20 اصطلاح برای آشنایی با بهینه سازی و سئو

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

آموزش بهینه سازی سایت

سئوکاران حرفه‌ای معمولاً با تموم این 20 اصلاح آشنایی کامل دارن اما واسه اونایی که می خوان سئو رو فرابگیرند مطمئناً بعضی از این اصطلاحات تخصصی سئو ناشناختهه.آموزش بهینه سازی سایت

به گزارش آلامتو و به نقل از پارسیش؛ اگه شما یک وبلاگ یا سایت دارین یا به شکلی با اینترنت در رابطه هستین شما باید درباره بهینه سازی صفحات واسه موتورهای جستجو یا به اصطلاح سئو رو بدونین. یک راه خوب واسه بالا بردن بازدید و رتبه خود در گوگل به روش درست که خود گوگل الگورتیم اون رو تولید کرده و این ۲۰ اصطلاح عادی در سئو و بهینه سازی می تونه به شما کمک کنه مقاله های تخصصی رو بهتر بفهمین.آموزش بهینه سازی سایت

ویکی پدیا SEO رو اینجور تعریف میکنه:

بهینه‌سازی موتور جستجو، (به انگلیسی: Search engine optimization)، یک روند مناسب واسه بهبود دید یک سایت یا یک صفحه وب در یک موتور جستجوی طبیعی و یا الگوریتمیه. کلا سایت‌هایی که بالاترین جای و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو رو دارن، بازدید کننده بیشتری از راه موتورهای جستجو بدست می آوردن. SEO توانایی انواع جستجو رو داره، مثل: جستجوی تصاویر، مکانی، جستجوی ویدئو، جستجوی علمی، جستجوی خبری و صنعت خاص در رأس موتور جستجو هستن.
به عنوان یک راه حل بازاریابی اینترنتی، SEO به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه چه چیزی جستجو می‌شه، رسیدگی می‌کنه و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدوم یک از موتورهای جستجو به وسیله مخاطبان مورد توجه قرار میگیره رو مورد بررسی قرار می ده. بهینه‌سازی سایت شامل پیشرفت مطالب موجود در خود سایت و HTML و برنامه نویسی مربوط به هر دو و ضمنا رابطه بین کلمات کلیدی و حذف مشکلات مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و گسترش یک سایت واسه افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک‌های ورودی، از این جور تاکتیک‌های جستجوگرهاه. در کل SEO به معنی بهینه‌سازی موتور جستجوه.آموزش بهینه سازی سایت

۱. SEM:

یعنی بهینه سازی شبکه های اجتماعی واسه بازاریابی (Search Engine Marketing) و این کلمه رو بیشتر در سایتای ارائه دهنده خدمات بازاریابی نگاه می کنین. SEM به دو قسمت تقسیم شده: SEO & PPC. سئو که یعنی بهینه سازی واسه موتورای جستجو که در بالا اشاره شد و PPC یعنی پرداخت به ازای کلیک که جوری به تبلیغات اینترنتی مربوط می‌شه که سایت موفق ایرونی اون آنتورکه.آموزش بهینه سازی سایت

۲. بک‌لینک:

بک لینکا لینکایی در صفحات اینرتنتی استند که به سایت شما ربط دارن یعنی لینک سایت شما در صفحه ای با مشخصات خاص مثل PA & DA & Pr قرار داره که بستگی به خصوصیاتشان میتوانند مفید یا مضر باشن و این لینکا اگه به شکل درست در سایتا قرار گیرند اثر خیلی زیادی روی رتبه شما دارن.آموزش بهینه سازی سایت

اینم بخونین:   چرا سایتها به بهینه سازی نیاز دارند؟

۳. پیج رنک:

یک واحد واسه ارزش یک صفحه به وسیله گوگل معرفی شد ولی در چند ماه پیش تموم پیج رنکا صفر شدن، قبل از اون پیج رنکا نقش مهمی در خرید و فروش وبسایتا و تبلیغات اونا بودن اما با صفر شدن اونا واحد دیگری واسه ارزشیابی قدرت صفحه به وجود اومد که در ادامه به اونا میپردازیم.

۴. Linkbait:

لینک بیت یک مقاله یا امکانیه که واسه قشر مخاطبنان شما جذاب باشن، این لینکا معمولا در بازاریابی ویروسی استفاده می‌شن و اگه درست اعمال شن میتوانند سکوی خیلی خوبی واسه پرتاب شما باشن و معمولا مقاله، عکس یا یک ویدیو هستن. مت کاتز مدیر بخش اسپم گوگل درباره Linkbaitا میگه:آموزش بهینه سازی سایت

یک چیز اونقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان رو جلب کنه

۵. Link farm:

گروه دسته جمعی از لینکا در یک سایت که به خاطر افزایش مصنوعی PageRank تولید می‌شن. قبلا اینجور لینکا باعث افزایش سریع رتبه می‌شن اما حال با وجود هوشمند تر شدن رباتای گوگل این اتفاق دیر یا حتی اصلا نمی‌افتد و واقعا این لینکها و این روش جز روشای کلاه سیاه سئو به حساب میاد.آموزش بهینه سازی سایت

۶. Anchor text:

انکر تکست یک متنه که شما رو به صفحه ای هدایت میکنه که واقعا الان در مرورگرها اون رو به رنگ آبی نشون می دن، اگه Anchor text خوب استفاده شه و درست نوشته شه می تونه اثر خیلی زیادی روی سایت شما داشته باشه. مثلا این یک نمونه آنکر تکسته:

۷. NoFollow:

نوفالو خاصیتی در لینکه که صاحبان وبسایتا استفاده میکنند تا سیگنالی رو واسه جلوگیری از تعریف و تعریف از لینک به گوگل بدن. این لینکا زمانی به کار می‌روند که لینکا به وسیله کاربران یا اسپانسران و تبلیغ دهندگان شما ساخته و تنظیم شده باشه. وقتی گوگل با لینکای نوفالو رو به رو می‌شه، اون رو در افزایش رتبه و پیج رنک اثر نمی‌بده.

۸. Link Sculpting:

مدیران سایت با استفاده هدفمند از خاصیت Nofollow در لینکا جریان پیج رنک صفحات سایت خود رو کانالیزه می کنن که باعث افزایش پیج رنک صفحات مورد نظر میشه. با تغییرات گذشته گوگل در نحوه استفاده از Nofollow این توانایی دیگه موثر نیس.آموزش بهینه سازی سایت

۹. Title Tag:

تگای عنوان عیناً اسم سایت شما هستن، و این یکی از مهمترین عناصر در الگوریتم جستجو گوگله. انتخاب نام واقعا مثل انتخاب شخصیت خودتونه، Title Tag سایت شما باید شامل کلمات کلیدی که در اون فعالیت می کنین باشه. مثلا سایتای که در ضمینه بازاریابی فعالیت میکنند معمولا از اسمای با نامای آژانس بازاریابی، خدمات بازاریابی و … استفاده میکنند.

اینم بخونین:   بدون یک ریال سرمایه گذاری سایت خود را بهینه کنید

۱۰. Meta Tags:

دقیقا مثل به Title Tagا هستن فرقش اینه که تایتل تگا اطلاعات مورد نیار و اجباری رو به ربات جستجو می دن و متا تگای اطلاعات اضافه و واقعا تکمیلی رو در اختیار اونا می دن، متا تگای مختلفی وجود دارن و هر کدوم استفادهای متفاوتی دارن. متا تگا در Head هر صفحه قرار می گیرن.

۱۱. الگوریتم جستجو:

گوگل یک الگوریتم خاص واسه جستجو در صفحات و ثبت اونا در دایرکتوری بزرگش داره. این الگوریتم با بیشتر از ۲۰۰ قانون واسه ثبت شما تولید شده و پس از اینکه وبسایتتان رو صفحات گوگل می‌ببینن خوشحال باشین که از این راه پر پیچ و خم گذر کرده. نمونه راحت اش همون متا تگا، تایتل تگ، انکر تسکتا و لینکا استند.آموزش بهینه سازی سایت

۱۲. SERP:

که به انگلیسی Search Engine Results Page میشه. اگه بخوایم اون رو ترجمه کنیم موتور جستجو نتایج صفحات میشه، که به طور راحت یعنی همون سرچ کلمه خاص شما در صفحه نتایج گوگل و راحت تر یعنی رتبه شما در نتایج گوگل که هرچه رتبه شما در نتایج بالاتر باشه ورودی بیشتر دریافت می کنین.

۱۳. Sandbox:

سند باکس یک پنالتی موقت به وسیله گوگل یا بهتر بگیم یک جریمه موقتیه، واقعا روزای اول که وبسایتتان رو تاسیس می کنین و روی کلمه های کلیدی خودتون کار می کنین شاهد هستین سریع بالا میاید ولی دوباره به نتایج آخر سقوط می کنین و این بخاطر اینه که گوگل اجازه نمی‌بده وبسایتای تازه تاسیس در صفحات اول باشن و پس از یه مدت که معمولا بین ۳ ماه تا ۱ سال متغیر و نسبت به رقابت کلمه کیلیدی تغییر میکنه، دوباره باز میگردید و سند‌باکس واسه شما هیچ خطری نداره و یک عادت ماهیانه گوگله.

۱۴. Keyword Density:

این کلمه به معنی چگالی کلمات در یک صفحه میباشند. چگالی صفحه یعنی تعداد کلمات کیلیدی شما نسبت به تموم کلمات در صفحه که اگه این مقدار بیش تر از حد ممکن شه به وسیله گوگل جریمه می شید. افزونه Yoast SEO چگالی کلمات رو زیر ۲/۵% قبول میکنه اما در کل صفحه سایت می تونه تا ۵% باشه.

۱۵. keyword stuffing:

تکرار کلمات کلیدی در سالای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ خیلی بر بالا بردن رتبه شما در گوگل موثر بود اما با روی اومدن الگوریتم پاندای گوگل و جدیتر شدن چگالی کلمات این روش منسوخ شد و جز روشای کلاه سیاع گوگل بشمار می‌رود. مثلا نمونه خیلی زیاد اون که در ایران رایجه نوشتن حجم خیلی زیادی کلمه کیلیدی در متاتگ هاس.آموزش بهینه سازی سایت

اینم بخونین:   11 تکنیک بهینه سازی

۱۶. Cloaking:

این تکنیک روشی واسه نشون دادن محتوا متفاوت واسه دو گیرنده یعنی موتورهای جستجو و خوانندگان وبلاگتونه. مثال راحت اش اینه که شما مطلبی نوشته اید که می تونه شما رو به بهترین رتبه در گوگل برسونه اما محتوایش واسه خوانندگان جالب نیس پس از تکنیک Cloaking استفاده می کنین. این روش تفکری اسپم گونه رو ایجاد میکنه و احتمال پنالتی شدن شما (اگه ممنوع نشده باشه) کمه.آموزش بهینه سازی سایت

۱۷. Web Crawler:

خزندگان وب، یا همون رباتایی که در وبسایتا و صفحات مختلف میخزند و اطلاعات رو واسه دیتاسنترا میفرستند مثلا خزنده گوگل وارد سایت شما می‌شه و هر چه که بتونه بخونه رو ثبت و به دیتاسنترای گوگل میفرستند تا اونجا اطلاعات هضم شه و به شکل همون نتایج گوگل به شما نشون داده شه که به این فرایندی که توضیح دادیم مراحل ایندکس کردن میگن. اینکه چه جوری سایت شما رو پیدا میکنند داستون طولانیه که به شکل مفصل در مطالب بعدی به شما میگیم.آموزش بهینه سازی سایت

۱۸. Duplicate Content:

محتوای کپی رو که با اون آشنا هستین، این محتوا واقعا بلوکا یا ماده هایی هستن که در دو دامنه و یا سایت هستن که یا دقیقا محتوای شبیه دارن یا اینکه شباهتای زیادی بین اونا هست. شما باید از بارگذاری محتوای کپی خودداری کنین که این کار شما خیلی آسون شناخته نمیشه ولی اگه شناخته شه می تونه شما رو در لیست سیاه گوگل قرار بده.

۱۹. Canonical URL:

واقعا Canonicalization یک روند واسه تبدیل داده که دارای بیشتر از یک راه واسه رسیدن به حد استاندارده. به خاطر این Canonical URL یک Url استاندارد واسه دسترسی به یک صفحه خاص در سایت شماس. مثلا، نسخه استاندارد دامنه خودتون می تونه به این شکل http://www.domain.com یا به این شکل http://domain.com باشه.آموزش بهینه سازی سایت

۲۰. Robots.txt:

چیزی نیس جزء یک فایل که در قسمت Root دامین شما جا میگیرد. که ساختار سایت شما رو با رباتای گوگل و بقیه جستجو گرا آشنا میکنه. داشتن این فایل خیلی پر اهمیته و در داشتن رتبه خوب خیلی اثر داره.

اینجا به پایان این نوشته رسیدید و شما با مهم‌ترین و عادی ترین اصطلاحات سئو آشنا شدین، شک نداشته باشین هزاران اصطلاح دیگه هم وجود دارن اما اگه شما دارنده یک سایت هستین و به شکل تخصصی به دنبال سئو نرفته اید، همین چندین اصطلاح می تونه شما رو با مقاله های تخصصی سئو اُخت بده.آموزش بهینه سازی سایت