کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

Written by 92 on فوریه 1, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

کلمات کلیدی سئو سایت

کلمات کلیدی سئو سایت واسه موفقیت یک سایت لازم و لازمن. کلمات کلیدی نقش مهمی در لینک بیلدینگ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین سایت‌ها اجرا می کنن. درسته که شما می تونین هر عبارتی رو به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنین، اما مطمئن باشین واسه انتخاب کلمات کلیدی باید راه حل هدفمندی رو پیش بگیرین.

شما باید بدونین که کاربران یک کلمه کلیدی رو بیشتر از عبارات هم معنی خود جستجو می کنن و اصلاً هدف‌شون از جستجوی اینجور عباراتی چیه. با باخبر شدن از این اطلاعاته که شما می تونین راه حل بازاریابی موتورهای جستجوی خود رو به درستی برنامه‌ریزی کنین. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا انواع کلمات کلیدی سئو رو با دقت بالایی از همدیگه جدا کرده و موارد استفاده از هر یک رو با مثال‌هایی کاربردی بگیم،

کلمات کلیدی سئو سایت به چند دسته تقسیم می‌شن؟

کلا میشه گفت کلمات کلیدی سئو سایت به دو دسته User Intent و Search Volume تقسیم‌بندی می‌شن که هر یک، زیر مجموعه‌های خاص خود رو دارن. ملاک تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو در این دسته‌بندی طبق مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجوی کلماته.

تقسبم‌بندی کلمات کلیدی سئو سایت طبق User Intent

کلمات کلیدی User Intent، واقعا نشون دهنده قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنته. همون‌گونه که میدونیم کاربران با اهداف متنوعی به سایت‌ها سر میزنن. گروهی واسه خوندن اخبار روزانه و گروهی واسه دریافت یک سرویس یا محصول؛ بعضی واسه یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگه واسه وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می کنن. واقعا میشه گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی واسه جستجو در اینترنت دارن که این اهداف به شکل سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می‌شه.

کلمات کلیدی Informational

کاربران از این نوع کلمات کلیدی واسه یافتن اطلاعات استفاده می کنن. مثلا کوئری‌های جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، نحوه پرورش کاکتوس یا آموزش پخت فسنجان همه از این دسته‌ان. در این روش از جستجو، جنبه‌های پولی به طور مستقیم هدف قرار نمی‌گیرد و کاربران تنها به دنبال افزایش علم و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستن.

کلمات کلیدی Transactional

هدف از جستجوی اینجور کلماتی انجام یک معامله آنلاین به شکل خرید یک محصول فیزیکی یا سرویس اینترنتیه. مثلا کوئری‌های جستجوی دانلود کتاب، خرید موبایل آیفون ۷ و سرویس اینترنت پرسرعت جزو کلمات کلیدی سئو معاملاتی (همون Transactional) دسته‌بندی می‌شن.

البته گفتنیه که بعضی دیگه فکر می کنن که اینجا نوع دیگری از کلمات کلیدی با عنوان Commercial هم هست. کلمات کلیدی Commercial زمانی به کار می‌روند که کاربر قصد جستجوی یک محصول رو داره، اما فعلاً قصد خرید اون رو نداره.

کلمات کلیدی Navigational

کاربران معمولاً با هدف انتقال به یک سایت خاص، کلمات کلیدی Navigational رو در گوگل جستجو می کنن. استفاده از این نوع کلمات کلیدی زمانی اتفاق میفته که کاربر می خواد به سایت خاصی مراجعه کنه، اما دامنه اون سایت رو نمی‌داند. مثلا کوئری‌های جستجویی مثل دیجی کالا، فیسبوک، توئیتر و آمازون مثل کلمات کلیدی Navigational هستن. پس کاربران با کلیک روی اولین لینک حاصل از جستجو به مقصود خود می‌رسند.

اینم بخونین:   تاثیر رنگ و کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو سایت طبق Search volume

ملاک این نوع تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو  تعداد جستجوی اونا به وسیله کاربران موتورهای جستجوه؛ و نه قصد و نیّت کاربران. کلمات کلیدی طبق Search Volume به سه دسته تقسیم می‌شن.

کلمات کلیدی اصلی یا Head

این دسته از کلمات کلیدی سئو سایت، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستن که به طور گسترده در اینترنت جستجو می‌شن. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً بیان کننده یک دسته بندی خاص یا معنی کلی هستن. مثلا کلماتی مثل موبایل، خونه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو مثل این از کلمات کلیدی هستن.


از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارن، قرار گرفتن در رتبه‌های اول در نتایج جستجو واسه اونا خیلی سخته. ضمنا، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی هست اینه که قصد و قصد کاربران در اون مشخص نیس. مثلا وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل رو جستجو می‌کنه، مشخص نیس که به دنبال خرید موبایله یا به دنبال نرم افزاری خاص واسه موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی می تونیم فهمیده که چه مفاهیمی یا موضوعاتی پیش کاربران اینترنت محبوبیت داره.

کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail

این نوع کلمات کلیدی سئو نتایج مشخص‌تری رو نسبت به کلمات کلیدی Head به نمایش می‌گذارد. با اینحال بازم این کلمات کُلی و کمی نامفهوم هستن. در این روش جستجوی کاربران اهداف مشخص‌تری دارن، اما به دنبال بهترین پیشنهاد از طرف موتورهای جستجو هستن و خود ایده خاصی ندارن. مثلا کلمات کلیدی موبایل سامسونگ، هتل ارزون یا خرید خودرو جزو کلمات کلیدی Middle Tail هستن.

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت سایت‌های پرترافیک هستن. کلمات کلیدی Long-Tail می تونن بیشتر از ۷۰% ترافیک سایت شما رو پوشش دهند. این در حالیه که میدون رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از این جور انواع کلمات کلیدیه. کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چار کلمه ساخته می‌شن و کاربرانی که از اونا استفاده می کنن به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات روشن هستن. مثلا کلمات کلیدی خرید بلیت ارزون هواپیمای تهران-مشهد، دانلود اپلیکیشن اسنپ واسه اندروید و کفش ورزشی نایک مردانه قرمز، همه مثل عبارات کلیدی Long Tail هستن که به نتایج تقریباً معینی می‌رسند.

کلمه کلیدی چیه؟

در سئو موضوع همیشه این نیس که واسه سایت تون بازدیدکننده بگیرین بلکه باید بازدیدکنندگان مناسب بگیرین. ما با باشین با آموزش گرفتن ارزش یک کلمه کلیدی در سئو و بررسی اهمیت اون. از اهمیت این موضوع هرچه بگیم کم گفتیم چون با جستجوی کلمه کلیدی می تونین تغییر خواسته ، واکنش در برابر تغییرات بازار و ضمنا تولید اجناس ، خدمات و محتوایی که مردم در اینترنت به دنبالش هستن رو پیش بینی کنین. هیچوقت در تاریخ بازاریابی مشکلات درک انگیزه ی مصرف کننده (در هر زمینه) به این اندازه ورداشته نشده.

چکونه ارزش کلمه کلیدی معلوم می شه

کلیدواژها چقدر واسه وب سایتان ارزش دارن؟ اگه شما آنلاین کفش می فروشید فروش تون روی جستجوی کاربران با “کفش قهوه ای” بیشتره یا “پوتین مشکی”؟ کلیدواژهایی که بازدیدکنندها درون موتور جستجو تایپ می کنن بیشتر واسه وب مسترها (صاحبان سایت) وجود دارن و “وسایل جستجوی کلیدواژه” (keyword research tools ) هم واسه یافتن این اطلاعات کمک می دن. البته مثل این وسیله ها نمی تونن مستقیما ارزش موارد جستجو شده رو به ما نشون بدن یا اینکه با اونا نمی تونیم بفهمیم چه اندازه ترافیک می گیریم. واسه درک ارزش کلیدواژه باید اول درک خوبی از سایت خودمون داشته باشیم ، فرضیه هایی بنا کنیم ، آزمایش کنیم و فرمولای بازاریابی سنتی رو تکرار کنیم.

اینم بخونین:   آشنایی با الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی

روش اصولی واسه آزمایش ارزش کلی واژه

از خودتون بپرسید

کلمه کلیدی به محتوای سایت تون ربط داره؟ وقتی کاربر با اون کلیدواژه جستجو میکنه همون چیزی که دنبالش بوده رو در سایت شما پیدا میکنه؟ از چیزی که پیدا کرده راضیه؟ ترافیک کسب شده درآمدزاه و باعث رسیدن به اهداف شما می شه؟ اگه جوابتون به تموم این سئوالات “بله” است پس به خوندن ادامه بدید…

در موتورهای اصلی عبارات کلیدی رو جستجو کنین

اگه بدونین که کدوم وب سایتا واسه کلمه کلیدی شما رتبه گرفتن ، پس واسه رقابت یه قدم جلوترید و ضمنا می فهمید گرفتن رتبه واسه اون واژه خاص چقدر آسون یا سخته. طرف بالا و راست نتایج جستجو، تبلیغات می بینین؟ این تبلیغات معمولا به معنای کلیدواژه ای با ارزش بالاست و چندین تبلیغ بالای نتایج به معنای کلیدواژهای خیلی سودآوره.

واسه کلیدواژها یا کلمات کلیدی از گوگل AdWords ، یا بینگ Adcenter   ترافیک نمونه بخرین

اگه سایت شما واسه کلیدواژه ای رتبه نمی گیره می تونین تست ترافیک بخرین تا نحوه تبدیل رتبه رو خوب نگاه کنین. در Google Adwords مورد Eact match رو انتخاب کنین و از روی سایت تون به صفحه مربوطه ترافیک بزنین. حالا طی کمه کم ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلیک ، میزان impressions and conversion (برداشت و تعداد نمایش سایت در موتور) رو دنبال کنین.

به کمک اطلاعاتی که جمع کردین ارزش دقیق هر کلید واژه رو مشخص کنین

مثلا ، فرض کنین تبلیغ شما ۵۰۰۰ ایمپرشن impressions در روز داشته که از بین اونا ۱۰۰ تا بازدیدکننده به سایت تون سرزده و سود کلی تون ۳۰۰ دلار شده (نه درآمد). در این حالت هر بازدیدکننده واسه اون کلیدواژه و واسه شغل شما ۳ دلار ارزش داره. اون ۵۰۰۰ ایمپرشن در ۲۴ ساعت هم میزان کلیک خوردن شما رو بین ۱۸% تا ۳۶% یعنی به رتبه اول میرسوند (در مورد پتانسیل میزان کلیک می تونین به Slingshot SEO study مراجعه کنین). پس اگه ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ بازدیدکننده در روز با هر کدوم ۳ دلار داشته باشی ، چیزی بین ۱ تا ۲ میلیون دلار در سال می شه، تعجبی نداره که همه عاشق بازاریابی اینترنتی هستن. می تونین به راهنمای انتخاب کلمات کلیدی مراجعه کنین.

” Long Tail ” تقاضاهای کلیدواژه رو درک کنیم

برگردیم به مثال فروش کفش آنلاین ، خیلی خوب می شد اگه واسه کلیدواژه ی “کفش” رتبه اول رو می گرفتید ، یا خوب نمی شد؟

اینم بخونین:   کسب درآمد و با بهینه سازی سایت و سئو حرفه ای

کلیدواژه ای که در روز ۵۰۰۰ یا حتی ۵۰۰ جستجو در روز رو بده خیلی عالیه، ولی در دنیای واقعی معروف ترین واژه ها فقط ۳۰% از جستجوهای اینترنتی رو پر می کنن و مابقی ۷۰% تعلق داره به چیزی معروف به نام Long Tail . این “دم بلند” شامل صدها میلیون جستجوی منحصر به فرده که شاید فقط چند بار در یک روز انجام شه ولی در کل ، بخش بزرگ جستجوها در دنیا همین مورده.

درس دیگری که بازاریابای اینترنتی یاد گرفتن اینه که “کلیدواژهای دم بلند” بیشتر بهترند چون مردم در دایره ی “خرید و تبدیل اینترنتی” دیر یا زود به اونا برخورد می کنن. کسی که “کفش” جستجو می کنه شاید فقط داره مرور میکنه و قصد خرید نداره ولی کسی که تایپ می کنه “بهترین قیمت کفش ؟؟؟ اندازه ۴۰” پس حتما کیف پولش در دستشه.

درک منحنی تقاضاهای اینترنتی خیلی مهمه. نمودار بالا منحنی خواسته کلیدواژه رو نشون میده. اینجا پرسشای کم تعداد که مقدار ترافیک بالاتری ارسال می کنن همراه با واژهای کم جستجو شده که حجم بزرگی مراجعه کننده می آورند، به شکل نمودار نشون داده شده. با آموزش رایگان سئو با ما همراه باشین.

تحقیق کلمات کلیدی

منابع

تموم این علم و اطلاعات آموزش سئو درباره ی کلیدواژها از منابع زیر گرفته شده:

Moz Keyword Explorer 

Google AdWords Keyword Planner Tool

Google Trends

Microsoft Bing Ads Intelligence

Wordtracker’s Free Basic Keyword Demand

اینا وسیله خیلی کاملی به نام Keyword Explorer واسه سهولت کار دارن تا کلمات کلیدی آسون پیدا و اولویت بندی شن. وسیله ها در زمینه های زیر کمک می کنن: اطلاعات دقیق ماهیانه از جستجوها می دن، می فهمید رتبه گرفتن واسه کلمه کلیدی خاص تا چه حد سخته، نمره پتانسیل رتبه گرفتن به شما نشون داده می شه. در علاوه بر واسه جستجو تون کلمات ربط دار پیشنهاد می کنه.

وسیله AdWords Keyword Planner از گوگل هم یک شروع خیلی خوب واسه کلمه کلیدی سئو هستش. این وسیله نه تنها لغات و حجم حدسی پیشنهاد می کنه بلکه هزینه راه اندازی انواع رو هم پیش بینی می کنه. واسه تعیین حجم یک کلمه خاص حتما Match Type رو روی Exact بذارین و بخش جستجوهای ماهانه رو نگاه کنین. به یاد داشته باشین که این ارقام نشون دهنده ی کل جستجوها هستن و بستگی به رتبه بندی و میزان کلیک خوردن تون داره و تعداد واقعی بازدیدکنندگانی که واسه کلیدواژه به دست می آورید معمولا کمتر از این مقداره.

مشکلات کلمه کلیدی

امکان موفقیت ام چقدره؟

واسه اینکه بدونین چه کلیدواژهایی رو می تونین هدف بگیرین، مهمه که نه تنها خواسته روی اون کلمه یا عبارت بلکه کار لازم واسه گرفتن رتبه بالا رو هم بدونین. اگه مارکای معروف ده نتیجه اول رو پر کرده ان و شمام در اینترنت تازه واردید پس سعی واسه گرفتن رتبه بالا شاید سالها طول بکشه، واسه همین درک مشکلات کلیدواژها خیلی ضروریه.