۵ قانون همیشگی بهینه سازی وب سایت

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

در سالای گذشته حتما صحبتایی در مورد تغییرات الگوریتمای موتورهای جستجو و این که چطوری مسئولیتای بهینه سازی به خاطر تغییرات الگوریتما تغییر پیدا کرده ان شنیده اید.

قوانین سئو

تغییرات جدید خیلی از شرکتا و مدیران وبسایتا رو با این سوال پیچیده باقی گذاشته که باید در چه بخشایی فعالیت بیشتری داشته باشن؟ چه بخشایی رو واسه همیشه از یاد ببرن؟به بیان دیگه مردم در حال سوال هستن که چه نکاتی بهینه سازی اصولی رو تعریف میکنه و چه نکاتی مهم هستن.

واسه جواب به این سوال و سوالای شبیه ۵ قانون و اساسی سئو رو که باید با اونا زندگی کنین رو به شما گوش زد می کنیم.

قانون ۱: افزایش اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

قوانین سئو - اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ممکنه واسه شما سوال ایجاد شه که چرا با شبکه های اجتماعی شروع کردیم؟اصلا مگه شبکه های اجتماعی جزو مسئولیتای سئو به شما میرود؟جواب خیلی راحت س! چون تاثیری که شبکه های اجتماعی در نتایج جستجو(SERPs) دارن در حال رشده.

کاری که باید انجام بدین به این شکله:

  • واسه ۵۰ محتوای ایجاد شده مقدار اشتراک گذاری رو محاسبه کنین.
  • میانگین اشتراک گذاری واسه ۵۰ پست رو به دست بیارین.این همون عددیه که موفقیت و یا شکست شما رو نمایان می کنن.
  • دلایلی که هر پست ممکنه در فضای مجازی پخش شه رو پیدا کنین.توجه داشته باشین هر نوع محتوایی توانایی پخش شدن در فضای مجازی رو نداره.

محتوایی تازه بسازین و پیش از پخش به این سوالا جواب بدید:

  • بهترین عنوان رو انتخاب کردم؟
  • ۲ نفر حرفه ای اون رو تایید کرده ان؟
  • عنوان پست رو واسه استفاده در توییتر و فیسبوک و گوگل پلاس بازنویسی کردم؟

چند روز پس از پخش پست به این سوالا جواب بدین:

  • ایا به هدفای مورد نظر در مورد اشتراک گذاری رسیده اید؟
  • چطوری پست رو بازنویسی کنم تا پتانسیل پخش شدن و اشتراک گذاری اون زیاد شه؟
  • از پستی که باعث شکست شما شد چه چیزایی قابل استفاده ی دوباره هستن؟

خوشتون بیاد یا نه بحث شبکه های اجتماعی به یکی از وظیفهای سئو و بهینه سازی سایت تبدیل شده.به زبون دیگه اگه میخواهید در دنیای سئو حرفی واسه گفتن داشته باشین باید وقت و زمان قابل ملاحضه ای در بحث شبکه های اجتماعی صرف کنین.

 قانون ۲: ایجاد سایت معتبر

قوانین سئو - سایت معتبر

ایجاد سایت معتبر به داشتن وبسایتی قدیمی,مشهور و دارای محتوای حرفه ای ختم میشه.

  • قدمت: اصل ابتدایی و مهم داشتن سایت معتبر قدمت اینه.سایت شما چندسال سابقه داره؟دامنه چند سال عمر داره؟در صورتی که ۲ سایت با محتوای نزدیک به هم با فاصله کمی از هم فعالیت خود رو شروع کنن,در رقابت سئو برنده به احتمال خیلی زیاد سایت قدیمی تره.
  • معروفیت: اگه محتوای آموزشی ارائه شده به وسیله گوگل و بینگ رو مطالعه و اجرا کنین به معروفیت دست پیدا می کنین.اگه تونستید مخاطبان خود رو راضی کنین که محتوای تولید شده به وسیله شما رو به اشتراک بذارن اون زمان می تونین بگید در امر گرفتن معروفیت موفق بوده اید.اگه روی تکنیکای غیرقانونی سئو(BlackHat SEO) ادامه بورزید و موتورهای جستجو بفهمن اون زمان میشه گفت معروفیت شما دچار صدمه ی بزرگی شده.
  • محتوای حرفه ای: ایجاد محتوا و آموزشای حرفه ای نه تنها باعث میشه که محتوای ایجاد شده پتانسیل اشتراک گذاری و خونده شدن رو افزایش می ده بلکه باعث میشه شما مخاطبان و طرفداران ثابتی رو هم به دست آورید.
اینم بخونین:   روش های حیرت انگیز که در عرض چند روز سایت شما را بهینه و سئو می کند

موضوع ی قدمت سایت موردی نیس که بشه اون رو خیلی آسون حل کرد در این بخش راه حلایی هست که از مهم ترین اونا گرفتن لینکای معتبر از وبسایتای معتبر میشه اشاره کرد.لینک از هر وبسایتی دارای ارزش یکسانی نیس.در سئوی نوین ما میگیم که سعی کنین به رقبا و دوستان خود لینک بدین و شبکه فعالیت خود رو گسترش بدید اما توجه داشته باشین که لینک از وبسایتی که لینک کمتری به بقیه می ده از وبسایتی که در پستای خود به تعداد بالا به بقیه لینک می ده با ارزش تره.لینک دادن به وبسایتای در ارتباط خیلی بهتر از لینک دادن به وبسایتایی که در ارتباط نمیباشنده.

مواردی که میشه از اونا به عنوان روشایی واسه ایجاد سایت معتبر اشاره کرد:

  • حواستون به نکات معلوم باشه: خوشحال و راضی نگه داشتن موتورهای جستجو کار خیلی راحتیه.تنها آموزشاشون رو بخونین و به اونا عمل کنین.اونا به خاطر فعالیت مهم شما برایتون ارزش قائل می شن و به شما به رنکینگ خوب جایزه میدن.
  • طبق برنامه ریزی محتوای حرفه ای تولید کنین: همون اندازه که ایجاد محتوای حرفه ای واسه موتورهای جستجو مهمه که ایجاد محتوای به روز مهمه.محتوای در ارتباط و به روز این پیغام رو به موتورهای جستجو ارسال میکنه که این سایت حرفی واسه گفتن داره.
  • ایجاد محتوای متفاوت: گوگل از این که میبنیید وبسایتی در حال ایجاد محتوا به شکلای مختلف مثل ویدئو,عکس,اینفوگرافیک و … است لذت می بره.اگه به وبسایتای معتبر نگاه کنین می تونه انواع مختلفی از محتوا رو در وبسایتاشون نگاه کنین.علاوه بر این خود مخاطبان هم از نگاه محتوای متفاوت لذت میبرند.اونا شاید از خوندن پست طولانی خسته شن اما عاشق ویدئوهای آموزشی طولانی هستن.
  • سالها در حال رقابت باشین: به زبون راحت زود خسته نشید و سالا دامنه و سایت رو در رقابت نگه دارین حتی با چراغ خاموش!

قانون ۳: جذب لینکای معتبر

قوانین سئو - لینک معتبر

از آنجایی که لینک یکی از هسته هاییه که موتورهای جستجو ساختار خود رو طبق اون میسازند ایجاد لینک(Link Building) در سئو خیلی مهمه.گرچه لینکای داخلی خیلی مهم هستن اما لینک معتبر از وبسایتای دیگه ارزش دیگری داره.

  • پستای خوره ی لینک بنویسید: یک سری از پستای ساخته شدن که لینک به طرف خود جذب کنن.به بیان راحت تر بعضی از پستا مخاطبان رو مجبور میکنه با پست دیگری به شما جواب بدن این جور پستا دادوفریاد میکنند.
  • حذف لینکای شکسته: در وبسایتای مشهور مشغول به فعالیت شه,لینکای خراب اونا به وبسایتتان رو پیدا کتید و با محتوای تازه قبلیا رو حذف کنین.
  • پست مهمان بنویسید: بدیش اینه بحث پست مهمان موضوع جا افتادی در کشور ما نمیباشد.مسعود فاطمی در یک ادمین در مورد نکات مثبت ارسال پست مهمان در ایران توضیح داده.به شما پیشنهاد میکنیم که دور اندیش باشین و با ایجاد محتوای حرفه ای و ارسال اون به دیگه وبسایتا به اعتبار و ارزش اون سایتا اضافه کنین این کار به شکل خودکار واسه شما بازدید و لینک به همراه داره.ما در سئوموز هم پذیرای پستاتون هستیم.
  • جای خالی رو پر کنین: کمی وقت بذارین و در وبلاگ و وبسایتای مشهور گردش کنین حتما در گردش خود به موضوعی برخورد می کنین که تصور کنین به اندازه کافی به این موضوع در این سایت پرداخته نشده در حالی که در بخش ی فعالیت آنهاه.با مدیر سایت/وبلاگ تماس بگیرین و نظرات خود رو با اونا در بین بذارین معمولا اونا از نظرات شما استقبال می کنن و امکان این که ازتون به عنوان دوست و یا پیشنهاد دهنده یاد کنن خیلی زیاده.
اینم بخونین:   پدر سئو ایران و ۷ نکته ای که سئو کاران می گویند “کاش زودتر آنها را می دانستیم

ضمنا به شما پیشنهاد میکنیم که پست آرمین جلیلی در مورد ۱۰ قانون طلایی واسه جذب لینکای باارزش با بخونین.

قانون ۴: طراحی کابرپسند

قوانین سئو - طراحی

این قانون ممکنه خیلی عجیب به نظر برسه.

هدف گوگل راضی کردن کاربران خوده.اما اگه شما به عنوان کاربر به وبسایتی در نتایج برخورد کنین که طراحی زیبایی نداره و در بارگزاری اون به مشکلات زیادی برخورد می کنین مطمئنا گوگل به هدف خود که راضی نگه داشتن شماس نرسیده.

این همون دلیلیه که خیلی از سئوکارهای معتبر این روزها به طراحی سایت,موندگاری کاربران در سایت و سرعت لود صفحات اهمیت می دن.

  • ایجاد صفحات مرکزی: صفحات مرکزی به صفحاتی گفته میشه که دور و حوش موضوع خاصی همه منابع و لینکا رو حمع آوری میکنه.به این صفحات به عنوان نقاشی کوچیکی از محتوای ارائه شده در وبسایتتان نگاه کنین.کاربران عاشق اینطور صفحات هستن چون در سریع ترین زمان ممکن بهترین و کامل ترین اطلاعات رو از فعالیت وبسایتتان به دست می آورند.صفحات مرکزی ضمنا به محتواهای قدیمی شما جون تازه ای میبخشند و زنده میکنندشان.
  • محدود کردن فضای تبلیغات: حتی اگه سایت به تبلیغات وابسته و نیازای پولی شما با اون برطرف میشه سعی کنین تا جایی که ممکنه تعداد تبلیغات رو کم نگه دارین.بدیش اینه این روش در وبسایتای فارسی زبون در حال رشده و رضایت کاربران به آخرین موردی که مدیر سایت به اون توجه میکنه تبدیل شده به طور مثال اگه شما به ۱۰۰ سایت برتر ایران نگاه کنین متوجه تعداد بالای تبلیغات به شکل بنری و پاپ آپ می شید که نشون از کم اهمیت بودن کاربرانه.توجه داشته باشین میزان بالای تبلیغات به گوگل پیغام سایت اسپم ارسال میکنه.
  • افزایش سرعت سایت: در این مورد قبلا توضیح داده ایم که الان موتورهای جستجو به ویژه گوگل توجه خاصی به سرعت سایت دارن و در شرایط برابر برنده ی رقابت سئو طبق سرعت سایت تعیین میشه.نمیتوان از سرعت به عنوان یک عامل مهم واسه موتورهای جستجو اشاره کرد اما زمانی که سخن از رضایت کاربران و اهمیت اون واسه موتورهای جستجو پیش میاد پی میبریم که باید به این نکته توجه خاصی داشته باشیم.پیشنهاد میکنیم پست ۱۵ روش واسه افزایش سرعت سایت رو بخونین.
  • استفاده از BreadCrumb: این مورد خیلی قدیمیه و موردی نیس که تازگیا اهمیت یافته باشه اما کاربران و موتورهای جستجو هردو علاقه شدیدی به BreadCumb دارن.کاربران میفهمند دقیقا در کدوم بخش سایت هستن به ویژه اگه از صفحه اصلی وارد صفحه مورد نظر نشده باشن.موتورهای جستجو BreadCrumb رو دوست دارن چون به اونا کمک میکنند محتوا رو دسته بندی کنن.
  • طراحی سایت قشنگ: همیشه به خاطر داشته باشین کاربران پیش از محتوا به شکل ظاهری سایت دقت میکنند و این که سایت طراحی قشنگ و کاربرپسندی نداره می تونه واسه گوگل کافی باشه تا در رنکینگ جایگاه پایین به سایت شما بده.
اینم بخونین:   بهینه سازی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر موبایل

در آخر و مهم تر از همه به خاطر داشته باشین زمانی که شما اون چه کاربران طلب میکنند رو به اونا منتقل میکنه دارین به روشی طبیعی اون چه رو که موتورهای جستجو طلب میکنند منتقل می کنین.

قانون ۵: دراز مدت فکر کنین

قوانین سئو - تفکر دراز مدت

این بخش صحبت بیشتر با گروه ها/شرکتای سئو هستش.

اگه از شرکتا/گروه های سئو سوال کنین که شما دراز مدت فکر می کنین؟به احتمال خیلی زیاد به شما خواهند گفت بله.

راه راحت واسه این که متوجه باشین راست میگن یا دروغ اینه که سوال کنین:

        حواستون به الگوریتمای جدیده؟

اگه جواب مثبت دادن بدونین که به شما دروغ گفتن و تفکر اونا کوتاه مدته.یک نمونه راحت از افرادی که کوتاه مدت فکر میکنند اینه که:وقتی آمار مشتری افت میکنند و مشتری شکایت میکنه اونا خیلی سریع به دنبال روشایی میگردند که در سریع ترین زمان ممکن آمار شما رو به حالت قبلی و یا حتی بهتر از قبل بازگردادند.

وسوسه انگیزه که در حالی که می تونین با روشای راحت ای در بازه ی زمانی کوتاه مشتری رو راضی و خوشحال کنین برسین.اما بدیش اینه در دنبال کردن زیاد الگوریتمای موتورهای جستجو نه به مشتری سودی میرسد نه به موتورجستجو و نه به فردی که مسئول سئو سایت شماست.

در طرف دیگه کسائی که دراز مدت فکر میکنند به جای توجه به فاکتورهای تازه به فاکتورهایی توجه میکنند که قدمت زیادی دارن و هیچ وقت عوض نمی شن.مثل قوانینی که ما در بالا واسه شما اشاره کردیم.اگه قوانینی که اشاره کردیم رو دنبال کنین در آپدیتا و تغییرهای الگوریتما نه تنها ضربه ای نخواهید خورد بلکه روند صعودی تری رو هم در پیش خواهید گرفت.

یکی از دلایل دیگری که دنبال کردن همیشگی الگوریتما خوب نیس اینه که گوگل هر ۱۷.۵ ساعت الگوریتمای خود رو به روز میکنه.

نتیجه گیری

خیلی مهمه که توجه داشته باشین با این که دنیای سئو در حال تغییره اما همیشه نکاتیه که اگه اونا رو دنبال کنین وضعیت ثابت رو به رشدی دارید.

اما همیشه به خاطر داشته باشین قانون مهم و اساسی در سئو تنها و تنها یک چیزه:

صبر صبر صبر

اگه خودتون رو آموزش بدید که صبر داشته باشین تا نتایج به شکل طبیی ظاهر شن مطمئنا در آینده از گرفتن تصمیمای اشتباه خودداری می کنین.

سئو رو مثل مسابقه ی دو ماراتن بدونین,در مسابقات ماراتن سریع ترین فرد برنده نمیشه بلکه کسی که صیر و ایستادگی بالاتری داره برنده میشه.