لینک بیلدینگ

Written by 92 on ژوئن 21, 2018 and posted in مقالات و پایان نامه ها.

لینک بیلدینگ، ایجاد بک لینک، link building همه به یکی معنی بوده و کلا به فرآیند ایجاد لینکای خارجی به طرف سایت گفته می شه که یکی از هزاران تکنیکای بهینه سازی موتورهای جستجوه. واسه موتورهای جستجو که صفحات وب زیادی رو مورد بررسی قرار می دن ، لینکها به عنوان یک راه و خیابون ارتباطی بین صفحاتن. با استفاده از لینک بیلدینگ و جدا سازی و بررسی لینکهای پیچیده، موتورهای جستجو خیلی آسون می تونن بین صفحات اندازه گیری کنن.

ابتدا شروع لینک بیلدینگ
از آخرای سال 1990، موتورهای جستجو از لینکها به عنوان یک راه واسه تعیین محبوبیت و اهمیت یک صفحه وب استفاده کردن.براین پایه، اونا الگوریتم خود رو تغییر کرده و یک معنی جدید در سئوسایت ساختن: لینک بیلدینگ

قبلا افزایش سئو و رتبه الکسا یک سایت کار خیلی راحت ای بود. کافی بود که کلمات کلیدی رو تعریف کرده و بعد چند دفعه یا به طور منظم اونا رو به کار ببرین. سایت شما به طور زیادی و سریع در صفحه اول گوگل قرار میگرفت، البته در اون موقع تعداد وب سایتها محدود بود. اما با افزایش تعداد وب سایتا و تغییر الگوریتم گوگل و معرفی الگوریتمای جدید، گوگل این مورد رو منسوخ اعلام کرد و یکی از مواردی که به اون اهمیت زیادی میده لینک بیلدینگ و رابطه بین صفحات که همراه با تولید محتوای نابه.

اجازه بدید که با یک مثال لینک بیلدینگ رو شروع کنیم: فرض کنین که شما وارد یک خیابون شدین و به دنبال راهی هستین که از راه کوچه به خیابون موازی و بغل دستی خود برید. شما از راه کوچها که به هم متصله، راه خود رو به خیابون جدید پیدا می کنین.حال فرض کنین که داخل یک کوچه بن بست شدین، تا انتهای کوچه نمی رین و خیلی سریع برمی گردید و به دنبال راه جانشین می روید و واقعا دیگر وارد اون کوچه نمی شید.

رابطه بین صفحات وب هم مثل همین مثاله. اگه موتور گوگل وارد صفحه ای شه که هیچ ارتباطی با دیگر صفحات نداره، اون رو مثل کوچه بن بست میدونه و بعد از چند وقت این صفحه، یک صفحه منزوی تلقی می شه و کم کم رتبه خود رو ازدست میده.

سیگنال لینک در لینک بیلدینگ
حتما از خودتون پرسیده اید که یک موتور جستجو چطوری به یک لینک رتبه و ارزش میده؟ واسه پاسخدهی به این سوال باید ما عناصر تک تک یک لینک رو بررسی کنیم و ببینیم که موتور جستجو چطوری به این عناصر دست پیدا می کنن. از روند رسیدن دقیق موتورهای جستجو به تک تک عناصر اطلاعات دقیقی در دسترسی نیس اما از راه تجربه و مطالعاتی که شده، میشه حدسایی در این مورد زد. در زیر لیستی از موارد قابل توجه واسه موتورهای جستجو قرار داده شده. این سیگنالا به وسیله متخصصان سئو در مورد لینک بیلدینگ تهیه شده که ارزش لینک رو اندازه گیری می کنه. ما اینجا فقط به طور خلاصه به معرفی این موارد می پردازیم.

محبوبیت جهانی
هر چه یک سایت محبوبتر باشه، میزان بک لینک اون در عملیات لینک بیلدینگ بیشتر بوده. مثلا سایت ویکی پدیا که یک سایت محبوب و مرجعه، میزان بک لینکی که این سایت نسبت به بقیه داره از همه بیشتره. واسه اینکه بتونین به این محبوبیت دست پیدا کنین باید با تکنیک لینک بیلدینگ آشنا باشین.

محبوبیت محلی روی موضوع خاص
معنی محبوبیت محلی به این معناست: اگه سایت شما در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنه مثلا مثل سایت سئوکار که فقط در مورد سئو و بهینه سازی سایت مطلب می نویسد، لینکهایی که به این خاطریعنی یکتا بودن موضوع محتوا دریافت می کنین، به مراتب ارزش بیشتری از لینکهایی داره که به خاطر خبره های جورواجور از سایت خود دریافت می کنین. مثلا اگه کسی بخواد یک وبلاگ از سایت سئوکار رو در وب سایتی دیگر بازنشر بده، حتما اون رو در وب سایتی که موضوع اون با سایت مبدا یکیه منتشر می کنه نه یک سایت متفرفه. اینجا گوگل متوجه رابطه نزدیک بین دوتا سایت می شه و به سایت مبدا یک امتیاز ویژه میده.

اینم بخونین:   آموزش ساختن بک لینک

هدف اصلی لینک بیلدینگ ایجاد رابطه بین صفحات با یک موضوع یکسانه.

انکر تکست – Anchor Text
یکی از قوی ترین سیگنالایی که موتورهای جستجو واسه رتبه بندی سایت استفاده می کنن، انکرتکسته. اگه دو لینک به یک صفحه با کلمه کلیدی متناسب اشاره کنن، میشه گفت به احتمال زیاد اون صحفه می تونه رتبه خیلی خوبی کسب کنه.

لینکای قابل اعتماد
در این موضوع شکی نیس که خیلی از لینکایی که به صفحه وارد می شن، اسپمن یعنی 60 درصد صفحات وب، اسپمن. واسه همین موتورهای جستجو از یک سیستم واسه اعتبارسنجی بک لینکا استفاده می کنن. دریافت لینک یا لینک بیلدینگ بین صفحه شما و یک صفحه قابل اعتماد از نظر موتورهای جستجو، باعث افزایش و بهبود رتبه سایت شما می شه. وب سایتهای سازمانی، دولتی و مثل اینا، سایتایین که دارای لینکای با اعتبار بالان.

لینکای همسایه
گفته می شه هیچی بدتر از همسایه بد نیس، چون باعث اذیت بقیه می شه. در لینک بیلدینگ هم همینطوره. اگه شما از یک سایت اسپم لینک بگیرین یا به یک سایت اسپم شده لینک بدین، سایت شما مشمول جریمه میشه و باید تاوان سنگینی رو بدین. پس مراقب لینکدهی باشین.

تجدید و نو کردن
هر وسیله به هر حال روزی کهنه می شه. لینکا هم از این قانون مستثنی نیستن و ممکنه که تازگی خود رو از دست بدن و حتی یک سایت دیگر لینک جدیدی دریافت نکنه که میشه گفت حکم یک فرد مرده رو پیدا می کنه. پس این خیلی مهمه که بتونین با راه حل بازاریابی اینترنتی خود، اول از همه هرروز یک بک لینک جدید دریافت کنین و ضمنا لینکای قدیمی خود رو احیا کنین. واسه احیا لینکای قدیمی بهتره که موقع تولید محتوا، قانون رابطه بین صفحات رو حفظ کنین. یعنی چی؟!!! یعنی اینکه اگه مطلب جدیدی تولید می کنین اون رو به مطالب قدیمی اما در ارتباط لینک بدین تا قدیمیا حکم کوچه بن بست رو پیدا نکنن.

اشتراک در شبکه های اجتماعی
اگه کار شما در شبکه های اجتماعیه و در مورد سئو فعالیت می کنین، حتما ارزش این کار رو بیشتر از همه موارد می دونین. لینک بیلدینگ بین سایت و شبکه های اجتماعی از نون شب در بهینه سازی سایت واجبتره. شما باید کاری کنین که کاربر تشویق شه تا مطالب سایت شما رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بزاره.

اصول و پایه لینک بیلدینگ
لینک بیلدینگ یک هنره. ضمنا یکی از بخشای مهم در موفقیت سئو هستش. لینک بیلدینگ نیازمند خلاقیت، سعی و بیشتر بودجهه. در چند پارسال، کمپینای لینک بیلدینگ زیادی برگزار شده که هیچ کدوم مثل به هم نبوده البته ممکنه در بخشایی دارای اشتراکاتی باشن اما راه حل لینک بیلدینگ به سایت و شخصیت شما و کسب و کارتون بستگی داره. در زیر سه راه اساسی و اصول گرفتن لینک رو به طور خلاصه گفته ایم:

اینم بخونین:   مهمترین روش هایی که در سئو سیاه هرگز نباید استفاده کرد

لینکای طبیعی
لینکایی که دیگر وب سایتا به طور طبیعی به صفحات سایت شما به ویژه محتوا یا همون بخش مقالات می دن.

ایجاد لینکای دستی واسه پیشرفت بیشتر
ایجاد لینکای دستی که به وسیله خود صاحب سایت ایجاد می شه مثل ثبت در دایرکتوریا، ارسال لینک در ایمیل یا پرداخت هزینه.

لینکای خودساخته
لینکایی که به وسیله کاربران در دیگر وب سایتا به ویژه انجمن و فروما ساخته میشه. این لینک شاید خیلی ارزش نداشته باشن اما وقتی زیاد باشن، می تونه تاثیری هم اندازه دو مورد بالا داشته باشن.

طراحی و شروع کمپین لینک بیلدینگ
مثل بقیه فعالیتای بازاریابی، اولین قدم در طراحی کمپین لینک بیلدینگ تعیین هدف و استراتژیه. بدیش اینه لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین فعالیتا واسه اندازه گیریه. با اینکه موتورهای گوگل می تونن تا حدی ارزش هر لینک رو اندازه بگیرن اما گرفتن اطلاعات کامل از نتیجه لینک بیلدینگ کاری غیر ممکنه.

در زیر معیارهایی که واسه میشه واسه اعتبار سنجی لینک استفاده شه، معرفی شده:

رتبه بندی واسه اصطلاحات جستجوی در ارتباط
یکی از راه ها واسه تعیین اینکه چطوری یک موتور جستجو ارزش یک صفحه رو تعیین می کنه، اینه که کلمات کلیدی و عبارت تعریف شده صفحه مورد نظر رو جستجو کنیم یعنی اینکه شما عبارت مورد نظر خود رو در گوگل جستجو کرده و صفحات وب مرتبطی که نشون داده می شه رو بررسی کنین و رتبه سایت خود رو نسبت به بقیه مشخص کنین.

Mozrank
موزرنک محبوبیت یک صفحه رو در وب نشون میده. صفحاتی با موزرنک بالا دارای رتبه بیشترین. واقعا هر چه لینک به یک صفحه بیشتر باشه، محبوبیت اون بیشتره.(این مورد در سایت moz هست)

حق اختیار دامنه
اندازه احتمال وجود دامنه واسه هر کوئری در گوگل انجام می شه.

بک لینک رقیبا
واسه اینکه بتونین رتبه وب سایتهای شبیه خود رو در کلمه کلیدی بدست بیارین، بهتره که از راه وسایل گوگل رتبه اونا رو در کلمه کلیدی یا عبارت خاص خود جستجو کنین و میزان بک لینکی که اونا می گیرن رو می تونین تا حدی فهمیده باشین.

تعداد لینکای روی یک صفحه
با توجه به فرمول بندی رتبه صفحه، ارزش یک لینک در کنار بقیه لینکها تعیین می شه واسه همین پیشنهاد می شودکه اگه لینکای داخلی دارای ارزش یکسانین، میزان بک لینکها هر چه کمتر از وب سایتهای متفرقه باشه بهتره.

ترافیک برگشت پنهون
لینک بیلدینگ فقط منحصر موتورهای جستجو نیس. اگه میزان ترافیک ورودی یک سایت بالا باشه، اینا نه تنها واسه موتورهای جستجو مفیده بلکه می تونه باعث ورودی کاربران جدید بیشتری شه.

چند نمونه از راه حل لینک بیلدینگ
مشتریان خود رو تشویق کنین که به سایت شما لینک دهند
هر برندی تعدادی مشتریان وفادار داره. شما می تونین با راه حل و برنامه ریزی خاصی از اونا بخواهید که اجناس شما رو به دیگر دوستان خود معرفی کنن و صفحه اینترنتی مربوط به اون رو در شبکه اجتماعی به اشتراک بذارن.

تولید محتوا باارزش کنین
یکی از بهترین و ارزانترین راه ها واسه افزایش رتبه الکسا سایت، تولید محتوای ناب و باارزشه. می دونید که گوگل در الگوریتم جدید خود به تولید محتوا تک و غیرتکراری خیلی اهمیت می دهدو هرچه شما بتونین در این تکنیک قوی باشین، خیلی آسون می تونین کاربران بیشتری رو به طرف سایت خود جذب کنین. در مورد راه حل تولید محتوا صحبتای زیادی شده فقط در همینجا به طور خلاصه و در یک جمله بگیم که اگه محتوای شما بتونه نیاز کاربر رو جواب بده، یک امتیاز مثبت تونسته اید در این مورد بگیرین.

اینم بخونین:   همه آنچیزی که درباره کانکس باید بدانید

به روز باشین
یکی از مهمترین نکات در هر وب سایتی به روز بودن در مطالب و محصولاته. شما هر چه به روز باشین کم کم می تونین همه کاربران بخش کاری متناسب خود رو به طرف خود جذب کنین.

واسه موتورای جستجو که وب رو قلمروی خود می پندارند ، لینکا به عنوان خیابونایی بین صفحاتن.با بررسی لینکای حرفه ای ، موتورا می تونن روابط بین صفحات و راه های مختلف اون رو فهمیده باشن.

از آخرای سال ۱۹۹۰ موتورای جستجو از لینکا به عنوان رایایی استفاده کرده ان که نشون دهنده دموکراسی نظرات وب درمورد اینکه چه صفحاتی مهم و مشهور هستنده.موتورا خودشون کاربرد اطلاعات لینک رو بهبود بخشیده و به یک هنر جالب تبدیل کرده ان،و الگوریتمایی پیچیده سایتا و صفحات رو طبق این اطلاعات، با تفاوتایی کم ارزشیابی می کنن.

لینکا در سئو همه کاره نیستن اما حرفه ایای جستجو، قسمت بزرگی از الگوریتمای موتورا رو به عاملای طبق لینک مربوط می دونه.با استفاده از لینکا موتورا نه تنها می تونن میزان معروفیت یک سایت و صفحه رو طبق تعداد و معروفیت صفحاتی که به اونا لینک داده ان سبک سنگین کنن، بلکه می تونن معیارایی مثل میزان اعتماد،اسپم و قانونی بودن رو هم بررسی کنن.

سایتای قابل اعتماد تمایل دارن تا به دیگر سایتای قابل اعتماد و خوش سابقه لینک بدن ، در حالی که سایتای اسپم لینکای خیلی کمی رو از اینجور سایتایی دریافت می کنن.مدلای قانونی مثل آنایی که در الگوریتم هیل تاپ به عنوان فرضیه شناخته شده بودن ، پیشنهاد می دن که لینکا روش خوبی واسه شناسایی اسناد حرفه ای در یک موضوعن.

به لطف این تمرکز روی کاربرد الگوریتما و بررسی لینکا ، افزایش میزان اعتبار لینک یک سایت واسه گرفتن جذابیت و قدرت و ترافیک از طرف موتورا حیاتیه.به عنوان یک سئو ، لینک سازی یکی از چیزای مهم مورد توجه واسه رنکینگ جستجو و موفقیت دریافت ترافیکه.

لینکای استفاده شده به وسیله موتورای جستجو

قبل از این که تموم جزممان رو عزم کنیم تا لینک سازی رو شروع کنیم ، باید عناصر یک لینک که به وسیله موتورای جستجو استفاده می شه رو درست مثل این که چطوری اون عناصر در سنگین شدن لینکا در الگوریتم عمل می کنن بفهمیم.

موتورای جستجو با روشای متفاوتی از لینکا استفاده می کنن.در حالی که ما از همه ویژگیای لینکا که به وسیله موتورا سنجیده می شه مطلع نیستیم ،میتونیم با زیرکی تموم حدسایی بزنیم که در دنیا واقعی راستی می کنه.

یکی از عاملایی که خیلی مهمه معروفیت جهانیه که در زیر به اون می پردازیم.

معروفیت جهانی

هر چقدر یک سایت مشهور و مهم باشه ، لینکای بیشتری از اون سایت گرفته میشه.یک سایت مثل ویکی پدیا تقریبا ۱۰۰۰ سایت مختلف به اون لینک می دن که نشون میده این سایت خیلی مشهور و مهمه.واسه کسب اعتماد و اهمیت از طرف موتورا ، شما به کمک دیگر دستندرکاران لینک نیاز دارین.هر چه میزان معروفیت بیشتر،بهتر.