یادگیری نحوه کار لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴٫۰ گوگل

Written by 92 on فوریه 9, 2018 and posted in بک لینک، رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک.

پس از دو سال، الگوریتم پنگوئن گوگل آخر سر به روزرسانی شد. الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه 4.0، به شکل لحظه ای (Real-Time) کار می کنه. گوگل ادعا کرده که این آخرین به روز رسانی از الگوریتم پنگوئنه و از این پس، الگوریتم پنگوئن به عنوان بخشی از هسته مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل، در بین خزش و ایندکس کردن سایتا به پردازش اطلاعات می پردازد.

در ادامه می خواهیم به این موضوع بدیم که اصلاً الگوریتم پنگوئن چه ویژگیایی داره و به روز رسانیای جدید اون، چه تاثیری روی دنیای سئو و کلا دیجیتال مارکتینگ داره.

اعلامیهای الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0

در طول چند هفتۀ گذشته، شاهد تغییرات و نوسانات خیلی در نتایج جستجوی گوگل بودیم. به روزرسانی که بیشتر افراد اون رو پیش بینی کرده بودن، آخر آخر شد و گوگل در آخر اعلام کرد پنگوئن نسخه 4.0 دو ویژگی کلیدی داره:

  1. الگوریتم جدید پنگوئن به شکل لحظه ای (Real-Time) کار می کنه. این واقعاً خبر خوبیه. افراد زیادی هستن که واسه سئو بی کیفیت خود، هزینه های زیادی صرف کرده ان و حتی پس از حذف همه بک لینکای اسپمی شون، بازم سایتشون به حالت اول برنگشتهه. شک نداشته باشینً خونه ای که روی ویرانها ساخته شده باشه، مقاومت زیادی نداره. این موضوع در مورد سئو هم راستی می کنه. افرادی هم که سئوی سایت خود رو روی لینک بیلدینگ بی کیفیت بنا کرده ان نباید توقع داشته باشن که در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار داشته باشن. حذف لینکای بی کیفیت، مطمئناً اونا رو به موقعیت اصلی خود بر نمی گرداند. با این حال، مثل اینکه کسب و کارایی خیلی وجود دارن که به دلیل الگوریتم پنگوئن با محدودیتای شدیدی روبرو بوده ان. به روز رسانی جدید الگوریتم پنگوئن واسه اینجور کسب و کارایی، شرایط جدیدی رو به وجود میاره.
  2. به گفته گوگل، این نسخه از الگوریتم پنگوئن از نسخه قبلی دقیق تر (Granular) است: این ویژگی به توضیح بیشتری نیاز داره. در گذشته به نظر می رسین، الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0، پنالتیای مربوط به کلمات کلیدی و رتبه صفحه رو بیشتر از نسخه 1.0 اون اعمال می کرد. با این حال، در چند پارسال شاهد پیشرفتای زیادی در این بخش بوده ایم و شایدً گوگل مثل گذشته تنها به فرآیند لینک بیلدینگ اهمیت نمی ده و تک تک لینکا رو مورد بررسی قرار میده. تنها زمونه که مشخص می کنه این دقیق تر شدن الگوریتم پنگوئن گوگل به چه معناست، اما مثل اینکه واسه افرادی که می خواهند از راه سئو کلاه سفید رتبه سایت خود رو افزایش دهند، خبر خوبی باشه.

ضمنا، باید دید که این دو ویژگی چطوری می تونن خود رو با 200 عامل رتبه بندی سایت در گوگل منطبق و هماهنگ کنن. الان، هر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن در هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی گوگل ترکیب شدن (البته پاندا به شکل Real Time فعالیت نمی کنه). پس این امکان هست که در آینده ارزش هر کدوم از این فاکتورهای رتبه بندی تغییر کنه.

نکتۀ دیگری که بیشتر واسه سئو کاران جالب توجه هستش اینه که دیگه اعلانای به روز رسانی واسه الگوریتم پنگوئن وجود نداره. الگوریتم پنگوئن الان، با هم با خزیدن گوگل در سایتا، به طور همیشگی به روز رسانی می شه، پس تغییرات کوچیکی که در این سیستم ساخته میشه، دیگه به آگاهی عموم نخواد رسید. من به شخصه بر این باورم که اینجور چیزی می تونه خبر خوبی باشه چون متخصصان سئو می تونن خیلی آسون روی انجام فعالیتای خوب بازاریابی تمرکز کنن و دیگه نگران به روز رسانیای گوگل و اعمال جریمها نباشن.

لینکا هنوزم فاکتوری مهم به حساب میان

باید به خاطر داشته باشین که لینکا هنوزم در رتبه بندی گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردارن و گوگل بارها این موضوع رو شفاف سازی کرده. با اینکه بارها افرادی مثل مت کاتز،گری ایلیس و جون مولر به اهمیت لینک به عنوان سیگنال رتبه بندی در موتورهای جستجو اشاره کرده ان، اما ضمنا به افراد اخطار داده ان که نباید انرژی خود رو تنها روی لینک بیلدینگ صرف کنن.

اینم بخونین:   آیا می دانید چه بک لینک هایی مضر می باشند؟

اگه کمی به عقب برگردیم میفهمیم که این جملات خیلی عجیب هم نیستن. فرض کنیم شما یک سایت پنج صفحه ای داشته باشین که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در اون وجود نداره و ضمنا 5000 بک لینک واسه سایت خود ایجاد کردین. پروفایل کارکرد سئو اینجور وب سایتی غیر معموله. گوگل از خود خواهد بپرسید: چرا اینجور سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی نداره، اینجور پروفایل لینک بیلدینگ قوی داره؟

از طرفی دیگه، اگه شما یک سایت معتبر داشته باشین و خیلی روی اون کار کنین، مثلاً تعداد زیادی محتوای خوب تولید کنین، صفحات زیادی  بسازید، سیگنالای شبکه های اجتماعی معتبر کسب کنین و لینکای متنی زیاد ایجاد کنین، گرفتن 5000 لینک واسه سایت شما ً طبیعی مثل اینکه. اگه فعالیت در شبکه های اجتماعی و روابط عمومی رو به همه فعالیتای بالا اضافه کنین، یک الگوی معتبر واسه کار و کاسبی خود دارید.

پس لینک بیلدینگ واسه سئو خیلی مهمه، اما لینک تنها یک مورد از فاکتورهای متعددیه که به وسیله گوگل مورد بررسی قرار میگیره و نمی تونه به تنهایی نشون دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشه. واقعا، گرفتن تعداد زیادی لینک ممکنه به خاطر فعالیتای بازاریابی عالی باشه. پس بهتره کلاه مهندسی برعکس رو از سر وردارین و به دنبال یک کلاه هوشمند بازاریابی واسه خود باشین. در این شرایط متوجه می شید که در یک راه درست حرکت می کنین.

گوگل چه می خواد؟

من به شخصه، جدا سازی و بررسی پیشنهادات گوگل رو خیلی مهم می دونم. شما می تونین مطمئن باشین پُستایی که گوگل در وبلاگ خود منتشر می کنه، به دقت نوشتن شدن و می تونن بینش خیلی خوبی از سئو در اختیار شما قرار دهند.

  • اگه نگاهی به اطلاعیه گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن 4.0 بندازید، متوجه می شید که گوگل بیشتر روی ایجاد وب سایتایی جذاب و شگفت انگیز که واسه کاربران رضایت بخش باشه، تاکید می کنه.
  • با مطالعه صفحه Link Schemes گوگل میشه به این نتیجه رسید واسه اینکه بتونین از بقیه سایتا لینکای با کیفیت و مرتبطی دریافت کنین، باید محتوای در ارتباط و منحصر بفردی بسازین که بتونه در دنیای اینترنت محبوبیت زیادی کسب کنه. ایجاد محتوای عالی خیلی ارزشمنده. اگه محتوایی که در سایت خود ایجاد می کنین مفید باشه، احتمال گرفتن لینک از راه اون خیلی زیاد هستش. گوگل هر لینکی که به سایت شما داده می شه رو به عنوان یک مهر تایید بر سایت شما در نظر میگیره. پس هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشه، امکان لینک گرفتن تون بالاتر میره.
  • اگه نگاهی به راهنمای وبمستر گوگل بندازید به این نتیجه خواهید رسید که چه چیزی سایت شما رو منحصر بفرد، با ارزش و تعاملی می کنه. کاری کنین که سایت شما در بین بقیه رقبا جدا باشه.
  • اگه نگاهی به اطلاعیه اصلی گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن بندازید، میفهمید که گوگل بار هم روی ایجاد سایت جذاب، شگفت انگیز و رضایت بخش تاکید داشته.

همونطور که می بینین، در این بیانیها، کیفیت از اهمیت ویژه ای برخورداره. تنها به کیفیت سایت خود توجه نکنین، محتوا و لینکایی که به سایت شما اشاره می کنن هم باید با کیفیت باشه. گوگل تاکید خیلی زیادی روی کیفیت این سه عامل داره:

بهترین روش واسه گرفتن لینکای با کیفیت و مهم، ایجاد محتوای منحصر بفرد و مرتبطیه که بتونه در فضای اینترنت، به طور طبیعی محبوبیت کسب کنه.

این موضوع بارها بیان شده. مشکلی که اینجا هست اینه که گوگل کمی خوش بینانه رفتار می کنه. ایجاد محتوای عالی به تنهایی کافی نیس. شما باید کاری کنین که افراد محتوای شما رو پیدا کنن و با اون رفت و امد داشته باشن. باید روابطی رو بسازین که در اون از آدما علاقمند استفاده می شه. ممکنه بخواهید با بقیه وبلاگ نویسان و صاحبان سایتا رفت و امد و رابطه داشته باشین. بعد از ایجاد اینجور رابطه ای، میتونین فرآیند لینک بیلدینگ خود رو شروع کنین و از آدما بخواهید به سایت شما لینک دهند.

اینم بخونین:   تبلیغات اینترنتی و بک لینک سازی

در نظر گوگل، کیفیت بالا به این معناست که سایت خود رو به شکلی بسازین که واسه مخاطبان هدفتون مهم و منحصر بفرد باشه. محتوایی رو بسازین که واقعا واسه مخاطبانتون ارزشمنده و می تونه به اونا کمک کنه. بیشتر افراد سعی می کنن فرآیند لینک بیلدینگ خود رو بی تولید محتوای مناسب و مفید شروع کنن و این یکی از مشکلات بزرگیه که در راه تلاشای لینک بیلدینگ قرار داره. راه حل این مشکل خیلی راحت س!. سایت خود رو بسازین، ارزشی رو واسه مخاطبان خود فراهم آورید و بعد لایه لینک بیلدینگ رو روی اون بسازید. در این شرایط موفق خواهید بود.

تاکتیکای لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن گوگل

در ادامه مروری خلاصه روی تاکتیکای لینک بیلدینگی داریم که هنوزم مهم هستن. اگه می خواین اطلاعات دقیق تری از فرآیند لینک بیلدینگ به دست آورید، پیشنهاد می کنم راهنمای لینک بیلدینگ واسه افراد مبتدی که در 7 فصل برایتون تهیه کردیم رو بخونین.

  1. کشف راحت: با کاربرد محدوده بزرگی از اپراتورهای کوئری (Query Operators) پیشرفته، شما می تونین صفحات منبع یا حتی دایرکتوریای با ارزشی رو پیدا کنین که مربوط به محصول یا خدماتی هستن که شما فراهم می کنین. هر چقدر محتوای بیشتری در سایت خودتون داشته باشین، پیدا کردن افرادی که به شما لینک می دن خیلی آسون تر هستش. بخاطر این بهتره به دنبال کلمات کلیدی خود، منابع، لینکا و دایرکتوریا باشین. بعد از این کار میتونین تحقیقات لازم رو انجام بدین.
  2. تحقیق درباره رقبا: بیشتر، مرور و بررسی لینکایی که به سایت رقبای شما اشاره دارن می تونه منابع لینک بیلدینگ خوبی رو در اختیار شما قرار بده و سایتایی رو برایتون رو می کنه که ممکنه به سایت شما هم لینک دهند. بازم باید مطمئن شید که محتوای با ارزشی در سایت خود دارین و بعد از بقیه سایتا خواسته لینک بکنین. به خاطر داشته باشین که سایتای لینک دهنده به رقبایتون، ممکنه تمایلی واسه لینک دادن به محتوای موجود در سایت شما نداشته باشن. پس بهتره به کیفیت محتوای خود فکر کنین.
  3. پست مهمان: استفاده از پُست مهمان هنوزم یک روش عالی واسه قرار گرفتن در دیدرس مخاطبانه و می تونه مخاطب زیادی رو وارد سایت کنه. به خاطر داشته باشین در این مورد هم کیفیت حرف اول رو می زنه. اگه فرصتی واسه لینک دادن به بخشی از محتوا رو داشته باشین و  بدونین که انجام این کار می تونه مهم باشه، حتماً این کار رو انجام بدین تا بتونین لینک متنی داشته باشین. به دنبال وبلاگا و سایتایی در بخش کاری خود باشین که به دنبال پست مهمان هستن. بازم می تونین با جستجوی عبارتایی مثل پُست مهمان، پخش کننده محتوا و … به نتیجه دلخواه خود برسین.
  4. تولید محتوا+پیشرفت محتوا: بعد از اینکه محتوایی عالی در سایت خود منتشر کردین می تونین سایتایی رو پیدا کنین که به بقیه مقالات لینک داده ان. در این مرحله باید با صاحبان اون سایتا تماس بگیرین و از اونا بخواهید در صورت امکان به محتوای شما هم لینک بدن. تکنیک آسمان خراش می تونه در این مورد به شما کمک کنه هر چند یک روش کامل واسه همه شرایط موجود نیس.
  5. استفاده از لینکای شکسته: این روش هم مثل تاکتیک شماره 4ه، اما در این گزینه شما به دنبال لینکای شکسته در سایتای مختلف می گردین. این سایتا می تونن لینکای با ارزشی واسه شما فراهم آورند. زمانی که فرصتی پیدا کردین، باید بتونین با ایجاد محتوای مناسب خلاءهای موجود رو پر کنین. این راه و روش می تونه واسه شما خیلی مفید باشه. سایتایی که دوست دارین از اونا لینک بگیرین رو شناسایی کنین و بعد اون سایتا رو با ابزارهایی مثل Screaming Frog یا Xenu Link Sleuth بخزید تا بتونین فرصتای موجود رو پیدا کنین.
  6. سازمونای محلی: زمانی که کسب وکار محلی دارین، لینکایی که بتونه شما رو به یک موقعیت فیزیکی وصل کنه، خیلی با ارزش خواهند بود. در بیشتر موارد شما می تونین باشگاها یا موارد این چنینی رو پیدا کنین که حاضرند با شما همکاری کنن. با انجام این کار میتونین رابطه خوبی با کسب و کارهای محلی داشته باشین. این موضوع باعث می شه افراد زیادی به کار و کاسبی شما توجه کنن.
  7. نشریات و روابط عمومی: علاوه بر داشتن یک سایت شگفت انگیز، انجام فعالیتای مختلف در دنیای واقعی می تونه امتیازات زیادی واسه شما به همراه داشته باشه. حضور داشتن در نشریات و مطبوعات فرصتی خیلی عالی واسه شما فراهم می کنن. در بیشتر موارد اینجور فعالیتایی باعث ایجاد لینک به سایت شما می شه و همین امر به شما کمک می کنه اعتبار و اعتماد بیشتری کسب کنین.
اینم بخونین:   رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکل است؟

مواردی که در این جا گفتیم لیست کاملی از تاکتیکای موجود واسه لینک بیلدینگ نیس، اما استفاده از این نکات می تونه مفید باشه. به خاطر داشته باشین که هر کسب و کاری باید از روش های هدفمند منحصر بفرد خود استفاده کنه. ممکنه یک تاکتیک واسه کسب و کاری نتایج عالی به دنبال داشته باشه، اما واسه تجارت دیگری اینجور نتیجه ای ایجاد نکنه. انجام همه این فرآیندها به خود شما و چیزی که برایتون مناسبه بستگی داره. ضمنا واسه انجام این فرآیندها باید مطمئن شید که سایت شما بهترینه و می تونه با گرفتن لینک از بقیه سایتا بهبود یابد.

نتیجه گیری

بهترین فرآیند واسه داشتن سئو بهتر، بعضی وقتا راحت ترین چیزیه که فکرش رو می کنین. استفاده از دایرکتوریای اسپم گونه هیچ معنی و تاثیری روی سئو نداشتن. زمانی اینجور مزارع لینکی روی سئو اثر خیلی مثبت داشتن، اما این کار باعث شد تعداد خیلی زیادی سایت بی داشتن محتوا، تعداد زیادی لینک داشته باشن. پس، زمان و سعی خیلی واسه ساخت لینکایی صرف شد که هیچ ارزشی به سایتا اضافه نکردند.

آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایتحتما بخونین: آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت

درسته که گوگل تبلیغات زیادی رو نمایش میده (حتی خیلی اوقات اعصابمون رو خرد می کنه!)، اما ضمنا گوگل ما رو وارد دنیای نامحدود اطلاعات می کنه و به نظر من این معامله خیلی خوبیه.

بدیش اینه، ما در دنیایی زندگی می کنیم که خیلی از کسب و کارا به دنبال سئو ارزون واسه سایت خود هستن و همیشه بعضیا وجود دارن که پاسخگوی اینجور تقاضایی باشن. این نیاز به سئوی ارزون قیمت باعث شده که سئو کاران مجبور شن به این خواستها تن دهند و ، ما می دونیم که سئوی ارزون برابر با سئو با کیفیت نیس. اما مثل اینکه که گوگل با پخش الگوریتم پنگوئن جدید، قصد داره سئوی بی کیفیت رو واسه همیشه از بین ببره.

من به شخصه امیدوارم الگوریتم پنگوئن بتونه به این نوع روشای لینک بیلدینگ پایان بده. الگوریتم پنگوئن جدید شاید به کمی زمان نیاز داشته باشه، اما مطمئناً روند لینک بیلدینگ رو متحول می کنن. پیشنهاد من به شما اینه که پیش از اونکه فرآیند لینک سازی تون رو شروع کنین، اول مطمئن شید محتوای با ارزشی واسه لینک ساختن در اختیار دارین.

نظر شما در این باره چیه؟ خوشحال می شوم که نظرات و پیشنهادات خود رو از راه دید ها با من در بین بذارین. ضمنا، اگه در مورد آموزش سئو سوالی دارین، آسون باشین و ازم بپرسید. من سعی می کنم در حد توانم شما رو راهنمایی کنم.