۱۰ نکته مهم برای بهینه سازی تصاویر سایت

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آموزش بهینه‌سازی تصاویر سایت

اگه یک یک سایت یا مغازه آنلاین رو اداره می کنین به طور قطع بهینه سازی تصاویر سایت، هنریه که باید در اون استاد باشین. به دلایل مختلف مثل کاهش سرعت بارگذاری سایت و بهبود تجربه کاربری، بهینه سازی تصاویر سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهم در سئو هستن که بدیش اینه خیلی مورد توجه واقع نمی‌شن. اگه یک وبلاگ‌نویس یا کارشناس تولید محتوای آنلاین هستین شایدً در زمان نوشتن و پخش یک محتوا با سوالات زیر روبرو شدین:

  • باید در مقاله خود از تصاویر استفاده کنم؟
  • چرا هنگام جستجوی عکس در گوگل، اجناس سایت من نشون داده نمی‌شه؟
  • به تگ‌های جانشین تصاویر (Alt Tags) واسه تصاویر سایت خود نیاز دارم؟
  • چه فرقی بین فرمت‌های PNG، JPEG و GIF هست؟ از کدوم یک واسه بهینه سازی تصاویر سایت استفاده کنم؟

روشنه که تصاویر در جذاب کردن محتوای آنلاین نقش مؤثری دارن و ضمنا، روی سئو و بهینه سازی سایت شما اثر مستقیم دارن. استفاده از تصاویر در ارتباط در مطالب به فهم بهتر و آسون‌تر خواننده کمک می‌کنه. به یاد داشته باشین که یک تصویر خوب بهتر از هزار کلمه!

در ادامه ۱۰ نکته‌ای که واسه سئو بهینه سازی تصاویر سایت باید رعایت کنین رو آورده‌ایم. پس خود رو واسه یک شیرجه‌ی عمیق در دانستنی‌های سئوی تصویر سایت آماده کنین!

پیدا کردن یک تصویر مناسب

اگه امکان استفاده از تصاویر اختصاصی در مطالب خود رو دارین درنگ نکنین. هر مقاله به تصاویری با موضوع شبیه خود نیاز داره. اگه تنها واسه سبز کردن چراغ افزونه‌ Yoast تن ضمنا کردن تصویر میدید، بهتره انرژی خود رو هدر ندین. شاید گوگل از محتوای عکس شما باخبر نباشه، اما کاربران به‌خوبی رابطه تصویر با متن رو متوجه می‌شن. تصویر مناسب، تصویریه که درخشش محتوا و موضوع مقاله شما باشه یا به یه جور محتوای شما رو تکمیل کنه.

از طرف دیگه، رابطه تصویر با کلمات و مطالبی که در دورش قرار داره باعث بهتر شدن رتبه اون در نتایج جستجوی تصاویر گوگل می‌شه؛ پس انتخاب یک عکس مناسب اولین قدم در بهینه سازی تصاویر سایته. ضمنا، استفاده از نمودار و اینفوگرافیک می تونه به انتقال بهتر پیام به کاربران کمک کنه. همین ارائه تجربه کاربری خوب، جزوی از بهینه سازی تصاویر سایت شماست و در آخر به سئوی سایت‌تون کمک می‌کنه.

البته باید توجه داشته باشین که استفاده بیشتر از حد از انیمیشن‌ یا تصاویر متحرک با فرمت GIF که این روزها خیلی محبوب شده، با احتیاط باشین. استفاده بیشتر از حد از این انیمیشن‌ها نه تنها از جذابیت مطالب شما می‌کاهد، بلکه باعث فرار کردن کاربران سایت شما می‌شه. پس در انتخاب و استفاده از این نوع فرمت تصویری احتیاط کنین.

چطوری عکس مناسب پیدا کنیم؟

، اما چطوری یک عکس مناسب با مقاله خود پیدا کنیم؟ واقعیت اینه که بیشتر سایت‌ها و شرکت‌های موجود وجود عکاس و گرافیست در بخش تولید محتوای خود چیزی غیرضروری میدونن، البته ما امیدواریم که کسب‌و‌کارا به اهمیت وجود این افراد واسه تولید محتوای حرفه‌ای پی ببرن. گرچه باید گفت که مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری اینجور طرز فکری کم بودن بودجه بخش محتوای شرکت‌هاست که باعث شده بخش محتوا توان کافی واسه پرداخت دستمزد یک عکاس یا طراح رو نداشته باشه.

از طرف دیگه، ممکنه به دلایل خاصی امکان عکس‌ورداری از بعضی موضوعات وجود نداشته باشه. در این شرایط شما می تونین با جستجوی تصاویر در گوگل، تصاویر مربوط به محتوای خود رو پیدا کنین. بعضی از تصاویر موجود، به شکل رایگان در اختیار همه قرار گرفته شده‌ان. سایت‌هایی مانند Flickr یا freeimages در این مورد می تونن به شما کمک کنن. در ایران هم سایت‌هایی مانند رنگی‌تر منابع خوبی واسه خرید و سفارش عکس در مورد‌های مختلف مثل آشپزی، گردشگری و مناسب‌های ملی مذهبی هستن. ضمنا، سایت‌هایی مثل Freepik وجود دارن که وکتورهای رایگانی رو در اختیارتون قرار میدن. مطمئناً با استفاده از این سایت‌ها می تونین تصاویری که با موضوع محتوای شما در ارتباطند رو پیدا کنین.

تصاویر رو توصیفی و به زبون انگلیسی نام‌گذاری کنین

ما بارها در مطالب خود اشاره کرده‌ایم که سئو تنها درباره کلمات سایت شما نیس و تصاویر سایت هم به همون اندازه مهم هستن؛ اونقدر مهم که گوگل سرویسی به نام Google Image رو واسه جستجوی تصاویر در نظر گرفته.

شاید تصور کنین که با قرار دادن تعداد زیادی تصویر قشنگ و با کیفیت می تونین کاربران زیادی رو در سایت خود نگه دارین. مطمئناً این طرز فکر ً درسته، اما مسئله مهم یافتن سایت شما به وسیله کاربرانه. یکی از چند تا نکته مهم در بهینه‌سازی یا همون سئوی تصاویر سایت، نام عکس‌ها و تصاویر سایته. پُر کردن سایت از صدها تصویر که با نام پیش‌فرض دوربین ذخیره می‌شن کار راحت‌ایه، اما باید بدونین که اصلاً ایده جالبی به نظر نمی‌رسد چون هیچ کاربر عاقلی با اعداد و حروف نامفهوم تصویری رو در گوگل جستجو نمی‌کنه.

هنگامی که صحبت از سئو به بین میاد انتخاب کلمات کلیدی مناسب بیشتر از هر چیزی به بهتر شدن رتبه سایت شما در بین نتایج جستجو کمک می‌کنه و تجربه نشون داده که استفاده از نام‌های توصیفی ً در بهینه سازی تصاویر سایت مؤثره. موتورهای جستجو برخلاف گذشته دیگه تنها به نظارت اطلاعات متنی در صفحات سایت اکتفا نمی‌کنن، بلکه اونا در بین نام تصاویر هم به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر کاربر هستن.

اجازه بدید از تصویر زیر واسه یک مثال استفاده کنیم، یک مرسدس بنز کلاس CLA

تصاویر سایت رو به زبون انگلیسی نام‌گذاری کنین

شما می تونین از نامی مثل DCMIMAGE10.jpg که دوربین عکاسی به طور پیش‌فرض واسه تصویر انتخاب کرده استفاده کنین. با این حال، بهتره نام عکس رو به Mercedes-benz-CLA 4-Door-Coupe.jpg تغییر بدید. ضمنا پیش از نام‌گذاری عکس، تصور کنین که مشتریان محصول شما رو چطوری جستجو می کنن و بیشتر از چه الگویی واسه جستجو استفاده می کنن؟ مثلا، تصویر بالا رو میشه به روش‌های زیر نام گذاری کرد:

  • Mercedes-benz-CLA-4-Door-Coupe-2017
  • ۲۰۱۷-mercedes-benz-CLA-4-Door-Coupe
  • Mercedes-benz-CLA-4-Door-2017-Coupe
  • یا اگه علاقه دارین تصاویر سایت‌تون به زبون فارسی نام‌گذاری شن می تونین عکس بالا رو به این شکل نام‌گذاری کنین: مرسدس-بنز-سی-ال-ای-۲۰۱۷
اینم بخونین:   وردپرس و بهینه سازی سایت

یکی از روش‌های معتبر واسه انتخاب نام مناسب استفاده از اطلاعات حاصل از تحقیق کلمات کلیدیه. با نگاهی به الگوی جستجوی کاربران می تونین روش عادی جستجو به وسیله اونا رو دریابید و از همون فرمول واسه نام‌گذاری بقیه تصاویر خود استفاده کنین. با این حال اگه قصد ریزبینی در این نکات جزئی رو ندارین، تنها کافیه از وجود کلمات کلیدی عادی در نام تصاویر مطمئن شید.

حتما بخونین:  فایل Robots.txt چیه و چطوری میشه اون رو ساخت؟

تگ‌ Alt تصاویر رو با هوشمندی انتخاب کنین

تگ Alt، به متنی جانشین گفته می‌شه که موقع خطا در اجرای تصاویر به نمایش در میاد. حتی در صورت اجرای تصاویر هم با عبور دادن بیان کننده موس از روی تصاویر می تونین این عبارات جانشین رو نگاه کنین. افزون بر این، تگ‌های Alt در بهینه سازی تصاویر سایت و بهبود سئو هم مؤثر هستن. واقعا استفاده از این تگ‌ها شاید بهترین راه واسه نمایش تصاویر شما در بین نتایج جستجوی تصاویر گوگله.

ضمنا، در بهینه سازی تصاویر سایت باید واسه هر یک از تصاویر یک تگ Alt به شکل جدا از هم بنویسید. به خاطر داشته باشین که:

  • تصاویر خود رو در صورت امکان مثل نام عکس با زبون انگلیسی توضیح کنین
  • اگه تصویر مربوط به محصولی با مدل و شماره سریالی خاصه حتما از اونا در متن جانشین استفاده کنین.
  • از تگ‌های Alt واسه تصاویر تزئینی استفاده نکنین. موتورهای جستجو در صورت استفاده بیشتر از اندازه از این عبارات شایدً شما رو جریمه می کنن.

موتور جستجوی گوگل هنوز قادر به تشخیص محتوای تصاویر نیس. واسه همین استفاده از تگ Alt و دیگه متن‌های جانشین بهترین روش واسه توضیح محتوای تصاویر واسه موتور جستجوی گوگله. ضمنا، تگ‌های Alt می تونن به یافتن سایت شما به وسیله کاربران کمک خیلی کنن.

ابعاد تصویر و ویژگی‌های مختلف اجناس رو در نظر بگیرین

یک روش‌ی عادی در بازاریابی که الان خیلی مورد استفاده قرار میگیره اجرا تصاویر زیاد از زوایا و ویژگی‌های مختلف محصولاته. اجازه بدید به مثال مرسدس بنز کلاس CLA برگردیم:

شما واسه فروش این خودرو تنها به نمایش یک عکس اکتفا نمی‌کنین، بلکه تصاویری از فضای داخلی، قسمت عقب، جلو پنجره و پیشرانه، یک نمای بسته از رینگ چرخ‌ها و یک نمای باز سه‌بعدی از خودرو رو واسه معرفی در نظر می‌گیرید. بهترین راه واسه سرمایه‌گذاری روی این سری عکس‌ها استفاده از تگ‌های Alt منحصربه‌فرد واسه هر یک از تصاویره. مثلا:

  • در تصویری با نام ۲۰۱۷-mercedes-benz-CLA-4-Door-Coupe-Leather-Interior-Trim.jpg می تونین از متن جانشین ۲۰۱۷ mercedes benz CLA 4-Door Coupe Leather Interior Trim به عنوان تگ Alt استفاده کنین.
  • یا واسه تصویری با نام ۲۰۱۷-mercedes-benz-CLA-4-Door-Coupe-Rear-View-Air-Spoiler.jpg متن جانشین ۲۰۱۷ mercedes benz CLA 4-Door Coupe Rear View Air Spoiler رو به عنوان تگ Alt انتخاب کنین.

واقعا، نکته کلیدی در این روش اضافه کردن توضیحاتی کوتاه به تگ‌های Altه طوری که بیشتر کاربران جستجوکننده به سایت شما هدایت شن.

شایدً امکان داره که شما در این مرحله به فکر استفاده از تصاویر بزرگ و باکیفیت واسه بهبود تجربه کاربری باشین، اما مراقب باشین! کاهش سرعت بارگذاری به دلیل تصاویر بزرگ، مانعی مهم در بهبود تجربه کاربری حساب می‌شه. پس در سایت خود از تصاویر بزرگ استفاده نکنین و ابعاد اون رو تغییر بدید.

ضمنا کاهش ابعاد تصاویر اگه با کم شدن حجم اونا همراه باشه، نقش مؤثری در بهبود زمان بارگذاری صفحات سایت داره. روبروی، استفاده از تصاویری با ابعاد کوچیک یا ایجاد توانایی نمایش بزرگ‌تر در پنجره POP-UP (یک صفحه جداگونه) باعث رضایت بیشتر کاربران میشه.

به خاطر داشته باشین که تغییر اندازه تصاویر تأثیری در حجم اونا نداره! مثلا هنگامی که یک تصویر ۲۵۰۰×۱۵۰۰ رو در یک قاب ۲۵۰×۱۵۰ نشون میدید سرعت بارگذاری سایت تغییری نمی‌کنه. در وردپرس هنگام آپلود کردن تصاویر می تونین اندازه نمایش اون رو در اندازه‌های بزرگ، متوسط و بندانگشتی تغییر بدید، اما حجم تصاویر تغییری نمی کنه.

حجم تصاویر رو کم کنین!

این مورد از فهرست نکات بهینه سازی تصاویر سایت شاید یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی بانس ریت بالا و فرار مخاطبان از سایت شما باشه. در اول باید بدونین که:

  • بیشتر کاربران اینترنتی حدود ۳ تا ۷ ثانیه واسه بارگذاری یک صفحه اینترنتی روی لپ‌تاپ صبر می کنن. این عدد واسه گوشی‌های هوشمند در حدود ۵ تا ۷ ثانیهه.
  • دروغ‌ای هست که می‌گوید طراحان سایت آمازون در یک بررسی عجیب دریافتند که اگه صفحات این سایت تنها یک ثانیه دیرتر بارگذاری شه، هرساله ۱.۶ میلیارد دلار از دست میدن.
  • گوگل زمان بارگذاری صفحات رو به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر میگیره.

پس اگه در سایت تجاری خود تصاویری دارین که مدت زمان بارگذاری اونا بیشتر از ۱۵ ثانیه طول می کشه، بهتره با مشتری‌های خود خداحافظی کنین! اما راه حل حل این مشکل چیه؟

سؤال خوبیست! اگه حجم عکس‌های صفحات رو کاهش دهیم سرعت بارگذاری سایت افزایش می‌یابد و پس کاربران کمتری پس از کلیک روی لینک سایت شما پشیمون می‌شن. یکی از راه‌های مناسب واسه کاهش حجم تصاویر استفاده از توانایی Save for Web در نرم‌افزار فتوشاپه. این توانایی به شما کمک می‌کنه تا با کمترین افت کیفیت، حجم تصاویر سایت خود رو کم کنین؛ اما اگه به فتوشاپ دسترسی نداشتیم چه کنیم؟

در صورت نبود دسترسی به نرم‌افزار فتوشاپ می تونین از وسایل آنلاین ویرایش عکس در اینترنت استفاده کنین. شرکت Adobe علاوه بر نرم‌افزار فتوشاپ، یک برنامه ویرایش عکس آنلاین در سایت photoshop.com به کاربران ارائه می ده. با اینکه این وسیله از تموم توانایی‌های نسخه کامپیوتری فتوشاپ بهره مند نیس، اما عملکردهای پایه این برنامه واسه یک ویرایش راحت عکس رو در اختیار شما قرار می ده. افزون بر این، ابزاریهای آنلاین دیگری هم واسه ویرایش عکس وجود دارن که مثل اونا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت PicMonkey که به وسیله کارشناسان به‌عنوان یک وسیله ویرایش عکس جالب‌توجه شناخته می‌شه.
  • سایت Pixlr که با سادگی بی‌مانند به ابزاری کاربرپسند بدل شده و یک نسخه اندروید واسه اجرا در گوشی‌های هوشمند رو هم ارائه می ده.
  • سایت FotoFlexer دیگه وسیله ویرایش آنلاین تصاویره که حتی امکان ویرایش به‌صورت چندلایه رو هم واسه کاربران فراهم نمودهه.
اینم بخونین:   7 روش برای کسب و کارهای کوچک با بهینه سازی

در آخر باید به خاطر داشته باشین که تصاویر تجاری معمولاً باید حجمی کمتر از ۷۰ کیلوبایت داشته باشن. در هر حال این میزان همیشگی نیس و واسه تصاویر بزرگ یا اینفوگرافیک‌ها انجام اون کمی مشکل به نظر می‌رسد.

از فرمت مناسب واسه تصاویر خود استفاده کنین

تصاویر در سایت‌های اینترنتی معمولاً با سه فرمت JPEG، PNG و GIF بارگذاری می‌شن و هر یک از این فرمت‌ها اثر متفاوتی روی عکس‌ها می ذارن؛ البته فرمت دیگری به نام SVG هم هست که بیشتر واسه آیکون‌های سایت استفاده می‌شه.

JPEG (یا jpg) یک فرمت قدیمی واسه تصاویر حساب می‌شه، طوری که در فضای اینترنت از این فرمت به عنوان یک استاندارد یاد می‌شه. تصاویر JPEG می تونن به میزان قابل‌توجهی فشرده شن که نتیجه اون تصاویری باکیفیت بالا و حجم خیلی کم هستش.

تصاویر GIF (یا gif) نسبت به JPEG از کیفیت پایین‌تری برخوردارن و بیشتر واسه تصاویر تزئینی (دکوراتیو) و آیکون‌های کوچیک مورد استفاده قرار میگیره. افزون بر این GIF از انیمیشن یا تصاویر متحرک هم پشتیبانی می‌کنه که به طور حتم با اونا در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان مانند تلگرام آشنا شدین. فرمت GIF با وجود کیفیت پایین به دلیل حجم مناسب از دید بهینه سازی تصاویر سایت از اهمیت بالایی برخورداره. با اینحال واسه تصاویر پیچیده، این فرمت انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد چون از طیف رنگی کمتری نسبت به بقیه فرمت‌ها پشتیبانی می‌کنه.

تصاویر PNG نسبت به تصاویر GIF از محبوبیت بیشتری برخوردارن و می تونن به‌عنوان جایگزینی به‌جای اونا مورد استفاده قرار گیرند. این تصاویر از رنگ‌های بی‌تعدادی پشتیبانی می کنن و مثل JPEG در اثر فشردگی کیفیت خود رو از دست نمی‌دهند. فرمت PNG الان به شکل زیادی در سایت‌ها استفاده می‌شه، اما باید توجه داشت که این تصاویر نسبت به نمونه‌های JPEG باکیفیت برابر از حجم خیلی بالاتری برخوردارن و امکان کاهش حجم قابل‌توجه اونا به‌سختی امکان‌پذیره و در صورت انجام، خیلی از جزئیات عکس مانند رنگ‌های اصلی از بین می‌روند. با اینحال اشاره این نکته خالی از لطف نیس که فرمت PNG-24 سه برابر نسبت به نوع PNG-8 حجیم‌تره.

در کل هنگام انتخاب فرمت تصاویر به نکات زیر دقت کنین:

  • واسه سایت‌های تجاری با تصاویر زیاد، فرمت JPEG بهترین انتخاب ممکنه. این جور تصاویر از کیفیت مناسب و حجم پایینی برخوردارن.
  • از فرمت GIF واسه تصاویر بزرگ اجناس استفاده نکنین. این تصاویر معمولاً بزرگ و با جزئیات خیلی زیاد مانند شکل و رنگ هستن و استفاده از GIF با رنگ‌های قابل پشتیبانی محدود راه معقولی به نظر نمی‌رسد.
  • تصاویر PNG جانشین مناسبی واسه GIF و JPEG هستن؛ البته اگه از حجم مناسبی بهره مند باشن. در هر حال استفاده از PNG-8 بیشتر از PNG-24 پیشنهاد می‌شه.

از تصاویر Thumbnails درست استفاده کنین

الان خیلی از سایت‌های تجاری و فروشگاهی از تصاویر بندانگشتی یا اصطلاحاً Thumbnails استفاده می کنن. این تصاویر به‌خصوص در صفحات دسته‌بندی (Category) باعث افزایش سرعت مرور اجناس به وسیله کاربران می‌شه. با اینحال باید در استفاده از اونا با احتیاط بود. این جور از تصاویر می تونن سرعت بارگذاری صفحات رو کاهش دهند. کاهش سرعت یک سایت به ویژه در صفحات دسته‌بندی، باعث از دست دادن مشتریان می‌شه؛ پس:

  • در بهینه سازی تصاویر سایت حجم عکس‌های بندانگشتی رو تا حد ممکن کم کنین. با اینکه تصاویر بزرگ و باکیفیت واسه مشتریان مطلوب‌تر هستن، اما روبروی باعث کاهش سرعت سایت و نارضایتی همون مشتریان می‌شن.
  • تگ‌های Alt مربوط به تصاویر بندانگشتی رو تغییر بدید. برخلاف تصاویر بزرگ که معمولاً تگ‌های Alt شبیه دارن تصاویر بندانگشتی باید با توجه به معنی خود دارای تگ‌های منحصربه‌فرد باشن تا در صورت خطا در بارگذاری محتوای اونا به‌راحتی به وسیله کاربران تشخیص داده شه.

مراقب تصاویر تزئینی سایت باشین

سایت‌ها بیشتر به خاطر زیبایی بیشتر و بهبود تجربه کاربری از تصاویر تزئینی (دکوراتیو) پشت‌زمینه، حاشیه‌ها و دکمه‌ها استفاده می کنن. ، هر تصویر غیرتجاری و نامرتبط با اجناس در یک سایت فروشگاهی یا تجاری جزو تصاویر تزئینی قرار میگیره.

با اینکه این جور تصاویر به زیبایی سایت کمک می کنن، اما استفاده زیاد از اونا باعث افزایش حجم صفحات و کاهش سرعت بارگذاری اونا می‌شه. به این منظور در اول حجم این تصاویر رو بررسی کنین و از الگویی‌هایی که کمترین حجم رو اشغال می کنن استفاده کنین. دقت در نکات زیر به هنگام بهینه سازی تصاویر سایت می تونه به افزایش سرعت بارگذاری صفحات کمک کنه:

  • واسه تصاویری که حاشیه‌های صفحات رو پر می کنن از فرمت PNG-8 یا GIF استفاده کنین چون در این بخش‌ها کیفیت از اهمیت کمتری برخورداره. گرچه با استفاده از این فرمت‌ها می تونین تصاویری باکیفیت قابل‌قبول و حجمی کمتر از ۱۰۰ بایت بسازین.
  • در صورت امکان به‌جای تصاویر تزئینی از کدهای CSS واسه ساخت قسمت‌های رنگی استفاده کنین.
  • تصاویر پس‌زمینه معمولاً از کیفیت بالایی برخوردارن با این حال حجم اونا رو تا حد ممکن کم کنین. استفاده از فرمت JPEG می تونه در این مورد به شما کمک کنه.
حتما بخونین:  داستون مصوّر: فرآیند سئو سایت شما چطوری انجام می‌شه؟

از شبکه‌های تحویل محتوا با احتیاط استفاده کنین

شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به مکانی واسه میزبانی تصاویر و بقیه فایل‌های رسانه‌ای هستن. این شبکه‌ها از سرورهای بزرگی تشکیل می‌شن که در چند نقطه دنیا گذاشته شدن. با استفاده از CDN محتوای سایت شما از نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی کاربر تحویل داده می‌شه. پس استفاده از این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا، پهنای باند سایت و کاهش زمان بارگذاری صفحات خیلی مؤثر هستش.

اینم بخونین:   هدف از سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

با اینحال هنگامی که صحبت از بک لینک به بین میاد یکی از مشکلات بزرگ شبکه‌های تحویل محتوا رو می‌شه. همونجوریکه میدونید بک لینک واسه بهبود سئوی سایت یک امر لازم حساب می‌شه و داشتن بک لینک بیشتر بیشتر به معنای جایگاه بهتر در بین نتایج موتورهای جستجوه؛ اما قرار دادن تصاویر در دامنه شبکه‌های تحویل محتوا به معنای پاک کردن اونا از دامنه سایت شماس؛ پس هنگامی که یک کاربر به تصاویر شما لینک می ده این لینک به‌جای سایت شما به سایت شبکه تحویل محتوا فرستاده می‌شه و تاثیری در بهینه سازی تصاویر سایت نداره! پس هنگام استفاده از این سرویس‌ها به نکات زیر دقت کنین:

  • تنها به خاطر این که CDN روش مرسومیه، چشم و گوش بسته از اون استفاده نکنین. بلکه اول مطمئن شید این حرکت بهترین انتخاب واسه کار و کاسبی شماست.
  • اگه سایت شما به‌طور ماهانه از فروش بالایی برخورداره، استفاده از CDN انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد؛ چراکه سایت شما شایدً به طور کامل شناخته شده و رتبه مناسبی هم داره. پس خیلی احتیاجی به بک لینک‌هایی که از تصاویر خود دریافت می‌کنه نداره. ضمنا، از دست دادن مقدار ناچیزی بک لینک در ازای افزایش سرعت قابل توجه سایت، ً منطقی و مناسب به نظر می‌رسد.
  • اگه سایت شما از بازدیدکننده کمی برخورداره، به طور حتم استفاده از سرورهای فعلی پاسخگوی نیازتون هستش. ضمنا بی‌بهره ماندن از بک لینک‌های احتمالی در ازای افزایش سرعتی که خیلی به اون نیاز ندارین منطقی به نظر نمی‌رسد.

تصاویر خود رو آزمایش کنین

تا الان درباره کاهش حجم تصاویر و دقت در استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا صحبت کردیم؛ اما یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بهینه سازی تصاویر سایت آزمایش تصاویر به خاطر امتحان میزان کارایی اونا در کسب و کاره. پس خوندن نکات زیر خالی از لطف نیس:

  • آزمایش تعداد تصاویر محصول در هر صفحه: زمان بارگذاری صفحات، یکی از معضلات سایت‌های تجاری حساب می‌شه. از طرفی، کاهش تعداد عکس اجناس در هر صفحه باعث افزایش سرعت بارگذاری و پس افزایش CTR و فروش می‌شه و از طرف دیگه استفاده از عکس‌های زیاد واسه نشون دادن نماهای مختلف اجناس می تونه باعث بهتر شدن تجربه کاربری خریداران و فروش بیشتر شه. حال چیکار باید کرد؟ تنها راه تشخیص این موضوع، آزمایش هر دو روش و امتحان نتایج آنهاست چون بعضی اجناس به تصاویر زیاد و بعضی دیگه به تصاویر کمتری نیاز دارن.
  • تشخیص زاویه موردعلاقه کاربران: شایدً تا الان دریافته‌اید که مشتریان به دیدن اجناس از زوایایی خاص علاقه‌ی بیشتری دارن. مثلا در بخش خودرو تصاویر سه‌بعدی که در اونا نمای جلو، کنار و سقف اتومبیل نشونه بیشتر از تصاویر از نمای روبرو و عقب مورد استقبال قرار میگیره چراکه بخش زیادی از نمای بیرونی خودرو در این تصاویر به‌طور کامل دیده می‌شه؛ اما در کل بهترین راه واسه یافتن زوایای موردعلاقه کاربران نظرسنجی از آنهاست.
  • آزمایش تعداد اجناس نشون داده شده در هر صفحه دسته‌بندی: ۱۰، ۲۰ یا ۱۰۰ محصول؟ چه تعداد محصول واسه نمایش در هر صفحه دسته‌بندی مناسبه؟ جدا از سرعت بارگذاری که متأثر از تعداد عکس‌های موجود در هر صفحه؛ تعداد تصاویر بر تجربه کاربری و بهبود خرید مشتریان هم اثر می‌گذارد. پس بهتره تعداد اجناس به نمایش درآمده در صفحات دسته‌بندی رو تغییر داده و نتایج اون رو بررسی کنین.

نتیجه‌گیری

حجم بالای تصاویر، یکی از علل اصلی کنه شدن وب‌سایته. واسه همین، اهمیت استفاده از تصاویر در اندازه و حجم مناسب موضوعیه که نیاز به اهمیت دو برابر می‌شه. ضمنا، اضافه کردن توضیحات و تگ‌های Alt در رتبه گرفتن مقالات و دیده شدن‌شون در نتایج جستجوی گوگل اهمیت زیادی داره.

بهینه سازی تصاویر سایت یا همون Seo Image یکی از موارد مهم سئو هستش که کمتر وب‌مستری به اونا اهمیت می ده. مطمئن باشین شاید حالا، حضور تصاویر سایت شما در نتایج جستجوی Google Image، به اندازه حضور در نتایج جستجوی Web گوگل مهم نباشه، اما مطمئناً به دیده شدن سایت‌تون کمک می‌کنه. البته الان  هم در خیلی از نتایج جستجو، گوگل ما رو به طرف تصاویر موجود در وب هدایت می‌کنه. بس بهتره بهینه سازی تصاویر سایت رو دست کم نگیرید.


Comments are closed.