان با واژهای مورد استفاده کاربران واسه جستجوی مطالب سایت شما باشه.

● کلمات کلیدی باید مربوط به عنوان صفحه باشن.

● کلمات کلیدی باید مربوط به موضوعات محتوایی و کاری شما بوده و بصورت تخصصی از اون در متون استفاده شه.

● از تکرار بی مورد و بی هدف از کلمات کلیدی باید خودداری کرد چون باعث کاهش رتبه سایت شما میشه.

آموزش سئو و مشکلات سئوی سایت خبری

سوالی از طرف کیت کاربری از آمریکا پرسیده شده

لطفا نکاتی که واسه سایتای خبری مفید نتیجه رو اعلام کنین مثلا ، اگه یک خبری منتشر و پس از چند روز اون خبر تکمیل شد ، بهتره که یک محتوای جدید درست کنم یا اینکه همون محتوای قبلی رو بروزرسانی کنم؟

سوال خیلی عالیه ، اگه من به جای شما بودم ، یک خبر رو تنها به یک صفحه اختصاص می دادم یک صفحه خاص هم باعث بالا رفتن پیج رنک سایت می شه در علاوه بر مردم هم از صفحات جورواجور مربوط به یک محتوا سر در گم نمی شن.
بعضی وقتا شما خبره هایی رو در چند روز به شکل پشت سر هم نگاه می کنین که معمولا سایتا این خبره ها رو به همدیگه لینک نمی دن ، و یک محتوای جدید درست می کنن که این کار رو پیچیده می کنه که در این صورت خیلی از کابران از این کار شما ، سایت رو ترک می کنن.
مثلا یک سایتی در مورد اخبار و آخرین رویدادای یک منطقه ای خاص وبلاگ نویسی می کنه و هر خبری که تغییر اتفاق براش اتفاق می افته فقط محتوای قبلی رو ویرایش می کنه این کار یک چیزی مثل به ویکی پدیا می شه که آدرس صفحه همیشه یکسانه ولی محتوا ممکنه هر لحظه به وسیله افراد مختلف ویرایش  و پیشرفت داده شه.
اما بعضی وقتا هم یک خبری دیگه تموم می شه و شما می خواین یک صفحه ای جدید بسازین.
اما با این حال هم اگه خبری که به اخبار جدید در ارتباط باشه بهتره که محتوای صفحه قبلی رو  ویرایش و یا پیشرفت بدید تا اینکه یک صفحه جدید بسازین ، بعضی وقتا به جای اینکه صفحات زیادی رو واسه سایت خود بسازین بهتره که یک صفحه مورد نظر خود رو مشهور تر و قدرمتند تر کنین اگه شمام صاحب یک سایت خبری می باشین پیشنهاد میکنم که  اخبار خود رو صفحه بندی نکنین و از نوع صفحات خود رو واسه تغییر اخبار ایجاد نکنین بلکه می تونین به جای  اخبار کوتاه و لحظه به لحظه ، همه اخبار مربوط به یک موضوع رو  تبدیل به یک صفحه طولانی کنین تا مردم دسترسی آسون تری  به صفحه شما داشته باشن. وب برندینگ